UCI ontkent dat WorldTour zou uitgebreid worden tot 20 teams
Update Volgens Cyclingnews overweegt de UCI het promotie/degradatie-probleem op te lossen door het aantal WorldTeams uit te breiden van achttien naar twintig. Zo zou een einde aan de felbesproken degradatiestrijd komen. Maar vanuit de UCI wordt dit nieuws ons ontkend. Volgens onze bronnen zou er zelfs een statement volgen om dit te ontkrachten.
Een aantal WorldTeams is op dit moment in een felle strijd om de punten verwikkeld. Aan het eind van dit seizoen komen de beste achttien teams in aanmerking voor een WorldTour-licentie. Deze ranking is opgesteld op basis van behaalde UCI-punten over de afgelopen drie jaar. Teams als Lotto Soudal, Israel-Premier Tech, EF Education-EasyPost en Movistar vechten op dit moment om lijfsbehoud.
Door het aantal teams uit te breiden van achttien naar twintig zou het degradatieprobleem zijn opgelost. Naast de huidige achttien WorldTeams zou er dan ook plek zijn voor Alpecin-Deceuninck en Arkéa-Samsic, die nu nog ProTeam zijn maar voor volgend jaar een stapje omhoog willen zetten. Op basis van hun huidige positie in de ranking komen zij daar ook voor in aanmerking.
Mocht de WorldTour uitbreiden naar twintig teams dan zou dat grote regelwijzigingen tot gevolg hebben. Het maximum aantal renners in een peloton is nu nog beperkt tot 176 renners. 22 ploegen van acht renners voor de grote rondes en 25 ploegen van zeven voor andere WorldTour-races. Met een groter peloton bestaande uit twintig WorldTeams, twee automatische Wildcards (beste ProTeams) en drie wildcards die organisatie mag uitdelen, geeft het peloton een omvang van tweehonderd renners.
Het is echter nog niet duidelijk of de uitbreiding er daadwerkelijk gaat komen. WielerFlits heeft signalen ontvangen die dit nieuws ontkrachten. Daar zou later nog een statement over volgen. Wordt vervolgd…
Update: 9 september om 20.00 uur
De UCI heeft inmiddels een reactie de wereld ingestuurd. In het persbericht ontkennen ze de geruchten. “In tegenstelling tot recente publieke berichtgeving is er geen besluit genomen om de geldende regels te wijzigen”, geeft de UCI aan. Daarnaast vermelden ze ook dat er UCI-punten zijn te verdienen tot en met 18 oktober. In november zullen de WorldTour-licenties voor de seizoenen van 2023 tot 2025 worden toegewezen.
-
Podcast Jonas Vingegaard imiteert Primoz Roglic en Mathieu van der Poel verdient nuance
-
Giro d’Italia laat zien waarom Picnic PostNL niet kan degraderen
-
Doemscenario voor Picnic PostNL voor het eerst werkelijkheid
-
En of de degradatiestrijd leeft bij Picnic PostNL "Dat zijn 180 UCI-punten!"
-
Overzicht Casper van Uden wendt virtuele degradatie van Picnic PostNL voorlopig af
-
Analyse Waarom de Giro d'Italia van levensbelang is voor Picnic PostNL
-
Interview Dreigende degradatie zet Picnic PostNL aan het denken: "Maar juist deze maanden komen we op gang"
-
Lotto Dstny: "Achteraf nog altijd blij dat we de Giro niet gereden hebben"
-
Ploegloze Benjamin Declercq: "Sommige renners de dupe van promotie-degradatiesysteem"
-
Overzicht Jumbo-Visma beste WorldTeam, degradatie voor Lotto Soudal en Israel-Premier Tech
-
Vaughters kritisch op degradatiesysteem: "Sponsoren voelen zich niet meer veilig"
-
Overzicht Promotie-degradatie: Team DSM zakt en ziet laatste veilige plek rap naderen
-
Topman Belgische Nationale Loterij over Lotto Soudal: “Degradatie heeft zijn voordelen”
-
Promotie-degradatie: Lotto Soudal lijkt kansloos, BikeExchange-Jayco grote winnaar van het WK
-
UCI bereid tot kleine wijzigingen in eigen puntentelling: "Maar geen revolutie van het systeem"
-
UCI-voorzitter David Lappartient: "Degraderen is onderdeel van sport, je moet de resultaten accepteren"
-
Lotto Soudal-renner Sylvain Moniquet enkele weken uit de roulatie
-
Promotie-degradatie: Onderin blijft het superspannend, Lotto Soudal komt iets dichterbij
-
Podcast Voorbeschouwing op het WK: "Mathieu van der Poel ziet er scherper uit dan ooit"
-
Overzicht Promotie-degradatie: Movistar ontspringt de dans dankzij Mas, Lotto Soudal verliest aansluiting
Ik word ook zo moe van dat gezeik van al die ploegen die onderaan bengelen. Je weet al jaren hoe het degradatiesysteem werkt en dat het in 2023 gaat gebeuren. De afgelopen 2,5 jaar heb ik ze ook geen seconde hierover gehoord en zijn ze er ook geen seconde mee bezig geweest. Maar nu puntje bij paaltje komt en en hun wanbeleid en matige prestaties dreigen te worden afgestraft gaan ze janken. Bah.
Dat heeft Renaat eens op tv verkondigd, maar da's echt pertinent niet waar
Het systeem waarbij WorldTour licenties werden toegekend voor drie jaar werd eind 2018 aangekondigd. Hieronder het persbericht:
https://www.uci.org/pressrelease/men-s-professional-road-cycling-changes-for-2020/1GHrwk0FlGUGF15vbimTQi
Daarin wordt ook gezegd dat het sportieve criteria op het eind van een driejarige cyclus geëvalueerd wordt. De precieze criteria voor de evaluatie staan ook in de UCI reglementen sinds 2019. Artikels 2.10.044 en 2.15.011 in het document hieronder:
https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/oNlNrtKwz0yTozE1HyVjE/a54043d768b7c9a16e4d4ccddc822fb8/2-ROA-20220101-E.pdf
Moest dit waar zijn is het natuurlijk vrij makkelijk om de UCI voor de rechter te slepen, en daar zullen bepaalde teams op dit moment dus ook mee dreigen.
Als je als BEX of EF zijnde die nota hebt, dan publiceer je die toch gewoon?
En 8 mei 2020... da's meer dan twee jaar geleden. Toch wel tijd genoeg om er al eerder tegen te protesteren, dit is een hot topic sinds het begin van het seizoen.
Volgens Vaughters hebben ze pas in 2022 laten weten dat de rankings toch gebruikt gingen worden, volgens de UCI hebben ze dit wel degelijk in december 2020 al laten weten. We zullen het aan het eind van het jaar weten. Krabbelt de UCI terug omdat bepaalde teams een goede case hebben dan zal Vaughters wel gelijk hebben, krabbelen ze niet terug en gaan ze ermee door (zoals nu blijkt uit de laatste update) hebben bepaalde managers die "update" in december 2020 gewoon gemist.
@Quicy
Dat klopt helemaal niet. Er ging nooit een degradatie plaatsvinden in 2020. In november 2019 (dus voor Corona) werden 19 WT licenties voor 2020-2022 uitgedeeld.
Met al die Corona-uitvallers is een groter peloton natuurlijk een geweldig idee. Qua valpartijen heeft een kleinere groep toch geen impact, dus terug gewoon omhoog ermee.
Ten eerste omdat het leidt tot allerhande excessen:
-Renners die opgeven in grote rondes om elders te starten
- Speculaties rond welke ploeg waar start en waar je dan als ploeg het makkelijkst punten kan scoren.
- mid-season transfers die de competitie vervalsen.
- een WK skippen waar al de sterkste renners aanwezig zijn, kan een gouden zet blijken.
...
Daarnaast zet dit ook de deur open voor doping. De puntendruk voor de kopmannen wordt te groot: van hun prestatie hangt een mogelijk enorm loonsverlies af voor de ganse ploeg en zelfs de werkzekerheid voor heel wat technisch personeel. In "racer in the dark"gaf David Millar al aan dat dit exact was wat hem aanzette tot dopinggebruik.
Weg ermee!
Hele jaar puntenartikelen voor de sjalala