Rapportcijfers 2021: Movistar

Rapportcijfers 2021: Movistar

foto: Cor Vos

Door
vrijdag 19 november 2021 om 19:00

Nu het wielerseizoen 2021 er definitief op zit, kunnen we de balans opmaken. In een nieuwe rubriek legt WielerFlitsde WorldTour-teams langs de meetlat, van het laagste geklasseerde team op de UCI Ranking naar het hoogste. Vandaag het enige Spaanse WorldTour-team: Movistar.

In de rubriek Rapportcijfers 2021 geven we alle WorldTour-ploegen, de Belgische ProTeams en de Nederlandse Continental-teams rapportcijfers op basis van hun seizoen. We werken de UCI Team Ranking van beneden naar boven af, gevolgd door de ProTeams en op onze Continental-feed sluiten we af met de Nederlandse ploegen. Ieder team beoordelen we op interpretatie. Dat wil zeggen: een zesde plaats in het eindklassement van de Tour de France is voor de ene ploeg een daverend succes en voor de ander een fikse teleurstelling.

We beoordelen teams op basis van de klassiekers, de grote rondes en de overige koersen. Onder de klassiekers verstaan we de volgende voorjaarskoersen: Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, Milaan-San Remo, E3 Saxo Bank Classic, Dwars Door Vlaanderen, Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Daarbij aangevuld met in het najaar Parijs-Roubaix en de Ronde van Lombardije. De grote rondes spreken voor zich, waardoor alle andere koersen vallen onder overige wedstrijden. Een team krijgt drie cijfers.

Doelen 2021
Voor het eerst in tientallen jaren had Movistar dit jaar iemand in de gelederen die kon scoren in de Vlaamse klassiekers. Met Iván García mikten ze daar op goede resultaten. Daarnaast had Alejandro Valverde een doel gemaakt van de Ardennenklassiekers, waarin de ploeg van Eusebio Unzué weer succesvol probeerde te zijn.

Tevens mikte de Spaanse armada als vanouds op het rondewerk, waarbij het zwaartepunt lag op de thuisronde van de ploeg: La Vuelta a España. Met liefst drie kopmannen hoopten ze daar op de eindzege. Enric Mas en Miguel Ángel López moesten in de Tour daarnaast beter doen dan in 2020.

Iván García kon de stap naar de top nog niet zetten – foto: Cor Vos

Klassiekers: 5
Dat er voor de Spaanse ploeg nog wat werk aan de winkel is voor een voorjaarscampagne in Vlaanderen en omstreken, bleek dit jaar wel voor Movistar. Iván García kwam niet verder dan een elfde plek in Omloop Het Nieuwsblad en een achttiende plaats in Gent-Wevelgem. In alle andere Vlaamse klassiekers eindigde Movistar tussen de plekken twintig en dertig; dat gold ook voor Strade Bianche, Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix.

Uiteindelijk was het toch weer Alejandro Valverde die enigszins de meubelen redde voor dit ‘vak’. Hij haalde top-5 in de Amstel Gold Race, Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije. Dat was alleen wel naar verwachting voor de Spanjaard, terwijl er voor het Vlaamse werk een kopman was gehaald. En dus rolt hier wel een kleine onvoldoende uit.

Grote rondes: 7
In de grote rondes kwamen de Spanjaarden een stuk beter voor de dag. Marc Soler mocht als kopman zijn kans gaan in de Giro d’Italia. De Spanjaard moest echter in de twaalfde etappe opgeven, toen hij elfde in het klassement stond. Ritzeges boekte Movistar in Italië niet. Dat deden de troepen van Unzué in de Tour de France ook niet, maar daar werd Enric Mas na een heel consistente ronde wel zesde in het eindklassement. Het jaar ervoor werd hij echter vijfde.

Naar de Vuelta a España trok Movistar vervolgens op volle oorlogssterke: Miguel Ángel López, Enric Mas én Alejandro Valverde waren van de partij. De laatste moest na een valpartij opgeven en de Colombiaan vertrok als nummer drie van het klassement in woeste razernij de ploegleiderswagen in tijdens de negentiende etappe. Hij was het niet eens met de ploegtactiek, nadat hijzelf de boot gemist had tijdens waaiers.

López won op Alto El Gamoniteiru, een dag later ging het licht uit – foto: Cor Vos

Mas deed het andermaal uitstekend en eindigde nu op een tweede plek in het eindklassement, een evenaring van zijn beste prestatie in de Spaanse ronde ooit. Een top-6 in de Tour en het podium in de Vuelta (met daarbij een ritzege) leveren Movistar dankzij hem een ruime voldoende op.

Overige wedstrijden: 6
In totaal boekte Movistar dit jaar vijftien zeges, waarvan drie op WorldTour-niveau. Dat waren de door López gewonnen Vuelta-etappe, maar ook de ritzeges van Marc Soler en Alejandro Valverde in respectievelijk de Ronde van Romandië en het Critérium du Dauphiné.

Bij die zeges waren ook eendagskoersen GP Miguel Indurain (Valverde) en de Mont Ventoux Dénivelé Challenge (López), alsmede eindzeges in de Ruta del Sol (López) en La Route d’Occitanie (Antonio Pedrero). Jongeling Abner Gonzalez won tevens de weg- en tijdrit op de nationale kampioenschappen van Puerto Rico.

De goedlachse kampioen van Puerto Rico, Abner Gonzalez – foto: Cor Vos

In de WorldTour-rittenkoersen kwam de ploeg ook degelijk voor de dag, maar met verschillende goede klassementsrenners had het iets beter gekund: achtste in Parijs-Nice (Matteo Jorgenson), vierde in de Volta a Catalunya, zevende in de Ronde van het Baskenland (beide Valverde), vierde in de Ronde van Romandië (Soler) en zesde in het Critérium du Dauphiné (López).

Qua WorldTour-eendagswerk komt daar alleen nog een zesde plaats bij uit Eschborn-Frankfurt voor García. Allemaal degelijk, maar het neigt voor Movistar toch net iets meer naar een zes dan naar een zeven; een aantal jaar geleden had de ploeg hier geen genoegen mee genomen.

Eindcijfer: 6
Al bij al was het geen topjaar voor Unzué en consorten. Het dankt het merendeel van de goede resultaten nog altijd aan good old Valverde, maar El Imbatido is ook niet meer zo onoverwinnelijk als voorheen. De tweede plek van Mas in de Vuelta is zeker een hoogtepunt, maar de echt grote klapper ontbreekt wel.

Wat dat betreft was het een redelijk vlak jaar voor Movistar. De vijftien zeges waren wel veel meer dan de schamele twee uit het coronaseizoen 2020, maar meestal schommelt de Spaanse ploeg tussen de 25 en 35 zeges per seizoen. Het had dus veel beter gekund, maar mede dankzij Valverde en Mas levert het seizoen 2021 een klein voldoende op.

Mas ontwikkelt zich gestaag door – foto: Cor Vos


Er zijn ook polls geplaatst bij de Rapportcijfers 2021 van Team DSMQhubeka NextHashTeam BikeExchangeLotto Soudal, EF Education-NippoCofidisIntermarché-Wanty GobertAstana-Premier Tech en Trek-Segafredo. Klik op de desbetreffende ploeg, scroll in het artikel naar onderen en stem.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Murcia 19 november 2021 om 07:56

Ik ga ook voor een zes, Valverde was heerlijk op dreef en Mas pakt een podium maar voor de rest was het wel matig en met Lopez weer eens de portie onrust die de ploeg zo kenmerkt. Maar dit seizoen was in elk geval een stap naar boven als je het met het rampjaar 2020 vergelijkt. Tegenvaller voor mij is dat Garcia Cortina blijft hangen als voorjaarsrenner. Ik had op meer gehoopt.

Dikke Man 19 november 2021 om 08:11

Voldoende uitslagen en voldoende drama. Ze waren dit jaar met dank aan MAL weer het Movistar waar we allemaal zo dol op zijn. Een persiflage van zichzelf. Mas zorgde voor de sportieve resultaten. Een dikke 7!

Deo 19 november 2021 om 08:13

Mwah dat Valverde zo goed zou presteren na een slecht seizoen had ik niet meer verwacht.

Wheely 19 november 2021 om 08:54

Op IMBD kregen de vorige twee seizoenen een 7,4, dit seizoen ging er nog een schepje bovenop, een dikke 8 dus!

Deo 19 november 2021 om 15:56

Serie is gestopt helaas

Wheely 19 november 2021 om 22:17

Oh dat is jammer zeg! Dat kost ze punten…

Panache 19 november 2021 om 09:35

Zonder topsprinter en man voor het Vlaamse voorjaar is het schier onmogelijk om hier een voldoende als rapportcijfer te krijgen. Ik denk dat het team zelf redelijk tevreden is. Ze willen presteren in de heuvelklassiekers en een goede Vuelta rijden en dat hebben ze gedaan. Van Garcia Cortina mocht net wat meer verwacht worden, maar laten we ook eerlijk wezen over het feit dat de gemiddelde wielerflitser misschien 15 renners van dit team kan opnoemen (Gabriel Cullaigh , Iñigo Elosegui, Juri Hollmann wie kent ze werkelijk?). Valverde, Mas en ook Lopez waren op afspraak. Een kleine 7.

Secondant 19 november 2021 om 10:01

Mwah, op de 2e plaats in de Vuelta na was het echt een heel matig seizoen voor Movistar. Hun kopmannen MA Lopez en Soler hebben echt te weinig laten zien. Om aan de hand van een podiumplek in de Vuelta Movistar een voldoende te geven gaat mij te ver. Het cijfer is een 5 voor mij.

Jean Dumas 19 november 2021 om 13:21

Een 5. Die 7 geldt alleen voor de Vuelta; in de andere grote ronden was het weinig.

Romāns Vainšteins 19 november 2021 om 13:57

6+ misschien niet heel veel als eerste de meet over maar wederom volop gekoerst op hun eigen, verhalende wijze.

Marik 19 november 2021 om 14:05

Voor mij een 5,5. Ik vind het cijfer voor de klassiekers wel echt een 4. Daarin moet een grote ploeg als Movistar het gewoon beter doen.
Ik tel het tactisch inzicht van de ploeg(leiding) ook mee in mijn cijfer. Is het komisch? Ja.
Is het professioneel? Neen.

VengaVengaVenga 19 november 2021 om 16:17

Ik vind een 6 eigenlijk te hoog. Mas rijdt een degelijk seizoen en een podium is voor hem misschien wel het maximale, maar voor de rest valt het vies tegen. Ze zijn veel te afhankelijk van opa. Wat een absolute legende/held/koning hij ook is, je moet als team ook verder.

Movistar is het enige World Tour team uit Spanje. Je moet dus eigenlijk de top van het Spaanse wielrennen in je team hebben en die ontwikkelen. Er is geen ontwikkeling, jongens als Soler en Pedrero staan stil en er komen geen nieuwe Spaanse toptalenten door bij Movistar, maar in het buitenland.

Daarnaast maken ze geen vuist in de Spaanse koersen. Catalonië, volledige gedomineerd door INEOS; Baskenland, de grote Pogi en Rogi show. Daar moet Movistar staan en de koers maken. Dat viel me allemaal erg tegen. Daarom is een 5 op zijn plaats.

kleomantre 19 november 2021 om 18:56

Beetje tendentieus om hier nog een voldoende te geven ivm met wat er aan DSM is uitgedeeld.

Covadonga 19 november 2021 om 19:38

Vanwege de prestaties van Mas en Valverde alleen al verdienen ze eigenlijk een dikke voldoende (=7). Omdat het budget redelijk hoog is, wordt het slechts een mager zesje voor mij.

Ineos Grenadier: 50m
UAE Team Emirates: 35m
Jumbo-Visma: 27m
Deceuninck-Quick Step: 25m
Citroën AG2R – La Mondiale: 23m
Movistar: 20m
Groupama-FDJ: 20m
Israel Start-Up Nation: 18m
Bora-Hansgrohe: 18m
Bahrain Victorious: 18m
Trek-Segafredo: 14m
Cofidis: 13m
Lotto-Soudal: 12m
EF Education Nippo: 12m
Astana Premier Tech: 12m
Arkéa-Samsic: 10m
Total Direct-Energie: 10m
Team BikeExchange: 10m
Alpecin Fenix: 10m
Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux: 9m
Qhubeka-Assos: 8m
B&B Hôtels P/B KTM: 7,5m

Murcia 19 november 2021 om 22:49

Kan ik mij volledig in vinden, ze zijn ver verwijderd van de grote vier qua budget maar met twintig mln mag je wel wat meer verwachten zeker als je ziet wat bv een Bora doet met een lager budget.

Mwielerfan 19 november 2021 om 22:36

Ik vind het wel bizar dat top 5 in zga alle heuvel klassiekers normaal gevonden wordt. Dat heeft Valverde in jaren niet gedaan, plus die man koerst langer dan tossato en Horner zo’n beetje.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair