Rapportcijfers 2021: Lotto Soudal

Rapportcijfers 2021: Lotto Soudal

foto: Cor Vos

donderdag 11 november 2021 om 19:00

Nu het wielerseizoen 2021 er definitief op zit, kunnen we de balans opmaken. In een nieuwe rubriek legt WielerFlits de WorldTour-teams langs de meetlat, van het laagste geklasseerde team op de UCI Ranking naar het hoogste. De volgende in de rij is het Belgische Lotto Soudal.

In de rubriek Rapportcijfers 2021 geven we alle WorldTour-ploegen, de Belgische ProTeams en de Nederlandse Continental-teams rapportcijfers op basis van hun seizoen. We werken de UCI Team Ranking van beneden naar boven af, gevolgd door de ProTeams en op onze Continental-feed sluiten we af met de Nederlandse ploegen. Ieder team beoordelen we op interpretatie. Dat wil zeggen: een zesde plaats in het eindklassement van de Tour de France is voor de ene ploeg een daverend succes en voor de ander een fikse teleurstelling.

We beoordelen teams op basis van de klassiekers, de grote rondes en de overige koersen. Onder de klassiekers verstaan we de volgende voorjaarskoersen: Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, Milaan-San Remo, E3 Saxo Bank Classic, Dwars Door Vlaanderen, Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Daarbij aangevuld met in het najaar Parijs-Roubaix en de Ronde van Lombardije. De grote rondes spreken voor zich, waardoor alle andere koersen vallen onder overige wedstrijden. Een team krijgt drie cijfers.

Doelen 2021
Net als bij Team DSM lag de focus voor Lotto Soudal het afgelopen jaar vooral op de voorjaarsklassiekers. Met Philippe Gilbert, John Degenkolb en Tim Wellens hadden ze daar op voorhand drie serieuze kleppers voor. In de grote rondes moest de ploeg vooral opzoek naar sprintzeges met Caleb Ewan – die zich ten doel had gesteld om in elk van de drie Grand Tours een ritzege te boeken – en ritten kapen met rasaanvaller Thomas De Gendt en klimtalent Harm Vanhoucke. The Pocket Rocket moest ook voor de nodige zeges zorgen.

Wellens beleefde ook niet zijn beste jaar – foto: Cor Vos

Klassiekers: 6
Voor een ploeg die vol inzette op de voorjaarsklassiekers, was het best wel mager. Zeker omdat John Degenkolb, Philippe Gilbert en Tim Wellens niet thuisgaven. Een vijfde plek in Omloop Het Nieuwsblad (Gilbert) was slechts een kleine pleister op de wonden.

Maar om een onvoldoende te geven is niet fair richting Caleb Ewan en Florian Vermeersch, die met tweede plekken in Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix voor de ploeg toch het podium haalden in een monument. We mogen ook de vijfde en tiende plek in respectievelijk Dwars Door Vlaanderen en de Amstel Gold Race niet vergeten, op naam van Tosh Van der Sande.

Grote rondes: 4
De grote rondes verliepen uiterst teleurstellend voor Lotto Soudal. In de klassementen speelden ze geen enkele rol, al hebben ze op dit moment daar ook niet de renners voor én was dat ook geen ambitie. Maar ook als vrijbuiters lukte het amper om een stempel te drukken, terwijl Wellens dat in de Vuelta van 2020 nog wel goed lukte. Ewan won weliswaar twee ritten in de Giro d’Italia, maar het was zijn doel om in alle grote rondes eentje te winnen.

Door een vroege val in de Tour (waardoor hij ook de Vuelta moest missen) kwam dat er niet van. Maar desondanks is Ewan het aan zijn stand verplicht – als beste sprinter ter wereld – om meer te winnen in de grote rondes. Er werd meer verwacht. Daarom ruim onvoldoende.

Overige wedstrijden: 7
Ondanks dat de grote rondes niet brachten wat John Lelangue en co ervan verwacht hadden, haalde Lotto Soudal in de overige wedstrijden wel een behoorlijk niveau. In totaal werd twaalf keer gewonnen. Buiten de twee Giro-ritzeges, waren dat nog eens zes overwinningen op WorldTour-niveau. Ewan won zowel een rit in de UAE Tour als de Benelux Tour, met daarnaast nog twee ritzeges in de Baloise Belgium Tour (een 2.Pro-koers).

Ewan won zes keer en werd tweede in Milaan-San Remo – foto: Cor Vos

Wat wel opvalt is dat verschillende renners aan de WorldTour-zeges hun steentje hebben bijgedragen. Zo wonnen De Gendt en Andreas Kron ritten in de Ronde van Catalonië. Brent Van Moer was dan weer de sterkste in de eerste rit van het Critérium du Dauphiné, terwijl Kron ook nog een etappe in de Ronde van Zwitserland won. Wellens zette met rit- en eindzege in de Ster van Bessèges de zegeteller uiteindelijk dus op twaalf.

Daar komen korte eindklasseringen bij in Tirreno-Adriatico (zevende), Ronde van Polen (zesde) en de Benelux Tour (vierde). Allemaal op naam van Wellens. Harm Vanhoucke werd ook nog tweede in de Tour de l’Ain. Degenkolb werd daarnaast nog tweede in Eschborn-Frankfurt, Van der Sande derde in de GP de Wallonie en Brussels Cycling Classic en ook nog tweede in de Primus Classic.

Eindcijfer: 5,7
Na drie onderdelen komt het gemiddelde van Lotto Soudal uit op een krappe voldoende. De Belgische formatie zal vooral meer verwacht hebben van Caleb Ewan. Hoewel de kleine Australiër in 2021 zes keer wist te winnen (met een sleutelbeenbreuk in de Tour in acht genomen), is dat te weinig voor de topsprinter die hij is.

Er zijn collega’s die veel beter doen. Daarnaast zullen ook de prestaties van Gilbert en Degenkolb in de voorjaarsklassiekers het managementteam niet tevreden hebben gestemd. In de grote rondes ontbraken vooral de uitschieters, en net die flitsen hadden het cijfer wat meer omhoog kunnen schroeven.

Vermeersch; een van de lichtpuntjes dit jaar – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

33 Reacties

Vinyakke 11 november 2021 om 07:16

In de punten zelf kan ik me vinden. Kleine kanttekening mbt de grote rondes:
In de giro heeft het team in de breedte enorm veel pech gehad met vele opgaves tot gevolg. Vanhoucke en Ewan hadden zonder pech vermoedelijk de teller op 4 gezet. In de tour was er geen plan-B, daar zijn de budgetten te krap voor om te kunnen schakelen zoals jumbo (al was Van Moer nog erg kortbij). En naar de vuelta werd een beloftenteam gestuurd met het oog op de toekomst. Al had het daar wat meer mogen zijn.

Baukema Tomoulin 11 november 2021 om 07:55

Ik kan mij wel vinden in de punten al zou ik er een kleine onvoldoende van hebben gemaakt. Zowel klassiekers (op PR na) als grote rondes haalde lotto totaal niet de resultaten die we van ze gewend zijn. Natuurlijk pech en minder budget maar ook het aankoopbeleid is hier schuldig aan. De 2 grote vedette kopmannen Gilbert en Degenkolb met een dik contract halen terwijl iedereen zag aankomen dat daar niks meer uit te halen viel.

bswinkelss 11 november 2021 om 08:00

In de klassiekers hebben ze het niet super slecht gedaan, 2e in san remo en 2e in roubaix. Daar zullen veel teams jaloers op zijn.

Mwielerfan 12 november 2021 om 00:33

Ik ben eerlijk gezegd twee 7de plek am roelandts gewend, dus vind ze nu veel beter

de adelaar 11 november 2021 om 08:31

In mijn optiek is men te laat begonnen met doorselecteren , zijn teveel op het ‘oude’ doorgegaan , daarmee doelend op voeding techniek en heeft men onnnodig teveel renners op retour gehaald voor waarschijnlijk een te dik contract . Ik geloof enkele zelfs voor 3 jaar. Volgend jaar hebben ze beschikking over Vocsnor en ik hoop dat je doorzetten met jongens als Kron en van Moer.

Vinyakke 11 november 2021 om 09:07

Hopelijk kunnen ze, in tegenstelling tot in het verleden met Dewulf, Van Wilder, Benoot en recent ook Oldani, in de toekomst hun betere jongeren ook wat langer houden. Daar zitten met Kron, Van Gils, Vermeersch, Van Moer en De Lie echt wel parels tussen hoor. Pluim voor de opleiding toch, waar worden meer en betere jongeren gevormd dan bij LTS?

Michelangelo 11 november 2021 om 09:05

Zou het cijfer hoger geweest zijn als de ambities wat lager waren?

Ik denk dat ze uiteindelijk met het beschikbare materiaal echt wel “ok” gepresteerd hebben. Zeker niet briljant, maar daar zit ook de nodige pech met Ewan bij. Als je ziet dat een sprinter-op-retour als Cavendish zo makkelijk ritten wint in de TdF, dan kun je je voorstellen dat het plaatje er heel anders uit had gezien als Ewan niet zo zwaar was gevallen. En hetzelfde kun je eigenlijk zeggen van de Vuelta.

Hier zit wel de zwakte: er is met Ewan maar 1 superster geweest in het team die op niveau gepresteseerd heeft tot zijn valpartij. Gilbert, Degenkolb en ook Wellens hebben als boegbeelden hun niveau NIET gehaald. Wel denk ik dat ze met Van Moer en Vermeersch 2 renners met toekomst in handen hebben.

Jammer dat Soudal hier gaat vertrekken als sponsor en naar de blauwen gaat. Ik vind deze ploeg een veel sympathiekere uitstraling hebben dan de mannen van Lefevere. En ik gun ze dan ook goede sponsoren, zodat ze op niveau kunnen blijven fietsen.

Van mij zouden ze een zesje gekregen hebben…

Vinyakke 11 november 2021 om 09:10

+1, kan ik me helemaal in vinden!

Romāns Vainšteins 11 november 2021 om 09:49

een 5,7 ís een zesje

Beer 11 november 2021 om 09:54

De blauwen hebben dan weer de uitstraling van winnaars; ook niet onbelangrijk voor een sponsor natuurlijk.

Verder ben ik het er wel mee eens. LTS zit in een overgangsfase, maar de bodem hebben ze ondertussen wel achter zich gelaten. Met Ewan, Campi, Wellens en de jongeren zit er best wat talent in het team. Degenkolb is ondertussen weg. Als nu ook Gilbert z’n contract nog afloopt, komt er mogelijk nog wat budget vrij.

jappe666 11 november 2021 om 10:17

Was ook mijn bedenking Michelangelo.
Als Patrick Lefevere voor het seizoen zegt dat hun doel 10 overwinningen is, en ze winnen er 20, hebben ze dan een topseizoen gehad of een rampjaar?
Als een immer ambitieuze teameigenaar als Sylvan Adams zijn ISN-renners wil prikkelen door te zeggen dat hij 60 overwinningen wil halen, hadden ze dan een dramatisch seizoen als ze er 50 behalen?

Soudal kon qua herkenbaarheid trouwens niet beter zitten dan bij LTS, want hun logo is ook zwart-wit-rood. Ben benieuwd hoe ze dat gaan combineren met het blauw van Quick-Step… Soort Barcelona-shirt?

Bijkomend wordt er nu puur en alleen gekeken naar de resultaten, met vaak oog voor top-10 plekken. Maar persoonlijk denk ik dat een sponsor meer zichtbaarheid en dus ook tevredenheid haalt uit renners die de koers onderweg mee kleuren en in de vlucht van de dag zitten, dan uit een 9de plaats in het eindklassement van een rondje ergens.

Mwielerfan 12 november 2021 om 00:32

Ik denk dat sponsor liever een renner mee heeft in finale dan vlucht van de dag, of negende. Iemand die finale rijdt met echte kans op winst wordt geïnterviewd, komt in beeld buiten de live koers zelf. Heeft vaak meer exposure dan vlucht of ereplaats

WernerFranke 11 november 2021 om 09:15

Ewan valt in de eerste vlakke rit van de Tour en moet hierdoor verstek laten voor de rest van de ronde én de Vuelta maar "desondanks is hij het aan zijn stand verplicht meer te winnen in grote rondes".
????

Deel Koeper 11 november 2021 om 09:36

Dan had hij schijnbaar meer moeten winnen in de Giro als hij dan toch wist dat hij ging vallen in de Tour. Lijkt me de enige plausibele verklaring.

Ik vond vooral Vanhoucke en Wellens de tegenvallers. Doen niet helemaal wat je mag hopen en als ze al een resultaat neerzetten, is het erg anoniem en onopvallend. Al bij al nog een succes dat ze hun grootste talenten eens hebben kunnen behouden.

Leukefans 11 november 2021 om 10:25

Dat wilde ik hier ook komen reageren, die redenering raakt natuurlijk kant noch wal, heel bizar geschreven zo.

Mwielerfan 12 november 2021 om 00:28

Ik vond dat ewan sowieso vrij weinig won, ook voor de tour. Maar goed met dat maffe drie grote ronde plan kon ie misschien relatief weinig sprintkoersjes als zlm rijden

Murcia 11 november 2021 om 09:56

Voor mij een 6+. De focus op Gilbert en Degenkolb voor de klassiekers is in het gezicht van Lelangue ontploft maar met een beperkt budget en maar één echte wereldtopper (Ewan)zie je dit seizoen ook voldoende lichtpuntjes die hopelijk bij deze ploeg kunnen doorgroeien. Van Moer, Vermeersch en Kron hebben het goed gedaan net als de vertrekkende Van der Sande trouwens. Wellens en De Gendt vielen als dure jongens naast Gilbert en Degenkolb tegen.

Mwielerfan 12 november 2021 om 00:26

Benoot vond ik tegenvallen. Die is zo weinig in beeld bij dsm dat het nog steeds op het conto van lotto komt, voor mijn gevoel

Panache 11 november 2021 om 10:01

De cijfers voor de grote ronden.
DSM (score 5): 3 etappezeges, 1 bergtrui, 7e plek ak.
Qhubeka (score 6): 3 etappezeges.
BikeExchange (score 7): 1 etappezege, 3e plek ak.
Lotto Soudal (score 4): 2 etappezeges.
Natuurlijk mag je de eigen verwachtingen, beleving van de wedstrijd en de inschatting van de kwaliteit van de renners (en wat er uit is gehaald) naast de feitelijke resultaten leggen, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat gunning en misgunning uiteindelijk de grootste rol speelt in een score.

Limal 11 november 2021 om 11:12

Die 7e plaats van Bardet in de Giro is onder zijn niveau en op zich dus een onvoldoende, maar alles opgeteld had DSM inderdaad een puntje meer verdiend. En BikeExchange eentje minder. Nu goed, punten uitdelen op basis van de kwaliteit van de renners en de daaraan gekoppelde ambities is per definitie subjectief. Niet meer dan wat gemodder in de marge om de tijd tot San Juan (of Langkawi?) te vullen.

Arema Pro Cycling Team 11 november 2021 om 12:07

+1, jammer dat men niet objectief scores uitdeelt.

jooprioolpijp 11 november 2021 om 13:10

Met ‘objectieve’ scores kom je uit op de rankings van de UCI of PCS. Ook hier objectief tussen aanhalingstekens want de verdeling van de punten over klassementen, klassiekers etc. is natuurlijk subjectief. En dan rekenen we dingen als de sterkte van het deelnemersveld nog niet mee. Zou een leuk draadje kunnen zijn voor op het forum, de ‘WF universele en objectieve ranking aller renners’…

klootje kriekeljon 11 november 2021 om 18:03

En als het nou Joop Zoetemelk was die de punten uitdeelde, dan waren de discussies er over een stuk relevanter geweest.

Youri IJnsen 11 november 2021 om 19:03

@Arema
De cijfers zijn uitgedeeld op basis van de resultaten in verhouding van de doelen. Daarnaast is er een interpretatieverschil, zoals bijvoorbeeld de kwaliteit van een selectie. Daardoor kunnen sommige cijfers lager uitvallen dan bij andere teams. Maar subjectief? Nee, alles behalve.

Martijn Arensman 11 november 2021 om 21:45

Gelukkig zijn de verschillen klein….

Mwielerfan 12 november 2021 om 00:25

Gemodder in de winter, prachtig limal. Zelf vindt ik dat dsm op elk onderdeel een minpunt krijgt door dat interview met kemna

Wheely 11 november 2021 om 12:19

Ik geef ze een 6+, De Gendt en Wellens vielen tegen in de koers en ook van Kron had ik betere resultaten verwacht maar die was wel vaak in de aanval. Van Moer heeft zich daarentegen wel heel mooi laten zien, hopelijk blijven ze volhouden met vrijbuiten en aanvallen en wordt het volgend jaar een mooie 7. Kan bijna niet anders met Vocsnor dr bij.

Verweggistan 11 november 2021 om 17:33

Eens met dat net iets hoger terecht was geweest. De oude garde viel wat tegen, maar er waren meer lichtpuntjes dan bij bijv BEX. En Lotto liet de jonge jongens ook lekker aanvallen.

MrBerend 11 november 2021 om 20:44

Zwakste ploeg ooit met de meest irritante renners die je maar kunt vinden. Tim ‘de zon’ Wellens, Thomas ‘***’ De Gendt,
edit wf: let op je taalgebruik

Harm ‘ik doe mee voor de vierde plek’ Vanhoucke en ga zo maar door. Fletse teamleiding en slechts Gilbert, Vermeersch en Ewan geven deze ploeg enig cachet. Waardeloze uitstraling en veel over het paard getilde coureurs, zoals Kron, Van Moer en al die andere gehypte belgen.

Murcia 11 november 2021 om 22:46

MrBerend is de advocaat van notriple? Voor de rest ben ik echt wel benieuwd naar concrete voorbeelden van het over het paard getild zijn van Kron en Van Moer. Delen ze geen handtekeningen meer uit, spreken ze niet meer met Lelangue of willen ze hun drankjes in een gouden bidon? Vragen, vragen en nog eens vragen.

Maillot à Pois 11 november 2021 om 23:48

Belgen zijn voor MrBerend per definitie over het paard getild, zelfs als ze Deen zijn, zoals we ook in een eerder topic vandaag hebben kunnen lezen

Covadonga 11 november 2021 om 22:25

Ik kan de poll niet zo snel vinden. Ik kom gevoelsmatig ook niet op een voldoende. Buiten Ewan was het op een enkele uitzondering na niet veel soeps.
Ik ben benieuwd wat de sponsor ervan vond.

Mwielerfan 12 november 2021 om 00:21

Als bij de bespreking van je resultaten een ereplaats in de gp Wallonië naar voren komt, weet je het wel. Ik zeg wt naar 14 ploegen, dan heb je echt de goede tegen elkaar en kunnen dit soort ploegen gewoon lekker Benelux tour, Polen, België rijden en afen roe uitgenodigd worden in catalonie, misschien Vuelta. Ik zou Ewan missen maar ze kunnen echt geen meerdere grote rondes aan. Ze stappen nu ook constant uit met hun sprinter jn de giro

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair