Rapportcijfers 2021: Team BikeExchange
Yates probeerde in de negentiende Giro-rit nog een slag te slaan, maar strandde op plek drie foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 10 november 2021 om 18:00

Rapportcijfers 2021: Team BikeExchange

Nu het wielerseizoen 2021 er definitief op zit, kunnen we de balans opmaken. In een nieuwe rubriek legt WielerFlits de WorldTour-teams langs de meetlat, van het laagste geklasseerde team op de UCI Ranking naar het hoogste. Team BikeExchange is up next.

In de rubriek Rapportcijfers 2021 geven we alle WorldTour-ploegen, de Belgische ProTeams en de Nederlandse Continental-teams rapportcijfers op basis van hun seizoen. We werken de UCI Team Ranking van beneden naar boven af, gevolgd door de ProTeams en op onze Continental-feed sluiten we af met de Nederlandse ploegen. Ieder team beoordelen we op interpretatie. Dat wil zeggen: een zesde plaats in het eindklassement van de Tour de France is voor de ene ploeg een daverend succes en voor de ander een fikse teleurstelling.

We beoordelen teams op basis van de klassiekers, de grote rondes en de overige koersen. Onder de klassiekers verstaan we de volgende voorjaarskoersen: Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, Milaan-San Remo, E3 Saxo Bank Classic, Dwars Door Vlaanderen, Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Daarbij aangevuld met in het najaar Parijs-Roubaix en de Ronde van Lombardije. De grote rondes spreken voor zich, waardoor alle andere koersen vallen onder overige wedstrijden. Een team krijgt drie cijfers.

Doelen 2021
Teammanager Gerry Ryan zette aan het begin van het seizoen in op twee kopmannen: Michael Matthews en Simon Yates. De Australiër moest vooral zorgen voor succes in de klassiekers en daarnaast moest hij het team helpen aan een aantal benodigde zeges. Yates werd op zijn beurt uitgespeeld in de Giro d’Italia voor een klassement en in de Tour de France zou hij voor dagsucces gaan. De eigen opgeleide Lucas Hamilton mocht proeven van het grote werk, maar een tweede topsprinter naast Bling was er dan weer niet voor Ryan.

Matthews kende een redelijk goed jaar, maar hij zocht tevergeefs naar een zege – foto: Cor Vos

Klassiekers: 6
Matthews was wel op punt in de klassiekers. De 31-jarige Australiër behoort tot de beste renners ter wereld, maar de allerbesten (mannen als Wout van Aert, Mathieu van der Poel en Julian Alaphilippe) komt hij juist net tegen in de koersen waar hij moest scoren. Zesde in Milaan-San Remo, vijfde in Gent-Wevelgem, vierde in de Amstel Gold Race en achtste in de Waalse Pijl is natuurlijk niet slecht, zeker omdat het uitgesmeerd is over een lange periode en een breed scala aan koersen. Een uitschieter ontbreekt dus. Maar voor een ploeg die in verreweg de meeste van deze koersen moet bouwen op Matthews en daarnaast Amund Grøndahl Jansen, krijgen ze toch een voldoende. Wel een krappe.

Grote rondes: 7
Het hoofddoel in de grote rondes dit jaar bij Team BikeExchange was dus de Giro, waar ze voor eindwinst gingen met Yates. Al snel bleek Egan Arley Bernal bergop de sterkste te zijn en voor de Brit is het geen schande om zijn meerdere te moeten erkennen in de Tour-winnaar van 2019. Yates kende één slechte dag in de rit naar Cortina d’Ampezzo en daarvoor moest hij een tweede plek uiteindelijk bekopen. Wel haalde hij met een derde plaats in Milaan het podium en won hij de negentiende etappe. Voor BikeExchange-begrippen is dat een ruime voldoende en deze weegt ook door in het eindoordeel van dit onderdeel.

In de Tour werd dan weer ingezet op ritzeges en het puntenklassement van Matthews, rittenkaper Yates en een klassement voor Hamilton. De jonge Australiër had doorheen het jaar prima resultaten neergezet, maar in de Tour bleek hij voor die rol toch nog te licht. Aan het einde van de streep gaf Yates er onderweg de brui aan, won Matthews geen rit en strandde hij als tweede in de strijd om de groene trui. De langzaam oplevende Johan Esteban Chaves werd wel dertiende in het eindklassement. De Vuelta a España draaide dan weer uit op een teleurstelling, ondanks dat een Bling een pak ereplaatsen neerzette.

Lucas Hamilton kende een ongelukkige Tour de France, maar hikt tegen zijn doorbraak aan – foto: Cor Vos

Overige wedstrijden: 6
De Australiërs wonnen het gehele seizoen slechts negen keer. Dat zijn er zeven minder dan in het door corona gemankeerde seizoen 2020. In dat jaar waren Adam Yates, Jack Haig en Daryl Impey goed voor zeven overwinningen en net zij waren afgelopen winter vertrokken. Een grappig detail. Feit is wel dat Matthews geen enkele keer won in 2021 en dat is voor het eerst in een jaar sinds hij in 2011 prof werd bij Rabobank. Ook in de overige eendaagsen was zijn streak niet super indrukwekkend. Hij deed er enkel nog een zesde plaats in de Brabantse Pijl, een zesde stek in de GP Kanton Aargau en een negende plek in Eschborn-Frankfurt bij.

Cameron Meyer pakte wel de Australische titel op de weg, maar dat is elk jaar toch een kleine formaliteit. Dion Smith werd nog zevende in de GP Lugano, maar dat was het dan ook wel wat betreft de eendagswedstrijden. In de rittenkoersen kwam BikeExchange ook redelijk goed voor de dag: vierde in Parijs-Nice (Hamilton), tiende in Tirreno-Adriatico (Yates), zesde in de Ronde van Catalonië, negende in de Ronde van het Baskenland (twee keer Chavito), winst in de Tour of the Alps (Yates) en de Ronde van Hongarije (Damien Howson), achtste in de Ronde van Romandië (Hamilton), tiende in de Ronde van Zwitserland (Chaves) en zesde in de Benelux Tour (Luke Durbridge). Aardig, maar dat had ook een stuk beter gekund: een zes.

Eindcijfer: 6,4
Wat betreft het groterondewerk en de grotere rittenkoersen doen Hamilton en de opkrabbelende Chaves het zeker niet onaardig, maar Yates had het een stuk beter mogen doen. Uiteraard rijdt hij een sterke Giro d’Italia, alleen met daarnaast een tiende plek als beste resultaat in een WorldTour-rittenkoers had het veel beter gekund. Het aantal zeges en goede resultaten in eendagskoersen bleven ook achter voor BikeExchange. Behoudens Matthews – die veel zware wedstrijden reed – mag je daar jonkies Robert Stannard en Kaden Groves niet op afrekenen. Bling en Yates wel en daarom is het net aan voldoende.

Chaves na het zien van het cijfer voor BikeExchange dit jaar – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
60 Reacties
Sorteer op:
10 november 2021 07:42
Eerste keer dat ik het oneens met het cijfer: een vijf is het wat mij betreft, 5,5 max. Matthews wint niets, Yates redelijk, maar verder was het, zoals de shirts, behoorlijk kleurloos. Talenten breken totaal niet door. Ik had ook het idee dat er vaak een plan ontbrak anders dan gaan voor een vijfde plaats van Matthews. Alleen Juul-Jensen reed sterk, maar ook vooral voor zichzelf. Het is natuurlijk wel zo dat ze belangrijke renners zijn kwijtgeraakt en de geldkraan langzaam wordt dichtgedraaid. En ze daardoor vooral met een hoop knechten zitten, die af en toe goed bleven aanklampen, zoals Howson, Durbridge en Hamilton. Maar ze bleven rijden als een groot team terwijl ze dat niet meer zijn.
    10 november 2021 09:14
    Eens. Vooral die Giro van Yates zorgt ervoor dat het cijfer hoger is dan je gevoelsmatig zou denken (staat ook in het artikel dat dit meeweegt in het eindoordeel).
    10 november 2021 21:04
    Het zijn niet bepaald objectieve maatstaven, maar dat zal ook niet meevallen. Wielerflits mag natuurlijk schrijven wat ze wil, maar ik geef ze ook een onvoldoende.
10 november 2021 08:04
Gevoelsmatig is het eindcijfer duidelijk te hoog. Op alle vlakken krijgt de ploeg hier een voldoende, terwijl eigenlijk alleen de Giro een redelijk succes mag worden genoemd. Wat top 10-plaatsen her en der is aardig, maar uiteindelijk gaat het toch om winnen en dat hebben ze nauwelijks gedaan. Ook blonken ze niet echt uit door attractief koersen of een goede ontwikkeling van de jongere renners. Al met al een teleurstellend seizoen, zoals ze ook zelf hebben aangegeven. Ik zou er niet meer dan een vijfje voor over hebben.
10 november 2021 08:13
Eens met posters hierboven. Vijfje was meer op zijn plek geweest. Die ereplekken van Bling zijn nu niet bijzonder. In tweede groepje meesprinten zonder meter op kop te rijden.

En had eigenlijk wel Lotto verwacht vandaag. Dramatisch seizoen maar toch niet bij de laatste 3.
10 november 2021 08:14
Met minder dan 10 overwinningen en een all time low op de UCI ranking kun je Team BikeExchange moeilijk een voldoende geven voor dit seizoen.
10 november 2021 08:20
Rare cijfers tot dusver.
    10 november 2021 09:52
    Vind je ze te hoog, of te laag, en waarom vind je dat? Als je de moeite neemt om een reactie te posten probeer er dan ook wat inhoud aan te koppelen.
10 november 2021 08:47
Iets te hoog dit cijfer. Maar er moet ook rekening gehouden worden met het budget, volgens mij heeft bike exchange samen met EF het laagste budget van de worldtour
    10 november 2021 08:59
    Qhubeka, Wanty en Lotto zullen ook in de buurt of daaronder zitten.
10 november 2021 09:51
Een bijna 7 voor eenmansploeg Nizzolo, een dikke 6 voor een onzichtbaar BEX ... je vraagt je af of die 3 voor DSM echt wel nodig was. Het doet het meer en meer lijken op een persoonlijke afrekening.
    10 november 2021 10:04
    Eens dat het cijfer van BikeExchange en vooral die van Qhubeka echt te hoog zijn tov DSM
    10 november 2021 10:54
    Het was idd een slecht seizoen voor DSM maar gevoelsmatig niet zo veel slechter dan die van BEX of TQA. Het gebrek aan communicatie vanuit DSM wordt op de redactie van WF waarschijnlijk als erg vervelend ervaren en dat zal wel meespelen in de artikelen over Team DSM.
    10 november 2021 12:03
    @Silent Hill
    Ik zal het hier nog een keer reposten, dan hoef ik mezelf niet steeds te herhalen.

    Er is geen hetze tegen DSM (of afrekening, zoals jij het noemt). Maar als je doelstelling aan het begin van het jaar is (en daar draait het om in deze rapporten, zoals uitgelegd):

    1. Scoren in de Vlaamse klassiekers
    2. Etappes najagen in de grote rondes
    3. Sprinttrein verder ontwikkelen

    En je resultaten zijn:

    1. Twaalfde plek in RVV als beste resultaat
    2. Niet gelukt in de Giro, onthutsend zwakke Tour en een prima Vuelta
    3. Één sprintzege (Bol) boekt en Dainese zich redelijk ontwikkelt

    Dan scoor je gewoon ruim ondermaats, zeker voor een budget van DSM dat bovenin de middenmoot hoort. Dat heeft niets met een hetze te maken, dat is gewoon een harde conclusie. Topsport doet soms pijn.
    10 november 2021 12:33
    Misschien jullie eigen artikelen eens teruglezen:
    1. Scoren in de Vlaamse klassiekers --> Wat DSM zegt: Bij de mannen willen we vooral verder werken aan een sterk blok voor de klassiekers.

    2. Etappes najagen in de grote rondes --> Wat DSM zegt: En datzelfde (ontwikkelen) willen we doen met onze jonge klassementsrenners

    3. Sprinttrein verder ontwikkelen --> Wat DSM zegt: Daarnaast hebben we een sprinttrein die we verder willen ontwikkelen

    Alleen laatste doelstelling is grotendeels niet anders geinterpreteerd door WF. De rest is zwaar opgeklopt om toch maar een zo laag mogelijk oordeel te kunnen geven. Is niet erg, maar verberg je niet achter een opmerking als Topsport doet soms pijn. Dat hoef je een wielrenner niet uit te leggen.

    Ook interessant je opmerking over budget. Waar haal je deze info vandaan dat het budget van de mannenploeg van DSM tot de middenmoot behoort?
    10 november 2021 12:44
    "en een prima Vuelta"

    Drie etappezeges. Plek 1 en 2 in het bergklassement. 16 keer in de top-10. Mag het een onsje meer zijn?
    10 november 2021 13:08
    "Ook interessant je opmerking over budget. Waar haal je deze info vandaan dat het budget van de mannenploeg van DSM tot de middenmoot behoort?"

    Die discussie ben ik ook al vaak aan gegaan. Je las in 2017 over 18 miljoen, over 15 miljoen, maar wat is het werkelijk? En hoe is de verdeling over profploeg mannen, vrouwen en development team? We weten het gewoon niet, maar het maakt wel een groot verschil of we over 18 miljoen of over pakweg 12 miljoen praten. Na het binnen hengelen van DSM is verteld dat het totaalbudget voor 2021 gelijk zou zijn aan 2020 (geen terugval in budget), maar hoe dat zit in 2022, 2023 en 2024? Wederom geen idee en ik heb een sterk vermoeden dat Wielerflits hoogstens een educated guesses maakt.
    Slechts weinig budgetten zijn bekend. Ineos is bekend (rond de 50 miljoen) via de jaarrekeningen. Volgens mij geldt hetzelfde voor AG2R. Daarna wordt het vooral gissen en het gegis van anderen napapegaaien.
    10 november 2021 15:40
    @JohnBidon
    Niet krom lullen wat recht is. Dit is wat Rudi Kemna onszelf heeft verteld op de ploegenpresentatie van volgend jaar in dit artikel: https://www.wielerflits.nl/nieuws/dit-moet-je-weten-over-het-nieuwe-team-dsm/

    Wat zijn de doelen van Team DSM?
    Sportief directeur Rudi Kemna lichtte de doelen voor komend seizoen toe. “Bij de vrouwen willen we tot de top blijven behoren. Bij de mannen willen we vooral verder werken aan een sterk blok voor de klassiekers, waar we veel succes mee hebben gehad. Daarnaast hebben we een sprinttrein die we verder willen ontwikkelen. En datzelfde willen we doen met onze jonge klassementsrenners. In de grote rondes gaan we opnieuw vooral voor dagsuccessen.”

    Dat jij selectief bij punt 1 "waar we veel succes mee hebben gehad" weglaat en bij punt 2 de laatste zin - waar letterlijk staat dat ze vooral voor dagsuccessen gaan - ook niet noemt, brengt je onderbouwing om zeep.

    Feit is dat Sunweb in 2020 derde werd in de Omloop, derde in Milaan-San Remo, eerste in de Waalse Pijl en tweede in Luik werd (met nog zeges in de Bretagne Classic en Parijs-Tours). Dan kun je toch niet stellen dat ze in 2021 verder gewerkt hebben? Ze hebben gewoonweg gefaald.

    En in 2020 wonnen ze een rit in de Giro (plus twee man op het eindpodium) en drie in de Tour. Daar tegenover staat nu een matige Giro, een onthutsend zwakke Tour en een prima Vuelta (drie ritten + bergklassement). Om maar te zwijgen over het verder ontwikkelen van jonge klassementsrenners. Nu is dat moeilijker te doorgronden, maar het is nu ook niet zo dat Leknessund, Van Wilder, Gall en Brenner (hoewel nog zeer jong) de stenen uit de straat hebben gereden. Donovan (negende in Tour of Britain + Tour uitgereden nadat zijn moeder vlak daarvoor overleed) en Arensman (elfde in Ronde van Romandië) verdienen nog enigszins het voordeel van de twijfel.
    10 november 2021 16:30
    @Youri, is niets krom lullen. Bij punt 1 de opmerking 'waar we veel succes mee hebben gehad' weglaten is niets mis mee. Voegt niets toe. Daarbij was Hirschi verantwoordelijk voor veel successen waar je aan refereert en die was er niet meer.

    En als je heel eerlijk was, dan had je ook naar dit artikel kunnen verwijzen waar DSM de doelstellingen bijstelt vanwege ziekte van hun klassieker kopmannen Kragh en Bennoot.

    https://www.wielerflits.nl/nieuws/pech-achtervolgt-team-dsm-in-klassiekers-we-zitten-niet-waar-we-zouden-moeten-zitten/

    Is iets teveel scoreboard journalistiek en je houdt geen rekening met verzachtende omstandigheden en dat is jammer en erg gemakkelijk.

    En kom je nog terug op de budgetten? Waar haal je de kennis vandaan dat DSM een middenmoter is?
    11 november 2021 15:48
    @JohnBidon
    Maar als ze zelf stellen daarop te willen verder bouwen en dat is niet gelukt, dan mag je ze daarop afrekenen. En dat Benoot (half maart) en SKA (eind maart) ziek zijn geworden, is zeker een verzachtende omstandigheid. Maar de klassiekers daarvoor en in het najaar nogsteeds? Volgens mij niet.

    Ik had naar het artikel kunnen verwijzen, maar ik heb het ook benoemd in het stuk. Vond dat daarom niet nodig. Daarom ook wat betreft scorebordjournalistiek: niet eens.

    Wat betreft budgetten: in 2018 zat het budget van Team Sunweb om en nabij de 18 miljoen. Sindsdien is dat hetzelfde gebleven (in ieder geval niet minder geworden), dat heeft Spekenbrink bij de overgang naar DSM ook bevestigd. Er zullen wellicht een paar teams intussen een upgrade hebben gekregen, maar bij de onderste teams staan ze nog lang niet.
    15 november 2021 10:04
    @Youri, waarom reageer je iedere keer bijna als door een wesp gestoken joh.
    Wat een discussie ga je aan over een cijfertje dat je ergens opplakt en nauwelijks enige waarde heeft.
    15 november 2021 15:07
    @Boomie1
    Dat valt wel mee, hoor. Ik weerleg alleen kritiek, niets meer, niets minder :)
10 november 2021 10:11
Begrijp het cijfer wel omdat men Yates en zijn Giro zwaar laat meewegen net als de talloze Top 10 noteringen van Bling maar voor mij was het dit jaar een 5+ voor BEX.
De jarenlange financiele uitholling gaat steeds meer doorwerken in de resultaten omdat kwaliteit vertrekt en niet vervangen kan worden. Pijnlijk dit seizoen was hoe in de Vuelta ze werkelijk waar elke keer aan het kortste eind trokken met Bling.
10 november 2021 10:23
Lachwekkende waarderingen weer, echt niet te doen.
    10 november 2021 10:37
    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het vanuit jouw persoonlijk belang heel lastig is om objectief naar de zaak te blijven kijken Martijn. Zou het kunnen dat, door de beschouwing over DSM, jouw volledige beeld wat is vertroebeld?
    10 november 2021 11:10
    De eerste post (score) is de benchmark. Het was natuurlijk ‘slimmer’ geweest als Wielerflits gestart was met een middenmoter en van daaruit heb je ploegen die het dan net wat minder doen, of wat beter, en soms stukken beter. De score van DSM mag zeker laag (onvoldoende) zijn, maar valt nu natuurlijk erg uit de toon. Op de UCI en PCS team ranking zie je dat niet terug in die mate.
    10 november 2021 12:04
    Je roept nu al drie dagen dat het lachwekkend is, Martijn. Maar ik heb je nog niet één keer horen zeggen hoe het dan wel moet. Net zoals mijn post gisteren: ik ben oprecht nieuwsgierig naar hoe jij het beoordeeld.
    10 november 2021 17:21
    5 uur later een nog geen tegen opmerking van Martijn, ben zelf ook wel benieuwd.
    10 november 2021 17:36
    Een oneliner erin pleuren kunnen we allemaal wel. John Bidon bv komt met argumenten en onderbouwing waar je het mee eens kan zijn of niet. Reageer dan ook eens MA.
    10 november 2021 18:30
    Martijn Arensman zit wat dichter bij DSM. Die kan niet zomaar uit de school klappen.
    Los daarvan mag hij zijn opmerking natuurlijk wel beargumenteren.
    10 november 2021 23:51
    Nou Youri,

    Om te beginnen zou ik als ik jou was een consistent meetbaar kader maken waarop je prestaties weegt. Want waar je bij de ene ploeg met procesdoelen een overwinning wegmoffelt als matig, waardeer je bij de andere ploeg met resultaatdoelen top 10 noteringen met een 7.

    Hiermee kleur je op basis van jouw eigen mening het presteren van een ploeg. Dan krijg je dus dat ik je objectieve houding als journalist ter discussie stel.

    Verder vind ik het heel logisch dat renners van een zinkend schip (Qhubeka) een seizoen zich de longen uit het lijf rijden. Als ik journalist zou zijn zou ik daarmee mijn waardering voor de presentaties van de ploeg kunnen kleuren. Maar feitelijk is een renner die zich het snot uit het lijf rijd voor een nieuw contract geen ploegprestatie maar een persoonlijke investering. Om maar aan te geven hoe belangrijk het is om een meetbaat kader te hebben.

    Iets van een UCI lijst, oh wacht…..

    En voor de ongeduldige boomers: ik heb nog meer te doen dan comments schrijven.

    Xxx-jes!
    11 november 2021 07:46
    Wat is een consistent meetbaar kader? Kan je daar een voorbeeld van geven? En zijn de resultaten/uitslagen van een team dat niet gewoon? Als je die koppelt aan de budgetten en uitgesproken verwachtingen, heb je toch een duidelijke basis om evaluaties te maken. Ik vind dat Youri/Wielerflits dat best goed doen. Je kan er over discussiëren, maar lachwekkend is het niet.
    11 november 2021 12:11
    Weet jij wat de budgetten zijn? Niemand weet dan. Allemaal aannames.

    Concrete beoordeling van een renner is het aantal overwinningen afzetten tegen gereden koersdagen of sprintkansen.

    Concrete beoordeling is het aantal overwinning afgelopen jaren tegen elkaar afwegen.

    Ewan wordt bijvoorbeeld afgerekend op zijn doel om in elke GT te scoren. Giro was niet echt een sprinters editie, dus hoe goed heeft hij die kansen benut? Volgens mij prima.
    En hoe kan je nu als renner afgerekend worden op een GT waar je door letsel niet kon starten?

    Bol wordt als matig bestempeld in Parijs - Nice terwijl hij 1 op 3 pakt van de aanwezige sprintkansen.

    Lotto scoort aanzienlijk minder overwinningen dan de afgelopen jaren en is goed voor een voldoende.

    DSM heeft geen resultaat doelen gesteld maar maar procesdoelen en heeft afgelopen 3 jaar vergelijkbare aantallen overwinningen gehaald. Toch krijgen ze een dikke onvoldoende.

    Dan kan het niet anders dat de “ontdekker van Rogla” een gekleurde mening heeft of de ploeg rijkelijk overschat.
    11 november 2021 12:28
    Er is een gezegde dat je niet recht kunt lullen wat krom is. In elke topsport zijn de resultaten de redenen waarom een seizoen wel of niet succesvol is. En dan kan de ploeg wel een mond vol hebben over succesvolle processen en meer van dat soort vaagheden, maar wanneer je geen successen boekt heb je gewoon een slecht jaar gehad waar een (dikke) onvoldoende bij past als rapportcijfer. Punt uit.
    11 november 2021 12:35
    Ik ben allergisch voor de term procesdoelen, maar misschien ben ik de enige. Deze lijkt vooral te worden gebruikt om maar nergens op te worden afgerekend. Bij Bol kun je dan elk jaar weer blijven zeggen dat het proces gaande is maar waar naar toe? Concreet kun je zien dat Team DSM dit jaar bleef steken op 8 overwinningen waarvan je terecht mag opmerken dat er 5 World Tour zeges waren maar dat dit totaal de helft lager was dan vorig jaar en de slechtste score sinds jaren. Als de ploeg had uitgesproken dat ze puur een opleidingsploeg zijn had ik het begrepen maar men wilde aanknopen bij het vorige jaar aldus Kemna zelf en dan rest niet veel anders dan een hard oordeel over het eindresultaat.
    11 november 2021 13:25
    Eens met de bovenburen. Je mag als team natuurlijk de doelstellingen opstellen die je wil, maar je wordt toch op de resultaten in de koers afgerekend. Als DSM voor het seizoen stelt dat ze in elke wedstrijd waar ze starten met minstens 1 man willen aankomen en dat lukt, kan het nog altijd een zwak seizoen zijn.

    Bovendien gaat het hier gewoon over een WT-team, dit is geen pure opleidingsploeg. Met namen als Bardet, SKA, Benoot, Bol, enz. wordt er gewoon geacht van te scoren, en de jonge talenten mogen ook al zo goed mogelijk proberen te presteren.

    Dat is afgelopen seizoen maar matig gelukt om allerlei soorten redenen en daarom krijgen ze hier een laag cijfer. Het is ook maar dat, een rapportcijfer op een website. Verder hangen er geen consequenties aan vast voor DSM en kunnen ze volgend seizoen weer met een schone lei beginnen om proberen beter te doen dan dit jaar (net zoals ze in het verleden geweldige seizoenen hebben gehad).

    Wat mij betreft is dit dan ook geen afrekening met het team DSM, gewoon een evaluatie van hun minder seizoen.
    11 november 2021 16:05
    @Martijn
    Er is een meetbaar kader, namelijk doelen > resultaten. De variabele is de interpretatie van de kwaliteit in de selectie. Die is bij DSM nu eenmaal hoger dan bij Qhubeka en BikeExchange in dit geval en weegt dus zwaarder. Dat je met procesdoelen komt aanzetten is leuk voor een interne evaluatie (wat prima geslaagd zou kunnen zijn, dat weet ik alleen niet). Maar het feit blijft dat de resultaten slecht zijn en daar beoordelen we de ploeg op.

    Dit is overigens geen eigen mening. Denk je dat ik dit helemaal zelf bepaal? ;-) Dat je vervolgens mijn objectieve houding als journalist ter discussie stelt, vind ik op de man, laag, een makkelijk verwijt en een zwaktebod. Sorry dat ik het zeg, maar dat stoort me.

    Wat betreft ploegprestatie of persoonlijke investering: volgens mij beoordelen we hier de ploegen, niet renners individueel. Eind augustus ketste de deal van Qhubeka met een nieuwe sponsor af, dus dat argument wat je nu aanhaalt is alleen plausibel voor de laatste maanden. Totaal geen meetbaar kader.

    Wat betreft je laatste post in dit draadje: je haalt daar een aantal individuele renners naar boven, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat hier om de ploegresultaten, zoals dat ook steeds is uitgelegd. Wat betreft het laatste: misschien overschat ik Team DSM rijkelijk. Ik vind het een goede ploeg, met sterke renners en - als je me een beetje kent als U23-liefhebber - het bulkt er van de toptalenten. Met materiaal als Bardet, Benoot, Hindley, Bol en SKA zijn ze tot veel in staat. Bardet is de enige die dat ook gedaan heeft.

    Bovendien kom je met een hele bak kritiek over mijn werk. Dat mag, dat vind ik ook helemaal prima. De discussie ga ik graag aan. Maar je ontwijkt nu al dagen op rij de vraag die ik je stel, dus nu opnieuw: als ik er zo ver naast zit, hoe beoordeel jij dan het jaar van Team DSM?

    Het is me in ieder geval nu wél duidelijk dat jij een gekleurde mening hebt ;-) Kus terug!
    11 november 2021 21:42
    Youri,
    Het is maar al te duidelijk dat je selectief leest. Ik heb bijvoorbeeld ook over Ewan geschreven die je individueel afserveert als matig, terwijl hij met letsel zijn seizoen in duigen zag vallen. Maar dan is dit ineens een “ploeg waardering”. Over recht lullen gesproken.

    Wat mijn DSM oordeel is staat hier niet ter discussie, wel de enorme onverklaarbare en subjectieve verschillen in waarderingen ten aanzien van de ploegen.

    Overigens kijk ik al uit naar de “objectieve” waardering van Jumbo door de ontdekker van Rogla.
    11 november 2021 22:04
    Martijn, jouw DSM oordeel staat natuurlijk wel ter discussie. En het zou van een gezonde dosis zelfreflectie getuigen als je dat zou toegeven. Het cijfer dat aan DSM is gegeven is de basis van jouw onvrede, zoveel is wel duidelijk. Nogmaals, jij bent daarin gewoon niet objectief. (Overigens is WF met deze stukjes ook niet geheel objectief, het is altijd een interpretatie)
    11 november 2021 22:40
    Cijfers zijn in dezen altijd subjectief omdat ze volgens de eigen disclaimer hier bovenin mede ontstaan door interpretatie maar de aanvallen op Youri als journalist begrijp ik echt niet. Die opmerking over de ontdekker van Rogla vind ik echt een zwaktebod en een aanval op de persoon in plaats van argumenten. Wat ik bijvoorbeeld zou willen weten of Martijn nog steeds achter zijn keiharde kritiek op Narelle Neumann staat, immers in het stuk van het Nieuwsblad op 9 juli was zijn quote dat met een geoloog boven op de Apenrots van Performance het logisch is dat er niets word gepresteerd. Die uitlating bevestigd in mijn ogen het oordeel over DSM dat hier zo heftig wordt bekritiseerd.
    12 november 2021 10:14
    Martijn,

    ik hoef mijn artikel toch niet te herhalen? Caleb Ewan is de beste sprinter van de wereld of in ieder geval bij de beste twee. Lotto Soudal hangt daar de ploeg aan op. Als je dan zes keer wint, is dat voor een renner van het kaliber Ewan te weinig. Met letsel zijn seizoen in duigen zag vallen? De Tour, akkoord. Maar we hebben het hier wel over een sleutelbeenbreuk. In het peloton bekend als 'de beste blessure die je als renner kunt hebben'. Dan vind ik het te makkelijk om het hele seizoen daaraan op te hangen...

    Jouw oordeel over DSM staat wel degelijk ter discussie, want je onderbouwt niet waarom er volgens jou enorme onverklaarbare en subjectieve verschillen in waarderingen ten aanzien van de ploegen. Je zet alle ploegen uiteen, behalve DSM. Ik snap dat wel in jouw positie, maar het is wel makkelijk om op mij af te geven.

    Overigens wat mij betreft even goede vrienden. Ik houd ervan om een goede discussie te voeren, maar ik zou iets meer respect wel waarderen. Dat decadente toontje in Overigens kijk ik al uit naar de “objectieve” waardering van Jumbo door de ontdekker van Rogla die je nu al een paar keer ophaalt, is nergens voor nodig. Fijne dag nog! :-)
10 november 2021 10:54
Ik geef ze een 6,0.
Yates heeft een oké seizoen gereden. Winnaar Tour of the Alps en podium plus ritwinst Giro. Chaves en Howson plakken er nog een mooie zege aan vast maar voor de rest was het kommer en kwel. Voornamelijk het fantasieloos uitspelen van Matthews en Mezgec voor de sprints, terwijl deze mannen veel meer in hun mars hebben dan afwachtend koersen, is een deksel op de neus voor het gebrek aan strategie en creativiteit.
10 november 2021 10:58
Ik snap de cijfers op zich wel. De cijfers worden ook gegeven op basis van verwachtingspatroon, kwaliteiten van verschillende renners en budget. Zo kan dat het dat de ene ploeg beter scoort dan een andere ploeg terwijl ze nagenoeg dezelfde prestaties hebben geleverd. Lijkt me ook niet zo moeilijk hoor.
    10 november 2021 11:08
    Klopt, ze zijn dan ook bedoeld voor discussie en die krijg je ook. Nergens wordt gepretendeerd dat het meer is dan een beoordeling door de redactie en wat wij er van vinden.
    10 november 2021 11:53
    Nou bij sommige reacties krijg ik toch het idee dat het anders wordt gepretendeerd ;)
10 november 2021 11:11
Niet alleen de kille uitslagen tellen mee mag ik hopen? Ook of de ploeg de koers mooi maakt of hard maakt. Hier lijkt de ploeg ondermaats te presteren. Op Yates na kleurloos en onzichtbaar in de koers.
10 november 2021 12:03
Zelden zo'n kleurloos team gezien. Ik ben dan ook erg 'verrast' door het cijfer. Zeker in vergelijking tot de beoordeling van DSM (maar dat is dan weer geen verrassing eigenlijk)
10 november 2021 12:55
@redactie - Gezien de nogal divergente meningen over de cijfers... wellicht een ideetje om onder elk rapportcijfer-artikel een poll te zetten waarin de oplettende lezertjes voor een cijfer kunnen stemmen?
Over de cijfers van DSM t.o.v. de rest, dit ligt m.i. 100% aan hoe de prestaties zich verhouden tot de verwachtingen. Die verwachtingen hangen weer af van wat de verschillende teams zelf roepen en wat de redactie of individuele volger vindt. Discussievoer dus. Dat dat niet lekker uitpakt voor DSM snap ik, waarbij ik niet weet wat b.v. BEX in de locale media rondtoetert over 'samenwerking' en 'ploeg-bouwen' (in Australië is Nederlands de gebruikelijk managementtaal:-).
    10 november 2021 13:26
    Een poll waarbij mensen zelf kunnen stemmen vind ik wel een goed idee jooprioolpijp. (typte ik nou echt die naam net?)
    10 november 2021 16:49
    Goeie suggestie van Joop.
    10 november 2021 21:06
    Top idee! Kan ik mijn cijfers al geven??

    En kunnen er per ploeg wat cijfertjes bij:
    - Budget 2021;
    - Cq’s ploeg aanvang seizoen 2021 (na transfers 2020);
    - Cq’s per heden (dus met nagenoeg dezelfde renners als bij aanvang)?

    Qua budgetten vond ik deze: https://www.statista.com/statistics/1253756/tour-de-france-team-budgets/
    Let op, de tweede keer dat ik keek, zag ik het niet meer met de budgetten erbij.
10 november 2021 12:56
Yates misschien best ok, maar toch heb ik het gevoel gekregen dat hij niet snel meer een grote ronde gaat winnen. Dat hij een soort Cunego dreigt te worden wat betreft grote rondes. Verder ben ik nauwelijks onder de indruk geweest van deze ploeg.
10 november 2021 13:07
"Chaves na het zien van het cijfer voor BikeExchange dit jaar"

Hihi, nou ik ben blij dat jullie het zelf ook niet al te serieus nemen. Daarmee is de kous ook af!
10 november 2021 13:37
Kleurloos seizoen gehad
10 november 2021 14:58
Ach uiteindelijk is het met die cijfertjes dezelfde discussie als met sterretjes in voorbeschouwingen. Iedereen denkt het beter te weten, inclusief Youri, maar het blijft maar een beetje gevoelsmatig lullen over wielrennen.
10 november 2021 17:35
Ook voor mij valt de extreem lage score van DSM op t.o.v. de andere scores tot nu toe. Zou zelf ook best een poll willen met de cijfers die je zelf kunt geven, het hele gebeuren wat er nu staat is een beetje gekunseld proberen om met wat resultaten een eigen oordeel te onderbouwen.

Uiteindelijk denk ik dat het seizoen van BEX net zo'n sof is als dat van DSM. Met heel veel tamtam vooraf, maar uiteindelijk weinig grootse successen en ook in de koers zelf vaak gewoon onzichtbaar. En van mij verdienen allebei deze ploegen een onvoldoende....

En een extra reden voor BEX om een onvoldoende te geven is het blijven vasthouden aan 'rijden voor Bling', terwijl hij keer op keer tekort komt. Heel schattig om vertrouwen te houden in je sprinter, maar ergens moet er toch ook een keer een lampje gaan branden en zou je het geweer van schouder moeten veranderen, inclusief Matthews zelf.
10 november 2021 19:51
Kan me vaak niet in redactie posts, columns vinden. In dit geval wel in rapportcijfers van de 3 ploegen, gelet op uitgesproken verwachtingen van de teams zelf en in relatie tot hun budget.
Bex nu bijvoorbeeld doet het in de grote eendagskoersen best redelijk, al is dat alleen door Matthews met zijn top 5 en 10 plaatsen. Een podium vervolgens met Yates is eigenlijk top. 9 podiumplaatsen in de 3 grote rondes te verdelen. INEOS, TJV, TBV, UAE, DCQ, Movistar, Bora zijn al ploegen die bijna alles kunnen wegkapen...
Nee, een 6,4 is niet irreëel mi.
10 november 2021 23:05
Net alle overwinningen van dit seizoen even bekeken. Snel klaar. Negen stuks volgens PCS, waarbij zij nog nationale titels meetellen. Slechts twee UWT-overwinning. Verder een derde plek in de Giro en een vierde in Parijs-Nice.

De derde plek van Yates +1 overwinning in de drie grote rondes levert een 7 op. Drie overwinningen en een bergtrui levert DSM een 5 op. Ligt het budget honderd miljoen miljard uit elkaar of zo?
11 november 2021 00:39
Lachwekkend als je het cijfer vergelijkt met dat van DSM. En dan volhouden, dat je het objectief beoordeelt....
11 november 2021 06:45
Op de UCI ranking staan ze slechts met drie renners in de top 100:
36 - Yates
44 - Matthews
92 - Chavez
Met Hamilton op 126 en dan is het helemaal op, dan kan je moeilijk spreken over een geslaagd jaar, de vijfde renner is Schultz en die staat zelf niet in de Top250!

Als je dan puur naar de cijfers kijkt en niet zozeer naar de objectieven - die ze sowieso niet gehaald hebben - dan is een 5-je meer dan voldoende :)

Reacties zijn gesloten.