Voorbeschouwing: Ronde van Lombardije 2019

Door , zaterdag 12 oktober 2019 om 08:00
Voorbeschouwing: Ronde van Lombardije 2019

Vincenzo Nibali wint in 2015 - foto: Cor Vos

We gaan nog naar China en Japan, maar voor de meeste wielerfans eindigt het seizoen na de finish van de Ronde van Lombardije. ‘De koers van de vallende bladeren.’ De wedstrijd die vorig jaar werd gewonnen door Thibaut Pinot. De Fransman is er wegens een blessure niet bij, wie profiteert van zijn afwezigheid? WielerFlits blikt vooruit.


Historie

Eddy Merckx was de man met het grootste palmares, Roger De Vlaeminck kende het meeste succes op de Noord-Franse keien van Parijs-Roubaix en Raymond Poulidor was de lieveling van het Franse publiek. En Felice Gimondi? De onlangs overleden Italiaan had de stijl, de klasse, de panache van een groot kampioen. ‘De Aristocraat’ – zoals hij tijdens zijn carrière werd genoemd – werd 76 jaar geleden geboren in het plaatsje Sedrina, midden in de regio Lombardije. Zo’n vijftien kilometer verwijderd van het bekendere Bergamo, daar waar de Ronde van Lombardije drie jaar geleden nog finishte, voor de organisatie besloot de aankomst weer naar Como te verplaatsen.

Gimondi werd dan wel vergeleken met een aristocraat, hij kwam toch uit een typisch arbeidersgezin. Zijn moeder was postbode, zijn vader vrachtwagenchauffeur. Er was amper geld om rond te komen, laat staan om een racefiets te kopen voor kleine Felice. Die laatste leerde fietsen in de heuvels rond Bergamo, samen met zijn moeder, als zij weer eens de post moest rondbrengen. Felice bleek talent te hebben, maar het duurde toch enkele jaren vooraleer het gezin Gimondi voldoende geld had om een wielrenfiets te kopen. Het bleek de beste investering voor Felice en zijn liefhebbende ouders, want de Italiaan bleek bijzonder hard te kunnen fietsen.

Felice Gimondi – foto: Cor Vos

Gimondi mocht in 1964 mee naar de Olympische Spelen van Tokio. De 22-jarige knaap reed in de wegwedstrijd met en tegen leeftijdsgenoten, onder wie een zekere Eddy Merckx. De eveneens zeer talentvolle Belg viel aan in de slotronde, maar werd bijgehaald door een siervolle Italiaan met een wat spitse neus: jawel, Felice Gimondi. Beide renners hadden toen nog geen idee dat een jarenlange rivaliteit was geboren. Gimondi – die in datzelfde jaar de Ronde van de Toekomst won – werd één jaar later al prof bij het grote Salvarani van oud-renner Luciano Pezzi. Zijn grote rivaal Merckx tekende een contract bij Solo-Superia.

“Ik heb de pech gehad om Eddy Merckx tegen te komen. Ik heb wakker gelegen van mijn eerste nederlaag, ik wilde weten wat ik fout had gedaan. De tijd heeft mij geleerd dat hij simpelweg sterker was”, zo keek Gimondi na afloop van zijn carrière terug op zijn relatie met De Kannibaal. Merckx was als overwinnaar uit de strijd gekomen, maar het was Gimondi die in de begindagen van zijn loopbaan het meeste succes boekte. Wat heet: Gimondi won in zijn debuutjaar bij de profs de Ronde van Frankrijk, nog altijd een uniek gegeven. Een jaar later was hij de beste in Parijs-Roubaix en de Ronde van Lombardije en aan het einde van 1968 had hij ook al de Giro d’Italia en Vuelta a España gewonnen.

‘Don Gimondi’ was op weg om de nieuwe Fausto Coppi te worden, maar toen kwam de definitieve doorbraak van een veelvraat uit Meensel-Kiezegem. Gimondi moest lijdzaam toezien hoe Merckx de ene na de andere topwedstrijd won, maar toch wist de Italiaan nog grote koersen te winnen: de Giro van 1969 (overigens na diskwalificatie van Merckx, red.) en 1976, Milaan-San-Remo, de Ronde van Lombardije en het WK van 1973 in Barcelona. Gimondi versloeg toen Freddy Maertens, thuisfavoriet Luis Ocaña en… Merckx. Er werd later gesuggereerd dat de topfavoriet liever zijn aartsrivaal zag winnen dan landgenoot Maertens.

Gimondi en Marco Pantani – foto: Cor Vos

De carrière van Gimondi duurde tot 1979, het was mooi geweest na enkele mindere jaren. De Bergamask trok zich terug in zijn achttiende-eeuwse castello in ‘zijn’ Lombardije, maar Gimondi bleef betrokken bij het wielrennen. Zo raakte hij bevriend met de betreurde Marco Pantani, die in 1998 de opvolger werd van Gimondi als Italiaanse winnaar van de Tour de France. Het was een mooi beeld: Pantani die in Parijs werd gehuldigd met Felice Gimondi aan zijn zijde. Gimondi bleef een graag geziene gast bij wielerevenementen, maar afgelopen augustus overleed hij na een hartinfarct, op 76-jarige leeftijd, tijdens een zwemtochtje bij het Siciliaanse dorpje Giardini-Naxos.

Het mag geen verrassing heten dat de organisatie van de Ronde van Lombardije komende zaterdag uitgebreid stilstaat bij ‘De buizerd van Bergamo’. Zo zal de winnaar na afloop een speciale trui ontvangen. “De route heeft alles wat Felice leuk had gevonden”, reageert RCS-directeur Mauro Vegni. “Met de historische beklimmingen van de Madonna del Ghisallo, de Sormano en de lastige finale met de Civiglio en de San Fermo della Battaglia. We zullen Felice herinneren en niet vergeten dat hij de man is die historie heeft geschreven in onze sport.” We hadden het niet beter kunnen verwoorden.

Laurent Jalabert wint in 1997 – foto: Cor Vos

Gimondi staat twee keer op de erelijst van de Ronde van Lombardije, maar de recordhouder is toch echt Fausto Coppi met maar liefst vijf overwinningen. Het zijn overigens de Italianen die heersen in het vijfde en laatste monument, met dank aan onder meer viervoudig laureaat Alfredo Binda en Costante Girardengo, Gaetano Belloni, Gino Bartali en Damiano Cunego, die allemaal drie keer zegevierden. Er staan ook heel wat Belgische en Franse winnaars op de erelijst. Zo mocht België al twaalf keer de handen in de lucht steken, een eer die was weggelegd voor onder anderen Rik Van Looy, Merckx, De Vlaeminck en Philippe Gilbert.

En de Nederlanders? Het kleine kikkerlandje wacht al 38 jaar op een opvolger van Hennie Kuiper, die in 1981 als laatste Nederlander de herfstklassieker wist te winnen. Verder moeten we terug naar de jaren zestig van de vorige eeuw en naar Jo de Roo. We hebben het vaak over Joop Zoetemelk, Jan Janssen en Gerie Knetemann, maar vrijwel niemand heeft het meer over De Roo. En dat is toch onterecht, want de oersterke Zeeuw was een van de beste klassiekerrenners van zijn generatie. Zo won hij niet alleen de Ronde van Lombardije in 1962 en 1963, maar was hij ook de beste in de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Tours (2x), Omloop Het Volk en Bordeaux-Parijs.

Laatste tien winnaars Ronde van Lombardije 
2018: flag-fr Thibaut Pinot
2017: flag-it Vincenzo Nibali
2016: flag-co Esteban Chaves
2015: flag-it Vincenzo Nibali
2014: flag-ie Daniel Martin
2013: flag-es Joaquim Rodríguez
2012: flag-es Joaquim Rodríguez
2011: flag-ch Oliver Zaugg
2010: flag-be Philippe Gilbert
2009: flag-be Philippe Gilbert

Daniel Martin blijft de sprintende meute voor in 2014 – foto: Cor Vos


Vorig jaar

Thibaut Pinot was vaak de man van net niet, maar in het Italiaanse najaar ontpopte de Fransman zich tot de man van echt wel! De kopman van Groupama-FDJ begon als topfavoriet aan de Ronde van Lombardije, na een tweede plek in Tre Valli Varesine en een overtuigende zege op de Superga in Milaan-Turijn. Een eerste zege in een topklassieker lonkte, maar Pinot moest nog wel even afrekenen met publieksfavoriet en tweevoudig winnaar van ll Lombardia: de voor Bahrain Merida uitkomende Vincenzo Nibali, die na een teleurstellende Tour uit was op revanche.

foto: Cor Vos

Maar eerst ging de aandacht uit naar Davide Ballerini, Umberto Orsini, Alessandro Tonelli, Florian Sénéchal, Franck Bonnamour, Jonathan Restrepo, Michael Storer en Marco Marcato, de acht vluchters die lange tijd de koers kleurden en als eerste begonnen aan de flanken van de beroemde Madonna del Ghisallo. Op deze vroegere scherprechter zagen we enkele ‘mindere goden’ aanvallen, maar de eerste beslissing viel pas op de duivelse stroken van de Muro di Sormano. Het bleek de uitverkoren plek van Pinot en Nibali om te versnellen.

De twee kemphanen passeerden vlak voor de top de eerder ontsnapte Primož Roglič, die duidelijk geen fan was van percentages van ruim boven de 20%. Pinot en Nibali begonnen als eerste aan de razendsnelle en gevaarlijke afdaling van de Sormano, op korte afstand gevolgd door Roglič, terwijl mede-favorieten als wereldkampioen Alejandro Valverde, Romain Bardet en Daniel Martin al tegen een behoorlijke achterstand aankeken. De twee koplopers kregen in aanloop naar de slotklim – de bijzonder pittige Civiglio – het gezelschap van twee renners.

foto: Cor Vos

Zo wist een taaie Roglič zijn achterstand goed te maken in de technische afdaling, maar zagen we plots ook Egan Bernal helemaal naar voren schieten. De beloftevolle Colombiaan had blijkbaar een bijzonder snelle afdaling gereden, want hij koerste samen met Nibali, Pinot en Roglič naar de voet van de Civiglio, waar het allemaal moest gebeuren. Het was de Sloveen die als eerste moest passen, gevolgd door Bernal, die lijdzaam moest toezien hoe Nibali en Pinot almaar kleiner werden. Het werd vervolgens een man-tegen-man gevecht tussen de Fransman en Italiaan.

Beide renners beleefden een soort déjà vu, want in 2017 kwamen de twee kleppers ook als eerste boven op de Civiglio. Toen werd het verschil gemaakt in de afzink, na een lesje afdalen van de toen onverschrokken Nibali. Het is een prestatie die nog altijd in het geheugen gegrift staat. Pinot was dus gewaarschuwd: hij moest met voorsprong beginnen aan de afdaling, maar de Franse klimmer slaagde er maar niet in om de (ogenschijnlijk) stoïcijnse Nibali uit het wiel te kletsen. Tot enkele honderden meters van de top, toen het plots parcheggio was bij de Italiaan!

Pinot begon met een mooie (lees: twintig seconden) voorsprong aan de afdaling richting finishplaats Como, eenmaal beneden was het verschil bijna verdubbeld. De zege van Pinot kwam vervolgens niet meer in gevaar, hij had zelfs alle tijd om de handen in de lucht te steken en het Italiaanse wielerpubliek te bedanken. Zijn grote uitdager Nibali werd in de slotkilometers ingerekend door een achtervolgend groepje, maar de uitgekookte Siciliaan kwam toch nog als tweede over de streep, voor Dylan Teuns, die de spurt om de derde plaats wist te winnen.

Dylan Teuns wint de sprint om plek drie – foto: Cor Vos

Top-5 Ronde van Lombardije 2018
1. flag-fr Thibaut Pinot (Groupama-FDJ) in 5u53m22s
2. flag-it Vincenzo Nibali (Bahrain Merida) op 32s
3. flag-be Dylan Teuns (BMC) op 43s
4. flag-co Rigoberto Urán (EF Education First) z.t.
5. flag-be Tim Wellens (Lotto Soudal) z.t.


Parcours

De 113e editie van de Ronde van Lombardije finisht net als vorig jaar in Como, maar de organisatie heeft er een handje van de aankomst om de zoveel tijd te verplaatsen. Zo finishte de laatste grote klassieker aanvankelijk in Milaan, tot in 1961 werd besloten om Como als aankomstplaats te nemen. Maar het vijfde en laatste wielermonument is ook weleens uitgeweken naar Monza (1990-1994), Bergamo (1995-2003, 2014 en 2016) en zelfs Lecco (2011-2013).

Maar nu finisht de Ronde van Lombardije alweer voor het derde jaar op rij in Como, terwijl ook de startplaats niet is veranderd met Bergamo. In een van de oudste steden van de regio beginnen de renners aan een tocht van 243 kilometer over zes serieuze beklimmingen, goed voor een slordige vierduizend hoogtemeters. In Bergamo zijn overigens heel wat (ex-)wielrenners geboren. Denk aan Claudio Corti, Flavio Giupponi, Eddy Mazzoleni en van de huidige generatie Lorenzo Rota en Fausto Masnada.

Wellicht zien we Rota en Masnada zaterdag wel in de vroege vlucht, die vanuit Bergamo in zuidelijke richting door de Cavallina-vallei koerst, op weg naar de eerste klim van de dag na bijna vijftig kilometer: de Colle Gallo. Zie het als een opwarmertje voor het overige klimwerk, al is de Colle Gallo wel gewoon 7,4 kilometer klimmen aan zes procent. Het gaat vervolgens via een behoorlijk snelle afdaling naar de Seriana-vallei, niet ver van startplaats Bergamo, waar de renners passeren na iets meer dan zeventig kilometer.

Na een tweede passage door Bergamo gaat het via keurige asfaltwegen naar Brianza en de Colle Brianza, een verder niet al te lastig klimmetje. Zeker niet als je kijkt naar de daaropvolgende helling: de iconische Madonna del Ghisallo. Maar nog voor de renners de voet bereiken van de Ghisallo, gaat het via een lange aanloop door plaatjes als Pescate, Civate en Pusiano. Als de kilometerteller op 107,2 staat, bereiken de renners de heuvel Ghisallo, een waar bedevaartsoord voor wielertoeristen, die zich even Fausto Coppi of Vincenzo Nibali willen voelen.

Het kerkje en museum op de top van de Ghisallo, een waar bedevaartsoord – foto: Cor Vos

De Madonna del Ghisallo (8,6 km aan 6,2%) is zeker niet de zwaarste beklimming in de regio Lombardije. Sterker nog: het is niet eens de zwaarste helling in de Ronde van Lombardije. Maar er zijn maar weinig beklimmingen die zoveel emotie oproepen bij de gemiddelde wielerfan of fietstoerist. Dat komt deels door de uitgevochten duels, maar ook door het gelijknamige kerkje op de top van de klim. In het aangebouwde museum liggen duizenden wielerrelikwieën, zoals de verwrongen fiets waarmee Fabio Casartelli verongelukte en een regenboogtrui van Hennie Kuiper.

De beruchte klim is eigenlijk een soort drietrapsraket. De eerste 3,5 kilometer zijn steil met een gemiddelde van ruim 9%, gevolgd door 2500 relatief vlakke en af en toe zelfs dalende meters, om weer te eindigen met ruim twee kilometer aan 9,5%. Als de renners de top bereiken, zullen traditiegetrouw de klokken van de kapel luiden. Voor de deur van het kerkje staat trouwens ook een standbeeld van ex-winnaars Fausto Coppi en Gino Bartali, het haast onafscheidelijke wielerduo.

De Ronde van Lombardije finisht niet op de top van de Ghisallo, want het is nog 64 kilometer tot Como. Eerst dalen de renners naar het plaatsje Maglio, om vrijwel onmiddellijk te beginnen aan de Colma di Sormano (5,1 km aan 6,6%) die vervolgens na een linkse bocht overgaat in de verschrikkelijk steile Muro di Sormano (1,9 km aan 15,8%, met uitschieters tot 25%). Op die laatste muur – want dat is het gewoon – zal de koers volledig ontploffen. Zo reden vorig jaar de latere winnaar Pinot en zijn grote uitdager Nibali weg op de flanken van de Muro di Sormano.

Vincenzo Nibali wordt aangemoedigd op de San Fermo della Battaglia – foto: Cor Vos

Vanaf de top is het nog iets meer dan vijftig kilometer tot de meet. Wat volgt is een technische afdaling naar Nesso, een passage langs de boorden van het Comomeer en een passage door Como, al slaan de renners voor het stadscentrum linksaf voor een lus van 22 kilometer met als scherprechters de Civiglio (4,2 km aan 9,7%) en de San Fermo della Battaglia (2,7 km aan 7,2%), die na één jaar afwezigheid weer terugkeert in het parcours. Wat er onderweg ook gebeurt, er volgt na de San Fermo nog een duikvlucht van 5,3 kilometer naar de aankomst in Como.

Traject: Bergamo – Como
Afstand: 243 km
Datum: Zaterdag 12 oktober

Start: 10.35 uur
Finish: 16.37-17.23 uur


Favorieten

“Ik kom mij hier met name voorbereiden op het najaar. Dan denk ik vooral aan het wereldkampioenschap in Yorkshire, maar ook aan enkele Italiaanse klassiekers, waaronder de Ronde van Lombardije.” Het waren de woorden van Jakob Fuglsang voor aanvang van de Vuelta a España. De Deense klimmer won ruim twee weken later de bergetappe met aankomst op de Alto de La Cubilla, maar dit was slechts een opsteker voor het WK en het laatste wielermonument van het seizoen. De ultieme test volgt aankomende zaterdag, tussen Bergamo en Como.

In een kletsnat en ijskoud Yorkshire moest Fuglsang genoegen nemen met een verre ereplaats, maar nog belangrijker was dat de Deen zijn jongere landgenoot Mads Pedersen naar de wereldtitel zag sprinten. In de Ronde van Lombardije zal de 34-jarige klimmer weer alle vrijheid krijgen om op jacht te gaan naar een (zoveelste) prestigieuze overwinning. Het seizoen van Fuglsang kan al niet meer stuk, na zeges in Luik-Bastenaken-Luik en het Critérium du Dauphiné. Bovendien stond hij na afloop van Strade Bianche, de Amstel Gold Race en de Waalse Pijl op het podium.

Jakob Fuglsang – foto: Cor Vos

Met andere woorden: let op Jakob Fuglsang in de laatste grote klassieker van 2019. Het parcours moet hem bijzonder goed liggen, en dan doelen we met name op de steile Muro di Sormano en Civiglio. Bovendien is zijn grote plaaggeest Julian Alaphilippe er niet bij. Maar de kopman van Astana zal wel moeten afrekenen met een tweevoudig winnaar. We bedoelen natuurlijk Vincenzo Nibali, de man die in 2015 en 2017 op fantastische wijze naar de zege soleerde, beide keren na een helse afdaling van de Civiglio. De toekomstig renner van Trek-Segafredo heeft na jaren van proberen de winnende formule gevonden.

Nibali won telkens na een finale Muro di Sormano-Civiglio-San Fermo della Battaglia, een blauwdruk van de slotfase van de 113e editie van Il Lombardia. De coureur van (nu nog) Bahrain Merida weet dus perfect wanneer hij moet aanvallen. Een kleine kanttekening: de resultaten sinds zijn Tourzege op Val Thorens zijn niet al te best, maar vergeet niet dat hij vorig jaar ook een gebrekkige voorbereiding kende op ‘zijn’ Ronde van Lombardije. En toch bleek hij sterk genoeg om die dag als tweede te eindigen, achter een ongenaakbare Pinot.

Fuglsang en Nibali zijn zekerheidjes in aanloop naar Lombardije, net als ouwe rot Alejandro Valverde. De 39-jarige Spanjaard is een van de beste klassiekerrenners van zijn generatie, met dank aan onder meer vier overwinningen in Luik-Bastenaken-Luik, vijf zeges in de Waalse Pijl en zijn WK-titel in het Oostenrijkse Innsbruck. Valverde jaagt echter nog altijd op zijn eerste Ronde van Lombardije. Dit komt mede omdat hij slechts zeven keer meedeed, maar hij werd ook enkele keren verslagen, onder meer door zijn aartsrivaal Joaquim Rodríguez.

Vincenzo Nibali – foto: Cor Vos

Wat we Valverde wel moeten nageven: de renner van Movistar stelt de laatste jaren zelden teleur in de Ronde van Lombardije. Zijn slechtste uitslag noteerde hij vorig seizoen, toen hij net buiten de top-10 viel. De kopman van Movistar had echter wel een excuus, hij bleek niet meer okselfris na zijn gewonnen WK-titel, afterparty’s en verschillende huldigingen. De Murciaan zal nu geen last hebben van een kater, aangezien hij in Yorkshire al vroeg en verkleumd moest opgeven. Slaagt Valverde er zaterdag in om een flink hiaat op zijn palmares op te vullen?

Het voorseizoen van Adam Yates was behoorlijk indrukwekkend met podiumplekken in Tirreno-Adratico, de Ronde van Catalonië en top 5-noteringen in de Ruta del Sol en de Ronde van het Baskenland. Na een sterke Luik-Bastenaken-Luik (vierde) kwam de klad er echter in. Zo moest Yates ziek opgeven in het Critérium du Dauphiné, terwijl de Tour een grote deceptie werd voor de klimmer van Mitchelton-Scott. In de recente CRO Race liet eindwinnaar Yates wel weer mooie dingen zien, waardoor we wat mogen verwachten van de explosieve Brit.

Adam Yates – foto: Cor Vos

Er werd op het wereldkampioenschap in Yorkshire veel verwacht van de Belgische ploeg, maar keuzeheer Rik Verbrugghe moest na afloop vooral uitleggen wat er allemaal was misgegaan. Zo kon ook Tim Wellens geen indruk maken in Groot-Brittannië, ondanks voor hem perfecte (lees: regen) weersomstandigheden. Het is nu aan Wellens om revanche te nemen. Vorig jaar eindigde de renner van Lotto Soudal knap als vijfde in Como, dus het kan zeker! Let ook op Michael Woods en Davide Formolo, de eendagsspecialisten bij uitstek.

De Canadees bewees vorig jaar tot de wereldtop te behoren en won woensdag nog met verve Milaan-Turijn, terwijl Italiaans kampioen Formolo dit jaar tweede werd in Luik-Bastenaken-Luik. Verder zal de naam van Daniel Martin met rood worden omcirkeld. We weten allemaal dat de Ier een oud-winnaar is van de Ronde van Lombardije, maar hij werd ook al eens tweede (2011), vierde (2013) en negende (vorig jaar). Tot slot heeft Astana meerdere ijzers in het vuur. Natuurlijk, Fuglsang is de kopman, maar hou ook rekening met Ion Izagirre, vorig jaar zesde.

EF Education First heeft met Sergio Higuita nog een tweede ijzer in het vuur. Je zou het haast vergeten, maar de Colombiaan koerst pas enkele maanden op WorldTour-niveau. Het is des te indrukwekkender dat hij al een rit won in de Vuelta, tweede werd in de Tour of California en als derde eindigde in de Giro dell’Emilia. Het is de vraag of Higuita ook kan schitteren na ruim tweehonderd kilometer en meerdere zware cols, maar oh wee als hij er dan nog bij is! Andere Colombiaanse kanshebbers zijn Tourkampioen Egan Bernal en oud-winnaar Esteban Chaves.

Michael Woods – foto: Cor Vos

Hebben we dan alle kanshebbers gehad? Nee, want topfavoriet Primož Roglič moet nog de revue passeren. Diens optreden in de Giro dell’Emilia was ronduit indrukwekkend. Met één goed getimede demarrage wist hij de complete wereldtop uit het wiel te fietsen, op weg naar zijn eerste zege in een (semi)klassieker. Dat belooft voor de Ronde van Lombardije. Vorig jaar vloeiden de krachten nog weg in de finale, is het nu Roglič die zijn concurrenten op het rooster legt? Hij kan rekenen op een sterke ploeg met Robert Gesink, Steven Kruijswijk, George Bennett en Sepp Kuss.

Over een ijzersterke ploeg gesproken: BORA-hansgrohe gaat met de eerder genoemde Formolo, Emanuel Buchmann, Maximilian Schachmann en Rafał Majka (vorig jaar zevende) voor de overwinning. We hebben ook nog tweevoudig winnaar Philippe Gilbert, springveren en ploegmakkers Giulio Ciccone en Gianluca Brambilla, Pierre Latour en de Team Ineos-tandem Diego Rosa en Gianni Moscon. Die laatste twee haalden allebei al eens het podium. Let ook op de nummer drie van vorig jaar: Dylan Teuns.

De renner van Bahrain Merida kan al terugkijken op een prima seizoen, maar hij zal ongetwijfeld met een knaller willen afsluiten. Een mogelijk probleem, hij zit bij Nibali in de ploeg. Krijgt de winnaar op La Planche des Belles Filles de ruimte van zijn vertrekkende Italiaanse collega? Trek-Segafredo rekent op Ciccone en Brambilla, maar misschien nog wel meer op Bauke Mollema. De Nederlander is uitstekend op dreef, kijk maar naar zijn recente uitslagen, maar zijn laatste top 10-notering in de Ronde van Lombardije dateert alweer uit 2012.

Primož Roglič won recent de Giro dell’Emilia en Tre Valli Varesine – foto: Cor Vos

De kans is groot dat een van de genoemde renners de Ronde van Lombardije wint, maar let ook op Miguel Ángel López, James Knox, Michael Valgren (of is het parcours te zwaar voor de sluwe Deen?), Ilnur Zakarin, Wilco Kelderman, Enric Mas, Rui Costa, Tiesj Benoot en Pierre Rolland. Deze renners zullen de koers wellicht niet winnen, maar kunnen wel een belangrijke rol spelen in de finale. We mogen ook het nodige verwachten van David Gaudu, zeker na zijn zesde plaats in Luik-Bastenaken-Luik. Gaat de ranke klimmer van Groupama-FDJ resoluut voor de zege?

Favorieten volgens WielerFlits
**** Primož Roglič
*** Vincenzo Nibali, Michael Woods
** Jakob Fuglsang, Alejandro Valverde, Adam Yates
* Sergio Higuita, Dylan Teuns, Egan Bernal, David Gaudu

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)


Weer en tv

In startplaats Bergamo is het zaterdag prima toeven met een gemiddelde temperatuur van 15℃. Overdag stijgt het kwik naar maximaal 20 ℃. De renners hoeven verder geen regenjasjes mee te nemen, aangezien het droog blijft in de regio Lombardije. De wind waait matig vanuit het noordoosten. De wedstrijd is vanaf 14.20 uur live te zien op Eurosport 1 en de Eurosport Player. Bespreek het verloop van de wedstrijd in de Volg hier op WielerFlits!


Dit artikel delen:

79 Reacties

DeLuiaardVanLimburg 10 oktober 2019 om 08:21

Favoriete koers van het jaar!

Chasse_patate 10 oktober 2019 om 08:42

Ben benieuwd, iedereen zal constant naar Primoz kijken, die zal geen cm ruimte krijgen. Beste renner van het seizoen. Goud appeltje voor Jumbo visma. Ook de renner met de meeste overwinningen dit jaar!

Secondant 10 oktober 2019 om 09:26

Ik denk dat ze dinsdag ook naar Roglic keken, maar ook toen won hij.
Overigens heeft Groenewegen 1 overwinning meer dan Roglic (14 om 13) en staat Bennett gelijk met hem. Ben het wel met je eens dat Roglic absoluut de ster van het jaar is. Met Alaphilippe als goede tweede.
Bron; PCS

SprintMaster 10 oktober 2019 om 08:45

Nibali lijkt me gezien de laatste uitslagen niet meer op het gewenste nivo te komen. Of heeft hij verstoppertje gespeeld?

Jalabertje 10 oktober 2019 om 08:54

Wat zou het mooi zijn als De Mol hier gaat winnen!! Zwaar verdiend!

EddyB1958 10 oktober 2019 om 21:44

De Nederlandse mol of de Vlaamse?

ParijsIsNogVer 11 oktober 2019 om 10:15

Wie is de mol?

toiletduck 12 oktober 2019 om 10:26

Het Tijdperk

wiebipedia 10 oktober 2019 om 09:41

Ik voel het. Stiekem heeft Jumbo een plan met Gees.

tendam 10 oktober 2019 om 09:52

Het plan is op kop rijden voor Roglic ;)

EddyB1958 10 oktober 2019 om 21:47

Rijdt er bij Jumbo Visma ene Gees mee?

Marik 10 oktober 2019 om 10:31

TJV moet wel echt een plan B hebben als de rest zijn koers afstemt op Roglic. Dat biedt wel kansen voor renners als Gesink, Bennett of De Plus.

S. Morgenstern 10 oktober 2019 om 10:42

Jumbo moet plan A gewoon zo goed mogelijk uitvoeren. Enige vrijheid voor anderen (Bennett, Tolhoek en Kuss bijvoorbeeld vooruit gezien) was leuk voor de afgelopen week, maar zeker met de huidige vorm is Roglic voor Lombardije de enige kaart die ze moeten spelen. Moeilijker hoeven ze het ook niet te maken.

De Plus is overigens uit vorm, dus dat zal een van de vroegste werkpaarden zijn.

Marik 10 oktober 2019 om 10:45

Zaterdag hebben we het antwoord daarop. Houd er rekening mee dat de finish dit keer niet bergop ligt he, dus een plan B is echt geen overbodige luxe. Met Kuss en Tolhoek heb je inderdaad ook twee renners die het verschil kunnen maken. Je hebt toch aarzeling nodig van mannen die hun koers afstemmen op Roglic.

S. Morgenstern 10 oktober 2019 om 10:58

Ze hebben renners die het verschil kunnen maken voor hun kopman, niet tegen andere kopmannen. Wanneer een potentieel plan B een week geleden nog werd gelost door Ciccone, terwijl je plan A iedereen op een hoop reed, dan hoef je voor Lombardije echt niet langer dan twee tellen na te denken over het strijdplan.

Marik 10 oktober 2019 om 11:19

Je wilt mijn punt niet snappen zie ik, never mind.

kelderfan 10 oktober 2019 om 11:23

Eens dat TJV niet op een paard moet wedden, want nu zijn alle ogen gericht op plan A Robocop; dus lijkt ’t mij verstandig om Bennett e/o Kuss mee te sturen, als er in de finale kilometers {20/30} gedemarreerd wordt en Tolhoek met een vroege vlucht.

tendam 10 oktober 2019 om 11:26

@marik
Jouw punt is duidelijk. Echter, geen van de andere renners kan de koers winnen. Dus is de tactiek vrij simpel: alle ballen op Roglic.

xistnc 10 oktober 2019 om 11:32

Tolhoek staat niet bij de 7 namen op PCS. Ook wel logisch, want hij kwam in Emilia al flink tekort. Laat de vroege vlucht met Mirko's en Marco's dus maar lopen. Het lijkt me vooral belangrijk om minimaal Kuss en Bennett fris te houden tot na de Sormano, liefst ook Gesink. Een scenario zoals in Emilia kan misschien nog net, dus dat ze direct na de afdaling terugkeren.

Eén van die drie kun je in de vroege finale meesturen met een groep, maar alleen om te sandbaggen (zoals Bennett dinsdag) en dan mag er geen hele of halve kopman meezitten (zoals dinsdag zelfs meerdere). Wil je dat een plan B noemen?

Marik 10 oktober 2019 om 11:34

Ok vooruit, voor een ieder die het niet snapt of wil snappen.
Plan A is het eerste plan, daarom wordt het ook wel plan A genoemd. Dat is met Roglic de koers winnen, want hij is de allersterkste.
Als er andere kopmannen gaan dan is niemand van TJV behalve Roglic in staat om te volgen, dat klopt en daarom is hij ook plan A.
Maarrrrr…stel de koers zit op slot en alle andere kopmannen stemmen hun koers op Roglic af, dan moet je als TJV ook daarvan kunnen profiteren. Een sterke knecht vooruit sturen is dan een prima plan. Daarbij ga je er vanuit dat de andere kopmannen niet meespringen, omdat ze hun koers op Roglic afstemmen.
Kortom je profiteert van de aarzeling van de rest en probeert zo de koers te winnen. Het meest ideale scenario? Neen, maar daarom heet dat ook plan B.

En nu ga ik solliciteren bij het programma Klokhuis

tendam 10 oktober 2019 om 11:38

@marik
Zeg Einstein, iedereen begrijpt je geniale plan. Maar de B-keuze is niet sterk genoeg om te winnen. Niet solo, niet in een sprint. Dus is plan-B niet geschikt.

Marik 10 oktober 2019 om 11:58

@tendam, een domme reactie om je eigen overtuiging naar te blijven verdedigen. Heel veel plezier in je eigen wereldje hè!
En dan sluit ik graag af met een quote van de heer Einstein waar jij het over hebt: ” Grote denkers hebben vaak enorme weerstand ontmoet van simpele breinen.”

Oh en François de La Rochefoucauld kon het ook aardig verwoorden: ” Middelmatige geesten veroordelen over het algemeen alles wat hun onbegrip te boven gaat.”

Amen en welterusten

kelderfan 10 oktober 2019 om 12:00

Ik snap je punt wel. Natuurlijk gaan alle ballen op Roglic, maar je moet wel een plan B hebben voor het geval dat Valverde en de andere toppers in het wiel van Roglic blijven.

xistnc 10 oktober 2019 om 12:05

@marik
Ja, je stelt het allemaal wat te simpel voor. Maar om jezelf nou weg te zetten als ‘simpel brein’ of ‘middelmatige geest’, dat is ook niet nodig.

Marik 10 oktober 2019 om 12:05

kelderfan Halleluja!! Laten we hopen dat onze Wilco ook in staat is om in de finale een rol te spelen. Ook die moet eerder aangaan dan de echte toppers

@xistnc haha het was wachten op zo’n tegenreactie hè.

S. Morgenstern 10 oktober 2019 om 12:06

Wanneer anderen je ideeën ongeschikt achten, dan is het misschien prettig om te doen alsof je onbegrepen bent, maar het is zeker niet de meest sterke houding.

Marik 10 oktober 2019 om 12:09

En hier hoef ik alleen maar te verwijzen naar de eerdere quotes, hoe makkelijk.
Zaterdag praten we verder (als je er intellectueel toegang toe vindt)

S. Morgenstern 10 oktober 2019 om 12:30

Wees gerust… Wanneer Roglic zaterdag in de laatste twintig kilometer is afgezet door zijn laatste knecht, kun je altijd nog vol inzetten op de tegenvallende prestatie van die renners. Kom je er zelfs zonder interessante quotes nog wel mee weg…

Romāns Vainšteins 10 oktober 2019 om 12:41

Persoonlijk vind ik het helemaal geen slecht idee om een Gesink vol vooruit te knallen op de Ghisallo wanneer je nog Bennett en Kuss over hebt. Niet zozeer een plan B maar gewoon extra koers maken.

Stevo1 10 oktober 2019 om 13:04

Marik, het punt is dat er slechts een minieme kans is dat Gesink, Bennett of de Plus wegkomt met een groep die sterk genoeg is om weg te blijven, maar met renners waarvan JV zegt:
"We hebben meer vertrouwen dat onze renner (Gesink, Bennett of de Plus) de rest van de groep er op gaat leggen dan dat we er vertrouwen in hebben dat Roglic de rest van de favorieten er op gaat leggen." Zeker na de wedstrijden van de afgelopen 2 weken, is dit een hoogst onwaarschijnlijk scenario. Juist omdat de anderen, wat jij zegt, focussen op roglic, zal er altijd een dark horse(en daarmee dus een grotere favoriet dan genoemde 3 renners) meespringen in een latere aanval, omdat ze het niet gaan winnen als ze bij Roglic blijven zitten.
Wat ons tot de conclusie brengt dat Jumbo de groep dus toch wil terugpakken. Dan kan de betreffende JV renner misschien beter zijn energie steken in het achtervolgen dan in het meezitten in de betreffende vlucht.
Ik snap dat je kunt zeggen: ze hoeven dan niet te werken, als er iemand mee zit, maar dan moeten ze dus gaan bluffen, want ze willen eigenlijk gewoon wel de vlucht terugpakken. En over dit laatste stukje kun je nog gaan discussiëren en weet je nooit hoe dat uit gaat pakken, dus het kan ook jouw kant uit vallen dat de rest volle bak gaat werken en roglic in een zetel naar de finish rijdt, maar de kans hierop lijkt me niet groot genoeg om zo'n hooghartige houding aan te nemen…

tendam 10 oktober 2019 om 13:24

@marik
Heb je jezelf wel eens laten testen op narcisme? Goeiemorgen zeg. Veel plezier met de koers!

Marik 10 oktober 2019 om 13:28

Zoals Sheldon Cooper altijd zei: mijn moeder heeft me laten testen, daar kwam niks uit.
Lekker een beetje röring met de onwetenden, ik hou er wel van :)

tendam 10 oktober 2019 om 13:49

Zoals de Heideroosjes al zeiden: iedereen is gek, behalve jij.

Pietspeed 10 oktober 2019 om 14:24

Alle ballen op Marik, wat een genie.
Kun je het nog een keer uitleggen?

Brummel 10 oktober 2019 om 21:40

10 punten voor de heideroosjes quote!

ghostwriter 10 oktober 2019 om 22:59

@Marik
Denk je echt dat er behalve Roglic iemand bij Jumbo-Visma een kans maakt om de Ronde van Lombardije te winnen zelfs als het tactisch perfect gaat voor die wielrenner? Welk scenario heb je voor ogen waarin een andere wielrenner van Jumbo-Visma kan winnen? Een Plan B is leuk maar dan moet je daar wel iemand voor hebben die daadwerkelijk goed genoeg is om dat plan uit te voeren. Heeft Jumbo-Visma daar volgens jou iemand voor?

Marik 11 oktober 2019 om 10:07

@ ghostwriter, kijk dat is wel een terechte vraag. Ik denk dat het antwoord daarop “ja” is, waarbij het afhangt van het scenario. Het mooie van een voorbeschouwing is dat we alles kunnen roepen en dan moeten we maar bekijken wat er in de werkelijkheid gebeurt. In veruit de meeste scenario’s gaat het gewoon tussen de kopmannen en Roglic is dan uiteraard de vooruitgeschoven kopman. Wat me stoort aan de reacties op mijn stelling is dat de meesten erop reageren alsof ik stel dat TJV met iemand anders moet gaan winnen dan met Roglic. Maar neen, dat is mijn stelling zeker niet. TJV moet vol voor Roglic gaan, want dan winnen ze waarschijnlijk dit jaar een monument en dat zou fantastisch zijn.
Aan de andere kant, je wilt ook niet in een situatie komen waarbij Roglic naar de streep rijdt met mannen die rapper aankomen. De finish is niet bergop, dus daar moet je echt rekening mee houden.
Afhankelijk van het scenario kun je mannen vooruitschuiven. Ik zie er 1 man in het bijzonder geschikt voor en dat is Kuss. je kunt toch niet met droge ogen zeggen dat TJV geen enkele geschikte man heeft om een dergelijk kunststukje uit te halen als je iemand in de gelederen hebt die kort geleden een Vuelta etappe heeft gewonnen?
Nogmaals, het meest logische scenario dat Kuss zou kunnen winnen? Neen, natuurlijk niet. Maar ze moeten wel de koers goed blijven lezen en misschien wel iets doen wat niemand verwacht. Laten ze een man als Kuss net iets te lang rijden dan zou hij het kunnen winnen, afhankelijk van hoe de koerst verloopt. Dat geldt in mindere mate voor Bennett en in nog mindere mate voor Bouwman. de rest zie ik het überhaupt niet doen.

Panache 11 oktober 2019 om 10:29

Er wordt wel erg lullig op Marik gereageerd. Hij roept niet zo maar wat, er zit een gedachte achter. En zoals je kan argumenteren dat plan b niet sterk genoeg is, zo kan je ook argumenteren dat plan a op een vlakke finish ook risicovol is. Wat heeft Roglic aan palmares is de monumenten? Niets. Zelfs geen top 10.

S. Morgenstern 11 oktober 2019 om 12:56
Quote:
Wat me stoort aan de reacties op mijn stelling is dat de meesten erop reageren alsof ik stel dat TJV met iemand anders moet gaan winnen dan met Roglic.

Nee hoor, er wordt gereageerd alsof je stelt dat Jumbo morgen echt een plan B nodig heeft.

De reacties daarop is dat dat onzin is, omdat ook de kans dat plan A mislukt (doordat Roglic niet van snellere mannen af kan komen, of tekort schiet), nog altijd vele malen kleiner is dan dat plan B mislukt (doordat die renner vooruit blijft met snellere, dan wel betere renners). Jumbo moet na afgelopen week gewoon volledig voor Roglic rijden, ook wanneer een van de betere knechten vooruit zou zitten in een groepje outsiders. Die betere knechten van Jumbo behoren tenslotte niet tot de betere outsiders, terwijl ze de topfavoriet binnen de ploeg hebben.

Jacco van Stierop 11 oktober 2019 om 13:02

En Kuss heeft wel een grote staat van dienst in eendagswedstrijden boven de 200 km? Ik acht niet uitgesloten dat hij nog redelijk van voren kan zitten tussen de Sormano en Civiglio, maar vind de kans niet zo groot dat hij de finale overleeft. Kuss is zeker niet gespeend van talent, maar een Vuelta-rit van 150 km met een gemiddelde van 35 km/u valt moeilijk te vergelijken met een monument van bijna 250 km met een gemiddelde van tegen de 40 km/u.
Alleen de laatste 1,5 km is vlak, daarvoor een 3,5 km-lange afdaling. Dat is niet in het nadeel van Roglic. Zelfs als het op een sprintje zou uitdraaien is hij niet kansloos tegen strijkijzers.
Leuke renner, Bouwman, maar hier geen serieuze optie. Bennett kan zelden een versnelling doorzetten om verschil te maken, en wanneer heeft die voor het laatst een eendagskoers gewonnen?
Gewoon alle ballen op Roglic dus.

tendam 11 oktober 2019 om 18:05

@panache
Het gaat niet om de tactiek op zich die Marik voorstelt (nogal voordehandliggend) maar om het feit dat hij denkt dat mensen deze geniale tactiek niet begrijpen, omdat hij zich op een hoger intellectueel plan bevindt. Haha.

Jumbo heeft best een aardig ploegje, maar er is geen scenario voor te stellen waarin een van deze knechten de koers kan winnen. Ja, uiteraard, alles kan, maar de kans is zeer klein. Terwijl je de topfavoriet in je gelederen hebt.

Panache 11 oktober 2019 om 19:46

Zelf denk ik meer in percentages. Ik ben het er mee eens dat Roglic topfavoriet is. Toch schat ik zijn kans op winst slechts in op max. 15%. Stel je stuurt Gesink of Powless mee in de (vroege) vlucht, dan stijgt je kans naar 16% en heb je nog steeds de kaart Roglic achter de hand en voldoende andere ploegen die de vluchtgroep samen met TJV kunnen inrekenen. De hele ploeg voor Roglic opofferen kan en als het mislukt kijkt niemand Roglic er op aan, hij heeft al 14x gewonnen. Laat de ploeg maar beslissen hoe ze het gaan spelen, seizoen is sowieso al geslaagd.

kelderfan 10 oktober 2019 om 11:49

@xistnc
Je hebt gelijk met Tolhoek, dat hij er niet bij is. Maar misschien is ’t dan wel wat voor Bouwman om met een vroege vlucht mee te gaan.

S. Morgenstern 10 oktober 2019 om 12:12

Daar hebben ze niets aan, aangezien ze met Roglic in de ploeg sowieso de koers moeten dragen. Bouwman in de kopgroep verandert daar niets aan en is verspeelde energie.

Bennett, Gesink of Kuss mee in een groepje in de voorfinale is uiteraard een ander verhaal, maar dan zal dat zijn om later in dienst van Roglic nog wat te kunnen doen en zal het niets veranderen aan de noodzaak om de groep met favorieten de meest kansrijke te houden (en daar dus waarschijnlijk op kop te moeten rijden).

CyclesGoff 10 oktober 2019 om 11:52

oh bitterzoete triestheid
die je overvalt kort na de finish van de Ronde van Lombardije
in de wetenschap dat een lange wielerwinter zijn intrede doet,
waarin de liefhebber zich moet troosten
met het wielersurrogaat
dat veldrijden wordt genoemd.

Marik 10 oktober 2019 om 11:59

Fantastisch!

Nelson 10 oktober 2019 om 12:31

Kunst !

Romāns Vainšteins 10 oktober 2019 om 12:59

Gewoon een kwestie van af fakkelen/wachten en trek die surrogaatperiode maar rustig door tot de omloop.

alvaro mejia 10 oktober 2019 om 12:35

Ik mis Gilbert in de voorbeschouwing of heb ik iets gemist?

Romāns Vainšteins 10 oktober 2019 om 13:00

Die ging er vrij zielig af in Turijn. Gilbert anno 2019 heeft meer te zoeken in Paris Tours dan GdL en daar is helemaal niks mis mee.

WernerFranke 10 oktober 2019 om 23:18

Veel te zwaar voor hem, maar het is wel zijn laatste wedstrijd voor de blauwe garde, en dat zonder kopman. Wees maar zeker dat we hem één of andere poging zullen zien doen. Hij zal niet winnen, maar kan de wedstrijd met een verre aanval wel in een plooi leggen.

Pietspeed 10 oktober 2019 om 14:26

Valverde, de sluwe ouwe vos. Net op tijd top in t najaar. En mss wel met het sterkste team?!

De Brigadier 10 oktober 2019 om 14:41

Roglic reed nog nooit top 10 in een langere eendagskoers, alles op hem zetten zaterdag is in je eigen mes lopen. Een voorspelbare tactiek is ook nooit de beste tactiek. Als het ontploft op de Sormano -en dat gaat gebeuren- is niemand van Jumbo mee en rijdt Roglic 50 km. alleen. Tot de Sormano is het dan weer zo makkelijk dat het met 2 renners te controleren is, niemand meesturen zou dus 5 knechten nutteloos laten. Iemand meesturen, zowel in de vroege vlucht als in de voorfinale, zou niet plan B, maar plan A moeten zijn.

Aangezien ze bij Jumbo ook niet bijster pienter zijn zullen ze waarschijnlijk wel voor de foute handelingswijze gaan en in de finale volledig zoek gereden worden door Nibali, Formolo en Woods.

hup Gesink, Rosa en Villella. Schijt aan de kopmannen die het niet zullen afmaken.

Jacco van Stierop 10 oktober 2019 om 15:43

Och, tot dit seizoen had Roglic nog nooit podium gereden in een grote ronde. Vorig jaar moest Roglic passen aan het begin van de Civiglio, maar met zijn huidige vorm zie ik hem zaterdag daar niet afhaken. Kan me niet heugen dat een vooruitgeschoven pion in Lombardije enig nut heeft opgeleverd voor de kopman. Bovendien heeft Roglic genoeg keren laten zien het zelf wel te kunnen rooien. Nee, gewoon afzetten die man, al zou het voor hem fijn zijn als hij nog een ploegmaat heeft aan de voet van de Civiglio.
Ben wel met je eens dat het weer eens tijd wordt voor een type Zaugg, die iedereen een flinke loer weet te draaien.

rahimns 10 oktober 2019 om 16:13

Voor een ploeg wat niet bijster pienter is hebben ze toch wel een lekker jaar, van mij mogen ze dan nog wat dommer worden.

tendam 10 oktober 2019 om 19:42

@rahimns
Van tactische slimmigheidjes moet Jumbo het niet hebben, toch? Niettemin zie ik niet hoe Nibali nu ineens Roglic eraf zal rijden, maar die is wel vaker ineens op de afspraak terwijl hij daarvoor reed als een krant.

Viktrodriguez 11 oktober 2019 om 08:48

AH, we hebben er nog een die wel even haarfijn zal uitleggen, incluis inside information, hoe niet bijster pienter de ploegleiding van Jumbo is.

peervaneynthoven 11 oktober 2019 om 17:44

Als je hier voor raaskallen een cijfer zou krijgen dat zit jij voor mij zeker niet alleen bij de eerste 10 maar zou je zelfs hebben gewonnen (als @De Brigadier krijg je er vast een ster bij.).Met @tendam zeker op het podium. Ondanks het budget, het gebrek aan tactisch inzicht en het gebrek aan pienterheid heeft TJV dit jaar (tot nu toe) 50 overwinningen geboekt. Ik zou beide intellectuele breinen dan ook aanraden te solliciteren bij TJV. Dat levert waarschijnlijk nóg meer succes op, tenzij ze het dagelijkse toetsenbord-rammen prefereren boven verantwoordelijkheid.
Ik zal maar niet vragen waar de onderbouwing blijft.
@Marik +1. Laat sommigen maar lullen!

tendam 11 oktober 2019 om 19:35

@peervaneynthoven
Dat ze het niet van tactische slimmigheidjes moeten hebben vind ik een vrij gematigde mening, maar goed, ga lekker verder met pro- en contra-Jumbo denken. Je bent zeker niet de enige.

Marik 11 oktober 2019 om 22:10

@peer, dank voor de bemoedigende woorden. Sommigen hullen zich enkel in hun eigen genoegzaamheid. Dit forum is uiteindelijk ook gewoon een afspiegeling van onze samenleving ;)

Titaantje 10 oktober 2019 om 20:22

Nibali 3 sterren? Geen kans!

Dick H. 10 oktober 2019 om 20:52

Afezien van al het gekijf in de reacties wil ik toch even laten weten dat ik de voorbeschouwing heel erg goed vind. Hulde aan de auteur!

EddyB1958 10 oktober 2019 om 22:07

Ik ben er vooral nieuwsgierig naar of Roglic die afstand aan kan.

peervaneynthoven 11 oktober 2019 om 17:53

Weet je waar ik nieuwsgierig naar ben, of er een Belg gaat winnen! Dan kan je los! Lijkt mee enig.
PS Maak je geen zorgen over Roglič die kan die afstand wel aan. Ik ook trouwens maar in een ander tempo en daar gaat het in een wedstrijd om!
Ik beschouw Woods als de grootste tegenstrever van Roglič

EddyB1958 12 oktober 2019 om 01:01

Of er een Belg gaat winnen? Kans is even klein of even groot als of er een Nederlander gaat winnen. Bij gebrek aan een Nederlandse favoriet gaan de Nederlanders dan maar voor de Sloveen Roglic supporteren, omdat hij in Nederlandse loondienst rijdt. Zo iemand hebben wij ook niet, nu Alaphillipe zijn seizoen beëindigd heeft. Maar Mollema, Teuns, Wellens, Benoot of wie weet Gilbert mogen me verrassen.

Romāns Vainšteins 12 oktober 2019 om 10:40

Teuns gewoon een prima outsider, die ging al prima op het hem veel slechter liggende Yorkshire. Hem af laten zakken voor Avermaet was een zeperd.

Christustepaard 10 oktober 2019 om 22:57

Weet iemand waarom Ineos Sosa niet laat rijden? Hij lijkt me na vandaag een dark horse voor zaterdag.

Sylvia 10 oktober 2019 om 23:33

Ik hoop dat er een Nederlander, of een outsider wint, dat vindt ik altijd leuker om te zien dan wanneer de topfavoriet ‘gewoon’ wint. Wanneer 1 van de favorieten wint heeft diegene het natuurlijk wel verdient, maar een outsider die wint maakt de race toch net dat beetje meer onvoorspelbaar, maar ik ga het zaterdag sowieso met alle plezier kijken. :)

Max01 11 oktober 2019 om 12:41

Wat een ploeg heeft TJV. Zorgen dat in elke aanval een ploeggenoot meeschuift en dan is Roglic de grote favoriet. En stiekem hopen dat Gesink in een kopgroep als eerste over de finish rijdt!!

ElAguilaDeToledo 11 oktober 2019 om 14:47

Mooie voorbeschouwing !!!

Hollow Knight 11 oktober 2019 om 18:40

Ik verwacht ook wel iets van Gilbert, ook al krijgt hij geen sterren hier. Blijkbaar is hij nog heel hongerig dit seizoen. Klom ook vrij goed in de Vuelta.

skylimit 11 oktober 2019 om 20:02

Hoop op een mooie koers. Jammer dat deze niet helemaal vanaf de start live wordt uitgezonden. Over TJV er is voor deze koers maar 1 plan en dat is Roglic. Met alle respect voor de andere renners van TJV die zullen er de laatste 30-40km niet meer bij zitten, tenzij 1 van hen een superdag zal hebben. Misschien Kuss als die nog wat extra benzine kan vinden, maar denk dat er bij hem na de Vuelta ook wel het beste vanaf is.

klaasd 11 oktober 2019 om 21:47

Uiteraard Roglic, alleen Zaugg is een vreemde eend bij de laatste 10 winnaars. De rest zijn allemaal toch beter als de 2e man van TJV (Kruiijswijk lijkt me niet in topvorm). Meer als 90% kans op toppers die de prijzen gaan verdelen.

Schollekop 12 oktober 2019 om 09:19

Hoop Gaudu. Wat een beest was dat in Milaan-Turijn.
Alleen nog wat slimmer met je energie omgaan, dan zie ik hem wel winnen.

toiletduck 12 oktober 2019 om 10:39

Wat een startlijst zeg! De outsiders zonder ster vandaag zoals MAL zouden vaak een van de favorieten zijn. Kan een leuke koers worden. Er kan zomaar een naam op de hoogste trede staan die niet genoemd is, terwijl die naam niet op de erelijst misstaat.

hanjovdberg 12 oktober 2019 om 14:13

Al doorlezende snap ik niet zo waarom we allemaal zo tegen Marik tekeer gaan. In de afgelopen Vuelta maar ook bij andere rondes was menigeen verbijsterd wanneer TJV niemand meestuurde in de vlucht als onderdeel van plan A. Dus waarom nu niet als onderdeel van plan A een sterke renner als Gesink of Bennet meesturen? Met Kuss, Tolhoek en Bouwman heb je nog best wat power over om Roglic tot in de laatste fase bij te staan.

Plan B gaat eigenlijk pas in als A faalt. Dus dat noodplan zou dan kunnen zijn, Roglic heeft een slechte dag/valt/wso dus dan maar hopen op sterke benen voor de man die meezit in de vlucht.

Dus plan B treedt in werking als plan A niet geheel volgens plan gaat en heeft gelukkig als voordeel dat een deel van dat plan al plan uitmaakte van plan A

Jacco van Stierop 12 oktober 2019 om 14:33

Gesink moet je gebruiken als er een flink gestaag tempo moet worden gedraaid. Hem meesturen in de vlucht heeft weinig zin; als medevluchters gaan versnellen op de Ghisallo, en helemaal op de Sormano (mochten ze dan nog vooruit zijn), dan ligt hij er meteen af, dat kan hij niet meer aan. Op een langere beklimming kan hij nog terugkomen op karakter en eigen tempo, maar hier niet.
Zet Gesink maar in om de concurrentie te testen of pijn te doen in het eerste deel van de Sormano, dus tot aan de eigenlijke muur. Behoorlijke kans dat je daar het nodige kaf van het koren kunt scheiden. Tolhoek en Bouwman hebben veel te weinig pk’s voor het betere beukwerk.
Roglic is de enige optie van TLJ. Mocht hij het, om wat voor reden dan ook, niet redden, mag je alleen hopen op wat ereplaatsen.

hanjovdberg 12 oktober 2019 om 14:58

Toch knap hoe sommigen precies weten wat welke renner wel en niet kan. Ik zou het wel weten als ik alles zo goed weet.

Alsof Pedersen normaal gesproken WK zou kunnen worden. Blijft koersen dus altijd kans op verassing.

danseuse 12 oktober 2019 om 14:19

Gewoon kijken en genieten.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.