Julian Alaphilippe zet per direct punt achter seizoen

dinsdag 8 oktober 2019 om 10:55
Julian Alaphilippe zet per direct punt achter seizoen

Julian Alaphilippe - foto: Cor Vos

Het was de bedoeling dat de Franse publiekslieveling Julian Alaphilippe deze week nog Milaan-Turijn en de Ronde van Lombardije zou betwisten, maar Deceuninck-Quick Step laat weten dat hij zich heeft afgemeld voor deze Italiaanse eindeseizoenswedstrijden.


Op het digitale huis van zijn werkgever laat Alaphilippe weten het jammer te vinden de twee Italiaanse koersen niet te betwisten. “Ik heb hard gewerkt om voor de derde keer dit jaar te pieken, maar tijdens het WK wist ik dat mijn conditie niet op het gewenste niveau is. Ik wilde graag met de jongens koersen in Italië en mijn best doen voor het team, maar nu ik niet alles kan geven is het logisch om nu al aan mijn herstel te werken om volgend jaar in de best mogelijke vorm aan de start van het nieuwe seizoen te staan.”

LouLou kan terugkijken op een buitengewoon geslaagd seizoen. Hij begon het jaar met twee achtereenvolgende dagzeges in de Vuelta a San Juan, waarna hij in Colombia nog een rit in een 2.1-koers wist mee te pikken. Ook in zijn eerste Europese wedstrijd – Strade Bianche – was het raak. Via de Tirreno-Adriatico, waar hij twee etappes wist te winnen, kwam hij uit bij Milaan-San Remo. Op de Poggio reed hij weg met een elitegroepje en op de Via Roma vloerde hij zijn concurrenten in de sprint.

La Primavera werd gevolgd door een etappezege in de Ronde van het Baskenland en de winst in de Waalse Pijl. Na een rustperiode maakte hij zijn rentree tijden het Critérium du Dauphiné, waar hij de zesde rit op zijn naam schreef. In de Ronde van Frankrijk groeide Alaphilippe uit tot de held van het Franse volk. Hij won de derde etappe naar Épernay en de individuele tijdrit in Pau. Daarnaast hield hij tot aan de negentiende etappe de gele trui vast. Uiteindelijk eindigde hij als vijfde in het eindklassement. In het derde en laatste deel van zijn seizoen bleek een zevende plaats in de Grote Prijs van Quebec het hoogst haalbare.

Dit artikel delen:

19 Reacties

Yeez 8 oktober 2019 om 11:10

Logisch. Startlijst van lombardije is zo sterk dat je alleen wat kunt uitrichten als je top bent. Jammer dat hij pinot en uran als enigen missen

hartstikkebedankt 8 oktober 2019 om 11:32

En Bardet niet te vergeten

freirefreire 8 oktober 2019 om 11:14

Die heeft een seizoen gehad om je vingers bij af te likken. Jammer van die twee laatste koersen, ik zie hem in de toekomst zeker ook als favoriet voor Lombardije. Maar dat doet niets af aan zijn enorme prestaties dit jaar.

west 8 oktober 2019 om 11:16

Is al een lang seizoen. Doet al sinds februari overal mee voor de knikkers

Off-Topic; Vinden jullie niet dat je een herdenkingswedstrijd voor Bjorg Lambrechts ook even op .nl in Nederland moeten melden? Of is dat typisch Belgisch nieuws?

Cyclinglife 8 oktober 2019 om 12:16

zoiets gaat de gehele wielercommunity wat aan. Het gehele gebeuren heeft een grote impact gehad op de sport in zijn geheel. Sport overstijgt mijn inziens sowieso elke vorm van nationalisme.

horsm 8 oktober 2019 om 11:16

Het lijkt me dat dit betekent dat Primoz dit seizoen eindigt als nummer 1 in de UCI world ranking. Hij heeft zo’n 1000 punten voorsprong op nummer 3, Fuglsang, en het lijkt me niet dat hij dit nog kan inlopen.

bilthoven 8 oktober 2019 om 11:24

Dat is heel jammer voor Gilbert. Die zal nu vooral op Mas en Knox moeten rekenen.

KennyKlimmen 8 oktober 2019 om 12:08

Verstandige keus. D’r kan toch zeker niks meer in de benen zitten van die gozert…

john 8 oktober 2019 om 12:16

Sinds zijn neef betrap is ,gaat hij ook niet meer voor uit als een speer

koos verrek 8 oktober 2019 om 12:17

Waar heb ie ’t over?

Panache 8 oktober 2019 om 13:25

Zijn neef en grote voorbeeld en trainer is niet betrapt. Een pupil van hem is betrapt op epo.

koos verrek 8 oktober 2019 om 14:08

Das wat anders, dan heb ze neef der niks mee te maken he. Niet relevant dus dit

Romāns Vainšteins 8 oktober 2019 om 14:40

Bij John is het standaard van ditte genuil, berg je verbazing bij voorbaat op dus.

west 8 oktober 2019 om 19:56

Doordat de pupil van de zoon van de broer van de vader van Alaphilippe op EPO is betrapt is Pedersen nepwereldkampioen geworden. Het is schandalig!

Romāns Vainšteins 8 oktober 2019 om 12:16

Achteraf, koekonttechnisch gezien, had hij het WK moeten laten schieten om zich nog eens op te laden voor deze hem wat beter liggende koersen in Italie. Als Roglic Lombardije zou weten te winnen denk ik dat dat de goudenfietswinnaar gaat worden.

Cyclinglife 8 oktober 2019 om 12:19

Hij heeft een Schitterend mooi seizoen gehad, bedankt en een diepe buiging voor de mooie wielermomenten.

havana 8 oktober 2019 om 12:24

Zal lastig worden om dit seizoen te overtreffen!

Pizzi 8 oktober 2019 om 12:36

Man, wat een ziek goed seizoen!

Dumoulist 8 oktober 2019 om 13:36

Verstandige keus. Ben benieuwd of hij in het voorjaar al voldoende herstelt gaat zijn van afgelopen Tour. Verwacht eigenlijk niet zoveel van hem in 2020, maar laat me graag verrassen.