Voorbeschouwing: Critérium du Dauphiné 2020

Door , woensdag 12 augustus 2020 om 07:30
Voorbeschouwing: Critérium du Dauphiné 2020

Alaphilippe won vorig jaar de bergtrui - foto: Cor Vos

Na het wegvallen van de Ronde van Zwitserland als gevolg van de coronabreak, is het Critérium du Dauphiné (12-16 augustus) de enig overgebleven traditionele voorbereidingskoers op de Tour de France. De ingekorte Franse WorldTour-wedstrijd heeft een ijzersterk startveld met de complete blokken van Team Ineos en Jumbo-Visma aan het vertrek. WielerFlits blikt vooruit.

Historie

De historie van het Critérium du Dauphiné gaat terug tot 1947. Initiatiefnemer voor de ronde was de plaatselijke krant Le Dauphiné Libéré, die kort na de Tweede Wereldoorlog het levenslicht zag. Om haar naamsbekendheid en verkoopcijfers te vergroten zette de krant een meerdaagse koers op touw door de voormalige provincie Dauphiné in het zuidoosten van Frankrijk, hedendaags de departementen Isère, Drôme en Hautes-Alpes.

In de eerste editie ging de wedstrijd over 953 kilometer, in vier etappes. Na net geen 28 uur koers werd de Pool Édouard Klabinski de eerste winnaar op de erelijst. Maar in de jaren daarna pakten de Fransen de overwinning. Nello Lauredi zegevierde in 1950, 1951 en 1954 en werd zo de eerste renner die driemaal de eindzege behaalde. Door haar bergachtige karakter en plek op de kalender werd de ronde voor Franse renners een voorbereidingskoers op de Tour de France.

Van der Velde is de enige Nederlandse winnaar – foto: Cor Vos

De Dauphiné keerde jaarlijks terug en kreeg onder meer Louison Bobet, Jacques Anquetil en Raymond Poulidor als eindwinnaars. Tot aan 1967, want toen werd de ronde na een geschil van het internationale programma geschrapt. In 1969 maakte de ronde haar rentree als het Circuit des Six-Provinces (de Ronde van de Zes Provincies) en net als in 1966 behaalde Poulidor de zege, nadat hij een ultieme aanval van Roger Pingeon op zijn leiderstrui had afgeslagen.

Een jaar later won Luis Ocaña zijn eerste Dauphiné en omdat hij ook in 1972 en 1973 de koers op zijn naam schreef, kwam hij op gelijke hoogte met Lauredi. In de jaren ’70, ’80 en ’90 werden ook Bernard Hinault en Charly Mottet mederecordhouder in de Franse ronde met drie overwinningen. Naast Anquetil en Hinault legden ook de andere vijfvoudige Tourwinnaars Eddy Merckx (in 1971) en Miguel Indurain (1995-96) beslag op de eindwinst.

Merckx is overigens een van de drie Belgen, die de Dauphiné wisten te winnen. Alex Close ging hem in 1956 voor, terwijl Michel Pollentier in 1978 vriend en vijand verbaasd deed staan met zijn eindzege. De tot op heden enige Nederlandse overwinning kwam in 1980 op naam van Johan van der Velde. In de koninginnenrit greep de renner uit de Raleigh-ploeg van Peter Post de leiderstrui en een dag later stelde hij de eindwinst veilig.

Froome werd mederecordhouder met drie eindzeges – foto: Cor Vos

In de jaren ’80 kwamen ook de eerste renners van buiten Europa op de erelijst. Greg LeMond was de eerste Amerikaanse winnaar, Phil Anderson de eerste Australische en Martín Ramírez en Luis Herrera zorgden voor de eerste Colombiaanse successen. Als we kijken naar de laatste tien jaar zien we vooral winnaars uit Team Sky. Bradley Wiggins won de koers tweemaal, Chris Froome werd met drie zeges mederecordhouder en ook Geraint Thomas was een keer de beste.

Laatste tien winnaars Critérium du Dauphiné
2019: flag-dk Jakob Fuglsang
2018: flag-gb Geraint Thomas
2017: flag-dk Jakob Fuglsang
2016: flag-gb Chris Froome
2015: flag-gb Chris Froome
2014: flag-us Andrew Talansky
2013: flag-gb Chris Froome
2012: flag-gb Bradley Wiggins
2011: flag-gb Bradley Wiggins
2010: flag-si Janez Brajkovič


Vorig jaar

Traditiegetrouw was de Dauphiné vorig jaar een belangrijk meetmoment in aanloop naar de Tour de France. Romain Bardet, Chris Froome, Thibaut Pinot, Richie Porte en Nairo Quintana gingen allemaal van start in Aurillac. Vanuit Nederlands perspectief was het uitkijken naar de rentree van Tom Dumoulin na zijn knieblessure, waardoor hij opgaf in de Giro d’Italia. De Sunweb-renner wilde in de Franse voorbereidingsronde vooral koersritme opdoen richting de Tour.

De openingsetappe werd een prooi voor Edvald Boasson Hagen, die in Jussac de snelste was van een uitgedund peloton. De Noor kreeg de leiderstrui uitgereikt, maar kon slechts kort genieten van het tricot doordat Dylan Teuns een dag later een dubbelslag sloeg. In deze rit testte Dumoulin de benen eens door mee te gaan in de vroege vlucht. De kopgroep werd echter op 35 kilometer van de streep ingerekend, waarna de Nederlander uitrolde naar de aankomst.

Tom Dumoulin test zijn benen – foto: Cor Vos

Sam Bennett legde daarna beslag op de derde etappe. De volgende dag stond de enige tijdrit op het programma en deze had dramatische gevolgen voor Froome. In de verkenning raakte de Brit aan 65 per uur de controle kwijt over zijn fiets en knalde op hoge snelheid tegen een muurtje. Daarbij liep hij meerdere breuken op en kon hij de rest van het seizoen vergeten. De tijdrit in Roanne werd overigens gewonnen door Wout van Aert, terwijl Adam Yates het geel pakte.

Van Aert verbaasde een dag later wederom door in Voiron Sam Bennett te verslaan in een sprint. De Belg wilde eigenlijk meespurten voor de punten om de groene trui, maar kwam verrassend als eerste over de finish. Vervolgens trok het peloton de bergen in en zegevierde Julian Alaphilippe in Saint-Michel-de-Maurienne. Die dag klonk Dumoulin nog strijdlustig, maar de volgende dag ging hij niet meer van start: zijn knieproblemen speelden toch weer op.

Wout van Aert viert zijn tweede ritwinst – foto: Cor Vos

Desondanks kleurde het slotweekend van de Dauphiné rood-wit-blauw. Eerst won Wout Poels de verregende koninginnenrit naar Pipay, waarin Jakob Fuglsang de gele trui overnam van Yates. En de volgende dag sprong Poels’ ploeggenoot Dylan van Baarle mee in de ontsnapping, bleef weg en versloeg Jack Haig in Champéry in de strijd om de dagzege. Fuglsang kwam niet meer in de problemen en sleepte zijn tweede eindoverwinning binnen in de Franse ronde.

Eindklassement Critérium du Dauphiné 2019
1. flag-dk Jakob Fuglsang (Astana) in 30u44m27s
2. flag-us Tejay van Garderen (EF Education First) op 20s
3. flag-de Emanuel Buchmann (BORA-hansgrohe) op 21s
4. flag-nl Wout Poels (Team Ineos) op 28s
5. flag-fr Thibaut Pinot (Groupama-FDJ) op 33s

Het podium van 2019 – foto: Cor Vos


Parcours

Oorspronkelijk stond de Dauphiné als achtdaagse wedstrijd op de planning, van 31 mei tot 7 juni. In het etappeschema was, anders dan voorgaande jaren, geen plek voor een tijdrit. Wel stonden vier aankomsten bergop op het programma, namelijk op de Col de Porte, in Saint-Martin-de-Belleville en twee keer op de Montée de l’altiport bij Megève. Maar het coronavirus gooide dan alle plannen door de war en dat had ook consequenties voor de Zuid-Franse ronde.

De organisatie moest namelijk op zoek naar nieuwe wedstrijddata en die werden gevonden in 12 tot en met 16 augustus. De ronde wordt gehouden in afgeslankte vorm, want ze duurt nu geen acht maar vijf dagen. De openingsetappe is hertekend, Saint-Christo-en-Jarez behoudt haar aankomst en de ritten naar de Col de Porte, Saint-Martin-de-Belleville en de Montée de l’altiport blijven intact. Ook de passages over de Madeleine, de Bisanne en de Col de Romme houden stand.

Woensdag 12 augustus, etappe 1: Clermont-Ferrand – St.-Christo-en-Jarez (218,5 km)

Wie de openingsrit van de Dauphiné naast de veertiende etappe van de Tour de France legt, ziet dat de routes 128 kilometer gelijk opgaan. Het peloton kan zo alvast kennismaken met de Côte du Château d’Aulteribe, de Col du Béal en de Côte du Courreau, die ook hier al ver voor de streep liggen. Maar waar de Tour bij Bellegarde-en-Forez rechtdoor gaat naar de finish in Lyon, buigt de Dauphiné af naar het zuiden.

Daar krijgen de renners eerst de Côte de Saint-Héand voor de wielen geschoven en vervolgens de Montée Andreï Kivilev, vernoemd naar de Kazachse renner die in 2003 overleed na een val in Parijs-Nice. Op 35 kilometer van de aankomst passeert de koers al een eerste keer de streep in Saint-Christo-en Jarez, waarna nog een plaatselijke omloop wordt afgelegd. De finish ligt na een klimmetje van ruim drie kilometer.

Start: 10.35 uur
Finish: 16.07 – 16.40 uur


Donderdag 13 augustus, etappe 2: Vienne – Col de Porte (135 km)

De Dauphiné gaat op de tweede dag verder in het departement Isère, waar wordt gestart vanuit het stadje Vienne. Daarvandaan trekt de karavaan in zuidoostelijke richting naar eerst de Côte de Viriville van derde categorie en de Côte de Roybon (cat. 4). Daarna blijft het parcours ten noorden van Alpenstad Grenoble en ligt de Côte Maillet op de route. Deze klim van eerste categorie is de opmaat voor het sluitstuk van de etappe.

De bergrit eindigt namelijk op de Col de Porte, die ook in de zestiende Touretappe is opgenomen. In de Dauphiné wordt de klim niet via de noordzijde (via Saint-Laurent-du-Pont) opgereden, maar via de langere westkant (via Saint-Égrève) en is daarom niet van tweede categorie zoals in de Tour maar van buitencategorie. De klim van 17,5 kilometer is een tweetrapsraket met een korte afzink na de eerste oplopende kilometers. Daarna blijft de weg oplopen tot aan de streep.

Start: 12.50 uur
Finish: 16.17 – 16.38 uur


Vrijdag 14 augustus, etappe 3: Corenc – St.-Martin-de-Belleville (157 km)

Net als de openingsetappe volgt de derde rit lange tijd dezelfde route als het Tourpeloton een maand later. Deze keer vormt de zeventiende rit van de Ronde van Frankrijk de blauwdruk, want vanuit Corenc, net buiten Grenoble, gaat het profiel via La Rochette over de Col de la Madeleine. De bekende Alpencol van buitencategorie wordt net als in de Tour vanuit La Chambre opgereden en brengt de renners naar 2000 meter hoogte.

Daarna gaat het in dalende lijn naar Salins-les-Thermes. Maar in plaats van naar wintersportdorp Méribel en de beruchte Col de la Loze, zoekt de Dauphiné skigebied Saint-Martin-de Belleville op. Daar is na een slotklim van net geen vijftien kilometer de aankomststreep getrokken. In de eerste vijf kilometer is de klim het steilst met stijgingspercentages tot voorbij 9 procent. Dan vlakt het wat af, maar in de laatste drie kilometer variëren de percentages tussen de 6 en 9 procent.

Start: 12.05 uur
Finish: 16.11 – 16.38 uur


Zaterdag 15 augustus, etappe 4: Ugine – Megève (153,5 km)

Ruim een week voor de start van de Dauphiné is het parcours van de vierde etappe aangepast. Om veiligheidsredenen werd de Col de l’Épine uit het begin van de route geschrapt, nadat het wegdek in de afdaling beschadigd bleek. Maar ook zonder de ruim 950 meter hoge klim van de eerste categorie blijven er genoeg hoogtemeters over in deze bergrit. Gestart wordt in Ugine, in de Savoie, waarna de route naar de Col de Plan Bois en de Col de la Croix Fry leidt.

Vervolgens pikt de Dauphiné wederom een stukje van het Tourparcours mee tussen La Praise, over de Col des Aravis naar Flumet, in tegengestelde richting weliswaar. Daarom is de Aravis nu maar van derde categorie en in de Tour van de eerste. Via de Côte d’Héry-sur-Ugine passeert de route nog eens de startplaats, waarna wordt doorgereden naar Villard-sur-Doron en de Montée de Bisanne van buitencategorie.

Maar ook na vijf beklimmingen zijn de renners nog niet aan de finish. De eindbestemming ligt deze keer immers op de Montée de l’altiport, de luchthaven van Megève. Hier ligt de aankomst na een slotklim van 7,4 kilometer aan gemiddeld 4,7 procent.

Start: 12.05 uur
Finish: 16.33 – 17.07 uur


Zondag 16 augustus, etappe 5: Megève – Megève (153,5 km)

De slotetappe van de Dauphiné gaat van start in Megève. Daarvandaan voert de route eerst naar de Côte de Domancy en vervolgens naar Cluses, waar de voet van de Col de Romme begint. Na de afdaling gaat het bij Le Reposoir omhoog naar de Col de la Colombière, die dus niet helemaal vanaf de voet in Scionzier wordt beklommen. Dan gaat de route via skigebied Le Grand-Bornand naar de Col des Aravis, waar de renners via dezelfde kant als gisteren omhoog gaan.

Nu is de Aravis alleen niet van derde categorie maar van tweede, omdat de klim aan de voet in La Clusaz begint. Op de top hebben de renners al vier klimmen achter de rug, maar zijn daarmee pas op de helft. Het parcours leidt via de Côte de la Frassette en startplaats Megève naar het sluitstuk van de ronde met voor de tweede keer deze etappe de Côte de Domancy en de Côte de Cordon. De finish ligt net als gisteren op de Montée de l’altiport.

Start: 12.10 uur
Finish: 16.35 – 17.07 uur


Favorieten

Veel ogen zijn in de 72e Dauphiné gericht op Team Ineos, dat met haar supersterren Egan Bernal, Chris Froome en Geraint Thomas aan het vertrek verschijnt. Een bijzonderheid, want slechts twee keer eerder begon de ploeg van Dave Brailsford met het trio aan een koers: in de Tour de France van 2018 en afgelopen vrijdag in de Tour de l’Ain. Maar ook Jumbo-Visma kan op veel aandacht rekenen met haar eigen triumviraat, Tom Dumoulin, Primož Roglič en Steven Kruijswijk. Gaat de eindzege naar een van deze twee machtsblokken of loopt een derde ermee heen?

Roglič in zijn Sloveense kampioenstricot – foto: Cor Vos

Vanuit het driemanschap van Jumbo-Visma maakt Primož Roglič vooralsnog de beste indruk. De Sloveen eindigde vorig jaar in de Giro voor de eerste keer op het podium in een grote ronde en reed daarna foutloos naar de eindzege in de Vuelta. Zeven weken na zijn titel in de Sloveense wegwedstrijd, maakte hij in zijn nieuwe kampioenstrui indruk in de Tour de l’Ain. Roglič won twee etappes en bleef in het klassement Egan Bernal 18 tellen voor. Normaal moeten ook de slotbeklimmingen in de Dauphiné met toppen tot 1500 meter geen probleem vormen.

Tom Dumoulin vierde in de Tour de l’Ain zijn terugkeer in het peloton, nadat hij 420 dagen eerder zijn laatste koerskilometers reed in de Dauphiné, zoals je hierboven al las in de paragraaf ‘Vorig jaar’. De Girowinnaar van 2017 lijkt bij Jumbo-Visma weer opgeleefd en liet zich bij zijn comeback meteen zien. De vraag blijft in hoeverre hij de vorm heeft om al mee te doen om de winst in de Dauphiné. Hetzelfde geldt voor Steven Kruijswijk, die in de Ain ook pas zijn eerste koerskilometers van het seizoen reed, maar wel al vierde werd.

In de verhoudingen bij Team Ineos heeft Egan Bernal meerdere streepjes voor op Chris Froome en Geraint Thomas. Aan het begin van het seizoen legde hij in de Tour Colombia al beslag op de vierde plek. Tijdens de coronabreak was het even spannend of de Tourwinnaar van 2019 wel op tijd terug in Europa zou zijn voor de hervatting van het seizoen, maar een speciale sportersvlucht bood uitkomst. Bernal bleek het winnen niet verleerd en zette de Franse vierdaagse La Route d’Occitanie achter zijn naam. Maar in de Tour de l’Ain moest hij zijn meerdere erkennen in Roglič.

Bernal zegeviert in La Route d’Occitanie – foto: Cor Vos

Froome zelf maakte dit seizoen zijn rentree na zijn zware crash in de Dauphiné, vorig jaar. De Brit, drievoudig winnaar van de Franse ronde, kan komende week zijn revanche nemen – al zijn de uitslagen daar vooralsnog niet naar. In de UAE Tour eindigde hij 71e en in La Route d’Occitanie cijferde hij zich weg voor de ploeg. In de Tour de l’Ain werd hij 41e. Naar de vorm van enkelvoudig eindwinnaar Thomas is het gissen. De Welshman keerde pas in de Tour de l’Ain terug in koers. En dan is er nog Pavel Sivakov, die tweede was achter Bernal in Occitanië.

Terwijl veel aandacht uitgaat naar de kopstukken van Team Ineos en Jumbo-Visma, staat bij UAE Emirates een minstens zo grote kanshebber aan het vertrek. Tadej Pogačar reed in 2019, in het spoor van landgenoot Roglič, naar de derde plaats in de Vuelta a España. Zijn talent bleek onmiskenbaar, want toen moest hij nog 21 jaar worden. Begin dit seizoen won hij de Volta a Valenciana en zegevierde hij in de UAE Tour op Jebel Hafeet. Na de coronabreak pakte Poga al de Sloveense tijdrittitel en werd hij 13e in Strade Bianche en 12e in Milaan-San Remo.

Bahrain McLaren wil over een kleine drie weken hoge ogen gooien in de Tour de France met Mikel Landa. De Spanjaard hoeft niet langer de knokken voor zijn plaatsje in de triarchie bij Movistar en is de onbetwiste kopman bij zijn nieuwe ploeg. Dit seizoen was hij al derde in de Ruta del Sol vóór de coronabreak. Begin deze maand moest hij enkel in Remco Evenepoel zijn meerdere erkennen in de Vuelta a Burgos. In de Spaanse ronde maakte hij bovendien een veel betere indruk dan zijn landgenoten Enric Mas en Marc Soler bijvoorbeeld.

Pogačar tijdens de UAE Tour – foto: Cor Vos

Op dezelfde trede als Mikel Landa plaatsen we Thibaut Pinot. De kopman van Groupama-FDJ is een van de Franse renners op wie het thuispubliek haar hoop vestigt, en niet onterecht. Hij verliet een jaar geleden in tranen de Tour de France, maar heeft zich helemaal herpakt. Voor de corona de wielersport platlegde, had hij al top 10-klasseringen in de Tour de La Provence (7e), Tour des Alpes Maritimes et du Var (6e) en Parijs-Nice (5e) te pakken. En vorige week eindigde hij in La Route d’Occitanie als vierde.

Eerder dit seizoen schoot Nairo Quintana als een raket uit de startblokken. Zijn nieuwe werkgever Arkéa Samsic verwende hij meteen met dagsuccessen en eindzeges in de Tour de La Provence en de Tour des Alpes Maritimes et du Var. In Parijs-Nice werd hij vervolgens zesde, maar streek hij wel de winst op in skigebied Valdeblore La Colmiane. Zijn sterke reeks werd onderbroken door de coronacrisis. Hij keerde onlangs terug in de koers met een achtste stek in de Ventoux Challenge en een derde in de Tour de l’Ain. Als hij in de Dauphiné zijn sterke niveau kan doortrekken, is dit een taaie klant!

Miguel Ángel López of Emanuel Buchmann, wie heeft de meeste kans op succes in de Dauphiné? Anders dan López kwam Buchmann nog niet in actie sinds de coronabreak. Maar de Colombiaan van Astana kon in La Route d’Occitanie en de Ventoux Challenge nog niet imponeren. Daarom neigen we naar de Duitser van BORA-hansgrohe na zijn derde plaats vorig jaar in de Dauphiné en zijn goede optreden in de Tour de France. Eind januari wist hij bovendien zijn eerste koers van het seizoen, de Trofeo Serra de Tramuntana, al winnend af te sluiten.

Quintana (l) en Higuita tijdens Parijs-Nice – foto: Cor Vos

Niet alleen Nairo Quintana kan met vertrouwen beginnen aan de ingekorte Dauphiné met haar vele klimwerk, maar Sergio Higuita ook. De Colombiaan gaat aan de zijde van Rigoberto Urán en de nummer twee van vorig jaar, Tejay van Garderen, van start, maar kan in zijn ploeg de beste resultaten overleggen. Higuita won begin februari het nationaal wegkampioenschap en zette vervolgens ook de Tour Colombia achter zijn naam. In Parijs-Nice reed hij vervolgens naar de derde plek. Wat kan de klimmer, die begin deze maand pas 23 werd, in de Dauphiné?

Met zijn 35 jaar behoort Richie Porte intussen tot de oude garde in het peloton. Maar de Australiër is dit seizoen als goede wijn. Hij begon het seizoen met zijn tweede eindzege in eigen land, in de Tour Down Under en zette die goede lijn door in de Tour des Alpes Maritimes et du Var (derde). In Parijs-Nice ging hij kopje-onder in de openingsetappe en reed hij vooral in dienst van Girokopman Vincenzo Nibali. Na de coronabreak keerde Porte terug met een zesde plek in Route d’Occitanie en een tweede stek in de Ventoux Challenge. In de slotetappe van de Tour de l’Ain, een bergrit naar de Grand Colombier, kwam hij als vijfde over de streep.

Tot slot willen we ook de naam van Adam Yates aanstippen op de deelnemerslijst. De beoogde kopman van Mitchelton-Scott voor de Tour de France reed al drie keer top tien in de Dauphiné, waaronder een tweede plaats in 2018. Dit seizoen heeft hij al een eindzege achter zijn naam staan, namelijk in de vroegtijdig beëindigde UAE Tour. Sindsdien zagen we de 28-jarige Brit niet meer in actie door de coronabreak en vingen we vooral signalen op dat Team Ineos interesse in hem zou hebben. Maar normaal laat Adam in de Dauphiné wel weer van zich horen.

Yates in de rode leiderstrui van de UAE Tour – foto: Cor Vos

Maar daarmee is het kransje kanshebbers nog allerminst compleet. Zo is de Franse hoop, naast Pinot, ook gevestigd op Romain Bardet, die in de Dauphiné de puntjes op de i wil zetten in zijn voorbereiding op de Tour. Bij AG2R weet hij Pierre Latour aan zijn zijde. Er staan meer Fransen aan het vertrek, denk aan Julian Alaphilippe bij Deceuninck-Quick-Step, afgelopen weekend nog tweede in Milaan-San Remo, Guillaume Martin bij Cofidis, Pierre Rolland bij B&B Hotels-Vital Concept en Warren Barguil bij Arkéa Samsic.

Astana mikt op López, maar heeft ook Gorka Izagirre en Alexey Lutsenko aan boord. Bahrain McLaren heeft naast Landa de beschikking over Dylan Teuns en behalve Buchmann stelt BORA-hansgrohe ook Felix Großschartner op. Dan Martin is de vooruitgeschoven pion bij Israel Start-Up Nation en Enric Mas, Marc Soler en tweevoudig winnaar Alejandro Valverde zijn dat bij Movistar. NTT gokt op Louis Meintjes en Domenico Pozzovivo, Team Sunweb op Tiesj Benoot, Søren Kragh Andersen en Nicolas Roche.


Sprinters

Ondanks het bergachtige etappeschema hebben veel ploegen toch ook een afmaker aan het vertrek. Denk aan Benoît Cosnefroy bij AG2R La Mondiale, Sonny Colbrelli bij Bahrain McLaren en drievoudig wereldkampioen Peter Sagan bij BORA-hansgrohe. Andere namen zijn Kasper Asgreen en Bob Jungels (Deceuninck-Quick Step), Valentin Madouas (Groupama-FDJ), André Greipel (Israel Start-Up Nation), Daryl Impey (Mitchelton-Scott), Edvald Boasson Hagen (NTT), Wout van Aert (Jumbo-Visma) en Alexander Kristoff (UAE Emirates).


Favorieten volgens WielerFlits
**** Primož Roglič
*** Egan Bernal, Tadej Pogačar
** Mikel Landa, Thibaut Pinot, Nairo Quintana
* Emanuel Buchmann, Sergio Higuita, Richie Porte, Adam Yates

Website organisatie
Deelnemerslijst


Weer en TV

Naar verwachting wordt het een warme editie van het Critérium du Dauphiné met temperaturen tot voorbij de 30 ℃. Later op de dag is er kans op onweer. De Franse ronde is rechtstreeks te volgen via Eurosport, Sporza en Global Cycling Network (GCN). Ook de NOS zendt de Dauphiné uit, dagelijks op NOS.nl en ook enkele dagen op NPO1.


Dit artikel delen:

109 Reacties

Merlinappa 10 augustus 2020 om 07:29

Kruijswijk mag van mij ook wel twee sterren ipv Landa of Pinot, vierde in de Tour de L’Ain was erg sterk. Ben ook benieuwd naar Dumoulin, of hij zijn niveau stabiel kan houden. Ik zie zomaar weer 3 man van TJV in de top 10.

Wheely 10 augustus 2020 om 09:41

Zou leuk zijn als Kruijswijk eens een rit kan winnen, met dit overal van TJV moet het mem toch lukken om weg te sluipen en op de diesel naar de meet te rijden.

assen 10 augustus 2020 om 10:39

Kruissie krijgt van mij nooit sterren, want hij wint nooit.

Silent Hill 11 augustus 2020 om 05:41

Even opgezocht wie de voorbije jaren 4de werd in de L’Ain: Gesbert, Hirschi, G. Martin, Peters, … ja, komt wel overeen met het niveau van Kruijswijk. Goeie graadmeter.

Merlinappa 11 augustus 2020 om 06:55

Volgens mij gaat het om het deelnemersveld waarin Kruijswijk 4e wordt. Dat is wel wat anders dan voorgaande jaren ;)

Napoleon 11 augustus 2020 om 07:32

@ silent hill
heb je de nummers 2 ook vergeleken met Bernal? Frank, Edet, Gaudu, De Clercq, Vachon..

Abdullah Ouahim 10 augustus 2020 om 07:37

Ben benieuwd naar landa, ben nieuwsgierig wat ie tegen deze mannen kan brengen. Landa in topvorm is in mijn ogen altijd een podium kandidaat mits hij geen pech heeft etc

floris_harr 10 augustus 2020 om 13:31

echter heeft Landa altijd pech, helaas…

Abdullah Ouahim 10 augustus 2020 om 14:28

Klopt, laten we een keer hopen van niet. Heeft de mooiste klimstyle en is de meest attractieve ak renner

Abdullah Ouahim 10 augustus 2020 om 14:28

Klopt, laten we een keer hopen van niet. Heeft de mooiste klimstyle en is de meest attractieve ak renner

madeinstars 10 augustus 2020 om 07:45

Idioot zwaar parcours eigenlijk. Kan me zomaar voorstellen dat we een verrassende winnaar krijgen als de tourfavorieten het niet de moeite waard vinden alle energie in een heel zware Dauphiné te steken.

harryjohan71 10 augustus 2020 om 07:56

Veel te zwaar voor een verrassende winnaar. Tourfavorieten op 80% zijn nog sterker dan een verrassing. Heb je de verschillen in Tour de L’ain wel gezien ?

jooprioolpijp 10 augustus 2020 om 17:17

Dacht ik ook. En als hier een week vol oorlog gemaakt wordt, is de winnaar dan nog in staat om in de TdF te pieken? D’r zitten minder dan 2 weken tussen het einde hier en het begin daar…

Secondant 10 augustus 2020 om 08:01

Dumoulin gaf onlangs aan dat na de Dauphine een soort pikorde gemaakt wordt bij Jumbo Visma. Hopelijk gaat die interne strijd niet te ver en gaan ze te diep tijdens deze voorbereidingskoers.

Scibby 10 augustus 2020 om 08:21

Het lijkt me dat ze alledrie al redelijk een beeld hebben na afgelopen week.

tendam 10 augustus 2020 om 09:22

Ik denk dat Dumoulin vol gas gaat, hij heeft geen reden om zich in te houden en heeft nog een weekje hard koersen nodig. Roglic kan in principe gewoon freewheelen, die is al op het punt waar hij wil zijn. Kruijswijk zit er ’n beetje tussenin.

Secondant 10 augustus 2020 om 10:05

Het zou mij mooi lijken als Dumoulin de kans krijgt in de 2e of 3e etappe om vroeg op de slotklim aan te gaan. Net als Kruijswijk het in de 2e etappe van de Tour de l’Ain probeerde. Mocht hij het halen, rijdt de hele ploeg voor Dumoulin.

Voorop staat natuurlijk dat de meeste van ons hopen dat Lotto Jumbo de Tour wint. Maar stiekem hoop ik (en ongetwijfeld velen met mij) dat Dumoulin 1e wordt.

vocsnor 10 augustus 2020 om 14:51

Ik zou persoonlijk een Tourzege van Roglic niet als iets Nederlands aanvoelen. Ik ben eigenlijk alleen maar geïnteresseerd in de TJV trein als Dumoulin of Kruijswijk wint.
Ben benieuwd naar de mening van anderen. Voelt een zege van Roglic als Nederlands.
Benieuwd naar Belgen van middelbare leeftijd;-). Hoe zat dat in 1989 met Greg LeMond die voor ADR reed?

Wheely 10 augustus 2020 om 15:18

@vocsnor
Het gaat mij in de eerste plaats om mooi wielrennen. Ik vind Roglič en Van Aert alletwee geweldige renners en zie ze heel graag winnen, of mijn mening gekleurd is vanwege de Nederlandse omkadering? Vast! Zie ik liever Dumoulin of Kruijswijk de Tour winnen? Ja maar dat is meer omdat het minder waarschijnlijk is. Ik ben ook een grotere fan van Mollema dan van Roglič maar als TJV met hem de Tour kan winnen en Ineos weet te verslaan juich ik net zo hard als dat ik deed toen Terpstra de Ronde won. Ik vond de overwinningen van Freire voor Rabo ook altijd mooi. Is dit een antwoord op uw vraag?

vocsnor 10 augustus 2020 om 15:54

Nationaliteit speelt bij mij zeker mee. Dat durf ik wel toegeven.
Een verschrikkelijk saaie Tour met veel pech voor tegenstanders, en Dumoulin wint op een diefje. Ik teken er direct voor.
Maar behalve dat scenario ga ik vol voor aanvallend wielrennen, en spanning.
En dan zie ik liever dat een aanvallende Landa, Pogacar of Pinot het haalt, dan Roglic op de Sky manier

Sauerpraum 10 augustus 2020 om 16:25

@wheely +1
Chauvinisme heb ik nooit begrepen. Ik hou van een mooie strijd en leef mee met een renner die een mooie prestatie weet neer te zetten. Maakt me geen vork uit of die Belg, Spanjaard of Slowaak is. Dat maakt het kijken ook een stuk fijner.

Romāns Vainšteins 10 augustus 2020 om 16:37

Ik ben verre van een patriot/nationalist en zie het liefst Dumoulin de tour winnen omdat ik het een aardige kerel vind.

Kelder is de Man 10 augustus 2020 om 16:45

Dumoulin of Kruijswijk zou het mooiste zijn, omdat ik ze, net als Roglic, aangename kerels vind en ze Nederlands zijn. En vind dat ook best logisch. Maar als Roglic m wint, juich ik zeker. Net als bij Menchov in de Giro. Maar dat was ook omdat ik het hem enorm gunde icm Raboploeg.

Fred Postma 10 augustus 2020 om 23:23

Ja natuurlijk moet die fijne skispringer nog even duidelijk worden gemaakt door Jumbo dat we hier voor een Nederlander rijden.
Sport = nationalisme . Goed zo !
Menchov ? Wie was dat ook alweer?
Hup Holland hup !

JasperMollema 11 augustus 2020 om 00:07

Ik support Jumbo-Visma, wie van De 3 wint maakt me niet uit. Al staat Tom wel achteraan mijn lijstje. Al is het maar om tegen de hele hype te zijn. Destijds op de bank gestaan voor Menchov!

Secondant 11 augustus 2020 om 06:59

Mijn voorkeur:
1. Nederlander (ongeacht de ploeg)
2. Dylan van Baarle (oke, is wel Nederlands maar kiest toch voor Ineos)
3. Buitenlander in Nederlandse dienst (Sunweb telt ook mee)
4. Aanvallend ingestelde buitenlander van buitenlandse ploeg (bijv. Alaphillipe, De Gendt)
5. Ieder willekeurige buitenlandse renner van buitenlandse ploeg
762. Movistar coureur
763. Ineos coureur (excl. Van Baarle).

In die volgorde en niet anders. In praktisch elke wielerkoers.

Baukema Tomoulin 11 augustus 2020 om 10:27

Ach normaal gesproken dragen gekke toevalligheden heel erg bij aan de likeability van een renner. Een handtekening van een (voorheen) willekeurige renner bv. Een stukje ontwapenende interview wat je toevallig op tv ziet. Een dramatisch pechgeval waarna je de renner meer gunt. Andersom werkt het ook natuurlijk, inclusief dat ik graag jaarlijks verschillende renners en zelfs nationaliteiten zie winnen. Bv de hegemonie van Britse renners in de tour tot vorig jaar zorgde ervoor dat ik Adam en Simon Yates ook even niet kon hebben.
Mijn voorkeur verschilt per dag en is gebasseerd op chaos, willekeur en overige toevalligheden.

honderdprocent 11 augustus 2020 om 11:37

Ik zal hard juichen indien een van de drie de Tour wint maar na de etappe naar Risoul in de Giro van 2016 gun ik het Kruijswijk het meest.

Joachim 10 augustus 2020 om 08:09

Wat een deelnemersveld zeg, ongezien. Benieuwd waar Pogacar gaat rijden, hij staat immers ook op de voorlopige startlijst van de Ronde van Lombardije.

madeinstars 10 augustus 2020 om 08:13

Lijkt me 100% dat hij Dauphiné rijdt. Anders wel erg weinig koershardheid voor de tour.

Joachim 10 augustus 2020 om 12:05

Het wordt inderdaad de Dauphiné zie ik op zijn Instagram.

josi 10 augustus 2020 om 08:16

Zo’n beetje alle klassementsrenners die in de Tour zull starten, rijden ook de Dauphiné. Een aardig voorproefje. Voor de sprinters ligt er eigenlijk alleen in de eerste etappe een kansje, de rest is simpelweg te zwaar.

Merlinappa 10 augustus 2020 om 08:43

Nou ja, met effectief dik 5km aan 5% als slotklim denk ik dat de sprinters ook dan geen kans maken, haha

Angry Lou 10 augustus 2020 om 16:28

Tja, de percentages vallen al bij al nog mee, die eerste rit, wie weet hangt Van Aert er nog wel aan, met die versgekweekte klimmersbenen.

Gelei 11 augustus 2020 om 11:50

@Angry Lou, IMO een heruitgave Alaphilippe vs Van Aert.

Panache 10 augustus 2020 om 08:49

Slappe Dauphiné met vaak een slotklim die niet veel steiler gaat dan 6%. Ja het is coronatijd met een andere kalender en insteek, dus alle begrip. Maar dit jaar zal deze koers competitief veel minder belangrijk zijn als Tourvoorbereiding dan andere jaren. Dit wordt een lange trainingsrit voor Ineos en TJV en door de moeilijke aanloop en simpele finish zie ik juist wel verrassende winnaars.
Voorbeeld etappe 4: Ugine – Megève (153,5 km). Op dikke 30 km van de aankomst een klim van dik 8% en daarna een afdaling en 30 km vals plat richting de finish. Roglic of Bernal gaan echt niet op 35 km van de meet er van door en vol risico afdalen zo vlak voor de Tour.

Westland95 10 augustus 2020 om 11:24

Ik raad je eens aan om de Col de Porte op te rijden. Dat zal je nog gigantisch tegenvallen, 6.2% doet daar totaal geen recht aan met stukjes dalen er tussen.

Panache 10 augustus 2020 om 12:28

Dit is de klim toch?
https://www.climbbybike.com/profile/Col-de-la-Porte/6180
Ik vind het niet super indrukwekkend.

Met dit parcours verwacht ik veel teleurgestelde reacties in de volgtopics dat het allemaal wat tam blijft.

Floris81 10 augustus 2020 om 18:53

Dat is hem niet. Het is deze en dan vanaf de West kant.

https://www.cyclingcols.com/col/Porte

Wheely 10 augustus 2020 om 09:06

Heb grote verwachtingen van Pogačar, nog niet zien koersen deze periode en toch wel degene die Roglič en Bernal moet kunnen uitdagen. Voor mij de favoriet voor dit rondje, ook omdat Primož het hem zal gunnen en voor hem het hoofddoel de Tour zou moeten zijn.

Wheely 10 augustus 2020 om 09:27

Fijn trouwens dat we deze koers gewoon op Sporza kunnen kijken!

xistnc 10 augustus 2020 om 09:29
Quote:
De Franse ronde is rechtstreeks te volgen via Eurosport, Sporza en Global Cycling Network

De finish wordt de eerste drie etappes verwacht tussen 16u15 en 16u30, de laatste twee etappes (in het weekend) een half uurtje later.

josemanuelfuente 10 augustus 2020 om 09:35

Laat ons maar genieten van deze koers, langzaam maar zeker komen er ook in Frankrijk weer striktere maatregelen …..

Fred Postma 10 augustus 2020 om 23:30

De tour gaat sowieso door , dat is voor de Fransen een dikke vinger naar corona. Die laten zich niet intimideren door een omhooggevallen griepje !
Parbleu !

Jan Blokland 11 augustus 2020 om 22:33

@Fred Postma.
Ik zou daar nog maar niet zo zeker van zijn met deze ontwikkeling. Ik ga met je mee, dat er sowieso een begin aangemaakt zal worden. Of de Tour uitgereden wordt hangt af van wat er gebeurt. Wordt een renner positief bevonden hebben ze een probleem. En dat is niet denkbeeldig. Moet je eens kijken hoeveel voetballers er al weer positief zijn getest. Daar kan je nog wat mee, maar met wielrenners en al dat publiek is er dan geen houden meer aan.

Romāns Vainšteins 10 augustus 2020 om 09:46

Wat een belachelijk parcours eigenlijk, dat wordt non stop sneeuwblind staren op rood zwart vs geel zwart.

Wheely 10 augustus 2020 om 10:11

Het helpt ook niet dat mannen als Fuglsang, Schachmann, Nibali en Evenepoel hier niet aanwezig zullen zijn vanwege Lombardije.

Vlasov ook grote afwezige!

assen 10 augustus 2020 om 10:40

Eens, al die finishes bergop… hoop dat vluchters genoeg ruimte voor ontsnappingen krijgen.

jooprioolpijp 10 augustus 2020 om 17:27

Blij dat er nu twee treintjes zijn om je bij voorbaat aan te ergeren? Net als eerder bij Sky, het is aan de andere teams om daarmee om te gaan. Als die te bang zijn te verliezen of niet goed genoeg, jammer dan.

Pascal De Kooning 10 augustus 2020 om 09:52

Ik denk dat het weer een duel Bernal-Roglic word. Hoop dat Dumoulin voor eigen kans gaat. Kruijswijk zal ook wel weer top 5 rijden denk ik. Ben persoonlijk wel benieuwt naar Landa.

Jean Dumas 10 augustus 2020 om 09:53

Klimmen, klimmen, klimmen.

LyndaLid 10 augustus 2020 om 09:55

Belachelijk zwaar parcours met daardoor alleen maar klimmers aan de start.

Even de klassieke “als je naar zijn Strava kijkt”, maar… Als je naar zijn Strava kijkt is Buchmann héél erg in orde en zou me niks verbazen als die zich in het groepje met Quintana en Pogacar terugvindt straks.

KimJungPoels 10 augustus 2020 om 10:28

Op zich is dat ook niet echt een verrassing voor de nummer vier van de vorige Tour toch? Buchmann staat voor mij sowieso in het rijtje met Pogacar, Pinot e.d. als een zeer belangrijke uitdager voor Bernal en Roglic.

FritsvanHoefelen 10 augustus 2020 om 10:51

Als Roglic 4 sterren krijgt, dan zou er eigenlijk niemand 3 sterren mogen krijgen.

Maar goed 5 dagen klimmen. Sympathiek voor de overige kindjes

koos1 10 augustus 2020 om 11:05

Arme sprinters die hier 'moeten' starten. Er had toch wel een vlakkere of sprinters rit in mogen zitten ipv alle dagen bergop.
Benieuwd of de klassementstoppers hier alle dagen vol gaan of dat kopgroepen met 2de lijn klassementsrenners hier vrijheid gaan krijgen. Kan me bijna niet voorstellen dat Jumbo en Ineos hier alle dagen vol gaan rijden voor etappewinst/klassement

bartp25 10 augustus 2020 om 11:56

Kan zomaar een haantjes gevecht gaan worden tussen TJV en Ineos en dat de derde er mee heen gaat lopen. Ineos die misschien wil ‘terugslaan’ van zo makkelijk kom je niet van ons af.

Spake Breekerd 10 augustus 2020 om 15:53

Veel geschikte “sprinterskoersen” zijn er volgens mij niet komende weken. Zou het zin hebben om te ontdekken hoe de benen de bergen verteren met een grote ronde in het verschiet?

oud 10 augustus 2020 om 13:28

Over het parcours kun je zeggen dat het te zwaar is en dat ze veel moeten klimmen. Ik heb dat liever dan een eenzijdig vlak parcours.

Roglic lijkt inderdaad wel heel erg topfavoriet. Het is verleidelijk om binnen TJV te kijken, maar er doen meer ploegen mee. De namen zijn genoemd.
Ik hoop op Kruiswijk! Dat hij nog eens kan domineren zoals in die giro…. En was hij voor zijn doen in zo’n kort rondje de afgelopen dagen niet extreem goed?

Frank V 10 augustus 2020 om 13:36

Wat kan er veranderen met twee dagen recup? Roglic steekt er nu bovenuit. Froome en Thomas gaan er nog niet staan maar hun al afschrijven zou onverstandig zijn.

Higuita vind ik een leuk rennertje. Snedig als hij is moet hij hier ook wat kunnen doen.

floris_harr 10 augustus 2020 om 13:36

Roglic tegen Bernal, Pogacar en Quintana kunnen een rit winnen en podium halen, maar denk dat Roglic en Bernal de enige zijn die 4 ritten lang al die topvorm hebben op dit moment.

Baik-Baik 10 augustus 2020 om 15:54

Zin in!

Ook om te zien waar EF en Bora staan.

Dumoulin krijgt rugnummer 1. Is dat symbolisch?

Angry Lou 10 augustus 2020 om 16:22

Dat lijkt me eerder alfabetisch.

Wheely 10 augustus 2020 om 16:28

Bardet heeft nummer 1 toch?

Max01 10 augustus 2020 om 16:28

Jammer dat Evenepoel hier niet start! Zou benieuwd zijn hoe hij zich tot deze toppers verhoudt

Jan Blokland 11 augustus 2020 om 22:37

Geduld! Die tijd komt nog wel.

Titaantje 10 augustus 2020 om 17:19

Wacht, wordt Jungels nou echt bij de sprinters genoemd? Ik vind het jammer dat de Dauphine nu een volledige heuvel en bergronde is. Drie bergritten en twee sprintetappes, of zelfs twee berg, twee sprint en 1 ITT , had het toch een mooiere en evenwichtigere voorbereiding voor de Tour gemaakt.

vanSpringel 10 augustus 2020 om 18:09

Prima zo die keuze voor geen sprintetappes. Altijd zo'n domper op het einde van de rit.
Geen treinen in de finale die elkaar de loef af gaan steken met mogelijke verschrikkelijke gevolgen van dien.
Aldoende leert men, komt tijd, komt raad !

Arema Pro Cycling Team 10 augustus 2020 om 18:24

Geen Oomen, iemand idee wat de reden daarvan is?

S. Morgenstern 10 augustus 2020 om 18:30

Die had zelf graag Lombardije gereden. Wellicht toch daar naartoe verschoven?

FritsvanHoefelen 10 augustus 2020 om 19:26

Misschien niet fit? In Tour de l’Ain de finish ook niet gehaald

(En geen beste resultaten)

Wildebert 10 augustus 2020 om 19:42

Geen idee. Blijft flink onder de radar.

Fred Postma 10 augustus 2020 om 23:40

Bad Oomen.

Headlines

Materiaalzone

Populair