Tom Dumoulin stapt uit voorzorg uit het Critérium du Dauphiné

zaterdag 15 juni 2019 om 10:14
Tom Dumoulin stapt uit voorzorg uit het Critérium du Dauphiné

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin heeft uit voorzorg het Critérium du Dauphiné verlaten. Hoewel hij zich na de etappe van gisteren nog goed voelde, speelden de irritaties in zijn knie opnieuw op. Volgens zijn ploeg Sunweb wil men geen enkel risico nemen en dus staat Dumoulin vandaag niet meer aan de start.


Gisteren toonde Dumoulin zich juist nog ambitieus, nadat hij als vijftigste over de finish kwam in de zesde etappe naar Saint-Michel-de-Maurienne. Zijn ploeg Sunweb en hij hadden er juist voor gekozen niet teveel energie te verspillen met het oog op het zware slotweekend. “Ik voelde me beter vandaag en ik zou mezelf graag minstens een keer testen in de bergen dit weekend”, liet hij na afloop weten in een communiqué van de ploeg.

Vandaag kwam het nieuws dat de Nederlander niet meer van start gaat. “Het was een degelijke koersweek en het was goed wedstrijdritme op te doen. Gisteren voelde ik me na de etappe vrij goed, maar ’s avonds begonnen de klachten op te spelen. Er is geen enkele reden om mijn knie te forceren, dus rust is een goede raadgever voordat ik op hoogtestage ga”, aldus Dumoulin, die via de hoogtestage (vanaf maandag) de laatste hand wil leggen aan zijn voorbereiding op de Tour.

Volgens ploegarts Camiel Aldershof gaat het om een preventieve maatregel. “In aanloop naar de Dauphiné zeiden we dat we geen enkel risico wilden nemen en dat is precies wat we doen. Deze week is goed verlopen. We hielden de situatie per dag in de gaten en natuurlijk waren er ups en downs, maar dat konden we verwachten. Na het goede gevoel gisteren keerden de irritaties terug, dus besloten we een extra rustmoment in te lassen in aanloop naar de hoogtestage.”

Dit artikel delen:

99 Reacties

koos verrek 15 juni 2019 om 10:15

Dat wordt m niet voor de tour

Dveck 15 juni 2019 om 10:16

Goeie test in de bergen ja…

Johnny7 15 juni 2019 om 10:17

Man man man, elke dag die negatieve en dan weer positieve berichten en nu weer dit. Haal die splinter eruit en ga je voorbereiden op de Vuelta!

Olly 15 juni 2019 om 10:19

Ja dat idee krijg ik ook steeds meer. Geen vlees en geen vis is het op dit moment.

TykkeThor 15 juni 2019 om 10:26

Wat geeft mensen zoals jij toch het idee dat topsporters verantwoording aan jou zouden af moeten leggen?

west 15 juni 2019 om 10:33

Als je niet snapt hoe het internet werkt, ga er dan niet op.

Explorer 15 juni 2019 om 11:00

@Tykkethor, ik snap je reactie. Maar volgens mij zitten Tom en de ploegleiding in de communicatie niet helemaal op 1 lijn.Naar elkaar toe maar ook naar buiten.Dumoulin verteld wat in de pers over de knie, dat het dan wel/dan niet goed gaat. De ploegleiding bekijkt het per dag. Dumoulin heeft last van de knie maar wil de komende bergritten knallen en testen in de bergen. Dan horen we weer dat hij eruit stapt.
Of iemand is te voorbarig is zijn communicatie en de pers maakt daar gebruik van, of pers schrijft net iets anders dan sunweb en dumoulin willen laten overkomen. Kortom gebrek aan communicatie, waar is de communicatie chef bij sunweb, want dit slaat echt alles.

Natte spons 15 juni 2019 om 11:11

Of je leest gewoon goed wat hij in zijn bericht heeft staan. Er staat duidelijk dat zijn knie direct na de etappe goed voelde en toen was het interview waarin hij zei zich te willen testen in de bergen. ’s Avonds kwam de irritatie en besloten ze hem eruit te halen.

peervaneynthoven 15 juni 2019 om 11:24

@west nee, leg eens uit hoe het internet werk! Of bedoel je dat je wat slap kan ouwehoeren, alles kan zeggen wat je wilt, altijd een mening moet hebben, niet tot 10 hoeft te tellen voor je je toetsenbord inramt, renners moet beoordelen maar vooral veroordelen en je je niet aan feiten hoeft te houden maar rustig onzin kan uitkramen? Ja, dan kan ik goed begrijpen dat je zo reageert op @TykkeThor

Maikel Vennix 15 juni 2019 om 11:41

@Peervaneynthoven,
+1!

west 15 juni 2019 om 12:43

@peer
In de categorie wat je zegt doe je zelf; jij, pot, ketel.
We zitten op een wielerforum, er gebeuren wielerdingen, en reageerders geven hun mening daarop. Delen wat zij denken dat het beste is. Dat is hoe een forum werkt. Als iemand denkt dat dat op een forum reageren hetzelfde is als “verantwoording eisen of verwachten van een topsporter”, dan heeft ie geen flauw idee hoe het werkt. En als jij dan eens even jouw mening geeft over hoe jij denkt wat ik allemaal wel niet bedoel en hoe ik in elkaar zit en wat ik wel of niet moet doen, dan ben je geen haar beter dan “wij”. Tel de volgende keer eerst even tot tien voordat je begint te rammen.

Apemantus 15 juni 2019 om 12:45

Zullen we de commentsectie gelijk maar opdoeken dan als mensen hun mening niet meer mogen geven?

OT, wat een gepruts eerste klas, zowel van de teamleiding als Tom zelf. Wat ik begrijp is dat de splinter in eerste instantie over het hoofd gezien is en dat deze zeer klein is. Die splinter had er alsnog zo snel mogelijk uit gemoeten. Een kleine ingreep met wellicht niet meer drie hechtingen en een dagje rust, als er überhaupt al hechtingen aan te pas moeten komen. Dit is aanmodderen op een compleet nieuw level brengen. En dat gaat er dan prat op een super professioneel team te zijn. Wat een giller. Hoe help je, je seizoen om zeep? En dan nog door zo een onbenullig euvel als een splinter. Lijkt verdomme wel of z’n been geamputeerd moet worden. Man, man, man… die vent had allang helemaal klaar moeten zijn om hier in de Dauphiné de straatstenen uit de weg te fietsen, in plaats van dit oeverloos geëmmer.

Apemantus 15 juni 2019 om 13:00

Ik begin me af te vragen of die knie niet gewoon een excuus is voor een vormcrisis of iets dergelijks, anders begrijp ik het echt niet. Zeer vreemde en tegenstrijdige communicatie. Dan voelt hij zich goed, dan voelt hij zich weer niet goed. Hij kan vanuit medisch oogpunt gewoon de tour rijden, vervolgens wordt hij uit voorzorg weer uit de Dauphiné gehaald. Team Sunweb maar even voor een paar weken op de ignore lijst zetten. Gaat al drie weken over het gezanik van een knie, die helemaal geen issue zou moeten zijn. Fiets eens een zege bij elkaar voor de verandering.

NDI22 15 juni 2019 om 14:01

Komt meer omdat journalisten direct na de race staan en een antwoord verwachten. Kan best gegaan zijn dat hij gefinisht is en zich goed voelde tijdens de race en het praatje met de pers. Vervolgens de bus in richting hotel, dan de massage tafel op en dan is pas een zwelling goed zichtbaar. Op zich nog geen probleem want je hebt nog een nacht rust. Volgende ochtend is het niet veel beter en met een zware dag voor de boeg kiezen ze voor rust.

horsm 15 juni 2019 om 10:19

Oeps. Onverwacht slecht nieuws. Dan zal hij vannacht wel last hebben gekregen van de knie. Gisteren klonk hij nog optimistisch.

Scibby 15 juni 2019 om 10:20

Lijkt me niet echt de manier om een grote ronde te beginnen. Misschien toch meer focussen op volledig herstel.

xistnc 15 juni 2019 om 10:21

Verstandig, lijkt me.

Ook om ervoor te zorgen dat hij geen karikatuur wordt.

kielabokki 15 juni 2019 om 11:50

Zolang Lars Boom die rol nog glansrijk vervult, no worries.

Maar wel lief, die oprechte zorgen. Vergeet niet: hij kan altijd nog meesterknecht bij Jumbo worden.

Rico. 15 juni 2019 om 10:22

Dus gisteren wil hij zich “nog graag eens testen in één van de bergritten” en nu stapt hij ” uit voorzorg” af. Lekker consequent, het lijkt me dat je als ploeg intussen wel hebt bepaald of je die knie nu juist wel zoveel mogelijk wil belasten of juist zoveel mogelijk rust wil gunnen.

maurits1972 15 juni 2019 om 10:29

Dat noemen ze dag voor dag bekijken. Wij kunnen zijn knie niet voelen. En je kunt wel een plan maken en dat als een blind paard volgen. Dan ben je inderdaad ongelooflijk consequent.

Vlinder 15 juni 2019 om 11:11

@Rico; misschien even beter het artikel lezen. De ploegarts zegt dit;
“In aanloop naar de Dauphiné zeiden we dat we geen enkel risico wilden nemen en dat is precies wat we doen. Deze week is goed verlopen. We hielden de situatie per dag in de gaten en natuurlijk waren er ups en downs, maar dat konden we verwachten. Na het goede gevoel gisteren keerden de irritaties terug, dus besloten we een extra rustmoment in te lassen in aanloop naar de hoogtestage.”
Plausibel lijkt mij! De irritaties werden dusdanig ernstig dat ze anders moesten besluiten.

limburgia 15 juni 2019 om 20:10

Waarom dan direct doorgaan naar zijn hoogte stage ?

Vlinder 15 juni 2019 om 22:19

@limburgia; je kunt op trainingskamp natuurlijk heel gedoceerd trainen en aanpassen waar dat nodig is. In een wedstrijd kan dat natuurlijk niet plus daarbij het wedstrijdelement wat er ook voor kan zorgen dat je verder gaat in de belasting dan wenselijk zou zijn.

greeny 15 juni 2019 om 10:24

laat hem alsteblieft rusten en rustig richting najaar opbouwen, het is niet anders. beter nu niet forceren en vervolgens nooit meer op niveau komen. misschien is er wat te halen in vuelta of anders rondjes als polen, binckbank en italiaans najaar

Mitch 15 juni 2019 om 10:24

Alle ballen op Bling in de Tour? Wat houden ze verder nog over? En wat gaat Kelderman doen, wel naar de tour?

greeny 15 juni 2019 om 10:30

kelderman zal wel weer vallen en sleutelbeen breken 3 dagen voor tourstart of na 3 etappes, daar kan je niks op bouwen. hopelijk bling in blakende vorm en er met z’n allen invliegen: kragh, bling, kämna en arndt kunnen best hard fietsen en misschien ettapetje of zelfs 2 pakken

Kannibaal van Schepdaal 15 juni 2019 om 11:04

Vol voor groen met Matthews, die hopelijk de vorm van het Baskenland te pakken heeft. Hopen dat Sagan nog steeds niet de oude is, en dan maak je kans met relatief veel sprintetappes met een ferme heuvel op of net voor het einde. Arndt lead-out in de vlakke sprints, Kragh Andersen lead-out in de sprints in heuveletappes en Kragh Andersen en Arndt mogen voor eigen kans gaan in de vlucht in bergetappes waar Matthews toch geen kans maakt. Kelderman mag kijken hoelang hij Ineos kan volgen, maar gezien zijn voorbereiding zou ik daar geen hele ploeg op afstemmen.

Jean Dumas 15 juni 2019 om 10:27

Ligt in lijn met zijn opstappen in de rit na zijn val in de Giro. Van duizend mijl afstand kon iedereen zien dat verder rijden geen zin had, het regent pijpenstelen en toch gaat ie door. Waar is de geestelijk evenwichtige Tom van toen gebleven?

oborobo 15 juni 2019 om 10:29

Dus niemand gelooft hier,dat het echt gewoon uit voorzorg is?

Turtlehead 15 juni 2019 om 10:52

Jawel, ik. Maar het is niet goed. Gisteren 0.0 inspanning (relatief dan) en dan toch een reactie die maakt dat je afstapt. Dat klinkt helemaal niet gunstig met nog een paar weken te gaan.
Jammer, jammer.

koos verrek 15 juni 2019 om 10:33

Ik stel voor dat ze die splinter der vandaag uithale

Wheely 15 juni 2019 om 10:35

Hup Tom!

west 15 juni 2019 om 10:37

Als je Dumoulin eruit trekt, trek dan de hele omkadering, dwz Roche, Hamilton en Kelderman eruit. En dan alle ballen op groen zetten en met een verse bazenploeg de Vuelta winnen. En zelfs als Tom de Vuelta niet haalt, een verse Kelderman kan daar wel podium rijden, in de Tour, met weinig ritme, rijdt ie voor plek twaalf als ie er in de hectiek al niet bij gaat liggen.

Brabander 15 juni 2019 om 10:55

Exact mijn gedachten. En dan voor de Tour met Matthews en Søren Kragh Andersen als speerpunten

Kannibaal van Schepdaal 15 juni 2019 om 11:05

Helemaal akkoord.

Explorer 15 juni 2019 om 11:05

@ik denk dat de sponser sunweb heel graag wil dat dumoulin de tour rijd. Dat is voor een sponser erg belangrijk. En dat voelt het team op de achtergrond. Misschien is dat ook contractueel vastgelegd.
Major exposure.

Olly 15 juni 2019 om 12:07

@west. Dat is idd vlees of vis. Een keuze dus, dat is volgens mij waar iedereen een beetje op zit te wachten.

Andreotti 15 juni 2019 om 10:39

Ik vind het sowieso gevaarlijk om wielrenners op hun woord te geloven……. maar dat terziijde. Hij moet gewoon naar z’n lichaam luisteren en als de knie een paar uur na de etappe gaat opspelen, is dit denk ik het beste. Met een zware bergetappe wordt het lastig niet te forceren want je moet hoe dan ook naar boven, ook al doe je het rustig aan.
We zullen het zien in juli of het hoed heeft uitgepakt ! GO TOM !

Arema Pro Cycling Team 15 juni 2019 om 10:39

Tijd voor Ted Troost?

Jean Dumas 15 juni 2019 om 11:16

+1

Marszzz 15 juni 2019 om 11:42

Die splinter zit in zijn knie, niet tussen zijn oren

west 15 juni 2019 om 12:54

Denk dat het niet veel meer scheelt…

Sunnyweb 15 juni 2019 om 10:44

Balen dat hij niet weet waar hij staat met die knie. Zijn knie geeft hem de ene dag hoop en de andere vrees. Zijn reactie gaat daar logisch achteraan. De ploeg geeft in een reactie medisch groen licht maar hij was terecht terughoudend. Hij wil graag, het kan wel, het kan niet. Na gisteren leek de tijd rijp voor een echte test in de bergen en dan geeft zijn knie vanochtend weer een ander signaal. De knoop nu doorhakken kan maar als hij over twee weken merkt dat het toch wel ok is krijgt hij weer spijt. Het is kei lastig voor hem. Een vuelta is ook niets vergeleken met de tdf. Dat is vooral de ronde voor de ex-geblesseerden, de wk gangers en niet tdf starters.

roeleur 15 juni 2019 om 11:21

Medisch gezien is er niets aan de hand, zei het team, alleen hij kan de éne dag wel de volgende niet rijden. Kleine bijkomstigheid..

Koersmaniak 15 juni 2019 om 10:44

Wanneer wil hij precies op hoogtestage gaan? Want had begrepen dat hij ook het NK rijdt?

Edit redactie: De hoogtestage is vanaf komende maandag

Koersmaniak 15 juni 2019 om 22:58

En tot wanneer?
Voor een deftige hoogtestage moet je toch al 2 volle weken op hoogte zitten?
Maar rijdt nog dat NK..

FDJ 15 juni 2019 om 23:15

Sla dat NK lekker over. Valt niets te winnen in Ede op zo’n vlak parcours.

Prima Facie 15 juni 2019 om 10:51

Met een knie kun je geen risico nemen. Dat geldt ook voor deze Tour…

Damien Heuvel 15 juni 2019 om 10:56

Lijkt me, voor zover wij er enig inzicht in hebben uiteraard, een verstandig besluit. Eerst maar eens goed revalideren, en zorgen dat je pijnvrij kan fietsen. En dan rustig naar een nieuwe piek toewerken.

Ik kan natuurlijk niet voelen wat Tom voelt, maar als hij er blijkbaar toch nog (bijna) iedere dag last van heeft, dan lijkt het geforceerd proberen halen van de Tour start me ook niet wijs.

chance 15 juni 2019 om 10:57

Een cortisone behandeling nu en dan zal Tom wel klaar raken om te vlammen in Juli.

Jean Dumas 15 juni 2019 om 18:27

Dan heb je de aard van de blessure niet begrepen: een scheurtje in het kraakbeen onder de knieschijf, plus een forse botkneuzing. Het is geen tendinitis.

Scott Sunderland 15 juni 2019 om 11:01

Tom lijkt vooral zelf erg te twijfelen aan Tour deelname. De knie en zeker ook de moraal. Letterlijk en figuurlijk een tikkie gekregen in de Giro. Als de knie op tijd herstelt kan de moraal snel terugkeren hoor. Het is de onzekerheid die knaagt aan hem.

aru123 15 juni 2019 om 11:04

Ondertussen is er bij froome na een scan ook nog een nekfractuur gevonden

greeny 15 juni 2019 om 11:35

dit verhaal froome blijft ook vaag, eerst was het een 8 uur durende operatie toen 6, gister zei de dokter 4. nu weer dit… blijft ook allemaal lekker vaag, net als het knietje van dumoulin

Marszzz 15 juni 2019 om 11:44

Wij maken het vaag :-) ter meer en hogere glorie van dit forum

Deel Koeper 15 juni 2019 om 11:06

Lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat die irritaties in een relatief zware Tour niet opnieuw gaan opduiken.

Geit in mijn Kelderman 15 juni 2019 om 11:12

Het begint toch wel veel weg te krijgen van een rampseizoen voor Sunweb. Ook hoe zit dit weer communicatief aanpakken de hele week is ronduit slecht.

Jean Dumas 16 juni 2019 om 05:52

Ze missen Bennie Ceulen