Geen tijdritkilometers in Critérium du Dauphiné 2020

maandag 24 februari 2020 om 12:50
Geen tijdritkilometers in Critérium du Dauphiné 2020

Jakob Fuglsang, de winnaar in 2019 - foto: Cor Vos

Het Critérium du Dauphiné telt in de komende editie, anders dan voorgaande jaren, geen tijdrit. Dat blijkt uit het etappeschema dat is onthuld. Normaal gesproken wordt de ronde beslist in het slotweekend als, over twee dagen verspreid, vijftien beklimmingen moeten worden overwonnen.

Het Critérium du Dauphiné begint in het departement Puy-de-Dôme, waar Clermont-Ferrand voor de eerste keer wordt aangedaan. Daarvandaan gaat de eerste etappe naar Lyon. Onderweg moet al meteen geklommen worden, onder meer op de Col du Béal van tweede categorie. In de laatste twintig kilometer liggen twee klimmetjes van vierde categorie.

Op de tweede dag ligt de aankomst in Saint-Christo-en-Jarez op een heuvel, een tweetrapsraket van de Côte de Leymieux en de Col de la Gachet (beide van vierde categorie). Hoog wordt het in de vijfde etappe pas weer als de aankomstlijn getrokken is op de Col de Porte, de eerste klim van de buitencategorie op het parcours. Op de laatste drie dagen volgen er daar nog drie van.

In de zesde rit gaan de renners namelijk de Col de la Madeleine over, voordat op de Montée de Saint-Martin-de-Belleville van eerste categorie wordt gefinisht. Op zaterdag én zondag vormt klim naar het luchthaven van Megève van tweede categorie het sluitstuk van de etappe: op zaterdag via de Montée de Bisanne, op zondag via onder andere de Col de Romme.

Vorig jaar schreef Jakob Fuglsang voor de tweede keer het eindklassement op zijn naam, nadat hij in 2017 de Franse ronde ook al eens had gewonnen. De 72e Critérium du Dauphiné staat op de kalender voor 31 mei tot en met 7 juni.

Etappeschema flag-fr Critérium du Dauphiné 2020 (31 mei – 7 juni)
etappe 1: Clermont-Ferrand – Lyon (197 km)
etappe 2: Saint-Germain-au-Mont-d’Or – Saint-Christo-en-Jarez (181 km)
etappe 3: Saint-Chamond – Saint-Vallier (175,5 km)
etappe 4: Loriol-sur-Drôme – Bourg-de-Péage (173 km)
etappe 5: Vienne – Col de Porte (132,5 km)
etappe 6: Corenc – Saint-Martin-de-Belleville (156,5 km)
etappe 7: Ugine – Megève (156,5 km)
etappe 8: Megève – Megève (153 km)

Dit artikel delen:

19 Reacties

David 24 februari 2020 om 12:57

Net als in baskenland en Catalonië amper Sprint kansen. 3 rondjes voor punchers en klimmers.

Jean Dumas 24 februari 2020 om 13:33

En twee keer dezelfde aankomstklim in het slotweekend (Megève Altiport).

David 24 februari 2020 om 13:50

Idd dat zie je toch ook zelden. Ze hebben daar nochtans bergen en heuvels genoeg

josi 24 februari 2020 om 14:55

Niet dezelfde klim, maar wel dezelfde top – van twee verschillende kanten beklommen.

Jean Dumas 24 februari 2020 om 17:05

Nee, het is van Megève de laatste 400 hoogtemeters twee keer dezelfde weg naar het vliegveld (zie filmpje op pagina Route 2020 van website).

Lance4eva 24 februari 2020 om 13:41

Jammer.

john 24 februari 2020 om 13:56

Ja denk dat ze bang zijn dat Wout weer de tijdrit ging winnen ,dus schrappen ze de tijdrit

Hollow Knight 24 februari 2020 om 14:45

Laat Wout maar naar Zwitserland gaan, daar hebben ze ten minste nog respect voor tijdrijders.

leegloper 24 februari 2020 om 15:49

Wat een idioterie om de tijdrit de nek om te draaien. Zeker in zo’n bergachtige ronde. Ik ben niet de grootste fan van tijdrijden, maar dit is absurd. Voorbode voor de Tour zeker. Maar afgelopen Tour won Alaphilippe de tijdrit toch juist?

doorak 24 februari 2020 om 16:55

De Framboozen hopen dat er een Franboos wint.

Monsieur vdS 24 februari 2020 om 16:10

Is die finale in Lyon dezelfde als die van komende Tour de France?

ditisdavid 24 februari 2020 om 16:23

Er is nog geen gedetailleerd profiel van die Tourrit. De lengte, startplaats en aanloop over Béal zijn echter identiek, dus vermoed dat niet alleen de finale, maar de hele etappe hetzelfde is.

Monsieur vdS 24 februari 2020 om 16:54

Aah, dat wordt een leuke verkenning

ditisdavid 24 februari 2020 om 16:19

De bergetappes zijn een enorme stap vooruit ten opzichte van dit jaar, maar het ontbreken van een tijdrit is dan weer waardeloos…

Barry Batsbak 24 februari 2020 om 17:59

Op uitdrukkelijk verzoek van Thibaut Pinot?

Lalsacien 24 februari 2020 om 18:29

Nee! Van REV.

Matxin 24 februari 2020 om 19:41

Tijd dat de UCI eens wat zwart op wit gaat zetten wat tijdritten betreft.
Elk WT-rondje van een week zou minimaal 1 tijdrit moeten bevatten, hoe ze dat invullen qua terrein en afstand mogen de organisatoren dan lekker zelf weten.

Viktrodriguez 25 februari 2020 om 08:19

Helemaal geen tijd dat de UCI zich daarmee gaat bezighouden, want dit is onzinnig gezeur. Af en toe een ronde zonder tijdritkilometers is ook wel eens leuk. Daarnaast is zo’n tijdrit in een korte etappekoers veel te vaak veel te dominant.

Covadonga 24 februari 2020 om 19:46

Wat een matig parcours. Geen enkele sprintrit en ook geen tijdrit. Alleen maar saaie bergetappes. Dat wordt niks.

Headlines

Materiaalzone

Populair