Van Aert verrast met tijdritzege in Dauphiné, Yates nieuwe leider

woensdag 12 juni 2019 om 16:33

foto: Cor Vos

Wout van Aert heeft verrassend de individuele tijdrit van het Critérium du Dauphiné op zijn naam gezet. Over de 26,1 kilometer rond Roanne deed de Belg 33:38 en daarmee was hij de snelste van allemaal. Dylan Teuns moest zijn leiderstrui afstaan aan Adam Yates.


Voor iedereen die het Critérium du Dauphiné wilde winnen was het een dag van de waarheid. De tijdrit van 26 kilometer van en naar Roanne zou hoe dan ook voor de nodige verschillen zorgen, zo was de verwachting. Het parcours toonde alvast de nodige gelijkenissen met de tijdrit in Pau tijdens de Tour de France: niet alleen de lengte kwam overeen, maar ook het profiel vertoonde opvallend veel parallellen.

Jaco Venter was om kwart over één de eerste renner die een tijd mocht neerzetten, spoedig gevolgd door Oliviero Troia, Cyril Gautier, Shane Archbold en Julius van den Berg. Maar terwijl de eerste (tussen)tijden binnendruppelden, ging er een beving door de wielerwereld. Chris Froome bleek namelijk hard ten val te zijn gekomen bij de verkenning van het parcours. De Brit, achtste in het klassement, blesseerde zich daarbij. Later bleek dat hij een streep moet zetten door de Tour.

Dylan Teuns – foto: Cor Vos

Intussen ging in de koers het steeds sneller. Van den Berg had even de toptijd, waarna James Whelan en Alex Dowsett het beter deden. Rémi Cavagna klokte weer sneller af, waarna ploegmaat Julian Alaphilippe er nog eens elf seconden afdeed. Toen was Tom Dumoulin aan de beurt op een tijd op de klokken te zetten. De Nederlander van Sunweb, die zich via de Dauphiné voorbereidt op de Tour, maakte zijn favorietenrol waar en legde de lat op 34:25.

Maar ook dat werd niet de winnende tijd. Wout van Aert verraste namelijk vriend en vijand met een kanontijd. De Belg van Jumbo-Visma kwam tot 33:38 en was daarmee liefst 47 seconden sneller dan Dumoulin! Een sensatie was daarmee in de maak, maar er moesten nogal wat renners binnenkomen. Van Aerts ploegmaat Steven Kruijswijk deed goede zaken. De Tourkopman van Jumbo-Visma kwam tot 34:27 en zou daarmee vierde worden.

Wout van Aert – foto: Cor Vos

Tejay van Garderen zou uiteindelijk nog het dichtst in de buurt komen van de toptijd van Van Aert. De voorsprong van de Belg op de Amerikaan, die tweede zou worden, bleek uiteindelijk een straatlengte: 31 seconden. Adam Yates werd de nieuwe leider in het Critérium du Dauphiné. De Brit van Mitchelton-Scott reed naar de zesde tijd en ontfutselde Dylan Teuns de koppositie met vier seconden.

Dit artikel delen:

111 Reacties

Dolfy 12 juni 2019 om 16:35

Wat een verschil ook… Zo die zit…

Poeksel 12 juni 2019 om 16:35

Ik had wel verwacht dat ie hoog kon eindigen, maar winnen met een halve minuut voorsprong, dat ook weer niet…

dikkechaap 12 juni 2019 om 16:37

Idem.

kelderfan 12 juni 2019 om 16:50

idem+

wiebipedia 12 juni 2019 om 16:35

knap van beide JV mannen. TD soort van op afspraak ondanks zijn knie

Natrix maura 12 juni 2019 om 16:35

Enorm geruststellend dat Tom sterkste is van alle AK mannen. Al is het maar een beetje.

dikkechaap 12 juni 2019 om 16:38

Laat Van Garderen het niet horen ;)

Scibby 12 juni 2019 om 16:59

En dat met een metaalsplinter in zijn knie

Wheely 12 juni 2019 om 16:35

Wow fantastische zege, supervorm te pakken.

Spurter 12 juni 2019 om 16:36

Wat een geweldige prestatie van Wout van Aert.

HoofdIsVrij 12 juni 2019 om 16:37

TJ van Garderen gaat dan eindelijk zijn talent inlossen!

Het mini Yates mannetje ook goed. Schrijf die maar op voor de Tour.

ditisdavid 12 juni 2019 om 16:41

Anderzijds had Simon dit jaar zelfs een tijdrit gewonnen voor de Giro en was zijn openingstijdrit ook erg goed, dus het hoeft nog niks te zeggen…

FW07 12 juni 2019 om 16:37

Eerste overwinning van Van Aert in het profcircuit op de weg? Knap hoor, met dat verschil ook nog. Maakt de tijdritploeg van Jumbo nog sterker.

Frank Schellekens 12 juni 2019 om 16:39

In de ronde v België al eens gewonnen meen ik

ditisdavid 12 juni 2019 om 16:43

Is zijn achtste profzege op de weg. Naast die tijdrit in België diverse Vlaamse eendaagsen en een rit plus eindzege in Denemarken.

Jowinho 12 juni 2019 om 16:45

Eerste zege in de World Tour

sweefie 12 juni 2019 om 16:37

Wout voor geel in de tour!

dumoman 12 juni 2019 om 16:39

Voor groen zou wel kunnen…..

FritsvanHoefelen 12 juni 2019 om 16:44

Vergeet de bolletjestrui niet

Jowinho 12 juni 2019 om 16:45

En natuurlijk de witte trui

sweefie 12 juni 2019 om 20:49

Ik bedoelde vooral “geel als drager van de gele trui tijdens 1 of meerdere etappes”, in casu na de ploegentijdrit.

Juice 12 juni 2019 om 16:38

Zo dan

Tinus1984 12 juni 2019 om 16:38

Super gereden van van aert.

Kruissie ook super rit gereden. Jammer van die tijd die hij stom eerder verloor.

Erg zonde voor ineos van froome.

Tom knap gereden met die splinter

Jean Dumas 12 juni 2019 om 17:15

Goede samenvatting.

ChefSpijker 12 juni 2019 om 17:21

Hoezo stom? Was toch gewoon niet goed genoeg op slotklim maandag. Als er eentje stom is geweest, is het Buchmann. Door in de vroege vlucht te gaan die dag en veel energie te verspelen waardoor hij op de laatste klim niet mee kon.

Apemantus 12 juni 2019 om 16:38

Het is dat Jumbo en Visma zich verlopig voor slechts 3 jaar aan het team verbonden hebben, anders zou ik zeggen het contract van Wout openbreken en verlengen met nog eens 3 jaar. Wat een fijne renner heeft TJV daar aan.

ghostwriter 12 juni 2019 om 16:59

Jumbo en Visma hebben zich toch tot en met 2023 aan de ploeg verbonden?

rahimns 12 juni 2019 om 17:07

De sponsoren hebben zich voor 5 jaar gegarandeerd met mogelijk een contract voor onbepaalde tijd

Chris Van Uden 12 juni 2019 om 16:39

Verrassend! Tom Dumoulin duidelijk nog een paar procentjes tekort…

NCK17 12 juni 2019 om 16:39

Kan jumbo de ttt winnen in de tour? Jansen en Martin komen er dan nog bij.

ditisdavid 12 juni 2019 om 16:40

Winnen lijkt me moeilijk te worden, maar het verschil met de winnaar zal een stuk kleiner zijn dan vorig jaar.

mus van de maasstad 12 juni 2019 om 16:47

Laurens de Plus ook nog

Samlambeej 12 juni 2019 om 16:53

Wie wint dan? Quickstep zonder Terpstra, Sky zonder Froome, BMC bestaat niet meer. Mitchelton grootste bedreiging vermoed ik.

martini151 12 juni 2019 om 17:03

Eens met Samlambeej. Deze ploeg heeft het wel degelijk in zich om de ploegentijdrit te winnen

ChefSpijker 12 juni 2019 om 17:21

Sunweb…

boenk 12 juni 2019 om 17:48

De Plus is een goed tijdrijder (ook wereldkampioen TTT geworden met quickstep)
Van Aert gaf altijd al blijk een goed ITT’er te zijn (klopte Martin al als 21 jarige)
Martin meermaals wereldkampioen ITT
Jansen
Kruijswijck (zeer degelijke TT’er)
Bennett & Groenewegen… niet echt vermoed ik.

Ze zullen in elk geval mee draaien bovenin.

west 12 juni 2019 om 18:19

Ik heb het al vaker geopperd, als je die tijdrit wilt winnen moet je Bennett vers naar de Vuelta doen en voor die TTT een Emden/Powless/Eenkhoorn/Hofstede meenemen.
Denk dat in de Tour één goede klimknecht voldoende is (mits deze geen buikgriep krijgt)…

tetedelacourse 12 juni 2019 om 19:01

Die mits is wel erg belangrijk en kun je niet zomaar vanuit gaan. Maar Bennett gaat ook niet achteruit in een tijdrit he.

martini151 12 juni 2019 om 16:39

Indrukwekkend van beide TJV-heren, maar vooral van Aert is echt bizar.

Yates en van Gardenen vind ik ook het vermelden waard. Allebei prima gedaan!

Samlambeej 12 juni 2019 om 16:50

en onze grijze muis dan? Buchmann staat daar ook tussen.

martini151 12 juni 2019 om 17:04

Het is niet voor niets een grijze muis ;)

Niklas 12 juni 2019 om 16:41

Geweldig! Het moet hier gezegd worden: credits voor Heijboer en de investeringen van de ploeg in ontwikkeling van renners en hun tijdrit in het bijzonder. Super knap van Van Aert. De prestatie van Kruijswijk geeft aan dat er met de mannen voor de Tour goed gepiekt wordt. Dat wordt een leuke ploegentijdrit!

Wheely 12 juni 2019 om 16:41

Naast Roglič, Martin en Van Emden nog een tijdrit topperrr geboren.

F4L 12 juni 2019 om 16:41

Fenomenale tijdrit van Van Aert. Ik begin bijna te denken dat hij voor de groene trui zou kunnen gaan in de Tour de France.

ditisdavid 12 juni 2019 om 16:46

Alleen als Groenewegen op de eerste dag valt, Van Aert daardoor mag sprinten op het vlakke en Sagan zijn voorjaarsvorm niet heeft verbeterd of uitvalt, heeft hij kans. Met andere woorden, ik zie het niet gebeuren, zeker niet omdat het zijn eerste grote ronde is.

jooprioolpijp 12 juni 2019 om 16:42

Jemig, wat haalt die van Aert hier uit. En het is ‘m gegund na alle ereplaatsten, een echte nummer 1. Waar eindigt dit?

fietsvriend 12 juni 2019 om 16:44

Straffe expeditie van WVA.
Kruijswijk ook opvallend sterk – zonde van die 2de etappe

ditisdavid 12 juni 2019 om 16:48

De koninginnenrit moet hem echt liggen. Podium is haalbaar en nu Ineos de boel niet meer lam zal leggen voor Froome is meer dan dat niet eens ondenkbaar…

kielabokki 12 juni 2019 om 16:45

Wat een grandioze tijdrit. Van een andere orde dit!

hartstikkebedankt 12 juni 2019 om 16:46

Super goed van Van Aert, in zijn schaduw heeft Kruijswijk ook wel een beresterke rit gereden moet ik zeggen. Net als Buchmann en Yates overigens.

Tinus1984 12 juni 2019 om 16:48

Nooit geweten trouwens dat hij zo goed kon tijdrijden. O wacht dit is zijn 1e toch???

Flamme Rouge 12 juni 2019 om 16:50

Overwinning nr. 24 voor TJV en een vierde winnaar in de ploeg dit seizoen.Verassende maar gegunde overwinning.
Mooie dichte top 10 ook om de bergen mee in te gaan. Wordt een spannende strijd zo in de bergetappes.

Peter Lippens 12 juni 2019 om 16:51

hoezo verrast, een beetje kenner wist dat Wout een stukje kon tijdrijden, ben enkel verrast met het ruime verschil

WernerFranke 12 juni 2019 om 16:56

Had je je geld moeten inzetten, hij stond aan 25/1 deze morgen op Unibet. Heb hem toch maar niet gepakt omdat ik dacht dat Froome zou uithalen…

Brabander 12 juni 2019 om 17:06

Wist ook wel dat-ie een aardige tijdrit had. Maar dan misschien voor een krappe top-10. Ik denk dat helemaal niemand dit verwacht had. Hijzelf ook niet waarschijnlijk. Denk dus dat iedereen verrast is. Zelfs de grootste kenners

Thijs E 12 juni 2019 om 18:17

Ik wist dat hij goede prologen kon rijden, maar een WT-veld over 26km op deze afstand zetten?

Achteraf is iedereen een kenner.

  • 1
  • 2