Wout van Aert zet Sam Bennett te kijk in Dauphiné

Door , donderdag 13 juni 2019 om 16:36
Wout van Aert zet Sam Bennett te kijk in Dauphiné

foto: Cor Vos

Wat kan Wout van Aert niet in het Critérium du Dauphiné? De renner van Jumbo-Visma was woensdag nog de beste tijdrijder, maar vandaag bleek hij ook de snelste sprinter. De Belg versloeg in de straten van Voiron niemand minder dan Sam Bennett en Julian Alaphilippe.


Het ging gisteren deels over de knappe tijdritoverwinning van Wout van Aert, maar toch vooral over het uitvallen van Chris Froome. De viervoudig Tourwinnaar brak bij een zware valpartij zijn rechterdijbeen, heup, elleboog en meerdere ribben. De Brit verblijft momenteel op de intensive care van het ziekenhuis van Saint-Étienne, maar het Critérium du Dauphine ging gewoon door. En wel met een tweehonderd kilometer lange etappe naar Voiron.

Wout van Aert staat goedgemutst aan de start – foto: Cor Vos

Drie vluchters vinden elkaar  
Ondanks de nodige klimmetjes onderweg, werd er een (massa)sprint verwacht in de straten van Voiron. Al weigerden Stéphane Rossetto, Alessandro De Marchi en Yoann Bagot de etappe anoniem uit te fietsen. Het peloton – aangevoerd door Mitchelton-Scott, de ploeg van leider Adam Yates – liet begaan, waardoor de drie koplopers meerdere minuten konden uitlopen. De vroege vlucht was vertrokken!

Gelukkig voor De Marchi, Rossetto en Bagot scheen de zon, al moesten ze het vooral van het goede weer hebben. De drie avonturiers waren namelijk kansloos voor de ritzege, helemaal omdat Sam Bennett gebrand was op een tweede ritzege. De Ierse sprinter liet zijn ploeggenoten van BORA-hansgrohe op kop rijden, waardoor de voorsprong van de koplopers steeds kleiner werd.

Vroege vluchter Alessandro De Marchi – foto: Cor Vos

Toch wisten De Marchi, Bagot en Rossetto bijzonder lang stand te houden. De sprintersploegen wisten de Italiaan pas op minder dan twee kilometer van de finish in te rekenen. Edvald Boasson Hagen en Philippe Gilbert hoopten vervolgens te profiteren van een moment van aarzeling, maar BORA-hansgrohe wist op tijd het gat te dichten. De Duitse formatie leek de rode loper uit te rollen voor topfavoriet Bennett.

Van Aert verrast Bennett en co
De Ier zat echter niet ideaal geplaatst, in tegenstelling tot Wout van Aert. De renner van Jumbo-Visma liet eerder deze week al zijn snelle benen zien, maar kwam hij telkens tekort ten opzichte van de echte sprinters. Ditmaal reed Van Aert echter de perfecte sprint, waardoor hij overtuigend wist te winnen. Bennett en Alaphilippe moesten genoegen nemen met de ereplaatsen.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

113 Reacties

Samlambeej 13 juni 2019 om 16:37

Nou, afgetekend
Kierewiet

jerteg 13 juni 2019 om 16:37

Wat een fantastische renner

Jandepandaman 13 juni 2019 om 16:37

Heel knap! Positioneren kan hij duidelijk heel goed. Danny van Poppel voorbijgestreefd in de pikorde voor sprints?

Brabander 13 juni 2019 om 16:39

Dat lijkt me wel logisch toch? Waar komt dit nu ineens vandaan zeg? Die hoogtestage met Kruijswijk heeft hem geen windeieren gelegd

Melkzuur 13 juni 2019 om 16:40

Wat denk je zelf? ;-)

Brabander 13 juni 2019 om 16:38

Amai. Wout toch. Die is echt in hoogvorm

limburgia 13 juni 2019 om 19:11

Is het einde tijdperk 30+ ers aanstaande ?

west 13 juni 2019 om 19:20

Er komen vanzelf nieuwe.

thorsen 13 juni 2019 om 16:38

Man, man, man…

Lennimator 13 juni 2019 om 16:39

Wat gebeurt er allemaal vandaag he?

leor 16 13 juni 2019 om 16:39

Laf gereden door mannetje van Quickstep (Gilbert?), blij dat ze er niet voor beloond werden.

Doordrijver 13 juni 2019 om 16:40

Hoezo laf? Vol met Hagen weg en dan ben je wel klaar als je terug genomen wordt..

Teejay 13 juni 2019 om 16:39

WEJOOOOOOOOOOOOW wat een sprint.

Jean Dumas 13 juni 2019 om 16:39

José zegt niks meer. Ik zeg Wout is de nieuwe VDP.

Peter Lippens 13 juni 2019 om 16:41

als VDP er niet bij is zul je bedoelen …..

HaxVanMeeswijk 13 juni 2019 om 16:44

En daar gaan we weer…

Rikkert 13 juni 2019 om 16:39

Dit wordt nog een luxe probleem voor Jumbo Visma met de tour.. Dit is wel heel straf.

AZH 13 juni 2019 om 17:39

Hoezo probleem? Gewoon werken voor Groenewegen en Kruijswijk en misschien voor eigen succes in lastigere etappes zoals deze in Dauphiné vandaag.

Jeff 13 juni 2019 om 18:02

Ze gingen toch maar met 7 man naar de Tour, AZijnH’tje?

deluxe 13 juni 2019 om 16:39

Wat een klasbak. De rest niet eens op de foto.

denise 13 juni 2019 om 16:43

Van Aert is duidelijk een wegrenner geworden. De cross is maar bijzaak. En voor de tour denk ik dat Jumbo de ploegentijdrit zal winnen en meerdere ritten en een mooi klassement.

Dolfy 13 juni 2019 om 16:39

Die stage met Kruijswijk heeft hem extra vleugels gegeven….

O59 13 juni 2019 om 21:01

Een stage met een ronderenner in Spanje …. Altijd goed voorbereid dan :-)

mus van de maasstad 13 juni 2019 om 16:39

Stef Clement kom er maar in

Wat een klasbak zeg.

Apemantus 13 juni 2019 om 16:41

Niet normaal. Wist dat deze gast goed was, maar zit met stijgende verbazing te kijken naar wat hij hier in de Dauphiné laat zien. Wauw!!!

lander luypaert 13 juni 2019 om 16:41

Nu nog Klimmen en we hebben de nieuwe Merckx gevonden! xp

Doordrijver 13 juni 2019 om 16:41

Jezus… En of hij goed van hoogtestage komt… Misschien te goed voor nog top te zijn de hele Tour, MAAR, je kan maar beter dit allemaal lekker winnen. Wat je hebt heb je.

martini151 13 juni 2019 om 16:41

Mooie dag voor onze zuiderburen!

LutsenkoFan 13 juni 2019 om 16:45

Mooie week zou ik zeggen.

Teuns, van aert en evenepoel.

Peter Lippens 13 juni 2019 om 16:42

Mooie dag voor de Belgen en straf wat Wout hier doet, gisteren met overmacht de tijdrit en vandaag met overmacht in de sprint.

Samlambeej 13 juni 2019 om 16:42

Mooie foto om op te hangen zo met de voorlopige 'zegekoningen' 2019 niet aan het achterwiel.

pirazzi 13 juni 2019 om 16:42

Jumbo

Marik 13 juni 2019 om 16:42

Het lijkt me dat er niet meer verder met Kittel gesproken hoeft te worden…..

Gilberto 13 juni 2019 om 16:43

Gewoon een fenomeen. En zeer sympathiek. Ik ben fan! Komen toch een pak mooie renners aan voor de komende jaren zeg hey, smullen!

Sunnyweb 13 juni 2019 om 17:31

Ik niet, ben geen fan. Is een Belg, geen Ndl renner en houdt een Ndl renner buiten de ploeg en dat is nooit goed voor de ontwikkeling van het Ndl wielrennen. Echt sympathiek komt hij op mij niet over, eerder iemand die van zijn vader slaag krijgt als hij niet wint wat een beetje in heel het Belgisch wielrennen zit. Veel moeten en weinig speelplezier en eigenlijk altijd de mindere van zijn schaduw. Nu is zijn schaduw er niet :-) ..Daarbij is dit geen topronde, er zijn geen topsprinters en de klassementsrijders rijden zich hier een beetje in vorm. Velen nemen geen risico,s (alleen Froome helaas) en velen sparen zich. Daarom en vanwege een hoogtestage valt hij nu op. Dit beeld is ook zo typisch van dit soort rondes. Je kan boven de rest uitstijgen als je er echt voor wilt gaan. Deze rondes zijn alleen maar om te kijken wie op het juiste pad zit voor het grootste werk.

In de Alpen wordt het pas eerr leuk al is het nog steeds voor niemand nu te doen maar over drie weken. De winnaar van deze ronde moet over 3 weken nog goed zijn.

EddyB1958 13 juni 2019 om 17:39

Ook veel last van het C-syndroom precies?

Brabander 13 juni 2019 om 17:45

Jee

Man met de hamer 13 juni 2019 om 18:03

“eerder iemand die van zijn vader slaag krijgt als hij niet wint wat een beetje in heel het Belgisch wielrennen zit” dat is toch wel de meest intrigerende zin die ik hier vandaag gelezen heb. Dank daarvoor Sunnyweb.

EddyB1958 13 juni 2019 om 18:22

Sunnyweb, die vader is wel geboren en opgegroeid in Noord Holland en dat is geen Belgische provincie…

HennieK 13 juni 2019 om 19:21

Sunnyweb misschien moet je je naam veranderen in Funnyweb?

tetedelacourse 13 juni 2019 om 19:27

Wat een onzin Sunnyweb. Een Nederlandse renner moet niks krijgen omdat ie Nederlander is. Hij moet een tourselectie verdienen omdat ie beter is dan van Aert.

Die lat is alleen maar naar boven gegaan deze week, wat juist goed is voor de ontwikkeling van renners. Tenzij je op wat meerijders met het juiste paspoort hoopt natuurlijk.

Ben Geerts 13 juni 2019 om 19:39

Sunnyweb……ziet het leven blijkbaar niet zo Sunny…

Schollekop 13 juni 2019 om 16:44

Haha, Alaflip weer geklopt door een crosser. Moet toch frustrerend voor hem zijn.
Wat een geweldenaar die Wout!

Pol 13 juni 2019 om 17:02

@Schollekop
Alaphilppe was ook een zeer verdienstelijk crosser.

Dolfy 13 juni 2019 om 17:32

Inderdaad op het EK voor belofte van 2012 in het veld werd-ie derde achter Teunissen en Van Kessel, Van Aert werd toen 5e. M van der Poel won toen het EK bij de junioren. Alaphilppe was zelf 2 jaar eerder tweede op het WK junioren in het veld, toen Paprstka won en Vermeersch 5e werd (D van der Poel 8e en 9e Sweeck)

Brummel 13 juni 2019 om 17:51

Dus toen werd hij ook al geklopt door crossers :p

Pol 13 juni 2019 om 18:46

@Brummel
Ik snap u redenering niet, heeft u het wel goed gelezen wat er staat ????

boenk 13 juni 2019 om 19:39

Het was een grap, Pol. Toen Alaphilippe zelf nog crosser was, werd hij ook geklopt door crossers (door wie anders).

Romāns Vainšteins 13 juni 2019 om 19:58

Weet u zeker dat u het aanvankelijk als grap bedoelde ? Lees het stuk anders.

Mooie_Mario 13 juni 2019 om 16:45

Natuurlijk rijdt Bennet een veel snellere sprint, maar Wout positioneert zich perfect en durft zelf de sprint aan te gaan! Verdiende winst

SolitaryShell 13 juni 2019 om 16:46
Quote:
De renner van Jumb-Visma

Was inderdaad een beste jump.