Giro 2022: Voorbeschouwing etappe 4 met aankomst op de Etna

Giro 2022: Voorbeschouwing etappe 4 met aankomst op de Etna

foto: Cor Vos

Door Gijs Bergink en Koen Middendorp
dinsdag 10 mei 2022 om 12:00

Na drie dagen op Hongaars grondgebied en een eerste rust- en reisdag, koersen de renners dinsdag voor het eerst op Italiaanse bodem. De Giro d’Italia barst nu écht los en voor het eerst moeten de favorieten voor de eindzege met de billen bloot. De vierde etappe finisht namelijk op de flanken van de bekende (wieler)vulkaan Etna. Wie deelt de eerste échte tik uit? WielerFlits blikt vooruit!

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Parcours

De vierde etappe van deze Giro is op dinsdag na de eerste rustdag. Deze rustdag dient als reisdag om het peloton de oversteek van Hongarije naar het Italiaanse Sicilië te laten maken. In deze rit zullen de klimmers zich voor het eerst moeten laten zien, omdat de finishlijn getrokken is op de vulkaan Etna. De Etna was in 2017, 2018 en 2020 ook het decor van een bergop finish in de Giro d’Italia. Destijds wist steeds een renner uit de vroege vlucht te winnen.

Planimetria/Map Stage 4 Giro d'Italia 2022

Dit jaar moeten de coureurs in totaal 3.580 hoogtemeters overbruggen tussen Avola en de Etna. Vanaf de start in Avola zullen de eerste 50 kilometer lichtjes omhoog lopen, maar in vergelijking met het slot kan dit als opwarmer worden gezien. Hierna wordt er afgedaald en volgt er een kleine 50 kilometer tot aan dorpje Paternò, waar de eerste tussensprint is gelegen. Pas 35 kilometer later arriveren de renners op de top van de Etna.

Eerder dit jaar al werd de Etna, de hoogste vulkaan in Europa, aangedaan in de Giro di Sicilia. De Mongibello was het decor van de slotetappe die werd gewonnen door Damiano Caruso, die daarmee ook het eindklassement van de vierdaagse koers op zijn naam zette. De Italiaan kwam vijf seconden voor Louis Meintjes over de finish, die op de bergtop lag. De Siciliaanse renner van Bahrain Victorious zal niet starten in de Giro, waardoor de Italianen zullen hopen op zijn eilandgenoot: Vincenzo Nibali. De Haai van Messina won de Ronde van Sicilië in 2021, en eindigde dit jaar als vierde in het algemeen klassement.

De Etna zal van een andere kant worden beklommen dan in de Ronde van Sicilië van dit jaar. Hij heeft in deze Giro een lengte van 25 kilometer en kan worden aangemerkt als een lopende beklimming. Het gemiddelde stijgingspercentage van de laatste 22,9 kilometer is 6%. De zestiende kilometer is met een gemiddelde stijging van 10,2% de steilste sectie van de Etna.

Jan Polanc zegevierde in 2017 op de Etna – foto: Cor Vos

In 2017, het jaar waarin Tom Dumoulin de Giro won, werd de Etna ook de dag na de eerste rustdag bedwongen. De etappe werd destijds gewonnen door Sloveen Jan Polanc. hij was negentien seconden sneller dan nummer twee Ilnur Zakarin en tien seconden later kwam Dumoulin zelf binnen, samen met zijn concurrenten. Bob Jungels mocht die dag het roze overnemen van Fernando Gaviria. Volgens Geraint Thomas hield iedereen elkaar op de Etna in de gaten, maar gebeurde er uiteindelijk erg weinig. Het is de vraag of dat dit jaar anders gaat zijn.

De etappe naar de Etna is voorheen vaker vroeg in het parcours van de Giro opgenomen en wordt de eerste serieuze test tussen de klassementsrenners. Ondanks dat de klim qua stijgingspercentages voor de meeste klassementsrenners meevalt, kan de wind en eventueel slecht weer op de top een rol spelen.

In 2020 demarreerde Wilco Kelderman in het slot van de beklimming, toen veel van zijn concurrenten bevangen waren door de kou en regen. De vraag is wie van de klassementsrenners de debatten opent en de benen van de concurrentie bergop voor het eerst test. De kans is groot dat na deze etappe de roze trui om de schouders van een klassementsman hangt.

Officieuze start: 12.25 uur
Officiële start: 12.35 uur
Finish: tussen 16.55 en 17.30 uur
Afstand: 172 kilometer

Tijdschema belangrijke passages:
Tussensprint Paternò: tussen 15.45 en 16.00 uur
Tussensprint Biancavilla: tussen 16.00 en 16.22 uur

Etna Tappa 4 Stage 4 Giro d'Italia 2022


Favorieten

Na een etappe voor de puncheurs, een korte individuele tijdrit en een rit op maat van de sprinters, is het moeilijk om al iets zinnigs te zeggen over de waardeverhoudingen tussen de favorieten voor de eindzege. Zeker, we kunnen al een beetje inschatten wie op punt staan zo vroeg in de Giro d’Italia, maar wat we tot nu toe hebben gezien is toch vooral spielerei in vergelijking met wat we dinsdag krijgen voorgeschoteld.

Op de flanken van de Etna kunnen we pas een (eerste) balans opmaken wie nu écht in aanmerking komen voor de roze trui, over goed drie weken in Verona.

Simon Yates – foto: Cor Vos

Dat Simon Yates over bijzonder goede benen beschikt, daar bestaat inmiddels geen twijfel over. Yates heeft een goede tijdrit in de benen, dat is algemeen bekend, maar de Britse kopman van BikeExchange-Jayco verraste toch wel vriend en vijand door op dag twee de chrono te winnen in Boedapest. Yates wist Mathieu van der Poel met drie seconden achter zich te houden, en versloeg gerenommeerde tijdrijders als Tom Dumoulin, Matteo Sobrero en Tobias Foss. Dat belooft voor de komende weken en zeker voor de rit naar de Etna. Met zijn huidige vormpeil is Yates de gedoodverfde favoriet om er te zegevieren.

De 29-jarige klimmer kan meerdere scenario’s inprenten voor dinsdag. Mocht Yates over een superdag beschikken, dan kan hij ervoor kiezen om de koers hard te maken en weg te rijden op de steilste pentes van de Etna. Yates kan er echter ook voor opteren om wat afwachtend te koersen en zo te gokken op zijn eindsprint. De renner van BikeExchange-Jayco heeft namelijk de explosiviteit, of noem het vinnigheid, om zijn concurrenten uit het wiel te kletsen. De kans is groot dat Yates dan ook de roze leiderstrui mag ophalen, al zitten we nog altijd met het fenomeen Mathieu van der Poel. Maar daarover later meer.

Richard Carapaz – foto: Cor Vos

Yates is zeker niet de enige kanshebber op de ritzege. Verre van, zo rekent INEOS Grenadiers op Richard Carapaz. De Ecuadoraan heeft zich als doel gesteld om voor de tweede keer de Giro d’Italia te winnen. Wie ambities heeft voor de eindzege, moet dinsdag op de afspraak zijn. Carapaz zal toch al tijd willen goedmaken op Yates in het algemeen klassement, al is het in de eerste week van een grote ronde ook zaak om niet te veel met je krachten te woekeren. Daar kan Yates over meepraten. Maar om terug te komen op Carapaz: de Girowinnaar van 2019 liet in de openingsetappe naar Visegrád (zesde) al zien dat het met de vorm snor zit.

Binnen het kamp van INEOS Grenadiers is Carapaz zeker niet de enige renner die ambities mag koesteren voor de eerste bergrit in deze Giro. Met Richie Porte heeft de ploeg nog een schaduwkopman in de gelederen. De Australiër, bezig aan zijn laatste maanden als beroepswielrenner, heeft zijn start zeker niet gemist. Porte staat na twee etappes keurig dertiende in het klassement en kan misschien wel een gooi doen naar roze. Zeker met een waakhond annex bliksemafleider als Carapaz als bondgenoot.

Let dinsdag ook op de jonge Brit Ben Tulett. De 20-jarige grote ronde-debutant is de voorlopige nummer zes in het klassement, na een beresterke tijdrit, en staat zijn mannetje bergop.

Miguel Ángel López (rechts) – foto: Cor Vos

Miguel Ángel López had in de voorbije etappes in Hongarije maar één taak: zo weinig mogelijk tijd verliezen in het algemeen klassement. Daar is de Colombiaan van Astana Qazaqstan in geslaagd, al kijkt hij na de tijdrit in Boedapest wel tegen een achterstand aan van meer dan veertig seconden op Simon Yates. Dit is zeker niet onoverkomelijk, maar López moet elke gelegenheid aangrijpen om verloren tijd goed te maken. Dinsdag is een uitgelezen dag om aan de boom te schudden en zijn concurrenten op de pijnbank te leggen. López won in het verleden al bergritten in de Tour en Vuelta, is het nu ook raak in de Giro?

Ook voor Bahrain Victorious is de etappe van dinsdag een eerste examen. De ploeg hoopt met Pello Bilbao en Mikel Landa een serieuze gooi te doen naar Giro-winst. Van Bilbao hebben we al het nodige gezien: de explosieve Bask werd derde in de openingsrit naar Visegrád en staat voorlopig negende in de algemene rangschikking. Met zijn snelle sprintbenen is hij een gevaarlijke klant voor de ritzege op de Etna. Landa is er in de eerste etappes in geslaagd om zonder kleerscheuren de finish te bereiken en zodoende de schade te beperken. Dinsdag volgt zijn favoriete jachtterrein, de bergen. Kan hij al een eerste tik uitdelen aan de concurrentie?

Pello Bilbao – foto: Cor Vos

We zijn er nog niet, want er zijn nog voldoende kapers op de kust. Wat te denken van de kopman van UAE Emirates, João Almeida, de voorlopige nummer elf in de strijd om het roze. De Portugees was zeker niet ontevreden met zijn tijdrit en ligt voorlopig op schema. In de rit naar de Etna kan hij misschien wel een eerste slag slaan en zijn ploeg een eerste ritzege schenken, gezien zijn vinnige sprint na een lastige etappe. Met Davide Formolo en Diego Ulissi beschikt hij over twee ‘luxekechten’ als weg omhoog loopt. De twee Italianen kunnen wellicht profiteren van hun rol in de schaduw en een gooi doen naar ritwinst.

Winnen op de Etna, het heeft iets prestigieus, maar we moeten niet vergeten dat dit pas de eerste bergetappe is in deze Giro. De vraag is dan ook of de topfavorieten voor de eindzege nu al hun kaarten op tafel willen leggen, of dat we eerst nog wat gepoker zullen zien tussen mannen als Yates, Carapaz en López. Dit geeft klimmers van de tweede lijn de kans om te schitteren, al doen we Romain Bardet met een dergelijke kwalificatie misschien wel te kort. De Fransman stond immers al twee keer op het Tourpodium en was in aanloop naar de Giro nog de glansrijke winnaar van de Tour of the Alps.

Bardet, die door Team DSM naar voren wordt geschoven als de uitgesproken kopman, is met andere woorden uitstekend op dreef. Dat werd afgelopen zaterdag nogmaals duidelijk. Bardet werd namelijk knap zeventiende in de eerste tijdrit. Dat belooft voor de bergetappes, te beginnen met die naar de Etna.

Alejandro Valverde – foto: Cor Vos

Onze laatste sterren gaan naar de Movistar-tandem Alejandro ValverdeIván Sosa en BORA-hansgrohe-kopman Wilco Kelderman. Valverde kijkt uit naar de eerste confrontatie in het hooggebergte en is op zijn oude dag nog altijd een gevaarlijke klant voor de ritoverwinning. De keuze voor Sosa ligt misschien minder voor de hand, maar is niet meer dan logisch. De Colombiaan kijkt inmiddels, na een beroerde tijdrit, al tegen een achterstand aan van anderhalve minuut. Sosa zal met andere woorden wel de nodige vrijheid krijgen, mocht hij op de slotklim demarreren. En we weten van Sosa dat hij bergop ongenadig hard kan uithalen.

Wilco Kelderman begon met de nodige twijfels aan de Giro, na een allesbehalve vlekkeloze voorbereiding en een zware val in Luik-Bastenaken-Luik. Na drie dagen kunnen we echter wel concluderen dat Kelderman op niveau is. In de openingsrit naar Visegrád werd hij keurig vijfde, in de individuele tijdrit naar Boepadest waren er slechts zes renners sneller. Op de flanken van de Etna verwachten we hem opnieuw op de voorposten, zeker omdat hij in het verleden al goed presteerde op deze klim. Binnen BORA-hansgrohe, de ploeg van Kelderman, is het ook uitkijken naar Jai Hindley en Emanuel Buchmann.

Mathieu van der Poel – foto: Cor Vos

En wat met Mathieu van der Poel? Is de Nederlander in staat om boven zichzelf uit te stijgen en zo het roze te behouden? Normaal is de Etna te lastig voor een renner met de lichaamsbouw van Van der Poel, maar de alleskunner van Alpecin-Fenix spotte in het verleden al vaker met wielerwetten. Bovendien is het hooggebergte nog relatief onbekend en onontgonnen terrein voor MVDP.

Zijn vader Adrie van der Poel zegt hierover het volgende: “Als ze daar echt in een strak tempo omhoog rijden en er blijven dertig man over, dan zou Mathieu erbij moeten kunnen zitten. Maar of-ie dat zelf wil, dat is een heel ander verhaal. Al zou hij in deze ronde best eens zichzelf kunnen testen in een bergrit door de besten bergop te volgen, zonder zichzelf daarvoor uit elkaar te trekken. Als je dat wel moet doen om erbij te blijven en ze beginnen aan het eind van het verhaal te koersen op de laatste col, dan weet je nog niet wat je kunt. Áls hij de Etna overleeft, dan rijd je al snel nog drie dagen in het roze.”

Mathieu zelf heeft er een hard hoofd in, maar durft ook niet uit te sluiten dat hij het roze zal behouden. “Ik denk niet dat het mogelijk is. Of ze moeten heel rustig naar boven rijden, maar dat verwacht ik niet. We gaan het zien”, zei hij zondag na de laatste rit in Hongarije. “We gaan eraan beginnen en kijken waar het uitkomt, maar normaal gesproken zal ik hem daar wel kwijt zijn.”

Sam Oomen en Bauke Mollema – foto: Cor Vos

Andere renners om dinsdag in de gaten te houden zijn Giulio Ciccone, Mattias Skjelmose Jensen, Bauke Mollema (Trek-Segafredo), Tom Dumoulin, Sam Oomen en Tobias Foss (Jumbo-Visma), Mauri Vansevenant (Quick-Step-Alpha Vinyl), Thymen Arensman (Team DSM), David De la Cruz (Astana Qazaqstan), Domenico Pozzovivo, Jan Hirt (Intermarché-Wanty-Gobert), Hugh Carthy (EF Education-EasyPost), Attila Valter (Groupama-FDJ), Guillaume Martin (Cofidis), Wout Poels (Bahrain Victorious), Felix Gall (AG2R Citroën), Jefferson Cepeda (Drone Hopper-Androni Giocattoli), Lorenzo Fortunato (EOLO-Kometa) en Lennard Kämna (BORA-hansgrohe).


Favorieten volgens WielerFlits
**** Simon Yates
*** Richard Carapaz, Miguel Ángel López
** Pello Bilbao, João Almeida, Iván Sosa
* Mikel Landa, Wilco Kelderman, Alejandro Valverde, Romain Bardet

Giro 2022: Deelnemerslijst


Weer en TV

De vierde etappe van Avola naar de Etna wordt verreden onder droge omstandigheden. De zon schijnt geregeld, maar er zijn ook wolkenvelden. Naarmate de finish bij de Etna in zicht komt neemt de kans op lage wolken toe. De temperatuur ligt in startplaats Avola rond de twintig graden, tijdens de finish op de Etna is het een graad of veertien, zo meldt Weeronline.

De uitzendrechten van de Giro d’Italia in Nederland en Vlaanderen zijn in handen van Eurosport. De ritten van de Italiaanse ronde zijn elke dag van start tot finish te volgen op Eurosport 1 of via Eurosport Player.


Dit artikel delen:

102 Reacties

Dikke Vrouw 8 mei 2022 om 20:05

Hongarije je was prachtig hop naar italie
Weinig wind op de vuur berg gelukkig niet zo als in 2017 toen het maar niet los gjng …

gelerasmussen 8 mei 2022 om 20:10

Zou wel eens een sterke vluchter kunnen winnen met die start lichtjes heuvelop. Denk dat alpacin niet vol gaat rijden en bike exchange ook niet

Wheely 8 mei 2022 om 20:23

Ben benieuwd maar ik denk dat er zeker sterke (klassements)ploegen zijn die de boel kort gaan houden voor een overwinning. Deze aankomst bergop is ook zeer makkelijk te controleren.

Turtlehead 8 mei 2022 om 23:17

Maar INEOS zal toch wel rijden? In 2020 deden ze dat niet, omdat Thomas op zijn plaat was gegaan.

Boomie1 9 mei 2022 om 06:35

Ik vermoed dat in elk geval Yates niet perse dat roze wil nu. Heeft de ploeg niet om te controleren

Merlinappa 8 mei 2022 om 20:11

Als er weer tegenwind staat op de Etna zou MvdP zo maar eens bij het favorieten groepje kunnen blijven. Of ie roze houdt hangt dan af van de vlucht.

Dikke Vrouw 8 mei 2022 om 20:40

zwakke wind uit het zuidoosten geen idee of dat mee of tegen is ?

Turtlehead 8 mei 2022 om 21:24

ZO-wind zou betekenen wind schuin van rechts. Dat betekent dat aanvallers uit de favorietengroep in het nadeel zijn.
Maar ‘zwak’ is niet veel natuurlijk.
Dinsdagochtend ff de laatste voorspellingen checken. Op zo’n berg aan de kust kan t nog wel eens veranderlijk zijn.

Limal 9 mei 2022 om 09:26

De wind gaat vrees ik inderdaad een 'afremmende' rol spelen. Hier is een weerbericht voor de top en 3 lagere hoogtes: https://www.mountain-forecast.com/peaks/Monte-Etna/forecasts/3323
Hoe hoger ze stijgen, hoe harder de wind dus, tot pakweg 15 km/h = 3bft tegenwind.

Ze rijden ook niet echt beschut van die wind lijkt me: https://tinyurl.com/2p8wbxku Rond een geïsoleerde berg zoals een vulkaan (of de Mont Ventoux…) is de wind echter altijd onvoorspelbaar, zowel qua richting (mede vanwege de topografie) als windstoten.

Wat wel kan uitnodigen tot aanvalspogingen is dat de weg waarover ze rijden allerminst de brede weg naar een ski-resort lijkt te zijn.

Merlinappa 9 mei 2022 om 12:29

@limal

Thanks! Grappige klim trouwens, ziet er heel atypisch uit. En op Google Maps lijkt het nog onverhard, hebben ze alles onlangs geasfalteerd?

Limal 9 mei 2022 om 14:29

Oops, my bad. Ik had Maps op 'Fietsen' gezet en die heeft een paar binnenweggetjes genomen :-) Hier is de route zoals ze (denk ik) wel klopt:
https://tinyurl.com/kabvbpd3

Nog steeds perfecte vluchterswegen, en ook veel meer beschut (praktisch de hele tijd!) dan ik dacht op basis van de satellietbeelden. Enkel dat laatste stukje over de brede SP92 is het een open landschap, maar dat gaat maar over 2,5 km, waarvan tussen twee haarspeldbochten ook nog eens 650m westwaarts. Het wegoppervlak is helemaal geasfalteerd en in goede staat, behalve het stuk rond het Osservatorio, maar dat zal wel vernieuwd zijn voor de Giro (Streetview beelden uit 2016…)

Ik stel mijn mening dus bij: perfecte kans voor de vluchters! (en na die Streetview-inspectie heb ik ook zin gekregen om er zelf naar boven te rijden!)

Puncheur du Framboise 8 mei 2022 om 20:23

Kamna gaat het sowieso proberen. Ik geef een goede kans.

Dimitrofiets 8 mei 2022 om 20:25

Deze gaat naar Kämna

niek-vdv 8 mei 2022 om 20:25

Toch grote kans dat de vluchters hier gaan winnen, net zoals de vorige keer op de Etna.

Kartouche 8 mei 2022 om 20:36

Een vluchter. Geen van de echte klassementsmannen willen nu al het roze gewicht van de Giro dragen.

boehoe 8 mei 2022 om 20:43

Wilco gaat het doen!

OpdeTop 8 mei 2022 om 20:54

Bahrein gaat er vol voor

OpdeTop 8 mei 2022 om 21:05

En ik hoop op Poels

L. Valentijn 8 mei 2022 om 21:37

Lorenzo Fortunato

simon_cc 8 mei 2022 om 21:40

Vreselijk weer op de Etna op de moment. Kan ook wel een rol spelen.

Dikke Vrouw 8 mei 2022 om 21:51

Mauri uit de vlucht

Koers 8 mei 2022 om 22:14

De klimmers van Drone Hopper springen mee om de vluchtersgroep boven de 10 te laten stijgen zodat de vluchtkm's niet gelden. Bais is hier duidelijk de kopman :)

Edit: even gewikipediad, en ook de 2 voorgaande jaren won de ploeg het vluchtklassement, in 2020 was dat Bais met 458km. Hij staat nu op 354.

Verweggistan 8 mei 2022 om 22:28

Ik hoop op een mooi Bart De Clercq scenario.

Ward 8 mei 2022 om 22:31

Daar kan niemand tegen zijn :)

Verweggistan 8 mei 2022 om 22:30

En ‘spielerei’ is een Duits woord.

gelerasmussen 8 mei 2022 om 22:31

Wat te verwachten van Jan Hirt?

Dikke Vrouw 8 mei 2022 om 22:43

Die kan vriezen die kan dooien

Jacco van Stierop 8 mei 2022 om 22:57

“In 2020 demarreerde Wilco Kelderman in het slot van de beklimming…”.
Geen goed vergelijkingsmateriaal want een totaal andere beklimming en finish. Dinsdag rijdt men naar de Rifugio Sapienza, ruim 5 km ten zuiden van de vulkaankrater. In 2020 klommen de renners naar Piano Provenzana, een helling 6 km ten noordoosten van de krater, dezelfde aankomst als die van de Ronde van Sicilië van dit jaar.

Misschien gaat elke parcoursvergelijking wel mank. In 2011 werd de Rifugio Sapienza vanuit Nicolosi bereikt met de westelijke variant (Monte Sona), en in 2017 met de oostelijke variant (Monte Salto del Cane). In 2018 begon de klim vanuit Ragalna en was de finishlijn getrokken bij het nabijgelegen Osservatorio Astrofisico. Dit jaar rijdt het peloton vanaf Biancavilla oostwaarts richting de Rifugio Sapienza.

Kortom: de organisatie kiest telkens voor een ander Etna-beklimming; dikke kans dat de volgende keer de klim start vanuit Zafferana Etnea, die moet ook een keer aan de beurt komen. Naar het schijnt is die zelfs het meest uitdagend.

Wheely 9 mei 2022 om 08:00

Wat een enorm wegennetwerk dan nog op die vulkaan zeg! Ik ging er van uit dat ze op een gegeven moment nog wel op de zelfde weg naar de top zouden uitkomen maar zelfs dat blijkt dus niet het het geval uit jou verhaal. (Waarvoor dank overigens, altijd prima toevoegingen op de voorbeschouwingen!)

Limal 9 mei 2022 om 09:02

@Jacco, en nu maar hopen dat je mooie toevoeging niet verdwijnt achter een “bedankt, we hebben het aangepast” ;-)

nickdt 9 mei 2022 om 11:57

Wacht ff…. Kelderman en demareren?

Maillot à Pois 9 mei 2022 om 23:03

Altijd een lust om te lezen inderdaad, die reacties van Jacco, en tijdens de Giro nog meer dan anders.
Dank!

Jean Dumas 9 mei 2022 om 00:13

Ik zou Wilco toch iets meer sterren geven, vlak achter Yates. Ik zie hem alweer van kop af aangaan, met Mollema harkend achterin de groep favorieten.

Baukema Tomoulin 9 mei 2022 om 09:29

Wanneer heeft Wilco ooit een rit in lijn gewonnen?

Romāns Vainšteins 9 mei 2022 om 09:43

Dauphine een keer toch?

Wheely 9 mei 2022 om 09:48

Nee, enkel tijdritten en een klassement.

Romāns Vainšteins 10 mei 2022 om 06:24

T3r1ng hè, dat zal dan Kruijswijk geweest zijn.

Wheely 10 mei 2022 om 06:55

Bouwman was dat, Kruijswijk pakte zijn eerste en enige rit in Zwitserland net als Tolhoek overigens.

Geel Zwarte Bril 9 mei 2022 om 07:25

Een ster aan Dumoulin had ook wel gemogen. Man is in super vorm.

Koers 9 mei 2022 om 08:22

Dat is de geel zwarte bril die dat waarneemt. Volgens mij kun je over de 3 dagen, waarvan 1 vlak, 1 met een klein (verraderlijk) klimmetje en 1 met zijn discipline nog niet zeggen dat hij in supervorm (bergop) is. Na de Etna weten we al een boel meer. Aangezien deze rit gevolgd wordt door 2 vlakke etappes, en niemand dus hoeft te sparen, is mijn hoop toch wel dat het hier tot een uitbarsting komt.

Villavert 9 mei 2022 om 08:53

Een Dumoulin in supervorm had de tijdrit wel gewonnen

Romāns Vainšteins 9 mei 2022 om 09:01

Net alsof 6 seconden sneller in dat tijdritje Dumoulin de rest had doen lossen op de Etna. Zijn vorm bergop is gissen, TT zit hem in de genen, klimmen niet.

Duh 9 mei 2022 om 14:57

Zo'n eerste bergetappe, vlak na een rustdag, lijkt me eigenlijk niks voor Dumoulin. Hopelijk hoeven Oomen en Foss niet te wachten op 'm. Hoewel als ze dat niet doen, voelt ie zich niet gesteund, geen kopman en dan geeft ie het al op voor de rest van de ronde…

hjjanssen1973 9 mei 2022 om 15:37

Als Dumoulin wint dan vreet ik mijn schoen op.

Anton van Valouwe 10 mei 2022 om 07:41

Geen ster geven, iedereen moet meedoen om Tom geen druk op te leggen….

Voorgeborchte 9 mei 2022 om 08:17

Harm Vanhoucke heeft al veel tijd verloren. Die kan misschien wel wat ruimte krijgen.

Burns 9 mei 2022 om 09:11

Die lag wel tegen het asfalt met Jantje Tratnik in rit 1, vandaar de achterstand.

Kopinkas 9 mei 2022 om 09:19

Dan zou ik bij Lotto eigenlijk eerder mijn geld durven inzetten op Moniquet. Die overleefde in L-B-L ook langer dan Vanhoucke en was vorig jaar in Catalonië (de rit gewonnen door Kron) ook de langste overlever van de vroege vlucht.

AWestie 9 mei 2022 om 08:57

Ik snap het niet: alle recente edities zijn gewonnen door een vluchter maar hier wordt gekozen voor alleen klassementsrenners.

Kopinkas 9 mei 2022 om 09:24

Een vorm van wensdenken? Je wil de beste klassementsmannen het onderling zien uitvechten…
En in dit stadium van de Giro is het haast onmogelijk te voorspellen wie de benen heeft om het vanuit een wat grotere vluchtersgroep uit te zingen tot de finish.
De naam die ik hier zie terugkomen is de man in vorm die in de openingsrit ook al uitpakte met een stevige aanval: Kämna. Die had dan alvast toch al een ster of twee verdiend. Maar verder is het koffiedik kijken.

Baukema Tomoulin 9 mei 2022 om 09:37

Alleen Ineos en UAE zie ik in staat om de vluchtgroep te controleren zodat een concurrent (Yates) de roze trui pakt. Al zijn er wel ploegen die vaker om zeer onduidelijke redenen een berg etappe controleren in een grote ronde. Het parkoers is wel heel simpel natuurlijk dus de kopgroep moet al met meer dan 6 gaan zijn om kans te maken en het liefst 2 koppeltjes bevatten van een klimmer + een tijdrijder. Misschien gaan Eenkhoorn en Affini er samen wel voor, voor de bergtrui van Eenkhoorn

Dahu 9 mei 2022 om 12:02

Ik verwacht wel dat INEOS gaat controleren om Yates het roze in te dwingen. Dan hebben ze al vanaf week 1 de mogelijkheid om met Tulett, Porte of Sivakov aan te vallen om Bike exchange onder druk te zetten. De rest zal aanklampen om niet te veel energie te verspillen, wat alleen nog maar kansen biedt voor klimmers die al wat achterstand hebben en op de Etna pas zullen gaan. Gasten als Rota, Carr, Kämna, Fortunato, of zelfs Sepulveda…
En dan heb je nog Ciccone en Sosa die snel wat moeten doen om weer een beetje kans te maken op een goed klassement

Sammysosa 10 mei 2022 om 00:56

Wat Dahu zegt, het is precies andersom. Maak je hier een klassementsspel van en krijg je Yates in het roze in deze rit al, rook je zijn ploeg op en zet je hem onder druk. Het slimste dat INEOS, Bahrein en TJV kunnen doen is de vlucht controleren.

Gibo 10 mei 2022 om 06:39

Het is niet omdat yates het roze heeft dat hij het moet verdedigen en zijn ploeg moet oproken.

kleomantre 9 mei 2022 om 09:48

Lijkt me redelijk uitgesloten dat hier een van de grote mannen voor AK gaat winnen. Eerder iemand die uiteindelijk tussen plek 10 en 20 gaat eindigen. Die springen ietwat vroeger weg en geen van de grote jongens heeft zin om daar op te reageren. En met het gepoker dat dan volgt is het net te laat.

striets 9 mei 2022 om 10:24

Er zal grote groep wegrijden en een minuut of 10 tot 12 krijgen en zij houden dan uiteindelijk maximaal 1 tot 2 minuten over. Types als Valter, Kemna, Gall krijgen wel de ruimte van de favorieten .

FDJ 9 mei 2022 om 10:26

Wel prima dat ze weer in Italië zijn na drie dagen Hongarije. De start in Hongarije zal niet bijblijven zoals eerdere starts in Dublin bv wel waar een gigantische roze massa op de been kwam. Die heb ik voor mijn gevoel nu toch gemist.

Limal 9 mei 2022 om 14:34

Indrukken kunnen verschillen – zelf vond ik er opmerkelijk veel volk staan, tot in de kleinste gehuchtjes toe.

lo squalo dello Stretto 9 mei 2022 om 21:26

Er stond echt veel volk langs de kant in Hongarije, ik denk dat jij naar een andere wedstrijd gekeken hebt

Volg hier

Headlines

Materiaalzone