Giro 2022: De deelnemers

vrijdag 6 mei 2022 om 12:40
Giro 2022: De deelnemers

foto: Cor Vos

De Giro d’Italia 2022 start in Boedapest, Hongarije. Die Grande Partenza was al voorzien voor 2020, maar door corona werd dat met twee jaar uitgesteld. De finish ligt na drie weken in Verona. Daar tussenin zal zich een ferme strijd afspelen, waarbij onder meer Tom Dumoulin, Mathieu van der Poel, Wilco Kelderman, Wout Poels, Caleb Ewan, Mark Cavendish, Richard Carapaz, Alejandro Valverde en Biniam Girmay de bekendste namen zijn. Hieronder de deelnemerslijst.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Startlijst

INEOS GRENADIERS

AG2R CITROEN TEAM

ALPECIN-FENIX

ASTANA QAZAQSTAN TEAM

BAHRAIN VICTORIOUS

BARDIANI CSF FAIZANE'

BORA-HANSGROHE

COFIDIS

DRONE HOPPER-ANDRONI GIOCATTOLI

EF EDUCATION-EASYPOST

EOLO-KOMETA CYCLING TEAM

GROUPAMA-FDJ

INTERMARCHÉ-WANTY-GOBERT MATÉRIAUX

ISRAEL-PREMIER TECH

JUMBO-VISMA

LOTTO SOUDAL

MOVISTAR TEAM

QUICK-STEP ALPHA VINYL TEAM

TEAM BIKEEXCHANGE-JAYCO

TEAM DSM

TREK-SEGAFREDO

UAE TEAM EMIRATES


Dit overzicht wordt voorzien van updates.


Dit artikel delen:

19 Reacties

Deel Koeper 29 april 2022 om 15:34

2 Nederlandse teams met in totaal 8 Nederlanders. 4 Belgische teams met in totaal 8 Belgen.

Valt nog wel mee qua vertegenwoordiging van landgenoten bij de Nederlandse ploegen. Of het is triest gesteld bij de Belgische ploegen.

Kopinkas 30 april 2022 om 12:12

Even muggenziften, maar er zijn in totaal 9 Belgen, waarvan er zelfs maar 7 in Belgische loondienst rijden (nog magerder). Buiten de 4 Belgische ploegen enkel nog de 2 Trek boys.

Lennimator 29 april 2022 om 16:17

Wat een feest voor het Nederlandse wielrennen dit!

Kan me niet heugen dat er ooit zoveel goede Nederlandse renners op de startlijst van een grote ronde stonden.

FDJ 29 april 2022 om 23:49

Gaat toch wel een heel open Giro worden. Eigenlijk heeft nog niemand echt laten zien de uitgesproken topfavoriet te zijn. Carapaz was redelijk goed in Catalunya, Simon Yates in Parijs-Nice. Weinig tijdritkilometers en Bahrein is als ploeg collectief heel sterk dit jaar, dus schrijf Landa maar op.

Bora lijkt mij in de breedte vrij sterk. Kämna is weer redelijk terug op niveau. Buchmann is gissen, net als Kelderman. In potentie een goed blok.

Bij Jumbo heel benieuwd naar Tom Dumoulin, maar ook of Foss vorig jaar kan bevestigen.

Dark horse met de vorm van de Tour of the Alps is Bardet.

Johnny7 30 april 2022 om 09:46

De teams lijken mij sterker dan voorgaande jaren. Het lijkt mij dat iedereen wel weet dat de Tour naar Roglic/Poga gaat en het dit jaar eens in de Giro gaat proberen. De teams van Dumoulin en Kelderman zijn erg sterk. Mochten zij ver geraken dan hebben ze in ieder geval goede knechten wanneer het bergop gaat. Dat is wel eens anders geweest in het verleden.

Kopinkas 30 april 2022 om 10:21

Met Ineos, Astana, Bahrein, Team Bike-Exchange en UAE voor mij amper vijf ploegen met reële podiumkansen.
JV (sorry Tom), Bora (sorry Wilco) en Team DDM komen daar voor mij een trapje onder, net als EF (Carthy nog maar weinig laten zien dit seizoen).
Je kan alleen maar hopen dat ploegen die normaal een AK-plek tussen pakweg 7 en 15 ambiëren stoppen met behoudsgezind koersen, en echte aanvalslust etaleren in de niet-sprint etappes.
Wat gaat Movistar hier uitrichten? Iedereen controlerende laten koersen voor een 8ste plek voor Valverde? Israel? Hopen dat Hagen nipt top 10 kan rijden?
Of enkel de kaart Nizzolo trekken? Maar dat garandeert je in het beste geval één ritje en vooral een hoop tweede plekken.
Wie gaat volop mee controleren ifv groepsspurten, behalve Lotto? Groupama voor een mager presterende Démare?
Ik hoop dat vooral Alpecin, EF, Wanty, QS (als ze doorhebben dat het met Cavendish zonder Morkov écht niet gaat lukken) en Trek de boel in brand durven steken, òòk in de op papier sprintetappes.

Dag Otto Lauritzen 2 mei 2022 om 12:35

Morkov start wel degelijk. Als vervanger voor Ilan Van Wilder die out is door blessure.

harryjohan71 4 mei 2022 om 20:14

QSA gaat helemaal niets in brand steken. Ze moeten Cavendish over de heuvels krijgen.

Kopinkas 4 mei 2022 om 23:41

Dat van Morkov is slecht nieuws, zo krijgt Cav inderdaad weer winstkansen, en gaat QS alles moeten samenhouden, samen met de Démare en Ewan boys. Boring.

Klein Verzet 30 april 2022 om 11:04

Creme de la creme, of hoe zeg je dat in ’t Italiaans? Bellisimo, misschien? Top deelnemersveld. Nu nog hopen op ’t superduo Renaat/José voor bijbehorend commentaar, want dan kan il spectacolo pas echt beginnen.

Guushovd 30 april 2022 om 11:22

Alleen Eurosport heeft toch de uitzendrechten?

Klein Verzet 2 mei 2022 om 10:43

Ik heb even een vooruitblik geworpen in de TV-gids. Inderdaad niets bij Sporza. Blijkbaar heeft Eurosport het alleenrecht, en is ’t niet zo als bij MSR. Er zit niks anders op dan te (moeten) luisteren naar Vanbelleghem/Kroon? Zo jammer, girini.

Dag Otto Lauritzen 2 mei 2022 om 12:34

Sporza geeft alleen samenvattingen na de rit, telkens rond 19u45 las ik.

Maillot à Pois 4 mei 2022 om 23:39

Sporza heeft ook Sanremo niet, dat werd toen op VTM uitgezonden

Henk Boer 4 mei 2022 om 23:04

17 Nederlanders aan de start. Alle Nederlandse toppers, behalve Kruiswijk
aan de start. Bijzonder.

Kopinkas 4 mei 2022 om 23:39

Van Baarle nog steeds geen Nederlandse topper voor jou?

Dario Koelkast 5 mei 2022 om 11:26

Jakobsen en, in iets mindere mate, Groenewegen tellen ook niet mee

Henk Boer 5 mei 2022 om 10:36

Ja op zijn terrein natuurlijk wel.

Verweggistan 5 mei 2022 om 20:37

Slechts 10 WT en 3 ProConti coureurs die hun debuut maken in een grote ronde. Dat is weinig vergeleken met de afgelopen jaren.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair