Alejandro Valverde geeft terrein prijs in ‘gevaarlijke’ tijdrit: “Ik wilde niet vallen”

zondag 8 mei 2022 om 10:54
Alejandro Valverde geeft terrein prijs in ‘gevaarlijke’ tijdrit: “Ik wilde niet vallen”

foto: Cor Vos (archief)

Alejandro Valverde moest zaterdag, in de individuele tijdrit in Boedapest, behoorlijk veel tijd prijsgeven. De inmiddels 42-jarige Spanjaard, die bezig is aan zijn afscheidsjaar en dus ook laatste Giro d’Italia, noteerde aan de finish de 55ste tijd. Valverde verloor uiteindelijk 41 seconden op ritwinnaar Simon Yates.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Valverde sprak na afloop van een gevaarlijke tijdrit. “In de bochten moest je veel riskeren. Ik wilde echter niet vallen en heb dus nogal conservatief gereden. Ik ben echter wel blij met mijn vorm. We bekijken deze Giro van dag tot dag. De etappe met aankomst op de flanken van de Etna (aankomende dinsdag, red.) kan een belangrijke dag worden. We zijn allemaal erg gemotiveerd”, aldus de renner van Movistar.

De Spaanse formatie zal niet met al te veel plezier terugkijken op de eerste tijdrit van deze Giro. De andere (klassements)kopman binnen de ploeg, Iván Sosa, moest namelijk nog meer terrein prijsgeven. De 24-jarige Colombiaan staat niet te boek als een specialist tegen de klok en dat werd al snel duidelijk. Sosa werd onderweg zelfs ingehaald door Jumbo-Visma-renner Tobias Foss en eindigde als 159ste, op 1m23s van ritwinnaar Yates.

In het algemeen klassement is Valverde voorlopig 32ste op 52 seconden van rozetruidrager Mathieu van der Poel. Sosa kijkt na twee etappes al tegen een achterstand aan van 1m34s.

Dit artikel delen:

11 Reacties

Westfalen 8 mei 2022 om 11:30

Lijkt me verstandig van Valverde gezien zijn val in Düsseldorf in 2017. Je wilt niet in je afscheidsjaar dit nog een keer meemaken.

Koers 8 mei 2022 om 12:17

We dachten toen even dat hij toen zou stoppen, omdat ie ook al op leeftijd was… En dan het jaar nadien gewoon de regenboog winnen. Hij heeft natuurlijk genoeg leuks (monumenten) gewonnen, maar niet opgeven en dan alsnog wereldkampioen worden in de ‘laatste jaren’ van je carrière maakt het wel echt af.

paul s 8 mei 2022 om 13:41

Och ja ,had hij toen geen gebroken knieschijf??

Pietspeed 8 mei 2022 om 15:51

Dat had hij idd.

the student 8 mei 2022 om 12:29

Tja, op je ‘oude’ dag zie je de risicos wat meer. Nogtans in de beelden niets gevaarlijks geizen.

Marszzz 8 mei 2022 om 12:45

En straks komen er nog ‘gevaarlijke’ afdalingen enzo. Hier klinkt een renner op leeftijd. Misschien komt er nog een leuk dagsucces om nog een mooie einde aan z’n carriere te maken maar hoge ogen gooien op deze manier in het klassement?

Deo 8 mei 2022 om 15:29

Er waren dan ook weinig beelden van het parcours. Heb enkel renners van het startblok zien gaan en de klim zien rijden.

Posterix 8 mei 2022 om 13:31

Niet starten is de beste preventie tegen vallen. Krijgt er eindelijk misschien ook eens een ander een kans bij Movistar

Henk Boer 8 mei 2022 om 13:48

Valverde, nr. Uno. 21 e eeuw.

D.Koch 8 mei 2022 om 13:53

Snap ik volkomen. Ik dacht 20 bochten in een tijdrit van minder dan 10 km. En die bochten waren vaak behoorlijk haaks. Waarom onnodig risico nemen. De giro duurt 3 weken.

Emergo 8 mei 2022 om 18:30

Dat maakt het nog niet gevaarlijk, alleen lastig.

Headlines

Materiaalzone

Populair