Alejandro Valverde moest zaterdag, in de individuele tijdrit in Boedapest, behoorlijk veel tijd prijsgeven. De inmiddels 42-jarige Spanjaard, die bezig is aan zijn afscheidsjaar en dus ook laatste Giro d’Italia, noteerde aan de finish de 55ste tijd. Valverde verloor uiteindelijk 41 seconden op ritwinnaar Simon Yates.

Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar
Valverde sprak na afloop van een gevaarlijke tijdrit. “In de bochten moest je veel riskeren. Ik wilde echter niet vallen en heb dus nogal conservatief gereden. Ik ben echter wel blij met mijn vorm. We bekijken deze Giro van dag tot dag. De etappe met aankomst op de flanken van de Etna (aankomende dinsdag, red.) kan een belangrijke dag worden. We zijn allemaal erg gemotiveerd”, aldus de renner van Movistar.
De Spaanse formatie zal niet met al te veel plezier terugkijken op de eerste tijdrit van deze Giro. De andere (klassements)kopman binnen de ploeg, Iván Sosa, moest namelijk nog meer terrein prijsgeven. De 24-jarige Colombiaan staat niet te boek als een specialist tegen de klok en dat werd al snel duidelijk. Sosa werd onderweg zelfs ingehaald door Jumbo-Visma-renner Tobias Foss en eindigde als 159ste, op 1m23s van ritwinnaar Yates.
In het algemeen klassement is Valverde voorlopig 32ste op 52 seconden van rozetruidrager Mathieu van der Poel. Sosa kijkt na twee etappes al tegen een achterstand aan van 1m34s.
11 Reacties
Lijkt me verstandig van Valverde gezien zijn val in Düsseldorf in 2017. Je wilt niet in je afscheidsjaar dit nog een keer meemaken.
We dachten toen even dat hij toen zou stoppen, omdat ie ook al op leeftijd was… En dan het jaar nadien gewoon de regenboog winnen. Hij heeft natuurlijk genoeg leuks (monumenten) gewonnen, maar niet opgeven en dan alsnog wereldkampioen worden in de ‘laatste jaren’ van je carrière maakt het wel echt af.
Och ja ,had hij toen geen gebroken knieschijf??
Dat had hij idd.
Tja, op je ‘oude’ dag zie je de risicos wat meer. Nogtans in de beelden niets gevaarlijks geizen.
En straks komen er nog ‘gevaarlijke’ afdalingen enzo. Hier klinkt een renner op leeftijd. Misschien komt er nog een leuk dagsucces om nog een mooie einde aan z’n carriere te maken maar hoge ogen gooien op deze manier in het klassement?
Er waren dan ook weinig beelden van het parcours. Heb enkel renners van het startblok zien gaan en de klim zien rijden.
Niet starten is de beste preventie tegen vallen. Krijgt er eindelijk misschien ook eens een ander een kans bij Movistar
Valverde, nr. Uno. 21 e eeuw.
Snap ik volkomen. Ik dacht 20 bochten in een tijdrit van minder dan 10 km. En die bochten waren vaak behoorlijk haaks. Waarom onnodig risico nemen. De giro duurt 3 weken.
Dat maakt het nog niet gevaarlijk, alleen lastig.