Finish NK wielrennen 2022 verplaatst, VAM-berg-omloop langer dan laatste twee jaar

Finish NK wielrennen 2022 verplaatst, VAM-berg-omloop langer dan laatste twee jaar

foto: Cor Vos

woensdag 1 juni 2022 om 16:00

Voor het derde opeenvolgende jaar vindt het NK wielrennen dit seizoen plaats op de VAM-berg te Wijster in Drenthe. Maar in tegenstelling tot de voorgaande twee edities (met Mathieu van der Poel, Anna van der Breggen, Amy Pieters en Timo Roosen als winnaars), krijgen we dit jaar een ander parcours te zien. “Na twee corona-edities vindt het NK plaats op het beoogde parcours”, vertelt organisator Thijs Rondhuis aan WielerFlits.

Omwille van coronamaatregelen was het NK de laatste twee edities genoodzaakt om een afgesloten parcours te handhaven, waarbij er in 2020 zelfs geen publiek aanwezig mocht zijn. Afgelopen seizoen mochten per dag 2000 toeschouwers aanwezig zijn, maar daarbij werd – op enkele aanpassingen na – wel over grotendeels dezelfde route gereden als het hermetisch afgesloten NK van 2020. Oorspronkelijk was het plan om het NK dit jaar in Sittard-Geleen te organiseren, maar die gemeente gunt de VAM-berg eerst een coronavrije editie.

Het inspireerde Rondhuis om zijn oorspronkelijke NK-parcours die hij voor ogen had in 2020, af te stoffen. Zo is de start van de mannen- en vrouwenwedstrijd dit jaar in Westerbork. “Daarna rijden de renners via een lus van 14 kilometer naar de VAM-berg. Daar wacht hen een omloop die niet te vergelijken is met het rondje dat we kennen van de voorbije twee jaar. Dat had toen een afstand van ruim zeven kilometer, terwijl de lokale ronde nu 14,1 kilometer lang is. Buiten de VAM-berg om gaat dat over doorgaans brede wegen.”

En dus niet louter over de smalle banen die we van de laatste twee edities kennen. “Dat klopt, er zitten inderdaad weinig smalle stukken in”, gaat de organisator verder. “Daardoor krijgen we een andere koers, want er zijn meer rustmomenten. Daarnaast hebben we de finish verplaatst. Die zal nu niet meer bovenop de kasseienhelling zijn, maar driehonderd meter verderop op het tweede klimmetje. Dat biedt iets meer diversiteit, zodat een grotere groep renners kans maakt op de titel. Voor het publiek is dat ook aantrekkelijker, omdat je nu de gehele eindsprint kunt overzien.”

foto: Cor Vos

Van der Poel niet aanwezig
Twee jaar geleden gebruikte Mathieu van der Poel die helling als springplank voor zijn destijds indrukwekkende solo naar de Nederlandse titel. Hij is er dit jaar echter niet bij, liet hij na de Giro d’Italia weten. “Sportief is dat een logische keuze”, geeft Rondhuis aan ons mee. “Het NK is een belangrijk evenement, maar het wielrennen is zo geëvolueerd dat renners keuzes moeten maken. Zeker als een coureur zich moet voorbereiden op de Tour de France. Dan kan ik niet zeggen dat ik het jammer vind. Natuurlijk wil ik dat alle Nederlandse toppers het NK rijden, maar ik begrijp Mathieu wel.”

De mannen rijden hun wedstrijd dit seizoen eenmalig op vrijdag in plaats van de traditionele zondag, omdat zij zo langer de tijd hebben om zich voor te bereiden op de start van de Tour een week later. Het nodigde alvast Bauke Mollema uit om zijn deelname uit te spreken. Het is voor het eerst sinds 2013 dat de klimmer het NK weer aandoet. “Heel gaaf dat hij erbij is”, liet Rondhuis eerder deze week nog weten. Er was overigens sprake van het feit dat Het Dak van Drenthe – een naastgelegen nieuwe klim op het VAM-terrein – zou debuteren op het NK, maar die is nog niet gereed.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Westland95 1 juni 2022 om 07:15

Wanneer loopt dat contract met de VAM-berg af voor het NK? Heb het wel een keer gezien daar.

0
Steven_E 1 juni 2022 om 07:54

Lees het artikel en je zal je antwoorden vinden.

0
the student 1 juni 2022 om 08:01

Leuk voor drenthe en het publiek, maar ik ben bang dat de koers nu een saaie boel wordt. Leuk die brede wegen, maar daar kan jumbo met al hun renners de koers beter controleren.

0
YogiBear 1 juni 2022 om 09:47

Ik snap het niet; heel veel mensen hier willen graag een Nederlandse ploeg met veel Nederlandse renners. Jumbo is zo’n ploeg met ruim de helft Nederlandse renners (die echt niet allemaal zullen starten trouwens). In tegenstelling tot bv DSM met minder dan een kwart Nederlandse renners. Daarnaast pakt Jumbo ook nog eens de verantwoordelijkheid voor het Nederlandse wielrennen in al zijn geledingen (van de jeugd tot aan het hoogste niveau) en dan is het bij een NK een probleem dat er te veel Jumbo renners aan de start staan. Vorig jaar waren er 80 deelnemers waarvan 10 van Jumbo, maar ook 8 van Beat en 9 van Metec.

0
the student 1 juni 2022 om 19:28

Het maakt me niet eens zo veel uit als er een jumbo renner wint. Maar voor de koersdynamiek is het niet best.

0
Romāns Vainšteins 1 juni 2022 om 08:13

Artificeel gepruts dit rondje. Er zijn meer dan zat vette rondjes te organiseren om een leuke kampioen mee te krijgen. Laat ze anders eens 18 x de Norg-lus doen.

0
Fast Freddy 1 juni 2022 om 09:23

Langere lus, dus minder beklimmingen, minder zwaar. Wat is hier de bedoeling van?? Met 30 man het laatste rondje in? Slecht verhaal.

0
Oblomov 1 juni 2022 om 12:21

En dan ook nog eens juist nu ze Mollema aan de start hebben…

0
Zwarte Panter 1 juni 2022 om 09:46

Gewoon mooi parcours uitzetten in zuid limburg en alle profs verplicht te laten starten

0
Mr. Tornado 1 juni 2022 om 13:09

Als niet-Nederlander ga ik hier niet veel woorden aan vuilmaken maar als ze deze lijn gaan doortrekken zullen de komende jaren allemaal dezelfde type renners in de Nederlandse trui rondrijden.

0
Al Phila 1 juni 2022 om 17:55

Welk type renners dan ??

Roosen vergelijk ik een beetje met Jacques Hanegraaf, Maar MvdP zou eerder vergeleken moeten worden met een Jan Raas of Kneteman.

0
Wheely 1 juni 2022 om 18:13

Van die typische Nederlanders weet je wel.

0
Marszzz 1 juni 2022 om 18:15

Welk type renner dan? Het is al met al toch een zwaar rondje lijkt me en ik zou niet direkt weten wat het type is wat hier bij past. Buiten dat, een nationaal kampioenschap, waar dan ook, is toch een a-typische wedstrijd met minder weerstand. En volgend jaar is er een ander parcours voor een ander "type".

0
Wheely 1 juni 2022 om 19:52

Ik hoop op Danny van Poppel, zou ik een mooi en waardig kampioen vinden.

0
KnightBiker 1 juni 2022 om 19:53

Echte klimmers komen hier niet aanbod, maar vorig jaar ging zelfs Groenewegen heel lang mee op dit parcours: een sprinter kan het ook zomaar halen.

0
Kaj 1 juni 2022 om 17:52

@Zwarte Panter als er in Limburg een plaats is die wil organiseren dan kom maar op. Maar de meeste Limburgers zijn wel klaar met dit soort events.
Laten we hopen dat we volgend jaar in Sittard-Geleen iets fatsoenlijks krijgen en dat de Limlanders de koers niet wegdrukken op het Tom Dumoulin wielerpark of erger nog rond Watersly. Kunnen we daar over doorzeiken.
Voor alle andere AZIJNZEIKERDS is het niet “Renners maken de koers”

0
Romāns Vainšteins 1 juni 2022 om 19:58

Van Baarle doet die mee? Als ie zich in tourvorm aan het rijden is zie ik hem die trui wel pakken.

0
Kopinkas 1 juni 2022 om 20:06

De Vlamberg in de Omloop is natuurlijk de Bosberg…
Maar on topic:

Waarom geen NK op verplaatsing, zoals ze bij de Elfstedentocht deden (doen?) bij gebrek aan ijs.
Het NK wielrennen als exportproduct, i.p.v. telkens weer die grote rondes naar Nederland te halen…
(Een Open NK natuurlijk dan)

0
Kaj 1 juni 2022 om 20:49

ja een paar jaar geleden bouwde directeur Veneberg al eens een luchtkasteel met een NK in Oostenrijk. Wat gebeurde er vervolgens?
Ze dronken een glas, Ze deden een plas en alles bleef zoals het was.

0
Kopinkas 1 juni 2022 om 21:51

@Kaj
Kijk eens aan, dat wist ik zelfs niet.
Misschien een open Benelux kampioenschap van maken? En het qua locatie niet zo ver gaan zoeken.
Afwisselend een Ardennenparcours en een waaierspektakel in Zeeland.

0

Leuk weer de jaarlijkse vuilnisbelt koers van Nederland

0
Youri IJnsen 2 juni 2022 om 09:48