Bauke Mollema voegt Nederlands kampioenschap toe aan programma

Bauke Mollema voegt Nederlands kampioenschap toe aan programma

foto: Cor Vos

maandag 30 mei 2022 om 12:44

Bauke Mollema heeft de Giro d’Italia net achter de rug en vanaf nu gaat hij toewerken naar de Tour de France. De 35-jarige renner van Trek-Segafredo gaat zich thuis in Monaco voorbereiden op La Grande Boucle. Tussendoor zal hij slechts één wedstrijd betwisten, maar dat is wel gelijk een speciale. Voor het eerst in negen jaar rijdt hij het NK op de weg.

Dat bevestigt de aanvalslustige klimmer aan WielerFlits. “Lang geleden!”, zegt hij daar zelf over. “Ik wilde toch nog even een koers meepakken voordat ik aan de Tour begin. Het speelt ook mee dat het Nederlands kampioenschap op de weg nu op vrijdag is. Dat geeft me de gelegenheid om daarna nog een paar dagen thuis te zijn, voordat we op dinsdag naar Denemarken vertrekken.” De Grand Départ is dit jaar in de Deense hoofdstad Kopenhagen.

Dat de ervaren Mollema erbij is, kan NK-organisator Thijs Rondhuis waarderen. “Daar zijn we natuurlijk hartstikke blij mee! We kennen Bauke al sinds hij bij ons in de club reed. Dat hij net besluit om te starten omdat de mannenwedstrijd nu op vrijdag is in plaats van zondag, laat zien dat wij de juiste keuze hebben gemaakt. We hebben geprobeerd om strategisch te kijken hoe we de renners tegemoet kunnen komen nu de Tour op vrijdag start. Heel gaaf dat Bauke erbij is!”

Mollema keert voor het eerst sinds 2013 terug naar het Nederlands kampioenschap. Toen vond het NK in Kerkrade plaats, dat de geboren Groninger reed in het shirt van Blanco. De klimmer zou de koers – gewonnen door Johnny Hoogerland, voor Tom Dumoulin en Sebastian Langeveld – niet uitrijden. Twee jaar eerder werd hij nog vijfde, toen hij mee zat in een vlucht met zes. Mollema reed zich toen leeg in dienst van Bram Tankink, die achter Pim Ligthart tweede werd.

Maandag werd ook bekend dat we nog lang niet van Mollema af zijn. Hij verlengde zijn contract tot het einde van 2026. Als die verbintenis afloopt, is de klimmer 40 jaar.

Mollema tijdens het NK van 2012; we zien ook Robert Gesink, Lars Boom en een piepjonge Wilco Kelderman – foto: Cor Vos

Wedstrijdprogramma Bauke MOLLEMA


Dit artikel delen:

21 Reacties

Kopinkas 30 mei 2022 om 12:54

Tot in 2026 mag ik hopen?
Dat shirt zou hem sieren, sowieso.

0
the student 30 mei 2022 om 13:03

Iedereen zou hem graag in de Nederlandse driekleur zien. Alleen het aantal mogelijke ploeggenoten is met Daan Hoole en Antwan Tolhoek wel beperkt. Blijft een lastige wedstrijd om te winnen het NK als relatieve eenling.

0
Thombeg 30 mei 2022 om 13:11

Hij denkt Matje doet niet mee, dan ik wel.

0
Turtlehead 30 mei 2022 om 13:21

Dat dus. Toen hij het hoorde, zette hij de knop om. Moet ie wel Gesink en Terpstra kloppen.
En Bouw-, Kelder- en Arensman natuurlijk.

0
de adelaar 31 mei 2022 om 08:59

Ja dat dus , maar als ik iemand die trui gun nu is het Bauke wel

0
josemanuelfuente 30 mei 2022 om 13:17

Wie is eigenlijk de oudste Nederlandse kampioen ooit?

0
Turtlehead 30 mei 2022 om 13:22

Dat moet Joop zijn.

Edit: zeker niet Joop. Gerrit Schulte was 37 in 1963.
Rudy Kemna (2003) en Koos Moerenhout (2009) 35.

0
Murcia 30 mei 2022 om 13:30

Ik doe een gokje en zeg Gerrit Schulte, was 37 toen hij het NK voor de vierde keer won. Niet gek voor iemand die in Frankrijk de fietsende dwaas werd genoemd.

0
Turtlehead 30 mei 2022 om 13:42

Kudo’s voor Murcia!

0
Kopinkas 30 mei 2022 om 14:19

@Murcia
Fascinerend! Ben niet zo vertrouwd met de figuur Schulte. Waaraan verdiende hij deze wonderlijke bijnaam? Het enige dat ik zo snel kan bedenken is een fysieke gelijkenis met Charles Trenet, bijgenaamd ‘Le Fou Chantant’. Zou het?

0
Murcia 30 mei 2022 om 17:43

@Kopinkas
Pappa Murcia was een groot fan van Gerrit Schulte, heeft vaak verteld over die keren dat hij heerste op de zesdaagses. Die bijnaam kreeg hij overigens omdat Franse journalisten zijn manier van rijden, hij reed constant in de aanval niet begrepen.

0
girardengo 31 mei 2022 om 00:06

Gerrit Schulte won de titel in 1944, 1948, 1950 en 1953 (toen was hij 37), dus niet 1963. De bijnaam ‘le fou pédalant’ kreeg hij in 1936 van de Franse journalist Gaston Bénac. Op de baan werd hij de ‘koning van de piste’, won zesdaagsen met onder andere Peter Post. Nog een opvallende prestatie: hij werd op zijn 40e nog derde in het WK op de weg, achter Van Steenbergen (Rik l) en de nog jonge Van Looy (Rik ll).

0
Zwarte Panter 30 mei 2022 om 13:22

De Mol nooit zeuren of klagen altijd trappen klasbak

0
evelineroos 30 mei 2022 om 13:37

Zou een schitterende kampioen zijn.

0
bloemist 30 mei 2022 om 15:26

Gerrit Schulte stond op het podium van het WK in 1956 op zijn 40 jaar als derde samen met Rik Van Steenbergen ( winnaar) en Rik Van Looy.
Schulte was eerder al vijfde in 1646 en 1949 en vierde in 1950. WK”S gewonnen door Hans Knecht, Rik Van Steenbergen en Briek Schotte.
Een echte kampioenschap renner met zijn vier nationale titels en een top zesdagen renner met 19 keer winst .

0
Kopinkas 30 mei 2022 om 15:43

Vooral die vijfde plek in 1646 spreekt erg tot de verbeelding.
Door het Beleg van Antwerpen kon Heer Diederik Van Steenberghen maar ternauwernood deelnemen. Hij stuurde alvast zijn Knecht vooruit, die toch wel met de zege ging lopen!

0
Romāns Vainšteins 30 mei 2022 om 15:52

Ik zie het hem wel doen. Sowieso wel ene rakker met ’s vaderlandsche eerzucht is het gezien zijn fanatieke participatie aan oranjegetinde evenementen zoals de Overschatte Spelen.

0
Turtlehead 30 mei 2022 om 22:48

En vergeet niet de ‘mixed-relay’, waarin overigens geheel in lijn met de zeden in Dubai en Oman mannen en vrouwen gescheiden over het parcours gaan. Wat weer kansen bied voor de OS 2036, dat naar ik heb begrepen mogelijk in Dubai en omstreken zou kunnen plaatsvinden (hetgeen een IOC-waardig eeuwfeest zou zijn uiteraard)..,.

0
nickdt 30 mei 2022 om 19:23

Als ik het iemand gun is het Bauke wel.

0
Jacob Lohof 30 mei 2022 om 22:31

Kan hij ook met tijdrit mee doen!!!

0
Mystery Rider 31 mei 2022 om 05:42

Misschien een domme vraag, maar ik zie Matje zegt af, Bauke voegt toe aan het programma. Voor zover ik weet is het Belgisch Kampioenschap een ‘verplichte’ deelname en moet je aan de start staan (behalve indien ziek, e.d.) – is dit dan niet het geval in Nederland?

0

Headlines

Populair

Materiaalzone