Van vuilnisbelt naar wielermekka: de opmars van de VAM-berg

Van vuilnisbelt naar wielermekka: de opmars van de VAM-berg

Mathieu van der Poel op weg naar de NK-titel op de kasseien van de VAM-berg - foto: Cor Vos

zondag 7 november 2021 om 07:50
Special

Hij zat al jaren in de Ronde van Drenthe, in navolging van het NK wielrennen op de weg (zelfs twee keer), Olympia’s Tour, de Healthy Ageing Tour én er werd vorig jaar zelfs even gerept over een mogelijk WK op de weg: we hebben het over de VAM-berg. Vergeet de Posbank, het Kopje van Bloemendaal en de Cauberg, want de voormalige Drentse vuilnisbelt is de laatste twee jaar aan het uitgroeien tot het nieuwe wielermekka van Nederland.

Ondanks dat de Col du VAM – zoals de Drenten hun berg liefkozend noemen – dus al jaren in het parcours van de Ronde van Drenthe is opgenomen, is het een relatief nieuwe klim. Sterker nog: normaliter was de klim slechts één keer per jaar open en dat was tijdens de Ronde van Drenthe, waar de koers vaak op de VAM-berg ontbrandde. De asfaltweg was normaal het gehele jaar gesloten, omdat deze zich op bedrijfsgrond bevond en dus was het verboden toegang voor recreanten.

Tien jaar geleden maakten de Provincie Drenthe, afvalverwerker Attero (eigenaar van de grond), Afvalzorg en de gemeente Midden-Drenthe echter plannen om de VAM-berg te ontwikkelen voor recreatieve doeleinden, alsmede het gebied eromheen. In de jaren daarna zijn die plannen uitgewerkt.

Het NK van 2020 leverde mooie plaatjes op bovenop de VAM-berg – foto: Cor Vos

Het resulteerde in 2018 tot drie klimroutes van in totaal 2.100 meter lang. Kenmerkend zijn de korte, maar vooral steile klimmetjes. Ze geraken allemaal aan 10% en de hellende kasseistrook naar de top aan de noordzijde, kent zelfs een stijging van 15%. Er liggen mooie asfaltwegen en behoudens ploegleiderswagens en jury-voertuigen, rijden er verder nooit auto’s overheen.

In 2019 zijn er daarnaast ook mountainbike-routes en wandelpaden opgeleverd, waardoor de voormalig vuilnisbelt inmiddels een gigantische toeristische en vooral sportieve trekpleister is. Op zonnige dagen wemelt het er van de fanatieke fietsers.

Perfecte locatie
Wat de VAM-berg nog meer kenmerkt, zijn de vele heldergroene heiden, het open landschap – er is op de berg geen enkele boom geplant – en het indrukwekkende uitzicht over de regio. Maar ook als scherprechter van wielerkoersen keert de beklimming steeds vaker terug.

Organisator Thijs Rondhuis heeft de VAM-berg intussen omarmd én groot gemaakt. Door hem zijn er intussen twee Nederlandse kampioenschappen op de weg georganiseerd voor elite mannen, vrouwen en beloften. Afgelopen week reden ook de andere jeugdcategorieën en de elites-zonder-contract er hun Nederlandse kampioenschappen. Als koersdirecteur deed Rondhuis de Col du VAM ook al aan met zijn Olympia’s Tour en vrouwenwedstrijd Healthy Ageing Tour. De Drentse vuilnisbelt heeft iets, vertelt hij.

“De VAM-berg is een mooie en unieke locatie in Drenthe waar we dit evenement houden. Hier hebben we een omloop gecreëerd die doet denken aan een Zwitsers parcours. De lengte is bijna 2.700 meter, met steile stukken omhoog en schuine kanten naar beneden. De crossers zullen het zwaar krijgen. We verwachten dat het publiek een geweldig schouwspel te zien krijgt. Het parcours biedt vrij zicht, zodat toeschouwers de renners vaak en lang zullen zien.”

Organisator Thijs Rondhuis – foto: Cor Vos

Het enige nadeel van de VAM-berg is dat hij niet meteen goed te bereiken is. Maar ieder nadeel heeft z’n voordeel, en dat bleek zeker tijdens de coronapandemie het geval. Er woont geen mens. Ook in de directe omgeving niet. De VAM-berg ligt afgelegen en dat maakt het relatief eenvoudig om de toestroom van mensen te reguleren.

Zeker tijdens het NK op de weg van 2020 (toen Mathieu van der Poel naar de driekleur soleerde, red.) was dat nodig. Toen mocht er immers geen publiek aanwezig zijn. Er is toen een ronde van 7,3 kilometer hermetisch afgesloten, zonder dat verkeer of inwoners daar enige last van hebben gehad.

EK veldrijden
Door de attractieve wedstrijden heeft de VAM-berg zich de laatste twee wielerseizoen gemanifesteerd en bovendien wil de provincie Drenthe zichzelf als fietsregio op de kaart zetten. En dus werd er vorig jaar ook vol ingezet op het Europees kampioenschap veldrijden.

Rondhuis kreeg daarbij hulp van Jantienus Warners (organisator en parcoursbouwer van de Superprestige-cross in Gieten, eveneens in Drenthe, red.) en oud-veldrijder Martin Hendriks. Op de open top van de VAM-berg is rondom informatiecentrum De Blinkerd een echt klimparcours uitgestippeld. De aankomststreep is op dezelfde plek getrokken als de NK’s op de weg.

“Het een atypisch parcours voor een veldrit”, vindt Warners. “De meeste parcoursen zijn redelijk vlak. Als er dan al iets van hoogteverschil in zit, zijn dat misschien een paar meters. In het parcours op de top van de VAM-berg zit per ronde 32 meter hoogteverschil. Je gaat van 16 naar 48 meter, dat geldt voor zowel dalen als klimmen. Met name in de laatste vierhonderd meter van het parcours moeten de crossers 32 meter overbruggen. Dat is een stijgingspercentage van 8%. Op sommige stukken is dit zelfs 15%. Dit maakt het parcours enorm uitdagend.” Verder zien we in het parcours best veel rechte banen en veel asfalt.

Hendriks hielp Warners, vanuit zijn professie en expertise, met het uittekenen van het parcours, dat dus niet heel technisch is. De oud-crosser reed de ronde zelf ook. “Sommige renners zijn goed in veldrijden door de bagger en blubber, anderen zijn beter in klimmen. Die laatste groep zal het op de VAM-berg waarschijnlijk beter doen. Gelukkig hebben we dat soort toestanden niet vaak meer. Ik ben van mening dat veldrijden meer rijden dan lopen moet zijn. Op dit parcours zullen de sterkste renners hier goed gaan scoren. Zelfs met een slechte start kun je nog goed naar voren rijden. Juist omdat het parcours zo zwaar is.”

VAM-tastisch
In de toekomst zullen we de locatie nabij Wijster overigens op zeker vaker bezoeken. In 2022 is ook de tweede en naastgelegen vuilnisbelt gereed voor recreatieve doeleinden. Die is nog iets hoger én het biedt twee extra klimroutes bovenop de wegen die er nu al liggen. Dan spreken we over enerzijds de VAM-berg en daarnaast Het Dak van Drenthe. Ook volgend jaar is het NK wielrennen op deze plek en dan zal die laatste klim debuteren in het parcours. Daarvoor dus nog eventjes geduld. Eerst nog een paar rondjes crossen op de VAM-berg.

Sfeerbeeld tijdens het NK op de weg, met de heide waarop het EK cross plaatsvindt en Het Dak van Drenthe op de achtergrond – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

60 Reacties

Romāns Vainšteins 5 november 2021 om 12:47

Zwaar overschatte vuilnishoop. Er zit ook wel een soort van Freud-element in, de populariteit van dat ding.

Drenthe verder de mooiste koersprovincie, los er van

Rutgerj81 5 november 2021 om 13:20

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

wiebipedia 5 november 2021 om 13:38

Klagen over investeringen in de wielersport. Een absolute aanwinst voor het nationale fietsen en zeker voor de regio. Ik kom er wekelijks mijn rondjes doen en eigenlijk iedereen die ik er spreek. Ook veel (semi)profs zijn niets anders dan laaiend positief

Dumoulinke 5 november 2021 om 13:41

Als Zuid-Limburger heb ik niet te klagen over wielergeschikte heuvels. Toch vind ik de VAM-berg een grote aanwinst voor onze wielersport. Ik zie er in elk geval geen vuilnishoop in en geniet telkens weer als de renners er omhoog rijden. Dat er nog veel mooie, grote koersen gereden mogen worden!

Apemantus 5 november 2021 om 14:14

Valkenburg zal altijd het Wielermekka in Nederland blijven. Dat neemt niet weg dat ze in Drenthe heel goed bezig zijn wat de wielersport betreft. De provincie Drenthe investeert, neemt initiatief, steekt de nek uit. En dat alles voor de wielersport. Dat valt alleen maar te prijzen, en daar kunnen héél wat andere provincies nog een puntje aan zuigen. Dus wat valt er nu weer te haten? En dat noemt zich dan wielerfan…. ik begrijp daar niets van. Sommige mensen zijn alleen gelukkig als ze wat te zeiken hebben. Lekker negatief doen, heerlijk! Drenthe, wat mij betreft een provincie met een wielerhart op de juist plaats.

Disclaimer: ben geen Drent.

Michelangelo 5 november 2021 om 14:22

een duidelijke +1 voor Apemantus:
ook ik kan de inspanningen van de provincie waarderen. En ook al blijft het een kunstmatig aangelegde pukkel, ik heb het idee dat ze er iets heel moois mee hebben gedaan.

Romāns Vainšteins 5 november 2021 om 14:50

Oh, maar daar kan ik met de ronde van Drenthe en Slag bij Norg (hoewel om een diepe flutreden niet gehouden dit jaar) wel inkomen. De laatste tig jaar is het ook de provincie waar ik met afstand het meest rijd.

Dat de VAM-berg me niet aanspreekt is puur persoonlijk maar iedereen die daar zijn hoogtemetertje testen wil veel succes.

Marco 5 november 2021 om 16:14

Ik stel voor dat ze al het plastic uit de oceaan naar Drenthe brengen dan kunnen ze daar de koninginnenrit uit de Tour de France houden.

Kelder is de Man 5 november 2021 om 17:38

Als je in de buurt bent, leuk om een paar keer mee te pakken, maar ervoor afreizen zou ik niet doen. Eens met RV dat het verder nogal overschat is. Tijdens een kampioenschap tig keer is een ander verhaal, maar dat doe je niet voor je lol als er nog zoveel meer moois in Drenthe is.

Wheely 5 november 2021 om 12:53

Het mag dan maar een kunstmatige heuvel zijn, ik vind het leuk dat ie er is al zouden ze er best wat boompjes mogen planten.

Zelf nog nooit geweest dus over de zwaarte kan ik niet oordelen, kan iemand mij vertellen hoe hij zich verhoudt tot bijvoorbeeld het kopje?

thomasjaarsma 5 november 2021 om 13:27

Het is wel echt een stuk minder zwaar. Het begin stuk is vooral makkelijk

Marco 5 november 2021 om 13:41

Kijk Wheely, https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/vam-berg

Overigens heeft die berg natuurlijk geluk met corona, ze konden daar koersen omdat ze hem kunnen afsluiten.

Wheely 5 november 2021 om 13:59

Ah dank thomas, dan moet ik hem aankunnen. ;)

LucasR 5 november 2021 om 15:10

Nee hij is echt wel zwaarder dan het Kopje hoor, maar nog altijd heel prima te doen. VAM-berg gaat even over de 15% en zonder afdaling in het midden, Kopje komt niet boven de 10%.

Wheely 5 november 2021 om 15:56

Ja misschien ook niet helemaal vergelijkbaar qua indeling. Iedereen zal dat ook anders ervaren, moet t zelf maar eens testen.

roeleur 5 november 2021 om 20:42

Was er twee jaar geleden met 36 graden. De vele schapen daar stonden in de verzengende zon en konden nergens schuilen. Beneden is wel struikgewas maar afgeperkt met draad. Ik was de enige fietser die middag en gaf er door de verstikkende hitte na drie rondjes al de brui aan. Zij keken me na en moesten blijven.

thorsen 5 november 2021 om 13:02

Die Nederlandse berg zou er komen, en hij is er!

Leuke toevoegingen aan het heel schaarse (interessante) wieleraanbod in Nederland. Wat dat betreft is alles welkom.

Jacco van Stierop 5 november 2021 om 13:09

Ze moeten toch eens een keer goede bewegwijzering aanbrengen, het is volstrekt onduidelijk hoe je via de kasseitjes naar de top moet, mijn gps weet het evenmin. Vorig jaar reed ik ook al verkeerd.

“Op zonnige dagen wemelt het er van de fanatieke fietsers.”
Ik ben er op een zonnige, doordeweekse dag in juli geweest, en het was uitermate rustig.

Verweggistan 5 november 2021 om 13:21

Ik had hetzelfde, je moet inderdaad eerst zelf ontdekken hoe de routes in elkaar zitten. Maar als je dat heb uitgevogeld is het wel leuk om er te fietsen. En rustig idd.

MTBAnna 5 november 2021 om 13:22

Er staan bij elke ingang duidelijk borden met hoe de routes lopen. Daarnaast is het zeker als het in het weekend zonnig is druk. Woon er zelf in de buurt en er zijn altijd mensen in de weekenden, ook als het niet zonnig is.

Verweggistan 5 november 2021 om 14:45

Ja, die staan bij de ingang, maar dat in de praktijk zien is wel wat anders, zou net zoiets zijn als niet de perronnummers op het station aangeven want die kun je op de plattegrond buiten zien.

Michelangelo 5 november 2021 om 13:09

Zal lastig worden om net zo iconisch te worden als de Cauberg, maar ze zijn daar in ieder geval goed bezig om het te promoten als “fietsberg van het Noorden.”

Parcours van het NK was in ieder geval aantrekkelijk en geschikt om flink op te koersen, hopelijk is ze dat ook gelukt met het cyclocross parcours.

Oblomov 5 november 2021 om 13:10

Moet de eerste slechte wegwedstrijd op de VAM-berg nog zien. Vaker wel dan niet fantastische uitputtingslagen, met de slotetappe van Healthy Ageing Tour dit jaar als hoogtepunt. We zullen zien of het als veldritlocatie ook kan leveren.

Marik 5 november 2021 om 13:13

Nou nou nou wielermekka……

Arie den Blanken 5 november 2021 om 13:21

Aan Tienus Warners kan je zo iets wel overlaten. Al vanaf 1976 de man van de organisatie van de veldrit in Gieten. De enige cross van niveau uit die tijd in NL die er nog steeds is. Ze verdienen daar zeker na 1991 een tweede keer een WK.

Jean Dumas 5 november 2021 om 13:39

Het Kopje van Bloemendaal? Dat ding is alleen door lokalo’s te vinden.

Marco 5 november 2021 om 13:47

Pas op hoor, hij is wel 41 meter hoog

Wheely 5 november 2021 om 13:57

Is tegenwoordig gewoon te vinden op maps Jean.

Lalsacien 5 november 2021 om 14:42

Met op de top de brievenbus van Gerrie. Of wat ze er sinds een paar jaar hebben neergezet. Een info bord ter ere van hem.

Marco 5 november 2021 om 16:51

Maar Wheely gaat er alleen kijken als de brievenbus van Roxane er staat.

Derierre de la course 6 november 2021 om 10:00

Ligt in een soort van Villawijk maar is prima te vinden hoor.

Stephen 5 november 2021 om 13:56

Ik snap niet dat mensen negatief doen over de VAM-berg: hartstikke leuk om op te fietsen (en af te dalen) en het wordt vanaf voorjaar 2022 nog leuker en hoger. Ook leuk trouwens: Muur van Emmen, dichtbij het stadion van FC Emmen.

Westfalen 5 november 2021 om 19:17

De VAM-berg wordt volgend jaar 63 meter hoog, dus je bent echt wel een paar minuten aan het klimmen. En verder is het prima rondjes draaien, dus het is goed trainen voor de locals die wat interval willen doen.

boehoe 5 november 2021 om 14:00

Heldergroen is niet het eerste waar ik bij heide aan denk.

De Cabybara van de Conradkade 5 november 2021 om 14:16

Hopelijk pakken ze bij het volgende NK op de weg wel wat van de kasseien stroken van de Ronde van Drenthe mee en gaan we niet 46 keer over de Col du Vam.

Apemantus 5 november 2021 om 14:38

Het was de Covid editie, en moest zodoende op een afgesloten parcours. Anders hadden ze er toen al een uitgestrekter rondje van gemaakt.

Romāns Vainšteins 5 november 2021 om 15:11

Lekker over die zandgrindstroken van Norg doen. Één keer raden wie daar solo aan gaat komen dan.

girardengo 5 november 2021 om 15:50

Ik begrijp niet waarom ze dit een col hebben genoemd, want dat is het niet, maar verder is het een goed idee geweest om er een wielerplek van te maken. Caubergniveau qua beleving gaat wel erg ver, daarvoor moet je ook historie hebben, maar wellicht kan het stapsgewijs nog hoger en dus pittiger worden.

Wheely 5 november 2021 om 16:02

Dat van die col is natuurlijk grappig bedoelt. Eigenlijk zou er net als bij sommige reacties hier verplicht een knipoog achter moeten staan.

Chippen 5 november 2021 om 14:36

je zit met 1 van de vlakste landen die er zijn en in plaats van daar iets mee te doen en dat uit te spelen als kracht of charmante eigenheid, wordt elke koers die iets moet betekenen en een beetje ambitie heeft toch maar over datzelfde handvol pukkels gestuurd.

je zou denken dat nederland zich manifesteert als het land met de meest beruchte waaierkoersen, waar de specialisten zich elk jaar weer op verlekkeren. maar in praktijk zie je dat relatief weinig. er is veel gedrevenheid en veel goede wil, maar ook veel gebrek aan creativiteit.

Apemantus 5 november 2021 om 14:42

Dus als ik het goed begrijp, vind jij als we elke koers een waaierkoers doen, creatief. Nou ja zeg…

Theo Bovengemiddelkamp 5 november 2021 om 23:53

Ik ben ook groot voorstander van een waaierkoers door Zeeland, of rond en over IJsselmeer.

Lalsacien 5 november 2021 om 14:43

@Youri is het regulieren of toch reguleren?

Youri IJnsen 5 november 2021 om 14:51

Ai, slordig. Aangepast en dank!

LucasR 5 november 2021 om 15:13

En “in navolging van” gebruik je om aan te geven dat iets later plaatsvindt. Nu zeg je eigenlijk dat de VAM-berg jaren in de Ronde van Drenthe zat, nádat die al twee keer in het parcours van het NK, Olympia’s tour en de HAT zat.

Gimondi 5 november 2021 om 15:49

De VAM-berg haalt het natuurlijk ook niet bij de Oude Holleweg in Beek-Ubbergen ;) Als Zuid-Limburg te ver weg is, ga dan eens naar het Rijk van Nijmegen, zou ik zeggen.

Los daarvan vind ik de VAM-berg een mooie toevoeging voor het Nederlandse wielerlandschap. Liever wel een VAM-berg, dan niet. Ik gun ook de lokale fietser in die regio om af en toe eens heuvelop te kunnen fietsen. Niets mooier dan dat.

Romāns Vainšteins 5 november 2021 om 16:46

Met al die bergjes in NL en wielermekkagedoe heb je wel hetzelfde, ga er op een mooie dag heen en het is één lange polonaise van hijgende fietsers die er de hele dag op-en-neer rijden, niet echt relaxed.

Lalsacien 5 november 2021 om 17:27

@RV in de Ardennen is het soms niet anders.

kleomantre 5 november 2021 om 18:24

Die Oude Holleweg is kut, retesteil, smal en er rijden toch nog vaak auto's omhoog. Ik fiets zelf rond in dat Rijk van Nijmegen maar mijn favoriet is het niet. Toegegeven, het is wel de pittigste uitdaging.

Landschappelijk schoon en een pittige uitdaging die wat beter te behappen is, vormt de Zevendalseweg vanaf Plasmolen t/m Café het Zwaantje aan de rand van het Groesbeekse Bos. Heb je liever korter werk, probeer dan het klimmetje naar Slot Mokerheide, brede weg goed asfalt en er rijdt vrijwel geen verkeer. Helaas wordt momenteel het slot gerestaureerd dus kun je die niet in volle glorie zien. Een interessante uitdaging (ondanks de rare bocht direct na steile afdaling) is de combi Vogelsang – Holdeurn – Oude Kleefsebaan.

Of lus een stukje avontuurlijk Duitsland mee in het Reichswald door de Brandenberg vanaf Kranenburg op te rijden, aan het eind van de afdaling c.q. bij het eind van het asfalt links de Schwarzer Weg inslaan (die is eerst onverhard). Als je het bos uitrijdt en terugkeert in Frasselt sla dan rechtsaf en ga in licht dalende lijn naar de provinciale weg 504, steek die over ga kort rechts en duik dan links nog even het bos in om de Geldenberg mee te pikken. De aanloop daarvan is ook onverhard en de asfaltweg die volgt wordt niet meer onderhouden. Dat geldt overigens ook voor de Schwarzer Weg. Wie hier fietst, zal niet met drukte te maken hebben. Fantastisch stukje route.

Romāns Vainšteins 5 november 2021 om 21:33

Wel uitkijken dat je de Wylerheks niet de pas afsnijdt, dat mens is onvergefelijk.

Chaba Jimenez 5 november 2021 om 16:29

Wielermekka? Nou nou, spot voor de locals. Maar denk niet dat ze van ver komen voor de VAM-berg. Dat is toch anders met de Koppenberg of de Oude Kwaremont.

LeDouche 5 november 2021 om 16:36

Leuk rondje en mooi dat zo'n afvalbult een bestemming krijgt. Krijg er persoonlijk een beetje een Madurodam-gevoel bij.

Quote:
Er is op de berg geen enkele boom geplant

Is dat een kwaliteit? Prima plan om een naaldbomenwoud te planten, net onder de Drentse boomgrens. Als de grond het tenminste toelaat.

Wheely 5 november 2021 om 18:00

Een Madurodam-naaldbomenbos zou er niet misstaan nee of gewoon kaal laten en een soort klein vuurtorenachtig torentje neerzetten als ode aan de Ventoux.

FDJ 5 november 2021 om 18:23

Het is een leuke toevoeging aan de wedstrijden en het NK was er 2 keer heel leuk, maar verder is het ook niet meer dan dat voor mij.

Theo Bovengemiddelkamp 5 november 2021 om 23:52

Wat mij betreft verdient de VAM berg navolging elders in Nederland. Iemand suggesties? De Gulbergen, vlakbij Eindhoven zou toch ook zo’n idee leven?

Woutje 5 november 2021 om 23:56

Heel vet!!

Covadonga 6 november 2021 om 00:04

Prima dit. Nu ieder jaar 10-20 meter ophogen en de natte droom van Sonneveld en Co wordt alsnog vervuld. Van mij mag het.

Lalsacien 6 november 2021 om 07:11

Wim Sonneveld???

Merlinappa 6 november 2021 om 08:23

@redactie

Ook hier: in Drenthe liggen geen kasseien, maar keien. Zodoende hebben we het over keienstroken, keienwegen, etc. :)

Viktrodriguez 6 november 2021 om 09:04

Wielermekka, lichtelijk overdreven met de Cauberg en Valkenburg nog het middelpunt van het Nederlandse wielrennen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair