Mathieu van der Poel slaat het Nederlands kampioenschap over

zondag 29 mei 2022 om 19:08
Mathieu van der Poel slaat het Nederlands kampioenschap over

Mathieu van der Poel won in 2020 het NK op de VAM-berg - foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel zal eind juni niet meedoen aan het Nederlands kampioenschap op de weg. De coureur van Alpecin-Fenix verkiest een voorbereiding op de Tour de France boven het NK op de VAM-berg. “Normaal gezien rijd ik niet”, bevestigt Van der Poel in gesprek met de NOS.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Zondag haalde Van der Poel voor het eerst in zijn carrière het einde van een grote ronde. Met een derde plaats in de tijdrit in Verona sloot hij de Giro d’Italia af. In juni gaat de kopman van Alpecin-Fenix ook van start in de Tour de France. Een drukke periode dus, met slecht een maand rust.

Livigno
“Ik voelde me nog wel vrij oké. Nu neem ik een paar dagen rust en dan kan ik terug beginnen werken naar de Tour. Ik blijf even van de fiets en dan ga ik op hoogtestage naar Livigno. Normaal gezien rijd ik het NK niet”, geeft hij aan. In 2018 (Hoogerheide) en 2020 (VAM-berg) wist Van der Poel Nederlands kampioen te worden. Vorig jaar raakte hij die titel kwijt aan Timo Roosen.

Dit jaar rijden de mannen hun NK-wegrit op vrijdag 24 juni. Enerzijds om zo renners meer voorbereidingstijd te geven op de Tour de France, die een week later begint. Anderzijds om geen logistieke problemen te krijgen met de TT in Assen (motorsport) die ook dat weekend verreden wordt in Drenthe.

Rug
Fysiek is Van der Poel ongeschonden uit de Giro gekomen, geeft hij mee. “Met mijn rug ging het best wel goed. Af en toe was het een beetje stroef na de klimetappes, maar dat is niet meer dan normaal. Ik ben heel tevreden hoe ik met de rug door deze ronde ben gekomen.”

Dit artikel delen:

28 Reacties

Murcia 29 mei 2022 om 19:16

Alle ruimte nu voor Koen om voor het rood wit blauw te gaan als kopman namens de geel-zwarten.

Fifty 29 mei 2022 om 21:14

ik zou Koen ook mede-kopman maken in Wollongongong

pirazzi 29 mei 2022 om 19:19

Het rood wit blauw op de mouwen blijft voor eeuwig.

Koers 29 mei 2022 om 19:29

Ik vind dat een mooi iets. Sowieso hoe de kampioenen een jaar iets (een trui) hebben om te tonen dat zij de huidige kampioen zijn. Geeft die kampioenschappen altijd weer iets extra’s.

Scrabslag 29 mei 2022 om 19:30

Tenzij hij wereldkampioen wordt

Romāns Vainšteins 29 mei 2022 om 19:48

Hoeveel mouwtjes heb je? Juist.

Antwanito Antwanos 29 mei 2022 om 19:33

Kansen voor Joren Bloem…

Deel Koeper 29 mei 2022 om 19:39

Alweer op die VAM-berg?

Koers 29 mei 2022 om 19:50

Ze willen daar echt het Nederlandse koersmekka van maken. Koers, cross, mtb en het zou me niets verbazen dat ze er met zeepkisten vanaf gaan. Ach, heeft het noorden ook iets om te beklimmen.

007 30 mei 2022 om 10:37

Is natuurlijk vorig jaar, in coronatijd, al bepaald. Makkelijk af te sluiten en voorgaande jaren ging het prima met de corona maatregelen.

Deel Koeper 30 mei 2022 om 16:09

Van mij mogen ze daar 100 koersen organiseren, maar een nationaal kampioenschap mag toch wel variëren in parcoursen, zodat het volledige gamma van renners eens een kans krijgt.

Fast Freddy 29 mei 2022 om 21:02

Jammer van het NK, maar ik begrijp het wel. 25 geel-zwarte renners in je wiel is mega irritant.

Daniel17 29 mei 2022 om 21:23

Toch valt het reuze mee qua aantallen, vorig jaar deden er maar 11 renners van JV mee, en in de jaren daarvoor maar 9, 10 en 11.

YogiBear 29 mei 2022 om 22:06

Als ze in zijn wiel blijven zitten hebben de andere renners van Alpecin meer kans. Lijkt me juist slim als MvdP wel start.

Anton van Valouwe 30 mei 2022 om 11:29

Dat hebben ze een paar jaar geleden ook geprobeerd, de enige die behoorlijk kon volgen (op gepaste afstand), was Nils Eekhoff…

Barry Batsbak 29 mei 2022 om 22:27

Is toch juist fijn dat een ander ook eens de kans heeft om zich met die Nederlandsche driekleur in de kijker te rijden het hele jaar. Zoals Timo Roossen afgelopen jaar…

Westland95 29 mei 2022 om 22:30

Nou, echt genoten van Timo Roossen in het rood-wit-blauw..

FDJ 29 mei 2022 om 22:31

Eens. Hij heeft hem in de voorjaarsklassiekers mooi laten zien. Hoewel ik geen voorstander ben van 3 jaar het NK op dezelfde locatie denk ik wel dat het een eerlijk parcours is met een sterke winnaar uiteindelijk.

T80JZ 29 mei 2022 om 23:08

Belangrijkste nieuws is dat zijn rug het goed heeft gehouden. Dat wordt een episch gevecht om het groen in de Tour met Van Aert.

007 30 mei 2022 om 12:40

Dat zal wel mee vallen. WVA toch een stuk beter in massasprints en hij klimt denk ik ook beter

Retro Lex 29 mei 2022 om 23:32

Kunnen ze dit NK niet schriftelijk af doen? En dat rood wit blauwe truitje gewoon naar Mathieu opsturen ?

xistnc 29 mei 2022 om 23:48

Mathieu en Alpecin kennende rijdt hij gewoon. Bekendmaking een dag van tevoren ofzo. Dat ze dan daarvoor beter niet mikken op de zaterdag, want ik heb begrepen dat de profs deze keer al op vrijdag aan de beurt zijn.

Blackcanyon 30 mei 2022 om 02:25

Matje slaat het NK over. Hij wil vast niet als bijnaam de wielerheld van de vuilnisbelt.

Nu gaat het NK naar Koen Kampioen. Die heeft al blauw dus hoeft en alleen nog maar rood en wit bij te fietsen.

makkelijk 30 mei 2022 om 07:47

Inleveren dat paspoort en Belg verklaren!

uitdewaaier 30 mei 2022 om 11:00

Dan zou het kijk plezier van mij en nog vele Nerlandse wielerliefhebbers veel en veel minder zijn.

Gangmaker 30 mei 2022 om 10:22

Vroeger was 1X× nationaal kampioen worden al bijna het hoogtepunt van je loopbaan, maar voor grote internationale Toppers heeft een nieuwe nationale tittel precies geen ( meer)waarde.

uitdewaaier 30 mei 2022 om 11:59

Mee eens en dat is toch een kwalijke zaak.

Zwarte Panter 30 mei 2022 om 20:30

Die zgn kopmannen komen jaren niet meer aan de start van het nk

Headlines

Populair

Materiaalzone