Bauke Mollema verlengt zijn contract bij Trek-Segafredo tot eind 2026

maandag 30 mei 2022 om 10:06
Bauke Mollema verlengt zijn contract bij Trek-Segafredo tot eind 2026

foto: Cor Vos

Bauke Mollema heeft zijn aflopende contract bij Trek-Segafredo met vier jaar verlengd. Daardoor rijdt de 35-jarige Nederlandse klimmer, die de afgelopen drie weken actief was in de Giro d’Italia, zeker tot eind 2026 bij het Amerikaanse WorldTeam.

Mollema rijdt al sinds 2015 voor Trek-Segafredo, dat toen nog Trek Factory Racing heette. Sinds zijn komst naar de ploeg boekte hij zestien zeges, waaronder in de Clásica San Sebastián, de Tour de France en de Ronde van Lombardije. “Ik zit nu acht jaar bij de ploeg, en ik heb me hier vanaf het begin echt gelukkig gevoeld, en ik kan me nog steeds niet voorstellen ergens anders te zijn. Ik kijk er echt naar uit om de komende jaren bij dit team te blijven. Ik heb het al zo vaak gezegd, maar het is als een familie voor me geworden”, zegt hij in een perscommuniqué.

De klimmer is trots op zijn relatie met de ploeg. “Ik heb hier een paar heel mooie hoogtepunten gehad: de Ronde van Lombardije, mijn twee etappezeges in de Tour en San Sebastián staan bovenaan dat lijstje. Vechten voor het klassement in de Tour in 2015 en zevende worden is ook een goede herinnering. Hetzelfde geldt voor de Tour van 2016 toen ik dicht bij het podium was tot ik in de laatste dagen viel, en mijn Giro van 2019. Wat me het meest bevalt, is de geweldige samenwerking met het team. Ik heb hier vrijheid en dat is belangrijk voor mij als renner.”

Zijn rol is de laatste jaren wat veranderd en die zal de komende jaren waarschijnlijk nog meer veranderen, verwacht hij. “Toen ik naar deze ploeg kwam, was ik vooral een renner voor het klassement, vooral gericht op de Tour. Na dat vele jaren gedaan te hebben, begon ik me te richten op eendagswedstrijden en meer recentelijk op het jagen op etappes in Grote Rondes. Ik hou van die rol en misschien past het, op dit moment in mijn carrière, een beetje beter bij me dan voor het klassement te gaan.”

Mollema won in 2019 de Ronde van Lombardije met Trek-Segafredo – foto: Cor Vos

Geen twijfel bij de ploeg
Voor ploegmanager Luca Guercilena was het een makkelijke beslissing om Mollema de kans te geven zijn sportieve carrière bij Trek-Segafredo nog vier jaar voort te zetten. “Er was geen twijfel over om Bauke bij de ploeg te houden; hij is een belangrijk lid van de Trek-Segafredo-familie geworden. Om hem bij ons te hebben voor het volgende hoofdstuk van zijn carrière geeft mij het vertrouwen dat de belangrijkste pijlers van ons team ons aan de top van de wielerwereld zullen blijven houden.”

Voor Guercilena is Mollema een van de beste profrenners die we in jaren hebben gezien. “Het is een echte vechter, een echte racer, en hij geeft voortdurend het goede voorbeeld aan de nieuwe generatie. Hij is een van de aanvoerders van ons team, en ik geloof dat hij kan helpen om ons team nog sterker te maken. Zijn rol in de ploeg in de koers zal ongewijzigd blijven, gericht op eendaagse wedstrijden en jacht op etappezeges, en ik weet zeker dat hij succes zal blijven hebben”, aldus de Italiaan.

‘Ik wil mijn carrière graag afsluiten in dit team’
Of dit het laatste hoofdstuk is voor Mollema in zijn lange profcarrière, die in 2008 bij Rabobank begon? Hij sluit niets uit. “Ik wil mijn carrière graag afsluiten in dit team. Na dit contract ben ik hier al twaalf jaar en dat is al een heel lange tijd. Ik ben blij met het vertrouwen dat het team en de sponsors in mij hebben getoond met zo’n lang contract. Ik denk niet dat dat veel gebeurt voor renners van mijn leeftijd. Op dit moment is het heel waarschijnlijk dat dit mijn laatste contract wordt, maar wie weet wat ik er na vier jaar van denk.”

“Ik heb altijd gezegd dat ik me nog vrij jong voel. Ik ben al vijftien jaar prof, maar ik vind het nog steeds erg leuk wat ik doe. Ik hou ervan om hard te trainen. Ik hou van koersen. Ik hou ervan om competitief te zijn en het beste uit mijn lichaam te halen; ik probeer me constant te verbeteren en stel nieuwe doelen voor mezelf, zelfs nu nog”, aldus de Mollema.

In 2021 schreef hij na een lange solo de veertiende Touretappe op zijn naam – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

49 Reacties

Dahu 30 mei 2022 om 10:15

Dan is hij 40. Vertrouwen heet dat

0
Theo H 30 mei 2022 om 14:17

Met andermans geld is het makkelijk ‘winkelen’. Tenzij er ontbindende voorwaarden zijn, zou geen enkel weldenkend mens dat soort lange contracten aan moeten bieden in een sport waar het grotendeels om het fysieke draait. Wat is er vanuit de ploeg mis met 2 jaar en een optie per volgend jaar? Ik mag de man niet, maar Lefevere gaat op dat punt veel zorgvuldiger met zijn budget om. Hij lijkt soms wel de enige…

0
Arie M 30 mei 2022 om 18:43

Ik vind het ook royaal van Trek. Blijkbaar is het respect voor Mollema zeer groot. Ik denk ook ‘en wat nu als Mollema er vanaf zn 37e niks meer van bakt’? Maar misschien heeft Bauke t wel uitonderhandeld, er zal immers heus wel interesse voor hem zijn buiten Trek

0
S. Morgenstern 30 mei 2022 om 19:19

Waarschijnlijk lag er een aanbieding van een grote ploeg waar Trek niet overheen kon, behalve wanneer ze het aantal jaren zouden verhogen.

0
Wheely 30 mei 2022 om 10:16

Das mooi, nog 4 jaar genieten van Bauke. Die ritzege in de Giro komt er wel!

0
Turtlehead 30 mei 2022 om 10:36

Ja, geweldig! Giro was heel goed, beter dan vorig jaar. ‘Helaas’ was zijn beste kans toen Bouwman won, maar die Giro-rit zit er gerust nog wel in.

0
KnightBiker 30 mei 2022 om 11:33

Het is meer dat hij kennelijk denkt nog vier jaar nodig te hebben om statistisch gezien die Giro ritzege binnen te kunnen halen…

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 30 mei 2022 om 10:17

Een 4-jarig contract voor een renner die dit jaar nog 36 wordt… Ze durven wel bij Trek.

0
Johnny7 30 mei 2022 om 10:21

Dit is heel vreemd ja en dat zeg ik als fan van Bauke.

0
Koers 30 mei 2022 om 10:26

Wellicht een contract deels op prestaties, zodat de ploeg minder risico loopt. Maar ik een sport waar je top moet zijn is het idd opmerkelijk om zo’n tijd vooruit vast te leggen. Al hebben we gister nog een sterke Bauke gezien.

0
TheBigShow 30 mei 2022 om 10:17

Bijzonder op je 35e zo’n lang contract tekenen. Veel renners houden het op die leeftijd al voor gezien. Mollema doet er nog 4 jaar bij

0
NCK17 30 mei 2022 om 10:23

De Nederlandse Valverde.

0
Murcia 30 mei 2022 om 10:24

Is lang deze verlenging maar met Bauke heb je wel een vaste waarde voor veel UCI punten. Een renner bovendien die tot nu toe elk jaar wel een uitschieter heeft en die bij minder zeges nog steeds een waardevolle knecht kan zijn. Goed gedaan van Trek.

0
Quincy Adams 30 mei 2022 om 11:11

Dat, ja. Wint redelijk wat en wat hij wint is meestal wel een aantal punten waard. Ik begrijp uit het verhaal dat hij positieve invloed heeft op beginnende renners, dus kan ik me ook voorstellen dat dat meespeelt in het contract. Hoewel mollema me nogal overkomt als een eenling, dus als mentor voor jongelingen lijkt hij me minder geschikt…
Ik denk ook dat ze uit fysieke testen kunnen zien dat de sleet uitblijft en er nog wat in het vat zit.

0
Jacob Lohof 30 mei 2022 om 11:32

Ik denk dat goed balans vind om werken voor team en toch zijn eigen momenten uit te kiezen. Helaas door goede rijden Lopez meer voor ploeg moeten doen. Wel een ploeg waar beide kan niet keurslijf

0
Koers 30 mei 2022 om 10:25

Niet als excuushollandseknecht voor Roglic, daar ben ik blij om. Hopelijk mag ie vrijuit koersen en jaagt ie die ontbrekende giro etappezege na, eventueel met een halfoog kijkend naar het bergklassement.

0
Romāns Vainšteins 30 mei 2022 om 10:25

Mollema is bij uitstek een renner die tot 39 mee kan. Fysieke aanleg, dedicatie en discipline te over. Goede zet van TREK.

0
AWestie 30 mei 2022 om 10:26

Twaalf zeges heeft hij bij Trek gehaald, geen 16. En ik dacht even dat jullie hadden opgeschreven dat hij de Tour had gewonnen, zou ik misschien iets anders opschrijven.

0
de adelaar 30 mei 2022 om 10:40

Wie wil Bauke nou niet in zijn ploeg , reclame voor doorzetters

0
FDJ 30 mei 2022 om 10:43

Toch wel bijzonder zo’n langdurig contract,maar aan de andere kant lijkt me Bauke de ideale renner om in je ploeg te hebben en ook als mentor in te zetten voor die jonge gasten.

Fijn dat we Mollema nog jaren in het peloton zien. Vond hem deze Giro toch net wat minder, met een paar positieve uitschieters (Bouwman rit en slottijdrit), maar voor de rest had ik er meer van verwacht. Zeker nu de vluchters zoveel kansen kregen.

Enfin, op naar de Tour. Daar heeft hij al twee ritten gewonnen en de klimmetjes zijn daar vaak wat minder explosief en dus in het voordeel van Bauke.

0
Geerkos 30 mei 2022 om 11:06

Zijn ploeg had toch heel lang de roze trui en op het eind de witte. Ze hielden hem graag bij Lopez.

0
Jacob Lohof 30 mei 2022 om 11:27

Zeker moest nuchtere Groninger de Altijd Hele Dagen Druk personen rustig houden

0
Anton van Valouwe 30 mei 2022 om 11:06

Bauke, de NL Escartin! Wellicht krijgt hij later een functie bij de ploeg, zo’n nuchtere kun je er goed bij hebben!

0
Kartouche 30 mei 2022 om 11:23

Heerlijke renner en wielerpersoonlijkheid! Gunfactor 110%. Met zijn kijk op zaken, zijn rust en nuchterheid, inzet, wielerinzicht en uitstraling kan hij zeer goed al voorbeeld voor de jongere renners zijn en is het waarschijnlijk al.

0
Tpinotfan 30 mei 2022 om 11:32

Geweldig nieuws. Bauke is zo’n renner met weinig slijtage. Hopelijk nog wat mooie stunts!

0
josi 30 mei 2022 om 11:41

De verlenging is geen verrassing. Vier jaar wel wat verrassend gezien zijn leeftijd, hoewel het wel een renner met een lange houdbaarheidsdatum is. Ik zie hem de komende jaren graag nog een paar mooie ritten in grote rondes winnen, en dan als afsluiter wereldkampioen worden en het record van Joop overnemen.

0
Arema Pro Cycling Team 30 mei 2022 om 11:46

Nog 4 jaar Mollemalen! Proficiat.

0
Thommie 30 mei 2022 om 11:55

Jammer van die SRAM groepset :p

0
chasse patat 30 mei 2022 om 12:16

Ik denk dat velen zijn rol binnen dit team onderschatten. Bauke is een slimme kerel, motivator en verlengstuk van de ploegleiding. Geeft ook perspectief als de benen even niet meer willen.

0
De Capybara van de Conradkade 30 mei 2022 om 12:18

Mollema is natuurlijk ook pas op zijn 18de beginnen te fietsen. Kan zijn dat de slijtage t.o.v. leeftijdsgenoten die al op hun 6de begonnen ook wat langer wegblijft.

Fijn dat hij nog wat langer aanblijft, want als de generatie Gesink/Mollema stopt realiseer ik mij nog meer hoe oud ik zelf aan het worden ben.

0
wimvl 30 mei 2022 om 12:24

Geweldig. Goede en symphatieke renner.

0
KennyKlimmen 30 mei 2022 om 12:27

Alejandro Mollema

0
re-cycle 30 mei 2022 om 12:30

Deze ploeg en diens voorgangers kenmerken zich in mijn ogen wel vaker als ploeg waar de senior wielrenners gewaardeerd worden. Relatief veel renners zijn hier achter in de dertig met wielerpensioen gegaan. En veelvuldig reden ze hier hun laatste wielerjaren met ook nog aansprekende resultaten. Met het meest opvallende de Vuelta overwinning van Chris Horner als 41 jarige

0
roeleur 30 mei 2022 om 13:24

Als Bauke dan als 41-jarige maar niet met dezelfde bloedwaardes eindigt als Horner. Maar dat zal hij niet willen gezien zijn ervaring met Cobo.

0
Kopinkas 30 mei 2022 om 13:07

Samen met Thomas De Gendt in 2025 de Stelvio op, én dan nog een jaar langer door! Bij De Gendt blijft het voorlopig bij wensdenken, bij Mollema – toegegeven van een veel consistenter niveau – lijkt het werkelijkheid te worden.

0
D.Koch 30 mei 2022 om 13:19

Yes, geweldig nieuws! Hij gaat ergens nog uithalen. Voor mij een Nederlands icoon van het wielrennen. Hard work beats talent enzo

0
Scott Sunderland 30 mei 2022 om 13:23

Een gebaar van waardering en vertrouwen van de ploeg naar Mollema. Ik heb er meer vertrouwen in dan bijvoorbeeld in Fuglsang die voor drie jaar tekende voor de ploeg uit Israël.

0
Arie M 30 mei 2022 om 18:51

Ja voor Israel teken je als je er zelf ook niet meer in gelooft

0
  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone