Wielerploegen 2019: Jumbo-Visma

Door , dinsdag 1 januari 2019 om 09:00
Wielerploegen 2019: Jumbo-Visma

foto: Carla Vos/Cor Vos © 2018

Voorafgaand aan het nieuwe seizoen stelt WielerFlits zoals ieder jaar alle WorldTour-teams aan je voor. We trappen af met Jumbo-Visma, de Nederlandse ploeg van onder meer Wout van Aert, Robert Gesink, Dylan Groenewegen, Steven Kruijswijk en Primož Roglič.


JUMBO-VISMA 2019
Land: flag-nl Nederland
Sponsors: Jumbo (Nederlandse supermarktketen) en Visma (Noors IT-bedrijf)
Sinds: 1996 (Rabobank, Belkin, Blanco en LottoNL-Jumbo)
UCI-code: TJB
Fietsensponsor: Bianchi
Tenue 2019:


LottoNL-Jumbo in 2018

Het wielerseizoen 2018 was voor LottoNL-Jumbo het meest succesvolle jaar sinds 2013. Nadat Belkin eind 2014 vertrok en De Lotto en Jumbo Supermarkten instapten, kende de Nederlandse ploeg in 2015 het meest dramatische seizoen ooit. Teammanager Richard Plugge en zijn staf beseften dat het anders moest en gooiden het roer in 2016 helemaal om. Het nieuwe sportieve beleid spitste zich toe op een zogenoemde ‘klassementstrein’ en een ‘sprinttrein’. De visie destijds was dat de twee speerpunten in 2018 volledig tot wasdom moesten komen.

Bij de eindafrekening kunnen we nu concluderen dat het beleid van Jumbo-Visma haar vruchten heeft afgeworpen. Wanneer je het werk van de ‘klassementstrein’ bekijkt, stellen we vast dat LottoNL-Jumbo in alle drie de grote rondes de top-10 heeft gehaald. George Bennett eindigde als achtste in de Giro d’Italia, Roglič en Kruijswijk werden vierde en vijfde in de Tour de France en die laatste besloot de Vuelta a España als vierde. Neem daarbij de eindzeges in de rondes van het Baskenland, Romandië, Slovenië (Roglič) en Utah (Sepp Kuss) en je kan gerust concluderen dat het project geslaagd is.

Roglic bleek de beste klassementsrenner van LottoNL-Jumbo in 2018 – foto: VK/PN/Cor Vos © 2018

Bijna drie jaar geleden werd er in het begin wat lacherig gedaan om het sprintplan rondom Groenewegen. Maar de inmiddels 25-jarige Amsterdammer is bij de Nederlandse ploeg uitgegroeid tot een van beste spurters ter wereld. LottoNL-Jumbo heeft om hem heen een gerenommeerde sprinttrein ontwikkeld die haar sporen verdiend heeft. In 2018 wist Groenewegen de ploeg veertien keer de bloemen te bezorgen, met twee etappezeges in de Tour en Kuurne-Brussel-Kuurne als hoogtepunten. Danny van Poppel was ook drie keer zegezeker na het voorbereidende werk van de sprinttrein.

Beide sprinters waren met zeventien overwinningen goed voor net iets meer dan de helft van de zeges van LottoNL-Jumbo. In totaal ontkurkte de ploeg 33 keer een champagnefles. Enrico Battaglin (rit in de Giro), Pascal Eenkhoorn, Kuss, een ploegentijdrit en Roglič zorgden voor de andere juichgebaren. Die laatste ontwikkelde zich bovendien sneller dan verwacht, waardoor de teamleiding denkt dat hij het in de toekomst nog beter kan doen. Kruijswijk toonde andermaal een meester in het pieken te zijn en Groenewegen mag zich de veelwinnaar noemen in een voor LottoNL-Jumbo prima seizoen.

Veelwinnaar Groenewegen – foto: Cor Vos © 2018

Aantal overwinningen: 33

Belangrijkste resultaten
flag-fr Tour de France – 4e en 5e in het eindklassement en winst in etappes 7, 8 en 19
flag-it Giro d’Italia – 8e in het eindklassement en winst in etappe 5
flag-es Ronde van het Baskenland  – 1e in het eindklassement en winst in etappe 4
flag-ch Ronde van Romandië – 1e in het eindklassement
flag-be Kuurne-Brussel-Kuurne – 1e
flag-es Vuelta a España – 4e in het eindklassement

Waar won LottoNL-Jumbo?


Transfers

Na het vroege afscheid van Juan José Lobato in januari vanwege het slaapmiddelenincident, zwaaide LottoNL-Jumbo in het najaar van 2018 nog eens zes renners uit. Battaglin had na een redelijk goed jaar diverse opties en besloot te verkassen naar Katusha-Alpecin. Gijs Van Hoecke vertrok op zijn beurt naar CCC Team, waar hij Greg Van Avermaet zal bijstaan in het voorjaar. Bij de sprinttrein selecteerde de ploeg door. De 35-jarige Robert Wagner werd na zes seizoenen bedankt voor zijn trouwe dienst. De Duitser gaat nu bij Arkéa-Samsic sprints aantrekken voor André Greipel.

Naast de drie buitenlanders ziet de geel-zwarte formatie ook drie landgenoten niet meer terug in 2019. Van de 40-jarige Bram Tankink was al geruime tijd bekend dat hij na het seizoen zijn fiets aan de wilgen zou hangen. Voor de vier jaar jongere Stef Clement kwam dat moment eerder dan gehoopt. Door fysiek ongemak (rug) werd hij gedwongen een punt achter zijn carrière te zetten. Lars Boom vocht in zijn laatste seizoen voor zijn kans, maar hartproblemen zorgden ervoor dat hij zijn hoogste niveau niet meer kon halen. De Brabander gaat nu bij Roompot-Charles het ongelijk van LottoNL-Jumbo proberen te bewijzen.

Tegenover het vertrek van deze zes renners, staat de komst van zeven nieuwe coureurs. Jumbo-Visma voegt met voorjaarsambities een derde pijler aan het beleid toe. Met wereldkampioen veldrijden Wout van Aert werd daarvoor een grote vis binnengehaald. Mike Teunissen en Taco van der Hoorn zijn gehaald met het oog op het voorjaar, maar gaan ook plaatsnemen in de sprinttrein. Viervoudig wereldkampioen tijdrijden Tony Martin is als nieuwe wegkapitein aan boord gehaald, terwijl Lennard Hofstede de ploeg in de breedte versterkt. Het 21-jarige Deense klimtalent Jonas Vingegaard geldt als project voor de toekomst, net als Laurens De Plus. De Belg moet op termijn uitgroeien tot de nieuwe kopman.

Uit
flag-it Enrico Battaglin (Katusha-Alpecin)
flag-nl Lars Boom (Roompot-Charles)
flag-nl Stef Clementgestopt
flag-nl Bram Tankinkgestopt
flag-be Gijs Van Hoecke (CCC)
flag-de Robert Wagner (Arkéa-Samsic)

In
flag-be Wout van Aert (Cibel-Cebon)
flag-be Laurens De Plus (Quick-Step Floors)
flag-nl Lennard Hofstede (Sunweb)
flag-nl Taco van der Hoorn (Roompot-Nederlandse Loterij)
flag-de Tony Martin (Katusha-Alpecin)
flag-dk Jonas Vingegaard (ColoQuick-CULT)
flag-nl Mike Teunissen (Sunweb)


Renners voor 2019

Na het succesvolle 2018 gaat Jumbo-Visma er in het nieuwe jaar vol goede moed tegenaan. In alles is het een belangrijk seizoen voor de Nederlandse WorldTour-formatie. De renners moeten de goede prestaties van vorig jaar bevestigen, achter de schermen probeert het een opleidingsploeg uit de grond te stampen en de ploeg kan door de contracten voor onbepaalde tijd met hoofdsponsoren Jumbo en Visma een meerjarenplan ontwikkelen voor de lange termijn. Met tien aflopende contracten voor 2020, staat mogelijk ook doorselecteren hoog op de agenda van de ploegleiding.

Van Aert mag zich laten zien in het voorjaar – foto: Carla Vos/Cor Vos © 2018

Sportief gezien concentreert Jumbo-Visma zich komend jaar op drie thema’s. Nieuw dit jaar zijn de ambities voor het voorjaar. Met Van Aert, Amund Grøndahl Jansen, Van der Hoorn, Danny van Poppel, Timo Roosen en Teunissen is er een kern van zes renners, die als collectief blok moet proberen hun stempel op de finales van de Vlaamse klassiekers te drukken. Pascal Eenkhoorn is vaak de zevende renner in deze koersen. Voor de 21-jarige jongeling betekent het vooral veel leren. Van Van Aert en Teunissen mogen we de nodige mooie prestaties verwachten.

In 2018 wilde Jumbo-Visma tot de beste sprinttreinen ter wereld behoren. Dat is gelukt. Nu is het zaak om die status te kunnen behouden. Daarom zullen Teunissen en Van der Hoorn proberen om de interne concurrentie voor de sprinttrein te intensiveren, waardoor de ploegleiding hoopt het niveau van de huidige sprinttrein – voornamelijk Grøndahl Jansen en Roosen – te verhogen. Groenewegen hoopt alvast meer te winnen dan in het voorbije seizoen, terwijl teambaas Plugge tijdens de ploegpresentatie inzette op dertig seizoenszeges. Danny van Poppel blijft ook sprinten, maar hij gaat zich meer op de klassiekers richten.

Brengt Kruijswijk het Oranje-publiek in vervoering tijdens de Tour? – foto: JdM/PN/Cor Vos © 2018

Het derde speerpunt van de ploeg zijn de klassementsrenners. De ploegleiding van Jumbo-Visma heeft een mooie balans opgemaakt. Roglič gaat als kopman naar de Giro, Kruijswijk zal die rol vervullen in de Tour en Bennett moet het gaan doen in de Vuelta. Alle drie de kopstukken zullen in juli overigens in Frankrijk rijden, in een poging om Kruijswijk naar het podium te loodsen in Parijs. Maar wie denkt dat dit het hoofddoel van het seizoen heeft, heeft het mis. Jumbo-Visma zet namelijk hoog in. De Nederlandse ploeg wil met Roglič namelijk een gooi doen naar de eindzege in de Giro. Lukt het om deze roze droom uit te laten komen?


Selectie Jumbo-Visma 2019
flag-be Wout van Aert
flag-nz George Bennett
flag-nl Koen Bouwman
flag-be Laurens De Plus
flag-be Floris De Tier
flag-nl Pascal Eenkhoorn
flag-nl Jos van Emden
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Dylan Groenewegen
flag-no Amund Grøndahl Jansen
flag-nl Lennard Hofstede
flag-nl Taco van der Hoorn
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-us Sepp Kuss
flag-nl Tom Leezer
flag-nl Bert-Jan Lindeman
flag-de Paul Martens
flag-de Tony Martin
flag-nl Daan Olivier
flag-nl Danny van Poppel
flag-us Neilson Powless
flag-si Primož Roglič
flag-nl Timo Roosen
flag-nl Mike Teunissen
flag-nl Antwan Tolhoek
flag-dk Jonas Vingegaard
flag-be Maarten Wynants
Totaal: 27 renners


Video’s

Dit artikel delen:

27 Reacties

Charlie33 1 januari 2019 om 09:41

Bizar dat Robert Gesink in het hele stuk niet genoemd wordt. Wordt dit zijn laatste jaar?

Leendert82 1 januari 2019 om 11:02

Gesink heeft vorig jaar nog zijn contract verlengd tot eind 202. Hij is alleen geen speerpunt meer voor de ploeg, maar blijft een giede knecht zoals hij vorig jaar ook was.

tdcbolide 1 januari 2019 om 10:09

Iemand een idee wat de rol van Maarten Wynants zal zijn? wordt amper genoemd als het over het voorjaar gaat, terwijl je er toch een huis kunt op bouwen

Leendert82 1 januari 2019 om 11:04

Waarschijnlijk zijn laatste jaar bij TJV en zal zeker nog zijn voorjaars ritten rijden. Maar de voorkeur gaat vooral uit naar de jongere garde in 2019.

Mwielerfan 2 januari 2019 om 23:53

Vier jaar geleden kon dat ja

Brabander 1 januari 2019 om 10:37

Gewoon een erg lekkere ploeg hoor. Ook wat betreft het ‘spreid de kansen’. Er lijkt ook echt een goed idee achter te zitten. Vrijwel overal kunnen ze een goede ploeg op poten zetten. De drie grote rondes zijn zo perfect verdeeld ook.

achterhoeker 1 januari 2019 om 11:09

Ondanks dat vorig jaar echt geweldig was heb ik ook vaak overwinningen en topklasseringen de mist in zien gaan omdat de ploeg in de breedte niet sterk genoeg was om te domineren…
Dat kon dit jaar wel eens beter worden….Geen quick step aantal overwinningen maar de kwaliteit ervan en schat ook het aantal zal stijgen.
Veel potentie Kuss, de Tier, de Plus, Tolhoek, een fitte Bennet, van Aert, eindelijk een echt goede sprinttrein
Vergeet vast wat

Luc 1 januari 2019 om 11:18

Een uitermate goed uitgebouwde ploeg die op alle terreinen kan meespelen voor de overwinning !

Sjanstra 1 januari 2019 om 11:29

Behalve in de amstel gold race waalse pijl en L-B-L. Maar kan je ook niet verwachten.

Leendert82 1 januari 2019 om 14:00

Ik denk dat de Plus wel een mannetje kan staan in de waalse klassiekers. Top 10 zal mooi zijn

oscarito1908 2 januari 2019 om 01:04

Om voor dat ene weekje in het jaar renners aan te nemen die zich daar specifiek op focussen is onrendabel.

Er zijn wel een aantal renners die dat goed moeten kunnen.

Mwielerfan 2 januari 2019 om 23:54

Agr is wel de grootste nlse wedstrijd

Johnny7 1 januari 2019 om 11:31

Ik vind het heel erg knap dat ze vele kopmannen hebben en dat ze die ook kunnen ondersteunen met meerdere sterke knechten. Zowel in de bergen, heuvels en het vlakke. Ze hebben ook laten zien dat ze niet bang zijn en van aanvallen houden en dat is het mooiste bij wielrennen dus ik ben fan!

RRobson 1 januari 2019 om 11:46

Weinig kwaliteit vertrokken, veel kwaliteit erbij gekomen, vooral voor de voorjaarsklassiekers. Met WVA, Taco en Teunissen drie renners erbij die een rol kunnen spelen (diep) in de finale.

Goed gewerkt dus, alleen de komst van Tony Martin begrijp ik minder goed. Kan wel wat bijdragen in een TTT natuurlijk, maar voor het overige denk ik niet dat hij het verschil nog kan maken. Ik veronderstel dat hij nog steeds verre van goedkoop is…

Poeksel 1 januari 2019 om 11:55

Heel duur zal ie ook niet zijn. En hij denkt bij Jumbo weer een betere tijdrijder te kunnen worden, daar zal hij het iets mindere salaris best voor over hebben. En als wegkapitein zal hij een nuttige rol hebben.

LennartZ 2 januari 2019 om 06:59

Ik vind Martin echt een hele goede toevoeging, Hij kan echt bij elke wedstrijd worden opgesteld als een meesterknecht of koerskapitein. Een renner die nooit te beroerd is geweest om zijn deel voor de ploeg te doen (ook toen hij nog één van de vedettes van het peloton was) en daarbij elk jaar wel een aantal overwinningen heeft gehaald.

Al met al zie ik Jumbo in alle koersen behalve de Waalse klassiekers mee doen voor de overwinning.

Heb er zin in.

Jungle Man 1 januari 2019 om 11:50

Tjb heeft inmiddels een sterk collectief bijeen verkregen, hulde.
Persoonlijk heb ik echter helemaal niks met eventuele sprint overwinningen

assen 1 januari 2019 om 11:54

Als je kijkt naar de prestaties en overwinningen vorig jaar dan was t weinig genieten in de klassiekers voor Jumbo. Dat lijkt nu gelukkig anders te worden! :-)

Dat Gesink niet genoemd wordt valt op maar is allerminst bizar. Zie Gesink geen rol van betekenis spelen als winnaar, maar wel een hele grote rol als superknecht en kapitein.

Jean Dumas 1 januari 2019 om 14:50

Afschrikwekkende selectie met een goede balans. Jumbo behoort definitief tot de groten QS, Sky en Movistar.

kielabokki 1 januari 2019 om 14:55

Echt een hele mooie ploeg renners dit. Kan een prachtig seizoen worden.

Bummetje 1 januari 2019 om 15:27

Tony Martin is natuurlijk voor wel meer dan alleen de TTT een goede aanwinst. Kan toch een sterke knecht zijn in de tdf-ploeg in waaierritten, bergritten met vlakke aanloop en om als locomotief van een sprinttreintje.

Leendert82 1 januari 2019 om 16:06

Inderdaad een stuk betere versie van Martens in de Tour ploeg. (al deed die het wel naar behoren)

vluggejapie 1 januari 2019 om 16:46

Heerlijk item is dit toch. Even terug- en vooruitblikken per ploeg, love it.

FDJ 1 januari 2019 om 23:43

In een paar jaar tijd een enorm goede ploeg opgebouwd. Complimenten voor de mannen op het technische gebied.

Goed ook dat ze inzien dat ze een kracht als Tony Martin met al zijn ervaring nodig hebben. Met Tankink en Clement zijn ervaren jongens vertrokken en tussen alle jonge talenten heb je een renner als Martin dan nodig.

Dan is het niet van belang dat hij niet meer de vorm van weleer kan bereiken. Als de jonge renners van hem leren en stappen maken is het die investering zeker waard.

kielabokki 2 januari 2019 om 03:17

Hij moet alleen niet weer een stap gaan maken op TT-gebied. Die tijd is geweest Tony. ;-)

LennartZ 2 januari 2019 om 07:12

Ik ben vind de inkomende transfers dit jaar van Jumbo echt enorm knap. Als ik kijk naar alle andere WT teams is Jumbo het team met de beste versterkingen. En dan te bedenken dat het vorig jaar al op zoveel fronten mee speelde, behalve misschien de eendagswedstrijden ( ex Kuurne- Brussel- Kuurne natuurlijk). Maar ik denk dat met de nieuwe aanwinsten Jumbo ook een van de betere ploegen zal worden in het voorjaar.

Chapeau

Mwielerfan 2 januari 2019 om 23:57

Sprinttrein was echt geen wereld top afgelopen jaar. Was vrij duidelijk dat dit beter moet om de allerbeste sprinter van de tour te worden

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair