Enrico Battaglin rond met Katusha-Alpecin

woensdag 29 augustus 2018 om 12:13

foto: Sirotti

Enrico Battaglin verruilt LottoNL-Jumbo na drie jaar voor een avontuur bij Katusha-Alpecin. Volgens Het Nieuwsblad tekent de Italiaan een contract voor twee jaar bij de formatie van onder meer Marcel Kittel en Ilnur Zakarin. Zijn nieuwe werkgever heeft het nieuws inmiddels ook bevestigd.


In zijn periode bij de geel-zwarte formatie wist hij vooral in de Giro d’Italia te imponeren als steun voor zijn kopmannen, maar ook in de jacht op persoonlijk succes. Zo behaalde hij in de editie van dit jaar een ritzege in de vijfde etappe naar Santa Ninfa. Daar versloeg hij onder meer toekomstig ploeggenoot José Goncalves.

Voor zijn vertrek naar LottoNL-Jumbo reed Battaglin vier jaar in dienst van Bardiani, waar hij ook tweemaal een rit in de Giro d’Italia wist te winnen. Een koers die hem duidelijk goed ligt.

Battaglin is de derde officiële vertrekker bij de Nederlandse ploeg. Eerder werd al bekend dat Bram Tankink stopt en dat Gijs Van Hoecke de overstap maakt naar de nieuwe CCC-formatie.

UPDATE 12:40 – Katusha-Alpecin bevestigt overstap
Katusha-Alpecin heeft middels een persbericht bevestigd dat Battaglin een contract voor twee jaar heeft getekend bij de Zwitserse formatie. Bij zijn nieuwe ploeg zal de Italiaan zich focussen op de Ardennenklassiekers en het behalen van dagsucces in rittenkoersen.

Dit artikel delen:

56 Reacties

jvh93 29 augustus 2018 om 12:17

Had hem graag zien blijven. Maar Katusha Alpecin??? daar is nog nooit iemand beter geworden en lijkt het wel alsof velen achteruit gaan fietsen. Sterkte daar Enrico

Mwielerfan 29 augustus 2018 om 13:01

Twee supersterren als Rodriguez en kristoff daargelaten. Of zakarin dank moreno giampaulo caruso die op een haar na Luik wint.

Wheely 29 augustus 2018 om 12:21

Prima ruil met Martin, of het voor Battaglin echt beter is gaan we zien. Denk dat bij Jumbo komend seizoen nog meer tweede viool was geworden.

Stenalic 29 augustus 2018 om 12:25

Martin vind ik echt een hele domme aankoop indien dat doorgaat. Kost veel brengt weinig op.

martini151 29 augustus 2018 om 12:40

Weet jij hoeveel Martin kost?

MDKIDW 29 augustus 2018 om 12:41

@ Stenalic
hoe weet jij in godsnaam wat ze hem eventueel aan salaris gaan betalen. en martin is echt geen pannekoek

rahimns 29 augustus 2018 om 12:46

Plugge gaat al jaren verstandig met het geld om en zal dus echt wel weten wat hij doet. Ze zochten naar een sterke tijdrijder en die hebben ze met Martin binnengehaald. Daar zal hij dus echt niet meer voor betaald hebben dan dat hij zou willen.

Romāns Vainšteins 29 augustus 2018 om 13:14

Martin als loco voor Roglic op jacht naar geel is natuurlijk een prima aanwinst

AWestie 29 augustus 2018 om 12:25

Het is bevestigd. Twee belangrijke punten: hij rijdt liever bij een meer internationaal team en wil meer uit de Ardennenklassiekers halen (die geen prio zijn voor TLJ). Op zich geen erg dus dat hij weg gaat, al is het wel jammer. https://twitter.com/katushacycling/status/1034747135747653633

kelderfan 29 augustus 2018 om 12:46

De Plus lijkt mij een aardige vervanger dan voor dat werk.
Maar jammer dat superknecht Battaglin TLJ gaat verlaten.

GinneR 29 augustus 2018 om 13:09

Apart voor iemand die alleen in Italië resultaten haalt…

Rico. 29 augustus 2018 om 12:26

Als ik zie hoe goed hij was op de punch aankomsten in de Giro, heb ik toch het idee dat hij meer had moeten winnen de afgelopen jaren. Weet alleen niet zo goed of het aan hem ligt dat dat niet is gebeurd of dat hij niet vaak genoeg is uitgespeeld als kopman.

Baik-Baik 29 augustus 2018 om 12:35

Dit dus.

Wellicht als hij bij Katusha het volledige vertrouwen krijgt dat hij beter gaat scoren. Katusha reed afgelopen Giro constant kansloos op kop voor Goncalves, Battaglin lijkt mij dan meer een afmaker.

Scott Sunderland 29 augustus 2018 om 12:28

Het was wel te verwachten dat hij weg zou gaan hoor. Ondanks dat hij in de Giro goed was vond ik hem over het algemeen zich niet genoeg profileren in de ploeg. De chemie leek er niet te zijn. Hij heeft de kwaliteiten om veel vaker goede uitslagen te rijden. Ik snap goed dat hij dat nu elders gaat proberen.

JaBo 29 augustus 2018 om 12:30

Doorontwikkeling stond toch een beetje stil, had ook een beetje het idee dat hij niet echt deel uitmaakte van het team. Of zijn echte doorbraak bij KTJ wel gaat lukken is afwachten maar ik heb er een hard hoofd in.

samuello 29 augustus 2018 om 12:36

Jammer voor tlj, want het is een uitstekende renner om lotto jumbo’s zwakke punten af te dekken. Voor battaglin zou dit een goede move kunnen zijn, aangezien hij meer vrijheid en mogelijke meer steun zou kunnen krijgen. Maar katusha zie ik niet als een ploeg waar renners het beste uit zichzelf halen, met uitzondering van lammertink misschien.

Jean Dumas 29 augustus 2018 om 12:39

Het wordt steeds meer een rondeploeg, plus Groenewegen.

LucasR 29 augustus 2018 om 13:30

Plus Vlaams voorjaar. Best allround dus.

EddyB1958 29 augustus 2018 om 13:36

Vlaams voorjaar?Ik hoor liever West Vlaams voorjaar,want ze blijven in de meeste voorjaarskoersen in Vlaanderen rond dezelfde West Vlaamse kerktorens rijden.

LucasR 29 augustus 2018 om 15:38

En Oost-Vlaamse. Voor zover ik weet liggen Oudenaarde, Geraardsbergen en Brakel nog steeds aan de oostkant van de provinciegrens.

peterwinnen 29 augustus 2018 om 12:42

Oei, leegloop bij TLJ…slechte sfeer denk ik in de ploeg. En wat komt er voor terug? Iedereen verlaat het zinkend schip. Wat een beleid. Maak me grote zorgen. Als er niet snel betere helpers bergop bijkomen, wint Antwan Tolhoek nooit de Tour.

nafnikleb 29 augustus 2018 om 12:46

Redelijke poging.

Fast Freddy 29 augustus 2018 om 12:51

lol

tendam 29 augustus 2018 om 12:52

Hehe, eindelijk kun je hem plaatsen.

Bulcke 29 augustus 2018 om 13:03

De grap waarvan je wist dat ie zou komen; -)

vlek 29 augustus 2018 om 12:47

Prima ploeg voor zo’n renner; genoeg vrijheid om in de aanval te gaan en in finales voor zichzelf te rijden.

rahimns 29 augustus 2018 om 12:48

De kans is nu wel steeds groter aan het worden dat de mannen die nu nog zonder contract zijn gaan blijven. Zie toch minstens 2 van de 3 wel verlengen.

bart12 29 augustus 2018 om 13:28

Wie zijn de 3 nog zonder verlening?
Boom, Clement, Lindeman?

rahimns 29 augustus 2018 om 13:37

Boom, Lindeman en Wagner… Clement heeft al verlengd mits hij geheel hersteld.

Niklas 29 augustus 2018 om 15:28

Is de verlenging van Clement gecommuniceerd? Dan heb ik dat gemist.

tendam 29 augustus 2018 om 12:58

Hij moet meer kunnen winnen dan hij tot nu toe doet. Of hij dat ook in de Ardennen kan, weet ik niet. Daar rijden de beste puncheurs van de wereld, in de Giro ontloop je die toch een beetje.

Mwielerfan 29 augustus 2018 om 13:19

Helemaal eens

Jungle Man 29 augustus 2018 om 13:43

Mooi, en nu hopen dat een Nederlander of Belg zijn plekje inneemt.

Dark Noise 29 augustus 2018 om 14:43

Heb jij iets tegen Italianen misschien?

EddyB1958 29 augustus 2018 om 13:44

Ik heb altijd gedacht dat Battaglin bij Team Lotto Jumbo was,omdat de fietsleverancier Bianchi Italiaans is. Nu ik ben volgens La Belle Mario niet de slimste op deze site,maar zou Bianchi een andere Italiaan op het oog hebben?

Verweggistan 29 augustus 2018 om 13:47

Heeft toch niet helemaal gebracht wat ik verwacht had. Doet het dit jaar beter. Dus een mooie kans voor hem om dat uit te buiten met een ongetwijfeld mooi Katuaha contract

Marcel1112 29 augustus 2018 om 13:57

Zal niet één van de goedkoopste renners op de loonlijst zijn geweest dus is er budget voor een goede vervanger.

EddyB1958 29 augustus 2018 om 14:15

Ik weet dat je de Team Lotto Jumbo expert bent, was Battaglin ja of neen bij Team Lotto Jumbo door Bianchi?

Marcel1112 29 augustus 2018 om 14:25

Voor zover ik weet was dat wel een wens van Bianchi.

tendam 29 augustus 2018 om 14:31

Volgens rahimns niet. En die appt dagelijks met Richard Plugge.

rahimns 29 augustus 2018 om 20:46

Die quote in wielervisie mist een stukje ervoor: Wij hebben met Bianchi een grote Italiaanse sponsor”, legt ploegleider Nico Verhoeven de keuze voor Battaglin uit. “We waren daarom op zoek naar een Italiaanse renner die bij de structuur van onze ploeg past en een meerwaarde voor ons is.

Bianchi heeft niet om een Italiaan gevraagd, de ploeg heeft een Italiaan genomen uit respect voor de sponsor. En ik app niet met Richard.. maar dat terzake.

defietser 29 augustus 2018 om 14:19

Dan dient er nog een jonge talentvolle Italiaan te komen. Wie o wie??

Wheely 29 augustus 2018 om 14:45

Rebellin!

ghostwriter 29 augustus 2018 om 15:07

Als het klopt dat Bianchi er graag een Italiaan bij heeft dan hoop ik dat ze voor Affini gaan. Die zal niet veel kosten en is een talentvolle hardrijder voor de klassiekers en/of een sprinttrein en vooral ook een talentvolle tijdrijder.

peervaneynthoven 29 augustus 2018 om 15:20

Jammer, uitstekende ondersteuning (ik haat het woord “knecht”) in (vooral) de Giro voor Kruijswijk/Bennet en (heel) af en toe een mooie overwinning. Succes bij K-A!

Marcel1112 29 augustus 2018 om 16:15

Wat is er mis met het woord “knecht “, wat al 100 jaar in het wielrennen wordt gebruikt? Ik kan wel raden waar jij in de zwarte piet discussie staat. “Sinterklaasje kom maar binnen met je ondersteunend personeel”

vlaamse ardennen 29 augustus 2018 om 15:43

Toch wel een ploeg van afdankers daar bij Katusha…

coenj 29 augustus 2018 om 15:44

@kelderfan ik zou Battaglin geen superknecht noemen. Lijkt mij een prima ruil.

kelderfan 29 augustus 2018 om 17:14

Hij kon zich wel altijd wegcijferen voor de kopmannen.

Jacco van Stierop 29 augustus 2018 om 17:53

Battaglin lijkt me meer een renner voor een pro-continentale ploeg uit zijn thuisland, dan kan hij vrijuit koersen. Betwijfel of hij ooit echt potten kan breken in de Ardennen; Emilia, GP Lugano, Tre Valle Varesine, dat soort koersen zijn meer geschikt voor hem. Maar wie weet komt er wat nieuw elan bij Katusha, veel verder kunnen ze niet meer zinken.

Covadonga 29 augustus 2018 om 19:05

Jammer, ik had hem graag zien blijven. Het is een renner met mogelijkheden.

Floris 29 augustus 2018 om 19:59

Dit vind ik wel jammer, maar verder is er al schoon volk binnengekomen bij de ploeg.

Wildebert 29 augustus 2018 om 20:09

Jammer. Herinner me nog goed zijn knechtenwerk in de Girol van Kruijswijk.

  • 1
  • 2