Jumbo-Visma bevestigt: Wout van Aert vanaf maart 2019 bij de ploeg

dinsdag 18 december 2018 om 08:09

foto: Bram Berkien

Wout van Aert zal komende vrijdag in Veghel op het podium staan bij de ploegvoorstelling van Team Jumbo-Visma. De ploeg heeft bevestigd dat de wereldkampioen veldrijden vanaf maart 2019 voor de Nederlandse formatie zal rijden. Van Aert heeft voor drie jaar getekend bij Jumbo-Visma.


Eerder vandaag werd al duidelijk dat Van Aert is afgereisd naar het trainingskamp van het WorldTour-team. “De interesse van Team Jumbo-Visma sprak me erg aan”, zegt de 24-jarige Belg. “Door omstandigheden zal ik de stap hogerop al in 2019 kunnen zetten. Het voelt goed dat ik die stap naar de WorldTour kan maken, want ik denk dat ik mezelf op dat niveau nog verder kan ontwikkelen”, zegt Van Aert.

De omstandigheden die Van Aert in zijn eerste reactie beschrijft, hebben te maken met het verscheuren van zijn contract dat hij nog had voor 2019, met Sniper Cycling. Ondertussen loopt er nog een rechtszaak over deze gang van zaken. Maar een uitspraak daarover wordt pas in het najaar van 2019 verwacht. Dit was een van de redenen van Van Aert om zo snel mogelijk een nieuwe ploeg te vinden, om ook in 2019 op de weg actief te kunnen zijn.

Ook manager Richard Plugge is blij met de vervroegde komst van Van Aert. “Het is heel mooi nieuws voor het team, want wij worden sterker. Hij is een megatalent en we hopen hem te ontwikkelen tot de klassieke topper die we allemaal in hem zien”, aldus Plugge. Van Aert liet in 2018 zijn kwaliteiten zien in koersen als Strade Bianche (3e), de Ronde van Denemarken (1 ritzege) en de Ronde van Vlaanderen (9e).

Dit artikel delen:

54 Reacties

AWestie 18 december 2018 om 08:14

Hallo Wout!

hahostolze 18 december 2018 om 08:15

Destijds werd het ook als drie-jarig contract aangekondigd. Nu dus vanaf 2019 drie jaar? Is dat om Van Aert te overtuigen? Raar verhaal.

AlfredoBinda 18 december 2018 om 09:01

Beetje onduidelijk inderdaad. Loopt zijn contract nu gewoon tot eind 2021? Of tot maart 2022?

josi 18 december 2018 om 08:17

Het nieuws dat je al maanden aan kon zien komen. Jumbo zal zo toch echt een serieus blok hebben in het voorjaarswerk.

jvh93 18 december 2018 om 08:25

Kom maar op met de nieuwe column!

winningmood 18 december 2018 om 08:28

Hopelijk gaat “de alleskunner” ook weer eens winnen.

Bart Wyns 18 december 2018 om 09:28

Hij wint dit seizoen nog welgeteld 2 wedstrijden – het Belgisch kampioenschap en het WK :)

winningmood 18 december 2018 om 10:07

"alleskunner" is inmiddels door redactie uit de tekst gehaald.

Quintenri 18 december 2018 om 08:36

Hup, kopje vrij en nu weer voluit koersen! Komaan Wout, sleur die stenen weer uit de grond!

Jeroenos 18 december 2018 om 08:44

Goed nieuws wat mij betreft! Het stoppen van Clement en het aantrekken van de sponsor Visma zal ook wel de nodige financiële ruimte hebben gegeven om Wout al dit jaar te kunnen halen.

snoep de hond 18 december 2018 om 09:16

Ik denk dat je het salaris van Clement nogal overschat. Daarbij blijft hij werkzaam voor de ploeg. Dat zal vast voor een ander salaris zijn, maar de financiële impact die de nieuwe sponsor heeft lijkt mij toch wel heel veel groter.

Olly 18 december 2018 om 08:45

Zo, iedereen heeft nu de olifant in de kamer gevonden. Goed om bevestigd te zien, nu vol gaan Wout. Ik ben fan!

Polleke 18 december 2018 om 09:08

Was dus een uitgetekend scenario die soap met Nuyens…

Rico. 18 december 2018 om 09:21

“dus”????

WvA tekent bij de ploeg waar hij anders vanaf volgend jaar zou rijden. Het lijkt me toch gewoon de meest waarschijnlijke uitkomst dat een renner die zonder ploeg komt te zitten terecht komt bij de ploeg waar hij sowieso een jaar later zou rijden.

Jeff 18 december 2018 om 09:19

Eindelijk, top!

Bart Wyns 18 december 2018 om 09:25

Is dit eigenlijk nieuws?

Was er wel een andere optie?

Kan hij eindelijk nu direct naar de podium ceremonie indien hij terug kan winnen zonder al deze beslommeringen? Vraag me af of hij ook op de rollen rijdt indien hij de wedstrijd wint, want dan heeft hij toch voldoende aandacht omwille van de overwinning, niet?

Ik wacht op het volgende artikel met de reactie van Sniper Cycling, heeft alvast een hogere nieuwswaarde dan dit…

Quintenri 18 december 2018 om 09:28

Lekkere zure koffie gedronken deze ochtend? ;)

tendam 18 december 2018 om 09:35

Van Aert-Teunissen-Van der Hoorn-Roosen-Jansen-Van Poppel-Groenewegen… zeker voor de semi-klassiekers een sterk blok.

LucasR 18 december 2018 om 09:46

En dan vergeet je Der Panzerwagen nog! Goede locomotief voor het Vlaamse werk!

Wheely 18 december 2018 om 13:06

Met dit team moet er gewoon gescoord worden, alles minder dan een podiumplaats is te min. Ik voer de druk vast wat op.

AZH 18 december 2018 om 09:42

Leuke renner voor erbij in de breedte. Maar het zou me verbazen als ie echt mee zou doen om de prijzen

LucasR 18 december 2018 om 09:47

Zijn eerste voorjaar doet anders vermoeden!

Bart Wyns 18 december 2018 om 10:06

Tot nu toe was het altijd in de teams alles voor Wout – nu zal hij op World Tour niveau toch af en toe ook rekening mogen houden met de ambities van andere renners …

EddyB1958 18 december 2018 om 10:09

Bevestigen beste LucasR, bevestigen.

josemanuelfuente 18 december 2018 om 09:50

Gaat hij vrijdag zeggen dat de Brabantse Pijl een speerpunt is? (:

wiebipedia 18 december 2018 om 10:01

Geweldige coureur, maar ik wordt toch steeds iets minder optimistisch over zijn komst naar Jumbo.
Nu ook weer dat rollerverhaal. Het oogt voornamelijk allemaal erg egoïstisch allemaal.
MEen me ook nog te herinneren dat toen in eerste instantie de geruchten op gang kwamen van zijn overgang naar Jumbo er wat reacties kwamen van Jumbo renners. Roglic heeft sowieso eens gezegd dat Jumbo een team is en dat er geen ruimte voor een eenling is in dat patroon. (dat was vlak na het eenzijdig opzeggen van het Sniper contract).
WvA lijkt persoonlijk mentaal stabiel, maar moet wel wat slimmer gaan worden in zijn communicatie. Tijd om op te groeien

Bart Wyns 18 december 2018 om 10:11

Akkoord, alles hangt ervan af of hij zich kan schikken naar de wensen van het team, het verhaal ikke-ikke-ikke en de rest kan stikke is op WorldTour team niet aan de orde.

Jumbo-Visma is een team met meerdere ambities als team – zowel eendagwerk als rondewerk en heel wat renners met duidelijk afgelijnde ambities, ik vraag me af hoe een einzelgänger als WvA in dat plaatje past?

tendam 18 december 2018 om 10:14

Dat uitrijden direct na een rit is in het wegwielrennen heel normaal. Maar in het kneuterige veldrijden wordt elk nieuwtje enorm opgeblazen. Die reacties van Jumbo-renners hadden niks met Van Aert te maken.

Ik denk dat mensen vooral veel spijkers op laag water zoeken. Of Van Aert een aardige gozer is, geen idee, maar is Niki Terpstra zo sociaal dan?

Jeff 18 december 2018 om 10:47

Sommigen proberen Van Aert hier neer te zetten als een einzelganger, maar de feiten zijn anders. Bij Sniper reed hij bijvoorbeeld ook in dienst van Waeytens, De Bie en Merlier wanneer er moest gespurt worden. Van Aert hebben we bovendien al gezien in de finales van topkoersen (RVV, PR, Strade), Teunissen en Roosen voorlopig nog niet.

wiebipedia 18 december 2018 om 10:55

@tendam

In het wegracen is het normaal inderdaad. Misschien dat het veldrijden het kan toevoegen, maar dan is het nog steeds niet netjes van WvA om te doen wat hij zelf wil en de andere podiumklanten maar gewoon op hem te laten wachten. Zo breng je geen verandering teweeg.
De reactie van Roglic was wel degelijk over WvA

tendam 18 december 2018 om 11:01

@wiebipedia
Heb je een bron van die reactie? Ik heb nog nooit iets van Roglic daarover gelezen.

wiebipedia 18 december 2018 om 11:08

@Tendam

Excuse, het was George Bennet met zijn No asshole-policy!

vlek 18 december 2018 om 11:19

In een filmpje tijdens de Vuelta, waarbij de connectie naar Van Aert alleen te vinden is wanneer je hem er heel erg graag in wilt zien. Bennett die zich tijdens zo'n grote koers bezig houdt met een renner die voor zijn verhaal (kopmannen in een grote ronde) totaal niet relevant is!? Moeilijk te geloven. Bennett die enkele weken voor het eenzijdig opzeggen van het contract van een renner die hij niet kent, daar al weet van heeft!!? Nee..

tendam 18 december 2018 om 11:35

@wiebipedia
Ik dacht al dat je die bedoelde, maar dat ging dus echt helemaal niet over Van Aert.

Mwielerfan 19 december 2018 om 00:02

Niki terpstra is buiten de koers erg sociaal en traint dagelijks met diverse tegenstanders.

Romāns Vainšteins 18 december 2018 om 10:05

Ik heb toch wel twijfels of deze prima gast met al zijn bravoure, subprojectjes, fanclubs, prive-sponsoren en hoog kroonprins-gehalte nou wel bij Visma-Jumbo past ,,,…

In ieder geval zou ik er als Teunissen ALLES aan doen om hem er zowel in de training als in het eggie af te raffelen op het moment supreme.

Bart Wyns 18 december 2018 om 10:16

Akkoord, fantastisch renner met de mogelijkheden om een fantastische wegcarriere uit te bouwen, maar niet zeker of Jumbo-Visma de correcte keuze is…

Maar geeft niet hoor, hij kan midden 2019 contractbreuk plegen en naar een nieuwe ploeg op zoek gaan voor het veldritseizoen 2019-2020 en dan weer naar een nieuwe Worldtour ploeg vanaf 2020 op de weg…

Zijn marktwaarde wal onaangetast blijven omwille van zijn talent…

peervaneynthoven 18 december 2018 om 20:01

@ Vainšteins Romāns Jij weet kennelijk al dat de ploeg a.s. vrijdag als Visma Jumbo wordt gepresenteerd? Weet je misschien ook al of de presentaties van Quick Step- Deceuninck, Merida-Bahrein, Soudal-Lotto, Segrafredo-Trek en van p/b Cannondale Drapac Education First EF zijn geweest?

mus van de maasstad 18 december 2018 om 10:14

Wat een mooie ploeg is dit geworden zeg met (sub)toppers in zowat elk werk

Kruijswijk podiumkandidaat voor de grote rondes
Roglic favoriet voor de kleine rondes
Groenewegen mondiale topsprinter
V Aert Podiumkandidaat klassiekers
Roglic favoriet tijdritten

Alleen de waalse klassiekers wat minder…

Wielervolger 18 december 2018 om 10:24

Pff dit zal vandaag weer een overload aan Van Aert nieuwsberichten worden vrees ik.

Zal hij eigenlijk met zijn RedBull-helm mogen rondrijden in de klassiekers?

wielrenner 18 december 2018 om 10:49

Coupe geslaagd !!, dit is toch geen breaking nieuws??

kielabokki 18 december 2018 om 11:08

En zo makkelijk gaat dat kennelijk een contract verbreken.

De diva van Lille gaat nog voor veel gezeik zorgen bij deze ploeg. Geen match.

peervaneynthoven 18 december 2018 om 20:15

Jij vindt dat het contract makkelijk is verbroken na de maandenlange en nog steeds voortdurende controverse? Ook is er nog geen financiële “vergoeding” door de rechter vastgesteld volgens mij. En van Aert gaat nog voor veel gezeik zorgen!? Is dat een constatering? En op basis waarvan dan wel? Of hoop je dat? Kan ook. Ik kan me vergissen maar volgens mij ben jij noch een “insider” als het gaat om de ploeg Jumbo-Visma, noch een insider als het over Wout van Aert gaat? Of kijk je er vanaf de zijlijn naar en roep je maar wat.

AlfredoBinda 18 december 2018 om 11:34

Ik moet zeggen dat ik de zure en lachwekkend vergezochte reacties hier nog bijna leuker vind dan het nieuws zelf.

kelderfan 18 december 2018 om 11:35

Eindelijk de kogel door de kerk. Dat is zeker goed nieuws voor ’t Vlaamse blok van Team Jumbo – Visma.
Ik ben benieuwd naar zijn programma; alhoewel ’t begint bij de Omloop.

de nieuweMerckx 18 december 2018 om 12:32

Volgens mij is Taco van der Hoorn beter.

Wielerfan1987 18 december 2018 om 13:34

Het filmpje waar aan gerefereerd werd was meen ik destijds een interview met inderdaad zoals eerder gezegd George Bennett.

Er werd daar gevraagd naar hoe het bij Jumbo mogelijk was om met meerdere kopmannen een grote ronde te rijden en toch alle neuzen de juiste kant op te houden.

George zijn reactie daarop was dat ze allemaal goed met elkaar konden en er geen assholes tussen zitten.
Allen hebben ze het voor elkaar over en er is niemand egoistisch tot het punt dat de saamhorigheid verloren gaat.

Er was in dat interview geen enkele connectie met de mogelijke komst van van Aert naar de ploeg….

Tripodboom 18 december 2018 om 16:15

Juist! Laat Wout eerst maar eens voor Taco gaan rijden!

  • 1
  • 2