Jonas Vingegaard: van visafslag naar Tour-kopman Jumbo-Visma

Jonas Vingegaard: van visafslag naar Tour-kopman Jumbo-Visma

Na Tobias Foss in de Giro, verrast nu Vingegaard in de Tour - foto: Cor Vos

woensdag 14 juli 2021 om 08:00
Special

Met Primož Roglič wilde Jumbo-Visma deze Tour de France revanche nemen op de in extremis gemiste eindzege van 2020. De Nederlandse ploeg zat echter in de hoek waar de klappen vielen. De Sloveense kopman is inmiddels thuis na twee zware valpartijen. Een oud wielergezegde doet echter zijn intrede: de een z’n dood is de ander z’n brood. De vervanger van Tom Dumoulin in deze Ronde van Frankrijk staat op: Jonas Vingegaard. WielerFlits schetst een profiel.

De intussen 24-jarige klimmer uit Denemarken wordt op 10 december 1996 geboren als Jonas Vingegaard Rasmussen. Zijn eerste achternaam spreek je op z’n Deens uit als Vin-ge-go, en niet Vin-ge-gaard, zoals bijna iedere niet-Scandinaviër dat doet.

Zijn wieg staat in Hillerslev, een klein dorpje van 360 inwoners in Noord-Jutland. In zijn eerste jaren als wielrenner maakt hij scoreboardjournalistiektechnisch niet bijster veel indruk. Dat je niet altijd op uitslagen moet afgaan, blijkt uit een interview dat we afgelopen winter deden met Marc Hirschi. “Tadej Pogačar kwam ik al bij de junioren tegen. In mijn jonge jaren kwam ik ook vaak Nils Eekhoff tegen, die nu mijn ploeggenoot is. Dat geldt overigens ook voor Felix Gall. Jonas Vingegaard van Jumbo-Visma was er ook vaak bij tijdens die gevechten.” Als vroege vluchter komt hij in onze eigen database voor het eerst voor in de slotrit van de Ronde van Denemarken van 2016. Vingegaard is dan achttien jaar.

Als eerstejaars belofte komt de jonge Deen uit voor amateurploeg Odder Cykelklub. Veel indruk maakt Vingegaard niet dat seizoen. In 2016 begint hij echter direct met een topresultaat in Erpe-Mere (110 kilometer), gewonnen door Gerry Druyts. Lawrence Naesen werd er tweede. We citeren de winnaar: “We reden vrij snel weg met achttien man. Zo reden we ronden aan een stuk met deze kopgroep met een voorsprong van een minuut en 45 tellen. Op twee ronden van het einde ben ik dan beginnen demarreren. Uiteindelijk kwam ik voorop met Lawrence Naesen en een renner die ik niet kende. In de sprint heb ik dan de koers kunnen winnen.” Vingegaard was de nobele onbekende.

Terug in eigen land blijft de Deen korte resultaten neerzetten in nationale wedstrijden. Als hij op 16 mei 2016 MBC-Hammel wint en daarin ver weg rijdt bij Niklas Eg, Lasse Norman Hansen en Matti Breschel, weet de gerenommeerde Deense opleidingsploeg ColoQuick genoeg: Vingegaard tekende nog diezelfde week een contract. Hij ontdekt bij de zwart-witten dat seizoen twee kwaliteiten waartoe hij op dat moment nog geen enkele weet had: tijdrijden en klimmen. In de Sibiu Tour 2016 eindigt de dan 19-jarige Vingegaard als negende in de klimtijdrit halverwege de ronde. Net achter klinkende namen als Franco Pellizotti en Davide Rebellin, maar net voor ene Egan Arley Bernal.

foto: Giro Valle d’Aosta 2018

In het najaar heeft hij bijna zijn eerste profzege binnen. In een bergrit in de Tour of China I eindigt de piepjonge klimmer als tweede achter klassementsleider Raffaello Bonusi. Op die plek strandt Vingegaard ook in het eindklassement. Het bleek een opmaat naar meer. Na een goede winter zette de jongeling zijn ontwikkeling namelijk door. De renner van ColoQuick rijdt een sterke Tour du Loir et Cher, waarin hij tijdens de vierde, heuvelachtige etappe als derde eindigt. Uiteindelijk was dat goed voor een vierde plek in de eindstand en winst in het jongerenklassement. Twee weken later staat de GP Viborg op het programma. Daar moet Vingegaard in een sprint met twee alleen Kasper Asgreen voorlaten.

Gestage ontwikkeling

In mei verzamelt hij daarna topnoteringen in twee Noorse eendagskoersen, net als Viborg ook van het UCI 1.2-niveau. In Sundvolden GP sprint hij met zes om de zege, waarin Vingegaard als vijfde eindigt. Daags nadien eindigt hij als zevende in Ringerike GP. In de Tour des Fjords maakt hij opnieuw indruk. In de heuvelachtige derde etappe kan hij mee met de groep die strijdt voor de dagzege, die dan naar Timo Roosen gaat. Andere namen in die groep: Edvald Boasson Hagen, andermaal Asgreen, Lennard Kämna, Pieter Weening, Carl Frederik Hagen, Lars Boom en Serge Pauwels. Vingegaard werd die dag dertiende, een veelbelovend resultaat.

Het noodlot slaat echter twee dagen later toe. De jonge Deen komt hard ten val en breekt daarbij zijn heup. Vingegaard kan fluiten naar de rest van zijn seizoen, alleen op 24 september rijdt hij nog een nationale koers. Het leidt er voor hem toe dat hij in 2018 als laatstejaars belofte nog één kans krijgt om profploegen te overtuigen. Hij begint het seizoen voortvarend met een negende plek in de pittige beloftenkoers Le Triptyque des Monts et Châteaux, na een goede tijdrit en een vijfde plaats in de laatste heuvelachtige etappe. In de Tour du Loir et Cher wint hij vervolgens weer bijna een rit, maar pakt hij wel het jongerenklassement en eindigt als vijfde in de algemene rangschikking.

foto: Jan Brychta/Vredeskoers 2018

Na nieuwe dichte ereplaatsen in Sundvolden, Ringerike en MBC-Hammel, nodigt de Deense bondscoach Anders Lund hem uit voor de Vredeskoers. Daarin maakt Vingegaard indruk. In de slotfase van de eerste etappe glipt hij weg met vier anderen. Samuele Battistella won dat spurtje met vier, de Deen werd derde. Een dag later stond de bekende bergrit in de zware Nation’s Cup U23-koers op het programma, met aankomst aan het stuwmeer van Dlouhé stráně. Marc Hirschi zegeviert die dag voor het gevallen Spaanse talent Xuban Errazkin. Vingegaard komt op veertien tellen als zesde boven, in het gezelschap van Felix Gall, Aurélien Paret-Peintre, Andreas Leknessund, Battistella én… Pogačar.

Die laatste voert op de slotdag een imponerend solonummer op, waardoor de Sloveense topfavoriet alsnog het eindklassement op zijn naam zette. In de heuvelachtige etappe eindigt Vingegaard in de eerste achtereenvolgende groep, goed voor een vijfde plaats in het eindklassement. Een dikke maand later start hij in de loodzware Giro Ciclistico Valle d’Aosta, aan de voet van de Mont Blanc. Vingegaard wint de klimproloog op de eerste dag, maar gaat een dag later in de leiderstrui onderuit. Hij moet opgeven met naar wat later een hersenschudding blijkt te zijn. Zuur voor de jonge Deen, die tot dan toe amper trainde. In het najaar reed hij nog onopvallend de Ronde van de Toekomt en Olympia’s Tour uit.

Overstap naar Jumbo-Visma

Op 1 augustus van dat jaar maakt WielerFlits bekend dat Vingegaard zijn profdebuut maakt bij Jumbo-Visma, tot verrassing van velen. De Deen is dan al binnenstebuiten gekeerd door de Nederlandse ploeg. Na de Ronde van de Aosta-vallei zou de jongeling samen met de Pool Filip Maciejuk mee op trainingskamp naar Oostenrijk, maar zijn hersenschudding strooide daar roet in het eten. De ploegleiding twijfelde echter niet en besloot Vingegaard te contracteren. Ze zagen in de Deen een toekomstig renner voor de heuvelklassiekers in april. Hij kreeg bij Jumbo-Visma alle tijd om te groeien naar zijn beste zelf.

Vingegaard in de leiderstrui – foto: Giro Valle d’Aosta 2018

Begin 2019 is Jonas Vingegaard – die dan net nieuw is bij de ploeg – een van de thema’s die we Merijn Zeeman voorleggen. Die zegt dan dit over de jonge Deen: “Grischa Niermann is binnen onze ploeg intensief met scouting bezig. Hij heeft heel veel contact met de Scandinavische teams. Wij zijn door hem reeds getipt over Jonas. We volgen een aantal Deense jongens en we hadden interesse in een andere renner, Mikkel Frøhlich Honoré (die nu voor Deceuninck-Quick-Step rijdt, red.). Zijn Deense ploegleider (van Virtu, red.) tipte ons toen dat er nog een betere Deense belofte was, maar dat die jongen heel lang geblesseerd was geweest. Vandaar dat hij nog niet was opgevallen.

Vervolgens wordt Vingegaard (toen net 22 jaar oud, red.) derde op het KOM’metje van de Col de Rates in Alicante, Spanje. We zijn hem toen gaan volgen en hebben hem naar Nederland gehaald voor een test. We hebben daarna gekeken wat voor persoonlijkheid hij is. Zo kwamen we erachter dat hij tot voor kort nog op de visafslag werkte. Dat betekent iedere morgen om 05.00 uur opstaan, iedere dag werken en daarna nog fietsen. Daar zit ruimte voor verbetering in, maar het zegt ook iets over zijn mentaliteit en over zijn persoonlijkheid.

Het belangrijkste is dat je zijn belasting nog kunt opvoeren om te ontdekken waartoe zijn mogelijkheden leiden. Hij werkte écht een heel goede test af. En dat zien we nu al terug. Maar Jonas is nog heel jong. De komende jaren (gezegd in januari 2019 dus, red.) gaan we nog niet heel veel van hem horen, denk ik. Hij heeft echt tijd nodig. Alleen alle testen die we tot nu toe met hem deden, tonen wel één zaak aan: er ligt een heel grote motor in die jongen. Nu is het voor ons de zaak om hem zo goed mogelijk te begeleiden, zodat hij volledig tot wasdom komt.” En dat lijkt zijn vruchten af te werpen het laatste jaar.

Vervanger van Tom Dumoulin

Al in zijn eerste jaar bij Jumbo-Visma krijgt Vingegaard zijn kansen. Zo slaat hij een dubbelslag op de voorlaatste rit in de Ronde van Polen. Bevangen van de zenuwen komt hij een dag later geen meter vooruit en eindigt hij ‘pas’ als 26stein het eindklassement. Dat zijn vorm goed is, bewijst hij in de Ronde van Denemarken twee weken later. In een biljartvlakke tijdrit van 17 kilometer eindigt hij als zevende, voor mannen als Lasse Norman Hansen, Matthias Brändle, Koen Bouwman en Tiesj Benoot. In de lastigere twee etappes die volgen, eindigt Vingegaard bij de beste vier. Goed voor een tweede plek in het eindklassement. Met een negende plaats in het eindklassement van de Deutschland Tour, besluit hij zijn eerste profjaar met prima cijfers.

Vingegaard boekt zijn eerste profzege op WorldTour-niveau in Polen – foto: Cor Vos

In het door corona gemarkeerde seizoen 2020 begint hij met de Ronde van Polen, waar hij nu wel zijn zenuwen kan bedwingen en als achtste in het eindklassement eindigt. Hij maakt ook zijn debuut in de Waalse klassiekers, maar komt er als neoprof nog niet uit de verf. In de Vuelta a España begint hij vervolgens aan zijn eerste grote ronde, in dienst van Roglič. Hij kiest er zijn dagen uit. Op de monsterklim die de Alto d’Angliru heet, laat Vingegaard zien wat hij in zijn mars heeft. Met een duizelingwekkend tempo onderhoudt hij kilometerslang de favorietengroep, nadat Robert Gesink heeft uitgestuurd. De jonge Deen lost de ene na de andere wereldtopper in functie van zijn kopman. Op dat moment komt het besef dat Vingegaard veel meer kan dan alleen schitteren in heuvelachtig terrein.

Dat bewijst de Deense klimmer in 2021 meteen met een ritzege met aankomst bergop in de UAE Tour, waar hij in het slot wegrijdt bij de groep der favorieten. Hij houdt er Pogačar en Adam Yates af. Een maand later gaat hij met Jumbo-Visma Development mee – dat mag door de U23-regel van de UCI –naar de Internationale Wielerweek van Coppi & Bartali. Vingegaard wint er twee ritten met aankomst heuvelop, waarmee hij ook de eindzege veiligstelt. Zijn strafste nummer moet dan nog komen. In de openingstijdrit van de Ronde van het Baskenland eindigt hij als derde. Door goede optreden in de bergetappes daarna, kan Jumbo-Visma hem in een tactisch spel uitspelen. Op die wijze weten ze Pogačar te kraken en pakt Roglič de eindzege; Vingegaard eindigt daarnaast als tweede in het eindklassement

Bij Jumbo-Visma weten ze daarna genoeg. De vacante plek in de selectie voor de Tour de France die was ontstaan door de pauze die Tom Dumoulin ingelast had, moesten ze nog opvullen. De Nederlandse ploeg had ook kunnen kiezen voor de Nederlandse klimmers Sam Oomen of Antwan Tolhoek, maar mede op voorspraak van de Sloveens kopman kiest Jumbo-Visma voor Vingegaard. Na een sterke tijdrit – dat liegt nooit – in het Critérium du Dauphiné en een tweede plek in de slotrit met aankomst op Les Gets, liet de Deen zien klaar te zijn voor de Tour. Daarin ging hij in de in de eerste twee etappes goed mee, om daarna met zijn hoogvorm een derde plek te verzilveren in de individuele tijdrit. Na het wegvallen van zijn kopman, klom de jongeling in de Alpen op naar de vierde plaats in het klassement.

Bij Jumbo-Visma hameren ze erop dat het nog altijd maar Vingegaards eerste Tour de France is. Daar was echter niets van te zien in de rit van afgelopen woensdag, met twee keer de gevreesde Mont Ventoux op het programma. Op de Reus van de Provence bracht de jonge Deen geletruidrager Pogačar voor het eerst in de verlegenheid. De jonge Sloveen kon het tempo van de wittetruidrager niet aan en vertoonde voorzichtige kraakjes in zijn bastion. Het biedt hoop voor de Nederlandse ploeg. Wellicht niet meer voor deze Tour, want Pogačar heeft nog altijd een geruststellende voorsprong van meer dan vijf minuten op de nummer twee. Maar met de Pyreneeën in het verschiet, zullen ze met het oog op de toekomst met de jongeling proberen om nog een zwakke plek bloot te leggen bij de Sloveen.

Een podiumplaats in Parijs lonkt voor de Jumbo-Visma-renner, al blijft dit een ontdekkingstocht. Maar het mag intussen voor heel de wereld duidelijk zijn: voorheen maakte hij vis schoon op de Deense afslag, maar in de komende jaren fileert Jonas Vingegaard zijn concurrenten op het allerhoogste wielerpodium.

Dit artikel delen:

68 Reacties

Verweggistan 12 juli 2021 om 11:13

Die visafslag begint wel een beetje het nieuwe schansspringen te worden :)

Wheely 12 juli 2021 om 15:57

Ik zal eens gaan spotten in IJmuiden.

Aart Zwienink 12 juli 2021 om 19:10

De ploeg naam wordt : Jumbo Vismarkt

Ron de Hoep 12 juli 2021 om 20:44

Dit is goede PR voor Visma.

klimmer999 12 juli 2021 om 11:24

Zie hem graag bezig. Dat in tegenstelling tot Uran. Hij probeert het tenminste.

Wheely 12 juli 2021 om 11:29

Mooi verhaal, geweldig gescout deze jongen. We vinden het inmiddels bijna normaal maar ze hebben weer een toprenner in de gelederen.

Renaissance 12 juli 2021 om 12:05

Goed gescout natuurlijk, maar ik vraag me wel af wat het doel van JV is. Zo’n Kelderman haalt met zijn klassement nu al meer aandacht binnen dan Vingegaard, Schelling ook met zijn bollentrui, Poels straks waarschijnlijk ook. Tuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij je een buitenlandse kopman hebt die meer exposure oplevert dan een binnenlandse, bijvoorbeeld een Tourwinst van Roglic, maar anders kan je sponsortechnisch beter met Nederlanders werken. Ik denk dat het voor Jumbo ‘beter’ zou zijn als Groenewegen sprints wint, Van Aert kopman is in de overgangsetappes en vrijheid krijgt in de bergen en bijvoorbeeld een Kruijswijk de bollentrui pakt dan een etappezege van Kuss en een 4e plek van Vingegaard.

Wheely 12 juli 2021 om 12:15

Ik denk dat TJV vooral sportieve doelen wil behalen als ploeg. Het zijn wat dat betreft gewoon freaks of nerds zo je wilt. Resultaten zijn belangrijker dan wat tante Ingrid uit Schubbekutteveen er van vindt (of hoe heet die vrouw)

Ik moet zeggen dat ik deze Tour net zoveel geniet van het koersen van deze ploeg als van Mollema, Schelling en Poels.

Jandepandaman 12 juli 2021 om 12:16

@Renaissance
Het ding is alleen dat Vingegaard eerder 2/3e wordt dan 4e. Carapaz moet hij in de TT kunnen hebben en deze overtuigt bergop nog niet, Uran rijdt bergop echt overduidelijk minder en kan op Luz Ardiden zichzelf weleens tegenkomen.
Daarbij is de exposure van het onder druk zetten van Pogacar uiteraard ook welkome reclame, gezien iedereen altijd Pogacar bergop wel verwacht.

madeinstars 12 juli 2021 om 12:16

Het is een topsportploeg. Het doel is de allerbeste prestaties te leveren die mogelijk zijn. Als dat met Nederlanders kan, is dat mooi, maar zo niet, dan niet. Als Jumbo (of HEMA of Visma) daar een probleem mee heeft, dan moeten ze misschien op zoek naar een andere sponsor, maar je kan van de omkadering niet verwachten dat ze mindere renners kopman maken omdat het Nederlanders zijn.

Overigens vind ik de aandacht die een kleurloze Kelderman krijgt redelijk matig. Ik durf zelfs te stellen dat het Jumbo heel aardig lukt om een soort ‘voetbalploeg’ uitstraling te creëren, waar de fans net zo hard juichen als een Braziliaan de winnende maakt als wanneer een Nederlander dat doet.

Daarnaast werken ze natuurlijk vrij hard aan de opleiding en werving van nieuwe talenten binnen Nederland, maar dat zal tijd nodig hebben.

Renaissance 12 juli 2021 om 12:41

Oneens Maidenstars. Wielrennen bestaat bij de gratie van sponsors die exposure willen, niet bij prestaties waaruit je geld pakt. Dat is essentieel en compleet anders dan in de meeste andere sporten.

Dat JV als ploeg deze aanpak kiest kan ik begrijpen, maar hoe de sponsors daarin staan vraag ik mij af. Ik blijf bij mijn eerdere denkwijze dat je veel meer aandacht binnenhaalt in de afzetgebieden met NL’ers en Belgen die presteren dan met een handjevol buitenlanders.

japio 12 juli 2021 om 13:00

@Renaissance: dat verschilt dan blijkbaar per persoon. Ik juich harder voor de overwinning van Kuss dan van Mollema; ik let meer op Vingegaard dan op Kelderman. Dus ja, ik hecht zeker waarde aan de prestatie, om het even uit welk land die persoon komt, ik kijk naar het shirtje.

jv88 12 juli 2021 om 13:10

Oneens met renaissance! Ja een Nederlander geeft nog meer exposure in NL. Maar de meeste sponsoren zijn internationaal. En ook Jumbo wil zich daarin uitbreiden en hebben een Noorse co sponsor die schijt heeft aan een Nederlander en internationale exposure zoekt. Een revelatie in de Tour, zoals Vingegaard die voor het podium rijdt en Pogi zelfs lostte, levert een sponsor echt meer op dan een grijze muis op plaats 6!

Ook de overwinning van Kuss gaat de wereld over. Over Kelderman wordt enkel in de avondetappe een keer kort gesproken. Denk dat jouw persoonlijke mening hier vooral boven komt drijven en dat mag natuurlijk.

Mijn persoonlijke voorkeur is een overwinning/ goede prestatie van Jumbo Visma. Ik supporter de ploeg. Maar ook van prestaties van andere ploegen en Nederlanders kan ik genieten. En vooral de attractieve renners/ koersen blijven mij bij. Niet de grijze muizen, of ze nou Nederlander zijn of niet.

kleomantre 12 juli 2021 om 13:19

Niet vergeten dat Visma Scandinavische roots heeft. Met Foss hebben ze er nog eentje die ook buiten Nederland aandacht kan genereren.

Poeksel 12 juli 2021 om 13:39

Ik heb toch het idee dat TJV meer aandacht krijgt in de Nederlandse media dan Kelderman en Schelling bij elkaar. En op Sporza gaat het bijna alleen maar over TJV…

Murcia 12 juli 2021 om 13:54

Kelderman haalt opvallend weinig aandacht binnen vind ik, door de prestaties van met name Tom is een plek 6 of zeven verdiend met aanklampen niet echt een meerwaarde. TJV is één van de ploegen die de meeste media aandacht krijgt en ook nog eens in interessante markten voor de sponsoren. Over Wout en Vlaanderen hoeven we het niet meer te hebben maar ook Visma zal blij zijn met de Scandinavische blikvangers.

Guushovd 12 juli 2021 om 14:17

Alle andere argumenten buiten beschouwing latend. Kelderman hoefde niet weg toch, die heeft er toch zelf voor gekozen?

Ik kan op zijn tijd best chauvinistisch zijn, maar als je het scouten van Vinegaard en Kelderman met elkaar in verband brengt dan verblindt je chauvinisme volgens mij hoe de dingen werken.

Piet 12 juli 2021 om 15:10

De hele Jumbo-Visma/Kelderman discussie gaat mank. Er wordt nu een hele ploeg met een enkele renner vergeleken. Qua uitstraling doet de BORA-Hansgrohe ploeg het ook altijd goed.

Klaas Foppen 12 juli 2021 om 19:49

@ Renaissance als Ajax wint door een treffer van Tadic is het publiek dan minder blij dan dat ze winnen door een treffer van bijvoorbeeld Blind?

jv88 12 juli 2021 om 20:15

Even opletten Piet. Het is niet de vergelijking tussen Kelderman en JV. De discussie is of Kelderman met zijn 6e plaats op een anonieme manier meer exposure zou genereren dan Vingegaard die mogelijk podium rijd en/of Kuss die een etappe wint.

Bora doet al helemaal niet mee in de discussie!

DrJ 12 juli 2021 om 20:52

@japio Ik heb ook meer met JV dan met “Nederlandse” renners, maar voor Mollema maak ik een uitzondering. Ik ben fan van Mollema. Daar heb ik een zwak voor.

Youri IJnsen 13 juli 2021 om 00:07

Thanks, Wheely! :)

freggle 12 juli 2021 om 11:29

Je hebt met ‘scoreboardjournalistiektechnisch’ echt een prachtig scrabblewoord bedacht hoor. Chapeau.

Kopinkas 12 juli 2021 om 12:16

Haha, dat moet dan wel een ‘Jumbo’ scrabble bord zijn, want scrabblebordtechnisch gaat het nu niet lukken (hell, zelfs ‘scrabblebordtechnisch’ past niet op een scrabblebord…) ;-)

Youri IJnsen 13 juli 2021 om 00:06

Hehe, thanks!

japio 12 juli 2021 om 11:31

Leuk artikel, zo komen we eens wat meer te weten over deze jongen. Hij heeft door omstandigheden wat meer tijd nodig gehad, maar je ziet toch wel dat hij al meedeed met andere hedendaagse toppers in de WorldTour.
En die afsluitende zin is meesterlijk :)

Youri IJnsen 13 juli 2021 om 00:08

Dank je wel! Wat Vingegaard vooral perfect illustreert, is dat de U23-categorie nodig blijft. Volgens sommigen is die anno 2021 overbodig, nu jongens steeds vroeger overstappen. Maar niet iedereen heet Pogacar, Evenepoel of Ayuso. Zonder beloftencircuit had Vingegaard de rest van zijn leven misschien wel in de visindustrie gewerkt.

toiletduck 12 juli 2021 om 12:01

Leuk dit soort artikelen. Overigens niet alleen over Nederlanders in het buitenland en buitenlanders in Nederlandse ploegen, maar ook zeer welkom over andere opvallende ontwikkelingen.

Ik kan me het artikel uit 2019 nog herinneren. Ik vond het toen al mooi om te zien dat Jumbo oog heeft voor andere routes dan de ‘route Ayuso/Pogacar/Bernal’. Ik heb sindsdien zijn verrichtingen met bovengemiddelde interesse gevolgd. Juist door dit soort mannen krijg je toch hoop dat het de komende jaren niet enkel Pogacar/Evenepoel is dat de klok slaat, maar dat er wellicht toch elke 2 á 3 jaar weer andere renners zijn die elkaar uitdagen op het hoogste niveau. En dat het niet gezegd is via welke route die renners de top bestormen. Dit is wat mij betreft een van de elementen die wielrennen zo leuk maken.

FlecheWallonne 12 juli 2021 om 15:44

Klopt. Voeg Tom Pidcock maar aan het lijstje toe. En misschien ook deze Vingegaard.

Peet Gute 12 juli 2021 om 12:13

Kende het verhaal al, groot talent dat het in feite al heeft bewezen. Zie hem graag rijden, hoop dat ze hem niet meer te veel in een knechteenrol duwen, met zijn klimtalent en sterke tijdrijden is Jonas altijd een beschermde status waard.
Moraal van het verhaal dat jonge jongens die klein van was zijn er bij ons dikwijls te vroeg worden afgeserveerd omdat ze hun meer volgroeide leeftijdsgenoten niet kunnen volgen in onze platte contreien.

Aart van Woud 12 juli 2021 om 12:36

En daar ben ik het helemaal mee eens.

toiletduck 12 juli 2021 om 12:57

Ik betwijfel of Jonas het daar zelf helemaal mee eens is. Het is voor jonge gasten (trouwens niet alleen voor hen) zeer nuttig om ook regelmatig in een helpende rol te koersen. Vingegaard heeft zelf meerdere malen aangegeven dat hij in die rol ontzettend veel geleerd heeft en volgens mij ben je daar niet 1-2-3 in uitgeleerd. Kijk bijvoorbeeld naar Alaphilippe die regelmatig helper speelt en zijn gelegenheidskopman door het peloton naar voren manouvreert op belangrijke momenten. Sterker nog: het zou Primoz zelf goed doen om eens een rondje als knecht rond te rijden. Bidons ophalen bij de wagen en die door de wind naar de kopmannen brengen maakt je volgens mij geen slechtere coureur.

Neemt niet weg dat ik het met je strekking eens ben hoor – Vingegaard is kopman-materiaal en die moet je ook zo inzetten. Daarom denk ik ook dat zijn volgende klus wordt om als absolute kopman te starten in Giro of Vuelta met doel winst, ipv starten als schaduwkopman in de Tour.

Natte spons 12 juli 2021 om 13:10

Helmaal mee eens, dat is in heel veel sporten het geval. Ook de leeftijdscategorien spelen een grote rol. Iemand geboren in Januari, of Februari heeft veel meer kans op profsporter te worden dan iemand geboren in November, of December.

Aristos 12 juli 2021 om 12:53

Leuk artikel, complimenten voor de samenstellers.

SolitaryShell 12 juli 2021 om 14:25

Complimentjes zijn zeker op de plaats ja.

En zeker beter dan die zut van een Bruyneel met zijn "Jumbo-Visma heeft knap de strijd gewonnen om dit talent binnen te halen".

Youri IJnsen 13 juli 2021 om 00:09

Thanks! :)

klassementsrenner 12 juli 2021 om 13:15

Leuk artikel om te lezen, mooi dat Vingegaard zich zo snel ontwikkeld! Ook interessant om te zien waar die vandaan komt. Nu hopen dat hij straks op het podium staat in Parijs.
Ben verder wel benieuwd wat de plannen met hem worden volgend jaar….( En de rest van dit seizoen)

SolitaryShell 12 juli 2021 om 14:19

Ik schrik iedere keer als ik Wielerflits bezoek en mijn eerste snelle blik valt op de woorden 'Vingegaard', 'van', 'Jumbo-Visma' en 'naar'.

Kelder is de Man 12 juli 2021 om 14:33

Jammer dat zijn hoofdrol in Home Alone niet vermeld wordt.

Tony 12 juli 2021 om 14:43

Jonas voor mij ‘de’ grote verrassing in deze tour. Wat een talent deze jongen.

Pole Pole 12 juli 2021 om 15:52

Visafslag? van waar komt dat?

Piet 12 juli 2021 om 16:09

Hij komt uit GlynGore? De haringhaven van Denemarken. Misschien zijn eerste fiets wel in de visverwerking verdient, om het verhaal wat mooier te maken :-)

Pole Pole 12 juli 2021 om 19:19

Misschien heeft hij wel nog nooit een job gehad. Visafslag? Heb dat woord nog nooit gehoord.

Murcia 12 juli 2021 om 19:32

Niet zoveel vreemds aan het woord visafslag, of te wel vismijn in Vlaanderen.

Pole Pole 12 juli 2021 om 21:32

Vismijn ken ik wel ja of vismarkt. Viswijf ook.

Piet 12 juli 2021 om 22:50

@Pole dat is een ander woord voor visveiling waar bij de vis per afslag (veilingklok die naar beneden telt) word verkocht. Vismijn mag ook, vroeger riep men “mijn” als men de vis wilde kopen bij het genoemde bedrag. Heb er jaren gewerkt, maar fiets helaas niet zo hard. Anyway, van hard werken word je niet minder, dat blijkt maar weer.

Pole Pole 12 juli 2021 om 23:19

Bedankt Piet! Mooi verhaal. Fiets ook niet erg hard maar doe het voor het plezier, als ik er zin in heb. Vandaag met de mountainbike bijna mijn Hoogerlandmomentje gekend. Smalle singletrack tussen paaltjes en elektriciteitsdraad. Plots was er diepe put met een plas die wat glad was.

Ging maar net goed!

Michelangelo 12 juli 2021 om 16:15

Mooi achtergrondverhaal over deze renner.

Ik hoop dat ze er bij TJV goed aan doen om nog even niet alle eieren in het mandje van Vingegaard te leggen, maar blijven koersen zoals gisteren. Vanuit het offensief proberen de rit te winnen, en minimale ondersteuning bij Vingegaard te laten. En als het écht nodig mocht zijn iemand laten terugzakken.

Want het mag duidelijk zijn dat er zoveel mensen op grote achterstand staan dat grote kopgroepen hun ding mogen doen voor ritwinst van UAE. En ik heb niet het idee dat Vingegaard beter gaat fietsen als er een hele geelzwarte trein voor zijn neus rijdt. Dus lekker blijven wedden op 2 paarden (en wie weet wel 3 als Van Aert nog voor de bollen wil gaan)

jp.vanoosterhout 12 juli 2021 om 16:25

tijdritploeg van volgend jaar dennis-dumoulin-v.aert=vingegaard-foss-martin leuk ploegje !

Pole Pole 12 juli 2021 om 19:21

Als ze met z'n 6en starten gaan ze ech nie winnuh!

Kluizenaar 12 juli 2021 om 17:08

2018
3e etappe Ronde van de Aostavallei (tijdrit)
4e etappe Ronde van de Toekomst (ploegentijdrit)
Jongerenklassement Ronde van Loir-et-Cher
2019
6e etappe Ronde van Polen
2021
5e etappe Ronde van de Verenigde Arabische Emiraten
2e en 4e etappe Internationale Wielerweek
Eind- en puntenklassement Internationale Wielerweek
Jongerenklassement Ronde van het Baskenland

op zijn minst erg opvallend, vanuit het zwarte gat tot mogelijk top 3 in de tour

Murcia 12 juli 2021 om 17:51

Niet zo opvallend, aantal zware blessures gehad bij de beloften waaronder een gebroken heup en bij de overstap naar de profs een tijd geworsteld met de spanning voor wedstrijden. Polen was wel het summum waar de eindzege voor het grijpen lag en hij niets kon eten ’s ochtends voor de slotetappe en daardoor volkomen leeg begon en uit de trui tuimelde.

Kluizenaar 12 juli 2021 om 17:09

wellicht was 2020 een ketonen kuur

Emergo 14 juli 2021 om 19:25

Je hebt wat problemen met de werkelijheid.

EricV 12 juli 2021 om 17:57

Mooi uitgeschreven stukje procyclingstats haha

Youri IJnsen 13 juli 2021 om 00:13

Bedankt voor het genereuze compliment. Haha.

Pole Pole 12 juli 2021 om 19:48

Reuzestap gezet. Bijna ongeloofwaardig. Ik herinner me goed hoe hij in de Ronde van Polen de leiding niet kon vasthouden. Dat is amper elf maanden terug. Nu staat hij virtueel podium Tour. Dat is een gigantische sprong voorwaarts. Remco Evenepoel zou enorm ongeloofwaardig zijn moest hij dit doen. Ach ja, zolang je zwart geel en vooral geen wit blauw draagt dan stellen we geen vragen. Deal? ssjjjt

Dat gezegd zijnde denk ik dat deze Tour en enorm vertekend beeld geeft. Achter Pogacar is het nivellering troef.

Klaas Foppen 12 juli 2021 om 19:50

meen je dat nu serieus?

Michiel 12 juli 2021 om 21:22

In Polen werd hij retenerveus

ssj 12 juli 2021 om 21:33

Bovendien was t in 2019

Pole Pole 12 juli 2021 om 21:36

Heb vorig jaar uit m’n geheugen gewist

Murcia 12 juli 2021 om 21:38

Wat Michiel al aangeeft, hij kampte met enorm veel wedstrijdspanning waardoor hij zonder te hebben gegeten aan de slotetappe van Polen begon en voorspelbaar uit de trui kukelde. Maar als uit het niets zou ik zijn curve niet omschrijven. Vorig jaar als knecht voor Roglic ronduit indrukwekkend in de etappe naar de Angliru en ook de eerste etappe die Gaudu daar won naar Farrapona was hij al zeer goed. Voeg daarbij zijn voortreffelijke optreden in Baskenland en de knappe overwinning in de UAE tour en je hebt een renner die niet een nobody was voor de Tour maar zijn prestaties hier zijn wel beter dan ik had verwacht. Vooral de regelmaat tot nu toe.

Pole Pole 12 juli 2021 om 21:47

Foppen doe ik je niet Klaas. Hij zit een beetje in de hoek Lucas Hamilton, Gaudu, Higuita, met een iets betere tijdrit. In nu ineens rijdt hij sneller dan Asgreen, Van Aert, Van Der Poel, Porte, Bjerg, Alaphilippe, SKA en staat hij na 2 weken tussen Carapaz en Uran?

Huh?

Michiel 12 juli 2021 om 21:48

Zijn hart?

xistnc 12 juli 2021 om 22:11

Ik denk dat je je veel meer zorgen moet maken over het jaar dat je mist.

Pole Pole 12 juli 2021 om 22:03

@Murcia
De curve is niet uit het niets, ze was gestaag, maar dit jaar heeft ie toch echt een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Volgens mij is die laatste ook de moeilijkste. Van nooit podium naar ineens 2 keer een podium weekronde en dan enkele maanden laten met de klap naar top 5 Tour.

Murcia 12 juli 2021 om 22:16

Heb je gelijk in, maar tegelijkertijd is ook de conclusie dat met Roglic en ook Thomas en Porte en Haig en Lopez AK toppers zijn weggevallen al voor we aan de bergen begonnen. Als ik het wat cru stel is de tegenstand nu minder met o.a. Uran, Mas en Kelderman. Mocht Roglic op de fiets zijn blijven zitten had hij deze kans ook niet gekregen. Baskenland was voor mij de bevestiging dat hij voor grotere doelen kon gaan. Een zwaardere koers qua parcours en bezetting was er dit jaar niet bij de rondes van een week en hij reed daar al rond op het niveau van de Slovenen.

Romāns Vainšteins 13 juli 2021 om 09:41

Hij heeft ook wel iets van een vis ja.

Headlines

Materiaalzone

Populair