Vingegaard vervangt Dumoulin in Tourploeg Jumbo-Visma
foto: Cor Vos
maandag 26 april 2021 om 10:02

Vingegaard vervangt Dumoulin in Tourploeg Jumbo-Visma

Jumbo-Visma heeft Jonas Vingegaard als achtste en laatste renner toegevoegd aan de selectie voor de Tour de France. Dat maakte de Nederlandse formatie, die komende zomer met Steven Kruijswijk en Primož Roglič naar Frankrijk afreist, maandagochtend bekend.

Omdat Tom Dumoulin een pauze heeft ingelast, moest er nog een plaats worden ingevuld. Met etappezeges en eindwinst in de Coppi e Bartali en de tweede plek in de eindstand van de Ronde van het Baskenland bewees Vingegaard een nieuwe stap in zijn ontwikkeling te hebben gemaakt en rijp te zijn voor een Tourdebuut. De Deen maakte afgelopen jaar deel uit van de Vuelta-ploeg die met Roglič de eindoverwinning behaalde.

Vingegaard laat via zijn ploeg weten heel blij te zijn met zijn Tourselectie. “Het is een droom die uitkomt. Ik keek altijd naar de Tour op televisie, dus het is erg leuk om ervoor geselecteerd te worden. Ik ben heel content met mijn ontwikkeling, want ik heb me behoorlijk verbeterd. Ik wil nog beter worden en ik hoop dat ik door Primož en Steven te helpen ook weer een stap kan maken en veel kan leren. De Tour is iets anders dan de Vuelta, maar het wordt zeker een mooie ervaring.”

Cruciale rol
Sinds 2019 koerst de 24-jarige Deen voor Jumbo-Visma en ploegleider Grischa Niermann zag zijn renner meteen presteren. “Vorig jaar reed hij een heel sterke Vuelta ter ondersteuning van Primož. Hij liet daar ook voor het eerst zien dat hij een cruciale rol kan spelen in het hooggebergte, in de Alpen en de Pyreneeën. We voorzien voor hem een voorname rol in de Tour. Zijn selectie is een beloning voor zijn goede resultaten.”

“In theorie kan Jonas zelf een kanshebber worden op de eindzege in een grote ronde. Hij kan ook goed tijdrijden. Maar hij heeft tijd nodig voor zijn ontwikkeling. Dan is er niets beter dan een grote ronde rijden met Steven en Primož en hen te steunen en ook van hen te leren”, aldus Niermann.

Jumbo-Visma voor de flag-fr Tour de France 2021
flag-be Wout van Aert
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-us Sepp Kuss
flag-de Tony Martin
flag-si Primož Roglič
flag-nl Mike Teunissen
flag-dk Jonas Vingegaard

RIDE Magazine
69 Reacties
Sorteer op:
26 april 2021 10:09
Da's niet echt schokkend nieuws natuurlijk. Veel andere opties zijn er eigenlijk niet. Alleen Oomen zou nog een redelijk alternatief zijn.
26 april 2021 10:12
Vooral hopen dat Teunissen en Martin topfit worden.
    26 april 2021 10:39
    Inderdaad. Dat zal de vraag zijn. Als het antwoord nee is zal er ook voor hen vervangers gezocht moeten worden.
    26 april 2021 10:48
    Martin start in Romandie toch? Teunissen het grootste vraagteken idd.
    26 april 2021 11:01
    Interessant om 2 maanden voor de Tour 2 renners te noemen die terugkomen uit blessures en sindsdien geen wedstrijd hebben gereden. Wellicht dat er een vroege uitvaller in de Giro alsnog de Tour gaat doen.
    26 april 2021 11:01
    Klopt, Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Martin niet topfit is. Teunissen start in Hongarije. Als hij in deze ronde goed rijdt is er wat hem betreft ook geen twijfel dat hij niet goed kan zijn in de Tour. Vooral de 1e 2 weken moet Teunissen er staan in de Tour.
26 april 2021 10:13
De zet waarvan je wist dat hij zou komen.
26 april 2021 10:20
Naast Oomen de enige die Dumoulin kan vervangen. Weinig verrassend natuurlijk na zijn resultaten van de afgelopen tijd
26 april 2021 10:23
Benieuwd naar Teunissen.
    26 april 2021 10:24
    Als hij niet dit wordt dan zijn er bij Hofstede meenemen. Die reed uitzonderlijk goed in de Vuelta vorig jaar.
26 april 2021 10:23
Dit was na zijn laatste maand natuurlijk een abc-tje
26 april 2021 10:31
Dit jaar echt een schot in de roos gebleken. Superknecht is geen gemakkelijk métier maar deze gast pakt het echt natuurlijk op zonder de aandacht kwijt te raken, ik denk dat Roglic er heel blij mee is.
26 april 2021 10:32
Logische zet. Hopelijk laten we/ze Dumoulin nu echt even met rust. Of houden ze het in elk geval binnenskamers
26 april 2021 10:33
Hebben ze in deze ploeg niet te veel mensen voor het vlakke? Gesink toont al enige tijd dat hij in het hooggebergte niet lang meer mee kan. Kruijswijk is schaduwkopman en van Aert zal een vrijere rol krijgen en zich niet meer elke dag volledig leeg hoeven te rijden. Dan heb je alleen Kuss en Vingegaard nog, beiden prima knechten maar nog niet erg constant.. Ik zal Oomen ipv Teunissen of Gesink een stuk logischer vinden eigenlijk.
    26 april 2021 10:37
    Gesink ging vorig jaar in de Tour en Vuelta (waar hij het grootste deel van de ronde bergop nog beter was dan Vingegaard) lang genoeg mee en Van Aert gaat het tweede deel van de ronde ook in dienst rijden. Daarnaast vraag ik me überhaupt af wat er mis zou zij met 'enkel' Roglic, Kruijswijk, Kuss en Vingegaard bij de laatste twintig renners bergop?
    26 april 2021 10:38
    Kruijswijk als schaduwkopman is misschien wat te optimistisch ingeschat.
    26 april 2021 10:40
    Het is niet alleen klimmen in de Tour dit jaar. In de andere etappes hebben ze een type als Teunissen hard nodig, bovendien kan Teunissen van belang zijn in de sprintvoorbereiding.
    26 april 2021 10:44
    Kruijswijk is geen winnaar. Zal nooit een grote ronde winnen, hij heeft zelfs nooit een etappe gewonnen. Maar mocht Roglic zichzelf tegenkomen, wat zomaar kan, dan moet hij toch echt het stokje overnemen. Tenzij Kuss het kan. Roglic is in feite de enige kandidaat winnaar.
    26 april 2021 10:44
    Je kunt je redenering ook omdraaien. Als WvA vrijheid krijgt, heb je maar 1 renner die echt goed is in het wringen in al die vlakke ritten (heel belangrijk dit jaar): Teunissen. Volgens mij zit ploeg goed gebalanceerd in elkaar. Gebrek aan sterke renners op het vlakke is vaak een probleem bij klassementsploegen, zie UAE vorig jaar. Waarom denk je dat Peiper er ook dit jaar op staat dat Kristoff mee gaat naar de Tour en hem niet naar Giro laat gaan?
    26 april 2021 11:15
    Eens, ik zie juist ook een hele goede balans.
    26 april 2021 14:06
    Van Aert krijgt geen vrijheid hij moet knechten. Dus Belgen bereiden jullie je maar goed voor geen gejank deze zomer.
    26 april 2021 14:26
    @Johnny7 eerste week ligt er toch wel kans voor van Art om het geel te pakken? En dan heb je ineens twee ijzers in het vuur en zou het zomaar eens boeiend kunnen worden. Roglic niet de last van het geel en dan een keertje op de pedalen in een bergetappe. Ik blijf daar wel voor thuis.

    Verder vind ik dit een mooie gebalanceerde ploeg, waarmee je op alle terreinen genoeg ondersteuning hebt voor de absolute kopman. En dus ook tactisch wellicht nog wat kunt forceren.
    26 april 2021 14:37
    Geloof maar niet dat Van Aert zo opnieuw zal knechten zoals vorig jaar. En terecht trouwens als hij nog een rol wil spelen op de Spelen.
    26 april 2021 14:47
    Gaat van Aert niet gewoon top 10 rijden in de tour en als een drol die suffe OS afhaspelen c.q. lekker aan zich voorbij laten gaan?

    Dat lijkt mij het meest aannemelijk eigenlijk.
26 april 2021 10:43
Ik zou Tolhoek ook wel weer eens in de Tour willen zien maar Vingegaard heeft zijn selectie natuurlijk dubbel en dwars verdiend. Zou ook dom zijn hem niet in te zetten.
    26 april 2021 11:56
    dat dus. Helemaal mee eens, Tolhoek mee naar de Tour
26 april 2021 11:22
Nou, Nederlands succes in de Tour zal niet van TJV komen, zonder Dumoulin en Groenewegen. Voor Jakobsen komt de Tour misschien nog wat vroeg, in Mollema, Poels en Kelderman op het allerhoogste niveau geloof ik eerlijk gezegd niet (meer) zo, dus dan moet alles van MvdP komen, die dan al met z'n hoofd in Tokio zit...
    26 april 2021 13:01
    Teunissen is natuurlijk wel etappewinnaar en voormalig gele truidrager - al zou het me verbazen als hij dat dit jaar gaat herhalen.
    26 april 2021 13:08
    @horsm: Sindsdien heeft 'ie om precies te zijn twee podiumplekken behaald, derde in een etappe in de BinckBank Tour en derde in een etappe in de Tour of Britain.
    26 april 2021 14:25
    Nou, Nederlands succes in het algemeen zal niet van TJV komen, zonder Dumoulin en Groenewegen. "Van TJV" kan ook wel weg eigenlijk...
26 april 2021 11:24
Laten we vooral hopen dat ze met deze selectie aan durven te vallen in de bergen en durven te anticiperen. Met Kuss, Vingegaard, Kruijswijk en Van Aert hebben ze daar uitermate geschikte renners voor. Kunnen voor ritwinst gaan en kunnen lang hoog in het klassement blijven staan.
26 april 2021 11:25
Ik zou Teunissen voor Oomen inruilen, want het geel kan wel eens verdedigd moeten worden in de bergen.
    26 april 2021 11:31
    Er zal vast ook op het vlakke gestreden worden, Teunissen lijkt me een prima waaier knecht.
    26 april 2021 11:31
    Dat zouden Kuss en Vingegaard ook moeten afkunnen..
    26 april 2021 11:33
    Teunissen moet ook mee om van Aert te ontlasten.
    26 april 2021 12:09
    Ik vermoed dat Van Aert het echt alleen zal moeten doen en dat er niemand mee kan om hem te ontlasten. TJV moet niet dezelfde fout gaan maken als vorig jaar. Van Aert mag zijn kansen pakken daar waar het kan, maar dan wel alleen. En verder gaat hij bijdragen aan het succes van de kopmannen. Volgens mij is het ook zo met Wout afgesproken.
    De grote vraag zal echter zijn: stel Wout pakt geel, wat gaat de ploeg dan doen om hem in het geel te houden?
    26 april 2021 12:14
    Je kan van Aert natuurlijk ook ontlasten door hem minder knechtenwerk te laten doen. Dat kan dan weer door Teunissen mee te pakken.

    Ik verwacht van Aert meer voor zichzelf dan vorig jaar en minder in dienst. Al is Wout natuurlijk teamplayer genoeg om bij te springen waar nodig. In tegenstelling tot anderen binnen de grote 3, 4, 5 of 6.

    En verder is van Aert zelf natuurlijk kopman. Wie bedoel jij als je het hebt over "bijdragen aan het succes van de kopmannen"? Roglic natuurlijk; maar ik hoop dat je het niet over Kruijswijk hebt? :-)

    En als hij geel pakt, hoeven ze wat mij betreft niets te doen om dat te verdedigen. Geel pakken is leuk en weer een mooie prestatie, maar het verschil tussen 2 of 9 dagen geel ontgaat me.
    26 april 2021 13:10
    De ontlasting van Van Aert lijkt me inderdaad prioriteit.
    26 april 2021 13:24
    Ik ben best benieuwd naar de ontlasting van Van Aert. Stel, de situatie van vorig jaar doet zich opnieuw voor dat Pogacar achterop raakt. Worden dan opnieuw twee klimmertjes ingeschakeld met het oog op ritwinst van Van Aert? Of wordt Van Aert zelf ingeschakeld met het oog op maximale tijdwinst?
    26 april 2021 13:32
    Het zou mij eigenlijk niks verbazen wanneer Jumbo ervoor kiest om van Aert in te zetten als de 2 e klassementsman en hem ook agressief in gaat zetten in de eerste 2 weken. Om die reden denk ik ook dat er van sprinten weinig komen gaat.
    26 april 2021 13:35
    Het is volgens mij al van de Giro 2017 geleden dat er nog zoveel aandacht uitging naar de ontlasting van een kopman.
    26 april 2021 17:21
    Op basis van welke recente prestatie verwacht je dat Oomen lang mee kan in de bergen?
    Het feit dat hij niet geselecteerd is, zegt voldoende!
    Ik heb het gevoel dat hij nog steeds niet goed hersteld is van zijn liesoperatie.
26 april 2021 11:31
Als teunissen t niet mocht redden zijn denk ik roosen (meest vergelijkbare renner) en hofstede (algemeen goede knecht) de 1e reserves.
26 april 2021 11:39
Hiermee is de hoop voor een comeback ook vervlogen, de heer Dumoulin wordt er niet jonger op. De twintigers regeren het peloton een uitzondering daar gelaten.
26 april 2021 11:39
Oomen, Gesink, Tolhoek,Kruiswijk het is allemaal net niet of over de top. En van Teunissen kan je ook niets verwachten
    26 april 2021 12:45
    Ah, het glaasje azijn is weer eens halfleeg ipv halfvol. Als je met die blik naar het hele deelnemersveld kijkt is er vermoedelijk maar een ploeg -Ineos- die een beetje fatsoenlijk voor de dag komt. Of lijkt het je realistisch dat TJV een ploeg meeneemt die in elk terrein in z'n geheel bij de eerste 20 zit?
26 april 2021 11:44
edit wf: niet doen
26 april 2021 11:55
Mooi dat Jonas Vingegaard de kans krijgt om zich te laten zien naast kopman Roglic.
Het enige vraagteken is inderdaad Mike Teunissen, maar die mag 't doen in Hongarije en in de Dauphine.
26 april 2021 11:58
Van dit vreemdelingenlegioen hoeft het Nederlandse wielerpubliek weinig te verwachten.
    26 april 2021 12:09
    Nederland heeft dit type toptalenten op dit moment gewoonweg niet. Beter een buitenlands toptalent dan een matige NL renner die kleurloos meerijd. NL talenten krijgen genoeg kansen, zie oomen, tolhoek, bouwman, hofstede etc. Ze zijn gewoon niet goed genoeg voor de echte top. Prima renners overigens, maar als je in de top wilt meedoen moet je nederlands talent aanvullen met de toppers uit buitenland, niks mis mee!
    26 april 2021 12:32
    Oblomov +1
    26 april 2021 12:42
    Ja, en dan vraag je je nog af of ze Gesink opstellen omdat 'ie er goed genoeg voor is of dat de sponsor erop aangedrongen heeft...
    26 april 2021 13:35
    @ParijsTours Afgelopen twee grote rondes van Gesink blijkbaar niet gezien?
    26 april 2021 19:27
    Dit jaar hebben we Gesink nog niet gezien.
26 april 2021 11:58
Prima keuze.. En mede dankzij Vingegaard konden ze UAE op een prachtige manier in het nauw drijven in het Baskenland, hopelijk durven ze in de Tour ook op die manier het spel te spelen..
26 april 2021 12:07
Geweldig nieuws, dit toptalent zie ik graag in de tour !
26 april 2021 12:27
Veel te weinig Nederlanders voor een Nederlandse sponsor.
    26 april 2021 12:50
    Welkom in de wereld van de topsport. Denk jij dat meneer Jumbo blij wordt van renners met zijn bedrijf op hun shirt die er voortdurend afgereden worden als het erom gaat? De vraag is natuurlijk waarom er weinig jonge NL renners zijn die geschikt zouden zijn, en ik denk dat TJV dat probleem ziet en er iets aan probeert te doen middels jeugdinitiatieven e.d., maar daar kun je niet van vandaag op morgen iets van verwachten.
    26 april 2021 12:54
    Nog minder Noren voor een Noorse sponsor
    26 april 2021 13:11
    TJV heeft met oa Dumoulin en Oomen binnenhengelen ook zijn best gedaan maar het is niet altijd zo dat wanneer je maar landgenoten aantrekt deze ook meteen goed rijden gaan.
    26 april 2021 13:39
    Welke NL ploeg is er volgens jou dan wel? Alpacin heeft maar drie Nederlanders en DSM maar vijf. Je ziet bij TJV veel op NL gerichte initiatieven, maar dat heeft tijd nodig.
    26 april 2021 16:43
    @Joop denk jij dat Frits ook maar een augurk meer verkoopt als Roglic de Tour wint. Nee, nog geen halve. En daar ligt Frits wel wakker van, want meer augurken verkopen is toch wat hij uiteindelijk wil.
    26 april 2021 16:52
    Wat ik me afvraag of er via Jumbo en zijn voorgangers ooit renners uit de Nederlandse continentale ploegen zijn doorgestroomd. Kan me er niet zo een herinneren.
    26 april 2021 16:58
    Het hele rabo development team was een continentaal team, net als JVD.
    26 april 2021 17:16
    Dekker en Bouwman via SEG, naast alle renners uit de eigen opleidingsploegen inderdaad. Daarnaast hebben ze jaren gehad waarin ze renners als Castelijns en Lammertink bij dat niveau vandaan haalden.
26 april 2021 13:10
Denk juist dat teunissen mee is om vd aert te helpen in de sprints en zijn rol overnemen in het vlakke zodat van aerts roglic weer bij kan staan in de bergen
26 april 2021 13:51
Gewaagde keus.
26 april 2021 16:17
Supersterke selectie weer. Als ze allemaal in goede vorm aan de start verschijnen wordt dat weer vlammen.

Reacties zijn gesloten.