Merijn Zeeman: “Jumbo-Visma wil bijdrage leveren aan talentontwikkeling in Nederland”

Door Youri IJnsen, zaterdag 5 januari 2019 om 18:15
Merijn Zeeman: “Jumbo-Visma wil bijdrage leveren aan talentontwikkeling in Nederland”

Merijn Zeeman bespreekt met talent Amund Grøndahl Jansen trainingsresultaten - foto: Cor Vos

Jumbo-Visma kende in 2018 zonder twijfel het beste seizoen in jaren. Architect van het sportieve beleid bij de Nederlandse ploeg is Merijn Zeeman. Aan de hand van negen thema’s bespreekt de 40-jarige Noord-Hollander met WielerFlits de toekomstplannen van zijn team. Vandaag deel twee van het interview, waarin onder meer de opleidingsploeg en het budget langskomen.


Jonas Vingegaard

“Grischa Niermann is binnen onze ploeg intensief met scouten bezig. Hij heeft heel veel contact met de Scandinavische teams. Wij werden door hem getipt over Jonas Vingegaard, bijvoorbeeld. We volgen een aantal Deense jongens en we hadden interesse in een andere renner, Mikkel Frøhlich Honoré (die nu voor Deceuninck-Quick-Step rijdt, red.). Zijn Deense ploegleider (van Virtu, red.) tipte ons toen dat er nog een betere Deense belofte was, maar dat die jongen heel lang geblesseerd was geweest. Vandaar dat hij nog niet was opgevallen.

We mogen nog geen wonderen verwachten van Vingegaard – foto: Giro Valle d’Aosta 2018

Vervolgens werd Jonas (net 22 jaar oud, red.) derde op het KOM’metje van de Col de Rates in Alicante, Spanje. We zijn hem toen gaan volgen en hebben hem naar Nederland gehaald voor een test. We hebben daarna gekeken wat voor persoonlijkheid hij is. Zo kwamen we erachter dat hij tot voor kort nog op de visafslag werkte. Dat betekende iedere morgen om 05.00 uur opstaan, iedere dag werken en daarna nog fietsen. Daar zit ruimte voor verbetering in, maar het zegt ook iets over zijn mentaliteit en over zijn persoonlijkheid.

Het belangrijkste is dat je zijn belasting nog kunt opvoeren om te ontdekken waartoe zijn mogelijkheden leiden. Hij werkte écht een heel goede test af. En dat zien we nu al terug. Maar Jonas is nog heel jong. De komende jaren gaan we nog niet heel veel van hem horen, denk ik. Hij heeft echt tijd nodig. Alleen alle testen die we tot nu toe met hem deden, tonen wel één zaak aan: er ligt een heel grote motor in die jongen. Nu is het voor ons de zaak om hem zo goed mogelijk te begeleiden, zodat hij volledig tot wasdom komt.”


Talentontwikkeling

“Antwan Tolhoek gaat meer kansen voor zichzelf krijgen. Hij gaat naar de Giro, maar daar rijdt hij 100% in dienst van Primož Roglič. Maar over het jaar heen, heeft Antwan meerdere wedstrijden waarin hij geel is. Een vrije rol dus. Dat begint al met de Ronde van Catalonië, maar het is wel afhankelijk van koerssituaties, natuurlijk. Steven is daar namelijk de kopman. Pakt hij daar de leiding, dan zal de rol van Antwan veranderen. Maar over het gehele seizoen bekeken, ziet Antwan in zijn planning dat hij op veel momenten ruimte gaat krijgen.

Powless krijgt kansen en mag zich eind 2019 opmaken voor de Vuelta – foto: Cor Vos

Voor Sepp Kuss geldt hetzelfde verhaal, maar ook onze nieuwe Deense renner Vingegaard ziet dat er kansen voor hem zijn. Dan is er ook nog Neilson Powless, die we als het andere heel grote talent van onze ploeg beschouwen. Hij krijgt eveneens mogelijkheden. En eigenlijk geldt dit ook voor Pascal Eenkhoorn. Deze namen zijn in het kader van talentontwikkeling onze grootste speerpunten. Laurens De Plus reken ik daar niet bij. Hij staat namelijk verder dan deze jongens en staat al een treetje hoger binnen het team.”


Opleidingstraject

“We hebben een plan. Het ideaalbeeld is dat wij met Jumbo-Visma een bijdrage leveren aan talentontwikkeling in Nederland. Dat betekent kinderen op de fiets krijgen, clubs ondersteunen en vervolgens de grootste talenten in het development team te krijgen. Dat is het plan. In hoeverre we dat gaan uitvoeren en óf we het kunnen uitvoeren, zo ver zijn we nog niet. Misschien moeten we daarbij ook de hulp van andere partijen inschakelen. Met het feit dat we minimaal vijf jaar vooruit kunnen, kunnen we aan die ambities werken.

We moeten ons ervan bewust zijn dat er nieuwe aanwas nodig is. Dat is voor de Nederlandse wielersport heel belangrijk. Het zou goed zijn als er meer kinderen gaan fietsen en een licentie nemen. Het is ook belangrijk dat de clubs hun hoofd boven water kunnen houden, want dat is natuurlijk écht de bakermat van de Nederlandse wielersport. Die clubs hebben het niet gemakkelijk. Voor hen is het écht lastig om geld te vinden en om überhaupt kinderen goed te kunnen begeleiden. Daar moet wel wat gebeuren, denk ik.

Jumbo-Visma wil bijdragen aan de volgende Sam Oomen en Mathieu van der Poel – foto: Cor Vos

Wat betreft een U23-wielerploeg ben ik niet bang dat we in dezelfde vijver vissen als SEG Racing Academy. Of ze nu uiteindelijk via hen of via ons de stap naar de profs maken, dat maakt niet uit. Je moet het veel breder zien. Wij gaan ook nog altijd renners van andere formaties aantrekken. En die van onze opleidingsploeg kunnen ook net zo goed bij een ander team tekenen. Maar het werk van SEG – en ook Metec-TKH en Vlasman, bijvoorbeeld – is fantastisch. Zij spannen zich allemaal in om de jongens zo goed mogelijk te helpen en te begeleiden.

Maar wat daarachter en daaronder zit, die renners komen nooit in de publiciteit en daar weet niemand iets van. Die staan nooit in de krant, die staan af en toe op WielerFlits. Maar daar moet de nieuwe aanwas uiteindelijk wel vandaan komen. Dat is een veel belangrijker aspect van het plan, dan alleen een opleidingsploeg an sich. Hoe dat er precies gaat uitzien, gaan we in de komende maanden uitwerken. Hopelijk kunnen we eind 2019 het plan concreet uitrollen, zodat we volgend jaar aan dat nieuwe project kunnen beginnen.”


Budget

“Ik weet niet met hoeveel procent het huidige budget omhoog is gegaan. Wat ik wel weet: de allerbelangrijkste kwaliteit die wij nu hebben, zijn de langlopende contracten. En ja, het budget is verhoogd. Maar we staan zeker niet bij de eerste tien ploegen in de WorldTour, budgettair gezien. Wat dat betreft moeten we ook realistisch blijven. We zijn heel blij, begrijp me niet verkeerd, maar we moeten ook niet te hoog van de toren gaan blazen. We draaien op geld uit het bedrijfsleven. Er staan geen suikerooms achter ons.

Dat er nu renners van naam zijn binnengehaald en de ambities hoger zijn, komt omdat we daarvoor hard gewerkt hebben. Dat komt niet uit de lucht vallen. Wij werken met een plan. Dat proberen we breed gedragen te doen, met heel de ploeg. Dat is een heel belangrijk aspect van dit team. We willen iedereen aangehaakt en betrokken houden. Verzorgers, mecaniciens, kantoormedewerkers, renners, iedereen is daarin mee. Natuurlijk, de stemming verandert. Daar zijn we heel blij om. Dat komt door het uitvoeren van beleid.

Jumbo-Visma hoopt de komende jaren door te stoten naar de top – foto: Bram Berkien

Het seizoen 2015 was natuurlijk dramatisch. In alle aspecten was het toen gewoon niet goed. Daarna hebben we alles op de schop gegooid en hebben we een nieuw beleid opgesteld. In 2016 hebben we ons vervolgens afgevraagd wat er voor nodig is om uit te groeien tot een topteam. Daar hebben we een heel grondige analyse van gemaakt en hebben we heel kritisch naar onszelf gekeken. Ik heb heel veel plezier beleefd aan dat proces. Het kostte heel veel energie, maar we hebben toen wel een stip aan de horizon gezet.”


Lees hier het eerste deel van het interview met Merijn Zeeman

Dit artikel delen:

32 Reacties

Baik-Baik 5 januari 2019 om 10:00

Leest Zeeman stiekem Wielerflits?

KimJungPoels 5 januari 2019 om 10:01

Meest opvallende vind ik dat hier aangegeven wordt dat de Plus een treetje hoger staat dan Tolhoek en Kuss. Dat vind ik opvallend omdat ik tot nu toe helemaal niet gezien heb dat hij verder staat dan deze twee. Ik heb de Plus aardige koersen zien rijden, maar zeker niet zien schitteren in de Tour, san Sebastian of het WK. En ik heb hem ook zeker nooit een koers zien domineren zoals Kuss dat deed in Amerika.

Of is dat meer gezegd in relatie tot Powless en Vingegaard en word dat vanuit de tekst niet goed duidelijk?

Brabander 5 januari 2019 om 10:39

Kuss was wel op een lager niveau. Maar wat betreft Tolhoek geef ik je gelijk. Die heeft mijns inziens zeker net zoveel laten zien als De Plus

tendam 5 januari 2019 om 12:01

Kuss reed De Plus er wel af in de Vuelta. Ik zou inderdaad ook niet weten waarom hij een treetje hoger staat dan Kuss en zeker Tolhoek, maar in de praktijk zal het niet veel uitmaken. Klimmen is vrij eerlijk.

Leendert82 5 januari 2019 om 13:22

Ik denk dat de Plus op een hogere treedje staat als Powless en Kuss en mischien ook wel Tolhoek. Ze willen niet voor niets hem kopman maken binnen een aantal jaar. Tohoek en Kuss zie ik zelf niet zover komen omdat ze op hun tijdrit echt te kort komen

klassementsrenner 5 januari 2019 om 10:18

Goed interview en een duidelijk plan. Het is vooral leuk om te lezen dat ze talenten genoeg tijd gunnen om zich te ontwikkelen. Het is ook goed dat ze aan de toekomst en het nieuwe talent(de toekomstige Oomen en van der Poel) denken.
Ik vraag mij dan alleen af moet je dan echt zelf een opleidingsploeg starten??? Kan TJV niet een samenwerking aan gaan met SEG Racing (of Metec-TKH of Vlasman) dan steun en tips aan de clubs die talent ontwikkelen?

Chrys 5 januari 2019 om 10:29

@KJP
Ik maakte er uit op dat het meer om ervaring gaat.

Brabander 5 januari 2019 om 10:41

Ze staan dus zeker niet bij de eerste 10 ploegen van de World Tour, budgettair gezien. Vind dat altijd zo lekker onduidelijk . Zijn daar ook overzichten van?

AlfredoBinda 5 januari 2019 om 11:28

Geen exacte aantallen, maar het gemiddelde budget van een WorldTour ploeg gaat richting de 20 miljoen, en Jumbo-Visma zit daar waarschijnlijk net wat onder met 17/18 miljoen voor de wielerploeg.

Brabander 5 januari 2019 om 11:56

Bedankt. Wist ik niet.

kelderfan 5 januari 2019 om 11:26

Wederom een leuk en mooi verhaal. Het is heel goed, dat zij zich sterk maken voor de Nederlandse talentenontwikkeling.
SEG doet ’t echt goed en levert ook de nodige WT-kandidaten af. Maar Sunweb laat zien, dat je met een eigen opleidingsteam de vruchten daarvan plukt.
Het is goed om te lezen, dat Grisha Niermann daarin belangrijk is. Die heeft de nodige ervaring in de begeleiding van de jonge talenten.

Arema Pro Cycling Team 5 januari 2019 om 11:33

Jonas is 22, maar de komende jaren gaan we niet veel van hem zien?
Pas als hij 6 a 27 is??

tendam 5 januari 2019 om 11:59

Ja, dat zou wel stokoud zijn inderdaad. Wil je het niet begrijpen, of ben je niet zo slim?

Verweggistan 5 januari 2019 om 12:08

Volgens het interview is Vingegaard niet voltijd met fietsen bezig geweest de afgelopen jaren. Er zit (waarschijnlijk) nog een grotere groeimarge op dan normaal gesproken bij 22 jarigen. Daarom hebben ze niet direct de verwachtingen die ze normaal zouden hebben bij die leeftijd. Dit seizoen is hij eerstejaars elite, terwijl hij net 22 is (want 23 in december 2019). Dat betekend dat hij eigenlijk altijd tegen renners heeft gereden die bijna een jaar ouder kunnen zijn.

Leendert82 5 januari 2019 om 13:29

Ik denk dat je dit traject zoals Roglic moet zien. Die ook met grote sprongen vooruit is gegaan. Maar ze hebben Vinegaard dan een jaar eerder binnengehaald om concurrentie voor te zijn. We zullen hem waarschijnlijk vrij veel zijn in het begin van de kleinere koersen op kop te rijden om zo meer hardheid en inhoud te krijgen (zoals ook bij Kuss het geval was verleden jaar).

KnightBiker 5 januari 2019 om 12:01

Talent ontwikkeling = top!
Maar niets over een dames ploeg of opleiding en geen link Met cyclocross of MTB.
(Cyclocross is vooral in Engeland een methode om jongeren op de fiets te krijgen en je ziet er In Nederland Ook talenten ontwikkelen, bovendien zit er In cyclocross een goed verdien model, Met bier en kermis, als je dat kan laten werken In Nederland dan geef je veel clubs financieele slagkracht.)

Emergo 5 januari 2019 om 12:12

In Nederland bestaat niet echt een cross traditie, dus of er sprake is van een goed verdien model betwijfel ik.

KnightBiker 5 januari 2019 om 19:35

@ emergo – op zich heb je gelijk, maar naar Vlaamse voorbeeld wordt er goed verdient In een cross, Met Het nederlandse talent zou men vooral In Brabant en wellicht oost Nederland wel eens succesvol kunnen worden. De clubs zijn er al, en organiseren Meestal al locale crossen, je moet ze De middelen geven om iets te verdienen en de stap daar naar toe is niet zo heel erg groot zolang je een Van der poel, van der haar of Boom op de affiche kan krijgen…
Ik denk dat het kan, mits je De ruimte krijgt In De door belgie verzadigde kalender.

maklukzat 5 januari 2019 om 14:15

Zeeman komt jammer genoeg wel wat zelfingenomen over. Alsof het alleen maar aan het beleid ligt. Met een dergelijke generatie renners moet je ook wat geluk hebben. Benieuwd hoe hij reageert als het wat slechter gaat. Zou het dan ineens aan de renners liggen?

tendam 5 januari 2019 om 21:59

Die tijden heeft Zeeman ook meegemaakt natuurlijk, zeker bij Skil, en daar is hij heel eerlijk en open in. Zelfingenomen is deze man absoluut niet. Uiteraard krijgt iedereen die zich bij deze ploeg aansluit vanzelf een horde haters, maar ja, dat schijnt er nu eenmaal bij te horen.

Joachim Agostinho 5 januari 2019 om 15:18

“Talentontwikkeling in Nederland” en daarna komt er een horde buitenlanders voorbij.

AlfredoBinda 5 januari 2019 om 20:03

Dat komt omdat er de afgelopen jaren nou eenmaal geen grote Nederlandse klimtalenten bij de junioren en beloften rondreden. Dan moet je wel naar buitenlandse jongens gaan kijken, want je kan niet iemand opleiden die niet er niet is.

jvh93 5 januari 2019 om 19:30

Als we kijken naar talentontwikkeling in Nederland denk ik aan Thymen Arensman, hij toont zijn potentie al in de beloftekoersen en zou in de toekomst uit kunnen groeien tot een van de nieuwe Nederlandse kopmannen. Hoop hem dan ook volgend jaar dezelfde stap te zien maken als bijvoorbeeld Vingegaard nu heeft gemaakt door naar TJV te gaan

kelderfan 5 januari 2019 om 23:01

Die Thymen Arensman lijkt mij inderdaad een talent om in de gaten te houden.

wielrenner 5 januari 2019 om 20:22

Het zal allemaal wel.

peervaneynthoven 6 januari 2019 om 00:48

Goed afgewogen en onderbouwde bijdrage. Zelf bedacht? Blijf “posten”!

xistnc 5 januari 2019 om 22:57

Afgelopen jaren was het ‘not done’ onder de grootste Nederlandse talenten om voor deze ploeg te kiezen. Het herwonnen elan zou daar verandering in kunnen en moeten brengen, maar ik ben benieuwd of dat inderdaad zo uitpakt.

peervaneynthoven 6 januari 2019 om 00:56

In ieder geval is de aantrekkingskracht van TJV aanzienlijk vergroot door een duidelijk (succesvol) beleid en visie voor de langere termijn. Mede mogelijk gemaakt door prima sponsors. Veel ploegen kunnen maar 1 of 2 jaar vooruitkijken door korte termijn sponsoring.

Jungle Man 6 januari 2019 om 02:29

Op zich jammer dat het geld wat aan schaatsen wordt besteed, niet aan wielrennen wordt besteed in de vorm van jeugd opleiding. Hoewel ik de sponsor wel begrijp in deze.
Echter schaatsen verliest mi aan populariteit.

vanSpringel 6 januari 2019 om 09:54

Jonas en de (wal)vis(ma-afslag).

paulhuisman Huisman Paul 6 januari 2019 om 17:28

De lijst met Naakt Dames in jouw stad werd uitgebracht hier : My,Su/Dames
**Naar werken gebruik punt na My ! vervangen de komma

Zjoske 7 januari 2019 om 16:53

Vingegaard lijkt op Froome met die mond van hem…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.