Tour 2021: Gehavende Primoz Roglic gaat niet meer van start

zondag 4 juli 2021 om 09:25
Tour 2021: Gehavende Primoz Roglic gaat niet meer van start

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma zal het de komende Tourritten moeten stellen zonder Primož Roglič. De Sloveen heeft, in samenspraak met zijn ploeg, besloten om uit de ronde te stappen. De ronderenner heeft nog te veel last van zijn blessures en richt zich op nieuwe doelen.

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

Roglič kwam in de derde etappe van de Tour de France, met aankomst in Pontivy, zwaar ten val en moest gehavend verder. Zijn blessures eisen hun tol en zorgen ervoor dat de nummer twee van vorig jaar de strijd moet staken. “We hebben gezamenlijk deze keuze gemaakt”, laat de Sloveen weten in een perscommuniqué van zijn werkgever Jumbo-Visma.

“Het heeft geen zin om op deze manier door te gaan. Het is nu zaak om te herstellen en te focussen op mijn nieuwe doelen. Ik ben erg teleurgesteld dat ik de Tour moet verlaten, maar ik moet het accepteren zoals het is. Ik blijf optimistisch en kijk vooruit. Direct na mijn valpartij in de derde etappe had ik niet gedacht dat dit mijn vertrek uit de Tour zou inleiden.”

Primoz Roglic na de finish in Le Grand Bornand. Foto: Raymond Kerckhoffs

“Ik kijk nooit zo ver vooruit. Na een aantal dagen zag ik dat ik niet vooruit ging in mijn herstel. Ondanks dat ik mezelf in de tijdrit verbaasd heb, had ik de dagen daarna weer een slecht gevoel. De lange en zware etappes eisen hun tol. Daar ga ik nu van herstellen.” Roglič is na Robert Gesink de tweede uitvaller van Jumbo-Visma in deze Tour.

Dit artikel delen:

59 Reacties

Anton van Valouwe 4 juli 2021 om 09:27

Verstandig besluit, treurig dat het zo gelopen is, op naar de Vuelta.

de winnaars 4 juli 2021 om 09:28

Zeer verstandig had ie gisterenmorgen al moeten doen

Miko1983 4 juli 2021 om 09:44

Eens, maar denk ook dat hij zich gisteren niet al te druk heeft gemaakt.
Dat zal weinig meer uitgemaakt hebben

Turtlehead 4 juli 2021 om 09:55

Eens met beiden. Wel een zelden gezien mooi moment: een gevallen topper in de achterhoede lachend in zijn eentje tussen het publiek omhoog zien rijden.

Rondje 25 4 juli 2021 om 09:28

Heel erg jammer, maar wel heel verstandig. Heeft hier niets meer te zoeken. Op naar de OS en de Vuelta.

katerkop 4 juli 2021 om 09:28

Helaas. Op naar nieuwe doelen

michel van der staak 4 juli 2021 om 09:29

Terecht, rusten is beter nu. Vuelta of toch hopen op Tokyo?

Johnny7 4 juli 2021 om 09:29

Verstandig. Kijken of hij wat kan doen op de OS en in de Vuelta (sterke concurrent Bernal dus moet daar 100% zijn als hij wil starten).

lampje 4 juli 2021 om 09:43

Bernal niet eens kopman

vevie 4 juli 2021 om 10:21

Bernal is wel kopman. Yates was de aangewezen kopman, maar die kan het schudden als Bernal mee doet. Die is hooguit nu een beschermde renner. Verder doen Martinez, Carapaz en Sivakov ook mee. Yates zal flink moeten rijden om de absolute kopman daar te zijn.

ChefSpijker 4 juli 2021 om 11:36

Martinez gaf paar dagen terug nog aan dat Yates gewoon de kopman is. Maar goed zolang Pogacar meedoet kan iedereen het schudden.

tdola 4 juli 2021 om 09:31

Verstandigste beslissing op dit moment. Op naar os en proberen 3x op rij vuelta winnen!? (Maar pogacar zou daar mgl ook starten).

Michelangelo 4 juli 2021 om 10:21

Roglic in goede doen is echt niet veel minder dan Pogacar. Die was er gisteren niet zomaar afgekletst. Denk ik.

Met alle respect voor Carapaz, Richie is toch echt “best of the rest”. Kijk naar de overmacht waarmee zowel Roglic als Pogacar hun rondjes van een week gewonnen hebben dit jaar (of net niet gewonnen door een valpartij, Roglic in PN). Daar komt Carapaz gewoon niet in de buurt.

In mijn ogen is er in rondeland op dit moment Pog en Rog, dan even niets. Dan Bernal. En dan pas Carapaz en de rest.

dit is mijn achterwiel 4 juli 2021 om 10:42

Michelangelo: zet thomas naast carapaz en ik ben het met je eens.

Michelangelo 4 juli 2021 om 10:48

@Achterwiel,
Een Thomas in vorm zou voor mij nog hoger staan dan Carapaz. In topvorm is hij veel sterker in de tijdritten, en zeker niet minder bergop.

Maar die heeft sinds zijn tourwinst eigenlijk nooit meer dat niveau bereikt. Giro van vorig jaar begon veelbelovend, maar eindigde op de stoeprand. En ook in de voorbereiding naar de TdF vond ik hem niet overtuigend. Dan heb ik toch meer vertrouwen in Carapaz op dit moment (gebaseerd op de vuelta vorig jaar en de RvZwitserland dit jaar).

Groetjesaandevoetjes 4 juli 2021 om 12:49

Thomas was in de Dauphine ook nog prima in orde (op die valpartij na). Zn teammaat stond aan de leiding en dan toch nog 3e worden is dikke prima. Maar het klopt inderdaad dat hij niet zo dominant was als in die Tour die hij won.

adelaarvanantwerpen 4 juli 2021 om 12:57

@Michelangelo

Een roglic in topvorm is misschien zo goed als pogacar in rondjes van een week. In een grote ronde heeft Roglic dit nergens bewezen. Hij heeft wel twee grote ronde gewonnen maar reed daar bijna nooit iedereen eruit. Carapaz was vaak ook de betere klimmer in de rondes die zij samen reden. Pogacar rijdt hem gewoon op drie minuten.

molovin 4 juli 2021 om 09:32

Zo jammer en zo veel voor opgeofferd, maar compleet logische beslissing.

Wheely 4 juli 2021 om 09:35

Helaas maar gelukkig op tijd besloten. Nieuwe plannen smeden, ook voor de jongens in de Tour.

rennerske 4 juli 2021 om 09:35

Samengevat: jammer, verstandig en Vuelta! Iemand nog iets nieuws toe te voegen?

Turtlehead 4 juli 2021 om 09:57

Ik dacht: knechten voor Wout op het WK en PR ;)

KissMyAce2.0 4 juli 2021 om 09:37

Denken jullie dat het verstandig.is?

Wheely 4 juli 2021 om 09:39

Alweer die Vuelta, ik denk het toch niet hoor.

Rondje 25 4 juli 2021 om 09:44

Ja natuurlijk wel. Anders heeft hij helemaal geen grote Ronde gereden. En de Vuelta is nog ver genoeg weg.

Groetjesaandevoetjes 4 juli 2021 om 12:52

3 jaar op rij de Vuelta winnen zou super mooi en knap zijn.

LyndaLid 4 juli 2021 om 09:41

Vuelta?

Of Spelen en dan kleine rondjes, klassiekers (Canada en Lombardije) en WK?

Wheely 4 juli 2021 om 09:44

Er is geen Canada dit jaar. Plan voor Rogla was oorspronkelijk Italiaans najaar.

Rondje 25 4 juli 2021 om 09:45

Klassiekers in Canada gaan sowieso niet door. En de rest moet je nog maar afwachten.

LyndaLid 4 juli 2021 om 09:58

Ah, ja dan zal het wel de Vuelta worden. Kan me niet voorstellen dat ie voor de BinckBank Tour gaat :)

xistnc 4 juli 2021 om 09:45

Omi en Opi waren nog wel te overleven, maar Sonny was er te veel aan.

Roglic had de Canadese WT-koersen op zijn programma staan, maar die gaan niet door. Hij zou dus sowieso een ander programma rijden dan gepland. De Vuelta lijkt me best een optie, maar dan wellicht in een andere rol dan de afgelopen twee jaar.

En anders even Polen en Binck Bank 'oprapen', die heeft hij nog niet op zijn CV.

Rondje 25 4 juli 2021 om 09:46

Nou, dan gaat hij wel voor het klassement natuurlijk

snoek1974 4 juli 2021 om 09:59

Logische beslissing want Roglic moet kunnen strijden om de bovenste plekken, denk dat idd Vuelta nu in gedachte heeft

Scorito technisch mijn 2 de dure aderlating, na Ewan nu ook Roglic eruit , nu zal v Aert nog meer een vrije rol krijgen en zal ook standaard gaan meesprinten .

thijssss 4 juli 2021 om 10:10

Maakt niet echt uit voor scorito want iedereen heeft roglic

Abraham Olano 4 juli 2021 om 10:40

En Ewan waarschijnlijk ook :-)

dit is mijn achterwiel 4 juli 2021 om 10:43

Ewan is erg duur voor iemand die halverwege uitstapt. Ik pak hem er nooit bij

F4L 4 juli 2021 om 11:20

Dat soort dingen is altijd lastig te voorspellen ;-). Van de tien favorieten voor het AK van WF zijn er nu nog vijf over die vooraan meedoen (Pogacar, Carapaz, Uran, Kelderman en Mas).

En voor hetzelfde geld valt Ewan niet en wint hij vijf etappes deze Tour.

Tony 4 juli 2021 om 10:38

Als Primoz afstapt is er echt wat aan de hand. Heel jammer maar het zat eraan te komen. Alle grote renners hebben wel zoiets meegemaakt. Eerst herstellen en nieuwe doelen stellen. Komt allemaal goed met Primoz.

Lionel Messi 4 juli 2021 om 10:40

Waarom rijdt er eigenlijk geen ploeg meer met die beschermende kleding die DSM/Sunweb vorig jaar aan had tijdens de tour?

jopie76 4 juli 2021 om 10:44

Ik verwacht dat van Aert nog iets moois gaat doen, waarbij een etappe winnen toch zijn doel is.

Victor S 4 juli 2021 om 10:44

Als die aan de Vuelta mee gaat doen dan wordt het daar wel een aardig deelnemersveld langzamerhand. Tenzij enkelen voor de OS gaan en meer niet. Deze Tour is nu al beslist en ze moeten nog 2 weken, saaie bende zo. Verheug me nu al op een Vuelta met strijd tot het einde en hopelijk gaat Roglic zijn titel verdedigen.

bouwvakker_ 4 juli 2021 om 10:58

De aanklacht tegen de mevrouw die dit veroorzaakt heeft is ingetrokken. Omdat de organisatie bang is dat een uitspraak zal leiden tot, voor zoals de organisatie dat ziet, negatieve uitkomst, dat wil zeggen, men is bang dat men maatregelen opgelegd krijgt het volledige parcour af te moeten zetten. Schandalig uiteraard. Waarom dienen de renners geen aanklacht in, wie heeft een ieder waarom niet?

josemanuelfuente 4 juli 2021 om 11:00

Colbrelli was toch de oorzaak?

Koers 4 juli 2021 om 11:20

Over Martin wordt gezegd dat hij niet oplette. Hoewel ik niet denk dat hij het kon vermijden, zou een eventuele rechtzaak van hem naar haar toe, ervoor kunnen zorgen dat hij zelf bijvoorbeeld voor XX% aansprakelijk wordt gesteld, waarna andere renners dus ook bij hem terecht kunnen. Ik denk dat we er vrij weinig van gaan horen.

debarreman 4 juli 2021 om 12:30

Colbrelli was de boosdoener. Die werd naar links gedwongen danwel week onverwacht uit naar links waardoor Roglic werd gekatapulteerd.
Dat Colbrelli niet in zijn remmen knijpt komt natuurlijk niet in hem op.

Emergo 4 juli 2021 om 12:40

@Koers Martin voor x% aansprakeliijk gesteld ?? Op basis waarvan ?? Onzin.

bartp25 4 juli 2021 om 11:07

Logische keus, hopen op herstel en een eventuele ritzege is natuurlijk geen garantie en staat zijn herstel enorm in de weg. Knechten heeft op deze manier ook geen zin.
Het grootste risico is uitgekomen, alles op de tour, geen koersen meer na lbl en dan vallen. Benieuwd of ze dit risico volgend jaar weer nemen.

vevie 4 juli 2021 om 11:23

Vuelta wordt dan de sterkst bezette ronde dit jaar:

Pogacar
Roglic
Carapaz
Bernal
Yates
Martinez
Mas
Lopez
Valverde
Landa
Caruso
Evenepoel
Almeida
Kruijswijk
Uran
Carthy
Vlasov

harryjohan71 4 juli 2021 om 11:29

Eerst de definitieve selecties afwachten. De renners die jij opsomt gaan niet allemaal de Vuelta rijden en zeker niet met klassementsambities.

Victor S 4 juli 2021 om 12:09

Zo wat een lijst zeg. Dat zou dan niet alleen de best bezette grote ronde van dit jaar zijn maar van meerdere jaren. Maar ik denk ook niet dat al die namen er zullen zijn (voor klassement). Almeida bv zei zelf al dat hij geen Vuelta doet als hij naar de OS zou gaan.

Silent Hill 4 juli 2021 om 12:18

Kruijswijk … ja.
Ik zag hem in de Dauphiné gedurende zo’n 3km sneller bergop rijden dan een knecht van Ineos. Het zijn zo van die momentjes dat je denkt: ja, hij kan het nog.

japio 4 juli 2021 om 11:45

Voor Roglic begrijpelijk, er viel voor hem niet veel te halen meer in de Tour. Misschien met herstel in het tweede deel voor etappes, maar dat is twijfelachtig. Voor Vingegaard misschien wel jammer. Zijn buddy zou hem misschien mentaal kunnen steunen, nu hij zelf wat meer ruimte krijgt.

jooprioolpijp 4 juli 2021 om 12:02

Ben ik de enige die het raar vind dat mevrouw Opi en Omi wel vervolgd wordt en Colbrelli niet? Of is de consensus inmiddels dat die zwiep dringend noodzakelijk was? Ik vraag dit voor een vriend die complotdenker is.

debarreman 4 juli 2021 om 12:32

Daarvoor hoef je geen complotdenker te zijn. De een zijn dood is de ander zijn brood.

Emergo 4 juli 2021 om 12:42

Ik heb nog geen beelden gezien waarop die “zwieper” duidelijk in beeld is.NB Complotdenkers moeten je negeren.

Groetjesaandevoetjes 4 juli 2021 om 14:51

Ik snap niet dat die helikopter beelden nooit publiekelijk zijn geworden