Giro 2017: Volg hier de twintigste etappe
zaterdag 27 mei 2017 om 11:50 Volg in Google

Giro 2017: Volg hier de twintigste etappe

Het is vandaag een belangrijke dag in de geschiedenis van het Nederlandse wielrennen. Nog nooit won een landgenoot de Giro d’Italia. Tom Dumoulin is er dicht bij, maar dan mag hij vandaag niet te veel tijd verliezen. De grote vraag luidt: was zijn mindere dag gisteren slechts een incident of moet hij vandaag opnieuw vroeg passen?

Veel gaat duidelijk worden op de Monte Grappa, een klim van eerste categorie die na een kleine honderd kilometer opdoemt. De top ligt op 1620 meter boven zeeniveau. Na een lange en technische afdaling met meerdere haarspeldbochten keren de renners weer terug naar honderd meter boven zeeniveau.

In de slotfase is de beklimming naar Foza de laatste hindernis van de dag. In veertien kilometer leggen de renners 937 hoogtemeters af, wat neerkomt op een gemiddeld stijgingspercentage van 6,7%. Na de top op vijftien kilometer van het einde volgt een finale over een golvend parcours.

Kan Dumoulin hier standhouden? De etappe gaat om 12:05 van start en eindigt vermoedelijk tussen vijf uur en half zes. Eurosport begint om 13:30 met de live-uitzending. Het commentaar is van Jeroen Vanbelleghem en Bobbie Traksel. Bespreek hier het verloop van de etappe.

Links:
Voorbeschouwing etappe 20

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)
Informatie etappe 19

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (Website Giro d’Italia)

Livestream L’Equipe (Frans)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
496 Reacties
1 6 7 8 9 10 20
27-05-2017 14:53
Zakarin was al mijn favoriet voor de dagzege want geen aankomst na afdaling. Benieuwd welke rol Belkov nog gaat kunnen spelen.
27-05-2017 14:53
Zakarin zal toch niet gaan aanvallen in de afdaling?
27-05-2017 14:53
Als ik van één iemand moet zeggen dat zijn gezicht er niet zo fris uitziet dan is het Pinot op dit moment...
27-05-2017 14:54
Wow, Mamykin
27-05-2017 14:54
Dumoulin in het wiel van Pinot. Het juiste wiel als je het mij vraagt. Hopelijk kan hij het vandaag houden.
27-05-2017 14:55
Heerlijk deze lichte paniek mode :)!
Vlakt zo wat af en TD oogt redelijk. Soepel beentempo yep, dat dan weer wel. Hij oogt eigenlijk niet slecht. Einde paniekmode. VD en G terug.
27-05-2017 14:55
Wel mooi veel knechten eraf.
27-05-2017 14:55
Ten Dam en Geschke komen terug
27-05-2017 14:56
Potdikke. Wordt hard gereden.
27-05-2017 14:56
LTD en Geschke er nog bij ook goed nieuws voor Tom.
27-05-2017 14:56
Dit bericht is verwijderd
27-05-2017 14:57
Ten Dam is er volgens mij nooit af geweest
27-05-2017 14:57
Quintana wordt gekookt :-) (of is dat alleen wat ik hoop?)
27-05-2017 14:58
@Nederbelg,
En wat denk je van Jungels? Hem moet dat laatste stuk ook liggen na een niet al te steile klim en hij heeft een betere sprint.
27-05-2017 14:58
@ oscarito1908: nope. Hoewel ik niet uitsluit dat Zakarin met voorschot de afdaling in wil. Dat wilde Katusha op de Umbrail ook.

Om wel bekende reden...
27-05-2017 14:58
Top knecht die Geschke.
27-05-2017 14:59
Zakarin gaat ook binnen enkele jaren een grote ronde winnen, kan alleen maar beter worden. Dan gok ik op de Giro dat hij die gaat winnen.
27-05-2017 14:59
@ Renstra: waarschijnlijk even bidons halen
27-05-2017 15:00
Ik begrijp dat Zakarin wat wil, maar hij rookt zo niet alleen de andere teams op..
27-05-2017 15:00
@ KK
Ik denk zwaar gefrustreerd en bloednerveus ( net als wij )
27-05-2017 15:01
Wel lekker dat katusha gas geeft.
27-05-2017 15:05
Zo, dit komt helemaal goed. Tom ziet er uitstekend uit, schoof zelf wat op toen het moest, en heeft twee knechten bij zich.

Geschke is overigens echt goud waard deze twee dagen, al is het maar om te laten zien dat ie er nog is voor Tom!
27-05-2017 15:05
@leegloper
Twijfelde tussen Jungels en Zakarin, maar Jungels leek me gisteren niet optima forma. Hij is wel ijzersterk en recupereert snel deze Giro. Maar Zakarin is bijzonder eerzuchtig en heeft nog geen ritwinst beet deze Giro, dat kan het verschil maken.
27-05-2017 15:05
Het lijkt erop dat Tom zijn kracht en moraal terug heeft gekregen. Quintana oogt niet zo fris.
27-05-2017 15:06
Die Geschke is ook echt een held, hè. Met zijn baardje en zijn bijna boze blik.
1 6 7 8 9 10 20

Reacties zijn gesloten.