Giro 2017: Volg hier de twintigste etappe
zaterdag 27 mei 2017 om 11:50 Volg in Google

Giro 2017: Volg hier de twintigste etappe

Het is vandaag een belangrijke dag in de geschiedenis van het Nederlandse wielrennen. Nog nooit won een landgenoot de Giro d’Italia. Tom Dumoulin is er dicht bij, maar dan mag hij vandaag niet te veel tijd verliezen. De grote vraag luidt: was zijn mindere dag gisteren slechts een incident of moet hij vandaag opnieuw vroeg passen?

Veel gaat duidelijk worden op de Monte Grappa, een klim van eerste categorie die na een kleine honderd kilometer opdoemt. De top ligt op 1620 meter boven zeeniveau. Na een lange en technische afdaling met meerdere haarspeldbochten keren de renners weer terug naar honderd meter boven zeeniveau.

In de slotfase is de beklimming naar Foza de laatste hindernis van de dag. In veertien kilometer leggen de renners 937 hoogtemeters af, wat neerkomt op een gemiddeld stijgingspercentage van 6,7%. Na de top op vijftien kilometer van het einde volgt een finale over een golvend parcours.

Kan Dumoulin hier standhouden? De etappe gaat om 12:05 van start en eindigt vermoedelijk tussen vijf uur en half zes. Eurosport begint om 13:30 met de live-uitzending. Het commentaar is van Jeroen Vanbelleghem en Bobbie Traksel. Bespreek hier het verloop van de etappe.

Links:
Voorbeschouwing etappe 20

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)
Informatie etappe 19

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (Website Giro d’Italia)

Livestream L’Equipe (Frans)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
496 Reacties
1 4 5 6 7 8 20
27-05-2017 14:13
@Striga
Jungels had eergisteren ook een dikke inzinking, maar was een dag later gewoon weer top. Je weet gewoon niet hoe het kan gaan.
27-05-2017 14:14
Wat voor type renner zou Dumoulin vandaag kunnen gebruiken? Dit soort ritten zijn toch wel knecht afhankelijk. Ik denk aan Clement, Gesink, dat zijn renners die ze moeten halen.
27-05-2017 14:14
Misschien beter afstappen Striga?
27-05-2017 14:15
Dylan Teuns is zich toch aan het ontwikkelen tot een zeer goede renner, mooi om te zien dat hij weer een stap heeft gezet dit jaar.
27-05-2017 14:15
Vrij povere kopgroep voor dit stadium van een ronde, je zou toch denken dat er nog enkele ploegen hun laatste kans op succes wilden pakken.
27-05-2017 14:16
Robert Chasique Wat denk je van Kelderman?
27-05-2017 14:16
Ik denk, dat de favorieten vooral bang zijn tijd te verliezen en dat ze wachten tot de laatste klim.
27-05-2017 14:18
@ Robert Ch
ik zou Kyrienka een hele mooie knecht vinden. Altijd erg sterk op. Helemaal op vlakke stukken in het dal om eventueel een gaatje dicht te rijden
27-05-2017 14:19
Zeer benieuwd hoe ver de vluchters het gaat kunnen uitzingen, en wie daar de bovenhand haalt. Slagter? Ladagnous is voor mij de onbekende factor. Enkel mee in functie van Pinot, of kan die het verder uitzingen?
27-05-2017 14:20
De Monte Grappa is akelig. De eerste 2km gaan aan 10%, ook in de 2km daarna zitten nog zulke stukken. Het percentage neemt af door de afwisseling van steile stukken en vals plat. Na 13km zit zelfs een stuk van 17%.

Vanaf 6-7km is het in principe een vriendelijke klim. De laatste 3km zijn weer ff wat pittiger, prima plek voor een aanval.

Slotklim zit er voor mij niet meer in. Lichaam en geest trekken dat niet meer na 1500+ km in 3 weken. Althans, niet in een tempo dat ik voor de koers uit kan...
27-05-2017 14:20
Hopelijk doen Bau en Lau het vandaag goed voor Tom. Ten Dam moet er een laatste superdag uitpersen, en Mollema heeft groot gat op zijn belagers achter hem en wint niet meer op de renners voor hem.
Achter de harkende Mollema hoop ik dat Tom zijn achterstand op ik verwacht Nibali en Quintana binnen de minuut houdt.

Dat Tom vandaag even wint lijkt me na gisteren uitgesloten.
27-05-2017 14:20
De held van de film is flink gekrompen. Die kleine movistar ziet er een stuk minder uit als een moviestar dan Tommie.
27-05-2017 14:21
Lieve wielervrienden,

Wie heeft er een engelstalige stream van goede kwaliteit? Ik heb er helaas één gevonden van zeer slechte kwaliteit!
27-05-2017 14:24
@LL http://www.shadow-net.org/channels/British-Eurosport-1.html Kijk al de hele giro naar deze stream, gewoon goede kwaliteit.
27-05-2017 14:25
@ Xtince
Hoe is het me je gewicht na deze grote ronde ? Toppers vallen af gedurende 3 weken.
Maar een wielertoerist in Italie ? na veel ( gesponsorde ) Pizza's Pasta's Tiramisu en multo gelatos ?
27-05-2017 14:25
Om de 5 minuten reclame op Eurosport is toch wel belachelijk. Die Belkov kan trouwens toch prima bergop rijden? Zulke goede klimmers zijn Teunis, Devenijns en Slagter ook niet.
27-05-2017 14:26
@ Wielrennertje

Thanks! Die keek ik ook de hele tijd, maar kon hem door het ten ondergaan van procyclinglive niet meer vinden. Top!
27-05-2017 14:27
@ll

http://toxicpatat.blogspot.nl/2017/05/watch-live-stream-giro-ditalia-2017-all.html
27-05-2017 14:27
@LL http://cycling-today.com/live-cycling/
27-05-2017 14:29
Moment van de waarheid komt eraan voor onze Tom. Hopelijk kan hij op de eerste steile stroken volgen. Fingers crossed :D
27-05-2017 14:29
Ik hoop dat Clement zich vandaag zoveel mogelijk gaat sparen voor morgen. Heeft een serieuze kans op een top 3.
27-05-2017 14:31
Niet te harden bijna de spanning haha, echt meer spanning dan vorig jaar. Wat is wielrennen toch mooi.
27-05-2017 14:33
Ik zie alleen Preidler zitten van Sunweb. Niet Tom?
27-05-2017 14:34
Hebben ze daar bij Eurosport door dat de finale is begonnen?
27-05-2017 14:35
Ik merk dat ik gewend ben aan Dumoulin in het roze. Steeds als ik een roze mouw of helm zie denk ik eerst aan hem.
1 4 5 6 7 8 20

Reacties zijn gesloten.