Giro 2017: Volg hier de twintigste etappe
zaterdag 27 mei 2017 om 11:50 Volg in Google

Giro 2017: Volg hier de twintigste etappe

Het is vandaag een belangrijke dag in de geschiedenis van het Nederlandse wielrennen. Nog nooit won een landgenoot de Giro d’Italia. Tom Dumoulin is er dicht bij, maar dan mag hij vandaag niet te veel tijd verliezen. De grote vraag luidt: was zijn mindere dag gisteren slechts een incident of moet hij vandaag opnieuw vroeg passen?

Veel gaat duidelijk worden op de Monte Grappa, een klim van eerste categorie die na een kleine honderd kilometer opdoemt. De top ligt op 1620 meter boven zeeniveau. Na een lange en technische afdaling met meerdere haarspeldbochten keren de renners weer terug naar honderd meter boven zeeniveau.

In de slotfase is de beklimming naar Foza de laatste hindernis van de dag. In veertien kilometer leggen de renners 937 hoogtemeters af, wat neerkomt op een gemiddeld stijgingspercentage van 6,7%. Na de top op vijftien kilometer van het einde volgt een finale over een golvend parcours.

Kan Dumoulin hier standhouden? De etappe gaat om 12:05 van start en eindigt vermoedelijk tussen vijf uur en half zes. Eurosport begint om 13:30 met de live-uitzending. Het commentaar is van Jeroen Vanbelleghem en Bobbie Traksel. Bespreek hier het verloop van de etappe.

Links:
Voorbeschouwing etappe 20

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)
Informatie etappe 19

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (Website Giro d’Italia)

Livestream L’Equipe (Frans)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
496 Reacties
1 2 3 20
27-05-2017 11:51
Serieus... ik durf bijna gewoon niet te kijken.
27-05-2017 11:54
@TeamNL
Je bent niet de enige inderdaad...
27-05-2017 11:55
@TeamNL: hier nog eentje. Te zwaar. De afgelopen jaren ben ik er te vaak doorheen gezakt.

Speculeren heeft wat mij betreft weinig zin. Was het gisteren een keertje slechte benen, gooit Dumoulin hoge ogen. Is de pijp leeg, dan is het klaar.

Maar we weten het simpelweg niet.

Veel plezier allemaal.
27-05-2017 11:56
ik heb iets anders te doen vandaag, ik hoor het resultaat vannacht wel...

Succes iedereen met een oranjeroze hart #doetschietgebedje
27-05-2017 11:56
Stiekem hoop ik dat de koers al ontploft op die eerste puist. Als Nibali en Quintana hebben afgesproken om daar te versnellen, kan het zeer snel gedaan zijn als je niet mee bent dan. Want Movistar en Bahrain lijken me de enige ploegen die een slechte positie nog kunnen rechttrekken.
27-05-2017 11:57
Als hij vandaag niets verliest op de naaste concurrenten, wint hij de Giro. Spannend. Ongeacht of hij nu wint of niet, het was een zeer mooie Giro om te volgen en ik heb genoten van TD.
27-05-2017 11:58
De afdaling van de Monte Grappa wordt spannender dan de beklimming van de Foza. Als er een paar met een klein minuutje voorsprong de afdaling ingaan hebben we vandaag 100km spektakel.
27-05-2017 11:58
Als Nederlander leer je te incasseren mbt Nederlandse wielrenners en podiumambities in grote rondes. Maar als Tom vandaag zijn sterke benen gaat terugvinden is de giro een keer voor NL. Duimen maar.
27-05-2017 11:59
Overigens denk ik dat Quintana sowieso niet de Giro wint. Het wordt Dumoulin, Pinot of Nibali
27-05-2017 12:00
Ik merk bij mezelf dat ik al in de relativeringsmodus zit om een eventueel verlies voor Dumoulin alvast goed te praten. En ik geeft mezelf nog gelijk ook. Hij is pas sinds rio bezig met zich omvormen tot ronderenner. Hij ging naar de Giro om te kijken of voor een klassement iets voor hem zou zijn. Nou dan mag je ook best met een plek 2 of 3 thuiskomen. Hij gaf deze week in een interview ook al aan dat het gevoel dat het nu nog niet per se hoeft hem rust geeft. Kortom: "Trek je uit elkaar Tom, en maak jezelf trots. Op welke plek je dan ook uiteindelijk belandt maakt dan niet zoveel uit!"

Maar stiekem hoop ik natuurlijk dat hij geen tijd verliest of juist tijd pakt...
27-05-2017 12:00
Pfff spanning neemt toe, maar gisteren had ik een verschrikkelijk slecht voorgevoel, vandaag niet!!!!
27-05-2017 12:01
Gaat weer een dag met hogebloeddruk en hartslag worden , brrrrrrrrrrrrrrr. Dat het maar vlug 18:00 uur mag worden.
Ik doe geen voorspelling , ik ga in opperste spanning de komende uren tegemoet.
27-05-2017 12:02
Geen livestreams ergens?
27-05-2017 12:02
Nibali die het probeert in de afdaling van de Monte Grappa?
27-05-2017 12:02
Ik heb al twee keer een kruis door de kansen op winst voor Tom gezet. Op de Umbrail en gisteren. Dat hij er nu nog zo voor staat is alleen maar een bonus en alles is meegenomen. Evengoed fingers crossed.
27-05-2017 12:03
Hup Stef, Enrico, Tom en Mikel!
27-05-2017 12:03
Sagan, Nibali/ Quintana pact heeft nu weinig zin meer. Nibali zal betere tijdrit rijden dan Quintana maar wil met een grotere marge dan 40 seconde willen zitten. Nibali zal meer gefocust zijn om tijd te pakken op Quintana, want als dat lukt zit Tom er waarschijnlijk niet meer bij
27-05-2017 12:03
Tom is vandaag "getergd" gaat alles naar huis rijden vandaag! #wishfullthinking
27-05-2017 12:05
Wel leuk, zo vier renners binnen de minuut voor aanvang van de laatste bergrit van een grote ronde. Het belooft dus spannend te worden vandaag, en waarschijnlijk morgen ook nog. Ik wens iedereen veel kijkplezier!
27-05-2017 12:07
zit gasparotto al in de kopgroep ?
27-05-2017 12:10
Ik denk dat Tom zijn motortje aan het leeg raken is, hij bleef gisteren nog fantastisch in de buurt van de top. Vandaag gaan ze hem slopen, Pinot lijkt mij de sterkste! Ik hoop uiteraard op een revival van Tom, hij is zo'n sympathieke man!
27-05-2017 12:10
Veel mensen praten over de afdaling van de Grappa. Mijn vraag: wat is er met die afdaling dat mensen er voor vrezen dat er iets gaat gebeuren? Is het een erg technische afdaling? Gevaarlijk? Makkelijk om een gat te slaan?
27-05-2017 12:13
Schrijf Clement, Van de Broeck en Battaglin alvast maar op voor de kopgroep
27-05-2017 12:18
@ Wielrennertje: [url=https://www.google.nl/maps/dir/Campo+Solagna,+Via+Colli+Alti,+Pove+del+Grappa,+Vicenza,+Itali%C3%AB/Monte+Grappa,+31017+Crespano+del+Grappa,+Treviso,+Itali%C3%AB/@45.8305562,11.7369945,3a,75y,220.75h,67.27t/data=!3m7!1e1!3m5!1sP9osTYEfNGk4xo-baDoyrQ!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DP9osTYEfNGk4xo-baDoyrQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D273.59155%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x4778dca81dd0745f:0x208256ad0a987376!2m2!1d11.7324021!2d45.8350873!1m5!1m1!1s0x4778ddb1d13da4b5:0x1d0709882e871510!2m2!1d11.8!2d45.8666667]Deze is het[/url]

27-05-2017 12:19
Hoop dat Clement in kopgroep zit. Is een goede kerel. Die doet wel een Cataldo actie voor Dumoulin als het nodig is.
1 2 3 20

Reacties zijn gesloten.