‘Startgeld’ Mathieu van der Poel en Wout van Aert is waarschijnlijk een combideal met wegkoersen van Flanders Classics
foto: Cor Vos
woensdag 1 december 2021 om 20:00

‘Startgeld’ Mathieu van der Poel en Wout van Aert is waarschijnlijk een combideal met wegkoersen van Flanders Classics

Podcast In een nieuwe WielerFlits Podcast staan we stil bij een aantal opmerkelijke discussies in de crosswereld. Maxim Horssels en Youri IJnsen bespreken samen met WielerFlits’ veldritspecialist Nico Dick de laatste stand van zaken omtrent het niet afreizen van Baloise Trek Lions naar de Wereldbeker in Val di Sole en het felle debat omtrent startgelden.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Daarnaast ook ruim aandacht voor de olympische sollicitatie die de sport wil doen in… Val di Sole! Net daar ontbreekt jammer genoeg een aantal toppers. Twee daarvan komen ook in de podcast aan het woord. Zo legt muziekliefhebber Toon Aerts lachend uit hoe hij als Belgisch kampioen “zijn zakken vulde” en legt wereldkampioene Lucinda Brand uit waarom haar ploeg juist bij de belangrijke Wereldbeker van Val di Sole wegblijft. En dan is er nog de afgelasting van de Wereldbeker in Antwerpen van komende zondag. Heeft het een niet met het ander te maken?

Dat, Mathieu van der Poel, Wout van Aert, Tom Pidcock en nog veel meer in de nieuwe WielerFlits Podcast!

UPDATE – 11.10 uur: UCI neemt afgelasting met kennisgeving aan

De UCI heeft middels een persbericht afgekondigd dat zij en organisator Flanders Classics op de hoogte zijn van de afgelasting in Antwerpen, een Wereldbeker die onder de organisatie van Golazo valt. De mondiale wielerbond bedankt alle partijen – ook renners en teams – voor het begrip. Golazo stelt dat het door de corona-maatregelen niet mogelijk is om de Scheldecross te organiseren.


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

RIDE Magazine
28 Reacties
Sorteer op:
30 november 2021 08:10
Called it in een artikel 4 dagen geleden
------------
“Ik zeg niet dat er geen andere akkoorden gemaakt zijn, die bijvoorbeeld betrekking hebben op wedstrijden die Flanders Classics op de weg organiseert. Maar daar heb ik geen zicht op.”

Oftewel Mathieu en Wout krijgen extra geld voor de klassiekers op de weg te rijden om te compenseren dat ze niet betaald krijgen in de cross.

Zo kun je schreeuwen dat Nys ongelijk heeft omdat je een slimme constructie hebt bedacht die volgens de regels klopt.
------------
    30 november 2021 08:59
    @Marco Willems overal in de wereld wordt betaald om de sterkste renners aan de start te krijgen. Dit heeft te maken met marktwaarde. De Giro betaalt ook startgeld voor renners. Daar doen we toch ook niet moeilijk over. Waarom dan wel bij de cross
    30 november 2021 09:07
    Precies!!!! Nys heeft een punt
    30 november 2021 11:05
    @harryjohan
    met het principe op zich is niets mis.
    Wel met het feit dat Flanders Classics communiceert in de wereldbeker af te stappen van startgelden, een systeem dat binnen het veldrijden gemeengoed is.
    En dat dan via een constructie toch nog doet voor enkele renners.
    Wat Murcia hieronder ook aangeeft.
30 november 2021 09:01
Ik zie hier een constructie met bijna alleen maar winnaars. Immoreel? Ja. Maar zolang de UCI zich gedraagt als immorele geldwolf moeten we niet van Flanders Classics vragen om heilige Harrie te zijn. Alleen dat geheimzinnige vind ik dan weer kinderachtig.
    30 november 2021 09:13
    De UCI heeft hier weet van, of niet, wat nog veel erger is… FC is een commerciele organisatie die wel winst móeten maken om gewoon voort te bestaan… Het volgende persbericht over 5 avontuurlijke Mexicanen en het stroperige verhaal van de UCI over mondialisering ga ik alvast met een andere bril lezen…
    30 november 2021 15:11
    "Ik zie hier een constructie met bijna alleen maar winnaars", wie zijn die winnaars dan? buiten de UCI en FC.
    Ik zie een constructie met veel verliezers die eigenlijk de winnaars zouden moeten zijn door hun prestaties en inzet, zowel de crossers als de organisaties.
    Deze constructie is niet minder dan een corrupte beslaglegging van succes, waarom stapt er niemand naar het gerecht?, waarom treed het gerecht niet zelf op? is het omdat de slachtoffers in deze bang zijn voor repercussies als ze klagen door de almachtige UCI die in deze zichzelf boven de wet stelt.
    30 november 2021 16:25
    Wout en Mathieu zijn zelf natuurlijk ook winnaar maar bovenal het publiek en dus de cross zelf. Deze constructie zorgt er mede voor dat wij hen vaker in het veld tegen elkaar zien strijden. Ik heb het vermoeden dat ze allebei anders niet heel gemotiveerd meer zijn in die crossjes.
30 november 2021 09:19
Dat ze betaald krijgen is voor mij het probleem niet, maar Flanders Classic had dan niet het verhaaltje moeten ophangen dat niemand startgeld zou krijgen. Nu hebben ze bovendien het startgeld van Wout en Matthieu kunnen verdubbelen door de rest niks toe te stoppen. Dat is imago technisch niet heel erg slim.
30 november 2021 11:26
Het probleem met geen startgeld is dat de organisatie geen reclame kan maken met de koppen/namen van de publiekstrekkers, omdat ze simpelweg niet weten of ze komen. Bij startgeld zal er ws een contract liggen die dat wel mogelijk maakt.

Ik hou wel van het loon naar werken principe, waarbij het prijzengeld hoger is. Echter is startgeld natuurlijk ook een soort loon naar werken, maar dan naar dat in het verleden. Een Roger Federer zal in zijn nadagen nog veel meer bezoekers trekken dan de andere tennissers (buiten de grote 3). Ik denk dat men uiteindelijk ergens in het midden zal uitkomen: een limiet aan startgeld en hoger prijzengeld. Zo kunnen de organisatoren de posters printen en is er voor iedereen een hap warm eten te verdienen. Al blijft het lastig met die dealtjes.

Half offtopic: Zou een Puck Moonen haar niet beter kunnen omscholen naar veldrijdster, voor zover dat mogelijk is, en dan flink reclame maken op haar instagram. Kan mij voorstellen dat organisatoren daar nog wel iets voor over hebben, zeker in de periode vóór de grote mannen.
    1 december 2021 08:16
    En dan na het douchen de vip tent in?
    1 december 2021 09:01
    Ja of voor, wie betaalt bepaalt...
30 november 2021 12:30
Startgelden incasseren als renner is op zich geen probleem. Het wordt wel een probleem wanneer er een conflict of interest ontstaat. Een renner sluit een contract af bij een ploeg en die ploeg wordt gesponsord. De sponsors van de ploeg hebben verwachtingen, uiteraard qua uitslagen, maar zeker dat er in grote wedstrijden gestart en gepiekt wordt. Renners moeten m.i. eerst naar hun team kijken (waar wordt er gefietst en waar wordt er gepiekt), op die plekken kan je startgeld meepakken. Overige startgelden moeten m.i. passen in de planning en niet bijten met grotere doelen.
30 november 2021 14:43
Topsport is de ultieme meritocratie. Wil je gevierd en beloond worden als groot kampioen? Dan moet je zorgen dat je de beste bent. Ergens is dat een heerlijk eenduidig oermechanisme, dat we instinctief allemaal begrijpen.

Maar....aangezien talent niet gelijk verdeeld is, en extreme ongelijkheid niet bevorderlijk is voor de harmonie en het algehele geluk van een samenleving, pleit ik toch voor meer uitspreiding van de financiële beloning. Desnoods een verbod op startgeld.
    30 november 2021 15:01
    Een verbod op startgeld? dan gaan we 50jaar terug in de tijd, toen kregen ze allemaal een enveloppe onder de tafel, en niemand wist hoeveel de andere kreeg, de probleem wordt gecreëerd door de UCI die beslag legt op de startgelden door de organisaties er vrij van te stellen, en door een beetje de prijzengelden te verhogen, resultaat, de grote pot sponsorgelden gaat nu naar de UCI en Flanders Classics, de renners en de organisaties bekopen dat, net als het Vlaamse voorjaar heeft de geldhonger nu ook beslag gelegd op het succes van de cross.
    Geen startgelden? dan is de cross op deze manier ten dode opgeschreven, of hoe denkt ge dat mannen die niet in de top tien rijden rond kunnen komen? Verplaatsingen +onkosten verzorgers +materiaal mensen +materiaal kosten.
    30 november 2021 21:10
    Staf V, kregen mensen die geen top tien rijden dan wel (een deftig) startgeld vroeger? Er zullen wel veel ouders en zo in de materiaalposten bivakeren zeker. Doe me er aan denken dat ik mijn kinderen nooit laat veldrijden, want ik ben niet van plan die rond te rijden met een camper en te helpen :D

    De toprenners moeten ook wat oppassen in mijn ogen dat ze niet te gulzig doen met zo'n dingen, organisatoren moeten ook overleven. Héél vroeger kon je nog wat met zwart geld, maar nu zal dat ook wel niet meer het geval zijn denk ik.
    1 december 2021 08:36
    Ja die kregen startgeld. Niet meer dan reiskosten voor zichzelf en vrijwillige entourage waarschijnlijk, maar het was er
1 december 2021 08:42
Probleem is natuurlijk niet wel of geen startgeld, maar dat Flanders classic zegt geen startgeld te betalen en dat stiekem dan toch doet. Als zij niet oneerlijk waren, was er aan het begin van het jaar heel anders onderhandeld. En reken maar dat er volgend jaar anders gehandeld gaan worden. De echte veldrijders zullen zich harder opstellen, superprestige en andere klassementen zien dat ze renners met startgeld bij wb weg kunnen houden. Ja er zullen renners zijn die punten van wereldbeker nodig hebben. En er zal iemand van het klassement een doel maken. Maar daar tussen is voor veel renners best wat ruimte, degene die altijd wel top 10 rijden maar niet voor klassement meedoen. Sweeck, van der haar, van Kessel, Michael vanthourenhout etc. De goeie buiten iserbyt en aerts eigenlijk
    1 december 2021 09:12
    De UCI zal in dezen de belangen van de WB en Flanders Classics wel verdedigen. Veeeeel meer punten naar de WB, minimaal aantal WBs rijden om mee te doen aan NK/EK/WK etc. Ze hebben al de gewenste zondagen. FC zal betalen om het WB te mogen organiseren, die zal waarschijnlijk heel snel met eisen bij de UCI komen als renners de WB ontwijken. De UCI zal daar dan weer gehoor aan geven want dan is FC, of in de toekomst een ander, bereid meer te betalen voor de organisatie.

    Hoe meer de UCI haar zelfbelangen behartigt des te eerder dat andere partijen, zoals Galazo 'voor zichzelf gaan'. Galazo in samenwerking met die partijen die geen klassement houden, en wellicht wat buitenlandse organisaties, voeren dan zelf een ranking. En zouden bijv. ook een eigen ek/wk kunnen organiseren. De truien van de UCI zijn uiteraard niet welkom.
    1 december 2021 09:24
    Ook de organisatoren van de crossen zelf kunnen een rol spelen.
    Ook zij kunnen de WB links laten liggen.
    Zonhoven heeft - voor heel dit gedoe rond het startgeld - al aangegeven dat WB voor hen volgend jaar niet meer hoeft.
    1 december 2021 09:33
    @maillot, klopt maar dan ben je je zondag kwijt. Natuurlijk kun je wel gewoon doorgaan op zondag, maar dan geeft de UCI waarschijnlijk geen punten aan de renners die daar mee doen. Sommigen zullen dan toch kiezen voor de WB die elders georganiseerd wordt.
    1 december 2021 09:49
    @koers
    Dan moet je ook iemand vinden die de WB manche wil overnemen, en moet je ook het publiek naar daar krijgen. Naar de kuil blijven de mensen wel komen.

    Ik veronderstel trouwens dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen en ze er wel uit zullen komen, maar ik wil alleen maar aangeven dat UCI en Flanders Classics niet zomaar kunnen doen wat ze willen. Zeker in een wereldje als de cyclocross hebben ze de renners en organisatoren van de klassieke crossen nodig.
    1 december 2021 12:17
    Kan je wel een vuist maken als je een (niet zo rijke) nichesport bent waar de wereld niet van wakker ligt? Als ze dan rebelleren, dan rijden ze de wereldbekers toch gewoon ergens anders met en minder deelnemersveld. Kut voor maar boeit het iemand anders?

    Misschien is dat op termijn wel een zegen voor de sport dat het allemaal wat minder in Vlaanderen te doen is. Want echt goed is het niet voor de sport dat alle toppers hier rijden in plaats van ook in hun thuisland. Begrijpelijk wel maar niet goed om nieuwe generaties te inspireren.
    1 december 2021 12:53
    @bart, de huidige crossen hebben de UCI/WB amper nodig, andersom juist wel. Naar de huidige crossen, of dat nou WB zijn of niet, wordt wel gekeken en gaan mensen naar toe. Je kunt wel WB optuigen in verschillende landen en zonder de top renners, maar daar gaan veel minder mensen naartoe en kijkt men ook niet zo graag naar. Daarnaast is het ook duur voor deze mindere goden om naar verschillende landen af te reizen. Zonder veel publiek kan de organisator niet voldoen aan de fees van de UCI.

    De Belgische concentratie zorgt er juist voor dat het enorm populair is, en de crossen ook op veel publiek kunnen rekenen. Een beetje waarom schaatsers in NL ook een boterham kunnen verdienen, het publiek komt daadwerkelijk opdagen.
    Je hebt waarschijnlijk meer aan 1 miljoen fans in België dan aan 3 miljoen verspreidt over de wereld. Een renner/cross kan zich gemakkelijk laten sponsoren door Belgische bedrijven omdat die weten dat ze vaak gezien worden bij hun doelgroep, op tv, krant en internet. Natuurlijk is mondialisering goed, maar laat ze eerst maar in de landen waar iets van een crosscultuur is uitbreiden/vasthouden (Tsjechie, Frankrijk, NL)
    1 december 2021 13:25
    @koers, ik volg je wel en je hebt ook een punt.

    Maar het is wel net omdat alle veldrijders naar hier komen, omdat ze hier iets kunnen verdienen, dat het mondiaal verder doodbloed. Voor 2000 was er toch meer variatie in het peloton als ik het me herinner. Maar als toppers hier rijden maar niet in het thuisland waar niets te verdienen is, dan inspireer je toch geen jeugd meer? Dus ineens heb je na een generatie goeie Zwitsers geen Zwitsers meer, en ook wat andere nationaliteiten.

    In mijn beleving is het dus een zegen voor de sport dat het hier leeft, maar maakt het de sport langzaam ook wat dood op termijn als echte mondiale sport. Als je dan niet oplet verzeil je in het folklorestraatje.
    1 december 2021 14:16
    Uiteraard klopt dat. Doordat Belgische ploegen liever Belgen aannemen en organisatoren ook liever Belgen startgeld betalen (omdat die mogelijk wel publiek mee trekken), is het uberhaupt maar de vraag of het voor buitenlanders aantrekkelijk is om te crossen. Zij krijgen minder salaris/startgeld bij gelijke kwaliteit. Die zullen waarschijnlijk eerder voor de weg kiezen, omdat daar nationaliteit minder belangrijk is. Het verhogen van prijzengeld/verdwijnen startgeld bij de WB is wel een stap in de goede richting omdat goede buitenlandse crossers dan ook wat kunnen verdienen.

    Ik denk dat er slechts 2 manier zijn om te mondialiseren:
    1. een land krijgt 1-2 goede renners, die het daadwerkelijk populair krijgen in eigen land (al is er wellicht meer te verdienen op de weg). Kleine kans.
    2. Olympische status, als renners/crossers geld krijgen van de overheid gaan ze wellicht wel serieus crossen.

    Voor de mondialisering zie ik het somber in, al is het volgens mij wel populairder geworden in NL door VDP/de dames. In en rond België zal er altijd wel een verdienmodel zijn.
    1 december 2021 14:37
    Tjah, het erge is dan nog dat het eigenlijk een sport is die zowat alles heeft om te scoren als grote sport. Terwijl ze in andere sporten aan de formule sleutelen om het attractiever te maken voor het publiek, en dus sponsors heeft veldrijden al het nodige in huis. Het duurt niet te lang en er is van begin tot einde actie, op het gesloten circuit kan je goed adverteren en publiek positioneren, er is genoeg randanimatie voorhanden...

    Misschien heeft de sport een grotere strateeg nodig dan die het nu regelt :D
1 december 2021 13:38
Werken er nog meer mensen mij wielerflits? Zo ja, dan zou ik maxime en nico vervangen. Alleen youri is fijn om naar te luisteren

Reacties zijn gesloten.