Sven Nys hekelt Wereldbeker: “Niet fair dat Van Aert en Van der Poel betaald worden”
Foto: © Raymond Kerckhoffs
Nico Dick
vrijdag 26 november 2021 om 09:03

Sven Nys hekelt Wereldbeker: “Niet fair dat Van Aert en Van der Poel betaald worden”

Interview Sven Nys is geen aanbidder van de hervormingen in het veldrijden. Van meet af aan niet. De voormalige wereldkampioen hekelt vooral de Wereldbeker, die volgens hem al de rest wegdrukt. “En er wordt startgeld betaald aan Wout van Aert en Mathieu van der Poel”, weet hij. “Dat kan je niet maken tegenover de andere renners en rensters, die met lege handen achterblijven.”

Sven, vertel eens wat over die tweet. Wat ligt er op jouw lever?
“Letterlijk wat ik heb getweet. Dat de hervormingen alleen maar verliezers hebben opgeleverd. Dat is me zondag nog maar eens bevestigd toen ik in Koksijde (Wereldbeker, red) de inkomprijs zag. 20 euro aan de kassa. In de Superprestige en de X2O Trofee is dat een stuk lager, terwijl de organisatoren er – in tegenstelling tot in de Wereldbeker – normale startgelden betalen.”

“Samengevat: in de Wereldbeker zijn zowel organisatoren, renners als publiek verliezers. Terwijl ik amper verschil zie tussen de verschillende klassementen. Het deelnemersveld is quasi identiek. Dat is wat ik voorspeld heb.”

In de Wereldbeker wordt geen startgeld betaald, maar is het prijzengeld een stuk hoger.
“Ik heb goede bronnen en aanwijzingen dat een aantal renners in de Wereldbeker wél betaald wordt. Terwijl anderen geen euro krijgen. Dat laatste kan ik met zekerheid zeggen, want dat gaat over mijn eigen renners. Lucinda Brand, Lars van der Haar, Toon Aerts. Zij blijven met lege handen achter. Dat is niet fair.”

Hoeveel bewijs is er dat Wout van Aert en Mathieu van der Poel, want daar heb je het over, wel betaald worden?
“Dat kan ik niet bewijzen. Maar ik weet het.”

Stel dat het zo is, Van der Poel en Van Aert overstijgen wel hun sport. Net zoals jij dat tien jaar geleden deed en daar goed voor betaald werd.
“Dat is zo. Maar ik werd niet als enige betaald. Ook de andere jongens kregen hun deel van de koek. Ik ben altijd pro startgeld geweest. Maar dan in verhouding. Met twee renners aan de start is er ook geen cross. Maar kijk naar Eli Iserbyt bijvoorbeeld. Vandaag dé man van het seizoen. Die heeft daar ook in geïnvesteerd. Lucinda Brand is wereldkampioene… ”

Ik hoor niet echt iemand luidop klagen. Waarom spreken de renners niet?
“Lucinda bijvoorbeeld, weet dit ook nog maar net. Omdat ik het haar gezegd heb. Bovendien heeft ze geen zin in veel heisa. Dat geldt ook voor anderen. Zij willen focussen op het sportieve. Daarom wil ik die rol op mij nemen. Maar ik kom evenveel op voor Iserbyt en Sweeck, renners van andere teams.”

Sven Nys en Tomas van den Spiegel tijdens interview voor RIDE Magazine – Foto: Raymond Kerckhoffs ©2021

“En je hoort ze niet, maar je ziet het wel gebeuren. Waarom laat Quinten Hermans zondag Besançon vallen? Als de Wereldbeker zo belangrijk is, rijden ze toch alles? Maar iedereen kijkt naar zijn portefeuille. En voor alle duidelijkheid, ik verwijt ook Wout en Mathieu niets. Zij zijn de vedetten… Het is normaal dat ze daarvoor betaald worden. Maar de andere renners zijn ook belangrijke schakels. Elke renner die aan de start staat, moet kunnen meegenieten van het succes van de cross.”

Met zestien manches is de Wereldbeker ook te uitgebreid, volgens jou.
“Absoluut. Daar ben ik al helemaal op tegen. Dit is onhoudbaar. Op die manier veegt de Wereldbeker al de rest van de kaart. Ik heb niets tegen het organiserende Flanders Classics, maar er moet wel een leefruimte gecreëerd worden voor organisatoren en renners. Er mag concurrentie zijn, ook tussen organisatoren. Dat helpt de sport naar een hoger niveau te tillen. Maar nu is de Wereldbeker te dominant.”

Het is wel de UCI die eist dat er minstens veertien manches zijn.
“Ja, mijn verwijt is dan ook richting de Internationale WielerUnie. Ik was er trouwens vanaf dag één al tegen. Het is gewoon niet haalbaar.”

Jij vertegenwoordigt wel het kamp Golazo, dat ook kandidaat was om de Wereldbeker te organiseren.
“Ik spreek hier in eigen naam, uit liefde voor de cyclocross. Ik had dit in het andere geval ook gezegd.”

Is het wegblijven van Baloise-Trek uit Val di Sole, wat een belangrijke cross is, niet een beetje een boycot?
“Maar nee. Niemand kan zestien Wereldbekers rijden. Iedereen heeft nood aan een stage tussendoor. Dat die net in dat weekend valt, is omdat het gewoon de ideale periode is. En omdat Essen (dat trouwens onder Ethias Cross, dus onder Golazo-koepel valt, red.) geen klassementswedstrijd is, verliezen we dat weekend maar één belangrijke wedstrijd.”

“Jammer dat het uitgerekend het weekend is waarin Val di Sole valt. Ik begrijp dat ze dat bij Flanders Classics niet leuk vinden. Ze doen ook hun best én doen dat goed. Maar het is niet de juiste manier om de cross op die manier in je macht te proberen krijgen.”

RIDE Magazine
65 Reacties
Sorteer op:
26 november 2021 09:20
Met de dubbele agenda van Nys in het achterhoofd druipt de rancune van het interview af.
    26 november 2021 09:25
    Hij heeft gewoon een punt....PUNT!!!!
    26 november 2021 09:40
    Hij heeft geen punt. Want hij kan het niet bewijzen. Daarbij is hij nog altijd de aanstichter van heel die gekdoenerij van startgelden betalen. Ging ie ineens voor een losse cross duizenden euro's vragen.
    26 november 2021 10:12
    @Boomie1
    U bent heel goed geïnformeerd over startgelden, en over rensters die bij U in het dorp Hoogerheide wonen. En van Nederlandse junioren weet u niets hoe kan dat?
    26 november 2021 10:21
    Ik denk dat de mening van de supporters door mijnheer Nys totaal over het hoofd wordt gezien. En als ik voor mezelf spreek, dan kijk ik ook uit naar duels tussen WvA en MvdP en zie ik graag de mooiste crossen en sterkste deelnemers op zondag, ipv op zaterdag.
    26 november 2021 10:40
    @boomie hij heeft een punt als we kijken naar de overvolle kalender en de startvelden die overal gelijk zijn. Er is bijna nergens ruimte voor nieuwe wedstrijden en de druk is gewoon te groot op de kalender, de organisatoren en de renners. Als men nu eens een representative kalender wereldbeker wil maken dan terug naar 1 wedstrijd per land (Belgie, Nederland, VK, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Duitsland, Italie en de USA) met een goede spreiding door het seizoen. Met de SP en de X20 kan er dan lucht in de kalender komen. Maar ja Flanders Classics samen met de UCI willen meer meer meer en draaien zo langzaam maar zeker de sport de nek om.
    26 november 2021 13:10
    @Theo
    Maar zijn de wereldbekercrossen de mooiste crossen?
    Zeker niet allemaal, en ze hebben ook niet per definitie het sterkste deelnemersveld
    26 november 2021 14:36
    @Maillot

    Niet allemaal, maar Namen, Zonhoven, Koksijde, Overijse, Hoogerheide, Tabor en Hulst horen toch zeker in de WB thuis qua parkoers. De overige buitenlandse crossen ken ik de parkoersen niet goed genoeg van.
    26 november 2021 15:02
    Dat v.d.Poel startgeld krijgt vind ik wel begrijpelijk.
    26 november 2021 16:32
    Ik dacht dat het programma van Matje draaide om 'zoveel mogelijk UCI-ranking-punten behalen'(en daarom deelname aan WB)...
    Toch een zakkenvuller dus :)
    27 november 2021 01:39
    Natuurlijk heeft Nys gelijk, op alle punten, hij is niet tegen startgeld voor WVA & MVDP maar kaart de ongelijkheid aan dat andere crossers geen startgeld krijgen, voorts komen zijn voorspellingen wat betreft het verloop van de machtsgreep van Flanders Classics volledig uit.
    Waarom stapt er niemand naar het Europees hof? dit is toch een zuiver monopolie en machtsgreep op de cross, Van den Spiegel wil nog verder gaan en wil nu dat er op de dagen van de WB geen andere crossen in concurrentie mogen zijn, wat de UCI met de wereldbeker doet tart toch alle verbeelding, andere organisaties mogen max 7 wedstrijden tellen, zij claimen er 16, zijnde alle zondagen en bepalen dat hun organisaties geen startgeld hoeven te betalen en dwingen deelname af door het extreme puntengewin in de WB die de startvolgorde bepaald.
    Mettepenningen is zo hypocriet als hij groot is, natuurlijk betaald hij als organisator van de Wb geen startgeld, dat betaald Flanders Classics, die goed weten dat als de toppers niet komen het einde verhaal is.
    Nogmaals, Nys heeft in deze dik gelijk en wanneer stapt er iemand naar de rechtbank? mss Nys? ik hoop het, bij crowdfunding steun ik.
26 november 2021 09:22
Misschien moeten we het eens uitdrukken in termen van een wereldje dat Sven Nys tegenwoordig beter lijkt te begrijpen dan het crosswereldje: op een congres worden de 'gewone' sprekers ook niet betaald voor hun lezing, maar krijgen de keynotesprekers wel een honorarium om hun lezing te geven.
    26 november 2021 09:31
    Mooie vergelijking!
    Gewone sprekers zijn inderdaad op de belangrijkste congressen blij dat ze hun woordje mogen doen en meeprofiteren van de aandacht naast de grote sprekers. Ze kunnen zich daar dan opwerken naar een betere posities door goede prestaties.
    26 november 2021 10:16
    Maar als alleen die belangrijke sprekers overblijven heb je nog altijd een congres. Van een cross met 2 deelnemers kun je moeilijk nog spreken over wedstrijd. Dik punt voor Nijs.
    26 november 2021 10:41
    Nys is vooral een figuur die het veldrijden geloofwaardiger zou kunnen maken, maar dat hardnekkig nalaat te doen. For the love of sport? Laat me niet lachen. For the love of his own wallet, ja. Was het niet de heer Nys die weigerde nog in Overijse te starten toen de organisator hem niet zijn volledige startgeld (10.000 euro!) had overgemaakt na zijn slappe DNF? Dat was ook for the love of sport, zeker?
    Voor geld danst de beer.
    26 november 2021 10:49
    @blix
    Nys sprak toch ook altijd over respect voor de organisaties? Waar is dan het respect voor de organisatie van Val di Sole gebleven?
    26 november 2021 11:06
    dat er meer volk naar tv zal kijken als het duo verschijnt, daarvan ben ik overtuigd, maar dat ze een significante impact gaan hebben op het aantal fysieke kijkers, betwijfel ik ten zeerste. ondanks hun bekendheid/kwaliteiten zijn het zeker niet de renners met de grote supportersclans die voor volksverhuizingen zorgen. verder zorgen die 2 ook niet voor internationalisering, ze staan ondertussen al een jaar of 7 aan de top in het veld en het gaat in de breedte gewoon verder achteruit.

    alle kampen proberen het allemaal wat te romantiseren en doen alsof het over de liefde voor de cross en de internationalisering/verbetering/attractiviteit van de sport gaat, maar ze willen er gewoon een maximum aan geld proberen uitsleuren, zowel nys als flanders classic als mathieu als wout, niemand ligt daar echt wakker van de supporters. maar bij nys is dat een verwijt, terwijl iedereen elkaar omver duwt om het schrijn van knuffelthieuke te komen aanbidden.
    26 november 2021 23:07
    Voor organisatoren die stabiel voor de sport gaan, staat nijs altijd klaar. Tijdens zijn cariere zag je concurrenten vaak gas terug nemen in kleine wedstrijden, of richting wk. Nijs bleef altijd alles geven omdat hij heel zijn cariere wout en Mathieu in een was ongeveer.
    27 november 2021 01:53
    Ach, stop met op de man, Nys, te spelen, zelf ben ik zeker geen Nys fan, maar bekijk de feiten en dan kan je niet anders dan hem gelijk geven.
    De UCI met Flanders Classics claimt na de Vlaamse klassiekers nu ook de cross, en dat draait allen om geld, en zij die dat niet zien zijn ziende blind.
    ps, dat de toppers dat financieel uitspelen is hun goed recht, per slot zijn het wel beroepsrenners, en nog wel de top.
26 november 2021 09:28
Mathieu en wout verdubbelen de kijkcijfers eigenhandig. Dat ze enigszins terugbetaald worden is logisch en terecht. Pure afgunst en jaloezie van Sven.
    26 november 2021 09:36
    Klopt. Nu pik ik ook wel eens veldritje mee, maar vanaf december staan ze echt in de agenda en ga ik er op tijd voor klaar zitten.
    26 november 2021 09:41
    We blijven hier en overal de Olympische kampioen MTB vergeten. De enige die van Aert en van der Poel verslagen heeft in een cross als Gavere vorig jaar
    26 november 2021 10:19
    Boomie1, volledig mee eens. Toch vraag ik me af of hij dit seizoen al bekend en populair genoeg is om de massa bierdrinkende modderglijders naar de cross de trekken. Natuurlijk is niet iedereen is zo fantastisch op de hoogte als de wielerflitser. Bovendien heeft hij zo weinig Vlaams bloed in zich dat zelfs Wuyts hem niet informeel kan nationaliseren als ie iedereen op een hoop rijdt.
    26 november 2021 11:25
    Nys heeft er niets op tegen dat Mathieu en Wout betaald worden maar
    heeft er wel iets op tegen dat de rest geen startgeld krijgt .
26 november 2021 09:30
De sport veldrijden is te groot voor het servet, maar te klein voor het tafellaken. Dan moet je kunstmatige prikkels invoeren om (naar gelang je doelstelling) in dit geval kwaliteit aan te trekken. Je kan ook beredeneren dat er juist te weinig startgeld betaald wordt: trek flik de buidel om Alaphilippe, Sagan en Bernal mee te laten doen en probeer op die wijze een boost te genereren.
    26 november 2021 09:39
    Die gasten boeit het geld niet meer. Die gaan zich voor een paar Bitcoins echt niet meer door de blubber onder laten smeren. Wel interessant idee natuurlijk. In de jaren '80 werden ook wegrenners als Peter Winnen, Gerrie Kneteman en Jan Raas (ja die !) over de streep getrokken om aan veldritten mee te doen. Toen kwam er inderdaad meer publiek op af.
    26 november 2021 09:42
    Er gaan er steeds meer crossen. Kijk maar bij de dames (Neff, Kopecky, etc)
26 november 2021 09:57
Nys heeft ongelijk en gelijk op hetzelfde moment. Inderdaad, het startveld is identiek in zo'n beetje alle crossen. Maar omdat er zo'n versplintering is in allerlei verschillende klassementen, is het juist goed dat een wielerunie de leiding durft te nemen en een groot klassement organiseerd.

Vaak weet ik bij de start van een wedstrijd niet of het de badkamertrofee, de wereldbeker of superprestige is, het boeit me ook weinig. Een klassement met daarin een leider zou veel leuker en duidelijker zijn. Van mij mag dat door de UCI georganiseerd worden, en dat lijkt ook hun ambitie gezien de hervormingen.

Dat van het startgeld: het zij zo. Je hebt VDP en WVA juist nodig in het veld, zeker voor de internationalisering. De andere renners kunnen toch juist een hoger prijzengeld verdienen als ze hoog eindigen? Hoger dan voorheen. Beetje een broekzak vestzak verhaal vind ik. Dat de twee (met Pidcock straks drie) kemphanen startgeld krijgen is prima. Die gasten trekken ook meer publiek en dus meer entreegelden.
26 november 2021 09:57
Ik kijk alleen naar de cross als Tom, Wout of Mathieu meedoet.... Volgens mij is Iserbyt gelovig.
26 november 2021 10:39
Het idee van geen startgeld/hoger prijzengeld is dat buitenlandse renners, die eigenlijk geen publiek meebrengen en daarom ook amper startgeld kunnen vragen, ook een boterham kunnen verdienen. Met het uiteindelijke doel natuurlijk mondialisering. Dat de WB/Flanders Classics zomaar alle zondagen mag pikken blijf ik dubieus vinden. Voor de overzichtelijkheid natuurlijk enorm handig, maar als je een vaste datum op zondag had, moet je óf wijken of een enorme zak geld geven, 250 entreetickets en nog veel meer dokken. Voor de liefhebber een overzicht van de kosten:

Bedrijfsmodel
De UCI vereist de volgende fee's/services van de lokale organisator:

Prijzengeld wereldbekerwedstrijd: € 81.615 (bij manches zonder jeugdwedstrijden: € 79.000)
Organisatie fee UCI (2 opties):
Model 1: € 35.000, waarbij de lokale organisator beschikt over 25% van de sponsorrechten.
Model 2: € 50.000, waarbij de lokale organisator beschikt over 50% van de sponsorrechten.
De lokale organisator heeft recht op maximaal 5 commerciële partners en 2 extra institutionele partners.
De volgende potentiële partners zijn gereserveerd voor de UCI/Flanders Classics: telecommunicatiebedrijven, leveranciers van allerlei fietsonderdelen, alle soorten uurwerken, IT-bedrijven en alle bedrijven die weddenschappen aanbieden.
Geen partnership met bedrijven uit de tabak-, alcohol- en porno-industrie.
Betaling van de verplichte anti-doping testen
Betaling tot maximaal 30 hotelovernachtingen (eenpersoonskamers) met halfpension voor UCI vertegenwoordigers en staf
De organisator moet 200 standaard inkomtickets en 50 VIP-tickets voorzien voor Flanders Classics/UCI/
Flanders Classics/UCI krijgt toegang tot alle persoonlijke – en marketinggegevens verzameld via ticketing.
De organisator moet op de dag van het event vervoer en eten voorzien voor medewerkers van Flanders Classics/UCI.
De UCI/Flanders Classics is verantwoordelijk voor de volgende services:

Prijzengeld algemeen klassement
TV productie, Flanders Classics verzorgt het internationale tv-signaal en draagt de kosten voor de ‘graphics’. Organisatoren hebben geen kosten voor tv-productie, behalve de installatie van reuzenschermen op het parcours, stroomvoorziening of het bouwen van tv-platformen.
Tijdwaarneming
UCI vrachtwagens, start en finish materiaal, etc.
Aanwezigheid van UCI officials en UCI staf
De kosten voor de deelname toegang voor nationale teams voor mannen beloften, jongens junioren en meisjes junioren.
De organisator heeft het recht op alle inkomsten uit ticketverkoop, neven evenementen en horeca.
26 november 2021 10:48
Dit heet gewoon marktwerking, in de muziekindustrie gaat het ook zo en is het vaak nog vele malen erger.
26 november 2021 10:49
Kortom tot 130.000 euro FEE betalen
50.000 extra kosten en dan nog wat andere zaken kom je snel op 200.000 a 250.000 euro. Als je dan 20 euro inkom vraagt heb je al ca 10 a 12 duizend kaarten nodig om dat op die manier te tackelen.
Tel daar de restricties bij van sponsoren die Flanders graag in zijn map ziet verdwijnen en je snapt meer en meer waarom organisatoren moeite hebben om de zaken rond te krijgen
    26 november 2021 11:50
    Je mag natuurlijk een deel van sponsorinkomsten houden, wellicht is er subsidie en je zal ook wel aardig wat verdienen met bier en patatverkopen. Maar entreegelden en drinken/etenverkopen dalen natuurlijk enorm als er een hele dag regen wordt voorspeld, zelfs als dat uiteindelijk meevalt. Niet voor niets wil de uci een standaard fee en een bedrag van de sponsorinkomsten, die zijn (hoogst waarschijnlijk) gegarandeerd.
26 november 2021 10:50
Totaal eens met Nys en tijd dat de organiserende partijen dit opvolgen.

Simpelweg stellen dat je dat geld liever uitgeeft aan een mooier evenement vd bezoekers en het concept blubberhakken met patat & bier niet afhangt van het opdagen van bepaalde homo sapiens die toevallig goed zijn er in.

Of Nys vroeger zelf eens startgeld gepakt heeft moet je los van het topic trekken, daar op inboren is Republikeins gedoe.
    26 november 2021 11:08
    "Simpelweg stellen dat je dat geld liever uitgeeft aan een mooier evenement vd bezoekers en het concept blubberhakken met patat & bier niet afhangt van het opdagen van bepaalde homo sapiens die toevallig goed zijn er in."

    Ouwe romanticus! Je kunt dat "simpelweg stellen", maar zo werkt het gewoon niet. Er is een reden waarom organisaties graag de buidel trekken voor MvdP en WvA, en dat niet uit charitas, maar omdat het ze geld oplevert. Er komen gewoon meer mensen kijken als die twee meedoen. Ik denk dat het wel degelijk afhangt van bepaalde homo sapiens die er goed in zijn. Kun je spijtig vinden, maar zo is het.
    26 november 2021 11:34
    @Txirrindularitza: bedoelt Romāns Vainšteins niet dat als alleen Van Aert, Van der Poel en Pidcock komen opdagen je niet echt een wedstrijd hebt? Dat is waarom (zoals hiervoor gezegd) de vergelijking met een congres met keynote speakers mank loopt.
    26 november 2021 11:43
    Ik vind het echt een zichzelf in stand houdende aanname dat ze nodig zijn en daag de crossbazen uit om het 'één schaap over de dam'-effect te forceren.

    Het leeuwendeel van de fans zullen toch geen schmierende bobo's zijn en het wel op prijs stellen dat die gesoigneerde wonderboys met hun FTU's en DNA-drinks lekker geen moer krijgen voor blubberhossen en indien boehoehoehoe lekker thuis blijven bij de open haard. Dan maar met échte helden.
    26 november 2021 11:59
    @AnderJ: een congres met enkel een keynotespreker is géén congres, maar een op zichzelf staande lezing.
    26 november 2021 12:12
    Trek eens de vergelijking met een muziekfestival RV. De massa trekt daar toch ook niet de portemonee voor een festival vol B artiesten. (Hoewel dat nu in deze periode van schaarste wel eens anders zou kunnen zijn)
    26 november 2021 12:15
    "daag de crossbazen uit om het 'één schaap over de dam'-effect te forceren"
    Kartelvorming, niet toegestaan. De wetgeving zweept het onderling overbieden op.
    26 november 2021 13:10
    @ Wheely

    Ik ga absoluut niet mee in de kwaliteitsvergelijking fietsen vs muziek.
    26 november 2021 13:36
    @RV
    Jij niet nee, dat zal niemand verbazen, maar de grote massa wel, die ervaren dit gewoon als een lol criterium.
    26 november 2021 17:50
    Quote:
    Trek eens de vergelijking met een muziekfestival RV. De massa trekt daar toch ook niet de portemonee voor een festival vol B artiesten. (Hoewel dat nu in deze periode van schaarste wel eens anders zou kunnen zijn)


    Tuurlijk wel. Graspop is het grootste metalfestival van België en verkoopt uit. Alcatraz is het 2e grootste, kan de grote namen helemaal niet betalen, gaat vol voor het middenveld en verkoopt ook gewoon uit.

    Echte liefhebbers gaan uit liefde voor de muziek (of de cross), als je enkel voor grote namen komt, durf ik die liefhebberij toch in vraag stellen, dan ga je enkel om te uitpakken bij de vrienden/collega's dat je X en Y hebt gezien.
26 november 2021 12:01
Wildgroei. Overdaad. 'T's allemaal teveel. Hoeveel van die "klassementen" zijn er wel/niet? Die rondjes in het veld doen mij vooral denken aan, jawel, criteriums, de bijna betekenisloze rondjes om de kerk dus. Afijn, en tussen al dat losse zand is er dan ook nog een Wereldbeker-circuit. Leuk. Mijn voorstel: laat de rondjes in het veld lekker bestaan, schuif onder of boven de tafel en neem daarnaast de Wereldbeker wél heel serieus, maak er een serie à la de Daimond-League in de atletiek van, waar de crème de la crème aan de start staat en torenhoge prijzen te verdienen zijn.
Daarnaast de ultieme cross: het Wereld Kampioenschap.
26 november 2021 13:13
De vergelijking met een festival of een congres met keynote speakers kan ik wel inkomen.
Maar het punt van Nys is dat de Wereldbeker zegt af te stappen van het systeem van startgelden dat in het veldrijden bestaat, maar dat dan blijkbaar toch niet 100% doet.
Als het klopt is het gewoon niet transparant en mag dat best ook aangekaart worden.
26 november 2021 13:25
Nys komt hier vooral als een jaloerse concurrerende ploegbaas over, de simpele wedervraag is dat als Toon de prestaties en status van Wout en Matthieu zou hebben en dus startgeld kreeg voor Wereldbekers Sven ook zou aanslaan? Natuurlijk niet is het antwoord, de argumentatie wordt bij het opportunisme geplakt en hoppa men lijkt principieel.
    26 november 2021 13:50
    @murcia
    Ik geloof je vrij dat de kritiek van Nys uit eigenbelang/opportunisme is.
    Maar dat staat los van de vraag of de kritiek terecht is.
    Ook als je beweegredenen niet zuiver op de graat zijn, kan je nog steeds gelijk hebben.
    26 november 2021 13:57
    Met je laatste zin ben ik het helemaal eens maar Sven komt hier niet met bewijzen en dat stoort mij al en tegelijkertijd is er die eeuwige maskering van belangenverstrengeling die Nys heeft als boegbeeld van Golazo die hun strijd met Flanders Classics (lees Vandenhaute) altijd met een omweg voeren.
    En ik ben hierin ook realist, Wout en Matthieu zijn supersterren die zoveel extra aandacht genereren dat ze meer waard zijn en dat maximaal uitbuiten net als Sven zelf vroeger. Misschien niet leuk voor de anderen maar iets wat je nooit in regelgeving kunt vangen.
    26 november 2021 14:09
    Als het niet waar is, dan is het inderdaad zeer kwalijk wat Nys doet.
    Als het wel waar is, heb ik er twee gedachten bij:
    Wout en Mathieu genereren inderdaad veel waarde en halen volk naar de cross toe, en van daaruit is het perfect te verantwoorden dat zij wel startgeld zouden krijgen en de anderen niet. Met dat principe op zich heb ik geen probleem.
    Flanders Classics heeft bij de presentatie van de Wereldbeker expliciet gezegd géén startgelden te betalen. Als ze dat voor enkele renners toch doen, moeten ze daar wat mij betreft ook voor uitkomen. Indien niet is het perfect te begrijpen dat andere renners en ploegen zich genaaid voelen, want dan zijn ze dat ook wel een beetje.
    26 november 2021 14:21
    @Maillot
    Ga volledig mee in je opvatting dat als je betaald daar ook opening van zaken over moet geven, ik vond toen Flanders met die mededeling over geen startgeld kwam dat al opmerkelijk omdat juist in de wielersport (cross in het bijzonder) de omweggetjes mbt startgeld en andere betalingen voor de toppers zo wijd verbreid is. En natuurlijk mogen de andere renners en ook rensters zich belazerd voelen. Tegelijkertijd is dit een klassiek voorbeeld van de waterbed theorie, je kunt wel drukken om het water (startgeld) weg te krijgen maar het komt op een andere plek weer aan de oppervlakte.
26 november 2021 13:34
Nys beweert, stelt iets, maar komt niet met de feiten cq het harde bewijs op tafel.
Niettemin heeft meteen een ieder, en op zichzelf beschouwd niet onlogisch, een mening hier.
Als Nys nu gewoon boter bij de vis doet, dan kan er eventueel naar oplossingen worden gezocht, voor zover er van een groot probleem sprake is.
Bovendien, als Van Aert en Van der Poel niet in strijd met welke regels dan ook startgeld worden betaald, dan is dat gewoon marktwerking.
Of het in z'n algemeenheid goed voor de cross, moeten alle betrokkenen maar ns om de tafel zitten.
Mettepenningen btw:
.... Ik zeg niet dat er geen andere akkoorden gemaakt zijn, die bijvoorbeeld betrekking hebben op wedstrijden die Flanders Classics op de weg organiseert. Maar daar heb ik geen zicht op.”.... Daar zit wellicht het probleem. Van Aert en Van der Poel krijgen misschien meer of extra startgeld als ze naast de door flanders classics georganiseerde wegwedstrijden, ook in de cross starten. Dat bedrag wordt dan al bij de wegwedstrijd uitbetaald.
26 november 2021 13:55
Ik denk dat indien Matje startgeld zou krijgen op de wereldbekers hij meer wereldbekers zou rijden in dit korte seizoen!

Wat Wout betreft is hij de nieuwe Nijs, Wout rijdt waar hij extra poen kan pakken, net zoals Nijs overal startte waar hij extra kon verdienen.

Nijs is een blijft een echte 'business man' als ik het even mooi wil blijven verwoorden. Geld is zijn voornaamste drijfveer.

Toen de Wereldbeker voor het eerst naar America trok wou en zou Nijs niet deelnemen, waarom de oceaan oversteken als hij thuis poen kon scheppen, maar toen plots Trek zijn sponsor werd, werd ook Las Vegas en de rest plots het mekka van de cyclocross voor Nijs en besloot hij ambassadeur te worden van de Amerikaanse oversteek.

Conclusie - alles wat Nijs te vertellen heeft, altijd met een dikke korrel zout nemen en altijd rekening houden met het feit dat mijnheer Nijs vooral aan zichzelf eerst denkt (en Nijs Jr tweede en zijn team derde)...
26 november 2021 13:56
Zoals in het interview al aangehaald: wiens brood men eet, diens woord men spreekt. En bij Nys komt het brood van Golazo.

Ik vind het wel een goede zaak dat het veldrijden naar één hoofdklassement, zijnde de wereldbeker, en enkele bijklassementen evolueert. Dat maakt de sport duidelijker en makkelijker te volgen. In de uitwerking moet echter nog heel wat gebeuren, zodat de wereldbeker crossen ook de meest interessantere crossen zijn, met zowel de beste als meest diverse parcours.
    26 november 2021 19:31
    En dat laatste is niet zo makkelijk. Neem je de meest interessante crossen op in de Wereldbeker, dan kom je op dit moment met uitzondering van Tabor België en Nederland niet meer uit. Wat voor een Wereldbeker niet de bedoeling kan zijn en haaks staat op de wens tot internationalisering.
26 november 2021 17:09
Mr Nys ,vond U het ook eerlijk dat enkel uw zoon startgeld ontving in de jeugdcategorie?
26 november 2021 18:19
Gaat het wel eens over sport in veldrijden? Heerlijk al dat gezeik.
26 november 2021 18:52
Ook dank zij Sven Nys zijn er nu WB wedstrijden in Amerika. Voor veel renners een dure aangelegenheid. De renners van Nys daarentegen genieten van alle fasciliteert bij Trek.
26 november 2021 23:12
Probleem is natuurlijk dat het startgeld net afgeschaft is, waardoor iedereen het prijzengeld nodig heeft. Juist degene die het prijzengeld pakken krijgen dan wel als enige startgeld. Eerlijk zou zijn: iedereen startgeld, wel meer of minder, of helemaal niemand. Nu is het van twee walletjes eten.
27 november 2021 00:00
Toch weer een bewijs dat het veldrijden een kleine niche is. Als één persoon meerdere petjes draagt (ploegmanager, vader, commentator, analist, organisator, sponsor, ervaringsdeskundige) verlies je altijd een stuk geloofwaardigheid. Als je daarbij ook alle pogingen om de sport op lange termijn leefbaar te houden gaat bekritiseren omdat het voor jouw persoon (of een van de petjes die je draagt) op korte termijn nadelig is, dan is dat spijtig.
Nys over het algemeen bestempelen als een geldwolf zonder idealen doe ik niet, de manier waarop hij bijvoorbeeld een bijdrage probeert te leveren aan het veldrijden met z'n kampjes voor jongens en meisjes is nobel en zal hem zeker niet het grote geld opleveren, maar hier valt hij toch wat uit z'n rol.
    27 november 2021 02:31
    Klopt. En dat was destijds met pa VDP die de paaltjes van het parcours sloeg ook al. Hele discussies over of dat ergens van op invloed was, terwijl de zweem van belangenverstrengeling al genoeg reden is om dit als niet gewenst te kunnen betitelen.
    27 november 2021 13:15
    Niet helemaal eens. Nys en Van der Poel sr. hebben toch als één van de groten de sport beheerst en mede op de kaart gezet. Thans steken ze hun ziel en zaligheid er nog steeds in, uiteraard ook omdat zoons actief zijn. En het levert hen ook aandacht en mss nog een zakcentje op (vooral Nys). Niettemin is Nys wel 1 van de drijvende krachten en promotor in de cross.
    Overigens werd deze discussie door een tweet van Wuyts gedropt dd 20.11.

    ---

    'Nys kan de startgelden niet bewijzen, maar weet het' Tsja, wat is dan waar? Van horen zeggen in de wandelgangen, waar rook is, is..
    Mochten er startgelden door flanders classis, direct of indirect betaald worden, dan lijkt dat in strijd met geest en strekking van het prijzengeldsysteem van de UCI. De UCI staat voor fair play, zoals bijvoorbeeld ook gelijke bedragen voor de vrouwen. Als dan een organisator, vallend onder de regels van de UCI, gelijke gevallen ongelijk behandelt, dan is dat naar collega crossers niet fair. Competitievervalsing is dan op zich niet ondenkbaar. Als Van Aert 20k opstrijkt, moet Eli er 4 winnen, en Van Aert kan rustig een cross uitbollen.
27 november 2021 08:04
Zou hij een bril nodig hebben? met mvdp en wva aan het vertrek verdubbeld het aantal toeschouwers. Zonder die 2 stelt de cross geen zak voor en is het geen b sport maar een c sport
    27 november 2021 08:14
    Inderdaad Eric.
27 november 2021 15:06
Het probleem dat zich stelt, is dat indien sommige renners wel startgeld krijgen, en anderen niet, wanneer anderen daar ook aanspraak op kunnen maken. Gaat het om populariteit? Zo ja, hoe wordt die gemeten? Gaat het om prestaties? Zo ja, wat indien zou blijken dat Iserbyt dit jaar de aansluiting kan maken bij Van Aert en Pidcock (Mathieu voorlopig buiten beschouwing gelaten)? Gaat die volgend jaar dan ook startgeld krijgen? Gaat het om UCI punten? Want dan vrees ik dat Iserbyt er meer zal verzamelen dan de grote drie. Of moet je eerst in een andere discipline gaan presteren, om in overweging genomen te worden?

En dat is inderdaad een probleem.

Reacties zijn gesloten.