Voorbeschouwing: Bredene Koksijde Classic 2019

Door , vrijdag 22 maart 2019 om 07:00
Voorbeschouwing: Bredene Koksijde Classic 2019

Foto: Luc Claessen

In navolging van Nokere Koerse blijven de ploegen nog twee dagen langer in België voor de Bredene Koksijde Classic (1.HC). Op vrijdag 22 maart kunnen de snelle mannen zich nog eens uitleven op West-Vlaamse bodem, tussen Bredene en Koksijde. De favorieten zijn sprintbommen als Fabio Jakobsen, Jakub Mareczko, Pascal Ackermann en Alvaro Hodeg. Wie trekt in Koksijde aan het langste eind? WielerFlits blikt vooruit!


Historie

De naam Bredene-Koksijde Classic doet misschien niet meteen een belletje bij u rinkelen, en dat is op zich ook niet onlogisch. De wedstrijd staat immers al sinds 2011 op de wielerkalender onder de naam Handzame Classic. Maar de Handzamenaren waren het koersen sowieso niet vreemd. Al sinds 2002 werd op het parcours van de huidige Handzame Classic namelijk de slotetappe van de Driedaagse van West-Vlaanderen afgewerkt. Daar zagen we onder andere Johan Museeuw, Robbie McEwen en Jimmy Casper op het hoogste schavot.

De eerste officiële editie was meteen ook de meest memorabele. Een massasprint op een door regen spiegelglad wegdek besliste in Handzame over winst en verlies, en daarin was het verrassend Steve Schets van het bescheiden Donckers Koffie-Jelly Belly die zijn eerste (en enige) profzege pakte. Op zich niet onoverkomelijk, ware het niet dat de tweede, Kenny van Hummel, vlak na de aankomst met zijn stuur bleef haken aan een fototoestel van een toeschouwer en keihard tegen de vlakte ging. Van Hummel nam Schets in zijn val mee, waardoor die laatste zijn zege op de grond moest vieren. Datzelfde overkwam Kenny Dehaes twee jaar later, toen hij bij het maken van zijn zegegebaar omver werd geblazen door een windstoot. Tweede in die wedstrijd was wederom de onfortuinlijke Kenny van Hummel.

Kenny Dehaes won in 2013 – foto: Cor Vos

Laatste winnaars
2018: flag-co Alvaro Hodeg
2017: flag-no Kristoffer Halvorsen
2016: flag-sk Erik Baska
2015: flag-be Gianni Meersman
2014: flag-si Luka Mezgec
2013: flag-be Kenny Dehaes
2012: flag-it Francesco Chicchi
2011: flag-be Steve Schets

Ook in de daaropvolgende jaren bleef de Handzame Classic uitmonden in een massasprint. Meer nog, er is nog nooit niét gesprint in Handzame. In 2018 mochten we de ontbolstering van een nieuw talent uit het sterrenensemble van Patrick Lefevere vanop de eerste rij beleven. Alvaro Hodeg boekte amper twee dagen na zijn ploeggenoot Fabio Jakobsen zijn eerste profzege in Handzame, na een knappe lead-out van de Nederlander. Titelverdediger Kristoffer Halvorsen beet zijn tanden stuk en moest ditmaal vrede nemen met de dichtste ereplaats. Pascal Ackermann werd derde.

Top 5 vorige editie
1. flag-co Alvaro Hodeg (Quick-Step Floors)
2. flag-no Kristoffer Halvorsen (Team Sky)
3. flag-de Pascal Ackermann (Bora-Hansgrohe)
4. flag-it Matteo Pelucchi (Bora-Hansgrohe)
5. flag-gb Adam Blythe (Aqua Blue Sport)


Parcours

Een naamsverandering brengt natuurlijk ook een parcourswijziging met zich mee, en die situeert zich voornamelijk op de plaatselijke ronden aan de aankomst. Badplaats Bredene – gekend van het naaktstrand – is daarentegen al sinds 2013 de vaste vertrekplaats van deze eendagskoers en zal dat ook nu blijven. De renners tekenen het controleblad in het Staf Versluyscentrum, waar omstreeks 12:30 het startschot gelost wordt. Daarna blijft men nog een tijdje de kustlijn aanhouden.

Na een dikke 25 kilometer, waarbij het spel met de wind meteen een rol zou kunnen spelen, zetten de renners koers richting het zuidelijker gelegen Heuvelland. Daar liggen meteen ook de belangrijkste hindernissen van de dag te wachten. Na 93 kilometer staat de Kemmelberg (0,6 km aan 7,3 procent) op het programma. Dit kasseimonster kennen we natuurlijk als scherprechter uit Gent-Wevelgem, maar het kan ook in wedstrijden als deze heel wat nervositeit en wie weet zelfs schifting veroorzaken. Vijf kilometer later volgt de Rodeberg (1 km aan 3,8 procent), meteen ook de laatste helling van de dag. Op dat moment staat er nog exact 100 kilometer op de teller, tijd genoeg voor een hergroepering.

Via Poperinge, Alveringem en Veurne (inclusief de kasseien van de Veurnestraat), gaat het vervolgens richting het beruchte De Moeren. Wie De Moeren zegt, zegt waaiers, en de verwachting is dan ook dat de wind hier vrij spel zal hebben en wie weet het peloton in verschillende stukken zal doen breken. Deze passage ligt met zijn 60 kilometer echter nog tamelijk ver van de aankomst. Eens de renners in Koksijde aankomen staan er immers nog drie biljartvlakke ronden van 13,5 kilometer door Koksijde en diens deelgemeenten Sint-Idesbald en Oostduinkerke te wachten. Rondjes als deze dreigen de wedstrijd op slot te gooien, dus is de verwachting dat we in Koksijde ‘gewoon’ weer gaan sprinten.

De gemeente Koksijde legde overigens het bedrag van 75.000 euro op tafel om de aankomstplaats van deze eendagswedstrijd over te nemen van Handzame, waar het destijds allemaal begonnen is. De gemeente kon bovendien een betere accommodatie bieden en tekende een overeenkomst tot 2024.

Start: 12:30
Finish: tussen 16:49 en 17:26

Parcoursinformatie 2019


Favorieten

Wat we woensdag nog zeiden over het deelnemersveld in Nokere Koerse, geldt ook hier: met voorsprong het sterkste ooit. De organisatoren wisten maar liefst acht WorldTour-ploegen te overtuigen om de eendagskoers in hun programma op te nemen, dat zijn er twee meer dan vorig jaar. Deceuninck-Quick-Step levert publiekstrekkers als Remco Evenepoel, titelverdediger Alvaro Hodeg en Fabio Jakobsen af, terwijl ploegen als Sky, BORA-Hansgrohe, CCC, Trek-Segafredo, Lotto Soudal, UAE-Emirates en Katusha-Alpecin met een ietsjes minder indrukwekkende equipe aan de start komen.

Fabio Jakobsen – foto: Cor Vos

Deceuninck-Quick-Step zal dan ook de wedstrijd moeten dragen, maar dat zijn ze inmiddels wel gewend. Zoals gewoonlijk hebben ze ook meerdere pionnen om uit te spelen en de concurrentie hierbij in de waan te laten. Vorig jaar kreeg Alvaro Hodeg bijvoorbeeld de voorkeur boven Fabio Jakobsen – die nochtans twee dagen eerder Nokere Koerse op zijn naam had geschreven, waarna de aalvlugge Colombiaan bedankte met een overwinning. Een jaar later hebben beiden een extra stapje vooruit gezet, maar vooral Jakobsen behoort nu tot de wereldtop der sprinters. Neem daarbij het feit dat hij – in tegenstelling tot Hodeg – géén Nokere Koerse in de benen heeft, wat doet vermoeden dat hij hier de uitgesproken kopman van de blauwe brigade zal zijn. Hodeg is back up én een uitstekende lead-out.

Pascal Ackermann was vorig jaar al even verrassend de derde man op het podium van de Handzame Classic. Ook hij is intussen niet blijven stilstaan in zijn ontwikkeling. Afgelopen najaar zette hij een indrukwekkende reeks neer met winst in onder andere het Duits kampioenschap, de Brussels Cycling Classic, de GP Fourmies en etappes in verscheidene WorldTour-rittenkoersen. Dit seizoen bleef zijn zegesteller steken na de Clásica de Almería en daar zal Ackermann in Handzame maar wat graag verandering in willen brengen. Hij krijgt bovendien een equipe rond zich heen met quasi alleen maar snelle jongens, zoals ex-winnaar Erik Baska, Michael Schwartzmann, Rüdiger Selig en Jay McCarthy.

Pascal Ackermann – foto: Cor Vos

Er zijn maar weinig wedstrijden waarin Jakub Mareczko zijn snelheid kwijt kan, maar dit moet er zeker eentje zijn. Het moet gezegd: Mareczko is een man met weinig inhoud, en juist dat is in een wedstrijd als Handzame Classic geen probleem. De hindernissen situeren zich vrij ver van de aankomst, waardoor de snelle man van CCC relatief fris aan zijn sprint zou moeten kunnen beginnen. In zulke situaties is Mareczko razend gevaarlijk, zo bewees hij in het verleden zelfs al met tweede plaatsen in enkele Giro-ritten. Mareczko is misschien wel de allerrapste van het pak, maar alles zal wel moeten meezitten om mee te kunnen strijden voor de zege. De voornamelijk Poolse selectie rondom hem doet evenwel vermoeden dat de Italiaan met Poolse roots er in de slotronde weleens alleen voor zou kunnen staan.

Naast de eerdergenoemde Baska is Kristoffer Halvorsen de enige andere ex-winnaar aan het vertrek, en dat geeft een renner toch altijd net dat tikkeltje extra motivatie. Zelfs in zijn – ietwat tegenvallende – debuutseizoen bij Team Sky, strandde Halvorsen in Handzame nog steeds op de tweede plaats, wat doet vermoeden dat deze wedstrijd hem echt wel op het lijf geschreven is. Dit jaar lijkt het bij de beloftewereldkampioen van 2016 in Qatar allemaal net iets beter te lopen dan het jaar voordien: in de Herald Sun Tour slaagde hij er zelfs in om zijn eerste wedstrijd in het tricot van de Sky-formatie op zijn naam te schrijven. Toch mag het allemaal net iets meer zijn voor een voormalige wereldkampioen bij de beloften. Een eendagskoers als deze zou zijn palmares in ieder geval direct wat meer glans geven.

Kristoffer Halvorsen – foto: Cor Vos

Die andere man in vorm is Lorrenzo Manzin, de snelle Fransman van Vital Concept-B&B Hotels. Manzin was met name op Afrikaanse bodem goed op dreef met twee ritzeges in de Tropicale Amissa Bongo, voor renners als André Greipel en Niccolo Bonifazio. Eens teruggekeerd in Europa, kon Manzin die winning mood vooralsnog niet doortrekken. Zowel in de Clásica de Almería, Kuurne-Brussel-Kuurne, Le Samyn als de Ronde van Drenthe kwam er een DNF’je achter zijn naam, maar die wedstrijden waren dan ook iets slopender dan de Bredene Koksijde Classic. Daarom verwachten we Manzin in Koksijde aan het front. Indien Manzin toch kraakt, zou het leuk zijn om een heropleving van ploegmaat Kris Boeckmans te zien. Zijn snelle benen kunnen toch niet verdwenen zijn?

Jens Debusschere legde zijn ambities de voorbije jaren steeds in koersen van het WorldTour-niveau, maar misschien is het geen onverstandige zet geweest om bij Katusha-Alpecin wedstrijden zoals deze met rood aan te stippen. Het staat buiten kijf dat Debusschere een van de snelste jongens van het pak is, maar sinds zijn breuk met schoonbroer Jürgen Roelandts is het toch allemaal net een tikkeltje minder. Misschien dat Nathan Haas de taak van Roelandts in de Bredene Koksijde Classic op zich kan nemen. Een ander sterk duo is dat van Direct Energie: Thomas Boudat en man in vorm Pim Ligthart. Ligthart is al lang geen sprinter pur sang meer, en dus lijkt het logisch dat hij de aalvlugge Boudat mee op sleeptouw neemt. De Franse formatie zit met zeven zeges in ieder geval in een uiterst goede flow.

Thomas Boudat (rechts) samen met Niki Terpstra – foto: Cor Vos

Het lijstje met snelle mannen is verder ellenlang. Lotto Soudal vaardigt het duo Adam Blythe-Enzo Wouters af, terwijl Trek-Segafredo op de diensten van UAE Tour-revelatie Matteo Moschetti rekent. Roberto Ferrari vervolledigt namens UAE-Emirates het WorldTour-sprintersveld. Overige kanshebbers: Hugo Hofstetter (Cofidis), Timothy Dupont en Alfdan De Decker (Wanty-Gobert), Matteo Pelucchi (Androni Giocattoli-Sidermec), Michael Van Staeyen (Roompot-Charles), Milan Menten (Sport Vlaanderen-Baloise), Brenton Jones (Delko Marseille Provence KTM) en Roy Jans (Corendon-Circus).


Favorieten volgens WielerFlits

**** Fabio Jakobsen
*** Pascal Ackermann, Jakub Mareczko
** Alvaro Hodeg, Lorrenzo Manzin, Kristoffer Halvorsen
* Jens Debusschere, Thomas Boudat, Matteo Pelucchi, Hugo Hofstetter

Website organisatie
Deelnemerslijst 2019


TV

Ruben Van Gucht en José De Cauwer geven vanaf 15:30 commentaar bij deze wedstrijd namens Sporza. Eurosport is vanaf datzelfde tijdstip present voor de internationale uitzending.

Dit artikel delen:

6 Reacties

oborobo 20 maart 2019 om 15:43

Debusscherre ook niet echt een winnaar.

FritsvanHoefelen 21 maart 2019 om 09:37

Burgos op de startlijst. Bijzonder

Maillot à Pois 21 maart 2019 om 09:55

Verbaast me dat Philipsen naar Milaan-Sanremo gaat, terwijl ze daar toch de kaart Gaviria gaan trekken en ook Kristoff in steun mee hebben.
Hier zou Philipsen toch aardige winstkansen hebben.

Jotto-Lumbo 21 maart 2019 om 10:52

Daar heb je inderdaad gelijk in, totaal onnodig. Ik vind sowieso dat Philipsen een behoorlijk zwaar programma rijdt. Net 21, rijdt in Australië, Algarve en ook nog alle klassiekers voor de eerste keer op het hoogste niveau. Ik kan me voorstellen dat hij dit niet gaat volhouden..

Kevin Lowagie 21 maart 2019 om 14:32

Het is inderdaad opvallend dat Philipsen hier niet start, maar wel Consonni, nota bene een Italiaan. Dat moet toch wel vervelend zijn voor Consonni. Ik vermoed dat de rol van Philipsen hier vooral in dienst rijden van de kopmannen en ervaring opdoen.

Merlinappa 21 maart 2019 om 21:55

Er staat erg weinig wind morgen zo lijkt het, dus verwacht geen waaiers.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.