Tour 2020: Voorbeschouwing bergetappe naar Col de la Loze

woensdag 16 september 2020 om 07:30
Tour 2020: Voorbeschouwing bergetappe naar Col de la Loze

foto: Cor Vos

Naar de zeventiende rit van de Tour de France wordt door veel wielerliefhebbers al reikhalzend uitgekeken. De aankomst ligt namelijk op de loodzware Col de la Loze, die voor de eerste keer wordt bedwongen in de Tour. WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

Alleen een groot kampioen zal kunnen winnen op de Col de la Loze, orakelde Tourbaas Christian Prudhomme al. Met de beklimming van de Col de la Loze heeft de zeventiende rit van de Ronde van Frankrijk een primeur. Nooit eerder werden de renners omhoog gestuurd op deze bergpas, na de Col de l’Iséran en de Galibier de hoogste van de Savoie. Op een hoogte van 2.304 meter wordt hier trouwens het dak van de Ronde bereikt.

Gestart wordt vanuit Grenoble, ook wel de hoofdstad van de Alpen genoemd. Schuif tijdens een bezoek aan deze plaats ’s morgens de gordijnen opzij en van alle kanten komen de bergtoppen je tegemoet, terwijl achter ze de ochtendzon opkomt. Grenoble neemt niet alleen een centrale plaats in de Alpen in, maar is ook een vaste basis van de Tour. Al veertig keer eerder kwam het peloton hier aan, of ging het er van start.

In 1936 boekte de Nederlander Theo Middelkamp in Grenoble een etappezege door de eindsprint van een kopgroep met twaalf man te winnen. In 1970 zorgde Eddy Merckx voor Belgisch succes door solo aan te komen in de Alpenstad, nadat hij in de afdaling van de Granier was weggereden bij de tegenstand. En negen jaar geleden werd Andy Schleck hier uit het geel gereden door Cadel Evans, die een dag later in Parijs de eindzege veiligstelde.

In Grenoble dus begint de zeventiende etappe, die aanvankelijk de oevers van de rivier de Isère volgt. Na 45,5 kilometer ligt bij La Rochette de tussensprint op het parcours, waar voor de eerste vijftien man weer punten zijn te verdienen. Vervolgens bereiken de renners na 90,5 kilometer het plaatsje Notre-Dame-du-Cruet, waar de Col de la Madeleine (17,1 km aan 8,4%) begint. Dit is de eerste klim van de dag.

Net als Grenoble is deze Col de la Madeleine, die van zuid naar noord wordt overgestoken, een gerenommeerde naam in de Tour. Al talloze keren werd de klim in de route opgenomen. Onder anderen Lucien Van Impe, Richard Virenque en Michael Boogerd, op weg naar zijn fameuze zege in La Plagne, kwamen hier als eerste boven. Het is een klim waar de renners continu spanning op de benen hebben.

Klik om te vergroten

Als de top na 107,5 kilometer eenmaal is bereikt, volgt de lange afdaling tot aan het Isèredal. Dan koersen de renners via Aigueblanche en Moûtiers naar het bergdorp Brides-les-Bains, dat in 1992 als het olympisch dorp fungeerde voor de Winterspelen van Albertville. Het bronwateroord telde in die tijd 610 inwoners, maar had ten tijde van de Spelen 2.300 logés. Woensdag doet deze plaats vooral dienst als de toegangspoort naar de slotklim van de zeventiende Touretappe.

De Col de la Loze vormt het sluitstuk van deze bergrit. Zoals geschreven, voor het eerst in haar rijke geschiedenis gaat de Ronde van Frankrijk hier omhoog. Toegegeven, in 1973 werd al eens onder erbarmelijke omstandigheden gefinisht bij het vliegveld van Méribel op 1.800 meter en zegevierde Bernard Thévenet, nadat hij op twee kilometer van de streep was weggereden bij de concurrentie. Nu moeten de renners echter nog een stuk verder klimmen.

Tot voor kort was de top alleen bereikbaar via een onverharde weg, tot het skigebied Les Trois Vallées besloot de route te asfalteren. “Toen wij hier een kijkje kwamen nemen, zagen we deze geweldige col. Haar charme en schoonheid hadden onze harten meteen veroverd. Daarnaast viel ook haar sportieve kant (de steile hellingen en de hoogte) gelijk in de smaak. We wilden de klim zo snel mogelijk in de Tour op te nemen”, zei parcoursbouwer Thierry Gouvenou eerder.

Klik om te vergroten

De cijfers van de slotklim zijn duizelingwekkend. Afgaande op haar lengte en gemiddelde stijging is de Col de la Loze lang, maar lijkt hij niet extreem steil. Schijn bedriegt! Op de erg onregelmatige klim gaan in de laatste kilometers de stijgingspercentages met een ruk de hoogte in. Zo zijn er stukken tot 18% en zelfs 24% in de laatste drie kilometer en lopen de slotkilometers aan gemiddeld 10% omhoog.

De Col de la Loze is een klim waar je weinig aan volgen hebt, waar het ieder voor zich is en waar je nergens de kans krijgt om een ritme te vinden. Het peloton van de Tour de l’Avenir mocht de klim alvast eens testen vorig jaar. Alexander Evans (dit jaar Circus-Wanty Gobert) won. “Dit is geweldig, vooral omdat de laatste kilometers van de klim loeizwaar waren.”

Start: 12.15 uur in Grenoble
Finish: tussen 17.03 en 17.39 uur op de Col de la Loze
Afstand: 170 kilometer


Favorieten

De zeventiende etappe van de Tour de France, met de Madeleine en de Col de la Loze, is er echt een voor de berggeiten. De vraag is of de klassementsrenners gaan strijden om de ritzege of juist de avonturiers. Voor gele trui Primož Roglič en zijn ploeg Jumbo-Visma kunnen de bonificaties op de streep een reden zijn om de vluchters het dagsucces te gunnen, zodat een tegenstander als Tadej Pogačar op die manier niet kan inlopen.

Tadej Pogačar – foto: Cor Vos

Als de klassementsrenners gaan strijden om de etappezege, moeten we de favorieten zoeken bij het handje Slovenen in de Tour. En dan komen we natuurlijk uit bij Jumbo-Visma’s Primož Roglič en Tadej Pogačar van UAE Emirates. Na ruim twee weken koers steken zij boven de concurrentie uit. Roglič ging in skioord Orcières-Merlette, waar de streep lag na een klim, Pogačar vooraf in de sprint.

In Laruns en op de Grand Colombier draaide Pogačar de rollen om. Bij zijn tweede etappezege plaatste de jonge Sloveen zijn sprint op honderd meter van de streep en wist hij die door te trekken tot op de finish. Daarom heeft hij nu een klein streepje voor op zijn landgenoot in het geel. Met de bonificaties aan de aankomst kan de UAE-renner bovendien weer dichter komen bij de koppositie van Roglič.

De aanval van Pogačar op de slotklim naar Villard-de-Lans is wellicht een voorbode voor woensdag. Zet hij Roglič ook op de Col de la Loze onder druk? Het verschil tussen beide kleppers is met nog vijf etappes te gaan slechts 40 seconden. Wat in het voordeel weegt van Roglič is zijn sterke ploeg. Tom Dumoulin (inmiddels negende in het klassement) en Sepp Kuss moeten de geletruidrager lang bij kunnen staan op de slotklim.

Primož Roglič – foto: Cor Vos

De podiumplekken zijn na tweeënhalve week nog allesbehalve verdeeld. Rigoberto Urán staat nu derde, sinds Egan Bernal op de Grand Colombier wegviel uit de top van het klassement. Maar de inmiddels 33-jarige Colombiaan van EF Pro Cycling geldt niet als een veelwinnaar en voelt de hete adem van een handvol renners in zijn nek. Liefst vier renners staan nog binnen een minuut achter Urán.

Mogelijk kan Miguel Ángel López (Astana) op de Col de la Loze een gooi doen naar het dagsucces. De aankomst op 2.304 meter hoogte moet alvast geen probleem zijn voor de nummer vier in het klassement, want zelf is hij ook op grote hoogte opgegroeid. In de etappes naar Orcières-Merlette en de Grand Colombier zat hij er al goed bij. Bovendien kan hij profiteren van de kennis van zijn ploeggenoot Harold Tejada, die in de Tour de l’Avenir de Col de la Loze al omhoog reed. López plaatste dinsdag al een demarrage in de slotfase van de rit naar Villard-de-Lans: de Colombiaan is in vorm!

De andere namen die maar wat graag de derde plaats van Urán willen overnemen, zijn Adam Yates (Mitchelton-Scott), Richie Porte (Trek-Segafredo) en Mikel Landa (Bahrain McLaren). Yates was op de tweede dag in Nice al attent, wat resulteerde in de derde plek. In de eerste week droeg hij ook al enkele dagen het geel, en op de Grand Colombier kwam hij als achtste boven. Porte, die helemaal is opgeleefd als ronderenner, was daar zelfs derde. Maar ook Landa verteert de bergen tot op heden goed en hij aast op een plek op het eindpodium.

Achter de eerste zeven is Enric Mas redelijk stiekem naar de achtste plaats geslopen. De klimmer van Movistar is de momenteel de kopman en staat op minder dan twee minuten van de derde plek in het klassement.

Miguel Ángel López – foto: Cor Vos

Als avonturiers de ruimte krijgen, komen we uit bij de bekende namen. Namen als Richard Carapaz en Lennard Kämna zouden we graag noemen, maar na hun inspanning van dinsdag (toen Kämna de betere was van Carapaz) lijkt het onwaarschijnlijk dat zij nog een keer ten aanval trekken. Misschien krijgt Daniel Felipe Martínez wel de ruimte, al kunnen we het ook begrijpen als de Colombiaan zijn kopman Urán moet bijstaan.

De belangrijkste Colombianen hebben we wel genoemd nu, maar de naam van Nairo Quintana ontbreekt nog. De oud-winnaar van de Giro d’Italia en Vuelta a España koerste als herboren na zijn transfer van Movistar en Arkéa-Samsic, maar moest vorige week zijn wonden likken na een val in de dertiende etappe. Daaraan hield hij blessures aan knieën en ellebogen op. Op de Grand Colombier verloor hij bijna vier minuten. En dat hij gelost werd bij de favorieten in de finale naar Villard-de-Lans, geeft een slecht signaal af op weg naar de Col de la Loze-etappe.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Tadej Pogačar
*** Miguel Ángel López, Primož Roglič
** Mikel Landa, Richie Porte, Adam Yates
* Rigoberto Urán, Enric Mas, Daniel Felipe Martínez, Egan Bernal

Update: Egan Bernal heeft besloten om uit de wedstrijd te stappen.

Tour 2020: Deelnemerslijst (WielerFlits)


Weer en TV

De weersverwachting voor Grenoble is zonnig, aan een maximum temperatuur van 30℃ en een zwakke wind. Maar gedurende de etappe neemt de kans op regen en onweer toe in de omgeving van de Col de la Loze en Méribel. Ook koelt het af naar ongeveer 21℃.

De zeventiende rit is vanaf de start om 12.15 uur, live te zien op Eurosport 1 en via de Eurosport Player. Sporza begint om 12.05 uur met uitzenden op Canvas, om vervolgens om 13.30 uur over te schakelen naar Eén. De NOS zendt de Tour vanaf 12.25 uur, in verband met de algemene politieke beschouwingen na Prinsjesdag, uit op NPO2.


Dit artikel delen:

146 Reacties

nickdt 15 september 2020 om 19:09

Jumbo gaat niet rijden en UAE heeft het team niet. Moet dus van Movistar of Astana komen, maar aangezien die ook het team niet hebben, want ze ogen veel te zwak, gaat er dus een vluchter winnen.

Er is ook een kans dat Bora Bennett (En de andere spurters) wil slopen tot de Madelaine, want daar is zeker een mogelijkheid toe.

madeinstars 15 september 2020 om 19:11

Ik acht die kans ook groot. Jumbo heeft in de etappe naar de Grand Colombier ondervonden dat ze Pogacar niet kunnen kraken als ze er een harde etappe van maken, dus dan is er ze alles aan gelegen om als ploeg zo fris mogelijk aan de Loze te beginnen.

Bovendien is het dan mooi meegenomen dat de boni’s ook weg zijn.

Panache 15 september 2020 om 19:20

Jumbo zal controleren, want de kopgroep zal vol springplanken zitten.

madeinstars 15 september 2020 om 19:28

Ik denk niet dat je veel aan springplanken hebt morgen. Er is niemand die zo gek is op de Madeleine al aan te vallen en de Loze is zo steil dat je daar weinig meer hebt aan een of andere uitgepierde vooruitgeschoven knecht, die bovendien waarschijnlijk toch niet harder kan rijden dan de knechten van Roglic.

En zelfs al ben je bang voor springplanken, dan heb je alleen maar meer nadeel als je je ploeg gaat oproken door daar hard achteraan te rijden.

Eigenlijk kan je met de springplanktactiek sowieso niet echt winnen van de leider in de wedstrijd als die ook de beste ploeg heeft. Die tactiek werkt alleen als de leider juist een slechte ploeg heeft en jij als uitdager een hele goede. Zoals bijvoorbeeld Aru vs Dumoulin in de Vuelta.

ParijsIsNogVer 15 september 2020 om 20:55

Enige scenario dat ik kan bedenken: paar knechten vooruit, zelf wegspringen vlak voor de top van de madeleine, knechten wachten op jou, en je dan naar de voet van de Loze laten loodzen.

Wheely 15 september 2020 om 19:10

Dit scenario gaat TJV toch proberen te voorkomen, de rit moet weer naar vluchters natuurlijk.

Bora, Sunweb, Ineos, AG2R, DQS etc. zijn ook bondgenoten in deze.

Slijptol 15 september 2020 om 19:11

Snap niet waarom Mas en Uran genoemd worden. Die kunnen nooit in de vroege vlucht gaan en op de slotklim rijden ze Roglic en Pogacar er nooit af.

Pinot maakt meer kans!

madeinstars 15 september 2020 om 19:12

Er zijn eigenlijk maar 3 favorieten. Roglic, Pogacar en een vluchter. Maar ja, je moet toch zo’n stukkie vullen.

Slijptol 15 september 2020 om 19:29

Daar heb ik niet van terug:). Landa geloof ik dan nog wel in. Die heeft de ballen om vroeg aan te vallen. Laten we dat hopen. Anders hoef je vanwege de zwaarte van de rit weinig spektakel te verwachten, denk ik.

Wee-Bey 15 september 2020 om 20:01

Lopez moet je ook wel noemen. Is ook niet bang om het te proberen

Panache 15 september 2020 om 19:19

Er wordt soms wat makkelijk afgeven op de renners qua spektakel. Dit is een zware Tour in een raar jaar zonder opgebouwd ritme. En bovenal: Roglic kan zijn eerste Tourzege pakken (natuurlijk rijdt hij dan conservatief). Pogacar rijdt zijn eerste Tour en ondanks dat neemt hij nog geen genoegen met plek 2. Hij zal niet all-in gaan, maar ook denken aan behoud van podium, geef hem eens ongelijk. Uran maakte eind vorig jaar een horrorcrash mee en had de hoop om op niveau terug te komen al bijna opgegeven, natuurlijk is een nieuw podium een droom voor hem. Van Landa en Lopez mag je gezien hun opgebouwde reputatie ietsje meer verwachten, ik ga er ook van uit dat zij morgen aanvallen plaatsen. Het ongeduld van sommigen had die aanvallen al eerder verwacht, maar morgen is pas de eerste kans daar voor in de derde week. Yates is ook een aantrekkelijke renner maar zal zelf stomverbaasd zijn dat hij momenteel 5e staat. Idem voor Richie Porte die al afgeschreven was.

Kraken 15 september 2020 om 19:23

Mooi verwoord en helemaal met je eens. Hierbij één aanvulling: opeenvolgende bergetappes zorgen voor veel verwachtingen, maar de laatste jaren wordt er alleen in de laatse etappe van die reeks aanvallend gekoerst.

madeinstars 15 september 2020 om 19:29

Helemaal mee eens. Sowieso is het wat het is. De sport veranderd en helaas voor het spektakel niet altijd ten goede.

Robert Rodenburg 15 september 2020 om 20:18

als die twee al verbaasd zijn dat ze zo hoog staan zeg dat toch al gelijk alles over deze tour

Kraken 15 september 2020 om 19:19

Dit is er 1 voor de vluchters. TJV wilt deze rit niet controleren met het risico dat Pogacar er met de boni’s vandoor gaat.

Frits van Jumbo 15 september 2020 om 21:23

Wil

koos1 15 september 2020 om 19:20

Jumbo zal de vluchters laten rijden, zodat de boniseconden weg zijn. Pogacar heeft geen ploeg om vluchters terug te halen, dan moet het al van een ploeg als Astana of Bahrein moeten komen om vluchters terug te halen. Anders gaat dit een rit voor de vluchters worden met daarna strijd tussen de klassementsrenners.

nickdt 15 september 2020 om 20:10

Ja en dan gaat Jumbo tempo rijden op de Madeleine en vliegen al die Astana en Bahrein knechten eraf.

Robert Rodenburg 15 september 2020 om 20:24

alweer strijd tussen de klassement renners daar hebben we al aardig wat van gezien,ik krijg er onderhand de slappe lach van als ik dat steeds weer lees.
Heb nou al zo vaak gehoord van ja dit is m nou moeten ze wel,maar dan weer niet zwaar genoeg of juist te zwaar(morgen)is toch een beetje lachwekkend aan het worden.

Motorindefiets 16 september 2020 om 03:46

Landa gaat het zeker proberen gezien de hoogte word het heel spannend… bellangrijk word of tom goed met de hoogte omgaat want die zal landa terug moeten pakken en of pogacar durft te pokeren als roglic alleen zit dan.. ik hoop dat pogacar dan het werk aan roglic laat eb dan laatste kms die 40 sec terugpakt alleen zodat de laatste tijdrit echt spannend word :)

Motorindefiets 16 september 2020 om 03:46

Landa gaat het zeker proberen gezien de hoogte word het heel spannend… bellangrijk word of tom goed met de hoogte omgaat want die zal landa terug moeten pakken en of pogacar durft te pokeren als roglic alleen zit dan.. ik hoop dat pogacar dan het werk aan roglic laat eb dan laatste kms die 40 sec terugpakt alleen zodat de laatste tijdrit echt spannend word :)

ti-raleigh 15 september 2020 om 19:23

Dit is wel zo’n beetje de laatste kans om iets te proberen. Ben benieuwd of er ploegen zijn die al oorlog gaan maken op de Madeleine. Ploegen die daarvoor (nog enigszins) in aanmerking komen zijn Movistar, Astana, EF en Bahrein.

harryjohan71 15 september 2020 om 20:17

Tot heden heeft geen enkele klassementsploeg oorlog gemaakt. Tuurlijk mag je blijven hopen. Het is alleen niet realistisch.

skylimit 15 september 2020 om 19:30

Morgen zijn het 2 zware en lange klimmen. Op papier een etappe die eenvoudig te controleren is door TJV mits Roglic en co de goede benen hebben.
Vluchters zullen een aanzienlijke voorsprong moeten hebben om kans te maken op de etappe overwinning. Vandaag hebben er al een aantal usual suspects een jasje uitgedaan voor de etappewinst. Benieuwd wie er morgen kan c.q. mag en anders gaat het een strijd worden tussen de klassementtoppers met vermoedelijk een verrassende Porte en Lopez en daarachter Roglic en Pogacar die het lastig zullen hebben op deze lange klimmen.
En dan wacht donderdag nog een helse etappe en uitermate lastig te controleren voor TJV. Roglic moet echt nog aan de bak!

Slijptol 15 september 2020 om 19:31

Bij de skipistes van de Col de la Loze hebben ze vast wel een bovenkabel lopen. Verwacht dat de Jumbo Visma trein daar morgen weer goed gebruik van gaat maken. Die rijden zo’n verschroeiend tempo dat ze de koers lam leggen. Ik kan er wel van genieten hoor, maar dat is puur als Nederlander zijnde.

Tuubke 15 september 2020 om 21:08

Juist ‘als Nederlander zijnde’ kan ik er helemaal níet van genieten. Ik zie liever dat een landgenoot iets kan en mag ondernemen, dan dat ze braaf locomotiefje gaan spelen voor een Sloveense kopman. Ik mis Mollema!

moa 15 september 2020 om 19:35

Die twee ploegen kunnen nog niet eens een Gesink of een WVA alleen kapot maken. Dat is nu net het probleem. En Roglic heeft altijd nog minimum Kuss, en vaak ook Dumo tot in de laatste km.*

*antwoord op lander luypaert, wiens bericht verdween terwijl ik dit tikte?

Murcia 15 september 2020 om 19:36

Ik denk dat Kuss morgen zijn waarde mag gaan bewijzen, Hij rijd de afgelopen dagen als een iets te enthousiaste junior rond, zie dat gekke incident vandaag maar hij is echt geschikt voor dat laatste stuk op de Loze. Als hij kan en mag doortrekken op dat steile laatste stuk is hij van vitaal belang voor Primoz.

madeinstars 15 september 2020 om 19:38

Ik heb ook het idee dat die nu echt tegen zijn topvorm aanzit. Rijdt heel makkelijk. Kuss gaat morgen heel belangrijk zijn en 90% zeker weer de laatste man i.p.v. Tom. Zeker ook gezien het feit dat hij vrij comfortabel op hoogte zou moeten kunnen presteren.

zomaareens 15 september 2020 om 19:36

Probeerde Buchmann mee te zitten vandaag? Of is ie out of order?

deharderpeter 15 september 2020 om 19:38

Ziet er naar uit dat de bollentrui dan toch naar een klaasementsman gaat, als de favorieten deze koninginnenrit niet laten lopen.

Bertvd 15 september 2020 om 21:15

Vlak de rit van donderdag niet uit.

Worden er zaterdag nog punten vergeven?

SprintMaster 15 september 2020 om 19:43

Ze hadden beter de zware bergen wat verdeeld over meerdere etappes. Bijvoorbeeld door ook een aankomst bergop in de Pyreneeën op te nemen. Nu zitten de zwaarste twee van de ronde in één etappe waardoor dit dus de etappe is waarvoor iedereen zich spaart. In de etappes ervoor en erna is weinig meer te halen vanwege het profiel waarbij de finale niet lastig genoeg is.

JVD 16 september 2020 om 08:31

Als je goed kijkt is het parcours zo opgebouwd dat er aan het begin van de derde week nog kleine verschillen zijn. Bij een zware finish bergop in de Pyreneeën had je het risico gehad dat iedereen gaat lopen mokken ‘dat de Tour al na een week beslist is.’

Ivan 15 september 2020 om 19:44

Tenzij Pogacar zijn hele team gaat opofferen om de vluchters terug te halen gaan de vluchters uitmaken wie deze rit gaat winnen. Wie wil en passant de bollentrui nog winnen en daarmee hun Tour redden?

*** Pinot
** Chaves, Soler
* Dan Martin, Bernal, DF Martinez

nickdt 15 september 2020 om 20:14

Welk team. Als die zijn team op de Madelaine op kop zet, heeft ie niemand meer over aan de top. Aru en Formolo zijn al weg. Kristoff en Marcato heb je niks aan bergop en ook Staeke Lange zal niet lang meekunnen. Dus dan heb je alleen Polanc en de La Cruz en beiden lijken niet in goede doen.

lander luypaert 15 september 2020 om 20:41

Laengen klimt beter dan je denkt :)
Ik ga niet zeggen super klimmer maar die dal de Madeleine nog wel overleven.

fietsvriend 15 september 2020 om 19:49

Ben heel benieuwd naar Pogacar. Lijkt toch echt de sterkste bergop. Morgen iets proberen zoals vandaag maar dan eerder. De hele dag achter de TJV rijden en dan De La Cruz die in een soort Kuss rol 500m hard doortrekt zodat Roglic zijn knechten kwijt is en dan man tegen man. En dan hopelijk wat tijd pakken.
Ook eens met wat Panache schrijft, Pogacar zal, net als iedereen in de Top 10 toch langzaam ook wel aan zijn plekje denken en iets conservatiever rijden. Verwacht geen lange aanval van hem want als ie kraakt springen de mannen achter hem er makkelijk overheen en is ie plek 2 kwijt.

Verwacht niet dat andere ploegen (EF, Astana, Movistar, Bahrein, Trek), los van dat ze te zwak zijn, zullen zeker geen handje toesteken om de kopgroep terug te halen zodat Pogacar uiteindelijk de boni’s op kan rapen. Het voor je plekje rijden is begonnen.

madeinstars 15 september 2020 om 19:59

Jij denkt toch niet echt dat De La Cruz de knechten van Roglic kan lossen? Die krijgt Van Aert er niet eens af, laat staan Kuss en Dumoulin. Sterker nog, Pogacar mag bidden dat De La Cruz er na 5 km op de Loze nog aanhangt.

lander luypaert 15 september 2020 om 20:04

Nee klopt is onzin. Moet wel zeggen dat De La Cruz veel beter rijdt dan de afgelopen 2 jaar. Wetende dat hij in het begin van de Tour een breukje in het heiligbeen had. Positieve mag ook gezegd worden.

harryjohan71 15 september 2020 om 20:06

UAE kan ook geen kopgroep terughalen.

fietsvriend 15 september 2020 om 20:38

Dus enige kans is Pogacar uit de rug van de TJV trein? En dan man tegen man?

Bertvd 15 september 2020 om 21:18

De meesten in de top tien zullen inderdaad hun plekje willen behouden.

Iedereen eigenlijk wel. Behalve Pogacar. Die zie ik echt all in gaan

Cerebral36 15 september 2020 om 19:49

@Ivan Als je de interviews met Pinot leest gaat die morgen eerder omlaag op de Madeleine.

Romāns Vainšteins 15 september 2020 om 19:54

Morgen heb je nauwelijks een moer aan tactiek en komt het voor Pogacar puur aan op heelhuids, volgevreten, gezopen en bepakt de laatste 10 k in het wiel van Roglic de Loze afgezet te worden. Wellicht dat Jumbo de gok wel wil nemen dat Roglic die battle gaat winnen en om die reden de kopgroep binnen bereik houdt, het hele verschil is maar 4 sec tov een verloren sprint a deux en je hebt gewoon een kans om een dubbele mokerslag uit te delen.

Om de podiumvrees van Pogy de Pogo maak ik me niet erg zorgen. Ik denk echt dat hij snuggerder is dan de groeicurves tot in hemels doortrekkende volger en beseft dat hier een kans ligt om de ronde te winnen waarvan nooit gezegd is dat hij deze ooit nog krijgen zal. Jarenlang domineren is niemands goed.

fietsvriend 15 september 2020 om 20:00

TJV moet niet meer gokken op ritwinst, geef lekker aan die vluchters.

Romāns Vainšteins 15 september 2020 om 20:09

Maar als ze het wel doen is het morgen al binnen eventueel. Die stand off komt er toch wel en je hoeft de hele tactiek er niet echt dramatisch voor aan te passen, zou je dan om 4 secondes bang zijn? Die je nota bene ook nog winnen kan? Daarnaast zou je er de glans en het aanzien van de overwinning verdubbelen, de meeste volgers zijn geen gevorde detaillisten qua keihard pedaalrammen op veel te lichte fietsjes in bedenkelijke outfits.

harryjohan71 15 september 2020 om 20:09

TJV met gewoon met 6 renners de 1 na laatste klim over. Kunnen ze in het begin van de laatste klim controleren en het laatste stuk ieder voor zich.

sl2512 15 september 2020 om 21:01

Lijkt me dat deze etappe voor de favorieten gaan zijn.
– Goede kans dat Bora nog eens probeert Bennett voor de sprint overboord te gooien
– Astana heeft nog niets geprobeerd en met een Lopez die steeds beter lijkt te worden verwacht ik dat zij voor ritzege en podium gaan. Met Fraile, Izagirre, Lutsenko en Tejada kan je op de Madeleine prima een vluchtersgroep voldoende kort houden. Hetzelfde kan gelden voor Bahrain (Landa) met Caruso, Bilbao, Mohoric en een beter wordende Poels.
– Om het even welke vluchtersgroep zal snel 6 a 7 minuten nodig hebben aan de voet van de slotklim. Tenzij er een opnieuw fantastische Hirschi/Martinezof een miraculeus herstelde Bernal/Quintana bij zit.

Bertvd 15 september 2020 om 21:19

Helemaal eens met RV

Jens claeys 15 september 2020 om 20:00

Pinot morgen, alleen is het voor hem moeilijk om in de juiste vlucht te zitten blijkbaar.. Morgen zou het wel eens voor hem kunnen zijn

Cerebral36 15 september 2020 om 20:21

Wederom, Pinot ??? Met een klim tot 24% op het einde?

bobby bobsma 15 september 2020 om 20:21

Bernal in de vlucht die de achteropkomende Pogacar net afhoudt

EricV 15 september 2020 om 20:22

Wordt weer een sprintje van 500m met de klassementsrenners

kleomantre 15 september 2020 om 22:20

Ben je daar al uitgewrongen verlies je zo 20-30 seconden :D. Laatste kilometer begint met een afdaling, dan weet je wel hoe die eindigt.

Groningen 15 september 2020 om 20:27

Ik zie verschillende interessante scenario’s, maar snap ook wel dat meerdere ploegen er belang bij hebben afwachtend te koersen.
Ik verwacht dat jumbo zal proberen iemand met een grote ontsnapping mee te sturen, die kunnen ze altijd nog laten wachten mocht het nodig zijn.
Ik verwacht de favorieten voor de dagzege, maar de aanloop is lang, dus het zou kunnen dat koplopers net genoeg voorsprong opbouwen.

De twee belangrijkste vragen morgen:
– gaat Pogacar het nog echt spannend maken?
– en zullen we Uran in beeld krijgen?

madeinstars 15 september 2020 om 20:39

Waar komt dat idee vandaan dat Jumbo iemand met de kopgroep mee zal sturen? Dat hoef je alleen te doen als je niet goed genoeg ben om met je kopman de Madeleine over te komen en het moet raar lopen willen Gesink, Van Aert, Bennett, Kuss en Dumoulin niet samen met Roglic die col overleven.

Dan werkt het alleen maar averechts om één van die belangrijke knechten energie te laten verspillen door te proberen in de ontsnapping van de dag te geraken.

krypton 15 september 2020 om 20:27

Bernal geeft aan last te hebben van z'n rug en knie en er zelf voor te kiezen ook niet naar het WK te gaan vanwege z'n slechte vorm.

Ik zie trouwens Bahrain of Astana de vlucht wel controleren om te proberen met Landa/MAL proberen de etappe te winnen.

Wildebert 15 september 2020 om 20:40

Zie steeds nog een hoop Bahrein pionnen. Wordt ook tijd dat die eens in de strijd geworpen worden.

Robert Rodenburg 15 september 2020 om 20:34

ja het zal weer een flinke knal geven allemaal morgen.

Wildebert 15 september 2020 om 20:41

Gaat Tony zijn Pantzerwagen gebruiken?

Spirit 15 september 2020 om 20:44

hopelijk geen natte scheet morgen

peterwint 15 september 2020 om 20:50

gaat echt nooit voor de vluchters zijn morgen, overmorgen wel.

Headlines

Materiaalzone

Populair