Tour 2020: Opgave Egan Bernal
© Cor Vos
woensdag 16 september 2020 om 08:17

Tour 2020: Opgave Egan Bernal

Geen Col de la Loze meer voor Egan Bernal vandaag. De 23-jarig titelverdediger stapt uit de Tour de France. “Hij zal nu focussen op zijn herstel en zich nieuwe doelen stellen voor de rest van het seizoen”, klinkt het in een communiqué van INEOS Grenadiers.

Zaterdag op de Grand Colombier verloor de Colombiaan meer dan zeven minuten op het Sloveense duo Roglic-Pogacar. De rustdag bracht geen verbetering; Ook gisteren liet Bernal het snel lopen: hij verloor nog eens tien minuten. Met als doel vandaag of morgen vrijheid te krijgen en vanuit de vroege vlucht een gooi naar een ritzege te kunnen doen, werd nog gesuggereerd.

Niet dus. Knie- en rugpijn, werd achteraf gesuggereerd. Bernal verdwijnt nu geruisloos van het toneel. Een beslissing van de ploegleiding. “We hebben die genomen in het belang van Egan”, zegt teammanager Dave Brailsford. “Egan is een echte kampioen, dol op koersen, maar hij is ook nog jong en heeft in de Tour nog een mooie toekomst voor zich. Op dit moment denken we dat een opgave de beste optie is.”

“Dit is in elk geval niet de manier waarop ik de Tour wilde beëindigen”, reageert Bernal zelf. “Maar ik ben het ermee eens dat dit in de gegeven omstandigheden de juiste beslissing is voor mij. Ik heb bijzonder veel respect voor de Tour de France en ik kijk er al naar uit om de komende jaren terug te komen.”

Lees hier de het opiniestuk van Johan Bruyneel over het nieuwe leven van Egan Bernal

RIDE Magazine
113 Reacties
Sorteer op:
16 september 2020 08:25
Kan niet meer winnen, niks meer in de tour de zoeken. En dus drijft hij met de start tussen de benen, compleet kapot gereden door de gele trein van Jumbo en tevens een sterke pogacar.
16 september 2020 08:26
Vuelta dan maar? Froome zal dan toch moeten knechten
    16 september 2020 11:10
    En ging Dumoulin ook nog de Vuelta doen? Zo zou de Vuelta een super sterk deelnemers veld nog krijgen.
16 september 2020 08:26
Ik vermoed dat die dit jaar niet meer koerst. Goed uitrusten en herstellen zal het worden en met een normale opbouw naar het nieuwe seizoen toewerken.
    16 september 2020 08:37
    Nou die gaat echt nog wel koersen hoor. Over drie á vier weekjes is hij weer in koers.
    Het nadeel van Bernal was, dat hij kapot is gemaakt (lees koersen) door Jumbo Visma en ze niet de ploeg hadden om dat te herstellen. Hij zat al veelal alleen in het laatst.
    Oké, Pogacar heeft dat probleem natuurlijk ook, maar dit is dan ook nog maar het eerste jaar dat hij de Tour zo rijdt.
    Volgend jaar kan dat ook zomaar anders zijn, al verwacht ik dat niet van hem. Maar ja, dat dacht ik ook van Bernal.
    16 september 2020 09:18
    Dat kan je nog tegenvallen Jan Blokland. Ik denk dat hij teveel trainingsarbeid gedaan heeft. Check Strava maar eens. Een aantal dagen achtereen van 7-8uur training zonder herstel tussen in, is echt niet bevorderlijk.
    16 september 2020 10:56
    @ Jan Blokland. Als een Landa en Mas de Jumbo trein kunnen volgen, dan kan een Bernal dat al helemaal (mits hij in goede doen is). Nee hier is iets anders dan wat mindere vorm aan de hand. Wellicht overtraind. Misschien ziek. Het kan allemaal
    16 september 2020 11:07
    Ziek zou kunnen. Ik vind overigens dat heel Ienos zwaar tegenvalt. Aan de andere kant doet Thomas het dan wel weer goed in de Tirreno.
    Zelf denk ik dat Bernal niet overtraind is voordat de Tour begon ging het best aardig met hem. Misschien niet helemaal top, maar wel goed.
    In La Route 'd Occitanie, Tour de l'Ain en Dauphiné was het oké.
    Je ziet sowieso altijd wel snel als het even niet gaat met een topper dat ze het snel laten lopen.
    Enfin, we zullen zien.
16 september 2020 08:27
wat een circus bij INEOS. Ik las eerder iets dat Wiggins van mening is dat Brailsford ontslagen zou zijn als INEOS een betaald voetbalclub zou zijn. Hoe verder in het seizoen, hoe logischer dat klinkt.
    16 september 2020 09:01
    Bij een normaal bedrijf was hij ontslagen wegens drugs (doping)smokkel naar div Landen in Europa
    16 september 2020 09:19
    INEOS/Sky investeerd ieder jaar tientallen miljoenen en winnen daarmee 'slechts' alleen de Tour. Als de Tour dit jaar dan ook nog eens mislukt dan wordt het wel heel karig voor de duurste ploeg van de worldtour.
16 september 2020 08:27
Egan wilde gisteren nog Parijs halen, maar nu komt Ineos met een intens vaag persbericht. Waarom zijn die laatste paar dagen het niet waard? Wat kan het zijn? Net zoals in verschillende media de afgelopen paar dagen gemeld: TJV geeft op iedere onzinnige vraag gewoon antwoord, bij Ineos heb je geen flauw benul van wat er nou echt gaande is omdat ze altijd zo vaag doen.
    16 september 2020 08:32
    dat is inderdaad het storende eraan
    16 september 2020 11:14
    Ik denk dat Bernal persoonlijk de Tour uit wil rijden, maar dat zijn team het liever niet heeft, aangezien het 'negatieve' reclame voor het team is dat de tourwinnaar van vorig jaar iets van 15e wordt in het klassement. Ik denk dat zijn team liever heeft dat hij rust en zich dan voorbereid op de Vuelta.
16 september 2020 08:28
Jammer dat het zo gelopen is. Volgend jaar in een "normaal" seizoen gewoon weer één van de topfavorieten.
16 september 2020 08:28
Als je niet de juiste vorm hebt en wellicht last van de rug en knie zoals wordt gesuggereerd dan geef ik hem groot gelijk om af te stappen voor deze etappe
    16 september 2020 08:33
    ja, alhoewel er ook genoeg zijn die m wel uitrijden (Poels, bennet, pinot om er maar een paar te noemen).

    Ik weet ook niet zo goed wat ik van zijn klachten moet denken. Met Rugklachten uit de Duaphine maar wel een grote trainingsrit doen, klachtenvrij zijn in de tour en dna toch wel klachten, eerst enkel rug, nu in ene ook Knie... Las bij Bruyneel ook nog bilspier.
    Tis me een beetje een raar en vaag circus daar bij INEOS.
16 september 2020 08:30
Covid19?
    16 september 2020 08:32
    Alle 450+ tests waren negatief
    16 september 2020 08:41
    En al gehoord van vals negatief?
    16 september 2020 08:47
    Vals negatief komt praktisch niet voor.
    16 september 2020 08:50
    Slechts in 30% van de gevallen...
    16 september 2020 08:52
    30% inderdaad. Dus 30 renners van 100 getesten kunnen vals negatief zijn. Met een test kan ook vals gespeeld wordrn.
    16 september 2020 08:54
    Dat dacht ik ook. Vaag hoe dat nu gaat, gisteren gaf hij nog aan wel door te gaan.
    16 september 2020 08:59
    @peetvader volgens een bericht van 5 maanden geleden. Er zijn wel wat ontwikkelingen geweest op dat gebied.
    16 september 2020 09:09
    Gisteren op Sporza: nog steeds 30%
    16 september 2020 09:21
    30% is statistisch gezien onmogelijk. Vorige week 30% vals-negatief, is 150 besmettingen. Deze week 30% vals van deze 150 is 100 besmettingen (mits vals-negatief en vals-positief gelijke percentages hebben).
    Of er is sprake van enorme doofpot, of de info klopt niet. Lijkt mij niet aannemelijk dat 40% van het peloton COVID-19 heeft, ook al zijn de verschillen in het klassement dit jaar opmerkelijk groot.
    16 september 2020 09:26
    Ma zo werkt het ook niet. 30% kans op een vals negatief. Het is niet dat er sowieso 30 van de 100 vals negatief zijn.
    16 september 2020 09:35
    Er is een percentage mensen die ziek zijn en alle Covid klachten hebben, maar waar men niet in staat is om een sample af te nemen waarin het virus rna wordt aangetoond. Lukt dat bij de 6e poging wel, dan gaat men er van uit dat de eerste vijf pogingen vals-negatief waren (dan zit deze ene persoon al op 83% vals-negatief trouwens). Deze cijfers spelen slechts een rol bij zieke personen. Basiskennis mensen...
16 september 2020 08:33
Uit het bericht van Ineos blijkt niets over een blessure. Je haalt die jongen dus uit een perfecte leerschool. Van tegenslagen wordt je sterker. Zonder achterliggende blessure oid onbegrijpelijk dat ze hem deze les niet laten leren. Die jongen heeft tot nu toe alles mee gehad. Laat hem dan ook een tegenslag ervaren in plaats van gelijk na wat mindere dagen in bescherming nemen. Wordt je niet harder van.
    16 september 2020 08:59
    Zonder fysieke problemen verliest Bernal niet zoveel tijd als hij de laatste etappes deed hoor...
    16 september 2020 09:13
    Ja, want deze fietsvakantie in Frankrijk leent zich echt om eens lekker die "les" te leren. Op het gemakje naar de finish. Lijkt me enig
    16 september 2020 09:40
    Ik denk dat afstappen zowat de grootste nederlaag is die hij deze week ervaart. Je wordt min of meer uit het team gegooid en de anderen zullen bevrijd nog voor de dagzege gaan strijden. Dat werkt op de lange termijn door. Als alfa aap kan je opnieuw beginnen om je positie bovenaan de rots te bemachtigen en een type Sivakov of Carapaz gaan hem die positie niet gratis geven. Ik vind het uitstekend voor de concurrentiestrijd.
16 september 2020 08:33
Het schijnt dat de kermis in Krommenie nog een act nodig had...
16 september 2020 08:34
Dit is al het tweede jaar op rij dat de ploeg met het grootste budget ook geen etappe lijkt te winnen. Gisteren zaten hun (op papier) beste klimmers mee in de vlucht maar konden ze het ook niet afmaken. Het zou mij verbazen mocht dat vandaag, donderdag of vrijdag anders zijn.
    16 september 2020 08:51
    Vorig jaar hadden ze natuurlijk altijd een etappe gewonnen als de koers niet stilgelegd was.
    16 september 2020 08:58
    Benieuwd of renners als Van Baarle of Kwiatkowski nog een keer vanuit de vlucht iets kunnen proberen deze week, al is het lastig in te schatten hoe hun vorm nu werkelijk is.
    16 september 2020 09:01
    @peetvader
    Als telt niet. Nul overwinningen. Ze worden dan (op papier) 1 en 2 in het algemeen klassement (2019), maar het overschaduwt toch een beetje het probleem van Ineos. Ze zijn niet meer wat ze in pakweg 2016 waren.
    16 september 2020 09:46
    Vanaf zomer 2017 wint Froome achter elkaar Tour, Vuelta en Giro. Je zou dat oppermachtig kunnen noemen, maar in de Tour 0 ritzeges. Ik denk dat je in een strijd voor het klassement niet moet kijken naar ritzeges.
    16 september 2020 09:55
    Inderdaad Panache. Ik denk dat het TJV worst zal wezen als ze 0 etappes gepakt hadden maar met Roglic in het geel in Parijs staan. Belangrijkste doel. Etappezeges zijn een hulpmiddel eventueel vanwege de boni's.
    16 september 2020 09:57
    Alleen ritzeges bekijken is wat smal. Bernal had vorig jaar één vierde en twee vijfde plaatsen buiten die etappe die gestaakt werd. Thomas, 2, 4 en 5. Dat lijkt wat mager. Maar kijk eens naar de Giro van 2016 die Nibali won, toen haalde hij als beste plekken 1,3 en 5.
16 september 2020 08:37
Ouch, dit doet zeker wel pijn. Ineos kan wel even terug naar de tekentafel. Op deze manier gaat het niet werken voor hun. Mss als GT en CF weer in vorm zijn/komen, dan kan er nog wat moois uitkomen voor hun.
16 september 2020 08:43
Dit is toch niet breaking. Hij wou gisteren al afstappen volgens mij, maar ze hebben ervoor gekozen om het na de etappe te doen.
    16 september 2020 09:18
    Dat dacht ik ook te zien inderdaad. Aan het eind van het peloton de wagen roepen. Toen weer lachen en blijven bungelen. Heel jammer. Tis wel een grote renner.
16 september 2020 08:43
Het gaat nu wel heel hard, benieuwd hoe de ploeg voor de dag komt in de Giro.
    16 september 2020 08:46
    Thomas is goed in vorm voor de Giro. INEOS had pech met het wegvallen van Sivakov, anders had deze nog steeds meegedaan voor de overwinning.
16 september 2020 08:46
Jammer van Bernal. Maar die komt wel weer terug.
Overigens vind ik ondanks het mooie blok van Jumbo Visma de Tour erg tegenvallen.
Het is dat Pogacar mooi partij geeft (kan zelfs Jumbo Visma in rouw dompelen) maar voor de rest valt het erg tegen. Zeer afwachtend allemaal.
Weinig aanvalspogingen door het hoge tempo van Jumbo Visma maken de koers er niet altijd mooier op.
Van Aert en Hirschi maken dat wel weer enigszins goed.
Maar veel klassementsrenners vallen toch tegen.
    16 september 2020 08:55
    Wellicht door al dat rijden op wattagemeters, ingezet door Sky / Ineos, en nu verbeterd door Jumbo wordt een TdF er niet leuker op.
    Jammer dat dit jaar niet de Bernal met de vorm van vorig jaar heeft. Toen viel er tenminste nog een renner aan. Pogacar en Yates zijn dit jaar de enige klassementsrenners die een beetje kleur geven. Hopelijk gaat een van deze 2 renners er met het geel vandoor in Parijs.
    16 september 2020 09:46
    Ook bora maakt veel goed voor mij. Naast de bovengenoemde door jou
    16 september 2020 11:10
    Klopt
16 september 2020 08:50
Hij gaf te kennen Parijs graag te halen. Volkomen logisch als je ergens start. Alleen slechte benen mag geen reden zijn om uit te stappen dus moeten haast wel (rug) klachten zijn die hem de das om doen.
16 september 2020 08:51
Afstappen inderdaad het beste. Goed herstellen en daarna de Vuelta is nog een mooie optie.
16 september 2020 08:53
Weet niet of ze hem naar de Vuelta sturen. Laatste koers van Froome en die gaat echt niet knechten dat gaat oorlog worden binnen de ploeg. Daarnaast ben ik benieuwd wat er aan de hand is. Lijkt me ook een mentale kwestie.
    16 september 2020 09:56
    Ik denk dat hij teveel trainingsarbeid gedaan heeft. Check Strava maar eens. Een aantal dagen achtereen van 7-8uur training zonder herstel tussen in, is echt niet bevorderlijk.
    Rust en herstel is net zo belangrijk als training.
16 september 2020 08:53
'Kapot gereden door Jumbo'. Overdrijven is ook een kunst. Hij is gewoon niet in vorm.
16 september 2020 08:53
Gezien de manier waarop INEOS aan het presteren is sinds die noodgedwongen pauze door de Covid-19, zowel in de Dauphiné als de Tour, waar ik me één ding af.

In hoeverre zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat de kalender door de war is gegooid en INEOS met hun minutieuze, wetenschappelijke omkadering niet is gebouwd om te gaan met dergelijke grote veranderingen. In normaal kalenderjaar wist de ploeg precies wat wanneer gedaan moest worden en wanneer het goed zat ivm ervoor/icm de geplande Tourvorm.

Het kan toeval zijn, maar opvallend is het in mijn ogen wel.
    16 september 2020 09:48
    teveel vastgeroest in hun overwinningsstramien en het begrip achter de kennis verloren. Ja zou zomaar kunnen, of stond dat alles nou net op die ene laptop :P
    16 september 2020 09:50
    Heel Ineos is van koers afgedreven inderdaad. Renners als Kwiat en Van Baarle doen nog aardig mee, maar de top halen ze geen van allen en niet op het juiste moment. Mogelijk is hun programma te star.
    16 september 2020 11:07
    Het verbaasde mij ook al en bovendien nog afwijken van het stramien om twee podium kandidaten op te stellen en nu zelfs van 3 naar 1 te gaan. Carapaz laatste moment oproepen zal ook niet bevorderlijk geweest zijn want die had zich niet voorbereid op de Tour.

    Allemaal heel bizarre beslissingen de laatste weken...
16 september 2020 08:54
Wordt dit nu de nieuwe aanpak van Ineos? Afstappen in elke koers die je toch niet meer kan winnen? Ik vind dat van weinig respect naar de koers en je tegenstanders getuigen.. Tenzij er echt iets aan de hand is met hem, maar dat wordt hier niet direct uit duidelijk..
    16 september 2020 09:01
    Hij had al rugklachten. Dat is algemeen bekend. Voor een topper is uitrijden van de Tour niet belangrijk. Snel herstellen voor komende wedstrijden is veel belangrijker. Tijdrijders wouden zelfs uit de Tour stappen voor het WK tijdrijden, toen het WK tijdrijden op de laatste dag van de Tour viel. De UCI en ASO gingen hier volgens mij mee akkoord.
    16 september 2020 09:59
    Ik denk dat psychologische klachten en bescherming daartegen een belangrijkere factor is dan de rugklachten. En in mijn ogen is die net zo geldig. Depressie, faalangst, door nog een week op de voet gevolgd te worden door de mondiale media, op die leeftijd, tijdens je falen, lijkt me zeer terecht om Bernal daar van te willen beschermen.
    16 september 2020 10:07
    Algemeen bekend, nou niet bepaald.. Dit werd alleen specifiek in de Dauphine gemeld..
    16 september 2020 10:32
    Ook mijn idee. Waarom afstappen als het even niet gaat. Niet netjes naar collega renners. Pinot en Bardet rijden ook door.
16 september 2020 08:56
Had ik er maar geld op gezet. Zondag zei ik hier al dat Bernal zou afstappen. Is van alles mis mee. Met hemzelf en met de ploeg.
16 september 2020 09:05
Maar volgen jaar hebben ze topper De Plus in dienst en die wint dan de Tour
16 september 2020 09:10
Kapot gemaakt door Wout
16 september 2020 09:10
Volgens mij waren zijn rugproblemen sinds de Dauphine het grootste probleem.

Reacties zijn gesloten.