Tour 2020: Voorbeschouwing bergetappe naar Col de la Loze

woensdag 16 september 2020 om 07:30
Tour 2020: Voorbeschouwing bergetappe naar Col de la Loze

foto: Cor Vos

Naar de zeventiende rit van de Tour de France wordt door veel wielerliefhebbers al reikhalzend uitgekeken. De aankomst ligt namelijk op de loodzware Col de la Loze, die voor de eerste keer wordt bedwongen in de Tour. WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

Alleen een groot kampioen zal kunnen winnen op de Col de la Loze, orakelde Tourbaas Christian Prudhomme al. Met de beklimming van de Col de la Loze heeft de zeventiende rit van de Ronde van Frankrijk een primeur. Nooit eerder werden de renners omhoog gestuurd op deze bergpas, na de Col de l’Iséran en de Galibier de hoogste van de Savoie. Op een hoogte van 2.304 meter wordt hier trouwens het dak van de Ronde bereikt.

Gestart wordt vanuit Grenoble, ook wel de hoofdstad van de Alpen genoemd. Schuif tijdens een bezoek aan deze plaats ’s morgens de gordijnen opzij en van alle kanten komen de bergtoppen je tegemoet, terwijl achter ze de ochtendzon opkomt. Grenoble neemt niet alleen een centrale plaats in de Alpen in, maar is ook een vaste basis van de Tour. Al veertig keer eerder kwam het peloton hier aan, of ging het er van start.

In 1936 boekte de Nederlander Theo Middelkamp in Grenoble een etappezege door de eindsprint van een kopgroep met twaalf man te winnen. In 1970 zorgde Eddy Merckx voor Belgisch succes door solo aan te komen in de Alpenstad, nadat hij in de afdaling van de Granier was weggereden bij de tegenstand. En negen jaar geleden werd Andy Schleck hier uit het geel gereden door Cadel Evans, die een dag later in Parijs de eindzege veiligstelde.

In Grenoble dus begint de zeventiende etappe, die aanvankelijk de oevers van de rivier de Isère volgt. Na 45,5 kilometer ligt bij La Rochette de tussensprint op het parcours, waar voor de eerste vijftien man weer punten zijn te verdienen. Vervolgens bereiken de renners na 90,5 kilometer het plaatsje Notre-Dame-du-Cruet, waar de Col de la Madeleine (17,1 km aan 8,4%) begint. Dit is de eerste klim van de dag.

Net als Grenoble is deze Col de la Madeleine, die van zuid naar noord wordt overgestoken, een gerenommeerde naam in de Tour. Al talloze keren werd de klim in de route opgenomen. Onder anderen Lucien Van Impe, Richard Virenque en Michael Boogerd, op weg naar zijn fameuze zege in La Plagne, kwamen hier als eerste boven. Het is een klim waar de renners continu spanning op de benen hebben.

Klik om te vergroten

Als de top na 107,5 kilometer eenmaal is bereikt, volgt de lange afdaling tot aan het Isèredal. Dan koersen de renners via Aigueblanche en Moûtiers naar het bergdorp Brides-les-Bains, dat in 1992 als het olympisch dorp fungeerde voor de Winterspelen van Albertville. Het bronwateroord telde in die tijd 610 inwoners, maar had ten tijde van de Spelen 2.300 logés. Woensdag doet deze plaats vooral dienst als de toegangspoort naar de slotklim van de zeventiende Touretappe.

De Col de la Loze vormt het sluitstuk van deze bergrit. Zoals geschreven, voor het eerst in haar rijke geschiedenis gaat de Ronde van Frankrijk hier omhoog. Toegegeven, in 1973 werd al eens onder erbarmelijke omstandigheden gefinisht bij het vliegveld van Méribel op 1.800 meter en zegevierde Bernard Thévenet, nadat hij op twee kilometer van de streep was weggereden bij de concurrentie. Nu moeten de renners echter nog een stuk verder klimmen.

Tot voor kort was de top alleen bereikbaar via een onverharde weg, tot het skigebied Les Trois Vallées besloot de route te asfalteren. “Toen wij hier een kijkje kwamen nemen, zagen we deze geweldige col. Haar charme en schoonheid hadden onze harten meteen veroverd. Daarnaast viel ook haar sportieve kant (de steile hellingen en de hoogte) gelijk in de smaak. We wilden de klim zo snel mogelijk in de Tour op te nemen”, zei parcoursbouwer Thierry Gouvenou eerder.

Klik om te vergroten

De cijfers van de slotklim zijn duizelingwekkend. Afgaande op haar lengte en gemiddelde stijging is de Col de la Loze lang, maar lijkt hij niet extreem steil. Schijn bedriegt! Op de erg onregelmatige klim gaan in de laatste kilometers de stijgingspercentages met een ruk de hoogte in. Zo zijn er stukken tot 18% en zelfs 24% in de laatste drie kilometer en lopen de slotkilometers aan gemiddeld 10% omhoog.

De Col de la Loze is een klim waar je weinig aan volgen hebt, waar het ieder voor zich is en waar je nergens de kans krijgt om een ritme te vinden. Het peloton van de Tour de l’Avenir mocht de klim alvast eens testen vorig jaar. Alexander Evans (dit jaar Circus-Wanty Gobert) won. “Dit is geweldig, vooral omdat de laatste kilometers van de klim loeizwaar waren.”

Start: 12.15 uur in Grenoble
Finish: tussen 17.03 en 17.39 uur op de Col de la Loze
Afstand: 170 kilometer


Favorieten

De zeventiende etappe van de Tour de France, met de Madeleine en de Col de la Loze, is er echt een voor de berggeiten. De vraag is of de klassementsrenners gaan strijden om de ritzege of juist de avonturiers. Voor gele trui Primož Roglič en zijn ploeg Jumbo-Visma kunnen de bonificaties op de streep een reden zijn om de vluchters het dagsucces te gunnen, zodat een tegenstander als Tadej Pogačar op die manier niet kan inlopen.

Tadej Pogačar – foto: Cor Vos

Als de klassementsrenners gaan strijden om de etappezege, moeten we de favorieten zoeken bij het handje Slovenen in de Tour. En dan komen we natuurlijk uit bij Jumbo-Visma’s Primož Roglič en Tadej Pogačar van UAE Emirates. Na ruim twee weken koers steken zij boven de concurrentie uit. Roglič ging in skioord Orcières-Merlette, waar de streep lag na een klim, Pogačar vooraf in de sprint.

In Laruns en op de Grand Colombier draaide Pogačar de rollen om. Bij zijn tweede etappezege plaatste de jonge Sloveen zijn sprint op honderd meter van de streep en wist hij die door te trekken tot op de finish. Daarom heeft hij nu een klein streepje voor op zijn landgenoot in het geel. Met de bonificaties aan de aankomst kan de UAE-renner bovendien weer dichter komen bij de koppositie van Roglič.

De aanval van Pogačar op de slotklim naar Villard-de-Lans is wellicht een voorbode voor woensdag. Zet hij Roglič ook op de Col de la Loze onder druk? Het verschil tussen beide kleppers is met nog vijf etappes te gaan slechts 40 seconden. Wat in het voordeel weegt van Roglič is zijn sterke ploeg. Tom Dumoulin (inmiddels negende in het klassement) en Sepp Kuss moeten de geletruidrager lang bij kunnen staan op de slotklim.

Primož Roglič – foto: Cor Vos

De podiumplekken zijn na tweeënhalve week nog allesbehalve verdeeld. Rigoberto Urán staat nu derde, sinds Egan Bernal op de Grand Colombier wegviel uit de top van het klassement. Maar de inmiddels 33-jarige Colombiaan van EF Pro Cycling geldt niet als een veelwinnaar en voelt de hete adem van een handvol renners in zijn nek. Liefst vier renners staan nog binnen een minuut achter Urán.

Mogelijk kan Miguel Ángel López (Astana) op de Col de la Loze een gooi doen naar het dagsucces. De aankomst op 2.304 meter hoogte moet alvast geen probleem zijn voor de nummer vier in het klassement, want zelf is hij ook op grote hoogte opgegroeid. In de etappes naar Orcières-Merlette en de Grand Colombier zat hij er al goed bij. Bovendien kan hij profiteren van de kennis van zijn ploeggenoot Harold Tejada, die in de Tour de l’Avenir de Col de la Loze al omhoog reed. López plaatste dinsdag al een demarrage in de slotfase van de rit naar Villard-de-Lans: de Colombiaan is in vorm!

De andere namen die maar wat graag de derde plaats van Urán willen overnemen, zijn Adam Yates (Mitchelton-Scott), Richie Porte (Trek-Segafredo) en Mikel Landa (Bahrain McLaren). Yates was op de tweede dag in Nice al attent, wat resulteerde in de derde plek. In de eerste week droeg hij ook al enkele dagen het geel, en op de Grand Colombier kwam hij als achtste boven. Porte, die helemaal is opgeleefd als ronderenner, was daar zelfs derde. Maar ook Landa verteert de bergen tot op heden goed en hij aast op een plek op het eindpodium.

Achter de eerste zeven is Enric Mas redelijk stiekem naar de achtste plaats geslopen. De klimmer van Movistar is de momenteel de kopman en staat op minder dan twee minuten van de derde plek in het klassement.

Miguel Ángel López – foto: Cor Vos

Als avonturiers de ruimte krijgen, komen we uit bij de bekende namen. Namen als Richard Carapaz en Lennard Kämna zouden we graag noemen, maar na hun inspanning van dinsdag (toen Kämna de betere was van Carapaz) lijkt het onwaarschijnlijk dat zij nog een keer ten aanval trekken. Misschien krijgt Daniel Felipe Martínez wel de ruimte, al kunnen we het ook begrijpen als de Colombiaan zijn kopman Urán moet bijstaan.

De belangrijkste Colombianen hebben we wel genoemd nu, maar de naam van Nairo Quintana ontbreekt nog. De oud-winnaar van de Giro d’Italia en Vuelta a España koerste als herboren na zijn transfer van Movistar en Arkéa-Samsic, maar moest vorige week zijn wonden likken na een val in de dertiende etappe. Daaraan hield hij blessures aan knieën en ellebogen op. Op de Grand Colombier verloor hij bijna vier minuten. En dat hij gelost werd bij de favorieten in de finale naar Villard-de-Lans, geeft een slecht signaal af op weg naar de Col de la Loze-etappe.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Tadej Pogačar
*** Miguel Ángel López, Primož Roglič
** Mikel Landa, Richie Porte, Adam Yates
* Rigoberto Urán, Enric Mas, Daniel Felipe Martínez, Egan Bernal

Update: Egan Bernal heeft besloten om uit de wedstrijd te stappen.

Tour 2020: Deelnemerslijst (WielerFlits)


Weer en TV

De weersverwachting voor Grenoble is zonnig, aan een maximum temperatuur van 30℃ en een zwakke wind. Maar gedurende de etappe neemt de kans op regen en onweer toe in de omgeving van de Col de la Loze en Méribel. Ook koelt het af naar ongeveer 21℃.

De zeventiende rit is vanaf de start om 12.15 uur, live te zien op Eurosport 1 en via de Eurosport Player. Sporza begint om 12.05 uur met uitzenden op Canvas, om vervolgens om 13.30 uur over te schakelen naar Eén. De NOS zendt de Tour vanaf 12.25 uur, in verband met de algemene politieke beschouwingen na Prinsjesdag, uit op NPO2.


Dit artikel delen:

146 Reacties

Titaantje 15 september 2020 om 20:56

De kans dat een Uran wint is natuurlijk nihil, dan maken vluchters zoals een Kwiato of Bilbao toch veel meer kans

Natte spons 16 september 2020 om 10:03

Pogacar en Roglic rijden elkaar in de sprint onderuit…

biazzi13 15 september 2020 om 21:01

Waar blijven jullie pinot halen?? Nog niks getoond! Snap dit niet

Graag allen jullie mening wie de etappe wint? Zou Bernal laten lopen hebben vandaag om morgen te winnen??

En wie wint de bollen volgens jullie?
De juiste krijgt van mij een karton champagne!! Ik moet mijn prono op werk indienen voor een weekendje Londen, maar ken er te weinig van!!

Mega dank aan alle wielerflits vrienden

jappe666 16 september 2020 om 01:37

Rolland

Maenhout 15 september 2020 om 21:09

Buiten MA Lopez (en misschien Porte op een hele goede dag) zie ik geen klassementsrenner vóór de twee Slovenen boven komen.

Meestal vallen die hele steile hellingen trouwens erg tegen wat spektakel betreft: bij 24% kan je maar een enkele centimeter afstand nemen.

madeinstars 16 september 2020 om 09:03

Mee eens. 8-10% is de sweet spot.

SprintMaster 15 september 2020 om 21:17

Landa zal toch iets moeten proberen gezien zijn zwakke tijdrit.

Tuubke 15 september 2020 om 21:18

Het treintje van TJV is de kracht van de ploeg, maar kan ook wel eens de zwakte blijken te zijn. Alle andere favorieten die nog over zijn, hebben er namelijk ook lekker van meegeprofiteerd. Gevolg: nog 3 concurrenten binnen de 2 minuten en nog eens 3 op maximaal 2.16. Die Loze is een onding, waar de verschillen enorm kunnen zijn. Als Roglic morgen ook maar even verslapt, heeft hij zo een paar minuten aan zijn broek.
Ergens hoop ik dat eigenlijk wel, dan krijgen we nog een paar mooie etappes. En misschien, heel misschien dat er dan eens een eind komt aan die vermaledijde treintjestactiek.

sl2512 15 september 2020 om 21:31

Dat is scenario om van te watertanden zowel voor morgen als voor de etappe op donderdag die wel eens heel lastig te controleren kan zijn.

Frits van Jumbo 15 september 2020 om 21:29

Is het nou zon gek gedacht om bijv op de laatste klim als Dumoulin zijnde te demareren waarop een aantal concurrenten zullen (moeten) reageren. Het jumbo treintje hoeft alleen maar aan te haken. Mocht hij terug gepakt worden dan gaan ze gewoon van daaruit verder en als hij het redt… ja dan staan we allen op de banken

kleomantre 15 september 2020 om 22:25

Kan prima, de eerste 16km zou Tom wel in TT stand aan moeten kunnen. Als de springveren daarna in het begin niet van elkaar afkomen en het tempo over een gehele km te laag is, zou iemand als TD het nog best kunnen redden.

Constantinopel 16 september 2020 om 02:44

Een gek gedacht is het niet, maar als je bekijkt hoe JV het tot dusver deze Tour en daarvoor in de Dauphiné en in de Tour de l’Ain aangepakt hebben, lijkt mij de kans klein dat ze deze tactiek gaan toepassen. Het zou mooi zijn, maar ik ga er toch maar niet op hopen.

Geurt Harm 15 september 2020 om 21:46

JV zal weer defensief rijden met als gevolg dat Pogacar morgen op de slotklim minimaal 1.20 pakt op Roglic. De slotklim is een typische man tegen man klim en die balans is in het voordeel van Pogacar. Lopez gaat het ook goed doen en ik schat Dumoulin ook hoger in dan Roglic. Ik zou spelen met Dumoulin als ik JV was. Van Aert, Kuss, Bennett, Gesink zo lang mogelijk bij Roglic houden. Kuss moet in staat zijn mee te zijn als er nog maar een man of tien is. Scherp zijn tijdens de etappe en kansen zien is belangrijk morgen.

FDJ 16 september 2020 om 07:17

Ohja? Op basis waarvan is Pogacar zo in het voordeel? Roglic countert hem elke keer vrij eenvoudig. Op de Puy de Mary kwam Roglic bijvoorbeeld op de stijle stukken frisser over dan Pogacar. Echt zwakte bij Roglic zie je nergens dus het voordeel waar je het over hebt is niet meer dan een persoonlijke voorkeur die nergens op gebaseerd is.

Frank V 15 september 2020 om 21:59

Jumbo-Visma heeft die klim wel 10 keer verkend. Ik hoop dat Roglic eens uitpakt.

tvm 15 september 2020 om 22:09

Mocht ik UAE zijn: de ganse vlakke aanloop het gat met de vroege vlucht klein houden: dus max 2 minuten geven. Dan kan De La Cruz de eerste km's bergop zich leegrijden en vanaf dat moment kan Pogacar een aanval plaatsen. Alleen de grote namen kunnen dan nog mee, en zo heeft hij 2 voordelen:
1. weinig vlakke meters, dus een man tegen man gevecht bergop en geen voordeel voor Roglic met zijn vele helpers.
2. hij kan, omdat zijn ploeg de boel in het begin bij elkaar houdt, nog voor de boni's gaan

rvb 15 september 2020 om 22:12

Pogi moet attakkeren op 1638 m hoogte, jumbo zal dan denken dat ze achteruitfietsen, lol.

kleomantre 15 september 2020 om 22:35

De weg buigt vanaf eind vd plaats bij bodem van skilift links het bos in en blijft de weg enige tijd dezelfde kant opgaan tegen prima te doen percentages. Een zeer geschikt demarrage moment zou de eerst bocht naar rechts kunnen zijn. Het tikt daar wel tegen de 20% aan omdat mn wiel daar van de weg kwam, stoempend omhoog.
Als je daar weg weet te komen, kom je in het bosgedeelte nog wel wat steilere korte stukken tegen, maar is het in zn geheel best doenbaar en kun je zelfs beetje bijkomen. Vrij snel dat je bos uit bent krijg je twee langere verschroeiende stukken achter elkaar met een heel klein stukje om op adem te komen. Daar kun je met demarrages natuurlijk ook een genadeklap uitdelen, maar je kan maar beter alvast een gaatje hebben zodat je daar niet ontploft als zo'n MAL of Pogacar even een uitval doet. Als Landa zou ik bv dat steile stukje in de bocht in het begin kiezen en dan zien waar het schip strandt, Als het allemaal bij elkaar blijft krijg je een sprint van zo'n 200-300 meter tegen twee muren op waar Pogacar Roglic zal proberen te kraken en de rest vooral nog tijd aangesmeerd gaan krijgen.

AdZ 15 september 2020 om 22:27

Daar waar t hier over t groen gaat, lees ik alleen over Bora en Sagan versus Bennet.

Maar wat met Trentin? Die staat maar 12 punten achter Sagan, rijdt en sprint sterk en kan in de komende dagen zeker meer punten in de tussensprints pakken dan Sagan.

Maw na vandaag heeft CCC ook een belang. Als Bora en CCC morgen tot aan de Madeleine samenwerken om Bennet op achterstand te zetten, dan wordt t echt interessant …

Jens claeys 15 september 2020 om 22:43

Juist. Trentin is de koning van de tussensprints deze tour. Eindigde zelfs nog 14 de vandaag , hij lijkt toch goed te klimmen. Ze kunnen hun kapot rijden om benneth buiten tijd te laten en punten te pakken maar trentin lijkt bergop beter of sagan

Deel Koeper 15 september 2020 om 23:27

Ik vind Trentin eigenlijk maar bleekjes in deze Tour. Oh, qua inzet is het allemaal goed, maar qua kwaliteit… in een serieuze massasprint rijdt hij met moeite top 10, als hij in een leuke kopgroep zit, moet hij meestal verrassend snel afhaken en komt hij geen moment in aanmerking voor een dagzege, niemand is bang voor Trentin. In tussensprints zijn er hooguit 3 of 4 die steeds mee sprinten, waarvan hij vrijwel altijd de zwakste is, maar waardoor hij alsnog veel gratis punten krijgt.

Naast Sagan en Bennett is hij de enige die nog echt probeert te sprokkelen en omdat er achter Bennett en Sagan nauwelijks interesse/tegenstand is, kan hij redelijk eenvoudig in de buurt blijven.

tvm 16 september 2020 om 07:55

@ deel koeper,

Wanneer heeft hij wel top 10 gesprint in een tour dan? Nee, hij is niet veel rapper geweest dan dit jaar (muv dat boerenjaar in de Vuelta). Dus hij doet het voor zijn doen gewoon naar behoren.

peterwinnen 15 september 2020 om 22:36

In de lijn van deze Tour: tempo rijden en in de laatste 500 meter proberen om drie seconden te winnen.
Al hoop ik dat deze col daar echt te steil voor is en dat het man tegen man wordt.

Baukema Tomoulin 15 september 2020 om 22:42

Mooie vlakke aanloop morgen. The usual suspects met Peters, Hirschi, Martinez & Kamna voor de aanvallers-oeuvre-award. Wie wint morgen de superstrijdlust?

Panter 15 september 2020 om 23:18

Als ik al die reacties zie merk ik 1 zaak op!!! Halloo dit zijn 2 klimmen boven de 2k m. Dat is toch ander koekje dan klimmetjes tot 1,7. Let maar op morgen geen dumoulin en ook geen van aert.

trigger 15 september 2020 om 23:44

Bernal, die heeft zich vandaag laten uitzakken en genoeg tijd genomen om morgen de etappe te (mogen) nemen.

sven241 16 september 2020 om 00:02

Bora zal het met een ritoverwinning op zak willen maken voor de tussensprint. Tijdslimiet kan weleens gevaarlijk worden dan voor de sprinters.
Verder gaat het voor de AK mannen zijn, na de tussensprint maar 40 km tot de voet van de Madeleine. Dat is te kort om voldoende tijd te nemen, aangezien ze aan het begin de De Loze zeker 4 minuten moeten hebben en die gaan ze niet pakken in die 40 km en zeker bergop niet.
Colombianen moeten alles of niets geven dus hoop voor een vroege aanval van Landa of Astana. Die teams zagen der ook sterk uit de laatste dagen dus zullen het hopelijk kort willen houden en tempo rijden op de madeleine. Pogacar gaat wachten tot op 5 km en dan alles of niets aanvallen gaan plegen.

Klein Verzet 16 september 2020 om 00:13

Mag ik hetzelfde recept als gisteren voorschrijven?

~Ik denk niet dat “ze” het durven, maar voor de leering ende vermaeck zou het een beetje spektakel kunnen opleveren: Dumoulin mee in de ontsnapping ! Want, wie gaat hem terughalen, én zijn eigen ploeg kan in het wiel gaan zitten. Wellicht vindt Dumoulin in Bernal een bondgenoot? Afijn, het zal wel weer een laffe treinrit worden, waarin iedereen versuft uit ’t raam gaat zitten turen tot de finish in zicht komt.~

Angedelamontagne 16 september 2020 om 00:43

Bernal en Quintana vertrekken vanop de Madeleine en houden aan de voet van de Loze 3min over. De eerste kilometers blijft het verschil ongewijzigd. Van Aert heeft een off day en Dumo probeert het tempo strak te houden, de grimas op zijn gezicht, waarop lang zal ingezoomd worden, verraadt echter dat het niet van harte gaat. Terwijl de voorsprong van Nairoman en Jody opnieuw oploopt naar 4 minuten, proberen Landa en Uran weg te springen uit de groep gele trui. Roglic twijfelt… slechts Kuss nog als back up en angst voor een counter van Pogacar. Bovendien heeft hij anderhalve minuut op Urán. Landa en Uran hebben 100 meter. Roglic laat het kopwerk aan Pogacar. Die twijfelt of hij voluit moet gaan. Op 4km van de top heeft Bernal 15″ op Quintana. Landa en Uran volgen op 3’22”. De groep Roglic op 4’00”. Roglic blijft maar naar Pogy kijken. Pogy vraagt Roglic mee te helpen. Dumo komt terug en zet zich op kop. Gaat niet snel genoeg, de achterstand wordt groter. Porte valt aan in de groep Roglic. Roglic en Pogy volgen gezwind. Nu neemt Roglic wel over en trekt vol door tot aan de streep. Pogacar profiteert in de laatste honderden meters en wint 6″ terug op Roglic. Bernal was toen als ritwinnaar al 3″47 binnen.
Nieuw klassement
1. Roglic 2 Pogy op 34″ 3 Uran op 37″ 4 Landa op 1’18” 5 Lopez op 1’41” 6 Quintana op 1’47” 7 Yates op 2’03” 8 Porte op 2’13”.
Met nog 1 bergrit en 1 tijdrit voor de boeg krijgen we de spannendste ontknoping ooit!

FDJ 16 september 2020 om 00:56

Jumbo Visma zal opnieuw een grote groep laten rijden. Een voorbeschouwing schrijven op de favorieten is leuk, maar de ritwinnaar zullen ze m.i. niet om strijden.

De vlucht van de dag zal opnieuw een omvangrijke groep worden. Genoeg kansen om morgen ook eindelijk een nieuwe drager van de bolletjestrui te vinden. Is er ooit wel eens een drager geweest na 16 etappes met zo weinig punten?

Jumbo gaat het prima vinden dat die omvangrijke groep gaat strijden om de dagzege. Bernal zullen ze niet mee laten schuiven in die groep. De Colombiaan staat op 19 minuten en gaat dus via een vlucht veel te dichtbij komen. Daarnaast is het nogal een bizarre gedachte dat hij vandaag zich uit luxe liet lossen. Als je de lijn van zondag doortrekt is het lossen eerder logisch dan opvallend.

De favorieten gaan wachten op de slotklim. Het verschroeiende tempo maakt iedereen lusteloos om vroeg aan te vallen. Wellicht een Colombiaanse springveer die het probeert om even een paar 100 meter kansloos er voor te gaan rijden.

Meest mooie scenario is dat Dumoulin demarreert en dat er nog een aantal heren zenuwachtig wordt om hun plaatsje en Tom zo misschien nog weer enigszins richting een top 5 kan gaan zondag in Parijs met de tijdrit nog voor de boeg.

Pogacar zal het ongetwijfeld opnieuw proberen in de laatste kilometer, maar Roglic toont de hele ronde al dat hij in dat soort werk de evenknie is. Zelfs nadat hij zondag zelf op 500 meter aanzet en Pogacar hem countert verliest hij slechts wat bonificatiesecondes.

De enige tijdrit die als referentie van de beide heren geldt na ruim 2 weken grote ronde is die vorig jaar in de Vuelta. Roglic won daar 1.29 tov Pogacar. Lost morgen Roglic niet dan kan hij met veel vertrouwen richting La Planche.

Ohja kunnen de mensen ophouden met dat verschrikkelijke 'Pogi boy'. Hoorde het Wuyts ook roepen, maar dat is toch een verschrikkelijke benaming voor een renner… niet eens een bijnaam of wat dan ook. Gewoon belachelijk.

NCK17 16 september 2020 om 02:15

Velen hier op Wielerflits zijn er van overtuigd dat Jumbo een groep gaat laten rijden, maar ik ben daar niet zo zeker. Ik denk dat Roglic heel graag nog een etappe in het geel wint en de koninginnenrit zou natuurlijk de mooiste zijn. Heel bang voor die bonificatieseconden zal Roglic ook niet zijn als hij zich goed voelt.
Het controleren van de etappe zou wel mogelijk moeten zijn. Met Martin en Jansen kan je het gat met de kopgroep in het eerste gedeelte van de etappe vrij makkelijk klein houden en als je ziet hoe Gesink en Van Aert deze tour rondrijden moeten zij samen de Madeleine wel voor hun rekening kunnen nemen.
Ik denk overigens dat niet Roglic of Pogačar de etappe wint maar Lopez. Lopez is steeds beter aan het worden en deze aankomst zou hem goed moeten liggen. Roglic en Pogačar zullen elkaar niet op grote achterstand kunnen rijden en het blijft spannend. Zoiets verwacht ik.

Mystery Rider 16 september 2020 om 07:08

Ik denk dat De Gendt een lange vlucht gaat opzetten. Die heeft zich gisteren getest want ging heel lang mee met het peloton der favorieten.

peterwinnen 16 september 2020 om 08:11

dat was tijdens de rustdag toch?

Schollekop 16 september 2020 om 07:52

Ben toch wel verbaasd over Porte. Jarenlang reed hij slechte uitslagen en ineens kan hij bergop weer met de beste klimmers mee.

Jean Dumas 16 september 2020 om 08:01

Bruyneel zei iets aparts in The Move. ‘Alleen als Sagan meegaat met de vlucht kunnen de vluchters voldoende voorsprong opbouwen, anders is het aan de klassementsrenners voor de etappezege’.

Aangezien de sprint na een vlakke aanloop is zou ik de vluchters sowieso laten weglopen als Sagan zijnde, anders verliest hij de sprint van Bennett. Een trage start is ook in het voordeel van Sagan, dan is de kans dat Bennett buiten tijd komt het grootst.

FDJ 16 september 2020 om 08:04

Abandon Bernal! Gaat niet van start.

Romāns Vainšteins 16 september 2020 om 08:15

Logisch, bezinnen, rusten, Spanje samen met Froomey in gedeeld kopmanschap.

Jean Dumas 16 september 2020 om 08:34

De sprinters zijn zo bang, dat er een wandelstart wordt georganiseerd door Jumbo. Alleen Cosnefroy mag demarreren. Hij krijgt een kwartier, maar komt ternauwernood solo op de top van de Madeleine: 20 punten. Rolland kan voor de tweede plaats sprinten, maar komt uit het wiel van Kuss, dus 'kruis op de buis': geen punten. Stuyven sluit aan bij Cosnefroy in de afdaling, Theuns en Van Aert niet, die moeten volgens Wuyts het handje van hun kopman vasthouden. Op de Loze kunnen de Slovenen als enigen de Colombianen volgen, Landa en Porte lossen. Moet Stuyven zich nu laten terugzakken, Zsjosé?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair