Tom Dumoulin stopt tijdelijk met wielrennen

Tom Dumoulin stopt tijdelijk met wielrennen
Door Raymond Kerckhoffs & Maxim Horssels
zaterdag 23 januari 2021 om 13:17
Breaking

Tom Dumoulin heeft besloten om een pauze in zijn wielercarrière in te lassen. De Limburger, die afgelopen najaar 30 jaar werd, besloot in samenspraak met zijn ploeg Jumbo-Visma om voor onbepaalde tijd met onbetaald verlof te gaan.

Gisteravond maakte Dumoulin dit bekend in een gesprek met de leiding van de Nederlandse wielerploeg tijdens het trainingskamp in Alicante. De Limburger zegt al een jaar als wielrenner ongelukkig te zijn. Hij wil de tijd nemen om uit te zoeken wat hij met zijn toekomst wil en een antwoord te zoeken op de vraag of hij nog profwielrenner wil zijn.

Het besluit om tijdelijk te stoppen komt voor velen als een grote verrassing. Eerder deze week liet Dumoulin in een interview nog weten uit te kijken naar het nieuwe seizoen, waarin hij van start zou gaan in twee kasseikoersen. “Voor dit voorjaar hebben we besloten het roer een beetje om te gooien. We gaan eens een keer kasseien rijden, dat wordt wel lachen.”

“Het voorjaar vind ik altijd een heel mooie periode. Iedereen staat dan te trappelen, inclusief ikzelf, om weer ingang te schieten. Ik moet wel heel eerlijk bekennen dat het qua resultaten nooit mijn beste periode is geweest. Dit wordt mijn tiende profjaar en ik heb eigenlijk nog nooit geschitterd in het voorjaar. Ik hoop en denk elk jaar dat het dit jaar wél gaat lukken. Ik ga er weer vol voor.”

foto: Cor Vos

Seizoen 2021
Dumoulin zou zijn seizoen beginnen in Strade Bianche, daarna was het plan als kopman te starten in Tirreno-Adriatico en vervolgens de eensdagskoersen Milaan-San Remo, E3 Saxo Bank Classic en de Ronde van Vlaanderen te rijden.

De heuvelklassiekers, waaronder de Amstel Gold Race, zou hij overslaan om dan een rustperiode in te lassen om vervolgens via de Ronde van Romandië op te bouwen naar de Tour de France. Na de Tour waren de Olympische Spelen het WK wielrennen twee grote doelen. Door deze planning gaat nu een streep.

Blessures
De 30-jarige kopman van de Nederlandse ploeg kwakkelt al twee jaar met zijn sportieve carrière. In 2019 raakte hij geblesseerd aan zijn knie door een valpartij in de vierde etappe van de Giro d’Italië 2019. Die kwetsuur hield hem bijna heel het seizoen aan de kant.

De gevolgen van een val in de Giro – foto: Cor Vos

Dat jaar liet hij uit onvrede met zijn toenmalige ploeg Team Sunweb zijn contract ontbinden voor een overstap naar Jumbo-Visma. Maar ook bij de geelzwarte ploeg heeft Dumoulin nog niet zijn geluk teruggevonden. In de Tour de France van vorig jaar kampte hij met een zitvlakblessure en was hij het niet altijd eens met de gekozen ploegtactiek. Desondanks sloot hij die ronde af als zevende.

Stoppen
Na afloop van de Tour 2020 onthulde Dumoulin al eens gedacht te hebben aan stoppen. “Ik heb een verschrikkelijke tijd gehad na mijn knieblessure. Toen kwamen mijn darmklachten er overheen in het voorjaar en toen corona. Ik kan wel zeggen dat het stoppen mij toen nader stond dan het doorgaan”, zei hij destijds.

Inmiddels is dus duidelijk geworden dat hij alsnog voor onbepaalde tijd zijn wielercarrière pauzeert. Een terugkeer als beroepsrenner is daarmee niet uitgesloten.


Lees ook:
Tom Dumoulin quits cycling temporarily (English)
De denker in Tom Dumoulin strijdt al jaren met zijn twijfels

Dit artikel delen:

251 Reacties

Romano1800 23 januari 2021 om 13:22

Einde carrière

jooprioolpijp 23 januari 2021 om 13:25

beetje prematuur he? Wellicht einde wielercarriere, maar Tom kan nog wel wat meer. Als hij daar gelukkiger van wordt, waarom niet? Geef ‘m tijd dat uit te zoeken.

CechRepublic 23 januari 2021 om 13:36

Maar vrees wel dat het waar is. Wat een nieuws zeg.

Ab Normaal 23 januari 2021 om 14:12

Denk het ook. Als je met 30 tijdelijk stopt denk ik niet dat je het nog kunt opbrengen om daarna nog op topniveau terug te keren.
Gigantische aderlating voor Jumbo.
Ik zou Kuss doorschuiven.

Baukema Tomoulin 23 januari 2021 om 14:53

Is een zeer slimme jongen die vaak teveel in zijn hoofd zit wat presteren dan belemmerd. Ik denk dat hij op zijn minst nog een fantastische ploegleider kan worden. Want het spelletje en de tactiek begrijpt hij wel.

jv88 23 januari 2021 om 17:34

Heel jammer voor ons als wielerliefhebbers en voor hemzelf dat hij het toch niet mentaal op orde heeft! Maar ben je wel klaar mee als ploeg! Seizoensplanning gemaakt ,je kunt geen vervanger meer halen en een van je kopmannen en boegbeeld zegt gewoon in heb geen zin meer!

Gitan 23 januari 2021 om 13:22

Kittel II?

Arie den Blanken 23 januari 2021 om 13:23

Zoiets had ik al jaren geleden voorspeld. Wielrennen en zeker profwielrennen is altijd zijn tweede keuze geweest. Door zijn successen gebeurt nu pas wat anders hij anders al veel eerder had gedaan. Een universitaire studie waarvoor hij indertijd niet ingeloot werd is zijn eerste keus. Ik vermoed dat hij nog meer dan eerder de dingen die er als beroepsrenner allemaal extra bij komen kijken kots beu is.

Yeez 23 januari 2021 om 13:25

Wat goed dat je het aan zag komen Arie. Credits voor jou hoor.

Man man man

Arie den Blanken 23 januari 2021 om 13:33

Daarin ben ik wel geholpen doordat ik een vriendin van zijn moeder goed ken en er met haar daar nog voor hij de Giro won wel eens over had. En die vriendin van zijn moeder voorspelde toen al dat hij wel eens heel vroeg in zijn carrière het wielrennen vaarwel zou kunnen zeggen.

SnellePelle 23 januari 2021 om 14:00

Helemaal mee eens Arie, plus dat hij niet met de druk, aandacht en roem om kan gaan. Ik heb al eerder gezegd dat hij niet de mentale weerbaarheid heeft om met het winnen om te gaan.

Jammer.

Lance4eva 23 januari 2021 om 14:08

Nooit je bronnen prijs geven, Arie. Nooit!

laupie 23 januari 2021 om 16:26

Fijn dat je gesprekken uit zijn privé omgeving zomaar online plaatst….

FDJ 23 januari 2021 om 17:08

Interessantdoenerij. Niet meer niet minder. Zo kennen we Arie.

tetedelacourse 23 januari 2021 om 18:02

@snelle: niet kunnen omgaan is wat mij betreft volledig naast de waarheid. Niet mee willen omgaan, daar zit het hem miz.

S. Morgenstern 23 januari 2021 om 13:25

Heftig zeg! Hopelijk vindt hij de knop wel als hij wat afstand neemt en zien we hem ooit weer met plezier op topniveau.

Nielsss1986 23 januari 2021 om 13:25

Waatttt? Dat meen je niet.

Welleke 23 januari 2021 om 13:25

Topsport is zoveel meer dan fysiek. Moeilijke beslissing dit. Als fan ontzettend balen.

Polleke 23 januari 2021 om 13:26

Oei… is wel heftig, had ook zijn contract kunnen uitdoen en zich financieel binnen fietsen… moet wel erg diep zitten, sterkte man…

lander luypaert 23 januari 2021 om 13:26

Eerst zetten ze hem in de Tourploeg om vervolgens te horen dat hij stopt.

Dit zat toch al langer in zijn hoofd? Vond de ploegleiding niets vreemd aan hem?

Naar mijn mening is het al iets van toen hij nog bij Sunweb zat.

Tourploeg flink verzwakt nu.

CechRepublic 23 januari 2021 om 13:38

Ik vond zelf drie kopmannen veel te veel. Denk dat de Tour ploeg er juist beter van wordt.

lander luypaert 23 januari 2021 om 13:40

Gohh 3 kopmannen.

Ik zag het eerder als Roglic en Dumoulin. Mijn mening is Kruiswijk een kopman maar geen enkel team gaat in de Tour schrik hebben van Kruiswijk.

Lalsacien 23 januari 2021 om 14:00

@lander dat spreekt dus in het voordeel van Kruijswijk. Die zullen ze eerder laten rijden. Zoiets als Pogacar na de waaier etappe.

Staf V 23 januari 2021 om 17:53

Eens met Cech, geeft tenminste duidelijkheid, nu kan men stilaan denken aan het juiste evenwicht, kopmannen versus helpers, Roglic kopman, Kruijswijk reserve kopman, en de rest in dienst, ipv Tom een helper die bergop kan, mss Bennett?

Staf V 23 januari 2021 om 17:57

@Lalsacien, met wie ga je Kruijswijk laten wegrijden? opletten dat je de kopman, zijnde Roglic, niet in het verlies laat rijden. Ga je Kruijswijk met iemand die een top 5 kan rijden weg laten rijden?

Lalsacien 23 januari 2021 om 18:12

@Staf V er zijn genoeg scenario’s waarbij het niets oplevert maar ook een aantal waarbij het wel voordeel biedt. Wat JV opbrak afgelopen jaar is het gebrek aan risico’s.
Dat kan met Kruijswijk wel goed uitpakken en ook niet. Maar op voorhand uitsluiten vind ik een gebrek aan inzicht.

Adrianus 23 januari 2021 om 13:29

Leek er al langer aan te komen, maar na de publiciteit deze week, als nog verrassend.
Vermoedelijk geen tijdelijke stop, maar een verhaal, zo als het bij Kittel verliep.

Merlinappa 23 januari 2021 om 13:29

Pfff heftig nieuws, al komt het niet helemaal onverwacht. Hoop dat we hem nog terug gaan zien!

Pingu007 23 januari 2021 om 13:30

Komt juist voor velen NIET als verassing..

Arie den Blanken 23 januari 2021 om 13:34

Voor mij al helemaal niet. Goed nieuws want ik gun hem het allerbeste.

Laatste man 23 januari 2021 om 13:42

Grote jongen Arie.

Murcia 23 januari 2021 om 13:30

Dit is wel een dreun voor me, Tom is een boegbeeld van de ploeg en het nederlandse wielrennen. Maar er is ook moed voor nodig om vast te stellen dat je nu zo niet door kan en afstand wil nemen om te kijken hoe nu verder. Alle kracht toegewenst en bij voorbaat al mijn excuses voor de onvermijdelijke reacties van deze of gene dat hij een slappeling zou zijn.

de winnaars 23 januari 2021 om 13:38

ja idd doe normaal

fietsvriend 23 januari 2021 om 13:54

+1, wat een beslissing. Denk dat weinige hem durven te nemen. Het is een speciale.
Hoop hem snel weer in koers te zien en als het niet zo is, ook goed.

r525 23 januari 2021 om 14:05

Ik vind het absoluut geen slappeling. Maar mensen gaan nu natuurlijk over elkaar heen vallen om aan te geven hoe ontzettend moedig dit besluit wel niet is. Dat vind ik dan ook wel weer meevallen.
Je moet gewoon doen wat je leuk vindt, zeker als je in zo’n goede (financiële) positie zit.

Tony 23 januari 2021 om 17:12

Het is in ieder geval geen doorvechter a la Froome.

cubie 23 januari 2021 om 13:33

Einde oefening dus. Maar dit was te verwachten na rampjaar 2020. Hij weet niet te kiezen, of fietsen of studeren.

McBaksteen 23 januari 2021 om 13:35

Hij maakt JUIST een keuze

Panache 23 januari 2021 om 16:31

Hij neemt tijd om de keuze te gaan maken…

FW07 23 januari 2021 om 13:33

Chapeau voor de primeur weer.

Denk inderdaad ook dat dit een Kittel-verhaal gaat worden. Jaartje aan kijken en dan tot de conclusie komen dat wielrennen niet meer past in zijn leven. Wel iemand die zo’n besluit durft te nemen en niet wat aanmoddert in het midden van het peloton voor een hoog salaris.

FDJ 23 januari 2021 om 17:09

Jumbo plaatste het zelf op hun Twitter hoor.

miguelon 23 januari 2021 om 13:34

De meesterknecht

Laatste man 23 januari 2021 om 13:42

Droeftoeter.

McBaksteen 23 januari 2021 om 13:34

Wat een ontzettend moedig besluit. Niets minder dan respect om tot zo’n keuze te komen terwijl er zoveel belangen om heen hangen.

Ik heb de hoop dat hij als mens(!) hier beter uit komt

Tony 23 januari 2021 om 17:14

Besluit van iemand die niet met tegenslagen kan omgaan.

Davide Lappartiente 23 januari 2021 om 13:34

In een Life slow Ride fast podcast van januari 2020 hoorde ik hem onlangs toevallig vertellen dat hij de laatste 2 jaren van zijn carrière de voorjaarsklassiekers wil rijden en afsluiten zoals Wiggins in Parijs-Roubaix. Dit bericht komt niet geheel onverwachts nadat hij van plan was om dit jaar plots zo’n programma te rijden.

Charlie33 23 januari 2021 om 13:35

Voor altijd een held. Tom Dumoulin.

josemanuelfuente 23 januari 2021 om 13:35

Was er al bang voor

tetedelacourse 23 januari 2021 om 13:35

Wat een geweldig onafhankelijk vrij persoon is het toch. Als fan van de sportman vind ik het ontzettend jammer om te lezen, maar als je jezelf dusdanig hard afvraagt of dit wel is wat je nu moet doen: dan respect voor de keuze.

Wheely 23 januari 2021 om 13:40

+1

CechRepublic 23 januari 2021 om 13:43

+2

ParijsIsNogVer 23 januari 2021 om 13:57

Zeker mee eens

Mechanieker 23 januari 2021 om 14:01

+1

Thijs E 23 januari 2021 om 14:11

+1

SmalRem 23 januari 2021 om 14:51

+1

Gilberto 23 januari 2021 om 15:10

Tom zit hier al jaaaaren mee in de maag en heeft het naar eigen zeggen ook ervaren als een rugzak van 100 kilo die hij dus al jaren met zich meedraagt. Heeft nooit de beslissing durven nemen omdat hij vooral een verantwoordelijkheid voelde naar anderen toe.
Hoe ken je hem dan een onafhankelijk en vrij persoon noemen? Ik denk dus juist het tegenover gestelde toch?
Verder is het wel gewoon een goeie gozert, en gun ik hem het allerbeste. Heeft volgens mij vreselijk geleden, en daarom ben ik blij dat hij nu aangeeft dat er een enorme last van hem afvalt

djerkson 23 januari 2021 om 16:13

Een reactie die even volwassen is als de beslissing van Tom. Topsport is keihard, hulde voor zijn beslissing.

tetedelacourse 23 januari 2021 om 17:41

@gilberto, reactie in het andere topic waar je dezelfde kanttekening plaatste.

de winnaars 23 januari 2021 om 13:37

over en uit punt . Erg jammer

-Stijn- 23 januari 2021 om 13:37

Zo’n jaartje er tussenuit zou hem misschien heel goed kunnen doen. Met helder hoofd en zonder fysieke ongemakken beginnen in 2022. Ook de tour ploeg gaat nu andere tactiek moeten toepassen, wie gaat er extra mee?

Javier 23 januari 2021 om 13:38

Heel erg jammer als fan maar verstandig besluit! Hoop dat hij hier als persoon sterker uitkomt en gaat leven naar wat hij echt wil.

Mechanieker 23 januari 2021 om 14:02

+1

vanSpringel 23 januari 2021 om 13:39

Verstandig besluit. Zal wel die prachtige tijdritten van hem missen.

Txirrindularitza 23 januari 2021 om 13:40

Amai. Pittig hoor dit. Je voelt hoe hij het eerder niet durfde te zeggen, maar steeds meer in paniek geraakt is, tot hij niet anders meer kon. Weet uit ervaring: dat is een waardeloos gevoel. Sterkte Tom.

Headlines

Materiaalzone

Populair