Rechtszaak Team DSM en Ilan Van Wilder voorlopig van de baan

Rechtszaak Team DSM en Ilan Van Wilder voorlopig van de baan

foto: Cor Vos

donderdag 18 november 2021 om 11:40

De rechtszaak tussen Ilan Van Wilder en SMS Cycling BV (de licentiehouder van Team DSM) is voorlopig van de baan. Beide partijen zouden elkaar vandaag treffen in de rechtbank van Zwolle, maar WielerFlits heeft vernomen dat de zitting is opgeschort.

Beide partijen denken eruit te komen met een schikking, maar hebben meer tijd nodig om deze op papier te krijgen, meldt de rechtbank.

Van Wilder en Team DSM liggen al maanden met elkaar in de clinch om een arbeidsconflict. Het Belgische rondetalent wil graag vertrekken bij de Duitse ploeg, ondanks een tot eind 2022 doorlopend contract.

De eerste berichten over een verstoorde relatie tussen beide partijen dateren van begin juli. De onenigheid ontstond onder meer over bepaald fietsmateriaal, dat andere renners wel hadden, maar Van Wilder niet ter beschikking kreeg. Zijn niet-selectie voor de Vuelta a Espana verslechterde de situatie.

Sindsdien ontstond er een onoplosbare conflictsituatie. Vorige maand werd bekend dat Van Wilder de stap naar de rechtbank had gezet.

WielerFlits heeft Team DSM en TEAMVISION, het managementbureau dat Van Wilder bijstaat, benaderd voor een reactie. Beide partijen geven geen commentaar.

Dit artikel delen:

32 Reacties

Yeez 18 november 2021 om 12:01

Schikking lijkt mij beter dan naar de rechter te gaan. Betalen en wegwezen

0
Romāns Vainšteins 18 november 2021 om 12:04

Moet je nagaan hoeveel topics dat voor niks is geweest. Op dat vlak kun je van van Aert en Nuyens tenminste op aan.

0
Arema Pro Cycling Team 18 november 2021 om 12:11

Dat ligt dan niet aan DSM. Als er hier zo vaak Telegraaf journalistiek wordt bedreven, dan komen er veel topics..

0
Youri IJnsen 18 november 2021 om 12:17

@Arema Pro Cycling Team
Nieuws is nieuws. Of dat nu Team DSM is of welk ander team dan ook. Hebben we altijd al gedaan en zullen we ook blijven doen :-)

0
Sjonge Jonge 18 november 2021 om 12:17

Arema,
Als er zoveel signalen zijn over onvrede binnen Team DSM zal daar toch ergens wel een kern van waarheid in zitten.
Ik heb het idee dat elke mogelijke kritische noot over het team meteen door jou beantwoord wordt met termen als ‘Telegraaf journalistiek’ of ‘riool journalistiek’.

Daarnaast geloof ik niet dat er bij de redactie een reden is om tegenover team DSM moedwillig negatief te spreken.
Ook hebben ze de beleidsbepalers aan het woord gelaten in een uitgebreid interview, maar daarmee hebben ze alleen maar meer lachers op de hand weten te krijgen. #Co-operation.

0
Panache 18 november 2021 om 12:46

@Sjonge Jonge

Er wordt een interview volledig in het Engels gehouden en ze laten één term doelbewust als managersjargon onvertaald: cooperation. Inderdaad de lachers gevoed, maar is dát journalistiek? Veel eenzijdige berichten over onvrede binnen het team, waarschijnlijk gevoed door een spraakzaam contact die alles doorspeelt naar Wielerflits. Blijkbaar ontbreken die contacten bij andere teams waar ook zo nu en dan onvrede heerst maar waar het meer intern blijft. DSM neemt afscheid van hun cashcow Marc Hirschi welke ze al een half jaar niet vertrouwden, maar daar komt dan geen WF onderzoek en openbaring van wat er gespeeld heeft. DSM draait mede daardoor een slecht seizoen maar wordt in de rapportcijfers ongenadig hard beoordeeld met verreweg de laagste score. Het gevoel van Arema Pro Cycling Team kan ik mij dus volledig voorstellen. DSM draait stroef, heeft geen goed jaar achter de rug, daar mag valide kritiek op zijn, wat iets anders is dan het vuurtje opstoken.

0
Mwielerfan 18 november 2021 om 12:54

Als ze zo moreel hoogstaand zouden zijn als ze zichzelf vinden, hadden ze hirschi dat half jaar langs de kant gehouden

0
Youri IJnsen 18 november 2021 om 14:42

@Panache

Heel veel (onterechte) aannames in je relaas. Die term is niet doelbewust onvertaald, dit was een nadrukkelijke wens vanuit de ploeg. Zij hebben het interview vooraf ingelezen en hun opmerkingen er op kunnen geven. Na een aantal aanpassingen was dat volledig akkoord. Bovendien: er zijn veel berichten of nieuwsfeiten bij DSM verschenen en wij hebben hen vervolgens alle ruimte gegeven om daarop te reageren in het grote tweeluik dat je nota bene zelf aanhaalt.

Die contacten ontbreken elders niet, wees daar maar niet bang voor. Wat betreft Hirschi: daar hebben wij wel degelijk grondig onderzoek naar gedaan. Helaas houden beide partijen de kaken stevig op elkaar. Zonder bevestiging valt er niets te openbaren. Om je gedachten nog wat op te frissen, we hebben er zelfs – ja, ja, het is echt waar – over gepubliceerd: https://www.wielerflits.nl/nieuws/marc-hirschi-mag-niets-zeggen-over-transfer-dat-is-zo-vastgelegd/

Het lage cijfer van DSM is puur te wijten aan het hoofddoel dat de ploeg had en dat waren de Vlaamse klassiekers. Daar is niets van terechtgekomen en daar zijn ze op afgerekend. En ik durf te betwijfelen of dat met Hirschi anders was geweest. Wat zich achter de schermen afspeelt, staat totaal los van dat cijfer en heeft niets te maken met het vuurtje opstoken.

Sorry dat ik zo fel ben, maar ik word een beetje moe van de constant terugkerende kritiek. We doen ons werk, of dat goed is mogen jullie uiteraard bepalen. Maar slecht nieuws is ook nieuws. Doen we het niet, verwijt eenieder ons dat we het in de doofpot stoppen of komen er in plaats van woorden als ‘riooljournalistiek’ termen als ‘omerta’. Ik begrijp heel goed dat het niet leuk is om te lezen als jouw favoriete ploeg onder vuur ligt, maar we doen niets minder dan ons werk. Als het goed is, schrijven we dat ook. Ik wil je graag nog even wijzen op de loftrompet na de Tour de France van 2020.

Een fijne dag nog, ik ga weer aan het werk! ;-)

0
Panache 18 november 2021 om 16:18

Jij ook een fijne dag Youri en dank dat je de moeite neemt om jouw standpunten uiteen te zetten. Het vermoeden dat ik heb, dat dit team vooral als pispaal gebruikt wordt, neem je niet weg. Maar het team zal zelf met de pedalen moeten antwoorden om zodoende wat positieve publiciteit af te dwingen. Net als TJV (van lachertje van het peloton tot bovenaan de rots) is succes boeken de game changer qua imago binnen de sport.

0
FDJ 18 november 2021 om 20:08

@panache Je kunt toch moeilijk ontkennen dat er veel renners vertrekken voor einde contract. Een aantal heeft zeker niet alleen DSM schuld aan. DSM is een rechtlijnige ploeg met eigen normen en waarden. Prima dat ze daar structureel voor staan, maar ze hebben ook wel degelijk fouten gemaakt. De grootste fout is de tactische blunder in de Giro, maar ook qua renners. Hun strategie lijkt te werken bij jonge , talentvolle renners, maar op het gebied van toprenners gaat het te vaak mis. En dat is zeker DSM aan te rekenen. Ik miste in het stuk met Kemna de nodige zelfkritiek en vooral heel vele tevredenheid over eigen beleid en visie. Je moet op een moment ook in staat zijn om kritisch te kijken wat er misgaat en of je daarin jezelf niet anders moet opstellen. Die reflectie mist bij DSM.

0
S. Morgenstern 18 november 2021 om 21:00

De hoeveelheid renners die vroegtijdig vertrekt is toch moeilijk weg te zetten als een kleinigheid. Het wijzen naar andere ploegen loopt wat dat betreft nogal mank.

0
de adelaar 18 november 2021 om 12:26

Je tekent een contract, maar goed, dat kan men in de toekomst wel achterwege laten…. Er is een intrede van mensen in posities die geld maken over de rug van renners( goh ja idd lijkt wel voetbal….) . Los van verstoorde arbeidsverhoudingen slash niet nagekomen mondelinge toezeggingen etc… stelt een contract niks meer voor…

0
John Bidon 18 november 2021 om 15:11

Inderdaad, verwende snotneusjes die denken goed te kunnen fietsen en meteen naar een Real Madrid willen gaan. Laat die Wilder eerst eens een paar deftige uitslagen neerzetten en dan kan die daarna lekker transfervrij weg. Nu wordt die knul helemaal gek gemaakt door zo’n over paard getilde zaakwaarnemer die alleen wil cashen.

0
Geel Zwarte Bril 18 november 2021 om 12:30

Nou hop, contract verscheuren en naar een nieuw team. Nu Benoot nog.

0
JensVdB 18 november 2021 om 12:42

Ik hoop dat Ilan terug naar Lotto gaat

0
de adelaar 18 november 2021 om 16:32

Dat heb je tot in den treure hier al menigmaal geventileerd ….. het gaat niet over waar meneer heen wil maar over contractuele verplichtingen / ontslag of vergoedingsfeer al dan niet opgehistst door managers

0
Panache 18 november 2021 om 12:49

Indien Ilan Van Wilder een sterke zaak heeft, dan zou het geschil voor de rechtbank worden uitgevochten. Immers wat er nu speelt (een schikking treffen), kost Van Wilder naast tijd waarschijnlijk ook geld (afkopen verbintenis).

0
Limal 18 november 2021 om 14:04

Er zijn ondertussen al heel wat renners die geen “sterke zaak” hadden en daarom maar via een vergoeding weggevlucht zijn bij Sunweb/DSM…

0
Panache 18 november 2021 om 14:35

Waarom alles over één kam scheren Limal? Je beseft hopelijk dat de cases Dumoulin, Hirschi, Van Wilder gewoon op zichzelf staan en buiten het vertrek nauwelijks een grote gemene deler hebben?

0
Limal 18 november 2021 om 19:11

Het is al langer duidelijk dat jij het grote voortijdige verloop van renners (wel meer dan 3…) bij dit team anders beoordeelt dan de meeste wielervolgers. Zoals steeds interpreteer je ook nu weer het nieuws eenzijdig in het nadeel van de renner. Je kan jou logica ook omdraaien: moest DSM volledig vertrouwen hebben in hun eigen correcte handelen, dan zouden ze niet plots het geweer van schouder veranderen om tóch mee te werken aan een minnelijke schikking. De waarheid ligt vast ergens in het midden, met fouten aan beide kanten, zoals dat vaak gaat in een arbeidsconflict.

0
Panache 18 november 2021 om 21:27

Het is dan ook een kwestie van fatsoen om te oordelen op basis van hetgeen je weet (de feiten en omstandigheden). Nu is het zo dat er nauwelijks zaken uitlekken, dus DSM de zwarte piet toe schuiven kan alleen maar op basis van cirkelredeneringen (die ging weg, toen ging hij weg, dus nu zal wel weer hetzelfde aan de hand zijn). Lees nog maar eens terug hoe het er aan toe ging toen Hirschi vertrok, voordat de aap uit de mouw kwam dat het team van hem af wilde.
Kortom: wil ik het voor Van Wilder op nemen, dan heb ik belastende feiten nodig van wat hem aangedaan is wat niet door de beugel kan. Op dat vlak heb ik niets schokkends vernomen. Andersom wel: door DSM uitgesproken een gebrek aan samenwerking met specialisten, geruchten in de krant dat hij niet goed zou trainen, een eigen post van Van Wilder zelf waarin hij publiekelijk een vertrek wenst, nu weer een rechtszaak starten maar de keutel intrekken… Ik snap goed dat velen hier de kant van de renner kiezen, gun mij de andere positie die niet op haat is gebaseerd maar enkel op een afweging van de feiten (niet de geruchten) die ik ken. Mochten de feiten in de toekomst wijzigen, dan verandert mijn mening over de zaak misschien ook wel.

0
Sjonge Jonge 18 november 2021 om 21:48

Panache, dus “geruchten in de krant dat hij niet goed zou trainen” is voor jou een feit, maar als Wielerflits een artikel schrijft over verschillende renners van Team DSM die ontevreden over de begeleiding zijn is het voor jou “riooljournalistiek”?
Apart…..

0
Panache 18 november 2021 om 22:11

Nee, het is een feit dat een krant een bron citeert die uitspreekt dat Van Wilder deze zomer niet goed zou trainen. Dat is een specifiek gerucht (ik laat in het midden of het waar is, die discussie is al geweest). Dat is iets geheel anders dan een medium als WF die globale onvrede omschrijft ‘men is niet tevreden’ of ‘strenge protocollen’. Daar kan je niets mee. En de spaarzame keren dat het specifieker wordt (shampoo kopen buiten de bubbel, programma schuiven tijdens Corona) dan heb ik begrip voor het team. De exacte reden dat Dumoulin, Hirschi, Van Wilder weg moesten/wilden weten jij en ik en ook Wielerflits niet. Een individuele reden die Van Wilder heeft om te willen vertrekken dan koppelen aan andere vertrokken renners lijkt logisch maar doet geen recht aan heden en verleden.

0
Sjonge Jonge 18 november 2021 om 22:26

“Nee, het is een feit dat een krant een bron citeert die uitspreekt dat Van Wilder deze zomer niet goed zou trainen. ”

Maar WF citeert toch ook (zelfs meerdere) bronnen binnen team DSM dat er ontevredenheid heerst binnen het team.
Ik zie hier met de meest goede wil echt geen verschil, terwijl jij het ene benoemt als feit en het andere als (positief gezegd) subjectieve mening van WF.

Ik denk ook dat van Wilder zeker fouten heeft gemaakt, maar alle schuld bij de renner leggen en je oogkleppen op doen over alle negatieve verhalen binnen DSM (niet alleen op WF) maakt dat het lijkt dat je niet echt een objectieve kijk op de zaken hebt.

0
Panache 18 november 2021 om 22:42

Onvrede is niet specifiek genoeg, dat is een eindconclusie die is opgebouwd uit een opeenstapeling van zaken. Ik verneem graag wat die zaken zijn. Zie de zaak Hirschi waar stemming gemaakt werd (ten onrechte, want het zat anders): “Tijdens de Tour de France wist WielerFlits al te melden dat Hirschi in 2019 reeds door Cancellara bij diverse andere WorldTour-teams was aangeboden, **wat aangeeft dat hij zich destijds al niet meer helemaal thuis voelde bij het toenmalige Team Sunweb.**” Tussen de ** staat het citaat, een duiding van WF, die de zaken framed binnen het brein. Lees je drie keer zo’n bericht dan denk je de vierde keer ‘alweer gezeik, wat is dat voor een ploeg’ en kom dan maar eens van dat imago af.

0
Sjonge Jonge 18 november 2021 om 23:01

En “geruchten in de krant dat hij niet goed zou trainen” vind je wel specifiek genoeg om als feit te presenteren? Dat is niet bedoeld om iemand imago te schaden?

Nogmaals, ik ben niet pro of anti DSM of pro of anti van Wilder, maar vind dat wat je WF aanrekent als stemmingmakerij wel gebruikt als feit de andere kant op en daar heb ik moeite mee.
Maar goed, ik vermoed dat we hier niet van uitkomen, dus agree to disagree?

0
Maillot à Pois 19 november 2021 om 00:14

Een rechtszaak kost ook tijd en geld, en daarnaast ook nog eens een hele hoop energie. En leidt hooguit tot een Pyrrusoverwinning.
Een schikking is gewoon voor alle partijen een veel betere oplossing.

0
legrandbornand 18 november 2021 om 15:11

Nu gewoon nog een beetje haast maken, en dan kan ie nog mee op het eerste trainingkamp met the wolfpack.

0
Bimbo Visma 18 november 2021 om 15:27

Heeft Ilan een beetje teruggekrabbeld nu eindelijk het besef ingedaald is dat er gewoon geen tijdritfietsen van Scott op voorraad waren? En dat het niets persoonlijks was?

0
Murcia 18 november 2021 om 17:07

Zoals zo vaak kiezen beide partijen bij een conflict als deze voor een schikking, Ilan (lees zijn nieuwe ploeg) betaald een x bedrag en DSM laat het contract is contract varen. Veel geblaat maar uiteindelijk de oplossing die past bij een verstoorde arbeidsverhouding. Nu nog een NDA en de zaak is afgehandeld en Ilan kan aan zijn toekomst werken bij Lefevere en co vermoed ik.

0
peterwinnen 18 november 2021 om 21:11

Heeft gezellig een wijntje gedronken met Patrick.

0
de adelaar 18 november 2021 om 21:33

En een goede schijnbaar

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone