Prachtige trainingstochten van Mathieu van der Poel en Julian Alaphilippe

Prachtige trainingstochten van Mathieu van der Poel en Julian Alaphilippe

foto: Cor Vos

maandag 1 maart 2021 om 08:00
Opinie

Het zijn superkampioenen voor wie alleen de allergrootste prijzen tellen. De eerste semi-klassiekers van het seizoen zien ze als hun speelterrein. Niet denken, maar puur op je gevoel koersen.

In het strakke keurslijf van de marginal gains, waar je grotendeels volgens de wetten van de wetenschap wordt gestuurd, is het frank en vrij koersen voor hen een uitlaatklep. Je wordt immers geen coureur door afwachtend te koersen. Die eigenschap heeft eraan bijgedragen dat Mathieu van der Poel en Julian Alaphilippe tot superkampioenen zijn uitgegroeid.

De wereldkampioen én de winnaar van de Ronde van Vlaanderen die dit weekeinde de lont in het kruitvat steken in respectievelijk Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne. Mooier kan het bijna niet. Van der Poel en Alaphilippe hebben ervoor gezorgd dat het klassieke voorjaar 2021 op dezelfde voet verder gaat met wat het corona-wielerjaar 2020 zo boeiend heeft gemaakt: toprenners die met lef durven te koersen.

Koershardheid opdoen
In Omloop Het Nieuwsblad is Alaphilippe de grote animator, met een aanval op de Berendries op 32 kilometer van de finish. Kritisch oordelen kenners dat hij té onstuimig met zijn krachten omspringt. Maar wat als er twee of drie goede renners met de Fransman mee springen? Daarnaast zet hij zijn sterke Deceuninck-Quick-Step ploeg in een zetel, waardoor de luitenants Florian Sénéchal en Kasper Asgreen zich kunnen sparen om Davide Ballerini ideaal te lanceren voor de sprint. ‘BAM’, kan Patrick Lefevere via zijn Twitter-account weer een zege voor zijn collectief vieren.

foto: Cor Vos

Wat Van der Poel een etmaal later in Kuurne doet, is nog straffer. Op de Kanarieberg op 83 kilometer zingt de Nederlandse kampioen al de hoogste toon. Alleen de Ecuadoraan Jhonatan Narvaez ziet het gevaar. Op dat moment zijn er genoeg goede renners die in staat moeten zijn om mee te gaan. Maar aanvallen op zo’n twee uur van de finish is gekkenwerk; beter gezegd zelfmoord. Al moet iedereen na de Amstel Gold Race van 2019 weten dat als Van der Poel vroeg aanzet, de wedstrijd op zijn kop komt te staan. Tot aan de finish is het vervolgens een schitterende koers, waarbij MVDP zijn Waterloo pas vindt op 1,6 kilometer van de streep.

Alaphilippe en Van der Poel zijn allebei naar Vlaanderen gekomen om te trainen. Om hun vorm aan te scherpen voor de belangrijke afspraken die de komende weken op het programma staan. En trainen betekent voor deze twee grootheden niet in de wielen rijden, maar koershardheid opdoen.

De wereldkampioen had vorig seizoen op pijnlijke wijze afscheid genomen van Vlaanderen. In dé Ronde zat hij in de beslissende ontsnapping, maar zijn wedstrijd was over na een onfortuinlijke botsing met een motard waar hij twee gebroken middenhandsbeentjes in zijn rechterhand aan overhield. Tot begin deze maand klaagde hij dat hij door deze blessure nog niet met volle kracht kon aanzetten. Zijn deelname aan de Omloop was vooral ook een test om te kijken of hij op de kasseien weinig last van zijn herstelde hand zou ondervinden.

UAE Tour
Mathieu van der Poel zou helemaal niet aanwezig zijn in dit openingsweekeinde. Hij had de UAE Tour uitgekozen om zijn conditie op te vijzelen richting het voorjaar. Zeven dagen lang in de woestijn fietsen, waar twee cols op het programma stonden. In de eerste waaierrit verbaast hij zichzelf met de dagwinst. Veel plezier beleeft hij niet aan de rode leiderstrui. Een etmaal later zit hij al op het vliegtuig naar huis omdat een van de stafleden van zijn ploeg positief heeft getest op Corona.

foto: Cor Vos

De grootste teleurstelling aan de Perzische Golf is voor Van der Poel dat hij nu de nodige koershardheid mist. Je komt immers altijd wat sterker uit zo’n rittenkoers van een week. Met het oog op het voorjaar baalt hij. Al biedt de mogelijkheid om Kuurne-Brussel-Kuurne te rijden enige uitkomst. “Ik hoop een beetje koers te maken”, zegt hij voor de start in Kuurne. Want hij weet als geen ander dat hij die zware wedstrijdkilometers nodig zal hebben richting de Strade Bianche van komende zaterdag.

Net als Alaphilippe een dag eerder, is Van der Poel niet echt met de overwinning bezig. Met alle respect voor het openingsweekeinde, maar voor de grote kampioenen zijn het trainingswedstrijden geworden. Een resultaat is mooi meegenomen, maar het is niet de verrijking op het palmares waar ze op uit zijn. Het commentaar van de Nederlands kampioen voorbij de finish in Kuurne zegt misschien wel het meest: “Ik heb me geamuseerd. Dit was de beste manier om me klaar te stomen voor wat er nog komt.”

Dit artikel delen:

54 Reacties

Barry Batsbak 28 februari 2021 om 17:46

Op de Kanarieberg zingt de Nederlandse kampioen de hoogste toon…. fraaie tekst, dat moet gezegd.

Frank V 28 februari 2021 om 18:09

Die twee hebben in Calpe waarschijnlijk enkel met Tiësto & Ava Max in de oren op een plastic ligzetel gelegen, niet?

EricV 28 februari 2021 om 18:42

zelfoverschatting.

flores 28 februari 2021 om 18:57

Nee geen zelfoverschatting, het was doel bewust. Het zijn andere koersen waarop hij zijn zinnen heeft gezet.

Frank V 28 februari 2021 om 19:17

Nee, hij heeft een duidelijk idee en houdt daaraan vast.

WernerFranke 28 februari 2021 om 21:31

Had gerust 15-20km kunnen wachten. Dan was het nog steeds een fenomenale trainingstocht maar zaten er misschien broodnodige punten bij voor zijn ploeg.

Derrick 28 februari 2021 om 22:09

Die grote wedstrijden waar hij op mikt ktijg je niet zomaar op bestelling. Stel dat hij door omstandigheden daarnaast grijpt dan heeft hij vandaag toch een kans op een overwinning laten schieten. Allemaal erg romantisch dat vroeg openen, maar ik heb er toch mijn bedenkingen bij.

Lalsacien 28 februari 2021 om 23:34

Want MVDP wint zelden wedstrijden….

Dr op en dr over 1 maart 2021 om 00:10

Gelukkig heeft hij Merlier wel heel erg hard geholpen vandaag. ;)

Nee even zonder gekheid. Qua televisiespektakel is dit wat de neutrale toeschouwer graag ziet natuurlijk. Ik vindt het iig toch prachtig om te zien hoe op zaterdag Alaphillipe eens goed aan de boom schud, en dat op zondag "Thieutje" en Narvaez dit nog eens dik overdoen.

Of het ook het allerslimste is, tsja dat is achteraf allemaal moeilijk te zeggen. Stel dat MVDP, Narvaez en co het vandaag anderhalve kilometer langer volhouden en sprinten voor de zege, dan hadden mensen hier over een paar jaar nog over gesproken.

Terwijl nu sommige mensen zullen roepen dat MVDP z'n eigen ploeg vandaag naar de klote heeft gereden en ze uiteindelijk met lege handen staan, terwijl hij op voorhand had gezegd in dienst van de ploeg te rijden.

Nu denk ik persoonlijk dat z'n ploeggenootjes er onder bijna iedere race situatie wel vanaf gereden waren, dus aan het einde van de rit maakt het geen verschil. En als wielerfan heb ik vandaag toch weer genoten van de actie van Narvaez en Van der Poel.

Benieuwd wat voor "trainingsritje" Mathieu er dinsdag uitperst. Ik kijk er al naar uit iig. :D

Gilberto 1 maart 2021 om 09:49

@Derrick,
Ik zal ff doorgeven aan team Matje dat jij er je bedenkingen bij hebt, misschien doen ze er wat mee :)

Derrick 1 maart 2021 om 21:36

Dat hoeft niet Gilberto. Op de tribune was Roodhoofd en die was niet echt amused met deze poging. Dom gekoerst maar natuurlijk wel vermakelijk.

argon18 28 februari 2021 om 18:50

snap de actie van Asgreen niet wat is hij of zijn ploeg er er mee opgeschoten
niet gewonnen of deed hij het voor zijn landgenoot zodat deze kon winnen
leek er op dat iedereen mocht winnen behalve van der Poel

AWestie 28 februari 2021 om 19:15

Mooi geschreven duiding Raymond, maar weinig ‘opinie’ aan. Net als je vorige Jumbostuk. Prima toevoeging aan de site hoor, maar geef het dan de tag ‘analyse’. Kom je binnenkort ook met een echt opiniestuk?

Cochise 28 februari 2021 om 21:17

Of een genuanceerde opinie…

Waarom DQS gisteren 3 snelle mannen opstelde en vandaag de B-ploeg (sorry Van Lerberghe, Steels en Hodeg). Waarbij het dan meer op geluk dan op tactiek toch nog zo evolueerde dat ze er gisteren voor konden sprinten. Vandaag reed Asgreen er dan wat voor spek en bonen (en de 9e plek voor hun D-sprinter Van Lerberghe) bij. Pedersen en Turgis kloppen dat had zelfs Senechal gekund vandaag…

Of waarom Vdp (enkel) Kuurne reed dit weekend en er in 4 eendagskoersen dit weekend geen enkele Alpecin-renner top 10 rijdt. Vdp zegt ’s morgens dat hij Kuurne rijdt omdat het toch meer “easy” is qua parcours en tegenstand en ’s avonds dat hij koersritme mist en “koershardheid” moest opdoen (wie heeft dat vreselijke woord trouwens weer gelanceerd) en daarom in de aanval gaat op 80km van de meet. Waarom dan geen Omloop rijden?

Het waren uiteraard wel de enige twee lichtpuntjes in een verder redelijk ontgoochelend weekend

Frank V 28 februari 2021 om 21:34

Ach ik ga ervan uit dat dit programma al lang vast lag. Asgreen reed vorig jaar ook Kuurne. Vorige jaren sprintten ze hier met Jakobsen sprinten en Sénéchal? Not so sure, Pedersen is echt wel rap. Typeert QS dat ze Hodeg en BVL vertrouwen gunnen maar beter zoals @RV al zei: Ballerini, de man in vorm. Die, misschien.

En wat VDP zegt hou ik niet zoveel rekening mee. Ik heb al lang door dat hij de kunst van het met fonkelende oogjes aanschouwende publiek ook nog eens een zoet melodietje in de oren fluisteren beheerst en tegelijk in de realiteit rücksichtslos een diep doordacht plan uit kan voeren.

ivo001 1 maart 2021 om 10:15

@Cochise

Vakoc reed wel top 10 :)

Murcia 28 februari 2021 om 19:56

Raymond weet wat de clicks hier oplevert, meegaan in de juichstemming of kritisch zijn op ploegen en renners die toch al onder aan de trap liggen. Maar je zou net zo goed een stuk kunnen schrijven waarom de koers gisteren zo saai was, de verstikkende werking van een ploeg die te superieur was naar mijn mening of vandaag analyseren waarom die dekselse Pedersen zo vaak met een mooi boeket op het podium staat. Goed het gaat dan niet om een oranje held of een nederlandse ploeg maar ik zou graag wel eens vaker een stuk over renners/ploegen buiten de nederlandse bubbel willen lezen.

FDJ 28 februari 2021 om 21:22

Allemaal leuk en aardig. Ik heb vandaag gewoon genoten van Van der Poel. Een prachtige koers. Of het dan een trainingstochtje is boet me bijzonder weinig. Hij is enorm belangrijk voor de sponsor en zorgt voor een spannende koers. Wat mij betreft veel meer dan training.

pirazzi 28 februari 2021 om 21:51

Narvaez was niet aan het trainen maar het resultaat voor team Ineos was een derde plaats voor Tom Pidcock.

monsieur soixante pourcent 28 februari 2021 om 22:07

De eerder beschreven hoerastemming vat ik ook langs geen kanten.

De poging van JA slaat nergens op, een procon renner had dit evengoed gekund met dezelfde finaliteit. Was men dan even lyrisch geweest?

Voorts zagen we vandaag een onthoofd DQS en een heleboel knechten met sterallures. Dat gat was niet zeer moeilijk te dichten, alleen moet iemand het wel doen, dat Asgreen het doet, daar kan ik niet bij.

Ontopic; leuk om naar te kijken? Ja. Per analogie stel ik volgende vraag; Is Thomas de Gendt de man bij wiens gratie grote rondes bestaansrecht behouden?

Dr op en dr over 1 maart 2021 om 01:09

Tsja …Je hebt een goed punt idd. Maar datzelfde geld ook voor Mathieu vandaag, en vergeet in dat geval niet dat dit een Nederlandse site is, dus zal niet iedereen er even objectief tegenaan kijken.

De buitenlandse pers keek ook heel anders tegen de actie van MVDP aan. De Duitse, Franse en Italiaanse media noemde het dan ook een domme of falende tactiek. Ik zal niet alles posten, maar hieronder een stukje wat onze vrienden van RSN erover schreven.
Dus zo'n hoera stemming was er niet overal, het is maar net welke afkomst de desbetreffende media hebben. ;)

Pedersen nutzt van der Poels Taktik-Fehler perfekt aus. 28.02.2021 | (rsn) – Taktisch war die epische Attacke von Mathieu van der Poel (Alpecin – Fenix) bei Kuurne-Brüssel-Kuurne keine Meisterleistung.

Merlinappa 1 maart 2021 om 08:15

De Duitse pers noemde het dus ook episch! :)

Dr op en dr over 1 maart 2021 om 08:25

Merlinapa …> En dat was het ook. Persoonlijk hoopte ik ook echt dat Narvaez of Van der Poel zou winnen.

Maar zoals de Duitsers een stukje verder in het artikel ook stellen had Van der Poel hier misschien ook wel kunnen winnen zonder op 87 kilometer van de finish al aan te vallen. En als we puur en enkel naar het resultaat kijken is dat misschien ook wel zo. Maar als ik m’n hart laat spreken, dan prefereer ik duizend keer zo’n aanval als gisteren. :)

Merlinappa 1 maart 2021 om 08:31

Natuurlijk, maar Matje heeft al vaker gezegd dat hij het saai vind om de koers als passagier mee te maken, dus ik vermoed niet dat hij snel zal stoppen met dit soort aanvallen. Gelukkig! :)

Barry Batsbak 1 maart 2021 om 10:02

Hahaha, Duitsers trekken zelf ook wel eens vrij ambitieus ten strijde terwijl ze uiteindelijk niet winnen…

SteelHorseCowboy 28 februari 2021 om 22:11

Tja je zou het ook als devaluatie van de koers kunnen zien als deze toppers hier met hun krachten smijten omdat ze het eigenlijk niet zo belangrijk vinden om hier te winnen. Een beetje bijtrainen. Respectloos tegenover de renners die hier graag willen winnen.
Ik zeg niet dat ik het zo zie. Maar het kan.

toiletduck 1 maart 2021 om 15:22

Ach, dat zie je toch in meer sporten wel? Ik vind het juist de charme dat door een dergelijke situatie pak em beet iemand van Uno-X morgen in Le Samyn kan winnen van Van der Poel. In het voetbal stelt Liverpool ook een b-team op in de 3e ronde van de League Cup tegen Brentford, als ze de dinsdag erop in de Champions League tegen Bayern Munchen spelen. En ook dan is er de kans dat Brentford profiteert. Ik vind dit persoonlijk nou net een van de aspecten die sport interessant maken.

Ward 1 maart 2021 om 07:43

Je kan het ook kapot analyseren. Geweldige poging van MVDP en Narvaez die alleen door de streep van Asgreen (die daar geen belang bij heeft) teniet gedaan wordt. Meer van dat!

Merlinappa 1 maart 2021 om 08:19

Man man man, het lijkt wel of reaguurders hier de romantische kant van de koers niet meer (willen) zien. Geweldig toch dat topfavorieten niet meer berekenend te werk gaan maar dwars door alle wielerwetten heen fietsen op momenten die volgens de logica veel te vroeg zijn. Als het dan lukt is het fokking episch, zoals Gilbert in de RVV, Mathieu op het NK of Froome op de Finestre.

Als het niet lukt heb je wel 2 uur lang op het puntje van je stoel gezeten omdat het billenknijpend spannend was, dat geeft maar weer aan dat de koers het toch echt moet hebben van dit soort ietwat dwaze acties waarbij er de gehele uitzending spanning is, iets waar de sport nou niet bepaald bekend om staat ;)
Maar hey, als jullie allemaal een saaie afwachtende koers leuker vinden, whatever floats your boat.

Barry Batsbak 1 maart 2021 om 08:30

De kijker was vandaag de winnaar en Pedersen kreeg namens ons de bloemen.

Merlinappa 1 maart 2021 om 08:31

Goed gezegd Barry.

Michelangelo 1 maart 2021 om 08:54

Een beetje “als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg”.

In veel koersen (en het WK is erom bekend) wordt op voorhand gesproken over wachten, wachten, wachten. En omdat iedereen dit doet, ontvouwt de koers zich ook op die manier. Waarbij dan logischerwijs ook de favorieten als eerste over de streep bollen.
Mathieu houdt niet van dat scenario, en is dan ook niet op zijn best. Dus fietst hij tegen de wielerwetten in. Omdat hij een man-tegen-man duel wil, instinctief koersen, etc. En heel vaak zie je dat hij juist in dat soort wedstrijden boven komt drijven.

Wat zou er mooier geweest zijn als gisteren de groep het had gehaald? En zonder de streep van Asgreen was dat volgens mij nog gelukt ook. Tja, hij probeerde ook te winnen, en het groepje laten rijden was een zekere nederlaag.

Maar ook ik heb op het puntje van mijn stoel gezeten, hopend op wat verwarring in de achtergrond bij de samensmelting van groep 2 en 3… helaas liep het net wat anders.

Limal 1 maart 2021 om 09:23

Hij is ook al enkele keren tenonder gegaan aan zijn eigen aanvalslust, maar net dat is wat hem zo aantrekkelijk maakt: nederlagen die al even heroïsch kunnen zijn als de overwinningen. Als (de veel minder imponerende) Alaphillipe pas aanvalt op de Muur en Mathieu na de Kwaremont op het achtervolgende groepje wacht dan komt beide keren ‘het peloton’ waarschijnlijk niet meer terug en maken ze meer kans om zelf te winnen, maar ook dat is geen zekerheid. Ik was twee dagen op rij ontgoocheld dat de uitslag niet de waardeverhoudingen onderweg weerspiegelde (uitgezonderd Ballerini dan), maar laat ze maar zot aanvallen die lefgozers! (volgende zaterdag zouden we dat wel eens van Pidcock kunnen zien…)

Pastoor van Dijk 1 maart 2021 om 09:27

Twee kanttekeningen bij citaten Kerckhoffs:

1) " Je wordt immers geen coureur door afwachtend te koersen"

Toch gold jarenlang het adagium " Eerst het bordje van je tegenstander leegeten". en Kuiper, Knetemann, Zoetemelk werden toch echt wel superkampioenen.

2) " Het commentaar van de Nederlands kampioen voorbij de finish in Kuurne zegt misschien wel het meest: “Ik heb me geamuseerd. Dit was de beste manier om me klaar te stomen voor wat er nog komt.”

Tal van gelijkaardige uitspraken zijn niet geloofwaardig. Ook bij het veldrijden hoorde ik dat topcrossers vaak zeggen. Toch was het destijds zowel Adrie van der Poel als Richard Groenendaal die vanuit het vliegtuig richting Nederland tegen een verslaggever zeiden:" In een cross ga je wel, vier maal steendood".

Hoe kun je je nu amuseren tijdens het steendood gaan. Van der Poel zegt zich dus nu weer geamuseerd te hebben, maar als hij kans had gehad om te winnen, had hij dat niet laten liggen. De ware feiten zijn dat van der Poel een mooie race heeft gereden , maar aan het einde de krachten miste voor de ultieme Jump. En winnen wil een topsporter altijd. Tal van mindere koersjes hebben dat aangetoond!

Merlinappa 1 maart 2021 om 09:51

ik cross zelf ook op amateurniveau (ook op de weg trouwens), en ik kan je vertellen dat je je zeker kan amuseren terwijl je wel 4 keer stikkedood gaat. Wellicht een ietwat sadomasochistisch trekje dat je moet hebben om te koersen.

Barry Batsbak 1 maart 2021 om 09:57

De liefde van Mathieu voor de koers is groter dan de liefde voor de statistieken. Het is één van de weinige coureurs van wie de nederlagen vaak net zo mooi zijn als de overwinningen, in beide gevallen druipt (meestal) de klasse er vanaf.

Een pastoor die iets niet geloofwaardig vindt. Dát is pas niet geloofwaardig.

Romāns Vainšteins 1 maart 2021 om 11:43

Ook wat dat aangaat is MvdP inderdaad gewoon Sagan 2.0.

Dikke kans dat hij aan het einde van zijn carrière veelal de sier gemaakt heeft maar net als hem met 1 x rvV en 1 x PR afsluit.

Beer 1 maart 2021 om 09:55

First things first: indrukwekkende prestatie van Narvaez en VDP; mannen met ballen, dat is duidelijk.

Los daarvan toch een nuance die ik nog nergens las: het deelnemersveld was best sterk, maar ook niet meer dan dat. DCQS start hier absoluut niet met zijn sterkste selectie. Hodeg, Van Lerberghe, Steels en Steimle zijn geen Alaphillipe, Ballerini, Senechal & De Clerq. Stybar was de dag voordien hard gevallen en voor Lampaert was het ook dag 2. Voor een VDP of Pidcock weegt dat misschien niet zo door, maar je zag toch meer renners die daar mee worstelden; denk aan een Laporte of Aranburu. Komt DCQS hier wel op volle oorlogssterkte aan de start dan fluiten ze VDP veel sneller terug. Nu deed Asgreen het finaal nog wel, op een manier zoals hij vorig seizoen Van Aert & Benoot terug haalde in de Omloop, dus uiteindelijk hadden ze het zaakje nog steeds onder controle. Zonder Ballerini, Senechal, Bennet, Jakobsen of Alaphillipe ontbrak het hen echter aan een degelijke sprinter, aangezien Hodeg opnieuw faalt. Ik snap de actie van Asgreen trouwens wel. Doet hij het niet, dan heeft zijn team ook niets. Nu was er nog een waterkans met Van Lerberghe.

Verder ook geen Jumbo aan de start, geen Sagan/Ackermann bij Bora, geen Bettiol…. VDP koos afgelopen weekend voor de koers waarin hij de meeste mogelijkheden zag om stevig uit te pakken. De wedstrijd waarin hij het meeste vrijheid zou krijgen. Hij heeft die bonus aan vrijheid en de kans om te excelleren ook met beide handen gegrepen. Horns up voor Mathieu, maar bij de hoera-stemming mag deze opmerking toch gemaakt worden denk ik.

monsieur soixante pourcent 1 maart 2021 om 11:24

Helemaal mee eens, de vraag is echter of Asgreen dit doet voor de ploeg of voor zichzelf?

Mij leek het meer zoiets van ‘zal ik even tonen hoe je zo’n gaatje dicht rijdt’.
Ik rijd ook al eens een amateurkoers en dit is ook wat ik zou doen -omdat dat gewoon stoer is- maar als prof heeft dit natuurlijk geen enkele zin.

Kanttekening; ik geniet er ook altijd wel van om Asgreen te zien spelen met de pedalen,
wat een gigantisch aeroob vermogen heeft die.

Pastoor van Dijk 1 maart 2021 om 11:01

@Barrybatsbak

Ik heb wat moeten glimlachen bij je opmerking ‘Een pastoor die iets niet geloofwaardig vindt. Dát is pas niet geloofwaardig’.

Als pastoor neem ik beginselen aan als zijnde waar ,die niet waarneembaar zijn.
Mijn ongeloofwaardigheid t.a.v. door mij aan gegeven passages is juist gebaseerd op waarneembare gronden.
Ab uno disce omnes
Leer uit één allen kennen.

Marik 1 maart 2021 om 11:54

Schitterende comment, een filosofische inslag die van toegevoegde waarde is voor dit forum!

Romāns Vainšteins 1 maart 2021 om 12:00

Ik dacht hij het over schijfremmen had.

Romāns Vainšteins 1 maart 2021 om 11:48

Ergens vind ik het geklaag richting Asgreen wel wat klagerig en afschuivend. Als deze met één dikke snok het gat dicht zat er ook niet genoeg meer op vooraan om niet in de eindspurt vh peloton overspoeld te worden toch?

Zonde dat MvdP niet op het einde nog eens de benen had om er solo van tussen te gaan want dat was misschien demotiverend genoeg geweest vd achtervolgers om zich er bij neer te leggen, dat had meer kans gemaakt.

Limal 1 maart 2021 om 12:06

Daarbij komt dat Van Lerberghe ook niet bepaald een strijkijzer is. Winnen lukt hem niet, maar vóór hij van Topsport Vlaanderen naar Cofidis verkastte was dat iemand die heel vaak top-10 reed. Ook nu hij in de DQS sprinttrein zit lukt dat nog af en toe en hij lijkt momenteel goed in vorm, dus niet meer dan logisch dat Asgreen er nog alles aan deed om de vluchters te pakken toen zijn late uitval mislukte. Wat SKA deed is voor mij veel meer een raadsel.

Michelangelo 1 maart 2021 om 12:16

Klopt helemaal RV.

Pak je de kopgroep niet terug, dan win je ook niet. En nu hadden ze een waterkans met Van Lerberghe.
Ik denk vooral dat de favorietengroep zichzelf de das om heeft gedaan door enerzijds de kopgroep te laten zwemmen en anderzijds de derde groep niet kapot heeft gereden. Er zaten te veel types in de groep die pas wakker schoten toen de derde groep bijna kwam aansluiten (Trentin, Van Avermaet), of toen de kopgroep het leek te halen (Asgreen, SKA).

Romāns Vainšteins 1 maart 2021 om 12:25

Al met al is KBK wel een lekkere koers de laatste jaren waarbij je iedere keer die rekenende losse groepen op sneltreinvaart in de finale op schootsafstand van elkaar ziet wikken en overwegen. Ik keek er ook meer naar uit dan de omloop eerlijk gezegd.

Massimo Bataille 1 maart 2021 om 12:18

Het belangrijkste feit is gewoon dat we koers gezien hebben.

Bij VdPoel had ik wel nooit echt het gevoel dat hij die ontsnapping tot een goed einde zou brengen. Te lang was de achterstand 20-30sec en het feit dat de vluchters er ook nog bij zaten. De groep erachter waren voornamelijk (schaduw)kopmannen die ook niet te veel moeite deden en beetje afwachten.

Bij Alaphil had ik ook nooit het idee dat zijn ontsnapping zou lukken, maar denkt iedereen wel, zet hij pas aan op de muur/bosberg, wint hij de omloop.

Romāns Vainšteins 1 maart 2021 om 12:27

Op de muur versnellen is voor zo’n licht renner als Alaphilippe natuurlijk wel een ander paar mouwen dan om een asfaltstrook omhoog.

Massimo Bataille 1 maart 2021 om 13:05

Denk dat hij vorig jaar in de Ronde v.vlaanderen wel getoond heeft dat de kasseien omhoog hem niet veel deren.
Op de koppenberg konden ook enkel de groten hem volgen en veel zwaarder dan dat komt het niet.
Op de taaienberg was het dan nog enkel MvdP en Van Aert die aansloten bij Alaphil.

Michelangelo 1 maart 2021 om 13:29

Voordeel van “van ver aangaan” is dat er getwijfeld wordt over wel of niet volgen.

Als Alaphillipe op de bosberg gaat (of op de muur) dan MOET je mee. Nu heb je de afweging om Alaphillipe te laten rijden en er met een groepje achteraan te gaan.

En renners van tegenwoordig zijn heel berekenend, en zullen op 80 km van de streep niet blind achter Mathieu of Alaphillipe aanknallen.

Massimo Bataille 1 maart 2021 om 14:00

Zeker niet, net als VdPoel gewacht had tot de kwaremont ofzo hij ook niet genoeg voorsprong zou gehad hebben om nog even 40km to overbruggen tot in Kuurne.

Maar in de omloop zie ik Alaphil wel 15-20sec nemen op de muur+bosberg en dan is het nog 12km tot de finish. Dat kan hij wel nog volhouden.
Zekers als er wat favorieten naar elkaar kijken of een blauwshirt zich ertussen zet

Michelangelo 1 maart 2021 om 14:12

Met name de aanwezigheid van zo’n extra blauw shirt is heel bepalend in zo’n situatie. Zeker als dat blauwe shirt Ballerini heet en snel is aan de streep.

En verder: types als Mathieu of Wout zullen zonder aarzelen de achtervolging inzetten, wie er ook in hun wiel zit. Types als Trentin of Van Avermaet zijn toch meer van het “bordje van de ander”. En dat kan maken dat je het wel gaat redden vanaf de Muur of Bosberg.

monsieur soixante pourcent 1 maart 2021 om 16:56

@MB de kasseien van de Koppenberg, Paterberg en muur zijn mi. Van het soort waar Alaphilippe wél mee gediend is, behendigheid en stuurmanskunst zijn een grote plus. De kasseien voor de zwaargewichten moet je op de Kwaremont zoeken. Als je ziet hoe een Cancellara of Museeuw dit deed, da’s volgens mij geen spek voor de bek van de lichtgewichten.

Idem hoe VDP zijn dollemansachtervolging op de Kwaremont reed, ik zie dat JA niet doen.

Gitan 1 maart 2021 om 17:06

Ik denk eigenlijk dat Alaphilippe het ook gewoon kan op de Muur of de Paterberg. Zie ook die Moskesstraat in de Brabantse Pijl van vorig jaar waar hij Matje alle kleuren van de regenboog liet zien.

De Oude Kwaremont is misschien moeilijker om zelf het verschil te maken, maar het zou mij verwonderen dat ze hem er daar af krijgen.

Headlines

Materiaalzone

Populair