Poolse justitie onderzoekt crash Groenewegen en Jakobsen

vrijdag 7 augustus 2020 om 12:33
Poolse justitie onderzoekt crash Groenewegen en Jakobsen

De Poolse justitie is een onderzoek gestart naar de crash van Dylan Groenewegen en Fabio Jakobsen in het slot van de eerste etappe in de Ronde van Polen. Dat melden het Poolse persbureau PAP en het ANP.

Volgens het Poolse persbureau PAP heeft de officier van justitie in Katowice inmiddels drie getuigen verhoord, onder wie een vertegenwoordiger van de organisatie.

De openingsrit in Polen eindigde woensdag in een groot drama. Door een ongeoorloofde actie van Dylan Groenewegen belandde Jakobsen in de dranghekken.

De renner van Deceuninck-Quick-Step werd met ernstig letsel aan het gezicht afgevoerd naar het ziekenhuis, waar hij sindsdien in een kunstmatige coma wordt gehouden. Groenewegen brak bij de crash zijn sleutelbeen.

Lees ook:
Eduard Prades breekt nekwervel in Polen
Veel blessures door horrorcrash in openingsetappe Ronde van Polen

Dit artikel delen:

20 Reacties

Jacob Lohof 7 augustus 2020 om 12:40

Ik zat even na te denken .
Groenewegen is schuldig punt !!!!
Maar nu de discussie over de hekken.
Nu geen hekken met pootjes, was het niet beter dat hij tegen een pootje reed??
Daarnaast was er geen publiek en vielen de hekken eerder om
Daar moet goed over nagedacht worden

Glorious 7 augustus 2020 om 13:22

Dylan is fout maar de organisatie en de UCI ook, punt! Wat voor slappe hekjes waren dit! Ja 80km per uur, maar dit zag er niet ok uit. En door die hekken is iedereen gevallen en Fabio 100x erger gevallen. Tevens doet de UCI nooit echt wat!

bonimenier 7 augustus 2020 om 12:44

edit wf: niet doen

bomb ba 7 augustus 2020 om 12:55

Jammer.

Craig Vanderswag 7 augustus 2020 om 13:12

Waarom? Het onderzoek kan toch net zo goed uitwijzen dat de organisatie in gebreke gebleven is? Lijkt me net goed dat een onafhankelijke instantie zich over het incident buigt.

t731 7 augustus 2020 om 15:43

Er gaat iemand bijna dood en u vindt het jammer dat een onafhankelijke instantie onderzoek gaat doen naar de toedracht en schuldigen om dit soort misstanden in de toekomst te voorkomen?

n92 7 augustus 2020 om 12:59

Wat mij betreft de enige juiste actie die ik tot nu heb gezien van alle betrokkenen. Een dergelijk onderzoek kan alle belangrijke feiten en omstandigheden op een rij zetten.

Peetvader 7 augustus 2020 om 12:59

Zie niet in waarom Lefevre nu nog apart klacht zou moeten indienen.

john 7 augustus 2020 om 13:21

Media aandacht van de deze persoon ,waar waren zijn reacties verleden jaar toen een Nederlandse werknemer van hem gediskwalificeerd werd wegen ongeoorloofd sprinten

FDJ 7 augustus 2020 om 13:27

En Viviani in de giro ook van zijn ploeg.

adelaarvanantwerpen 7 augustus 2020 om 13:45

@John
Zijn reactie was dat de diskwalificatie niet uitmaakte omdat Lambrechts voor zijn leven was aan het vechten.

Geurt Harm 7 augustus 2020 om 13:18

Groenewegen veroorzaakte de crash, zoveel is duidelijk. Daar hoort een strafmaatregel bij vanuit de UCI. Tevens zouden er straafmaatregelen genomen moeten worden tegen de organisatie, want als het parcours beter was gelegd en omheind was de impact van de crash veel minder heftig geweest en hadden we het geen andere zaak gevonden dan die van veel andere sprintongelukken. Daar kun je Groenewegen niet op afrekenen. Wel vind ik dat de strafmaatregel voor een dergelijke vorm van unfair sprinten flink omhoog mag. Collegialiteit hoort in een kleine wereld als de wielerwereld enorm belangrijk te zijn: het gedrag van Groenewegen was uiterst oncollegiaal. De juridische actie van Lefevre is dat evenzeer.

Emergo 7 augustus 2020 om 13:47

Is er een verjaringstermijn voor dat soort acties, misschoen kan er nog even in het verleden gedoken worden.

klootje kriekeljon 7 augustus 2020 om 15:34

Kan me niet alles meer voor de geest halen maar mijn geheugen zegt dat de ronde van Polen wel vaker vreemde en gevaarlijke toestanden kent. Het is de enige koers waarin ik renners ooit tussen omgewaaide bomen heb zien slingeren in een storm, Gent-Wevelgem was er niks bij. Dat ging wonder boven wonder goed.

En nu moet Dylan Groenewegen kennelijk opeens opgehangen worden aan de hoogste boom. Het voelt allemaal bijzonder wrang.

t731 7 augustus 2020 om 15:39

een appèl op misstanden uit het verleden, dus een appèl op hypocrisie, is een drogredenering. In ieder geval wel als je het als argument tegen het hard straffen van Groenewegen gebruikt. Beoordeel dit zonder die historische context. Als er in je stad 100 mensen onbestraft in elkaar geslagen worden per nacht, en op een bepaalde nacht ben jij ook het slachtoffer, wil je ook niet dat de dader vervolgens strafvermindering krijgt omdat het toch 100 keer per nacht onbestraft gebeurt.

klootje kriekeljon 7 augustus 2020 om 16:59

Wat kan ik meer zeggen dan het voelt bijzonder wrang.

t731 7 augustus 2020 om 15:38

toebrengen ernstig letsel zonder intentie is de onderzochte misdaad, dus. precies zoals voorspeld. Mensen hier lazen “poging tot moord” in de woorden van Lefevere en de woorden van sommige primaire reacties op de fora. Dat is het natuurlijk niet, en dat is ook makkelijk om tegen te argumenteren. Maar “toebrengen ernstig letsen zonder intentie”… daar kan ik zelf niet veel tegen inbrengen als ik de beelden zie. En het is best een serieuze misdaad. In Polen is het mogelijk 3 jaar cel.

Nu is het vooral de vraag of de officier niet vindt dat het vooral de schuld is van de dranghekken. Dat wil zeggen, of hij hard kan maken dat Groenewegen een onverantwoorde beweging maakte. Of hij hard kan maken dat Groenewegen iets deed waarvan niet algemeen gedacht wordt dat het superveilig is. Of hij hard kan maken dat Groenewegen, als hij dit bij 99 andere races zou doen, het 99 keer veel beter zou eindigen.

Nu ben ik vrij zeker dat niemand denkt dat zo’n manoevre waarmee je iemand met je ellebogen de dranghekken in kogelt aan 80 per uur superveilig is. Dus Groenewegen heeft wel degelijk een probleem en Lefevere, hoe schreeuwerig irritant hypocriet ook, had ook gewoon gelijk met zijn justitie-reactie. Een bittere pil voor veel mensen hier. Maar uiteindelijk vind ik een celstraf voor Groenewegen eigenlijk zelf best rechtvaardig – met de nuance dat ze wat mij betreft de verantwoordelijken bij de UCI en de organisatie ook wel voor het strafbankje kunnen brengen

nickdt 7 augustus 2020 om 16:05

LOOOLLLL.

Dan moeten ze Jakobsen ook het gevang in donderen voor zijn duw 300 meter eerder in de sprint (Om maar een voorbeeld te noemen). Zit ook opzet bij.

t731 7 augustus 2020 om 17:54

nickdt, u heeft duidelijk geen kaas gegeten van strafrecht. als ik in mijn auto een gevaarlijke manoevre uithaal maar niemand raak, ga ik niet de gevangenis in. Hooguit een verkeersboete. Als ik iemand dood rijd wel. De uitkomst maakt uit voor de strafmate, ondanks dat de manoevre die ik uitvoer misschien wel hetzelfde is. Wat ik overigens betwist, iemand de dranghekken in kogelen is nog wel wat anders dan jezelf breed maken in het midden, maargoed, ik heb niet de illusie dat u dit rationeel en objectief kunt bekijken als aloud team-jumbo-fanaat.

Goed, "toebrengen ernstig letsel" heeft u dus gemist. "zonder intentie" ook omdat u over schuld praat. Gefeliciteerd, u leest dus over de volledige strafeis heen. Iets beter lezen volgende keer he. Komt zo dom over anders.

jan jansen 7 augustus 2020 om 17:45

t731;
+1
nickdt;
Maar is volgens jou FJ niet de hoofdschuldige?
Hij had toch ook kunnen remmen

Headlines

Materiaalzone

Populair