Fabio Jakobsen wordt vandaag uit kunstmatige coma gehaald

vrijdag 7 augustus 2020 om 08:22
Fabio Jakobsen wordt vandaag uit kunstmatige coma gehaald

Fabio Jakobsen staat vandaag opnieuw een belangrijke dag te wachten. De artsen gaan hem begin van de middag proberen hem uit zijn kunstmatige coma te halen.


De eerste etappe van de Ronde van Polen eindigde woensdag in een groot drama. Door een ongeoorloofde actie van Dylan Groenewegen belandde Jakobsen in de dranghekken. De renner van Deceuninck-Quick-Step werd met ernstig letsel aan het gezicht afgevoerd naar het ziekenhuis, waar hij sindsdien in een kunstmatige coma werd gehouden.

Aanvankelijk was het de bedoeling om de 23-jarige renner gisteren al uit zijn kunstmatige coma te halen, maar werd besloten om het een dag te vertragen. “We willen niks overhaasten. We doen vermoedelijk vrijdagochtend een nieuwe poging.”

“Er werd geen hersenschade vastgesteld en zijn ruggengraat is intact, maar het is niet duidelijk hoezeer het zenuwstelsel in zijn aangezicht werd beschadigd”, laat de behandelend arts Pawel Gruenpeter weten.

De eerste prioriteit van teammanager Patrick Lefevere is dat Jakobsen blijft leven. “Prioriteit nummer twee is het herstellen van zijn aangezicht. Gelukkig zijn er geen vitale organen geraakt, maar alle beenderen in zijn gezicht zijn gebroken en hij is al zijn tanden kwijt. Het is echt heel erg. Misschien is het nog een geluk dat de artsen in de regio waar het gebeurde ervaring hebben met zware ongevallen.”

De teammanager regelde gisteren een privévlucht van Rotterdam naar Polen voor de ouders en vriendin van de onfortuinlijke sprinter. Ook heeft de ploeg een psycholoog meegestuurd om de renners en omkadering bij te staan in deze moeilijke tijd.

Dit artikel delen:

50 Reacties

martini151 7 augustus 2020 om 08:47

Relatief goed nieuws, hoewel je daar moeilijk over kan spreken bij iemand die alles in zijn gezicht gebroken heeft.

josi 7 augustus 2020 om 08:48

Duimen maar dat hij vandaag uit zijn coma ontwaakt en er elke dag weer een stapje kan worden gezet in een ongetwijfeld langdurig herstel. Het klinkt allemaal vreselijk en de uiteindelijke uitkomst blijft gissen, maar gelukkig zijn er ook lichtpuntjes. Geen schade aan hersenen en ruggengraat, geen vitale organen geraakt, dat is eigenlijk een klein wonder. Nu maar hopen dat zijn aangezicht goed kan herstellen. Hij is jong en sterk, dat helpt hopelijk.

Marik 7 augustus 2020 om 08:48

Nou nou nou wat heeft die kerel een smakkerd gemaakt. Ook al zijn tanden kwijt. Laten we hopen dat hij weer gewoon kan functioneren over een tijdje.

Krakowic 7 augustus 2020 om 08:57

Het is hopen op het beste voor hem. Toch weer een spannend moment of het goed gaat met het ontwaken uit die kunstmatige coma.
Iemand met verstand van zaken die iets kan zeggen over de mogelijk blijvende schade aan het aangezicht bij dit soort medische diagnoses? Wat zijn de grootste risico’s?
Laten we los van dat alles hopen dat er aan het eind van de dag weer een volgend lichtpuntje is bijgekomen.

DeGroteMolen 7 augustus 2020 om 09:19

Zelf ooit zwaar gevallen, snijwonden, tanden eruit etc. Allemaal goedgekomen, maar jarenlang gedoe. Ik had waarschijnlijk echter nog geen 10% van wat Fabio nu heeft. Ik heb echt enorm met hem te doen. Echt verschrikkelijk wonden in je gezicht.

Panache 7 augustus 2020 om 11:16

Grote zorg, wat snel over het hoofd wordt gezien door zijn omgeving (niet door artsen), zijn problemen met spreken, eten/slikken door de forse schade rond strottenhoofd en luchtpijp.

Cyclinglife 7 augustus 2020 om 09:05

Ik hoop van harte dat wat er staat waar is en zal blijken te zijn voor fabio dat er geen hersenschade is.
Helaas zelf al 2x van heel dichtbij meegemaakt dat er iemand gereanimeerd moest worden, vervolgens in kunstmatige coma gebracht werd voor sneller herstel. En dat er door de doktoren vertelden dat we ons weinig zorgen hoefde te maken, want er was geen hersenschade of dergelijke opgetreden. We hadden "geluk gehad". Om bij uit coma te halen erachter te komen dat de gemeten hersenactiviteit een continue epileptische aanval te zijn. Hoe dit kon gebeuren/verkeerd werd geïnterpreteerd werd ons keurig uitgelegd. Alleen is het voor mij te lastig omdat precies na te vertellen zonder het fout uit te leggen.
Dit resulteerde dus tot 2x in het eruit trekken van de stekker, ondanks de "hoopvolle" eerste berichten.
Nu ik dus de doktoren gisteren en vandaag hetzelfde hoor zeggen over fabio, moet ik hier steeds aan denken. En hoop voor zijn familie en vrienden dat het in zijn geval wel goed komt.

Chris Van Uden 7 augustus 2020 om 09:34

Wat een heftig verhaal! Kan me voorstellen dat dit dan steeds door je hoofd speelt. Ik hoop met je mee dat het voor Fabio wel goed gaat komen!

DeGroteMolen 7 augustus 2020 om 09:12

Afschuwelijk die arme jongen. Fingers crossed!

Ben Geerts 7 augustus 2020 om 09:19

Laten we vandaag allemaal hopen dat het goed uit gaat pakken voor Fabio, zijn geliefden en de wielerwereld

Michelangelo 7 augustus 2020 om 09:28

Een perspectief dat in de eerste emoties en draadjes niet aan de orde is geweest: Wat had Fabio kunnen of moeten doen om de val te voorkomen?

Laten we reeel zijn: als hij niet tussen Groenewegen en het hek had gezeten, was hij niet gevallen. Maar uiteindelijk zat hij daar wel.

Om het voor mezelf te vertalen: ik sta op een kruispunt en ik heb groen (dus het recht om door te rijden). Maar ik zie ook een vrachtwagen aan komen met een snelheid waarbij ik me afvraag of hij wel gaat stoppen. Wat doe je? Reken je erop dat de vrachtwagen stopt? Neem je het risico om door te rijden? Welke afwegingen maak je in die split-second?

Uiteindelijk had ook Jakobsen zo'n split-second decision. Je ziet dat hij heel even stopt met trappen, om uiteindelijk de keuze te maken om toch in het gat te duiken. Terwijl hij remmen op zijn fiets heeft. Waarom?
Een reflex? En is dat dat eenzelfde reflex als een sprinter die iemand voelt komen en de deur dicht doet?
De drang om te winnen? Zoals de sprinters voor, naast en achter hem?
De druk van de ploeg? Die is voor bijna alle sprinters gelijk, toch?
De twijfel of je bij remmen en protesteren toch alsnog de winnaar bent, vanwege het eeuwig zwalkende jury-beleid? Want als je als eerste over de streep komt, weet je zeker dat je hebt gewonnen, en ben je niet afhankelijk van de willekeur.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Enige die daar het antwoord (hopelijk) op kan geven is Jakobsen zelf. Ik hoop dan ook dat hij heel spoedig herstelt, hopelijk helemaal terug tot de mooie coureur die hij is.

En voordat je reageert, doe me een lol:
– denk even niet in landen of kleuren van het tenue, en laat even los of je iemand wel of niet mag.
– ik heb geen enkele twijfel over wie zich niet aan de regels heeft gehouden in de sprint. Die discussie wil ik niet over doen. Ik wil vooral weten hoe jullie aan kijken tegen de keuzes die Fabio al dan niet heeft gemaakt in de sprint.

stibadi 7 augustus 2020 om 09:32

Ik denk dat Fabio hier geen antwoord op kan geven. Het gebeurde zo snel en hoor vaak dat mensen een zwaar ongeluk niet meer herinneren.

DeTourwinjeinbed 7 augustus 2020 om 09:39

Fabio ziet een gat van meer dan anderhalve meter waar bijna 2 renners doorheen kunnen.
Tuurlijk duikt hij daar in. Links van hem is met 3 andere sprinters nog veel minder ruimte.

Ik weet niet of jij welleens in een sprint naar je shifter probeert te grijpen bij 80km, maar dat gaat bijna niet en zeker niet snel. Je benen stilhouden is de max dat je kan doen als je net aan je stuur aan het trekken bent.

KimJungPoels 7 augustus 2020 om 09:47

Fabio heeft nooit een kans gehad om dit nog te voorkomen. Er zat een overduidelijk gat. Hij zat al naast Groenewegen toen die de deur dicht ging gooien. Hij zat al naast Groenewegen toen die zijn ellebogen begon te gebruiken. Als Jakobsen had moeten anticiperen op een langzamere concurrent die een gat van 1,5 meter zo bruusk dicht gooit waarbij er ook nog ellebogen gebruikt worden kun je vanaf nu maar beter nooit meer iemand voorbij proberen te sprinten.

Fabio rijdt eigenlijk gewoon een perfecte sprint. Lang heel geduldig zijn, om vervolgens in de laatste 100 meter met extreem veel meer power over zijn laatste concurrent heen te komen. Hij had iedereen hier waarschijnlijk op dikke fietslengtes gezet, juist doordat hij alles goed doet. Helaas doet zijn belangrijkste concurrent eigenlijk alles fout in deze sprint.

Peetvader 7 augustus 2020 om 09:55

Los van dit alles, als de voetganger groen heeft en de vrachtwagen rijdt hem aan, zal de chauffeur aangeklagen worden voor onopzettelijke doodslag.

Wheely 7 augustus 2020 om 09:57

Dit was alleen te voorkomen geweest als Fabio geen topsprinter was geworden. Op het moment zelf was er echt helemaal niks meer aan te doen.

sl2512 7 augustus 2020 om 10:00

Je formuleert de vraag netjes maar dit is zo verschrikkelijk irrelevant. Hopelijk loopt dit goed (whatever that may be) af en dan nog zal hij zichzelf die vraag de rest van zijn leven blijven stellen. Hetzelfde geldt voor Groenewegen.

Twee jonge kerels die volledig zijn ingesteld op winnen en die nu kunnen/moeten leven met een ‘keuze’ die in een split-second wordt gemaakt.

De belangrijkste vraag is en blijft wat de wielersport hiervan gaat leren. En dan gaat het om alle betrokken: UCI, organisatoren, ploegen en renners.

Angry Lou 7 augustus 2020 om 10:00

Wat had hij kunnen doen? Willen verliezen. Maar dat is toch geen optie als je voelt dat je de snelste bent. Dan denk je toch niet meer na, op instinct duik je toch gewoon dat gat in.
Hij doet helemaal niets verkeerd en moet er toch ook niet vanuit gaan dat hij in het dranghekken gereden gaat te worden en al zeker niet dat die dingen los staan. Daarbij komt dan nog dat het zijn eerste koers in maanden was en hij kreeg direct de kans om te winnen tegen wie toch zowat beschouwd wordt als ’s werelds snelste sprinter.

Lambda 7 augustus 2020 om 10:03

Lijkt me inderdaad best aannemelijk dat Jakobsen het risico niet had genomen als het afwijken van de lijn altijd al consequent werd bestraft

Wheely 7 augustus 2020 om 10:08

@sl2512
Eens! Wat mij betreft komt er zo snel mogelijk een plan op tafel hoe ze de sprints veiliger kunnen maken en dat is inderdaad de verantwoordelijkheid van de UCI, organisatoren, ploegen en renners. Mijn overtuiging is dat ze direct moeten kappen met aankomsten waar dit soort snelheden worden behaald maar er zijn vast nog veel meer dingen te bedenken. 100% veilig wordt deze sport nooit maar de risico’s kunnen zeker vermeden worden.

Michelangelo 7 augustus 2020 om 10:57

@sl2512,
Ik denk dat wij het volledig eens zijn: ook ik vind de vraag “wat leren we ervan” de belangrijkse, en vervolgens ook “wat gaan we eraan doen”.

Maar om ervan te leren moeten we ook dingen begrijpen. Begrijpen wat een sprinter beweegt om de deur dicht te doen. Begrijpen wat een sprinter beweegt om in een gat te duiken. Begrijpen waarom ploegleiders accepteren dat hun medewerkers op zo’n aankomst gaan sprinten, ieder jaar opnieuw. Begrijpen waarom organisaties deze keuzes maken. Begrijpen waarom de UCI het allemaal goed lijkt te vinden. En begrijpen waarom het wielrennen staat waar het al jaren staat qua veiligheid.

En dat gaat verder dan “de wil om te winnen”. Ook bij de 100 m sprint staan atleten aan de start die ten koste van alles willen winnen. Maar die steken geen arm uit om hun concurrent tegen te houden. En ze blijven netjes in hun lijn. Wat maakt dat dit in de ene sport wel gebeurt, en de andere niet. Spelregels? Handhaving? Voorzieningen? En wat kan de wielersport daarvan leren en gebruiken?

DAT zijn de relevante vragen. En niet of Groenewegen wel of niet de bak in zou moeten (wat volgens sommigen schijnbaar een doel op zich is…)

Krul 7 augustus 2020 om 13:29

Ik denk dat je reactie op dit bericht irrelevant is en je vraagstelling nogal framend is, aangezien het enige antwoord waar je naar zoekt is dat hij niet had moeten sprinten en in de remmen had moeten knijpen. En dat is nogal een nutteloos antwoord op dit moment. Zijn gezondheid en herstel staat voorop.

stibadi 7 augustus 2020 om 09:29

Lefevre heeft hier kritiek gekregen, maar ik vind wel dat hij het perfect regelt voor de familie.

Verder hoop ik net als iedereen hier op het beste voor Fabio. Hopelijk zal hij hier uiteindelijk helemaal bovenop komen.

Chris Van Uden 7 augustus 2020 om 09:37

Dat is ook netjes, ik vind het alleen zo jammer dat hij het in de pers steeds zo nadrukkelijk vermeldt dat hij dat heeft gedaan.

Peetvader 7 augustus 2020 om 09:56

Inderdaad, ik denk dat Lefevre echt wel als een vader voor zijn renners is, zal er alles voor doen. Alleen zijn uithalen in de pers zou hij soms beter achterwege laten.

Wheely 7 augustus 2020 om 09:58

Een ware godfather?

bartp25 7 augustus 2020 om 09:59

Tuurlijk doet hij het juiste, maar dat zou iedere ploeg doen. Dit maakt Lefevre niet speciaal. Inderdaad de kritiek die vele hebben is dat het lijkt dat hij zich zelf op de borst wil kloppen en laten zien kijk wat ik voor de familie doe, en dat is simpelweg niet nodig.

sl2512 7 augustus 2020 om 10:04

Je kunt het ook gewoon zien als een mededeling. Mensen die hem niet mogen zien het als ‘borstklopperij’.

Ik ben niet perse een fan van Lefevre maar wat mij betreft is het by far de beste ploegmanager die voor zijn renners een omgeving creëert die zowel familiaal als prestatiegericht is.

Pils 7 augustus 2020 om 11:02

Die kritiek gaat niet over dat hij slecht voor zijn renners zou zorgen, maar dat het enorme hypocriet is.

Wheely 7 augustus 2020 om 09:31

Laten we hopen op het allerbeste inderdaad, dat we het vanmiddag inderdaad over relatief goed nieuws kunnen hebben.

DeTourwinjeinbed 7 augustus 2020 om 09:33

Spannend.

Als hij er lichamelijk uitkomt op een oke manier is het de vraag wat het allemaal met hem geestelijk gaat doen, op de lange termijn. Zonder aangezicht, tanden, littekens… Man, man. Het is een godswonder als de rest van zijn leven niet verpest is. Fabio is zo’n lieve gast, verschrikkelijk. Sterkte familie.

KnightBiker 7 augustus 2020 om 10:18

Stybar had ook ooit een ongeluk waarbij het aangezicht en tanden behoorlijk geraakt waren: je kan het nog zien dat zijn gezicht anders is dan voorheen, en alle tanden zijn vervangen maar het is wel weer een jonge met een goeie kop, en volledig aan Functioneel.
Fabio heeft veel meer complicaties, en Stybar heeft nooit voor het leven hoeven vrezen, maar qua aangezicht is het een soortgelijk Situatie.

Chris Van Uden 7 augustus 2020 om 09:38

Fingers crossed dat Fabio hier goed uit gaat komen!

Nillus 7 augustus 2020 om 10:09

Lefevre IS een vader voor zijn renners; DAAROM is zijn ploeg zo vreselijk goed, het is gewoon een familie voor allen mensen in die ploeg.
En daarom zijn ze Lefevre en zijn ploeg zo fel met aangiftes enzo.
Het is voor de betrokkenen een warme deken om door Lefevre zo close behandeld te worden.

Marik 7 augustus 2020 om 12:02

Tegelijkertijd gedraagt Lefevre zich als een dictator en een man die geen tegenspraak duldt. Het is een onaangename despoot.

EHV 7 augustus 2020 om 12:28

Ah daarom zijn ze zo fel met aangiftes enzo. Dat heeft helemaal niks met die hypocriete narcist zelf te maken natuurlijk.

Bikepure 7 augustus 2020 om 10:13

Ik geloof niet dat iemand die een uur gereanimeerd is geen hersenschade heeft, maar laten we hopen dat het allemaal goedkomt. Het blijft moeilijk te bevatten. Iemand in de bloei van z´n leven die zo wordt teruggeworpen…

bartp25 7 augustus 2020 om 10:35

Het zijn een beetje tegenstrijdige berichten. De ene keer zeggen ze dat hij is geintubeerd, dan weer gereanimeerd, dan weer dat long/hart technisch alles in orde is. Is het 1 uur aan een stuk reanimeren? Is het meerdere malen korte periode? dat zijn allemaal zaken die gewoonweg niet duidelijk zijn. Als ze hem echt een uur lang hebben moeten reanimeren aan 1 stuk dan is het bijna onmogelijk dat er geen hersenschade is.

Team Spaak 7 augustus 2020 om 11:43

Wat verschrikkelijk allemaal zeg!

Hopen dat er verder idd geen hersenschade wordt geconstateerd. Ik vind die Patje over het algemeen een idioot met boter op z’n hoofd, maar als je leest wat hij voor familie en de renners regelt moet je daar ook weer respect voor hebben. Misschien moet hij eens stoppen met Social Media?

Merlinappa 7 augustus 2020 om 11:50

Ik denk (en hoop) ook dat er met die ‘reanimatie’ iets lost in translation gaat. Vanaf het begin zeggen ze namelijk al dat z’n hart goed blijft kloppen en sterk genoeg is, maar zijn luchtpijp zou kapot zijn. Ik vermoed dat het dan ook gaat om zuurstof toedienen ipv hartmassage. Als dat snel genoeg is gebeurd zal de kans op hersenschade gelukkig klein zijn.

Overigens na het zien van die toeschouwer-beelden van Fietsvriend hierboven hoop ik echt dat PatLef en DCQ ook de UCI/Ronde van Polen aan gaan klagen. Dat slechte hekwerk is helaas de grootste reden dat Fabio nu in een kunstmatige coma ligt.

Jacco van Stierop 7 augustus 2020 om 12:25

Die boarding was zonder meer flut, maar toch vraag ik me af of de gevolgen zoveel minder erg geweest zouden zijn als er wel een goed, zogenaamd veilig hekwerk had gestaan. Door de actie van Groenewegen verliest Jakobsen zijn evenwicht en valt naar rechts. Hij schiet met zijn rechtervoet uit zijn pedaal maar met zijn linkervoet blijft hij er in. Door de enorme snelheid die zijn fiets nog heeft katapulteert deze de over de kop slaande Jakobsen rechts de lucht in, over de boarding heen. Alleen een stevig verankerd hekwerk van ten minste 2 meter hoogte zou Jakobsen hebben verhinderd naast de weg te belanden. Dat is althans mijn indruk.
Dat neemt niet weg dat ik achteraf gezien ook liever een ander soort boarding had willen zien.

La Primavera 7 augustus 2020 om 12:32

@Jacco Doordat de hekken niet stevig genoeg zijn valt hij zo door het hek heen, waarna zijn fiets blijft hangen en hij over de kop slaat. Als het hek (net als bij Cav in de Tour) stevig is, val je er tegen aan en lig/glij je als het ware langs het hek wat een heel groot gedeelte van de klap opvangt. Daarnaast zijn meerdere renners nu geraakt door losvliegende hekken wat levensgevaarlijk is.

Jacco van Stierop 7 augustus 2020 om 13:42

Vond de schade die de rondvliegende brokstukken hebben veroorzaakt nog meevallen, maar je hebt gelijk dat zoiets absoluut niet mag gebeuren.
Zou kunnen dat bij een steviger hekwerk Jakobsen er alleen was langs gegleden, maar geheel overtuigd ben ik niet. De krachten die bij de fiets loskomen zijn enorm bij die snelheid. Blijft gissen want een reconstructie zal ook lastig zijn, en elke valpartij is net weer anders, met andere parameters. Het ‘wat als’ zal wel onbeantwoord blijven, vrees ik.

Charlie33 7 augustus 2020 om 12:28

Is er al meer nieuws over Fabio?

bartp25 7 augustus 2020 om 12:43

Iemand een bron over hoe laat we ongeveer iets gaan horen?

ChefSpijker 7 augustus 2020 om 13:27

Fabio Jakobsen has awoke out of coma. His condition is good.

Aldus de website van de Ronde van Polen.

Charlie33 7 augustus 2020 om 13:30

Super nieuws

chavanelfan 7 augustus 2020 om 13:29

Hij zou ontwaakt zijn en het relatief goed stellen.

blanco 7 augustus 2020 om 13:37

Hij is uit zijn coma gehaald, en naar omstandigheden maakt hij het goed!
Geweldig nieuws!!!

orlando dani 7 augustus 2020 om 13:45

Hopen dat alles goed komt…… ook voor Dylan

Headlines

Materiaalzone

Populair