Dylan Groenewegen heeft gebroken sleutelbeen
donderdag 6 augustus 2020 om 15:40

Dylan Groenewegen heeft gebroken sleutelbeen

De horrorcrash in de Ronde van Polen heeft ook grote fysieke gevolgen voor Dylan Groenewegen. De sprinter van Jumbo-Visma, die het incident veroorzaakte, is vandaag geopereerd aan een gebroken sleutelbeen.

De eerste etappe van de Ronde van Polen eindigde gisteren in een groot drama. Door een ongeoorloofde actie van Groenewegen belandde Jakobsen in de dranghekken. De renner van Deceuninck-Quick-Step werd met ernstig letsel aan het gezicht afgevoerd naar het ziekenhuis, waar hij in een kunstmatige coma werd gebracht.

Bij de crash klapte ook Groenewegen zelf tegen de grond. Inmiddels is duidelijk geworden dat hij daarbij zijn rechtersleutelbeen heeft gebroken. De 27-jarige renner is inmiddels terug in Nederland en al geopereerd aan de kwetsuur.

Richard Plugge: “Merijn Zeeman en ik hebben Dylan vanmiddag eventjes bezocht in het ziekenhuis, waar hij is geopereerd aan een gebroken sleutelbeen. We hebben hem kort zijn verhaal laten doen. Dylan vindt het verschrikkelijk wat er gebeurd is. Hij was zichtbaar aangeslagen.”

“Ook voor hem telt nu vooral het herstel van Fabio en de anderen die bij deze vreselijke valpartij gewond zijn geraakt. Binnenkort zullen we het voorval uitgebreider met hem bespreken. We zijn met onze gedachten bij de slachtoffers en hopen met heel ons hart op een goed herstel.”

RIDE Magazine
79 Reacties
Sorteer op:
6 augustus 2020 15:42
Beterschap Dylan!
6 augustus 2020 15:45
Beterschap, en dan vooral mentaal. Zo'n sleutelbeen geneest wel maar dit moet je toch de rest van je leven meedragen.
6 augustus 2020 15:46
Kijken wie hier als eerste gaat roepen dat dit karma is. Sterkte aan beide partijen!
    6 augustus 2020 15:51
    Gebroken sleutelbeen is tegenwoordig niet echt een zware blessure voor wielrenners, dus karma zou ik het niet noemen. Dat komt in de toekomst nog wel.
    6 augustus 2020 17:09
    "Kijken wie hier als eerste gaat roepen dat dit karma is." Proficiat Yeez, jij bent het!
6 augustus 2020 15:47
Jammer voor hem maar even niet koersen is misschien niet eens onverstandig gezien de situatie. Giro deelname moet nog steeds haalbaar zijn en dat is toch zijn hoofddoel dit jaar.
    6 augustus 2020 15:49
    Hopelijk gaan alle renners staken als deze gek in de Giro start.
    6 augustus 2020 15:52
    Zou mooi zijn: allemaal Nederlandse etappezeges en de eindzege!

    En @HK:
    Noem mij eens een sprinter in het huidige peloton die niets heeft mispeuterd? Greipel? En wie nog meer?
    6 augustus 2020 15:53
    Ik denk niet dat JBV het een goed idee zal vinden hem te laten starten in de Giro. Ga er maar rustig vanuit dat we hem dit jaar niet meer zullen zien in een wedstrijd. En dat is nog behoudens een schorsing die waarschijnlijk ook nog zal volgen.
    6 augustus 2020 15:53
    HK, je reacties beginnen zo langzamerhand sneu te worden. Ik krijg bijna plaatsvervangende schaamte
    6 augustus 2020 15:55
    @007 Zo langzamerhand? Dit is al van voor de coronaperiode hoor ;)
    6 augustus 2020 15:58
    @martini, haha daar heb je gelijk!
    6 augustus 2020 15:58
    Waarom zou hij de Giro niet starten? Men kan niet zomaar straffen naar gevolg, enkel naar acties. Een straf die langer duurt dan de Ronde van Polen zou mij erg bevreemden.
    6 augustus 2020 16:02
    De holle ridder verdient ook gewoon ons medelijden, net als Dylan. Empathie voor iedereen, het is er het weer voor.
    6 augustus 2020 16:02
    Mwah bummetje, ik ben toch wel degelijk van mening dat Groenewegen een schorsing verdiend. Duidelijke fout, hij veroorzaakt de valpartij. Nu is hij ook nog 6 weken geblesseerd, ik zou persoonlijk de schorsing laten ingaan zodra hij zelf weer fit is. Meest voor de hand liggende is lopende seizoen niet meer laten koersen. Schorsen tot het eind van het jaar.
    6 augustus 2020 16:11
    Dus sprinters die van hun lijn afwijken moeten tot einde vh jaar geschorst worden?


    Ik voorspel 20 overwinningen voor greipel in zijn laatste 20 (sprint)koersen
    6 augustus 2020 16:16
    Theo Bos kreeg een maand.

    UCI zal zijn eigen straatje willen schoon houden door aandacht af te leiden en DG een flink zware straf (> 1 maand) geven.
    6 augustus 2020 16:22
    @Bummetje @Bartvdp - op zich ben ik het wel eens met een schorsing, maar zelfs met Moscon die duidelijk losse handjes had was dat niet zo makkelijk... wat dat betreft is de actie van Groenewegen meer een grove inschattingsfout met hele vervelende gevolgen. Wat de ingang van de schorsing betreft: ook met doping is de ingang niet per se flexibel - niet zo praktisch dus.

    Laat ik het zo zeggen: als er geschorst gaan worden moet dat consequent gebeuren, en vanaf nu en ook als iemand een valpartij veroorzaakt waarvan de gevolgen niet zo drastisch zijn, maar de oorzaak duidelijk vast staat. En echte Kwade opzet zoals Moscon waarschijnlijk deed moet wat mij betreft wel lijden tot een jaar schorsing of daaromtrent.

    Daarbij, kan me voorstellen dat Groenewegen dit ook even moet verwerken.. of hij de Giro haalt in een vorm die nuttig is lijkt mij nu al twijfelachtig: misschien heeft hij het al zwaar genoeg zo.
    6 augustus 2020 17:56
    Inderdaad, zou misschien het beste zijn....en HK, je bent nog steeds de weg kwijt...dombo
    6 augustus 2020 21:53
    Misschien eens een knop maken waarbij je bepaalde figuren kunt negeren? Hollow heeft bij mij ook een nominatie.
6 augustus 2020 15:53
Ik denk dat zijn seizoen sowieso voorbij is omdat ik verwacht dat er een flinke schorsing gaat komen. Als ik de gevolgen zie van zijn actie en de reacties vanuit de verschillende kampen waaronder de UCI denk ik dat Groenewegen de kop van jut zal zijn. (Overigens zeg ik niet dat dat terecht of onterecht is).
    6 augustus 2020 16:45
    Maar zijn die gevolgen volledig Dylan aan te rekenen of ook de organisatie die het ook niet goed voor elkaar had. Was dit ook in een andere koers het gevolg geweest van deze val. Natuurlijk zit Dylan fout maar ik denk dat er hier meer factoren meespelen wat het resultaat zo verschrikkelijk maakte.
    6 augustus 2020 18:16
    Rahim, kunnen we aub kappen met de schuld proberen af te schuiven of alleen al te impliceren? Dit is 100% de schuld van Groenewegen.

    Ik zou sowieso niet weten hoe de organisatie debet is aan het feit dat die gast zijn poten niet thuis kan houden. Daarnaast zwalkte hij nog harder van links naar rechts dan een dronkemansfietser na een avondje stappen. Bij de legio aankomsten alleen op deze finish, laat staan andere aflopende sprints, is het nog steeds geen normale niet in rechte lijn sprinten
6 augustus 2020 15:53
Ik vraag me af of er nog een toekomst is voor Dylan in het wielrennen als Jakobsen zij carrière hierdoor al voorbij zou zijn.
    6 augustus 2020 15:57
    Dat denk ik wel, ook al zou FJ niet meer kunnen koersen, iedereen verdiend een tweede kans. Dan hadden al lang een aantal renners verwijderd moeten worden uit het peleton. Al ben ik bang dat ze DG nu wel als voorbeeld gaan gebruiken voor andere sprinters, ondanks dat dat niet fair zou zijn.
6 augustus 2020 15:55
edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten
    6 augustus 2020 16:05
    Als je denkt dat het niveau niet lager kan, is er altijd weer een malloot uit Wuustwezel om de grens te verleggen.
    6 augustus 2020 16:10
    Is dat tegenwoordig een beroep, gevangene ?
    Vertel verder ! Ben namelijk zeer benieuwd.
    6 augustus 2020 16:22
    Wist niet dat Lefevere tegenwoordig een wielerflits account had.
    6 augustus 2020 16:46
    Triestig om te zien dat WF kritiek op de renners van "hun ploegje" censureert.
6 augustus 2020 15:56
Beterschap.

Professionele reactie van teamleiding beter dan die dronken belg
    6 augustus 2020 16:55
    Zie b.v. dit filmpje over Lefevere na dramatische actie van Cavendish, met eveneens gevolgen voor de renners, die hij in zijn gefrusteerde kopstootactie tijdens een sprint etaleerde.
    https://www.youtube.com/watch?v=sII57ldZHYs

    Trek je conclusie. De reporter stelt Lefevere een vraag over de psychische gesteldheid van Cavandish, en Lefevere kopt dezelfde vraag terug over de psychische gesteldheid van reporters, waar die laatste dan netjes op reageert en de vraag weer terugkopt. Dan staat ie met zijn mond vol tanden.
    6 augustus 2020 17:08
    @vanspringel

    Dit geeft PatLefs hypocrisie perfect weer.
6 augustus 2020 15:58
Zoals Eddy Planckaert zei heeft de wielersport mogelijk niet een maar twee topsprinters verloren gisteren.
    6 augustus 2020 17:57
    Ja, het is een dieptepunt in het Nederlandse wielrennen.
6 augustus 2020 16:02
Sommigen beseffen blijkbaar niet dat ook Dylan door een hel gaat nu. Ze kunnen hem schorsen wat ze willen maar de verantwoordelijkheid voor dit ongeval die hij moet meedragen is tien keer erger.
    6 augustus 2020 16:09
    +1
    6 augustus 2020 16:28
    +2
    6 augustus 2020 17:11
    @wheely ik snap wat je bedoelt, maar om nu medelijden te hebben met Groenewegen gaat mij te ver. Er is een spreekwoord van op je blaren zitten. Denk dat Groenewegen een grote jongen is en de gevolgen van zijn actie zal dienen te accepteren en dus vermoedelijk een tijdje op de blaren zitten.

    Hoe het verder met zijn toekomst gaat in het wielrennen en hoe hij dan weer een eerste massasprint zou moeten gaan rijden daar is weinig zinnigs over te zeggen?
    Denk niet dat iemand voorlopig in zijn schoenen wil staan. Zo'n incidicent kan
    ook einde van je carriere betekenen, misschien niet fysiek, maar dan wel mentaal.
    6 augustus 2020 17:28
    Ja echt heeeeeeel sneu voor de veroorzaker van deze ellende. Heb erg met hem te doen.
    6 augustus 2020 17:46
    @skylimit; Wheely heeft het toch niet over medelijden? Je kunt toch prima mededogen en compassie voor meerdere partijen tegelijkertijd hebben? Daar wordt de wereld echt niet slechter van, integendeel zelfs. Het heeft er alles mee te maken dat je je probeert te verplaatsen in zijn situatie. Daarmee keur je de actie heus niet goed. Dat is makkelijk van elkaar te onderscheiden.
6 augustus 2020 16:14
sterkte ook voor Groenewegen en dan idd meer op mentaal
gebied want dit gaat ook hem niet in de koude kleren zitten
(al zijn die wel lekker met dit weer)
6 augustus 2020 16:22
Sterkte en beterschap.
6 augustus 2020 16:34
Groenewegen gaat mijn inziens ook door verschrikkelijke hel. Sleutelbeen is nog het minst erge als je het mij vraagt. Er is denk ik te weinig oog voor de omstandigheden. Zie onderstaande link voor een video van het verschil in hoe het hekwerk reageert bij de val van Cavendish door Sagan in de tour van 2017 en nu bij Jakobsen/Groenewegen. Dat Groenewegen een collega er zo slecht aan toe ziet en het hele circus over zich heen krijgt, is al de ergste straf.

https://twitter.com/alexfalkeman/status/1291128716727324672
    6 augustus 2020 16:42
    Met zijn egoïstische ingesteldheid lijkt het mij niet dat hij hier meer dan een weekje over wakker gaat liggen.
    6 augustus 2020 18:33
    @Bonimenier; Dat jij dat denkt zegt hoogstwaarschijnlijk meer over jou dan over Groenewegen. Projecteer je nu je eigen (on)vermogen op hem of heb je zo'n slecht mensbeeld. Of is het een gebrek aan inlevingsvermogen?
6 augustus 2020 16:41
Dit is nooit de bedoeling geweest van Groenewegen ook al heeft hij een fout manoeuvre gemaakt. Hij wordt nu (en ook wel te begrijpen) verguisd. Hij zal het vooral moeilijk hebben met het feit dat Jakobsen er zo slecht aan toe is door zijn toedoen. Die jongen heeft echt wel een geweten en gevoel in zijn donder. Een mentale hel. En ik wil geenszins de situatie van Jakobsen bagatelliseren. Dat is een menselijke tragedie.
6 augustus 2020 16:46
Man man man wat een ophef! Dat renners de deur dicht gooien en kwakken is niet iets nieuws in het sprinten toch?

Omdat de gevlogen ditmaal zo groot zijn word alles onder een vergrootglas gelegd. En dat de gevolgen zo groot zijn is voor een zeer aannemelijk deel de verantwoordelijkheid van de parcoursmakers daar in Polen.

Laat ze daar maar voor straf een aantal jaar geen koers meer organiseren.

Ik wil Dylan zijn actie zeker niet goedpraten, en wat gebeurt is is verschrikkelijk, maar al die overtrokken reacties over lang schorsen of zelfs levenslang zijn bizar. En dan die mafklapper van een Levefre die dreigt met een rechtszaak. Wat een hypocriete zak is dat zeg.
    6 augustus 2020 22:33
    Ik kan de aankomst niet precies inschatten maar als iedereen rechttoe rechtaan sprint gebeurt dit niet en heeft er niemand kritiek op het parcours. Czeslev en Agneta zijn de laatsten die zoiets willen.
6 augustus 2020 16:57
Ik vind de uitspraken richting Dylan te ver gaan af en toe. Sprinten doe je op intuïtie. Zodra je gaat nadenken ben je als sprinter geen knip meer voor de neus waard. Nu gaan ze onbevreesd die sprint in. Dylan wijkt van zijn lijn af ja, dit doen sprinters regelmatig.

Fabio heeft vooral de pech gehad dat de hek constructie van een dramatisch niveau geweest is. Meestal vallen de sprinters tegen de boarding en schuiven door. Hoe deze volledig los hebben kunnen komen is schokkend.

Fabio heel veel sterkte bij het herstel toegewenst, maar ook Dylan sterkte. Die zal dit een plaatsje moeten geven en zal zelf ook aan niets anders denken. Dit is nooit zijn bedoeling geweest.
    7 augustus 2020 00:24
    Dit was niet zomaar afwijken. Hij komt van het midden van de weg, stuurt tot 2 keer toe naar rechts en steekt vervolgens zijn elleboog uit, omdat hij voelde dat Fabio er langs kwam. Fabio zit er bijna naast op het moment van de laatste kwak de hekken in. Ook de geringe afstand tot het hek moet hij hebben gezien. Misschien gokte hij erop dat Fabio zou afremmen. In ieder geval een schandalige actie van Groenewegen. Schorsing tot 1 januari 2021 zou volkomen terecht zijn.
6 augustus 2020 17:06
Oh ja... Laten we allemaal meeleven met Groenewegen omdat hij met dit drama moet dealen... Mag verdomme hopen ook dat het hem dwars zit.

Haal zo’n gek van de weg en vind lekker een andere functie voor hem in de maatschappij. Fabio zijn situatie lijkt stabiel maar er is nog steeds goede kans dat iemand zijn kind/broer/goede vriend/ploeggenoot verliest. Allemaal wel wat erger dan het dealen met schuldgevoel voor de bowlingbal.
    6 augustus 2020 17:10
    Groenewegen heeft dit natuurlijk ook nooit gewild. En hoe cru ook, dit had ook omgekeerd kunnen gebeuren, of met hele andere sprinters. Sprinters zijn nou eenmaal kamikazepiloten en voor de duvel niet bang, anders word je geen goede sprinter.
    6 augustus 2020 17:15
    @merlinappa
    Yeah, right. Keep telling that to yourself.

    Als die het niet had gewild, had het niet gebeurd. Of wilde je beweren een hogere macht hem een meter of 2 van z’n lijn af laat wijken? Hou toch op met die jongen verdedigen.
    6 augustus 2020 17:33
    Dus jij denkt dat Groenewegen op dat moment dacht "Ah Jakobsen, laat ik die even de hekken in bonjouren en levensgevaarlijk blesseren, daar heb ik nou net zin in!"? Als jij dat denkt mag je je ook wel even na laten kijken.
    6 augustus 2020 18:31
    @merlinappa: je hebt een punt wat betreft jouw opmerking ". Dit had ook omgekeerd kunnen gebeuren" Zeker. Hoe enorm triest dit drama ook is, in dat geval zouden de reacties nog veelvuldiger en nog heftiger zijn, vrees ik. Uiteraard zullen velen dat ontkennen...
    6 augustus 2020 20:30
    Tuurlijk denk ik dat. Wat denk je zelf dat hij dacht? Hij weet prima wat voor risico’s die neemt. Lekker naief de andere kant op kijken. Wachten we de volgende keer gewoon totdat er iemand dood is.
    6 augustus 2020 20:32
    Waarom denken jullie dat Fabio dit zelf zou doen? Fabio gooit ook wel eens een deur dicht, maar niet op deze manier. Die weet gewoon wanneer die op waarde geklopt wordt.

    Als jullie een voorbeeld hebben van hoe Fabio iemand in de hekken ingereden hebben, hoor ik het graag.
    7 augustus 2020 08:03
    @detourwinjeinbed
    Vorig jaar nog, in de Tour of Poland. Jakobsen gebruikt nota bene z'n hand om Sarreau opzij te duwen met 60 per uur. Is ie ook voor gediskwalificeerd toen. Sprinters zijn 9 van de 10 keer gewoon gestoord in de laatste kilometers. Hoort bij het vak.
    7 augustus 2020 09:22
    @Merlinappa
    Als jij dat voorval gaat vergelijken met wat Groenewegen hier doet ben in uit gepraat.
    7 augustus 2020 11:48
    Het enige wat ik wil zeggen is dat sprinters 9 van de 10 keer knettergek zijn, Jakobsen incluis. Een normaal persoon gaat niet aan 60 in het uur even iemand wegduwen met 1 hand aan het stuur. Dat neemt niet weg dat dit verschrikkelijk is en Groenewegen te ver ging. Al heeft Groenewegen nooit Jakobsen zo willen blesseren, dat spreekt voor zich.
6 augustus 2020 17:06
oeps, iemand heeft ons door..
6 augustus 2020 17:25
Vooral heel veel sterkte voor jakobson, alle andere uiteraard ook.

En zeker schorsing terecht, maar denk is nog belangrijker dat er eindelijk is wordt gehandhaafd op die rechte lijn.. Want hoe kan iemand schuldig zijn als alle het doen en er niet wordt gehandhaafd..

Denk dat zelfs jakobson gewoon wil dat Dylan in koers blijft na schorsing..

Welkom 8n de harde wereld van het wielrennen
6 augustus 2020 17:53
- Een grove fout van DG zeker en vast. Verdient een strenge straf m.aar was natuurlijk geen doelbewuste moordaanslag
- Doen sommige andere spurters dat ook, ga maar dat is geen excuus.

Wat mij het meeste stoort is zijn tweet (ingefluisterd door een advocaat) zonder excuses.

Wees een man en zeg, sorry Fabio, ik heb een zeer domme actie gedaan. Op dat moment ben je juridisch fout maar groot als mens en dan heb je misschien nog een leven in het wielrennen.
In crisis situaties moet jij je groot tonen als mens en niet verschuilen achter advocaten !
    6 augustus 2020 18:02
    Fabio kan die tweet momenteel toch niet lezen, hopelijk kan Dylan hem snel persoonlijk zijn excuses aanbieden. Dat lijkt me voor beide heren belangrijker dan wat hij voor de bühne doet.
    6 augustus 2020 18:21
    Inderdaad, Fabio kan momenteel deze tweet niet lezen door toedoen van Dylan. Excuses lijken me dan wel op zijn plaats.
6 augustus 2020 18:26
edit wf: toontje minder svp
    6 augustus 2020 18:38
    Je verwijt DG dat hij FJ lichamelijk schade toebrengt en nu wens je dat DG toe. Tamelijk ziek zo'n opmerking.
6 augustus 2020 18:27
Staat bij LJV toch al lager in de pikorde. Zou hiermee wel z’n eigen eind bij dit team geregisseerd kunnen hebben. Hopen dat er dan geen schorsing volgt zoals met die Astana rijder en Moscon die weinig misten. Schorsing laten ingaan na herstel sleutelbeenbreuk. Zien we m gelijk bijna niet meer dit seizoen. Dan heb je tijd voor bezinning.
6 augustus 2020 18:30
edit wf: toontje minder svp
    6 augustus 2020 18:33
    Gemeld. Lage opmerking dit.
    7 augustus 2020 05:12
    Bekijk de wereldpers, men spreekt van de LAFSTE move in de geschiedenis van de sport. Zet anders eens die oranje bril af. Zou dat lukken?
    7 augustus 2020 06:21
    Go1707 gaat prima, cycling news benoemt het niet zo, NY times heeft het er niet over, nu.nl, NOS.nl noemen het niet zo, Frankfurter allgemeine citeert in een samenvatting Lefebvre maar noemt het zelf niet zo ditto spiegel.de en die Zeit.

    Kan je wat bronnen noemen die het laf noemen?
6 augustus 2020 18:35
Iedereen die begint over zwaar straffen vergeet 1 ding, het reglement. Daar moeten sancties in zijn benoemd. Zonder reglement kun je niet zo maar een sanctie opleggen.Dat is juridisch onmogelijk. Daarbij komen dan ook de omstandigheden, Sagan/Cavendish was identiek, alleen met veel minder ernstig letsel vanwege een goede boarding. Dus je kan niet zwaarder straffen dan Sagan, uit de Tour, dus effectief 2,5 weken geen koers. Als je Dylan wil schorsen voor de rest van het seizoen moet je kunnen bewijzen dat hij willens en wetens letsel had willen toebrengen aan Fabio. Met de eerdere incidenten zoals kopstoten van Cavendish, is ook niet zwaar gestraft. En voor slaan, kreeg Moscon 5 weken. Omdat naar mijn bescheiden mening de ondeugdelijke hekken en levensgevaarlijke finish hebben bij gedragen aan dit letsel, ligt de schuld daarvan niet bij Dylan Groenewegen maar bij de organisatie van de ronde en de UCI. Als de UCI middels een exceptionele hoge straf haar stoep probeert schoon te vegen, kunnen zij weleens van een koude kermis thuiskomen.
6 augustus 2020 20:08
Zou toch wf willen oproepen om dat "toontje minder" verzoek ook aan de reageerders met een begripvolle houding voor deze schanddaad te doen. Dit zijn zeer ernstige schendingen van de sportieve reglementen waarbij al veel te lang een oogje is toegeknepen. Ik zie nog geen verantwoordelijkheidsbesef bij de dader die er een accident van probeert te maken. Om met Eddy Planckaert te spreken: "Zo manoeuvres moeten er echt uit.”
https://twitter.com/indebanvanhet/status/1291412545920806915
https://www.wielerflits.nl/nieuws/kenners-nuanceren-actie-van-groenewegen-was-erover-maar-geen-moordaanslag/

Reacties zijn gesloten.