Eduard Prades breekt nekwervel in Polen

donderdag 6 augustus 2020 om 08:55
Eduard Prades breekt nekwervel in Polen

Een dag na de horrorcrash in Polen wordt steeds duidelijker wat de omvang van de schade is. Bij Movistar is Eduard Prades het grootste slachtoffer van de grote valpartij. De 32-jarige renner brak bij de val in een nekwervel.

De Catalaan werd geraakt door een dranghek, dat door de val van Fabio Jakobsen op de weg werd gekatapulteerd. “Hij kon het dranghek niet ontwijken en heeft daar een diepe wond aan zijn rug aan overgehouden, dat moest worden gehecht”, schrijft de ploeg in een persbericht.

Prades werd per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis waar hij verder is onderzocht. Röntgenfoto’s maakten duidelijk dat hij kleine breuk in nekwervel C6 heeft opgelopen.

Hij heeft de nacht in het ziekenhuis doorgebracht en zal vandaag terugreizen naar Spanje. In Pamplona, waar het hoofdkantoor van de ploeg zit, zal hij de komende dagen verder worden onderzocht.

Dit artikel delen:

16 Reacties

SnellePelle 6 augustus 2020 om 09:04

En bedankt Dylan…

Michelangelo 6 augustus 2020 om 09:09

Want die heeft dit soort bewegelijke dranghekken neergezet..? En vervolgens eigenhandig gezegd dat het veilig is zo?

Secondant 6 augustus 2020 om 09:21

Dranghekken horen aan elkaar geschakeld te staan. Dan waren ze nooit zo de lucht en het peloton in gevlogen. Ik heb het sterke vermoeden dat de dranghekken niet aan elkaar vast zaten. Dat is de parcoursbouwers kwalijk te nemen. Het had de valpartij niet voorkomen, de gevolgen mogelijk wel.

BassoPietro 6 augustus 2020 om 10:37

Ik kwam een filmpje tegen waar ze het ongeluk tussen Jakobsen-Groenewegen naast die van Cavendish-Sagan hadden hadden gezet. De snelheid en klap van Fabio was groter, maar het verschil tussen beide ‘dranghekken’ heel groot. De hekken bij Cav bleven aan elkaar en bovendien waren er zachte kussens aanwezig die de klap enigszins konden breken. Fabio ging gewoon dwars door de hekken heen. Helemaal niks kon zijn klap breken. Lijkt me toch een vereiste dat er veel strengere regels komen bij vlakke finishes .

SnellePelle 6 augustus 2020 om 11:03

@michelangelo
Vooropgesteld sprint DG niet reglementair en is hiermee veroorzaker van het leed.
Dus ja, bedankt Dylan.

En de hekken stonden aan elkaar geschakeld maar neigde om te vallen doordat Fabio er in leunt.
Doordat het begin van het opvolgende hek wel overeind staat blijf het aangezicht/ trachea of borstbeen van hem daarachter hangen waardoor de hekken uitbreken.

Ik ben het eens dat wanneer de hekken op meer solide wijze geplaatst waren en niet vervormde door het gewicht van Fabio er veel minder leed zou zijn.

De schuld zou wel onverminderd bij DG liggen net als bij Sagan versus Cavendish

Michelangelo 6 augustus 2020 om 14:12

@Snelle,
Ben het met je eens dat de valpartij begint bij Groenewegen en Jakobsen.

Maar ik heb al heel veel valpartijen gezien in wielerwedstrijden (volg de sport al vanaf de jaren 80), maar hekken die dusdanig rondvliegen is toch echt nieuw voor mij.

Zelf zit ik in de veiligheidswereld; ik ben dus altijd voorzichtig met oorzaak, gevolg, schuld e.d. Uiteindelijk is goed onderzoek wat er moet gebeuren. En dan kun je kijken naar de directe oorzaak (Groenewegen, Jakobsen, hek), maar ook naar de achterliggende oorzaken (beleid UCI, type parcoursen, belangen, veiligheidscultuur in het peloton, etc).

En als wielervolger is deze valpartij uiteindelijk een symptoom van een probleem, en niet de oorzaak. De oorzaak zit hem namelijk in de drang om te winnen (vaak aangespoord door ploegleiders zoals Lefevre zelf), gecombineerd met wetteloosheid in de sprints (alles is toegestaan tot er iemand valt) en de zucht naar commercie en sensatie (we willen de finish op deze plek bij de sponsor voor deur, en niet op een veiliger plek). En natuurlijk het ontbreken van goede standaarden binnen de UCI zelf (zowel van wat mag en wat niet, maar ook aan wat “een veilige finish” is)

HSV 6 augustus 2020 om 09:19

Maar volgend jaar zal deze finale er wel weer inzitten, de hardleersheid van de UCI kennende..

koos1 6 augustus 2020 om 10:59

En waarschijnlijk ook weer dezelfde slechte hekken langs de kant bij de finish. Nooit eerder bij een zware val zo de hekken door de lucht zien vliegen.

Peter Lippens 6 augustus 2020 om 12:20

het belang van de centjes en de sponsors zul je bedoelen

martini151 6 augustus 2020 om 09:19

Heftig, hopelijk herstelt hij voorspoedig.

Wat mij verder opvalt is inderdaad dat die dranghekken zo rond konden vliegen. In het geval van Cavendish en Sagan zag je vrij duidelijk dat Cavendish tegen de boarding aanviel, maar dat de hekken stabiel bleven staan. Ik vind de fout even groot, maar door de gevolgen lijkt Groenewegen veel verder over de streep te zijn gegaan.

https://mobile.twitter.com/alexfalkeman/status/1291128716727324672

Microotje 6 augustus 2020 om 10:37

Mooi twitterbericht! Illustreert heel goed het verschil. Jammer dat ze een video hebben gepakt waarin Cavendish een keertje slachtoffer was i.p.v. (veelvuldig) de dader, dan hadden ze Levevre met z’n belachelijke commentaar ook gelijk voor het blok kunnen zetten.
(nee, Groenewegen zat fout met z’n actie, maar ik heb ergere afwijkingen van lijnen en ellebogen gezien in het wielrennen. De gevolgen waren toen minder, maar betekent dat dat Groenwegen nu veel erger fout zit / gestraft moet worden, ook nee. )

Laatste man 6 augustus 2020 om 11:11

Die van EF en Sarreau zijn ook geschept door vliegende dranghekken.

UCI en organisatie moeten hier serieus naar kijken.

Bahamontes Fanclub 6 augustus 2020 om 11:48

Stop nu toch allemaal met pijpen over die dranghekken.

Zonder dat gatachterlijk gedrag van Groenewegen blijft gewoon iedereen op zijn fiets. Klaar.

S. Morgenstern 6 augustus 2020 om 11:51

Wanneer je niet na wil denken over alle factoren die een rol hebben gespeeld bij deze gevolgen, dan neem je die gevolgen niet serieus.

Peter Lippens 6 augustus 2020 om 12:23

daar is maar één oorzaak en dat is het crimineel gedrag van NN, de rest heeft er mogelijk toe begedragen dat de gevolgen nog ernstiger zijn. In een regulier sprint op vlakke weg halen ze ook 60-70 km per uur, nu misschien 10 tot 15 km sneller. Er is hier maar één oorzaak en dat is voor de volle 100% de genaamde NN

leegloper 6 augustus 2020 om 11:59

De movistarrenner die op de finishlijn over de kop gaat is Eduard Prades?
In dit artikel staat dat hij over een dranghek is gevallen, maar hij lijkt over Jakobsen te vallen, die terug de weg op wordt geslingerd. Het is lastig te zien door al het rondvliegend spul dat vast had horen te zitten. Dat kan een aanzienlijk deel van de gemelde verwondingen van Jakobsen hebben veroorzaakt.

Headlines

Materiaalzone

Populair