Veel blessures door horrorcrash in openingsetappe Ronde van Polen
Overzicht Renners van verschillende ploegen waren betrokken bij de harde valpartij in de openingsetappe van de Ronde van Polen. In onderstaand overzicht bundelen we berichten vanuit de teams met updates over gevolgen van de crash.
Fabio Jakobsen
Het grootste slachtoffer van het verschrikkelijke incident is Fabio Jakobsen. De Nederlands kampioen werd de hekken in gestuurd met alle gevolgen van dien. Hij is afgelopen nacht maar liefst vijf uur lang geopereerd aan zijn gezicht en schedel. Na de val is hij in een kunstmatige coma gebracht.
Lees ook: Toestand Fabio Jakobsen ernstig maar stabiel na vijf uur durende operatie
Jasper Philipen
Jasper Philipsen heeft aan zijn valpartij na de aankomst slechts gescheurde kleding en meerdere schaafwonden overgehouden, meldt zijn ploeg UAE Emirates. Ook zelf reageerde hij al: “Niet de manier waarop ik de finish hoopte te bereiken. Mijn belangrijkste zorg is nu Fabio Jakobsen. Mijn gedachten zijn bij hem, Deceuninck-Quick Step en zijn familie.”
#TDP20 Thankfully just some abrasions for @JasperPhilipsen after a hard crash in the sprint. @sebasmolano_ also ok after an earlier fall.
Our best wishes to the other riders involved 🙏 pic.twitter.com/KEuwCOL7i0— @UAE-TeamEmirates (@TeamUAEAbuDhabi) August 5, 2020
Eduard Prades
Eduard Prades ving een groot deel van zijn val op met zijn schouder, bleek uit zijn verwondingen. Ook heeft hij een wond overgehouden aan zijn rug. Zijn ploeg Movistar laat weten dat hij tests zal ondergaan om blessures vast te stellen en/of uit te sluiten.
Detalles más precisos sobre la caída de @eduprades en el @Tour_de_Pologne #TDP20: el tarraconense presenta su mayor golpe en la zona de la escápula, así como una herida en la espalda. Pasará pruebas en un hospital de Katowice para confirmar o descartar lesiones. pic.twitter.com/Iv2wGD8ykf
— Movistar Team (@Movistar_Team) August 5, 2020
Update 6 augustus, 8.55 uur: Breekt nekwervel in Polen
Marc Sarreau
Marc Sarreau is bij bewustzijn en op weg naar het ziekenhuis, meldt zijn ploeg Groupama-FDJ. Daar worden van de Franse sprinter onder begeleiding van de ploegarts röntgenfoto’s gemaakt. De ploeg belooft vanavond nog een update van zijn situatie.
Marc Sarreau est conscient et en route pour l’hôpital où il passera des radios, accompagné du médecin de l’équipe. On vous donne d’autres nouvelles dans la soirée.#TDP20
— Équipe Cycliste Groupama-FDJ (@GroupamaFDJ) August 5, 2020
Marc Sarreau suffers an important trauma to the shoulder and also from multiple tearing of the ligaments. He is going to need further medical tests. He is of course not starting tomorrow.
Thank you for all the support addressed to Marc 👍
— Équipe Cycliste Groupama-FDJ (@GroupamaFDJ) August 5, 2020
Update 5 augustus, 22.02: Geeft op door armblessure
Damien Touzé
Damien Touzé is bij bewustzijn gebleven tijdens de valpartij en is overgebracht naar het ziekenhuis voor nader onderzoek. Zodra de volledige diagnose gesteld is, meldt de ploeg dit via haar social media.
Damien stayed conscious after the crash and is at the hospital for extra exams. We will give you some news when we’ll have a full dignostic.
— Team Cofidis (@TeamCOFIDIS) August 5, 2020
Gazprom-RusVelo
Ook Gazprom-RusVelo was betrokken bij de crash aan de finish in Katowice. De ploeg laat echter weten dat al haar renners ernstig letsel bespaard is gebleven.
We express our words of support to @deceuninck_qst @FabioJakobsen and everyone who was involved in the crash at #TdP2020. Our riders avoided serious injuries.
— Gazprom-RusVelo (@RusveloTeam) August 5, 2020
Neilson Powless
Bij EF Procycling kunnen ze opgelucht ademhalen. Bij hun raakte Neilson Powless betrokken bij de grote crash. Via Twitter laat hij weten goed te zijn weggekomen. “Alleen wat kleine krassen”, aldus de Amerikaan die de afgelopen twee jaar onder contract stond bij Jumbo-Visma. Hij wenst tevens zijn collega’s veel sterkte toe die ‘niet zo veel geluk hadden’ als hij.
Thankful to walk away with only some minor scrapes. Praying for @FabioJakobsen and the other riders who were not so lucky. https://t.co/SmwQG6e06q
— Neilson Powless (@NPowless) August 5, 2020
Onze Renaat Schotte is ter plaatse aan de finish. "Jakobsen werd in een ziekenwagen afgevoerd. Er zijn verschillende reanimatiepogingen geweest. Hij zou in een kunstmatig coma gebracht zijn", weet onze reporter.
Hopelijk komt het echt goed met Jakobsen en alle andere slachtoffers.
Marc Sarreau (Groupama-FDJ) souffrirait d'une fracture de la clavicule après sa chute lors de l'arrivée de la première étape du Tour de Pologne mercredi.
Sleutelbeentje.
- Er moet veel steviger geageerd worden tegen gevaarlijke situaties dicht bij de finish. Minimale breedte voor finishstraten etc.
Er wordt nu veel gezeurd over de aankomsten bergop waar veel te weinig aandacht naar de sprintaankomsten gaat.
Ieder stadje wil z'n aankomst in het hart hebben. De mooiste plek. Daardoor krijg je veel straatmeubilair de stad in rijdend. Rotondes, haakse bochten, smalle stukken, smalle finishes of bochtige aankomsten.
In Polen bovendien nog heuvelaf ook.
Je kunt eisen dat een 'sprintetappe' op een rechte weg van minimaal 1 km moet zijn en een minimale breedte van 20 meter. Ik noem maar wat. Het hoeft niet altijd recht voor de kathedraal te zijn.
Deze aankomst in Polen is erg. Maar je ziet er zo door het jaar heen wel meer die eigenlijk te ver gaan. Ik was een keer bij de Munsterland Giro. Mooi daar hoor, maar een bocht op 200 meter waarvan de hekken al 3 x waren rechtgezet omdat de amateurs daar volle bak in vlogen. Doffe ellende.
Zoveel gesloten circuits zijn er niet en dan is er niks meer over van de sport. Wielrennen is ook rijden over legendarische parcoursen.
Maar zo'n sprint downhill, dat kan wel anders natuurlijk. Massasprints kun je natuurlijk wel gewoon aan laten komen op 'n vlakke weg of bergop.
Verder denk ik dat er gewoon te weinig is opgetreden tegen dit soort excessen. Je bent je ritzege kwijt, betaalt een boete en levert wat punten voor de puntentrui in en dat is het.
Bij het voetballen moest Bouaouzan die Kokmeijer zo ongeveer invalide schopte 10 maanden toekijken. Kramer kreeg toen 7 wedstrijden voor een elleboog. 7 wedstrijden dat is 'n dikke 20% van het seizoen...
Als Groenewegen nu het "voorjaar" en 'n grote ronde mist door een actie in de Ronde van Polen dan is de kans dat het nog eens gebeurt wel een stukje kleiner denk ik.
Natuurlijk gaat het 100 keer goed, maar je moet niet wachten tot het een keer echt fout gaat.
valpartij
Groenewegen is de aanstichter van het geheel, maar ik kan mij niet indenken dat iemand de bedoeling heeft om om dit te veroorzaken ook al spreken de beelden anders
hij zal vast lekker geslapen hebben, en zal nog wel heel wat uit te leggen hebben
en inderdaad wat de vorige schrijver al melde laten we ook even stilstaan bij de renner Groenewegen
Gewoon de laatste 300 meter een 1 meter dik stootkussen met lucht erin plaatsen. Je voorkomt ermee dat een renner volle bak de hekken in rijd. Aan de andere kant kunnen ze op die manier wel terug stuiteren de weg op en nog meer renners laten vallen, maar die zouden ook vallen als het hek plots de weg op knalt
Het moet een geleider zijn, zoals een vangrail op de snelweg. Daardoor wordt de snelheid niet ineens 0, maar glijden de renners door (schaafwonden kennen we, dat is vervelend, maar een stuk acceptabeler dan dit). En het geeft ook renners er achter iets meer kans om te remmen / sturen.
De schade en verwondingen zijn veel erger als je door het hek, op het hek en tegen publiek/de finish boog etc. aan kunt vallen.
Gewoon een formule (of een textiel) vinden waardoor de geklemde renner bij contact niet op de weg over de kop gaat, zoals met dranghekken en stootkussens trouwens wel het geval is. Misschien een stevig maar flinterdun, zeer elastisch stofje o.i.d.