Veel blessures door horrorcrash in openingsetappe Ronde van Polen

Veel blessures door horrorcrash in openingsetappe Ronde van Polen

foto: Cor Vos

Renners van verschillende ploegen waren betrokken bij de harde valpartij in de openingsetappe van de Ronde van Polen. In onderstaand overzicht bundelen we berichten vanuit de teams met updates over gevolgen van de crash.

Fabio Jakobsen
Het grootste slachtoffer van het verschrikkelijke incident is Fabio Jakobsen. De Nederlands kampioen werd de hekken in gestuurd met alle gevolgen van dien. Hij is afgelopen nacht maar liefst vijf uur lang geopereerd aan zijn gezicht en schedel. Na de val is hij in een kunstmatige coma gebracht.

Lees ook: Toestand Fabio Jakobsen ernstig maar stabiel na vijf uur durende operatie


Jasper Philipen
Jasper Philipsen heeft aan zijn valpartij na de aankomst slechts gescheurde kleding en meerdere schaafwonden overgehouden, meldt zijn ploeg UAE Emirates. Ook zelf reageerde hij al: “Niet de manier waarop ik de finish hoopte te bereiken. Mijn belangrijkste zorg is nu Fabio Jakobsen. Mijn gedachten zijn bij hem, Deceuninck-Quick Step en zijn familie.”


Eduard Prades
Eduard Prades ving een groot deel van zijn val op met zijn schouder, bleek uit zijn verwondingen. Ook heeft hij een wond overgehouden aan zijn rug. Zijn ploeg Movistar laat weten dat hij tests zal ondergaan om blessures vast te stellen en/of uit te sluiten.

Update 6 augustus, 8.55 uur: Breekt nekwervel in Polen


Marc Sarreau
Marc Sarreau is bij bewustzijn en op weg naar het ziekenhuis, meldt zijn ploeg Groupama-FDJ. Daar worden van de Franse sprinter onder begeleiding van de ploegarts röntgenfoto’s gemaakt. De ploeg belooft vanavond nog een update van zijn situatie.

Update 5 augustus, 22.02: Geeft op door armblessure


Damien Touzé
Damien Touzé is bij bewustzijn gebleven tijdens de valpartij en is overgebracht naar het ziekenhuis voor nader onderzoek. Zodra de volledige diagnose gesteld is, meldt de ploeg dit via haar social media.


Gazprom-RusVelo
Ook Gazprom-RusVelo was betrokken bij de crash aan de finish in Katowice. De ploeg laat echter weten dat al haar renners ernstig letsel bespaard is gebleven.


Neilson Powless
Bij EF Procycling kunnen ze opgelucht ademhalen. Bij hun raakte Neilson Powless betrokken bij de grote crash. Via Twitter laat hij weten goed te zijn weggekomen. “Alleen wat kleine krassen”, aldus de Amerikaan die de afgelopen twee jaar onder contract stond bij Jumbo-Visma. Hij wenst tevens zijn collega’s veel sterkte toe die ‘niet zo veel geluk hadden’ als hij.

Dit artikel delen:

25 Reacties

bob de kenner 5 augustus 2020 om 19:29

Benieuwd hoe het met die fotograaf is… die werd gereanimeerd laten we voor hem ook t beste hopen…

bonimenier 5 augustus 2020 om 19:36

Op de Poolse tv zeiden ze dat de race commissaris in relatief goede conditie is. Jakobsen wordt in een coma gehouden en heeft inwendige bloedingen.

Matxin 5 augustus 2020 om 19:33

Ik hoop van harte dat we vanavond geen berichten met grijze foto’s en zwarte randjes gaan krijgen…

O59 5 augustus 2020 om 20:01

Op de Sporza website:

Onze Renaat Schotte is ter plaatse aan de finish. “Jakobsen werd in een ziekenwagen afgevoerd. Er zijn verschillende reanimatiepogingen geweest. Hij zou in een kunstmatig coma gebracht zijn”, weet onze reporter.

Hopelijk komt het echt goed met Jakobsen en alle andere slachtoffers.

Ivan 5 augustus 2020 om 20:11

Ik lees hier :

Marc Sarreau (Groupama-FDJ) souffrirait d’une fracture de la clavicule après sa chute lors de l’arrivée de la première étape du Tour de Pologne mercredi.

Sleutelbeentje.

guyremgabdel 5 augustus 2020 om 20:17

Ik weet dat dit een nederlands gekleurd forum is, doch wat in MT Gebeurt met lampaert is ook niet koosjer. Lampaert komt ten val door bruusk maneuver van (alweer) Sagan.

josemanuelfuente 5 augustus 2020 om 20:34

Volgens mij schoot Sagan uit de pedaal

girardengo 5 augustus 2020 om 20:17

De wielersport wordt zwaar getroffen de laatste jaren. De oorzaken zijn verschillend van aard, dus een algemene conclusie mag niet te vlug worden getrokken. Maar geheel ontspannen naar de sport kijken, dat is niet meer het geval.

Arie den Blanken 5 augustus 2020 om 20:36

De wielersport heeft dat ook deels over zich afgeroepen. Er worden nauwelijks maatregelen ingevoerd die er aan zouden kunnen bijdragen het aantal valpartijen te reduceren. Bijvoorbeeld het zwaar sanctioneren van ontverantwoord rijgedrag blijft achterwege. Er wordt niet nagedacht om wielrennen meer te verplaatsen naar afgesloten circuits als bijvoorbeeld de Nürburgring. Er wordt niet gehandhaafd op het opschuiven in de groep over de stoepen. Dit zijn maar een paar voorbeelden.

guyremgabdel 5 augustus 2020 om 20:46

Wielrennen verleggen naar een circuit is deze sport dood doen. Hoe ga je op een circuit een Poggio Of een muur gaan nabouwen ?

guyremgabdel 5 augustus 2020 om 20:46

Wielrennen verleggen naar een circuit is deze sport dood doen. Hoe ga je op een circuit een Poggio Of een muur gaan nabouwen ?

sl2512 5 augustus 2020 om 20:46

– Er moet veel en veel harder worden opgetreden tegen gevaarlijk rijgedrag. Niet alleen diskwalificeren maar schorsen bij grensoverschrijdend gedrag
– Er moet veel steviger geageerd worden tegen gevaarlijke situaties dicht bij de finish. Minimale breedte voor finishstraten etc.

Er wordt nu veel gezeurd over de aankomsten bergop waar veel te weinig aandacht naar de sprintaankomsten gaat.

HV 5 augustus 2020 om 21:11

Precies.

Ieder stadje wil z’n aankomst in het hart hebben. De mooiste plek. Daardoor krijg je veel straatmeubilair de stad in rijdend. Rotondes, haakse bochten, smalle stukken, smalle finishes of bochtige aankomsten.

In Polen bovendien nog heuvelaf ook.

Je kunt eisen dat een ‘sprintetappe’ op een rechte weg van minimaal 1 km moet zijn en een minimale breedte van 20 meter. Ik noem maar wat. Het hoeft niet altijd recht voor de kathedraal te zijn.

Deze aankomst in Polen is erg. Maar je ziet er zo door het jaar heen wel meer die eigenlijk te ver gaan. Ik was een keer bij de Munsterland Giro. Mooi daar hoor, maar een bocht op 200 meter waarvan de hekken al 3 x waren rechtgezet omdat de amateurs daar volle bak in vlogen. Doffe ellende.

Spurter 6 augustus 2020 om 09:59

@Arie

Zoveel gesloten circuits zijn er niet en dan is er niks meer over van de sport. Wielrennen is ook rijden over legendarische parcoursen.

Maar zo’n sprint downhill, dat kan wel anders natuurlijk. Massasprints kun je natuurlijk wel gewoon aan laten komen op ’n vlakke weg of bergop.

Verder denk ik dat er gewoon te weinig is opgetreden tegen dit soort excessen. Je bent je ritzege kwijt, betaalt een boete en levert wat punten voor de puntentrui in en dat is het.

Bij het voetballen moest Bouaouzan die Kokmeijer zo ongeveer invalide schopte 10 maanden toekijken. Kramer kreeg toen 7 wedstrijden voor een elleboog. 7 wedstrijden dat is ’n dikke 20% van het seizoen…

Als Groenewegen nu het “voorjaar” en ’n grote ronde mist door een actie in de Ronde van Polen dan is de kans dat het nog eens gebeurt wel een stukje kleiner denk ik.

Natuurlijk gaat het 100 keer goed, maar je moet niet wachten tot het een keer echt fout gaat.

ivo001 6 augustus 2020 om 00:46

Is het eigenlijk bekend hoe Groenewegen er zelf aan toe is? Die ging ook hard op zijn schouder/sleutelbeen.

Cyclinglife 6 augustus 2020 om 08:13

Eduard prades heeft een breuk in de hals opgelopen volgens movistar.

argon18 6 augustus 2020 om 09:33

allereerst hoop ik dat de getroffen renners spoedig herstellen van deze verschrikkelijke
valpartij
Groenewegen is de aanstichter van het geheel, maar ik kan mij niet indenken dat iemand de bedoeling heeft om om dit te veroorzaken ook al spreken de beelden anders
hij zal vast lekker geslapen hebben, en zal nog wel heel wat uit te leggen hebben
en inderdaad wat de vorige schrijver al melde laten we ook even stilstaan bij de renner Groenewegen

Niklas 6 augustus 2020 om 09:47

McEwen haalt uit naar UCI: https://tinyurl.com/y55xeoxw. Groenewegen terecht gediskwalificeerd en uit de koers gezet, maar het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. En: UCI heeft een boterberg op z’n hoofd, want het parcours en de manier waarop de hekken waren neergezet voldeed niet aan de normen/voorschriften.

Michiel De Rooij 6 augustus 2020 om 11:23

En hoe is het met Groenewegen zelf? Die viel toch ook hard

Lalsacien 6 augustus 2020 om 12:19

Die zal ook wel gewond zijn maar die kan het beste in de luwte blijven voorlopig.

jvh93 6 augustus 2020 om 11:42

Wil ik toch de discussie eens op gang brengen. Wordt het niet eens tijd voor stootkussens bij de finish en op gevaarlijke plekken in de koers ipv die achterlijke hekken? Zelfs een springkussen zou beter zijn dat die hekken.

Gewoon de laatste 300 meter een 1 meter dik stootkussen met lucht erin plaatsen. Je voorkomt ermee dat een renner volle bak de hekken in rijd. Aan de andere kant kunnen ze op die manier wel terug stuiteren de weg op en nog meer renners laten vallen, maar die zouden ook vallen als het hek plots de weg op knalt

ivo001 6 augustus 2020 om 13:18

Dezelfde kussens als op de schaatsbaan misschien?

jvh93 6 augustus 2020 om 13:22

Aan zoiets dacht ik inderdaad ook. Zou toch niet extreem moeilijk moeten zijn om zoiets te maken voor zeg even de laatste 300 meter

Navardauskas 6 augustus 2020 om 16:52

Belangrijkste is dat het hek niet uit elkaar mag vallen. Punt 2 is dus dat de hekken op z’n finishlocatie moeten doorlopen, bijvoorbeeld dakpansgewijs in de rijrichting reclameborden, en verzwaard als er geen publiek op staat (met een bodemplaat dus waar gewicht op kan).

Het moet een geleider zijn, zoals een vangrail op de snelweg. Daardoor wordt de snelheid niet ineens 0, maar glijden de renners door (schaafwonden kennen we, dat is vervelend, maar een stuk acceptabeler dan dit). En het geeft ook renners er achter iets meer kans om te remmen / sturen.
De schade en verwondingen zijn veel erger als je door het hek, op het hek en tegen publiek/de finish boog etc. aan kunt vallen.

Maarten_85 7 augustus 2020 om 02:33

Misschien de laatste vijftig meter een twee meter hoog verticaal zeil dat automatisch meegeeft als het aangetikt wordt door een pedaal of stuur? En het publiek zit op tribunes boven dat zeil, waardoor de renners ook geen last meer hebben van loshangende camerabanden en vervelende selfietoeristen. De renner die erin blijft haken, valt er vanzelf diep genoeg in waardoor hij niet direct verder kan fietsen, maar hij zal ook de grond niet raken noch terug geslingerd worden naar de andere renners.

Gewoon een formule (of een textiel) vinden waardoor de geklemde renner bij contact niet op de weg over de kop gaat, zoals met dranghekken en stootkussens trouwens wel het geval is. Misschien een stevig maar flinterdun, zeer elastisch stofje o.i.d.

Headlines

Materiaalzone

Populair