Plugge: “Megadeal met Jumbo voor onbepaalde tijd, minimaal vijf jaar”

Plugge: “Megadeal met Jumbo voor onbepaalde tijd, minimaal vijf jaar”

foto: WielerFlits

donderdag 1 maart 2018 om 14:51

LottoNL-Jumbo-teammanager Richard Plugge heeft in gesprek met de NOS meer tekst en uitleg gegeven over het sponsorschap van Jumbo Supermarkten. Dat bedrijf is per 1 januari 2019 de nieuwe hoofdsponsor van de gecombineerde schaats/wielerploeg, nadat De Lotto zich woensdag terugtrok. “Het nieuwe sponsorcontract is voor minimaal vijf jaar”, legt Plugge uit.

‘Ongekend voor de Nederlandse sport’
De teammanager van de wielerploeg is dan ook in zijn nopjes met de nieuwe deal. “Dit is een megadeal, heel goed en ongekend voor de Nederlandse sport. Het is een overeenkomst voor onbepaalde tijd, met een minimum van vijf jaar. De opzegtermijn is twee jaar. Dat is echt heel bijzonder, fantastisch dat ze het doen. Jumbo wil er vol voor gaan en daar heeft De Lotto de ruimte voor gegeven. We kunnen verder bouwen aan onze plannen. Vooral talentontwikkeling, voor zowel het schaatsen als het wielrennen, is daarin heel belangrijk.”

Opleidingstraject
Een diepgekoesterde wens van Plugge is het oprichten van een U23-wielerteam binnen LottoNL-Jumbo, zoals dat eerder het geval was bij Rabobank. Die opleidingsploeg was wereldwijd bekend en is de bakermat van talent geweest. Onder meer Tejay van Garderen, Rohan Dennis en vrijwel alle Nederlandse toppers van dit moment doorliepen het traject. “We willen proberen jeugd te binden en op te leiden, jongeren enthousiasmeren voor de sporten. Daar willen we een ploeg boven hangen, zodat ze ook uitzicht hebben om door te groeien naar topniveau.”

Dit artikel delen:

60 Reacties

jvh93 2 maart 2018 om 08:14

@sooike begrijp me niet verkeerd, want heb absoluut respect voor je mening en dat je die durft te geven. Maar het enige wat we van jou zien zijn negatieve uitlatingen op TLJ, zelfs wanneer ze een prachtige overwinning binnenhalen. TLJ heeft niet het budget van de grote ploegen, maar volgens veel renners die bij de ploeg komen (onder ander van Poppel heeft dat ooit genoemd) staat de organisatie wel degelijk als een huis en zijn ze op sommige vlakken verder dan ploegen met een hoger budget (kijk alleen even naar de manier waarop met tijdrijden omgegaan is). Dat ze een mager seizoen hebben gehad volgens jou snap ik total niet (zeker niet na het lijstje van mus) en dit seizoen is ook prima begonnen met al 5 overwinningen (maar dat is natuurlijk ook te weinig als je naar de grote ploegen kijkt….).
Ik ben in ieder geval heel erg blij dat jumbo voor minimaal 5 jaar is ingestapt en jij dus nog minimaal 5 jaar je rancune tegenover TLJ kan uitten. Moet er toch niet aan denken dat je straks niets meer te doen zou hebben… Voor de rest sta ik volledig open voor een “inhoudelijke/opbouwende” discussie en hoop ik ook dat jij daarvoor openstaat ipv altijd het negatieve op te zoeken. Fijne dag toegewenst

sooike 2 maart 2018 om 09:04

@jvh
Je overdrijft. Ik ben niet altijd negatief over TLJ. Ik bewonderde enkele sprintoverwinningen van Groenewegen en was vol lof over het rijden van Kruijswijk in de Giro en zelfs voor de enkele overwinning van Gesink nam ik mijn petje af. maar verder was er toch weinig te juichen de afgelopen jaren? Alleen heb ik de pech dat er hier bijna niemand is die TLJ ook eens een keer onder de loep legt en bijvoorbeeld de ploegleiding durft te bekritiseren nadat ze tactisch weer eens de mist zijn ingegaan. Bij het volgen van de wielersport hoort soms ook goed onderbouwde kritiek en de tijd dat ik alleen maar blind volgde en vereerde, ligt lang achter me….

LB117 2 maart 2018 om 11:34

@ Sooike ik doe niet anders dan (bepaalde) ploegleiders bekritiseren.
Ze zijn wel goed bezig op bepaalde punten. Maar het onthutsende beeld dat mij in de verschillende docu’s op het netvlies is gebrand is nog niet weg.

Kruiswijk, groenewegen en Gesink (en misschien Boom) waren toch ook de kopmannen die zouden moeten presteren, de rest (op Vanmarcke na) mocht je weinig van verwachten. gelukkig lijkt daar met Roglic een verandering in te zijn gekomen.

tetedelacourse 2 maart 2018 om 13:20

@sooike als tlj inderdaad zo weining wint als jij zegt moeten ze die incidentele overwinning toch juist t zo hard mogelijk vieren.? Prima dat je ook zegt de incidentele overwinning van groenewegen, kruijs of gesink toe te juichen. Daar ligt bij jou idd duidelijk de nadruk op…

Je neemt een standpunt in dat voor velen als een slechte sprookjeswereld klink. Wat een pech heb je dat er ook mensen zijn die anders naar tlj kijken. Dan móeten het wel fans zijn, want jij schudt immers handjes met objectiviteit…

schipperaar 2 maart 2018 om 13:38

Een TLJ ploegleiding die alle ballen(vt) op Kruijswijk zet, zelfs de sprinters en tijdrijders moeten zich inhouden, mag je best bekritiseren om te voorkomen dat ze het jaar daarop dezelfde fout maken en Steven zijn derde week weer roemloos in rook op ziet gaan.
Ook Steven zou zijn ploegbelang in mogen zien als het niet loopt zoals verwacht, beter ten halve gekeerd..
@tdlc
Dat anderen idd anders naar TLJ kijken staat toch los van pech?

KnightBiker 2 maart 2018 om 13:51

@sooike
Als het om afgelopen jaar gaat vergeet je de successen te noemen van Roglic, Bennet Jos van Emden en Lars Boom – dit geeft aan dat je een zeer selectief geheugen hebt wat betreft de successen van de ploeg vorig jaar.

reusjen 2 maart 2018 om 14:13

@sooike
Ik ben het wel met je eens dat het niet super goed is, maar ondermaats vind ik het ook niet. Ik heb best wel genoten van de ploeg en ik heb het gevoel dat het na een aantal magere jaren de goede kant op gaat. Welke koersen moesten ze volgens jou winnen, want zo’n hele goede ploeg heeft TLJ toch ook weer niet, goede middenmotor.

vlek 2 maart 2018 om 14:20

Ik denk dat ome Frits de ploeg wel goed onder de loep heeft genomen toch?

sooike 2 maart 2018 om 16:31

@vlek
Frits is geen oom van mij, maar ik sta wel redelijk dicht bij hem. Formule 1 was en is zijn passie, maar de bedragen die zijn concern voor serieuze sponsoring daarvoor moet ophoesten, zijn voor hem buiten-proportioneel. Bovendien moet hij ook nog wat in zijn portemonnee houden voor de rallies met zijn vrachtwagentje. Maar schaatsen en wielrennen zijn een uitstekende belegging en kan hij voor de gehele familie nog net verantwoorden.
@reusjen
Ik beweer nergens dat ze koersen moeten winnen om waardering te krijgen. Wat ik wel al veel langer beweer is dat ze door forse tactische blunders van de ploegleiding ereplaatsen en misschien wel overwinningen zijn misgelopen. Het goed lezen van de koers is niet iedereen gegeven..

jvh93 2 maart 2018 om 21:56

Dat laatste wat je zegt kan best, maar bij sport moet het ook een beetje de goede kant op vallen en is het risico nemen. Je kan de eerste 160 km nog zo goed rijden, het gaat om de laatste meters die je voor je tegenstanders moet eindigen. En natuurlijk zullen er missers begaan zijn, maar ook dat is een leerproces. Winners are not the ones who never fail, but the ones who never quit.
De weg die ze afgelopen jaren zijn ingeslagen lijken nu zijn vruchten af te werpen en ook daar zitten missers bij hoor (vd broeck als meest recente voorbeeld), maar dat is ook een ontdekkingstocht. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd ;) en ja, ook ik ben wel eens kritisch op ploeg en ploegleiding om bepaalde keuzes (vorig seizoen was het voorjaar ook om te janken) en om dit jaar na het openingsweekend te roepen dat het al geslaagd is gaat er bij mij ook echt niet in, maar ik kan ook enorm genieten van de successen die wel behaald worden en het risico dat soms genomen wordt en dat het dan net niet lukt.

Headlines

Materiaalzone

Populair