Overstap naar Jumbo-Visma? Dit weten we over de transfergeruchten rond Tom Dumoulin

woensdag 3 juli 2019 om 08:25
Overstap naar Jumbo-Visma? Dit weten we over de transfergeruchten rond Tom Dumoulin

Het is onzeker of Tom Dumoulin volgend jaar nog de kleuren van Team Sunweb zal verdedigen. Er komen steeds meer geluiden aan de oppervlakte dat de relatie tussen de ploeg en de winnaar van Giro d’Italia 2017 scheurtjes vertoont en dat zijn toekomst elders ligt. Dit weten we over de transfergeruchten rond Dumoulin.


In juni 2017 was alles nog koek en ei tussen Tom Dumoulin en het management van Team Sunweb. Een maand na de grootste overwinning uit zijn carrière zette hij zijn handtekening onder een nieuwe verbintenis die hem tot en met 2021 aan de ploeg van Iwan Spekenbrink zou verbinden. “Elk jaar is het nog beter gegaan met mij, maar vooral met de ploeg. Ik zit echt in een groeiende ploeg. Vandaar ook een verbintenis voor de lange termijn”, klonk het destijds.

Dit seizoen verloopt het minder. Een val in de openingsweek zorgde voor een vroegtijdige exit uit de Giro. Afgelopen weekend bracht het Italiaanse Tuttubiciweb een bericht naar buiten dat de toekomst van Tom Dumoulin elders zou liggen. De soap rond zijn geblesseerde knie zou ervoor gezorgd hebben dat de relatie met de ploeg dusdanig verslechterd is dat Dumoulin zou willen vertrekken.

Gisteren verklaarde hij aan de Telegraaf niet in te willen gaan op de geruchten over een mogelijk vertrek. “Ik maak al jaren deel uit van een fantastisch team waar ik met trots mag samenwerken met uiterst gepassioneerde collega’s. Een overgang is thans niet aan de orde”, klonk het.

Het AD brengt vanmorgen stellig dat Dumoulin al enige tijd in gesprek is met Team Sunweb om zijn lopende contract te laten ontbinden. Er zou een scenario klaarliggen om met een herenakkoord uit elkaar te gaan en over te stappen naar grote concurrent Jumbo-Visma. De Telegraaf meldt dat naast Jumbo-Visma ook Team INEOS, CCC, UAE-Emirates en Total Direct Energie geïnteresseerd zijn. In gesprek met WielerFlits laat de zaakwaarnemer van Dumoulin weten dat “er nog geen transferovereenkomst met een ander team op tafel ligt”.

Vanmiddag houden zowel Team Sunweb als Jumbo-Visma een persbijeenkomst om de selectie voor de Tour de France te presenteren. Het voornaamste onderwerp van gesprek zal ongetwijfeld niet de komende Tour zijn, maar de toekomst van Nederlands grootste klassementsrenner. Reacties van beide ploegen zullen vanmiddag volgen.

Dit artikel delen:

117 Reacties

Ruben_ 3 juli 2019 om 08:30

Dumoulins reactie is logisch, hij kan natuurlijk niks zeggen nu.

Pietspeed 3 juli 2019 om 18:46

Uiteraard niet, omdat het grofgezegd om veel poen gaat, en de transfermarkt pas later open gaat.
Dumoulin is overigens geen gekke henkie. Een nieuwe sponsor als Total Energie is graag bereid een toprenner 4 a 5 miljoen per jaar te betalen, een afkoopsom aan Sunweb en mss nog flink tekengeld als dat cfm UCI mag. Nu de doping uitgebannen lijkt, kan zo’n energiereus T. van de Molen wel gebruiken als uithangbord voor een ‘schonere en duurzame’ wereld-;) Snel tekenen Tom!

Jandepandaman 3 juli 2019 om 08:30

Dat zou wel een stunt zijn!

wilco zolderman 3 juli 2019 om 08:33

Roglic gaat dan vertrekken?

Charlie33 3 juli 2019 om 08:45

Roglic gaat sowieso weg. Te duur en geen sponsorbelang. Dan is Tom veel interessanter voor Jumbo.

KnightBiker 3 juli 2019 om 09:36

@charlie – het is waar dat Roglic einde contract is, maar te duur? Dumoulin is even duur naar ik aanneem. De enige reden is dat Dumoulin nederlander is.

martini151 3 juli 2019 om 09:36

@Charlie

Roglic is een van de betere renners in kleinere rondes op dit moment. Sponsorbelang heeft ook te maken met de zichtbaarheid van het merk. Ik zou het heel vreemd vinden als Jumbo hem laat gaan. Eind mei werd nog bekend gemaakt dat ze zijn contract willen openbreken.

jessevdalen 3 juli 2019 om 10:06

Overigens staat roglic volgend jaar nog gewoon onder contract

Chris Van Uden 3 juli 2019 om 11:16

Waarom zou een verdeling waarin Roglic en Dumoulin allebei kopman in een grote ronde zijn niet kunnen, bv. Roglic in de Giro en Dumoulin in de Tour?

Jungle Man 3 juli 2019 om 12:09

Sponsorbelang…. Ik denk dat Jumbo door Roglic geen cent meer omzet genereert in de landen waar Jumbo haar spullen verkoopt.

tetedelacourse 3 juli 2019 om 13:09

Ach, hoeveel mensen rijden überhaupt een Appie voorbij om naar de Jumbo te gaan.

Jarnae 3 juli 2019 om 17:14

Of Dumoulin meerwaarde heeft voor de exposure van Jumbo is totaal niet aan de orde. Jumbo maakt bar weinig gebruik van haar sponsoring in de winkels. Iedere keer vraag ik mij af bij Jumbo waar de merchandise is te vinden? Geldt zowel voor het schaatsen als het wielrennen. Wie het weet mag het me zeggen.

Nemus 5 juli 2019 om 07:05

Die ka s is heel groot. En Roglič wil kopman zijn in de Tour, niet alleen in de Giro. Als Dumoulin dan komt hypothekeert dat zijn kansen. Ik denk dat Roglič daar niet blij van zal worden.

Mountainking 3 juli 2019 om 08:37

Het shirt van NL kampioen Sinkeldam heeft het verval van Sunweb ingezet. Spekenbrink heeft geen gevoel voor wielrennen. Wel voor protocollen.

horsm 3 juli 2019 om 09:00

hahaha … grappig dat dit iedereen zo hoog zit, van dat shirt.

Mountainking 3 juli 2019 om 13:52

Bij dit soort besluiten weet je dat een wielrenner daar nooit gelukkig zal worden.

Hensie 3 juli 2019 om 14:38

Dat akkefietje met die schandalige kampioenstrui heeft Sunweb uitstralingstechnisch geen goed gedaan, nee. En het zegt iets over de beleving van wielrennen bij die ploeg.

jvh93 3 juli 2019 om 08:37

Beide ploegen gaan hier natuurlijk niet op reageren

the student 3 juli 2019 om 08:42

Haha shit je was me voor…

the student 3 juli 2019 om 08:40

Hahaha. Heerlijk dit soort soaps vlak voor de tourstart… Misschien gaat hij wel naar direct energie joh… En hebben de besten mannen alleen gehoord dat het over zwart gele formatie gaat…. Koffiedik kijken dus.
https://www.cyclist.co.uk/news/6653/tom-dumoulin-in-talks-with-total-direct-energie-reports-suggest

edit: total direct energie is niet meer zwart – geel ik weet t.

Charlie33 3 juli 2019 om 08:44

Niet naar Jumbo. Daar win je nooit een grote ronde. Denk aan Gesink. Maar ook plassende ploegleiders en het niet willen kiezen tussen sprint en klassement.

Elvs 3 juli 2019 om 09:22

Ik zou met dit soort uitspraken nog maar even wachten tot na de komende vuelta. Met een ploeg volledig ingericht voor Roglic is hij daar een hele grote kanshebber.

Scott Sunderland 3 juli 2019 om 10:01

Kruijswijk is het nooit gelukt een grote ronde te winnen bij deze ploeg nee. Maar ik denk dat hem dat elders ook niet was gelukt.

mus van de maasstad 3 juli 2019 om 11:45

Dat kruijswijk de giro niet gewonnen heeft lag aan hemzelf en niet aan de ploeg

hjjanssen1973 3 juli 2019 om 08:45

Jumbo-Visma zou fantastisch zijn! Dan krijgen we een geduchte tegenstander van Ineos. Roglic moet dan gewoon blijven. De een focust op de Giro, de ander op de Tour, en ze helpen elkaar dan. Plus Kruijswijk, plus Gesink, etc… denk wel dat Groenewegen dan gaat vertrekken.

Sebas 3 juli 2019 om 09:45

Dat is voor hen niet te betalen en Groenewegen ‘laten’ vertrekken zou mijn inziens heel onverstandig zijn; laat staan daar actief op inspelen. Groenewegen staat garant voor Nederlandse overwinningen en het is algemeen bekend dat TJV die overwinningen wil blijven boeken. Winnen is erg belangrijk.

Barry Batsbak 3 juli 2019 om 10:04

Het zou van Groenewegen ook niet handig zijn zolang hij als pure sprinter wil blijven acteren. Sprinters zijn toch vaak maar zo succesvol als hun sprinttrein. De huidige trein van Groenewegen is ijzersterk, als hij vertrekt is dat zeker geen garantie voor overwinningen bij een andere ploeg. Cavendish, Bouhanni, Kittel, gewezen topsprinters maar relatieve eenlingen in hun ploeg die er zonder hun trein amper nog aan te pas kwamen.

sooike 3 juli 2019 om 11:41

Zou goed zijn voor JV. Gesink bedanken voor de moeite en dat behoorlijke bedrag dat vrij komt laten aanvullen door mijnheer Frits. Maar het liefste zie ik Dumoulin bij Sunweb blijven.

Adrianus 3 juli 2019 om 08:47

Dat wordt dan een flinke afkoopsom voor Dumoulin.
Ja, Team Sunweb en Corendon – Circus behoren ondertussen tot de Zweedse investeringsmaatschappij Triton. Een fusie van de 2 wielerploegen zou zo maar voor de hand kunnen liggen. Dan hebben ze de nieuwe kopman al binnen eigen gelederen.

Sammysosa 3 juli 2019 om 09:00

Dat is wel een interessante gedachte! CorEnDon-Sunweb. Ze zullen Ludvigson moeten halen, geen slechte voor de TTT’s en volgens mij zonder contract voor 2020, voor de Zweedse exposure en kunnen in één streep door.

scholten_f 3 juli 2019 om 09:45

Tsja.. Alleen jammer dat sponsoring niet zo werkt. Trition is eigenaar van Corendon en van Sunweb die op hun beurt weer 2 wielerploegen sponsoren. Dus Trition zelf is niet eigenaar van de 2 wielerploegen.

Dus de kans is veel groter dan 1 van deze 2 ploegen een sponsor verliezen, maar dan blijven het nog steeds 2 aparte ploegen.

Glorious 3 juli 2019 om 08:47

Zou geweldig zijn! Jumbo is de mooiste ploeg die er is en hoop dat Jumbo nog meer gaat investeren.

horsm 3 juli 2019 om 09:01

Van Aert-Jumbo vs VdPoel-Sunweb. Dan hebben de Belgische ploegen hun slag wel echt gemist.

EDIT: dit was eigenlijk voor onder de post van Adrianus bedoeld

Tpinotfan 3 juli 2019 om 09:02

Man man man wat een soap ineens rond Dumoulin. Jammer eigenlijk, want volgens mij is hij iemand die zich hier niet zo makkelijk van kan afsluiten. Waar hij ook rijdt, er zou een goede mentale coach bij moeten zitten om die man te helpen in de toekomst.

Verder ook interessant om te zien dat Jumbo-Visma (en voorgangers) en Sunweg (en voorgangers) steeds stuivertje lijken te wisselen als best georganiseerde ploeg. Jammer eigenlijk dat het niet bij allebei gewoon top kan zijn.

Polleke 3 juli 2019 om 09:11

Juist het te veel aan coaching en ‘minimal gains’ gedoe is het wielrennen zachtjes aan het doodknijpen, spaar ons van mental en (teiltje, snel…) performance trainers….

josemanuelfuente 3 juli 2019 om 09:20

Polleke +1

Tpinotfan 3 juli 2019 om 09:44

Niet iedereen heeft een mentale coach nodig. Maar ik kan me niet voorstellen dat Tom nu lekker in z’n vel zit. Dan kun je maar beter iemand inhuren om hem te begeleiden toch? Heel wat sporters die daar flink door vooruit zijn gegaan.

Wheely 3 juli 2019 om 09:09

Bij Teunissen heeft de overstap van Sunweb naar Jumbo in ieder geval prima uitgepakt. Denk ook dat Tom goed ligt bij een hoop mannen binnen de ploeg, neem een Jos bv. Volgens mij bijten Roglič en Dumoulin elkaar ook niet.

Wonder Ponder 3 juli 2019 om 12:45

Ja Jos en Dumoulin grote makkers van elkaar.

Brummel 3 juli 2019 om 09:11

“Vanmiddag houden zowel Team Sunweb als Jumbo-Visma een persbijeenkomst om de selectie voor de Tour de France te presenteren. Het voornaamste onderwerp van gesprek zal ongetwijfeld niet de komende Tour zijn, maar de toekomst van Nederlands grootste klassementsrenner. ”

Zonde van de tijd: voorspelbare vragen en nietszeggende antwoorden. Is dat waar men de sportjournalistiek in gaat? Heb het toch gewoon over de Tour.

dikkechaap 3 juli 2019 om 13:10

Want bij vragen over de tour verwacht jij wel opzienbarende antwoorden?

marilise 3 juli 2019 om 09:12

Het zou een win/win situatie zijn voor beiden mocht Tom Dumoulin overstappen naar Team Jumbo Visma. Voor Tom Dumoulin, omdat hij zou kunnen doorgroeien in een andere ambiance en zijn ambities beter waar zou kunnen maken door de bredere ondersteuning binnen Team Jumbo Visma. Team Sunweb is een mooie basis geweest van zijn carrière, maar is nu te schraal om te helpen het streven (tourwinst) waar te maken. Dat renners als Matthews hun eigen ambities opzij moeten zetten voor Tom komt geforceerd over. En het gegeven, dat je je beste renner solo met een pas geopereerde knie laat rijden naar de Alpen komt op mij niet professioneel over. Dit nog afgezien van de communicatie rond de knie.
Voor Team Jumbo Visma is het als Nederlands team gunstig om een potentiële Nederlandse tourwinnaar binnen de ploeg te hebben.
We wachten het af.

xistnc 3 juli 2019 om 09:28

@coldeportes
Dat is dan nogal een ommezwaai ten opzichte van jouw eerdere standpunten.

Charlie33 3 juli 2019 om 09:15

Tom bij Jumbo Visma. Terwijl hij staat te poepen, is de ploegleider aan het plassen. Ideale combinatie.

Amsterdam2028 3 juli 2019 om 11:17

Legend!!

sooike 3 juli 2019 om 13:28

Sterk !!

Wheely 3 juli 2019 om 14:34

En jullie staan er naast te kwijlen zeker?

Merlinappa 3 juli 2019 om 09:18

TJV heeft misschien wel de grootste groeicurve van het moment qua wielerploegen. Als je ziet waar ze vandaan komen en wat ze nu doen, lijkt het me een uitstekende keuze.

josemanuelfuente 3 juli 2019 om 09:21

Naar Deceuninck zeg ik.

dikkechaap 3 juli 2019 om 13:12

Dumoulin wil echt niet gezien worden bij ploegen als Quickstep, Astana etc.

Mitch 3 juli 2019 om 09:22

Thijs Zonneveld is behoorlijk stellig in het AD, hij gaat naar Jumbo.

Jean Dumas 3 juli 2019 om 09:46

Maar toch niet samen met Roglic in 1 team? Dat kan ik me niet voorstellen.

Niklas 3 juli 2019 om 09:26

De spil waar het om draait lijkt me ook in dit geval Zeeman. Het ongemak met Sunweb sloop er bij Tom al vorig jaar in. Toen was de communicatie in de Tour ook niet eenduidig.

De combi met Roglic en Kruijswijk hoeft geen probleem te zijn. TJV moet ook vooruit kijken. Kruijswijk is 32. Bovendien pakte het ‘duo-kopmanschap’ in de Tour vorig jaar prima uit.

bartp25 3 juli 2019 om 10:42

+1
En naast dat duokopmanschap had je nog een andere kopman: Groenewegen. Ik snap niet dat mensen denken dat ze hem zouden laten gaan.

OliverNaesen 3 juli 2019 om 09:27

Misschien een ruil met Roglic?

koos verrek 3 juli 2019 om 09:30

rogla laat zich niet ruile. die zal naar bahrein gaan.

VerstandOpNul 3 juli 2019 om 09:28

Ik zou een paar jaar geleden niet gedacht hebben dat ik het zou zeggen, maar: Jumbo-Visma zou fantastisch zijn!!
Ik vind dat ze enorme stappen hebben gezet, de afgelopen tijd.

Alleen Addy Engels en Nico Verhoeven zouden in het kader van verdere professionalisering wel weg mogen..

kielabokki 3 juli 2019 om 09:56

Dit.

Jean Dumas 3 juli 2019 om 12:05

Verhoeven is een kei met jonge renners. In WT-wedstrijden team aanvullen met een type Matt White.

sooike 3 juli 2019 om 13:31

Verhoeven een kei met jonge renners? Heb je er al eens eentje gesproken dan? Nico heeft zijn beste tijd gehad en mijnheer Frits zijn geduld raakt langzaam op..

Damien Heuvel 3 juli 2019 om 09:37

Roglic gewoon lekker houden, die heeft in twee jaar tijd al meer meerdaagse koersen gewonnen dan de rest van de ploeg in hun hele carrière.

Dumoulin en Roglic samen zou prima gaan.

Mark 3 juli 2019 om 10:07

Team INEOS dan gaat hij 6 keer de tour winnen. Maar dat vindt de rest saai ;)

xistnc 3 juli 2019 om 09:42

Matig stukje van Zonneveld. Beetje in de broddeltrant van Kerckhoffs. Iets opvangen en dat opleuken met observaties en vermoedens in de stijl van zijn columns.

De essentie is vooral, dat er dus wel degelijk een vertrek van Dumoulin bij Sunweb op komst is. Als je leest met welke ploegen Tom ‘naar verluidt’ in gesprek is, dan is Jumbo hooguit een mogelijkheid, wellicht zelfs een logische mogelijkheid maar geen waarschijnlijkheid.

Timocycling 3 juli 2019 om 09:51

@xistnc: ik hoorde Zonneveld vanmorgen op de radio bij Veronica. Hij was echt behoorlijk stellig dat Dumoulin naar Jumbo zal gaan. Hij geeft hier aan meerdere bronnen te hebben, die hij uiteraard niet mag noemen. Het is mijn inziens dan ook niet zomaar broddelwerk. Maar goed, ik ben benieuwd. Waar rook is, is vuur.

Akiria 3 juli 2019 om 09:57

Lijkt erop dat jij een fan bent van Peppi en Kokki….

xistnc 3 juli 2019 om 09:58

@Timocycling
De credibility van Thijs is voldoende om zijn stelligheid serieus te nemen. Maar dit stukje an sich vind ik niet sterk.

Los daarvan, ook al is het zo dat diverse bronnen bevestigen dat er een overstap naar Jumbo in de maak is, dan is de afdronk daarvan nog altijd vooral, dat hij dus wél weg gaat bij Sunweb. Want er kan evengoed parallel een reeks andere ploegen op de markt zijn waar ook gesprekken mee gevoerd worden, al zit Thijs dan wat verder van het vuur.

Maar ja, als zo’n overgang alsnog niet doorgaat dan kun je het als journalist altijd nog gooien op ‘erg dichtbij’, ‘toch afgeketst’, etcetera.

dikkechaap 3 juli 2019 om 13:22

@ xistnc
En als de journalist het toch bij het goede eind had, kun je als kritische wielerflitser altijd nog zeggen: “Ja maar het had ook anders kunnen lopen”, of “toevalstreffer” etc.

Persoonlijk maak ik toch liever achteraf de rekening op.

Je verwijt Zonneveld (en wielerflits onder andere berichten) conclusies te trekken op basis van roddels/vage informatie/geruchten. Ondertussen beoordeel je de stukken zelf op basis van onvolledige informatie, je weet niet welke bronnen er gesproken zijn en wat ze gezegd hebben. Het gebruik van anonieme bronnen, mits bij de redactie bekend, is een volledig legitieme manier van journalistiek, niet alleen in de sport.

Als een krant er regelmatig naast zit, zoals bij Kerckhoffs soms het geval is, mag je uiteraard je twijfels hebben.

xistnc 3 juli 2019 om 13:37
Quote van dikkechaap:
Je verwijt Zonneveld (en wielerflits onder andere berichten) conclusies te trekken op basis van roddels/vage informatie/geruchten.

Ik verwijt ze primair onzorgvuldige verantwoording. Een scoop lijkt belangrijker dan die verantwoording. Daardoor is niet te beoordelen of de getrokken conclusies al dan niet valide zijn en kun je als lezer alleen maar meewiebelen met de waan van de auteur. De conclusies die wél te trekken zijn, verdwijnen naar de achtergrond.

Laatste man 3 juli 2019 om 09:51

Allemaal voorbarig.

Roglic heeft nog een contract, idem Dumoulin. Dumoulin moet gewoon blijven en het 2e deel knallen. Hij was zelf ook iets minder dit jaar. Volgend jaar 1/2 nieuwe mensen erbij en klaar.

Overdreven gedoe dat sunweb klote is en Jumbo geweldig, terwijl dat tot vorig jaar andersom was (ook overdreven gelul toen).

ghostwriter 3 juli 2019 om 10:52

Vorig jaar was dat ook niet andersom. Vorig jaar had Jumbo-Visma een geweldig jaar en het jaar van Sunweb was zeker niet beter (ondanks de twee 2e plaatsen in de Giro en Tour van Dumoulin). Ik ben een Jumbo-Visma fan maar ik zie Dumoulin liever niet naar die ploeg gaan. Ik vind hem namelijk één van de saaiste klassementsrenners van het peleton. Hij zal een enorm salaris kosten en dan zal Jumbo-Visma waarschijnlijk afscheid moeten nemen van Roglic (die ik over een heel jaar gezien meer vind toevoegen).

sooike 3 juli 2019 om 13:33

Dumoulin nog saaier dan Gesink , denk je? Ik zou Gesink vaarwel zeggen en dat flinke bedrag laten aanvullen door mijnheer Frits, een persoonlijke fan van Dumoulin !

Laatste man 3 juli 2019 om 13:34

Wat een onzin weer. Vorig jasr was de tendens tot de Tour nog steeds overdreven negatief over Jumbo, wat nu Sunweb overkomt. Typisch Nederlands misschien.

@sooike,
Gesink is geen duurbetaalde kopman meer. Kap eens met je zielige aanvallen tegen hem.

  • 1
  • 2