Giro 2019: Dumoulin stapt uit de wedstrijd

woensdag 15 mei 2019 om 14:11
Giro 2019: Dumoulin stapt uit de wedstrijd

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin zal de 102e editie van de Giro d’Italia niet uitrijden. De kopman van Team Sunweb begon nog wel aan de vijfde etappe naar Terracina, maar gaf vrijwel direct na de start op.


Dumoulin kwam ten val in de chaotische slotfase van de vierde rit naar Frascati. De Nederlander probeerde nog de schade te beperken, maar zijn linkerknie bleek uiteindelijk te gehavend. De 28-jarige ronderenner kwam samen met zijn ploeggenoten over de finish, vier minuten na ritwinnaar Richard Carapaz.

Na afloop van de etappe bleek Dumoulin geen breuken te hebben opgelopen, maar optimistisch was de renner allerminst. “De knie is nu heel erg dik. Ik kon gewoon geen kracht meer zetten. Het is wel duidelijk dat het klassement nu voorbij is”, aldus de winnaar van 2017.

Voor aanvang van de vijfde etappe gaf Dumoulin nog een laatste update. “Het ging niet zo goed op de rollen. De knie wordt ook steeds dikker. Echt kracht zetten lukte niet. Ik ben alleen nog niet klaar om naar huis te gaan. Ik hoop de eerste twee dagen door te komen en dat het daarna beter gaat.” Vlak na de start zag Dumoulin echter het heilloze van zijn missie in.

Dit artikel delen:

36 Reacties

montventoux 15 mei 2019 om 14:13

Lag net zo voor de hand als dit bericht al was voorbereid. Wielerflits brengt het nieuws sneller dan het licht.

Herstellen, koersen, Froome op de kast jagen

Pieter Noordenbos 15 mei 2019 om 14:15

Ik denk dat ze al een artikeltje klaar hadden liggen.

SprintMaster 15 mei 2019 om 14:32

Als ie de Giro niet terug kan pakken van Froome, dan er maar voor zorgen dat Froome nooit meer een Tour wint.

Pieter Noordenbos 15 mei 2019 om 14:14

Sterkte Tom. En nu hopen dat je kunt vlammen in de tour !

Akiria 15 mei 2019 om 14:15

Heel jammer, sterkte en een goed herstel.

katerkop 15 mei 2019 om 14:17

Jammer Tom. Verstandige keuze. Eerst herstellen en dan volle bak richting Tour

Bergbeklimmer 15 mei 2019 om 14:17

Zou toch prachtig zijn als hij vol voor de Tour gaat en ‘m w… Durf het nog niet te zeggen…

Turtlehead 15 mei 2019 om 14:19

… de zege int bedoel je?

bakfiets 15 mei 2019 om 14:18

Jammer. Vol op de tour dan maar!

heino 15 mei 2019 om 14:20

Gelijk doorpakken richting TdF dan maar

vlaamse ardennen 15 mei 2019 om 14:20

Goeie beslissing denk ik. Wat was hij daar eigenlijk nog van plan?

Pieter Noordenbos 15 mei 2019 om 14:26

Waarschijnlijk niet veel, maar het is een bekende wielrennersreflex. Je stapt pas af als je halfdood op je fiets zit, en niet meer vooruit komt. Chapeau voor Tom dat hij toch een poging heeft gewaagd.

Viktrodriguez 15 mei 2019 om 14:22

Altijd zonde, op die manier een kanshebber zien wegvallen.

Fort 15 mei 2019 om 14:22

Over een maandje of twee zullen we weten of dit nog ergens anders goed voor is geweest. Ga er vanuit dat de ploeg ook echt gaat vrijbuiten nu. Toch een paar leuke jonge talentjes die ver zouden moet komen op een goede dag. Benieuwd wat ze precies met Sam gaan doen.

Utrecht19 15 mei 2019 om 14:25

Is het een rare gedachte om Oomen nu ook eruit te halen zodat ze beide volledig kunnen voorbereiden op de Tour. Volgens mij is Oomen ook niet in topvorm hier heen gekomen. Hooguit hier blijven om de giro als training gebruiken.

leegloper 15 mei 2019 om 14:32

Zeker raar richting Giro-organisatie om een renner die in orde is eruit te halen voor de Tour. Ook raar naar de 6 andere ploeggenoten: Je geeft aan dat Sunweb deze koers niet belangrijk vindt, zoek het maar uit.
Van de andere kant kun je Oomen misschien toch weer gewoon voor de Tour laten voorbereiden. En dan hoeft een weekje extra giro niet eens zo slecht te zijn, en dan hoeft hij niet meteen af te stappen.

Utrecht19 15 mei 2019 om 14:49

@Leegloper, Volgens mij zegt niemand dat Sunweb de giro niet belangrijk vindt. Ze hebben hier zelfs hun hoofddoel van gemaakt. Maar de kopman valt uit waarvoor ze na het uitvallen van Kelderman Oomen hebben opgetrommeld die verre van een ideale voorbereiding heeft gehad. Lijkt me toch logisch dat ze dan kijken hoe ze Oomen het beste vanaf nu ook kunnen voorbereiden op de tour. En wie weet is dat wel via een volledige giro of over paar dagen uitstappen of kiezen ze voor een hoogtestage ergens anders.

girardengo 15 mei 2019 om 14:29

Er moet wel een beslissing worden genomen door/met Sam Oomen. Gaat hij de Giro voortzetten in functie van de Tour (voorbereiding) of om zelf nog uit te blinken?

hartstikkebedankt 15 mei 2019 om 14:33

Het ene sluit het andere niet uit lijkt mij. Hij kan best trainend verder gaan en het in 2 ritten proberen. Desnoods stapt ie dan na 2 weken af

leegloper 15 mei 2019 om 14:33

Ik hoop dat Oomen alsnog voor de Tour gaat. Wel een ingewikkelde manier om Dumoulin, Kelderman en Oomen het te laten opnemen tegen Froome, Thomas, Bernal.

Sonsbach Allstars 15 mei 2019 om 14:33

Lijkt me een verstandig besluit om niet te forceren. Zal natuurlijk wel lastig zijn voor de ploeg om nu qua mindset te schakelen. Bakelants zou in ieder geval al wel een paar mooie dingen kunnen laten zien. Oomen in de laatst week ook wel hoop ik. De overige jonkies kunnen zich proberen te tonen.

Wheely 15 mei 2019 om 14:34

Zou Oomen in de bergen voor dagsucces kunnen gaan? Zou voor zijn carrière best leuk zijn en de ploeg kan het ook goed gebruiken.

Slurpie Blauw 15 mei 2019 om 14:35

Oomen gewoon na de 1e rustdag naar huis sturen ofzo.

Wheely 15 mei 2019 om 14:38

Zal aan mijn perceptie liggen maar ik vond Tom al vanaf het begin niet lekker in zijn vel zitten, hoop in de Tour een andere Dumoulin te zien.

Tripodboom 15 mei 2019 om 15:03

Mee eens. Maar ik ben bang dat het niet het jaar van Tom gaat worden. Zoals hij hier de TT reed hoeft hij het ook niet tegen Froome en Thomas en Bernal op te nemen. Hij rijdt veel te geprogammeerd rond. Een vleugje MVDP zou hem goed doen. Erin vliegen!

Lionel Gesink 15 mei 2019 om 14:40

Balen voor Tom en de Giro maar leuk voor de Tour!

Zonde voor Sammie dus ben benieuwd wat ze met hem gaan doen. Ik hoop rustig uitrijden en in 1 of 2 etappes voor de etappewinst laten gaan. Dan is hij fris genoeg voor de Tour

Ultras100 15 mei 2019 om 14:54

Toch het Sky/Ineos blok dat Tom van de zege in Giro houdt…
De accountant van KPMG zag deze kennelijk niet aankomen?

Zonde, de Giro wordt er zo niet leuker op!

leegloper 15 mei 2019 om 15:00

Dat gedoe over KPMG de hele tijd. Die zijn juist allerlei kansen aan het doorrekenen.

montventoux 15 mei 2019 om 17:01

@leegloper Accountants zijn er om jaarrekeningen te controleren en administratie te voeren. Niet om sport door te rekenen.

Wat doet de concurrentie, waar beleef je plezier aan, het mentale aspect, een val, getroffen worden door een meteoriet, het weer; veel te veel onzekere factoren.

Over een hilarisch pr-stuntje mag best lacherig worden gedaan.

Geit in mijn Kelderman 15 mei 2019 om 15:05

Erg jammer. Had hem graag de derde week zien shinen.

Toch wel een tamelijk dramatisch seizoen voor Sunweb so far.

Demprino 15 mei 2019 om 15:26

Iets in mijn onderbuik zegt mij dat de tour sowieso het grote doel was van sunweb. Al voor de val. De teamsamenstelling, de voorbereiding van tom en de huidige vorm. Wel erg veel toevalligheden voor een tot op de millimeter georganiseerde wetenschappelijke ploeg.
Wel ontzettend balen dit natuurlijk voor de giro.

Romāns Vainšteins 15 mei 2019 om 16:13

Deze crash doet onze ‘gevoelens’ afdalen naar een niveau dat deze er geen moer toe doen. Dumoulin gaat nu de tour rijden en wij mogen mooi gaan hopen dat dat tof wordt.

skylimit 15 mei 2019 om 16:50

Heb sterk mijn twijfels over het afstappen op deze manier.
Denk dat zijn moraal en mentaliteit in combinatie met het pokkeweer de doorslag hebben gegeven om er maar helemaal de brui aan te geven en het niet serieus te proberen.
Ik moet nog zien of hij klaar zal zijn voor de Tour. Als je eenmaal in een neerwaartse
spiraal zit dan is het lastig daar weer uit te komen. Hopelijk gaat hij niet de kant op
van Kelderman en Gesink en dat pech, de wet van Murphy of wat dan ook hem nu
blijft achtervolgen.

TykkeThor 15 mei 2019 om 16:56

Het glas is bij jou altijd halfvol zie ik.

skylimit 15 mei 2019 om 17:13

@tykkethor, ja, typisch nederlands zullen we maar zeggen in combinatie met teleurstelling en frustratie.
Ik vind al die uitspraken dat hij zich nu maar gelijk op de Tour moet gaan richten ook veel te gemakzuchtig. Net alsof hij zomaar de Tour zal gaan winnen.

HennieK 15 mei 2019 om 17:23

Sky niemand zegt dat hij zomaar de tour gaat winnen, maar nieuwe doelen stellen na zijn herstel is yoch normaal?
Jouw uitspraken over zijn moraal zijn op jouw fantasie gebaseerd, de feiten zijn dat hij hard gevallen is, en daardoor niet op niveau verder kon.