Overstap naar Jumbo-Visma? Dit weten we over de transfergeruchten rond Tom Dumoulin

woensdag 3 juli 2019 om 08:25
Overstap naar Jumbo-Visma? Dit weten we over de transfergeruchten rond Tom Dumoulin

Het is onzeker of Tom Dumoulin volgend jaar nog de kleuren van Team Sunweb zal verdedigen. Er komen steeds meer geluiden aan de oppervlakte dat de relatie tussen de ploeg en de winnaar van Giro d’Italia 2017 scheurtjes vertoont en dat zijn toekomst elders ligt. Dit weten we over de transfergeruchten rond Dumoulin.

In juni 2017 was alles nog koek en ei tussen Tom Dumoulin en het management van Team Sunweb. Een maand na de grootste overwinning uit zijn carrière zette hij zijn handtekening onder een nieuwe verbintenis die hem tot en met 2021 aan de ploeg van Iwan Spekenbrink zou verbinden. “Elk jaar is het nog beter gegaan met mij, maar vooral met de ploeg. Ik zit echt in een groeiende ploeg. Vandaar ook een verbintenis voor de lange termijn”, klonk het destijds.

Dit seizoen verloopt het minder. Een val in de openingsweek zorgde voor een vroegtijdige exit uit de Giro. Afgelopen weekend bracht het Italiaanse Tuttubiciweb een bericht naar buiten dat de toekomst van Tom Dumoulin elders zou liggen. De soap rond zijn geblesseerde knie zou ervoor gezorgd hebben dat de relatie met de ploeg dusdanig verslechterd is dat Dumoulin zou willen vertrekken.

Gisteren verklaarde hij aan de Telegraaf niet in te willen gaan op de geruchten over een mogelijk vertrek. “Ik maak al jaren deel uit van een fantastisch team waar ik met trots mag samenwerken met uiterst gepassioneerde collega’s. Een overgang is thans niet aan de orde”, klonk het.

Het AD brengt vanmorgen stellig dat Dumoulin al enige tijd in gesprek is met Team Sunweb om zijn lopende contract te laten ontbinden. Er zou een scenario klaarliggen om met een herenakkoord uit elkaar te gaan en over te stappen naar grote concurrent Jumbo-Visma. De Telegraaf meldt dat naast Jumbo-Visma ook Team INEOS, CCC, UAE-Emirates en Total Direct Energie geïnteresseerd zijn. In gesprek met WielerFlits laat de zaakwaarnemer van Dumoulin weten dat “er nog geen transferovereenkomst met een ander team op tafel ligt”.

Vanmiddag houden zowel Team Sunweb als Jumbo-Visma een persbijeenkomst om de selectie voor de Tour de France te presenteren. Het voornaamste onderwerp van gesprek zal ongetwijfeld niet de komende Tour zijn, maar de toekomst van Nederlands grootste klassementsrenner. Reacties van beide ploegen zullen vanmiddag volgen.

Dit artikel delen:

117 Reacties

Tinus1984 3 juli 2019 om 09:52

Waarom zou roglic vertrekken. Denk juist dat deze impuls als het echt doorgaat juist positief nog kan werken. 3 mooie kopmannen. Primoz Tom en steven. George wordt knecht. Iedere kopman 1 ronde ook knecht. Werelds idee toch

koos verrek 3 juli 2019 om 09:56

Is er genoeg poen voor drie kopmannen. In de woestijn kan rogla een pak meer rapen, en zit ie met een hoop slovenen

TrEb 3 juli 2019 om 10:01

Zal dit soort berichten nog iets doen bij Kruijswijk??, hij ziet een concurrent en landgenoot misschien in z’n team komen. Lijkt me niet goed voor zijn focus op de komende tour.

xistnc 3 juli 2019 om 10:07

Kruijswijk weet al dat hij volgend jaar de Giro rijdt omdat Roglic dan kopman is (of zou zijn) in de Tour. Dus voor hem persoonlijk verandert er niet zo heel veel.

Arema Pro Cycling Team 3 juli 2019 om 10:04

Ben dan wel benieuwd of Sunweb nog door wil met hun onbepaalde tijd contract met de wielerplieg, als het paradepaard vertrekt?
Fusie met CorenDon wordt ook lastig, VdPoel prive contract met Canyon of Sunweb breekt na 1 jaar alweer met Cervelo?

Geit in mijn Kelderman 3 juli 2019 om 10:09

Zonneveld is niet mijn favoriete journo, verre van zelfs, maar als hij een scoop presenteert heeft hij het vaak bij het rechte eind.

peterwinnen 3 juli 2019 om 10:11

Makkelijk zeggen nu natuurlijk, maar dit scenario schoot al een paar keer door me heen.

jooprioolpijp 3 juli 2019 om 10:14

Ik heb toch het gevoel dat Sunweb hier voor een groot deel slachtoffer van de omstandigheden aan het worden is. Het wil er bij mij niet in dat een team dat een paar jaar geleden nog alles goed deed aan waar renners alleen maar beter (leken te) worden, nu opeens alles fout doet. Natuurlijk hebben ze wat steekjes laten vallen maar b.v. ongelukkige communicatie rond een knie is niet bepaald een halszaak. Dat de beoogde kopmannen steeds op het verkeerde moment van hun fiets lazeren kun je ze moeilijk aanrekenen. Ja, de selectie is niet mega breed, maar hoeveel teams hadden het uitvallen van de twee kopmannen kunnen opvangen? Duidelijk is dat ze in een ongelooflijk neerwaartse spiraal zitten, en met het vertrek van Dumoulin zijn ze niet ver van de bodem van de put. Ik ga d’r maar vanuit dat Thijs Z z’n bronnen op orde heeft, anders neemt na dit verhaal niemand hem ooit nog serieus.

Geit in mijn Kelderman 3 juli 2019 om 11:03

Tja, ze hebben ook echt zeer matig ingekocht al een paar seizoenen lang. Het hele bouwen op eigen talent is daar een beetje doorgeslagen. Dan moet je niet miepen als je kopman elders gaat kijken als hij al drie jaar achtereen weinig support heeft bergop.

platteprijs 3 juli 2019 om 11:12

@Geit +1

jooprioolpijp 3 juli 2019 om 12:10

@Geit Ja, dat van die steun bergop zegt iedereen altijd, maar zonder het gedoe met Kelderman en Oomen kan Sunweb best een deftig team neerzetten. Ik ben het eens dat het niet overhoudt in de breedte, maar het zijn de omstandigheden die maken dat er nu zo'n probleem is en iedereen over ze heen valt. Voor mij als relatieve buitenstaander lijkt het me ook niet dat Dumoulin verrast moet zijn door de filosofie van Sunweb dat ze vooral inzetten op eigen talenten ipv gearriveerde namen.

Hensie 3 juli 2019 om 12:38

Ik krijg tegenwoordig bij Sunweb geen positief gevoel meer, waarbij dat in het verleden wel zo was. Krijg een beetje het beeld van een autoritaire club die nogal blijven hangen in hun ontwikkeling. Of dat beeld klopt is een tweede. Bij TJV heb ik juist een tegenovergesteld beeld…

Theo Smits 3 juli 2019 om 20:34

Met Hennie eens

Slappe ketting 3 juli 2019 om 10:23

Ik vraag me af of Tom bij Jumbo-Visma nog veel kan groeien. Total Direct Energie lijkt mij een mooie plek voor Tom.

reusjen 3 juli 2019 om 10:30

Want daar kan hij meer groeien?

nummer3 3 juli 2019 om 10:36

Vanwege die geweldige ondersteuning in de bergen of die superieure begeleiding en de veel grotere groei die renners daar doormaken?

reusjen 3 juli 2019 om 10:32

Ik vind het een leuk idee als Roglic maar blijft.
Ik kreeg vandaag de bidon can sunweb binnen met motiverende tekst. Ik begrijp meteen waarom die jongens telkens vallen, die tekst is niet te lezen joh.

Arema Pro Cycling Team 3 juli 2019 om 10:57

Haha..hier net zo..zelfs met een vergrootglas!

west 3 juli 2019 om 10:34

Doe maar niet, dan ben je, ten eerste, Roglic kwijt en daarmee de helft van je overwinningen.
En ten tweede heeft Jumbo de boel qua motivatie en sfeer momenteel goed op de rit. Moet je dan een semi-depressieve kopman binnenhalen die niet noodzakelijk beter is dan Roglic?
Wat Dumoulin gezien zou ik zeggen: doen. Maar ik denk dat het risico voor Jumbo erg/te groot is…

Speedy Mark 3 juli 2019 om 10:40

Ome Frits wil natuurlijk in navolging van Verstappen en Kramer de derde van de vier grote Nederlandse mannelijke atleten in zijn sportstal hebben. Dan blijft alleen Epke Zonderland nog over.

Bart De zever 3 juli 2019 om 11:05

De logica zelve dat de geruchten waar zijn zoals ik eerder al schree
Ik wist genoeg toen ze uit pure armoede bakelandts moesten aantrekken. Jan vond geen ploeg meer en sunweb geen renners.
Zelfs ten dam wou er niet meer blijven….
Tuttobici heeft altijd goede informatie en is ook de website waar diverse Italiaanse profs naar verwijzen op sociale media.

Het zou logischer zijn dat roglic naar Bahrein gaat vind ik. Het is dan in essentie een Sloveense ploeg.

Munnichs 3 juli 2019 om 11:07

Jumbo heeft niet de juiste ploegleiding om Dumoulin te begeleiden,
hier zeker geen contract tekenen.

Viktrodriguez 3 juli 2019 om 16:37

Op basis van wat, het ongelukkige plasincident?

sverige1977 3 juli 2019 om 11:24

doe maar naar CCC dan. daar hebben ze nog niets voor klassement.

sverige1977 3 juli 2019 om 11:25

en dan kan Tommeke mooi in het oranje rijden

Viktrodriguez 3 juli 2019 om 16:38

Inderdaad strak plan. Van een ploeg zonder knechten naar een ploeg zonder knechten.

rosencrantz 3 juli 2019 om 11:27

Voor Dumoulin en voor Nederland is het misschien beter dat hij naar Jumbo gaat, maar voor het wielrennen doet hij beter zijn contract uit. Liever geen voetbaltoestanden.

Sonsbach Allstars 3 juli 2019 om 11:35

Als ik de keuze had zou ik als TD zijnde naar of BORA of Movistar gaan

sverige1977 3 juli 2019 om 13:31

Movistar? Omdat zowel Landa als Quintana weg zouden gaan?

Sonsbach Allstars 3 juli 2019 om 13:38

Inderdaad. En stoorzender Valverde is binnenkort echt wel op zn eind verwacht ik. Movistar is al jaren een erg solide ploeg die goede talenten voortbrengt en voldoende budget heeft om goede renners aan te trekken. Alleen dat gekloot met meerdere kopmannen de afgelopen jaren heeft ze veel gedoe gebracht.

Theo Smits 3 juli 2019 om 20:26

Als Jumbo niet lukt zou ik voor Mobistar gaan , mooie club die goed in de bergen kan rijden en assisteren, en tijdrijden kan Tom al als de beste , dus

Jean Dumas 3 juli 2019 om 12:09

Een van de saaiste klassementsrenners?

moa 3 juli 2019 om 12:51

Als budget voor Roglic vrijkomt, kan het.

Stil rond Roglic sedert Sloveense bom? Silent ban?

Laatste man 3 juli 2019 om 13:35

Die was thuis, bij zijn gezin. Niks mis mee.

xistnc 3 juli 2019 om 13:41

Heeft in Slovenië behoorlijk wat allesbehalve stille festiviteiten ondergaan na zijn Giro-podium. Je kunt het maar gemist hebben.

vigo12 3 juli 2019 om 14:13

Denk zelf naar CCC weer op Giant!!!

Haanaf 3 juli 2019 om 15:47

Marketing technisch wel een interessante optie voor TJV.

Wel een bommetje onder de verhouding tussen deze Nederlandse ploegen.

Weet iemand hoe dat nu is tussen Spekenbrink en Zeeman?

Viktrodriguez 3 juli 2019 om 16:36

Tja, in het geval van een vertrek bij Sunweb, hoeveel opties zijn er voor een renner als Dumoulin, iemand die zoveel een grote ronde wil winnen als het liefst ook met tijdrijden bezig is? Niet veel, lijkt me.

Met Deceuninck-Quick Step en Total-Direct Energie ga je dezelfde kant op als oude Sunweb, die zijn niet gebouwd op groterondewinst. Bij klassementsploegen als Movistar en Astana moet je als betrekkelijke eenling maar net passen in zulke omstandigheden. Die eerste is Spaans, de tweede een behoorlijke vreemdelingenlegioen. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Ook Bahrain heeft dat probleem met Italianen en Slovenen. BORA heeft absoluut de renners, maar lijken A ) vooral hun eigen ding te mogen doen en B ) echt een grote ronde in handen nemen qua bergcontrole heb ik ze nooit zien doen.

Dan hou je zo'n beetje Jumbo, Ineos en Mitchelton over en dan klinkt Jumbo nog het best, ook gezien het Nederlandse rondom de ploeg.

Vlinder 3 juli 2019 om 17:55

@viktrodriquez Ben ik helemaal met je eens! Veel van de andere ploegen zouden denk ik, qua ondersteuning bergop, achteruitgang betekenen. Maar ik acht Dumoulin prima in staat dat allemaal zelf te beoordelen en gedegen besluiten te nemen. En ik moet het allemaal nog maar zien wat er van waar is allemaal. Toch wel een soap aan het worden, ook dankzij de media. Mijn invulling van de vraag ‘Tom Dumoulin moet kiezen voor?’ zou dan ook zijn; dat weet hij zelf het beste. Beter dan wie dan ook!

Theo Smits 3 juli 2019 om 20:18

Misschien is dit goed voor Tom in ieder geval een sterkere ploeg en ook een ploeg die wil investeren in goede knechten. ( Dit in tegenstelling tot team Sunweb) maar ik zou even wachten met tekenen want als Steven Kruijswijk dit jaar de tour wint ( en die kans is groot naar mijn mening) dan wordt het volgend jaar wel heel moeilijk voor Tom.
Drie kopmannen in de Tour, Kruijswijk, Dumoulin, Roglic en dan nog sprinter Groenewegen , dan hebben ze nog maar ieder 1 knecht gaat ook niet werken volgens mij.
Als Tom naar Jumbo komt moet Roglic weg, misschien kan en wil die naar team Sunweb ?
En als je dan een deal kunt maken dan is het goed. Dit jaar Steven de gele trui voor Jumbo en volgend jaar Tom weer de Giro voor Jumbo en in de Tour weer Steven of Tom

Magikdatzeggen 3 juli 2019 om 22:08

Ik zou niet weten waarom Roglic weg zou moeten bij de komst van Dumoulin. Meerdere kopmannen in een grote ronde is bewezen effectief. Heb overigens een voorkeur voor Roglic.

Theo Smits 3 juli 2019 om 23:49

Meerdere kopmannen kan maar dan kun je ook niet ook nog eens een sprinter meenemen, dan kom je knechten tekort. Maar Jumbo is Nederlands dus ik zie daar liever Nederlandse kopmannen en een Nederlandse sprinter. Het is maar waar je voorkeur naar uitgaat ik ben voor NL. En Roglic bij Sunweb is ook nog niet zo slecht

Plavka 3 juli 2019 om 21:14

Al vaker aangehaald, dat in mijn ogen de beste optie Movistar is. Die zorgen er wel voor dat de kopman ook daadwerkelijk een grote ronde kan winnen. Daar ligt het nooit aan de ploeg. De 2 kopmannen gaan daar weg en Valverde gaat nooit meer een grote ronde winnen. Carapaz zal zeker genoegen nemen met het absolute kopmanschap in de Giro en Tom dan de Tour. Enige andere optie EF. Andere ploegen hebben Tom niet nodig of zijn niet geschikt voor grote rondes ( DK, QS). Met niet nodig bedoel ik dat ze al kopmannen hebben die Tom kunnen verslaan.

vanSpringel 4 juli 2019 om 09:35

“we” weten dus helemaal niks.

Headlines

Materiaalzone

Populair