‘Tom Dumoulin zou weg willen bij Team Sunweb’

‘Tom Dumoulin zou weg willen bij Team Sunweb’

foto: Team Sunweb

Tom Dumoulin zou zinspelen op een vertrek bij Team Sunweb. Dat gerucht wordt gebracht door het Italiaanse TuttoBiciWeb. Dumoulin kon dit seizoen al een streep zetten door zijn twee hoofddoelen: de Giro d’Italia en Tour de France.

Een deel van de onvrede zou voortkomen uit de soap die ontstond na zijn valpartij in de Giro, waar Dumoulin hard viel op zijn knie en moest opgeven. Na een lang herstel bleven lang twijfels over de knie, die nog steeds bleek te irriteren. Uiteindelijk werd na een opgave in de Dauphiné besloten de knie te opereren, waarbij een stuk gravel verwijderd werd.

Niet lang daarna werd de knoop doorgehakt om niet naar de Tour de France te gaan. “Eigenlijk heb ik niet de tijd genomen alles te verwerken. Zonder na te denken heb ik er alles aan gedaan om naar de Tour te gaan”, zei Dumoulin daarover.

Volgens de geruchten is door deze situatie iets gebroken tussen Dumoulin en de ploeg. De winnaar van de Giro 2017 heeft bij Team Sunweb een contract tot eind 2021. In 2012 debuteerde Dumoulin voor het team van manager Iwan Spekenbrink.

Dit artikel delen:

135 Reacties

koos verrek 29 juni 2019 om 11:37

Gelijk hebt ie

peervaneynthoven 29 juni 2019 om 13:21

Wat hebt ie?

Brabander 29 juni 2019 om 14:49

Gelijk

Jean Dumas 29 juni 2019 om 11:37

Niet verrassend, wel erg jammer als het waar is.

SolitaryShell 29 juni 2019 om 11:39

Wat vind je er precies jammer aan als Dumoulin voor een andere ploeg zou rijden?

Pietspeed 29 juni 2019 om 12:45

Eens. Had dit idee eerder. Het botert niet omdat Tom vlg mij in een te strak wetenschappelijk keurslijf zit bij dit team. Tom is een redelijk gevoelsmens die ahw ruimte nodig heef. Slim en intelligent genoeg om te weten welke weg te bewandelen. Bovendien, wat er ook achter de schermen speelt, verandering van spijs, doet eten. Of hij krijgt te weinig poen en mss dus gewoon ordinaire geldkwestie.
Dan naar Corendon, hij grote rondewerk, VDP voor de klassiekers. Doen!

Jean Dumas 29 juni 2019 om 13:26

Jammer vind ik dit, omdat het indirect tot een verloren seizoen leidt terwijl hij in goede vorm de Tour had kunnen winnen. Op zich kan hij best verder bij een andere ploeg. EF vind ik de beste keuze op dit moment, Amerikaans met een goede tijdritcultuur.

Stagiair 29 juni 2019 om 11:37

And the soap continues

vanSpringel 29 juni 2019 om 11:41

Goh.

dustin 29 juni 2019 om 11:42

Het gaat even wat minder (door onvoorziene omstandigheden), en het morren begint al … gebeurt vaak trouwens, maar zal dat elders dan beter zijn? Of is dit dan een mogelijkheid om elders meer te willen gaan verdienen?

xistnc 29 juni 2019 om 11:44

Paar nachtjes slapen, tot tien tellen, diep ademhalen, dropje erop… En dan doorgaan alsof er niks gebeurd is?

Arie Punzen 29 juni 2019 om 11:43

Het gerucht gaat dat trainer Hendrik nog steeds op Tommie zit te wachten op die berg in de Alpen…

Jandepandaman 29 juni 2019 om 11:44

Die ploeg steekt slecht in elkaar. Zo vaak gedoe, heil elders zoeken Tommie. Dan komen de prestaties wel ;)

Apemantus 29 juni 2019 om 18:41

Dan had Tommie misschien zelf wat besluitvaardiger moeten zijn, en minder passief. Hij had kunnen zeggen, “Nee, eerst die rotzooi uit m’n knie voordat we verder plannen maken”. Maar volgens mij wist hij zelf ook niet wat hij nu wou. Halfbakken gedoe. Nu alles in de schoenen van het team te schuiven is ook zwak en erg makkelijk. Spreekt voornamelijk frustratie vanuit.

koos1 29 juni 2019 om 11:46

Zou toch wel opvallend zijn. Sunweb en Dumoulin horen toch haast bij elkaar en zonder Dumoulin blijft van Sunweb haast niets meer over.
Mocht het gerucht kloppen, ben ik benieuwd naar welke ploeg hij zou gaan.

Sephiroth 29 juni 2019 om 12:47

Idd alle grote gezichten zijn dan weg. Dumoulin, Degenkolb, barguil en Kittel.

ddijkers 29 juni 2019 om 11:50

Ik zie hem het liefste bij Lotto-Soudal. Zit ie meteen bij z'n maatje Wellens.

Raafje 29 juni 2019 om 11:54

Juist niet Lotto Soudal. Daar is de ondersteuning voor in de bergen nog slechter dan bij Sunweb.

David Brailsmurf 29 juni 2019 om 11:51

Jumbo sla je slag ! =)

horsm 29 juni 2019 om 12:01

Precies. Megabod doen voor 2021 & Primoz laten vertrekken naar Sunweb.

kelderfan 29 juni 2019 om 14:09

@horsm
Wordt wakker of heeft de warmte toegeslagen. Met Roglic weg haal je meteen de helft minder overwinningen. Daar zit TJV echt niet op te wachten.

Mwielerfan 29 juni 2019 om 19:16

Voor 2021? Dan wordt 2020 net zo gezellig zeker als wva dit jaar in de ploeg van Nuyens

Piet Lut 29 juni 2019 om 11:54

Van Sunweb naar Corendon-Alpecin

Laatste man 29 juni 2019 om 11:54

Zal wel loslopen. Het is een minder jaar bij Sunweb, vooral bij de grote namen. Dit komt deels door pech. Echter kan het in het najaar en volgend jaar prima draaien. Veel talent en goede renners.

Beetje onzinnig gebeuk op dit team, net als in het verleden wel is op Belkin etc.

rahimns 29 juni 2019 om 12:11

@Laatste man ben ik deels met je eens.. maar het verschil zit hem in dat bij Belkin dit kwam door het enorme terugval in Budget, de ploeg moest zich aanpassen aan de nieuwe realiteit en dat heeft met een dieptepunt in 2015 even een paar jaar geduurd. Nu behoren ze met een budget dat nog altijd aanzienlijk lager ligt dan bijvoorbeeld Sunweb weer goed op koers. Bij Sunweb was een paar jaar terug alles perfect… ze wonnen in 2014 41 wedstrijden. Nu een paar jaar later komt het er niet meer uit. Natuurlijk heeft de ontwikkeling van Tom en Mathews zijn kwaliteiten de ploeg nog enigszins weten te behouden van een volledige terugval maar dit seizoen toont aan hoe kwetsbaar die ploeg is geworden. Ik begrijp gewoon niet hoe dit heeft kunnen gebeuren en dan mag de leiding van de ploeg zeker eens achter hun oren gaan krabben. Vanwege de fixatie op Tom zijn ze de breedte van de ploeg uit het oog verloren. Natuurlijk hebben ze talentvolle sprinters maar het lijkt er een beetje bij te hangen. Ook het klassieke werk.

Random wielerliefhebber. 29 juni 2019 om 12:54

@Rahimns, kritiek op Sunweb en dan de vergelijking maar Belkin was geweldig vind ik niet terecht.

Sunweb heeft dit jaar ongelofelijk veel pech gehad, alle kopmannen hebben eruit gelegen door valpartijen/ziekte.

Matthews/SKA/Dumoulin/Kelderman/Oomen…. Als al die mannen iets hebben is het niet gek als je minder resultaten boekt, zeker niet onverklaarbaar.

Over de budgetten weten wij niks, dat Jumbo Visma aanzienlijk minder zou krijgen als Sunweb is louter gokwerk

Ervaren kijker 29 juni 2019 om 16:24

@Rahimns

Jumbo-Visma anno 2019 een aanzienlijk lager budget dan Sunweb? Waar baseer je dat op? Het is namelijk volledig andersom.

Poeksel 29 juni 2019 om 17:41

Rahimns is meestal wel goed geinformeerd. Waar baseer jij het op Ervaren kijker?

Ervaren kijker 29 juni 2019 om 22:22

@ Poeksel

Ik baseer dat op exacte wetenschap van het budget van Sunweb. Als je met een beetje marktkennis kunt inschatten wat een Roglic, Kruijswijk, Groenewegen, Bennett, Martin, Van Aert en Gesink verdienen, zul je snel begrijpen naar welke kant de wijzer opslaat. Daarom erg benieuwd waarop Rahimns zich baseert.

rahimns 30 juni 2019 om 11:22

@ervarenkijker vanuit de ploeg zelf… ik heb geen exact bedrag te horen gekregen dan doen ze nooit maar ze zeggen dat ze nog steeds bij de 4 minst rijke ploegen uit de WT behoren.

dirk mars 29 juni 2019 om 11:54

Wordt Benoot dan de vervanger van Tom?? Benoot, Oomen, Kelderman

BenderBeach 29 juni 2019 om 12:46

Betere vraag zou zijn: naar welke ploeg moet Tom dan gaan?

Marszzz 29 juni 2019 om 13:49

Tom, is praktisch onvervangbaar.

Mwielerfan 29 juni 2019 om 19:19

Tom 2de benoot 12de, lijkt me geen goede vervanger. Benoot is een goede renner maar alles wijst erop dat hij in echte hooggebergte niet mee kan. Een focus op week rondes en heuvel klassiekers zou goed zijn voor z’n palmares. Maar voor de pr waarde zal hij wel z’n beste jaren gaan vergooien in grote rondes, zoals zovelen

Toompie 29 juni 2019 om 12:00

Zou mooi zijn als hij bij Jumbo terecht komt. De beste NL klassementsrenner bij de NL ploeg.

Johnny7 29 juni 2019 om 12:03

Vreemd dat hij nu weg wil. Zou toch denken dat het al 4 jaar het niet halen van fatsoenlijke knechten een hoofdreden zou zijn. Maar goed, elke ploeg die hem wil contracteren kan hem waarschijnlijk een betere ondersteuning bieden dan Sunweb dus hopelijk is hij snel weg hier.

vanSpringel 29 juni 2019 om 17:03

Denk precies zo. Al die jaren rijdt Tom alleen in de finales de bergen op.

koos1 29 juni 2019 om 12:07

Mocht hij vertrekken dan is misschien EF Education wel een goede ploeg. Daar hebben ze geen kopman voor het klassement, maar wel de nodige sterke klimmers.

Wielerfan1987 29 juni 2019 om 12:10

Die hebben momenteel nog altijd Uran, en Woods die verlengd heeft, om nog maar van talenten als Carthy en Higuita te zwijgen.

Bovendien denk ik niet dat die ploeg het budget heeft op Tom te kunnen betalen, tenzij ze de rest van de goed presterende renners van de ploeg laten gaan en er mindere goden voor terughalen misschien…

vanSpringel 29 juni 2019 om 17:05

Kleur van de trui kent ie al.

Wielerfan1987 29 juni 2019 om 12:08

Het zou wel opvallend zijn, niet in de laatste plaats omdat Tom ambitieus als hij is zelf ook debet is aan de ontstane situatie.
Hij geeft zelf al aan na zijn uitvallen in de Giro zelf direct zijn mindset op de Tour te hebben gericht.
Dan is het natuurlijk wel een deceptie als blijkt dat het niet gaat lukken, maar of dat de schuld is van de ploeg?

Ik geef toe, ze hadden Tom nooit zo kort na die ingreep in zijn eentje in de auto moeten laten stappen om hem alleen naar dat trainingskamp in de Alpen te laten rijden.
Zoals de commentator van Eurosport al aangaf (ik meen Bobbie Traksel) hadden ze gewoon een verzorger met camper Tom thuis moeten laten ophalen om die reis te maken in plaats van dat je je onomstreden kopman een dag na een ingreep aan zijn knie een vele uren lange autorit in zijn eentje achter het stuur laat maken.

Nu is het natuurlijk niet het eerste akkefietje binnen de ploeg, maar toch….

Overigens denk ik ook dat het er wellicht mee te maken heeft dat Adriaan Helmantel (nu in dienst van de KNWU) niet meer zijn trainer is.

Ruben_ 29 juni 2019 om 12:08

Tot nu toe is het niet meer dan een gerucht van een Italiaanse wielersite. En lijkt het me niet slim om te gaan speculeren.

Turtlehead 29 juni 2019 om 12:52

Maar wel leuk ;)

vanSpringel 29 juni 2019 om 17:06

Wishfull denken. Inderdaad heel leuk !

Mwielerfan 29 juni 2019 om 23:59

Hoezo niet slim? Dat hele reageren hier is altijd enkel speculeren. Als je daar niks mee hebt wat doe je hier dan? Of vind je dat we alleen mogen afwachten en juichen?

Random wielerliefhebber. 29 juni 2019 om 12:10

De enige ploegen die rijk genoeg zijn om zijn contract af te kopen zijn Ineos en UAE, ik hoop dat Dumoulin nog even blijft waar hij zit.

Als Jumbo Visma een extra bak geld kan vinden zou het wel leuk zijn natuurlijk :p

Pietspeed 29 juni 2019 om 12:55

Oneens, eigenaar van Corendon, geloof een rijke Turkse Nederlander, is wel goed voor een paar honderd miljoen euro. Dus een mooi team om Mattieu en Tom heen bouwen, is peanuts en zal z’n bedrijf geen windeieren leggen. Zo terug verdient. Zou me niet verbazen als hij al een belletje heeft gehad om voor 4 miljoen per jaar te komen rijden. Prachtig uithangbord, Tom en Mattieu versus TJV.

Ornor 29 juni 2019 om 15:45

Behalve dat die net zijn bedrijf heeft verkocht aan dezelfde Zweedse investeringsmaatschappij die ook Sunweb bezit.

Arema Pro Cycling Team 29 juni 2019 om 12:14

Met Oomen, Benoot, Kelderman, Hirschi, Hindley, Bol, Kamna, Kragh andersen, Lekkesund, Hamilton blijft er genoeg kwaliteit bij Sunweb. Voor sommigen is het wellicht ern bevrijding als Tom vertrekt?

aardappeljager 29 juni 2019 om 14:13

Zou best bevrijdend kunnen werken ja. Zie je wel vaker dat mensen zich op zo’n moment juist enorm ontwikkelen.

Bewust Matthews weggelaten uit je rijtje?

girardengo 29 juni 2019 om 12:14

In het artikel staat niets concreets over de reden waarom hij weg zou willen. Ik zou dit toch eerst wel willen weten. Al waren er wel aanwijzingen dat het allemaal niet zo goed zit natuurlijk.

Ivanoviclover 29 juni 2019 om 12:15

Dat is dan buiten het contract tot 2021 gerekend.

Wielerfan1987 29 juni 2019 om 12:17

Misschien koopt Tom zelf zijn contract wel af als hij weg wil en zijn oog heeft laten vallen op een ploeg die een afkoopsom niet kan betalen.

Overigens lijkt een franse ploeg mij voor de goed gestudeerde intelligente Tom ook geen vreemde optie.

Ineos heeft natuurlijk wel een ruim budget, en rekening houdend met een eventueel niet meer op niveau komen van Froome zou er bij hun toch nood en ruimte zijn voor een extra kopman.

Random wielerliefhebber. 29 juni 2019 om 13:12

Ik durf er heel veel geld op te zetten dat Dumoulin niet naar een franse ploeg gaat

Mac-S 29 juni 2019 om 12:17

Zou Dave B zijn spaarvarken al leeggehaald hebben om te berekenen hoeveel hij Tom kan bieden?

Fikret 29 juni 2019 om 12:19

Lekker naar Team INEOS gaan met Poels, Bernal, Thomas en Froome als meesterknechten. ;)

tommietoko 29 juni 2019 om 15:08

Daar dacht ik eigenlijk ook aan. Uithalen in de tijdritten en met een sterke ploeg consolideren in de bergen. Zal hem de grootste kans op overwinningen in grote rondes opleveren. Al denk ik niet dat Tom naar Ineos wil.

rennerske 29 juni 2019 om 18:07

Deze namen zijn nu juist de reden dat hij niet naar Ineos verkast

Jean Dumas 1 juli 2019 om 08:11

Dat zou zoiets zijn als Verstappen naar Mercedes, met Hamilton als tweede rijder.

Headlines

Materiaalzone

Populair