Mathieu van der Poel: “Ik kan me wel voor mijn kop slaan”
foto: Cor Vos
woensdag 7 oktober 2020 om 17:48

Mathieu van der Poel: “Ik kan me wel voor mijn kop slaan”

“Ik had gewoon vroeger aan moeten gaan.” Mathieu van der Poel legde de schuld bij zichzelf na zijn tweede plaats in de Brabantse Pijl, waar hij de zege moest laten aan Julian Alaphilippe.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Ik maakte een fout die ik normaal nooit maak. Ik ga niet slapen vannacht, daar ben ik zeker van”, zei Van der Poel over zijn sprint in de Brabantse Pijl, waar hij met Alaphilippe en Benoît Cosnefroy duelleerde om de overwinning. “Ik wist al toen Alaphilippe er voorbijkwam, dat ik al te lang had gewacht. Dan zit ik eigenlijk half te freewheelen tussen hun twee. Het is mijn eigen domme fout.”

De kopman van Alpecin-Fenix verwachtte niet dat Cosnefroy voor de laatste bocht al zou komen. “Ik was van plan wat híj deed, namelijk tegen het hek sprinten want dan moest de rest door de wind komen. Op zich was dat nog gen probleem. Ik kan mezelf echt voor mijn kop slaan om niet aan te gaan op dat moment. Dat was een grote fout en ik ben echt heel teleurgesteld in mezelf.”

Dat hij zich niet zegezeker voelde tegen zijn twee tegenstrevers uit Frankrijk, vertelde hij. “Vorig jaar had ik hier de sprint al gereden, dus ik wist hoe dat moest. Ik wist dat als ik in de laatste rechte lijn kwam, toen ik de streep zag liggen, dat ik er dichtbij ging zijn. Maar om het dan nog zo te verkloten, dat kan ik mezelf niet vergeven.”

Eigen fout
Hoewel Van der Poel nog dicht bij de overwinning leek te komen op het moment dat Alaphilippe zijn handen al in de lucht stak, voelde hij zelf dat hij te laat kwam. “Ik had zeker nog wel een versnelling. Het is een eigen fout als je je sprint niet kunt rijden. Ik had gewoon vroeger aan moeten gaan.”

Over vier dagen gaat de Nederlandse kampioen alweer van start in Gent-Wevelgem, om daarna aan het vertrek te staan van de Ronde van Vlaanderen. Toch vindt hij niet dat hij daarmee de ontgoocheling van de Brabantse Pijl al snel kan wegspoelen. “Nee, zo ben ik niet. Ik zie dit echt als een gemiste kans. Ik was wel gebrand op de zege hier en het zat er zeker in.”

RIDE Magazine
70 Reacties
Sorteer op:
7 oktober 2020 17:51
eerlijk verhaal en gelukkig "maar" de Brabantse pijl
7 oktober 2020 17:52
Zonder eten naar bed vanavond...

Jezelf professioneel laten ringeloren door twee ploeggenoten.
    7 oktober 2020 18:07
    landgenoten. en het waren niet zijn landgenoten
    7 oktober 2020 18:15
    O, ik dacht toch echt dat Cosnefroy een ploeggenoot was, die vandaag toevallig een ander pakje aangetrokken had.
    Hoe dan ook, samen hebben ze VDP keurig in het pak genaaid.
    7 oktober 2020 18:25
    Huh? Cosnefroy probeert eerst zelf te winnen door ervan weg te rijden, dat lukt niet. Dan weet hij dat hij de traagste is in de sprint, dus probeert hij op de verrassing te spelen door voor de bocht vol aan te gaan. Ik zie niet in hoe die méér had kunnen proberen om zelf te winnen… Wat er zich achter zijn rug afspeelt, daar heeft hij natuurlijk ook geen controle over.
    7 oktober 2020 18:30
    Michelangelo heeft een excuus nodig. De oorzaak kan niet bij MVDP liggen.
    Zelf vond ik vooral een slimme sprint van Alaflip. Ik denk dat hij bewust lange tijd langs MVDP blijft. Matje kon daardoor geen kant op. Toen Alaflip eindelijk gepasseerd was, was het te laat.
    7 oktober 2020 19:21
    @Vocsnor,
    Oorzaak ligt wel degelijk bij VDP. Die laat zich ringeloren. En Flipke doet dat zeer behendig: VdP klem zetten, snelheid even aanpassen aan Cosnefroy zodat bij Mathieu de snelheid eruit moet, en dan vol door naar de finish.
    VDP had meteen uit de bocht zijn sprint moeten lanceren; het zou mij benieuwen of Alaphillipe er dan nog was overgekomen (maar dat zullen we nooit weten helaas)
    7 oktober 2020 19:29
    Dit moeten we even inkaderen: ik ben het met je eens Michelangelo!
    En ik ben er ook van overtuigd dat VDP wint als hij eerst aangaat.
    Alaflip heeft het slim gespeeld, en gebruik gemaakt van de tragere Cosnefroy om VDP vast te zetten.
    Maar Cosnefroy heeft niet bewust Alaflip geholpen volgens mij
    7 oktober 2020 19:44
    Ik ben het tot op zekere hoogte ook eens, maar niet dat Mathieu 100% zeker gewonnen had moest hij vroeger aangegaan zijn. Ze zaten allemaal op de limiet en Alaphilippe die 100m langer in het wiel zit van Mathieu zou er ook zomaar uit kunnen hebben vlammen richting winst. (denk aan de 2 laatste edities van MSR...) Met dit koersverloop zou ik een 60-40 voordeel gegeven hebben aan vdP.
    7 oktober 2020 19:59
    @vocsnor,
    Ik denk dat ze wel degelijk even hebben afgestemd. Dat ze niet achter elkaar fietsen en misschien ook waar ze de sprint willen aangaan.
    De fout van mathieu was een bonus!
    8 oktober 2020 08:39
    onzin, Cosnefroy reed zijn eigen sprint maar Matje wachtte gewoon te lang, zat anders perfect in het beste wiel want voor hetzelfde geld kun je zeggen dat Cosnefroy de sprint aantrok voor Matje maar die wachtte gewoon te lang om eruit te komen of kon hij niet beter ....
    8 oktober 2020 09:26
    Cosnefroy heeft op de Belg wel degelijk gezegd 'Met zijn 2en tegen van der Poel'. Weet niet hoe ik dat anders moet interpreteren.

    Echter maakt dat ook geen klap uit, ook dat is wielrennen. Mathieu heeft gewoon een domme fout gemaakt, als hij als eerste aan gaat en een volle sprint lanceert zien ze hem nooit meer terug en wint hij met drie fietslengtes. Hij is ook altijd degene die roept dat hij vind dat iedereen altijd te lang wacht bij een sprint en notabene hij wacht nu zelf te lang. Dom maar ook daar leer je van.
7 oktober 2020 17:53
Liever vandaag dan zondag of volgende week. Van der Poel kennende wordt hij hier alleen maar gretiger van!
    7 oktober 2020 18:53
    Inderdaad een getergde MvdP is nog een tandje beter
7 oktober 2020 17:54
Goed dat hij boos op zichzelf is, gaat vast mooie koers opleveren komend weekend.
7 oktober 2020 17:57
Je wordt alleen maar een heel grote als je graag leert van je eigen fouten. En ach, het is de Brabantse Pijl maar. Als het maar niet gebeurt in een monument.
7 oktober 2020 17:57
Hij geeft het gelukkig zelf ook aan. Enorm domme sprint gereden om veel te lang te wachten en daardoor ingesloten te raken.
7 oktober 2020 18:01
Cosnefroy hoeft hier ook niet meer op visite te komen. Alle kansen, hoe klein ook, vergooien om een landgenoot te laten winnen. Bah.
    7 oktober 2020 18:11
    Jij zal vannacht ook de slaap niet kunnen vatten, zeker?
    7 oktober 2020 18:12
    Moeilijk.
    7 oktober 2020 18:26
    Wegrijden? Wanneer heeft hij dat echt geprobeerd? Hij was ook veel te blij met de overwinning van alaphilippe.
    7 oktober 2020 18:29
    Dit doet me wat denken aan gelijkaardige uitspraken recent bij de zuiderburen...
    7 oktober 2020 18:30
    Ik heb ook wel gehoord dat Cosnefroy met Alaphilippe had gesproken, maar uiteindelijk heeft Van der Poel door het vroeg aangaan van Cosnefroy niet minder kans om te winnen dan Alaphilippe. Van der Poel zit gewoon in de beste positie. Als Van der Poel vanuit het wiel van Cosnefroy aangaat, komt Alaphilippe er 9 keer op de 10 niet meer over.
    7 oktober 2020 18:54
    10 van de 10
    8 oktober 2020 09:09
    @FF +1
7 oktober 2020 18:06
Goed uitslapen en toch een pak frieten, beetje uitrijden op donderdag, vrijdag nog een fikse training en zondag vlammen.
7 oktober 2020 18:06
Soms lukt het een keertje niet. Maak het in Gent-Wevelgem maar goed.
7 oktober 2020 18:08
Dat zal m in Roubaix niet weer overkomen..
7 oktober 2020 18:23
Wel mooi hij leek echt ontzettend teleurgesteld
    7 oktober 2020 18:43
    Nou, leek,.... het leek niet alleen, hij was het echt, teleurgesteld. Cosnefroy deed zijn plan in duigen vallen waarop Matje veel te lang wachte en vast kwam te zitten helaas.
7 oktober 2020 18:23
Toch knap gereden Mathieu!
7 oktober 2020 18:29
Te lang gewacht, dat zeker. Maar voor iemand die hier al eens makkelijk won en sneller aangaat/controle neemt, is dat ook uit noodzaak. Alaphilippe heeft het niet gestolen.
7 oktober 2020 18:34
chill "Thieutjuh" t'is de Brabantse Pijl maar, geen WK of zo.

T'is nota bene niet eens World Tour level. Sowieso weer goede zaken gedaan met het team ten opzichten van Arkea.

Tour de France, Giro d'Italia en Vuelta a España, here we come !!!!!! :D
    7 oktober 2020 20:54
    't’is de Brabantse Pijl maar, geen WK of zo'

    Bij het opstellen van zijn programma vond dit geen gehoor maar misschien dat het nu wel aankomt.
7 oktober 2020 18:35
Laat ze maar mooi denken dat je te kloppen bent in een sprint! Dat komt vast nog wel eens van pas.
    7 oktober 2020 18:54
    Haha, elk nadeel heb se voordeel!
    7 oktober 2020 19:31
    Ja, precies. Nu trekt Alaflip samen met mvdp door in de RVV en dan pakt Matje en wel
7 oktober 2020 19:13
Reactie van een echte kampioen.
Leren van je fouten en door frustratie nog meer adrenaline aanmaken voor de volgende sprint.
    7 oktober 2020 23:20
    Exact, precies de reden dat ik als 37 jarige weer oprecht fan ben van een sporter. Totaal eigengereid, trekt zijn eigen plan, maar zoekt het falen ook bij zichzelf, wil alleen maar en alles winnen. Ik geniet ervan.
7 oktober 2020 19:16
VDP zal het toch van zijn fysieke kwaliteiten moeten hebben. Gelukkig is hij een van de grootste klasbakken van het peleton. Maar ik heb hem al een paar keer ‘kleine’ foutjes zien maken, en ik heb het gevoel dat hij nog regelmatig tactische fouten zal maken.
    7 oktober 2020 19:26
    Wat zijn tactische fouten?
    Ja, dit was een slechte sprint, maar hij zit er wel.
    En met zijn manier van koersen gaat hij heel vaak in de situatie komen dat hij zijn cartouche te vroeg afschiet. Zoals in de AGR vorig jaar. Die hij uiteindelijk toch won.

    Hij moet gewoon zo gedurfd blijven koersen, en de overwinningen proberen op te halen. En niet wachten tot ze in zijn schoot geworpen worden. Want ik denk dat hij er dan uiteindelijk veel minder mee pakt.

    Mooiste voorbeeld: Van Avermaet. Die koerste eerst heel dom (altijd te vroeg in actie). Toen is hij slim gaan koersen (wachten) en heeft hij veel gewonnen. Maar hij volhardt nog altijd in die tactiek, maar die werkt niet meer. En dus is dom misschien wel weer het nieuwe slim.
    7 oktober 2020 23:26
    MvdP lijkt me geen slimme coureur. Hij maakt heel vaak fouten. Teveel om op te noemen eigenlijk. Hij plaatst zich erg slecht. Denk aan
    - Gent-Wevelgem 2018
    - MSR 2020 (in de sprint)
    - BP 2020
    - Vlaanderen (oooo zoooo dom) beklimmingen van bergjes (wegrijden van Italiaantje had ie niet eens gezien, en de laatste beklimming begon ie helemaal achteraan)
    - AGR (te vroeg aangegaan, zelfs onze Gesink vond het dom)
    - het WK (niet eten)
    - in voorbereidende koersen dit jaar (kwam niet aan te pas in sprints, door slecht positie te kiezen)
    - BinckBank dit jaar; als ie 10 km voor het einde wegsprint wint ie waarschijnlijk ook.

    Dus je ziet, geen scorebordjournalistiek, want er zitten hierbovenn ook twee koersen die hij WON.

    WvA doet dat veel beter en slimmer, vind ik. Maar MvdP is zo'n klasbak, dat ie er nog vaak mee wegkomt.
    8 oktober 2020 09:22
    @assen,
    wielrennen is geen playstation. Je bent voor bijvoorbeeld perfecte plaatsing ook gewoon afhankelijk van wat anderen doen. Denken dat je goed geplaatst zit, totdat iemand een zwieper maakt of zich terug laat zakken.
    Of bij een demarrage vroeg in de koers: Bij AGR bijvoorbeeld gaat hij vroeg. Maar die Astana? rijdt niet mee. Doen ze dat wel, dan komen ze waarschijnlijk wel als eerste op de Kruisberg en misschien ook op Eyserbosweg. En dan is dom ineens misschien heel slim. Maar wint hij vervolgens niet de koers.

    WvA in de tour: als Bo Hagen iets verder naar rechts sprint komt Wout er nooit langs, en wint hij niet de etappe. Had hij dan ineens "dom" gesprint?

    Van mij mag hij lekker dom blijven koersen: wint hij stiekem veel wedstrijden mee!
7 oktober 2020 19:18
Maar dat is ook zijn stijl en vind dat heel mooi. Gewoon gaan en niet naar anderen kijken
7 oktober 2020 20:09
Hij gooit een beetje met zijn krachten. Vaak omdat hij voelt dat hij de sterkste is. De anderen zien dat ook al van km 1. Hij rijdt alsof hij geen ploeg nodig heeft. Soms wat leper zijn, wat afwachten maar toch het overzicht bewaren. Zo zal hij in finale’s in grote wedstrijden Net dat tikkeltje meer punch over hebben. ( en dus meer winnen).
In de BinckBank tour met een beperkt peleton kan hij zelf het gat dicht rijden, aan kop sleuren om vervolgens weg te poefen en te winnen. Maar in de monumenten gaat hij dan toch veel ereplaatsen rijden denk ik. (Hoewel ik hem er ook wel zie winnen, dit jaar nog)
En zijn sprints zijn het beetje hetzelfde.... Hij wint omdat hij de rest weg blaast. Maar hij wint zelden als hij niet de betere is. Sommige renners kunnen dat wel.
    7 oktober 2020 20:56
    Volgens mij heeft hij gewoon niet het geduld, waar anderen kunnen wachten is hij het al zat.
    7 oktober 2020 22:58
    En terecht, dit soort renners zijn nodig in de gecontroleerde wereld van het huidige wielrennen.
7 oktober 2020 20:32
De sterkste wint niet altijd. Alaphilipe heeft zijn portie tegenslagen ook gehad. Vandaag was Vd Poel aan de beurt. Alaphilipe rijdt een stuk linker dan Vd Poel. Inschattingsfoutje, komende zondag eerder aangaan!
7 oktober 2020 20:54
Beste Nederlanders,
Alaphilippe was niet alleen slimmer maar vooral veel beter dan Mathieu.
Op die kasseiklim had Mathieu alle moeite van de wereld om zich in het wiel van Alaphilippe vast te bijten. Je zou in principe het omgekeerde verwachten. In de laatste 5km had Alaphilippe zelfs nog de tijd om even naar de camera te glimlachen.
Daarmee is natuurlijk niet alles gezegd. Het kan goed zijn dat Mathieu de Ronde wint met een straat voorsprong op Alaphilippe en co. Ik kijk er alvast naar uit.
    7 oktober 2020 21:04
    Alaphilippe had een licht voordeel op de steile Mossestraat, maar voor de rest leken ze mij even sterk. Ook in de sprint gaf ik hen ongeveer gelijke kansen. Dat is mijn mening als Vlaming die vooral een hele mooie finale met drie sterke renners zag.
    7 oktober 2020 22:23
    Beste oddjob,

    Als Flip veel beter was zoals jij zegt, waarom reed hij dan niet gewoon van hem weg? Weet niet welke wedstrijd jij hebt gezien maar ik zag toppers die zeer aan elkaar gewaagd waren.
    7 oktober 2020 23:24
    Oddjob,
    mag ik jouw bril lenen. Want die van mij is wat wazig.

    Ik heb namelijk een koers gezien waarbij de twee beste renners volledig aan elkaar gewaagd waren. Wind mee, wind tegen, bergop, bergaf. Ook op dat kasseienklimmetje. In staat elkaar pijn te doen, maar niet om elkaar te lossen.

    En uiteindelijk wint denk ik de slimste van de twee.
    8 oktober 2020 10:33
    Julian heeft tot 2 keer toe de koers opengebroken en toonde zich sterker bergop, zelfs op een typische Mathieu-klim als de Moskesstraat. Maar goed, als jullie tegen beter weten in willen geloven dat Mathieu minstens gelijkwaardig was aan Alaphil, het zij zo. Ik ga er verder geen woorden meer aan vuil maken.
    Nog een prettige dag verder.
    8 oktober 2020 10:43
    Oddjob,
    Geef me 1 overtuigend argument dat Alaphillipe sterker was bergop, ook op dat steile klimmetje.
    De eerste keer rijdt VDP enkele meters dicht op Alaphillipe om bovenop zij aan zij te eindigen.
    De tweede keer kwamen ze op mijn TV toch echt samen boven. Flipke voorop, en direct in zijn wiel VDP. Wiel aan wiel, geen gat ertussen.

    Of kun je dat afleiden aan de gezichsuitdrukkingen? Manier van fietsen? Hun hartslag? Voelde jij de pijn in hun benen? Heel knap...

    Als je sterker bent op zo'n klimmetje, dan kom je alleen boven! En de rest is allemaal flauwekul.

    Goede middag nog.
7 oktober 2020 21:20
Alaphilippe speelde met de trappers vandaag. Hij reed een gat dicht terwijl hij deveneyns bij hem had. Hij heeft ook een gat gedicht op Deveneyns, toen kon je weten dat hij super was. Volgens mij zit die in bloedvorm, alleen zijn zijn wedstrijden stilaan gepasseerd.
Alaphilippe in de ronde..., ik zie het niet echt
    7 oktober 2020 23:02
    Dit zal ook de laatste koers zijn waar Flipje zijn topvorm kan benutten. Soort overgangskoers.
7 oktober 2020 21:47
Eerlijke reactie van MvdP.
7 oktober 2020 22:28
Hij positioneert zichzelf al het hele seizoen als een halvegare in sprints.
    7 oktober 2020 23:27
    +1 Jij hebt hetzelfde gezien als ik
    8 oktober 2020 00:55
    Gelukkig weet hij het zelf ook. Gaat wel over.
    8 oktober 2020 08:41
    zat anders toch perfect in het wiel van Cosnefroy die als eerste de sprint aanging maar Matje bleef gewoon te lang zitten, gewoon een beginnelingsfout
    8 oktober 2020 13:43
    Hij kan wel perfect in het wiel van Cosnefroy zitten, maar als Alaphilippe ook meesprint om de knikkers moet 'ie anders zitten.

    M.a.w. hij zat dus volkomen naatje gepositioneerd.
8 oktober 2020 08:39
eerlijk verhaal al liet Flupke op de bergskes toch een sterkere indruk dan Flupke maar beiden waren gewoon de sterkste

Reacties zijn gesloten.