Mathieu van der Poel: “Als ik de benen heb, wil ik in de Tour koersen zoals in de Giro”

Mathieu van der Poel: “Als ik de benen heb, wil ik in de Tour koersen zoals in de Giro”

Van der Poel in het nieuwe tenue van zijn ploeg - foto: Cor Vos

vrijdag 1 juli 2022 om 10:15
Interview

Mathieu van der Poel maakt zich op voor zijn eerste volledige Tour de France. De 27-jarige Nederlander stapte vorig jaar na acht ritten uit om zich voor te bereiden op de Olympische Spelen. Dit seizoen wil hij Parijs halen en zal hij zich langer tonen. “Ik hoop dat ik me opnieuw zo vermaak zoals tijdens de Giro en op dezelfde manier kan koersen”, vertelt hij in een Zoom-meeting waarbij WielerFlits aanwezig was. Te beginnen met de tijdrit, vrijdag in Kopenhagen.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

De kopman van Alpecin-Deceuninck reed in de Giro d’Italia nog twee sterke tijdritten, maar daarmee koopt hij voor de Tour niets. “Ik heb de power output ervoor, daardoor rijd ik vaak ook in een top-10 van een tijdrit”, zegt hij daarover. “Maar als ik wil meedoen met de beste tijdrijders op aarde, dan vergt dat tijd en moet je alles aan de marginal gains doen. Je moet er doorheen het jaar mee bezig zijn, ook voor de ultieme aerodynamische positie. Dat gaat voor mij niet op, op dit moment. Gaandeweg hebben we wel wat stapjes gemaakt om het beter te doen. Maar om de specialisten vrijdag te verslaan, daar geloof ik niet echt in.”

Maar als hij opnieuw top-10 kan rijden, dat hij wel een goede uitgangspositie creëert. “De dagen nadien kan ik dan eventueel nog steeds het geel overnemen, maar dat is wel moeilijker dan dat het vorig seizoen was. Tijdrijden an sich vind ik leuk. Het begint steeds meer op de Formula 1 te lijken, in sommige aspecten. Het is echt een speciale discipline. Je hebt de laatste technische innovaties nodig, tezamen met de beste aerodynamische positie. Alleen dan heb je een kans op winnen. Power output alleen is niet goed genoeg meer. Dat maakt het voor mij een cool onderdeel van onze sport”, laat MVDP optekenen.

Je hebt je superdynamische snelpak nog niet getest. Als ik thuis voor die prijs een stofzuiger nog niet geprobeerd heb, krijg ik ervanlangs. Hoe kom je hiermee weg?
“Ik heb het pak nog niet gezien, dat klopt (lacht). Ik ben lang op hoogte geweest in Livigno, waardoor ze het pak in Groot-Brittannië voor mij hebben klaargemaakt. Vorteq (het technologiebedrijf dat samenwerkt met kledingsponsor Kalaš, red.) was al bezig om een eigen tijdritpak te ontwikkelen. Net omdat tijdrijden draait om alle kleine details. Als je een paar seconden kan winnen door het aantrekken van enkel en alleen zo’n snelpak, dan moet je dat uiteraard proberen.”

MVDP vermaakte het Giro-publiek in Verona nog met een wheelie op zijn tijdritfiets – foto: Cor Vos

Wanneer ben je van plan om dat pak dan wel uit te proberen?
“Ik zal het donderdagnamiddag voor het eerst passen. Dan ga ik de tijdrit ook op mijn tijdritfiets verkennen. Daaraan hebben we ook een aantal aanpassingen gedaan en die wil ik voor de chrono van vrijdag eerst testen.”

Wat zijn die aanpassingen?
“We hebben voornamelijk en specifiek gesleuteld aan het stuur, waarmee we wat nieuwe zaken gaan proberen.”

Kun je deze tijdrit vergelijken met die in Budapest tijdens de Giro, waarin je tweede werd?
“Ik heb alleen even snel naar het parcours gekeken. Technisch gezien kun je deze tijdrit een beetje vergelijken met die in Budapest tijdens de Giro d’Italia, alleen dan zonder klimmetje op het einde. Ik heb al even vluchtig gekeken en het lijkt erop dat er veel bochten en weinig rechte stukken in zitten. Dat is in mijn voordeel ten opzichte van de pure tijdritspecialisten, denk ik. Daarom denk ik dat het mogelijk is mijn verlies te beperken.”

Vorig jaar was je gebrand op die gele trui. In hoeverre is een ritzege nu belangrijker dan het geel?
“Moeilijk te zeggen. Met de eerste twee ritten van 2021 lag er een grote kans voor mij op de gele trui. Omdat het toen gelukt is, is dat doel dit jaar een beetje een minder grote stressfactor; om het zo maar te noemen. Ik moet gewoon kijken naar wat er mogelijk is. Ik weet dus niet waar ik sta ten opzichte van de specialisten in de tijdrit. Als ik tien tot vijftien seconden op hen verlies, dan is dat denk ik al een heel goede prestatie. Misschien kan ik de dagen nadien dan iets proberen. En anders is er altijd iets mogelijk in de kasseienrit op dag vijf. Je weet nooit hoe het loopt. Maar de tijdrit doet toch wel zeer, dus kan ik net zo goed alles geven om te zien wat ik kan.”

Heb je al naar die tweede rit gekeken? Wat verwacht je van die brug en hoe denk je over waaiers?
“Ook die rit is erg lastig voor mij om iets te proberen. Als er wind staat is dat gemakkelijker, maar die voorspellingen zien er wat dat betreft niet goed uit. Normaal gesproken zullen de twee etappes in Denemarken uitdraaien op massasprints. In de kasseienrit zullen we dan voor het eerst weer verschillen zien, denk ik. Wie weet wat er dan mogelijk is. Dan speelt ook het materiaal een factor, maar het mag duidelijk zijn dat ik naar die rit uitkijk.”

Hoe lang zal circus Van der Poel de mensen in Frankrijk vermaken? – foto: Cor Vos

Intussen is ook corona bezig aan een opmars. Ben je daar mee bezig?
“Ja, uiteraard. Veel renners hebben weer met een coronabesmetting te maken. Dat hebben we ook in de Ronde van Zwitserland gezien. Het is niet iets waarover ik me zorgen over maak of waar ik bang voor ben. Het is heel moeilijk om dat onder controle te houden. Ik probeer er daarom niet mee bezig te zijn. Het is een beetje een loterij, of je het krijgt of niet.”

Kun jij bevestigen dat je onlangs geen COVID-19-besmetting hebt gehad?
“Sterker nog: ik heb het helemaal nog niet gehad, ook aan het begin van de pandemie niet. Ik hoop het hier ook niet op te lopen. Angst is er niet echt, omdat je er dus geen controle op kunt uitoefenen. Je kunt alles naast de fiets perfect doen, als je wilt. Maar dan moet je weer met 180 renners schouder aan schouder in een heel peloton koersen… Dat maakt het moeilijk om in toom te houden.”

Je hebt gezegd dat het puntenklassement geen doel voor je is. Is dat nog steeds zo?
“Ja, ik ga me in de strijd om de groene trui niet mengen.”

Omdat je Jasper Philipsen gaat helpen? Hoe ziet die wisselwerking eruit?
“Dat zal van de dag afhangen. Als ik me goed genoeg voel, zal ik in de vlakke ritten de lead out voor Jasper doen. In de ritten die ons beiden liggen, hangt het af van hoe we ons in die specifieke rit voelen. Nu is dat moeilijk om te zeggen. We zullen de kansen een beetje verspreiden. Maar ik ga niet meedoen in de vlakke massasprints. Deze Tour zal ik dan altijd de lead out voor Jasper zijn.”

Je wilde als renner beter uit de Giro komen dan dat je daarvoor was. Is dat gelukt en wat is het verschil tussen de Mathieu van voor de Giro en die van voor deze Tour?
“Niet specifiek. Ik heb niet het gevoel dat ik veranderingen opmerk. Wellicht dat dit nog komt. Na de Giro heb ik een week rustig aan gedaan. Daarna vond ik het een beetje moeilijk om weer zin te krijgen om terug te beginnen trainen. Maar de laatste twee weken begon ik me beter en beter te voelen. Nu ben ik er klaar voor, zoals we met de ploeg verwachtten. Ik kijk daarom uit naar mijn volgende grote ronde dit jaar.”

Mathieu van der Poel op zijn tijdritfiets – foto: Cor Vos

Waar sta je qua vorm dan, als je die twee grote rondes met elkaar vergelijkt?
“Het is een beetje gelijkwaardig. Het enige verschil is dat ik nu meer koersdagen in de benen heb. Dat heeft me hopelijk iets sterker gemaakt voor deze Tour, zodat ik weer mooie dingen kan laten zien.”

In de Giro werden de Italiaanse fans verliefd op je door je manier van koersen. Wat wil je de fans in Frankrijk geven?
“Ik hoop dat ik me opnieuw zo vermaak zoals tijdens de Giro. Voor mij was dat een heel mooie eerste grote ronde om uit te rijden. Nu hoop ik dat hier op dezelfde manier te doen, zeker! Een ritzege daarbovenop zou het helemaal afmaken.”

Hoe veel energie krijg je van het publiek, dat in tegenstelling tot vorig jaar nu volop aanwezig mag zijn?
“Dat helpt altijd een beetje om nog meer uit jezelf te halen. Maar uiteindelijk bepalen wel de benen. In het algemeen is het een compleet andere sfeer met veel publiek, zoals woensdag tijdens de ploegenpresentatie bijvoorbeeld. Voor ons als renners is koersen veel leuker met veel toeschouwers, dat geeft een andere dynamiek aan de wedstrijd.”

Wat is naast ritwinst en een mogelijke gele trui jouw uitdaging de komende drie weken? Wat wil je voor jezelf ontdekken?
“Dat verschilt niet veel met wat ik in de Giro ontdekt hebt. Daar kreeg ik de bevestiging dat ik in de derde week nog redelijk oké was. Dat was het enige vraagteken dat we voor de Giro hadden. Nu is dat opnieuw en klein vraagteken, omdat ik niet weet hoe mijn lichaam reageert op een tweede grote ronde. Ik voel me best goed en ik ben er klaar voor om mooie dingen te laten zien, hopelijk dan toch.”

En dat betekent – zoals in de Giro – vrijwel dagelijks in de aanval vanaf kilometer nul?
“In de Giro gaf ik de voorkeur om in een grote ontsnapping te zitten om niet heel de dag in het peloton te hoeven zitten. Als dat hier ook mogelijk is, ga ik dat opnieuw proberen.”

Van der Poel vermaakte zich kostelijk tijdens de Giro – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

39 Reacties

Jean Dumas 30 juni 2022 om 12:00

Die gaat in Longwy een rit op zak hebben.

Kopinkas 30 juni 2022 om 20:49

Zonder Alaphilippe wordt dat inderdaad al een stuk haalbaarder.

FDJ 30 juni 2022 om 12:00

Persoonlijk hoop ik dat het wat meer met verstand gaat. Die eerste week biedt hem zoveel kans op ritzeges. De rit in de Giro die hij van Girmay verliest, gaat hij gewoon de fout in door de show te willen maken. Uiteindelijk waren veel aanvallen in de Giro niet effectief en vaak ook nog eens in ritten die hem helemaal niet heel goed liggen. Laat hem koers maken in die ritten die hem echt liggen.

Goede tijdrit, rit naar Longwy, Rit Calais Duinkerken, Kasseienrit, Rit naar Lausanne en de rest van de dagen lekker in dienst van Philipsen of energie sparen.

Pietspeed 30 juni 2022 om 12:43

Wel mee eens. Soms idd te veel en onnodig met krachten gesmeten. Staat wel de agressieve aanvaller tegenover, wat het publiek en sponsors aanspreekt. Het zijn ook ontdekkingsmomenten hoe renners en het pak reageert.

Renaissance 30 juni 2022 om 12:01

MvdP is een HELD

LeoR 16 30 juni 2022 om 12:03

Wellicht een onpopulaire mening, maar ik vond hem in de Giro wat tegenvallen .. Hoop dat de vorm nu wat beter is.

chasse patat 30 juni 2022 om 12:14

Iemand die nog geen enkele Coronabesmetting heeft gehad. Een gevaarlijk doelwit in deze Tour.

Romāns Vainšteins 30 juni 2022 om 13:23

De giro was hartstikke leuk en ijverig, dat hij verslagen wordt door Girmay heeft echt niet alleen met zijn aanval voordien te maken. Maar je kunt daarentegen ook te vaak en in de verkeerde etappes meezitten. In het hooggebergte gewoon niet meer doen en ook wheelies wat selectiever inzetten voordat ze je als Matje de clown gaan zien.

Snap er helemaal geen zak van dat hij in deze mindset niet voor groen gaat want dat is goed te combineren. Ik zie hem nog wel omschakelen tijdens de tour eigenlijk.

Mystery Rider 30 juni 2022 om 13:58

Dat zal er vooral vanaf hangen waar hij staat in het klassement van groen na de eerste week … als hij in het groen staat en Philipsen en/of Matje heeft al een rit op zak, dan kan er volgens mij ook in samenspraak met de ploegleiding omgeschakeld worden.

En Sagan deed ook in de groene trui wheelies in de Tour :)

Anketieletje 30 juni 2022 om 14:06

Matje is een grote publiekslieveling – misschien wel de grootste – en dat wil hij zelf ook heel graag blijven. Dat kan en doet hij door te doen wat hij het liefste doet: plezier hebben door zich zo weinig mogelijk in een grote groep opgesloten te voelen. Gewoon gáán dus en zich niet druk maken over de afloop van soms onbezonnen krachtexplosies. Matje heeft geen oren en geen oortjes nodig. Zijn hart vertelt hem wel wat te doen. (Nou ja, die oren zijn toch wel handig om zijn zonnebril op zijn plek te houden…)

Romāns Vainšteins 30 juni 2022 om 14:54

Soms komen oren wel degelijk van pas hoor

Fifty 30 juni 2022 om 15:00

ik denk aan het plankje

JelleNijdam88 30 juni 2022 om 15:04

Als televisiekijker vind ik het alleen maar mooi om te zien als hij het probeert in een gekke bergetappe. Groen als doel stellen is een tegenstrijdig belang aan die andere kopman in de ploeg, dus niets mis met maximale amusementswaarde als doel wat mij betreft!

Marik 30 juni 2022 om 15:45

Er is 1 gebied binnen het wielrennen waarin Mathieu vd Poel op eenzame hoogte staat.
En dat is entertainen. Deze man heeft de laatste jaren een reuze injectie gegeven aan het entertainment gehalte. Als hij in alles zou slagen waaraan hij begon, dan zou het entertainmentgehalte een stuk lager zijn.
Hierin is hij uniek. Overigens heb ik gezien dat Pogacar dit jaar op sommige momenten door hem geïnspireerd is geraakt. Ook Pogi is nog attractiever gaan koersen met wisselend succes. Die ziet ook in dat Mathieu een pure entertainer is.
En dat, mijn beste Wielerflitsers, had de sport hard nodig.

Romāns Vainšteins 30 juni 2022 om 15:55

Mwoah dat entertainen is zowel niet zo belangrijk als dat het vaak wat aangezet is bij hem. Een soort van Sagan imitatie soms, en net alsof het allemaal moet ipv vanzelf gaat.

De coureur MvdP is oneindig veel boeiender dan ‘de entertainer’

Marik 30 juni 2022 om 16:12

De coureur en de entertainer zijn samen 1 Romans, dat verandert niet na jouw schouderophalende “ik weet het weer beter” post.

Fifty 30 juni 2022 om 17:30

Marik heeft volgens mij wat last van recency bias

Beer 30 juni 2022 om 18:22

Dat entertainen is ook een ballon die wordt opgeblazen tot hij binnenkort eens knalhard ontploft. Ja, oe-aa, Kuurne, 90 kilometer, allemaal geinig. Maar in de RvV is het bijvoorbeeld toch vooral heel beredeneerd in de wielen kruipen en meeschuiven. En wheelies op bergpassen 40 minuten na de kop van de koers; zit de wielerliefhebber daar nu echt op te wachten? Zoals Romans zegt, het nijgt naar het clowneske.

Handige Harry 30 juni 2022 om 19:04

Wel grappig om te zien welke figuren hier het woord clownesk in hun mond nemen.

Pietspeed 30 juni 2022 om 19:45

Er zijn een hoop clowns en komieken in de wereld. Dag niet gelachen, dag niet geleefd

Marik 30 juni 2022 om 20:51

Eenzijdige gekleurde meninkjes doen er helemaal niet toe. Het gaat er om wat het grote gedeelte van het publiek vindt. En voor het entertainmentgehalte is Van der Poel een zege. Hij trekt kijkers, en vergroot het amusementgehalte in de koers als geen ander.
Nogmaals, wat een paar gekleurde, of zelfgenoegzame Wielerflitsers daarvan vinden is helemaal niet interessant.

Michiel 30 juni 2022 om 21:10

Ieder zn mening doet er toe, we zijn toch lekker inclusief op Wielerflits. Dat is ook het idee van een gesprek of discussie. Dat niet iedereen overal dezelfde kijk op heeft. Dat velen Tjeu ook een entertainer vinden, prima. Als ik ge enter taint wil worden, ga ik naar de Bananenbar. Ik vind Tjeu een klasbak maar ook irritant als concurrent van van Aert. Niets gaat boven Jumbo Visma.

Just an opinion

Marik 30 juni 2022 om 21:14

Mijn punt was alleen dat Van der Poel door het grote wielerpubliek wordt gezien als (de) grote entertainer. Dat anderen daarop reageren met dat zij dat niet zo vinden doet er dus niet toe in dit geval. Dat zijn slechts individuen.

Michiel 30 juni 2022 om 21:21

Ik hecht aan zijn entertain gehalte ook niet zo veel waarde, ook niet als ik mijn jumbo Visma bril afzet. Ik vind wielrennen kijken sws al een fucking rollercoaster. Sprinten met 60 per uur, dalen met 90. Klimmen tot ze achterover kieperen. Vallen! En weer opstaan. En een Van der Poel, Pocagar en hoe heet dat jonge Belgje ook alweer, die op 60 km vd meet aanvallen vind ik óók bruut.

En iedereen weet. Wielrennen is 200 km afzien maar op het einde wint Jumbo Visma altiet

Deel Koeper 30 juni 2022 om 21:51
Quote:
Eenzijdige gekleurde meninkjes doen er helemaal niet toe. Het gaat er om wat het grote gedeelte van het publiek vindt. En voor het entertainmentgehalte is Van der Poel een zege. Hij trekt kijkers, en vergroot het amusementgehalte in de koers als geen ander. Nogmaals, wat een paar gekleurde, of zelfgenoegzame Wielerflitsers daarvan vinden is helemaal niet interessant.

Ik ben de norm en iedereen wiens meninkje afwijkt van de mijne, is een figurant in de marge wiens woorden er niet toe doen. Geweldig standpunt voor een discussie, echt een meerwaarde voor het medium.

MvdP is op de fiets uiteraard zeer vermakelijk, alleen het voorspelbare breeduit op de rug gaan liggen na een grootse prestatie, komt wel erg over als geregisseerde dramatiek.

Beer 30 juni 2022 om 22:00

Ach Marik, wie ben jij om te bepalen wat individueel gekleurde meninkjes zijn van zelfgenoegzaam wielerflitsers en wat de grote meerderheid denkt. Misschien vinden de meeste hem maar een kwal met z´n geshow; kan even goed. Zoals wel vaker blijk je het verder moeilijk te hebben met meningen die afwijken van de jouwe. Beetje zoals die keer toen je het had over 'Belgen die hier de rust komen verstoren'. Newsflash: de essentie van een forum als dit is net dat er verschillende meningen samen komen. En wat dan nog dat de meerderheid A denkt? B is dan plots verboden of mag niet uitgesproken worden?
Wat je in elk geval probeert te doen is de mythe van de eeuwige spektakel-aanvaller VDP in stand houden. Op het door jou verguisde (Belgische) Sporza zijn ze daar ook vrij sterk in. De realiteit is echter dat VDP dat soort aanvallen reserveert voor kleinere koersen (Kuurne) of als de concurrentie daags voordien 20 minuten sneller een col op reed (Tirreno). In de klassiekers is het echter vrij vaak wieltjeszuigerij dus dat ballontje wordt nog wel doorprikt.

Marik 30 juni 2022 om 22:23

Jeetje beer,
edit wf: niet doen

Ik haal er 1 voorbeeld uit. Ik verguis Sporza helemaal niet. Sterker nog, Sporza heeft het beste liveblog dat ik ken. Ik bezoek de site dan ook elke dag. Het feit dat ik weleens kritisch ben op de commentatoren wil niet zeggen dat ik alles slecht vind. Maar ik begrijp dat het in jouw wereld, waar alles zwart of wit is, wel zo werkt. En daarom, mijn beste beer, krijg je zo vaak feedback van me.
Aardig van me hè? (Nu nog een keer wat mee doen kerel)

tramontana 1 juli 2022 om 00:32

Mathieu als hét uithangbord voor de sport vind ik er wat over. Dat hij een inspiratiebron voor Pogacar en Evenepoel is, betwijfel ik ook, die mannen entertainen ook zonder hem. Mathieu krijgt wel waardering, daarom zet ik hem in mijn Scorito team. Een beetje een gok, maar hij gaat het alleszins proberen om een rit binnen te halen. Bovendien denk ik ook dat hij zijn lead-outs doortrekt tot aan de streep, wat niet slecht voor groen is. Je weet maar nooit waar hij in dat klassement staat na een week. De tussensprints in ontsnappingen meepakken enzo…

Fifty 30 juni 2022 om 13:58

Oei, dan wordt het geen bijzondere Tour voor MVDP.
1x nipt winnen
1x buigen voor zijn zwarte beest

en voor de rest aan aantal ondernemingen die een heel eind voor de meet strandden…

De grootspraak (type: "kan klassement rijden", "Wereldkampioen in 4 disciplines ") is in ijltempo verdwenen.

Maar hij mag best wat ambitieuzer zijn.

Barry Batsbak 30 juni 2022 om 15:32

Van Petegem rijdt niet mee hoor.

AdZ 30 juni 2022 om 15:41

Aldus een schaarse antifan …

Pietspeed 30 juni 2022 om 19:49

Van der poel is nooit iemand van grote woorden, ik ga dit of dat winnen. Die spreekt meer van parcours ligt me wel, we zullen wel zien. Onder de radar, gesouffleerd door a3 en de broers. Ondertussen wel in killermodus of het gewoon laten lopen.
Al die voorspellingen en prognoses kunnen goeddeels meteen de prullenbak in. Pech, foute test, valpartij, whatever…

Fifty 30 juni 2022 om 22:19

he Pietje kom op
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210511_95391945

denistel 30 juni 2022 om 14:11

zie em deze tour helaas niet uitrijden maar we gaan het zien.

Asje Menou 30 juni 2022 om 15:50

Als Matje meegaat met de vroege ontsnapping gaat hij vanzelf wel interesse krijgen in het groen. Verder hoop ik dat hij de eerste etappe gaat gebruiken om warm te draaien, in plaats van er als een gek in te vliegen.

Kopinkas 30 juni 2022 om 20:56

Er wordt nogal licht over zijn lead-out rol gegaan. Zo betrouwbaar is hij in de Giro alvast niet gebleken bij zijn poging om Mareczko te lanceren. Een rol in de lead-out voor Philipsen, maar dé lead-out voor Philipsen als laatste man zal Krieger toch worden? Benieuwd naar de chemie. Alpecin gaat Rickaert heel erg missen in deze Tour. Collectief machtsvertoon in de sprint zoals in de derde rit van de Tour vorig jaar zie ik toch niet gebeuren.

Romāns Vainšteins 30 juni 2022 om 23:21

Hoe is dat met die Rickaert? Tis van afgelopen seizoen da’k die nog zag.

Kopinkas 1 juli 2022 om 00:43

@rv
Het ziet er absoluut niet goed uit, problemen met allebei de liesslagaders. Google ‘jonas-rickaert-specialisten-in-belgie-hadden-me-aangeraden-om-te-stoppen-met-koersen’ en je komt uit bij een Sporza stuk.

tramontana 1 juli 2022 om 00:39

Uitspreken dat je niet voor groen zal gaan, ondertussen lead-outs doortrekken tot aan de streep, meegaan in ontsnappingen en tussensprints winnen. Als die achterstand op Wout niet al te groot is, als hij geen geel kan dragen en moeilijk een rit winnen, dan denk ik dat de verborgen agenda groen kleurt. Al was het maar om TJV het vuur aan de schenen te leggen. Hij hoeft gelukkig geen groene ambitie uit te spreken, maar als het kan, dan zal hij het ook niet laten liggen denk ik.

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone